over geld
en goed
Privé-uitgaven zijn niet alleen
de dagelijkse gezinsuitgaven
Rente en inflatie van grote invloed
op grondprijzen
Hoe recht is recht?
ingezonden
Jaap van der Veen: Dit jaar uitbreiding
EG-middelen regelen
Wie weet nog Kerkuilen en Steenuilen in
Zeeland?
Italië dicht voor de
varkens uit Brabant
Als het boekhoudrapport binnenkomt, is men meestal het meest geïn
teresseerd in het bedrijfsresultaat "Is er winst of verlies en hoeveel?".
Pas daarna wordt er waarschijnlijk gekeken naar het overzicht verloop
vermogen. Toch is dit overzicht de graadmeter of er met bedrijf en gezin
vooruit dan wel achteruit geboerd wordt!
Niet alleen de bedrijfswinst is dus bepalend voor de vermogensontwik
keling, maar evenzeer de gezinsuitgaven.
Als er meer uit het bedrijf wordt
ontvangen, dan er privé wordt uitge
geven blijft het fiskale vermogen
stijgen. Daarentegen daalt het fiskale
vermogen, als de gezinsuitgaven ho
ger zijn dan de bedrijfswinst de
privéontvangsten. Het fiskale ver
mogen is ook afhankelijk van waar
dering.
Wat zijn nu precies gezinsuitgaven?
Ook op deze vraag geeft het over
zicht verloop vermogen een ant
woord. Op grond van de huishoude
lijke uitgaven in dit overzicht wordt
nogal eens gekonkludeerd dat privé
te hoog, net goed of laag is. Als u nü
echter even uw overzicht verloop
vermogen erbij pakt, dan komt u nog
veel meer posten onder het hoofd
gezinsuitgaven tegen.
Dat zijn n.l.:
- huishoudelijke uitgaven
bijzondere privé-uitgaven (meu
bilair, apparatuur, vloerbedek
king enz.)
- buitengewone lasten (premie
ziektekostenverzekering, huisa
potheek, groene kruis, premie
begrafenisverzekering enz.)
- giften (kerkbelasting, kollekte-
bonnen, reumafonds enz.)
- premieheffing volksverzekerin
gen
- belastingen (inkomsten-, vermo
gen-, dividend enz.)
- rente privéschulden
- premies
- arbeidsongeschiktheids
verzekering
- wa-particulier
levensverzekering
- inboedelverzekering
- bromfietsverzekering
- alle andere privéverzekerin-
gen
Ook de fiskale verrekeningen beho
ren tot de gezinsuitgaven zoals:
- huurwaarde woning
- verbruik eigen produkten
- privé-gebruik auto (20% van de
nieuwwaarde, hoe méér uw auto
dus nieuw heeft gekost, hoe hoger
uw gezinsuitgaven, ook al heeft u
hem tweedehands gekocht!)
- telefoon, water, elektriciteit,
eventueel gas
Dan zijn er nog de kosten, die geen
uitgaven zijn, althans niet op korte
termijn. Hieronder vallen de kosten
van slijtage van de inventaris en van
de woning.
Om een totaalbeeld te krijgen van de
gezinsuitgaven moeten bovenstaan
de posten dus allemaal meegenomen
worden.
Misschien vraagt u zich op dit mo
ment af, ach waarom zal ik dat doen,
"uitgegeven is tóch uitgegeven!"
Het is echter de kunst om geld zó te
besteden, dat uw gezin er het meest
profijt van heeft. Dat betekent dat het
daaraan moet worden uitgegeven,
waaraan het gezin de meeste waarde
hecht.
Door nu met elkaar vast te stellen,
wat men als gezin belangrijk vindt en
aan de hand daarvan en natuurlijk
niet te vergeten de gemiddelde be
drijfsresultaten een bestedingsplan
(begroting) te maken krijgt ieder wat
hem of haar toekomt en kun je spre
ken van een doordachte inkomens
besteding!
"Deze maand is aldus de voorzitter
van het Landbouwschap de heer v.d.
Veen bij de openbare bestuursver
gadering, woensdag 7 maart, voor de
Europese Gemeenschap waarschijn
lijk van beslissende betekenis. Wat in
Athene eind vorig jaar is mislukt
moet op 19 en 20 maart a.s. in Brussel
wel lukken; er moeten door de EG-
regeringsleiders afspraken worden
gemaakt over een scala van onder
werpen. De EG staat in feite met de
rug tegen de muur, omdat men in
Brussel in de loop van dit jaar geld
tekort komt. Er moeten dus knopen
worden doorgehakt. De onderhan
delingen moeten resulteren in een
evenwichtige besluitvorming, waar
bij een gezondere toekomst van de
Gemeenschap met het interne vrije
handelsverkeer is gewaarborgd".
Aan een aantal pijnlijke ingrepen
valt niet te ontkomen. Maar daarna
mag een gebrek aan financiële mid
delen er in geen geval toe leiden, dat
het gemeenschappelijk landbouw
beleid weer ter discussie wordt ge
steld. Daarom moet er naar mijn me
ning tegelijkertijd worden besloten
om reeds voor dit jaar een uitbrei
ding van de EG-middelen te regelen.
Als georganiseerd landbouwbe
drijfsleven hebben wij dat tijdig ge
signaleerd. Daarbij hebben wij aan
gegeven welke aanpassingen van het
EG-landbouwbeleid acceptabel zijn.
De forse verlaging van de graanprij
zen op langere termijn hoort daar
niet bij. Van de aangekondigde
In 't nummer van de vorige week (2-3-84) berichten we reeds, dat uit
een onderzoek van het Landbouw Ekonomisch Instituut o.m. is geble
ken dat de direkte invloed van de overheid op de agrarische grondmarkt
de afgelopen twintig jaar beperkt is geweest. De ontwikkelingen op deze
markt zijn vooral bepaald door het gebeuren binnen de landbouw en
door de algemene ekonomische situatie. Het LEI heeft deze materie
modelmatig benaderd. Daarover kan het volgende nog worden opge
merkt:
Grondprijzen
Het model biedt, ondanks de gekon-
stateerde geringe direkte overheids
invloed, een aantal aangrijpings
punten voor het beleid. De grond
prijs kan, zij het in geringe mate,
worden beïnvloed door de niet-
agrarische vraag naar landbouw
grond te stimuleren, dan wel af te
remmen. Het effektief stimuleren
van investeringen in werktuigen en
installaties zal resulteren in een gro
tere verhoging van de grondprijs.
De verhoging van de pachtnormen
leidt tot een hogere koopprijs var
verpackte grond, omdat deze zowel
samenhangt met de vrije grondprijs
als met de pachtprijs. Voor het ove
rige is het beleid in belangrijke mate
afhankelijk van de ontwikkeling van
de hypotheekrente en de mate van
geldontwaarding.
Verhandelde oppervlakte
De mobiliteit op de koopmarkten is
slechts te vergroten door het effektief
stimuleren van de afvloeiing van
agrarische bedrijfshoofden, zoals dat
in de periode 1966 tot 1973 via het
Ontwikkelings- en Saneringsfonds is
gebeurd. Daarbij blijft het beleid af
hankelijk van rente en geldontwaar
ding.
Beïnvloeding van de mobiliteit op de
koopmarkten door direkt ingrijpen
in de grondprijzen is weinig zinvol,
aangezien aanbieders daarop nau
welijks reageren.
Omvang verpachte areaal
Het beleid kan in beperkte mate de
omvang van het verpachte areaal
beïnvloeden. In de eerste plaats di
rekt door het optreden van de over
heid als verpachter en in de tweede
plaats indirekt door het verhogen of
verlagen van de pachtnormen. Ook
hierbij is het effekt mede afhankelijk
van de ontwikkeling van de rente en
de geldontwaarding; faktoren die
nauwelijks door het landbouwbeleid
kunnen worden beïnvloed.
Landbouw-Ekonomisch Instituut
In de maand november van het voorgaand jaar zijn wij bepaald bij de
gevolgen van georganiseerde akties door overheidsdiensten. Deze ak-
ties waren de oorzaak dat er een ontwrichting plaatsvond in bepaalde
publieke diensten zoals het openbaar vervoer, de post en de vuilnisop
haaldiensten. De reden zal u nog voldoende bekend zijn: mag de over
heid (eenzijdig) de salarissen van het overheidspersoneel yérlagen?
Vroeger toen het graan nog in de
landbouwschuren werd opgeslagen
om in de winter gedorst te worden,
kwam in Zeeland de Kerkuil veel
vuldig voor. Deze boerderijen waren
in de gevels voorzien van een uilen
gat om deze nuttige vogel in de gele
genheid te stellen in de schuur te ko
men. Met de modernisering van de
landbouw en het verdwijnen van het
graan in de schuur is het muizenbe
stand afgenomen en daarmee ook de
uilenstand. Uit gegevens van de Vo
gelbescherming blijkt, dat de Kerk
en Steenuilen bijna verdwenen zijn
9 maart 1984
uit onze provincie. Volgens mij
moeten er nog wel degelijk, vooral
oudere rustig geleden boerderijen,
zijn, waar deze nuttige vogel nog
voorkomt en zelfs ook tot broeden
komt. Mijn hobby is Vogelobservatie
en waarnemingen, en ik zou daarom
graag in kontakt willen komen met
mensen die deze vogels op hun be
drijven regelmatig waarnemen. Ook
ben ik geïnteresseerd in de Steenuil,
dit is een klein uiltje dat zich graag
ophoudt in of bij gebouwen met rie
ten daken en ook daar waar knot
wilgen nog voorkomen. Uw reaktie
of melding graag aan:
P. de Looft
Leliestraat 2A
Koudekerke
tel. 01185-2535
Voordat de regering deze maatregel
nam was er wel het nodige overleg
geweest, doch zonder resultaat van
overeenstemming. Of er voor de
ingezonden
Op 12 maart organiseer de land
bouworganisaties demonstraties
tegen de voorstellen van Brussel. In
januari hebben wij, boeren en boerin
nen uit verschillende sektoren en
streken van het land, een handteke-
ningenaktie gehouden. Dit "Ant
woord op Brussel" stond op 1 februari
in het weekblad Boerderij.
In die advertentie eisten we:
- Een superheffing alleen met een
kostendekkende melkprijs
- Een verhoging van de fabrieks-
aardappelprijs op korte termijn
- Geen Amerikaanse, maar Euro
pees-lonende prijzen
- De intensieve veehouderij mag
niet het slachtoffer worden van
het Brusselse graanbeleid
De advertentietekst is door ons uit
gewerkt in een stuk dat aan allerlei
organisaties in de landbouw is toe
gezonden. Daarin waarschuwen we
vooral voor het gevaar dat groepen
bedrijven tegen elkaar uitgespeeld
zullen worden: kleine tegen grote,
noord-europese tegen zuid-europe-
se, enzovoort.
We hopen dat onze standsorganisa
ties zich in zullen zetten voor de
bovengenoemde eisen.
Het is hoog tijd voor een ander
landbouwbeleid.
Initiatiefgroep "Antwoord op Brus
sel"
per adres: Nieuwstraat 17,
4318 BX Brouwershaven
vakbond in het overleg ook nog iets
te "verdienen" was kan men zich
overigens ook nog afvragen. Het re
sultaat is genoegzaam bekend en ook
gevoeld. De door de bonden gehou
den akties zijn aanleiding geweest tot
het aanspannen van ongeveer tien
kort gedingen.
Een kort geding is een in de wet op
genomen mogelijkheid om in spoed
eisende zaken op korte termijn een
beslissing van de rechter te verkrij
gen. Hiervoor is evenwel nodig dat
voldaan wordt aan twee voorwaar
den: de zaak is zo spoedeisend dat
een onmiddelijke voorziening is ver
eist en voorts dat het belang van
partijen een voorlopige voorziening
vordert. Daar de gehouden akties
direkt de belangen van groepen
in de samenleving aantasten, hebben
sommige groepen geprobeerd via de
rechter gedaan te krijgen dat de ak
ties zouden worden beëindigd. Dit
zou er op kunnen wijzen dat dan in
feite het land door de rechtelijke
macht zou worden bestuurd.
De voorzitter van de Nederlandse
Vereniging voor Rechtspraak, mr.
H.F. van den Haak, wijst dit vol
strekt van de hand. Hij geeft aan dat
de rechters uitsluitend beoordelen of
de aktiemiddelen van de werkne
mers en de toepassing daarvan
rechtmatig zijn. Wat men met die
aktie wilde bereiken, het doel van de
aktie, daar bleef de rechter van af.
Omdat voor meerdere rechters (pre
sidenten van de arrondissements
rechtbanken) een kort geding werd
aangespannen kon het voorkomen
dat in een soortgelijke aangelegen
heid een verschillende uitspraak
werd gegeven. De rechter in Rotter
dam verbiedt de stakingsaktie bij de
vuilophaaldienst aldaar, terwijl op
dezelfde dag zijn kollega in Amster-
maatregelen zijn die voor de melk
veehouders echter het meest ingrij
pend. De opeenstapeling van maat
regelen die nu ter discussie staan is
niet acceptabel. Het landbouwschap
heeft van meet af aan duidelijke
voorwaarden gesteld aan die heffing,
waarover de EG-Raad van land
bouwministers nog steeds geen be
sluit heeft genomen. Het belang
rijkste bezwaar tegen wat nu wordt
besproken is de mogelijkheid van
nationale maatregelen en een op
splitsing van de markt.
Bezuinigen OK, failliet NEE, zo
luidt de tekst van een pamflet dat
agrarisch Nederland de komende
dagen aan een ieder voorhoudt. De
boeren willen best een redelijke bij
drage leveren aan bezuinigingen,
maar dan zal iedereen mee moeten
doen. Ook de zuidelijke EG-landen
zullen dan water bij de wijn moeten
doen, want ook ten behoeve van hun
produkten zijn de EG-uitgaven ex
plosief toegenomen. Over het voor
stel van de Duitse landbouwminister
Kiechle voor een alternatieve af
braak van de nonetair compense
rende bedragen, zei v.d. Veen dat het
Landbouwschap ondanks de voor
delen op korte termijn bedenkingen
heeft tegen dit voorstel. Op deze
wijze worden problemen voor de
toekomst gecreëerd en dat moet juist
worden voorkomen.
Italië heeft opnieuw zijn grenzen ge
sloten voor levende varkens en var-
kensvleesprodukten uit de provincies
Noord-Brabant en Gelderland. Als
reden hebben dé Italianen het uitbre
ken van varkenspest in deze provin
cies opgegeven. Eind vorig jaar slo
ten de Italianen hun grenzen voor
Nederlandse varkens. De Fransen
namen kort daarna een soortgelijke
maatregel. Staatssecretaris Ploeg
heeft de afgelopen weken voor Bra
bant, een deel van Gelderland en
Twente maatregelen afgekondigd
om een verdere uitbreiding te voor
komen. Begin volgende week zullen
er geen beperkende maatregelen
meer zijn voor de export van Neder
landse koeien naar andere EG-lan
den. Nederlandse exporteurs hebben
miljoenen schade geleden als gevolg
van buitenlandse importbeperkin
gen.
dam oordeelt dat de aktie in Am
sterdam wel geoorloofd is. De vraag
komt dan op of het vuil van Amster
dam minder stinkt dan het vuil van
Rotterdam. Bij een juiste beschou
wing van de feiten blijkt echter dat in
Amsterdam de situatie wel enigszins
anders is. Daar waren noodstort-
plaatsen aangeboden en ook afspra
ken gemaakt over de volksgezond-
heidsaspekten. Bij de beoordeling
van de rechtmatigheid van de aktie
middelen kon de president van de
rechtbank in Amsterdam daarom tot
een ander oordeel komen dan zijn
kollega in Rotterdam.
De Haagse president van de recht
bank meent in eerste aanleg dat de
poststaking niet behoeft te worden
verboden en gelast partijen weer aan
de onderhandelingstafel te gaan zit
ten.
Drie weken later beslist dezelfde
rechter dat de poststaking niet langer
meer geoorloofd is. Daarbij kijkend
naar de duur, omvang en het recht op
aktie voeren waarbij toen vast kwam
te staan dat het bedrijfsleven enorme
schade ondervond die toenam naar
tijdsduur waardoor er een onevenre
digheid optrad tussen middel en
doel. De uitspraak was "Wat mocht,
mag nu niet meer".
De konklusie kan worden getrokken
dat bij rechtsgedingen het van grote
waarde is de feiten en omstandighe
den zo goed mogelijk naar voren te
brengen.
Slechts dan hebt u kans op het mees
te resultaat. Waarbij ik hoop dat voor
u het volgende niet van toepassing is:
"Wie vecht om een koe, geeft er één
toe".