nieuws uit brussel Invloed overheid op grondmarkt beperkt Landbouwprijzen niet omlaag jan werts - brussel Braks: Nieuwe rundvlees berg EG 50jaar Nationale Koöperatieve Raad Voorzitter Loonen Campina: niveau agrarische stand te danken aan coöperaties. Meevaller via monetaire "truc": Plan in fasen Superheffing Premier Lubbers: "Koöperatie slaat brug tussen boerenbedrijf en internationale handel" In de loop van hei overleg, maan dagavond laat, verloor ministei Braks in Brussel zijn stem tijdelijk. Vervanger direkteur-generaal De Zeeuw verklaarde na middernacht dat het Duitse voorstel door geen enkel land meer wordt afgewezen. De Europese Commissie moet het nu nader uitgewerkt gaan overnemen. De Zeeuw verwacht dat dit compro mis een duidelijk gunstige invloed heeft op de komende marathon, waar de landbouwprijzen en bezui nigingen moeten worden vastgelegd. West-Duitsland moet bijna tien pro cent aan monetaire compensaties in leveren. Nederland bijna zes. De Europese Commissie had voorge steld om de helft van die exportsub sidies nu af te breken. Hetgeen in de beide landen tot verlaging van de interventieprijzen zou hebben ge leid. Met name in West-Duitsland was dat op enorm verzet gestuit. Het alternatief dat men daar heeft ont wikkeld bestaat uit drie fasen. Drie procent wordt afgebroken door een soort van monetaire to vertruc uit te halen met de groene Europese munt. De positieve monetaire compensaties worden dan omgezet in negatieve. Die kunnen pijnloos worden afge broken. De operatie kost wel minstens 625 miljoen voor re kening van de Europese Ge meenschap. Dat bedrag zal fel oplopen als de zuidelijke landen hun prijzen met drie procent ver hogen, hetgeen de verwachting is, Al dat geld moet nog worden ge vonden. Weliswaar is de houding ten aanzien van de koöperaties veel zakelijker geworden. Vooral jongeren stellen zich dikwijls kritisch op tegenover de koöperatie en zeker in sommige de len van het land waar de keuzemo gelijkheid tussen koöperatieve en partikuliere afzet verdwenen is door het slechts aanwezig zijn van alleen een koöperatieve afzetmogelijkheid. Maar, zo stelde de heer Loonen, wie zich verdiept in het waarom van het koöperatieve werken kan eigenlijk niet anders dan tot de konklusie ko men dat dat de voor boeren de meest geëigende weg is. Het bestuur heeft daarbij de taak om in diskussie met leden eerlijke informatie te verstrek ken en goed beargumenteerd. Sinds het bestaan van koöperaties is steeds weer gebleken dat zij op de markten de prijszetters waren en zijn. De heer Loonen beklemtoonde de invloed en het belang van de leden. De leden moeten er voor zorgen dat zij goede bestuursleden kiezen. De heer Loonen zei beslist niet te willen ontkennen dat bij Top-koöpera ties een en ander veel afstandelijker ligt. Toch kan en moet ook daar evenzeer het ledenbelang voorop staan. En met elkaar zullen we op het hoger nivo moeten waken voor een te grote ambtelijkheid. Dat het lid te weinig in te brengen zou hebben, bestreed hij. Volgens de heer Loonen heeft het lid zijn rech ten, maar hij moet er gebruik van maken. De jaarlijkse ledenvergade ring biedt hun daartoe de mogelijk heid. Daar moet hij vragen, vragen en nog eens vragen. De boeren moeten af van hun min derwaardigheidsgevoelens' waarvan zij soms blijk geven door hem te vragen of hij als praktiserend boer wel in staat is om een koöperatieve vereniging goed leiding te geven. De heer Loonen vindt dat dat best kan met voldoende nuchterheid, zelfkennis en verantwoordelijk heidsgevoel. Wanneer je met mensen op die basis een bestuur vormt en je zorgt als bestuur voor een financieel gezonde basis, voor een bekwame direktie, dan moet dat toch lukken. En dezelfde basisprincipes gelden voor zowel grote als kleine koöpera ties. En die principes moeten over eind blijven door ervoor te zorgen dat het een boerenzaak blijft. In vloed van de koöperatie op het landbouwbeleid. Alvorens je als koöperatie wat wilt zeggen, of anders gezegd, te zeggen wilt hebben, zul je compensaties voort. Die werken zij weg door de landbouwprijzen extra te verhogen en aldus land- en tuin bouw te compenseren voor de grote re prijsstijgingen in die regio. Volgende week komen de ministers bijeen voor gesprekken onder vier ogen. In de week van half maart stelt het Europees Parlement vervolgens het benodigde advies vast. Dat is opgesteld door dfe Nederlandse so cialist Eisso Woltjer. Tegelijk moeten de ministers het in diezelfde week hier eens worden over een pakket inzake prijzen en bezuinigingen. Braks verwacht dat zij vervolgens voor opengebleven essentiële vra gen, met name ten aanzien van de financiering, advies vragen aan de topconferentie van de regeringslei ders die in Brussel op 19 en 20 maart wordt gehouden. Daar zal met name ook beslist moeten worden welke landen deels buiten de melkheffing vallen. Ook het niveau waarboven de superheffing op de melk gaat werken is nog niet precies bekend. De Euro pese Commissie houdt er aan vast dat dit vanaf 97,5 miljoen ton, bij een nu tot 105 miljoen ton oplopende melkproduktie, wordt berekend. Volgens De Zeeuw kan het niveau van 97,5 omhoog gebracht worden naar honderd miljoen ton. Dit wan neer tegelijk de normale twee pro- cent-melkheffing verdubbeld wordt. Eén miljoen ton meer kost de EG Dat blijkt uit een studie van het Landbouw-Ekonomisch Instituut, waarin de werking van de agrarische grondmarkt met behulp van een mo del wordt beschreven. Voor onver ervoor moeten zorgen dat je je zaken goed voor elkaar hebt. En dat geldt natuurlijk ook voor elke boer op zijn eigen bedrijf. De heer Loonen ging tenslotte in op de Brusselse zuivelvoorstellen. Bij zonder duidelijk ^vas hij daarbij in het afwijzen van de superheffing. De su perheffing zou de ondernemersvrij heid in grote mate aantasten en vooral de middenbedrijven zouden daardoor het zwaarst getroffen wor den. Vooral ook nu de minister van Jan Werts ruwweg namelijk evenveel als één procent heffing opbrengt. Het is momenteel in Brussel echter wel zo, datje niets meer mag voorstellen als je niet tegelijk de financiering aan geeft, zo redeneert tenminste de Ne derlandse delegatie. De schatkist is immers alleen nog berekend op de al eerder voorziene landbouwuitgaven. Het aantal landen dat de eigen mid delen ten behoeve van de landbouw wil uitbreiden groeit echter wel. Be halve alle zuidelijke partners be pleitte deze week ook Denemarken een doorbraak van het 1 procent plafond. De besprekingen van deze week overziende, konkludeert de voorzitter van de ministerraad, de Franse be windsman Michièl Rocard: "Het grootste obstakel is nu nog de melk. Wij staan nog ver van een algemeen akkoord. Toch zien we de vage om trekken ervan al wel". pachte grond, verpachte grond en pachtovereenkomsten zijn daartoe onderling samenhangende vraag- en aanbodrelaties opgesteld, die aan de hand van nationale gegevens werden geschat. landbouw te kennen heeft gegeven, uitzondeHngen nauwelijks te willen overwegen. Dat er wat moet gebeuren is zo klaar als een klontje, zei de heer Loonen. De melkprijs moet op een of andere manier weer aan de markt gekoppeld worden. Daarbij zou het koppelen van een al gemeen toegepaste medeverantwoor delijkheidsheffing aan de marktsi tuatie een mogelijkheid zijn. J. Akkermans De Nederlandse boeren staat een "meevaller" te wachten: hun EG-prijzen zullen dit jaar niet verlaagd worden. Er komt nu een be vriezing van de Europese prijzen in Nederland op het huidige niveau. Dit gaat de modale Nederlandse boer verscheidene duizenden guldens opleveren, in vergelijking met wat de EG van plan was met zijn inko men. De agrariërs hebben dit te danken aan West-Duitsland. De land bouwminister uit Bonn Ignaz Kiechle heeft een ingewikkeld alternatief opgesteld voor de forse prijsverlagingen die waren voorgesteld door de Europese Commissie. De melkprijsverlaging met 3,5 procent bijvoor beeld zou nu niet nodig zijn. Obstakel bij het afspreken van nieu we landbouwprijzen en bezuinigin gen zijn de monetaire compensaties. Frankrijk en West-Duitsland staan hier frontaal tegenover elkaar. De boeren en tuinders in landen met een sterke munt, zoals West-Duitsland, Engeland en Nederland, krijgen op grond van de monetaire compensa ties exportsubsidies. De Franse var kenshouders zijn daar onlangs nog tegen te hoop gelopen. Maar het EG-plan om de landen met sterke munten die compensatie snel te laten afbreken, stuit op geweldig verzet in Bonn. Minister Kiechle verkocht deze week zijn kollega's met succes een alter natief. Het komt er op neer dat de Duitse mark geleidelijk aan de spil wordt van het Europese landbouw beleid. Tot nu toe gebruikt men als uitgangspunt een EG-landbouw- munt die is samengesteld uit het ge wogen gemiddelde van de nationale deelnemende munten. De zwakke munten wegen daarin dus mee. De nieuwe formule betekent dat de landbouwprijzen voortaan afgeleid worden van de Duitse situatie. Daar is weinig inflatie. De garantieprijzen voor de boeren zullen de komende jaren dan ook minder snel stijgen. Dat is de keerzijde van de medaille, waarvan nog niemand het effekl precies kan berekenen. Maar ander zijds hoeven de prijzen dit voorjaai in West-Duitsland noch Nederland omlaag. Vijf procent breekt minister' Kiechle zelf af. Daarvoor gaat hij zijn agrarische bevolking via een btw-regeling compenseren. Dat geld (maar liefst 2,5 miljard gul den) moet dus door de regering in Bonn zelf worden opgebracht. Die afbraak speelt in Nederland niet. De resterende ruim twee procent blijven voorlopig nog gehand haafd en dat zal ook voor Neder land gelden. De vraag is nu hoe je voortaan in zo'n nieuw syssteem landen als Ne derland en Duitsland (twee procent inflatie) en Italië of Griekenland (vijftien procent) op één lijn krijgt qua prijzen. In het verleden deed men dat via positieve en negatieve monetaire compensaties. In de toe komst gaan de normale EG-land bouwprijzen minder omhoog. Want ze worden afgeleid van de situatie in Duitsland waar men weinig inflatie kent. De landen met zwakkere mun ten (dus veel inflatie) blijven - wel licht nog meer dan vroeger - ge dwongen worden tot devaluaties. Daaruit vloeien negatieve monetaire (Jan Werts, Brussel) Minister Braks (landbouw) voorziet dat de Europese Gemeenschap met een onbetaalbare rundvleesberg komt te zitten. Hij keert zich tegen het voorstel van de Europese Commissie om de interventieprijs met anderhalf procent te verhogen. Nederland zal er ook voor pleiten dat er een beperking wordt gelegd op het huidige systeem, waarbij alle overtollig rundvlees tegen bepaalde prijzen bij de overheid kan worden ingeleverd. Braks noemt dergelijke interventie "Absurd". Volgens de Nederlandse minister is de voorraad eind van dit jaar aange groeid tot meer dan zeshonderd dui zend ton. "Als wij bij het rundvlees niet ingrijpen, dan gaat het daar net als bij de zuivel," zo hield Braks maandag in Brussel zijn kollega's voor. Nu er in veel gezinnen bezui nigd moet worden prefereert men het goedkopere varkens- en pluim veevlees. De kosten van het rund vlees voor de EG waren voor 1984 oorspronkelijk geraamd op 3,5 mil jard gulden. Later kwam daar nog eens 1,25 miljard bij. De totale kos ten komen aldus op het zelfde niveau als die voor granen. Braks erkende wel dat hij nog maar weinig steun kreeg voor zijn uiteenzetting rond het rundvlees. Op de koöperatiemiddag van Koöperatief Kontakt Centrum West Ne derland hield de voorzitter van de Koöperatieve Zuivelvereniging Campina B.A., de heer P.J. Loonen, een inleiding rond het thema "Koöperatie en 't landbouwbeleid". De heer Loonen stelde uitdrukkelijk dat de agrarische stand zoals die zich tot nu toe ontwikkeld heeft op dat nivo is kunnen komen door het ontstaan en bestaan van de koöperaties. In de zuivelsektor is het ontstaan van de koöp. instelling zo'n kleine honderd jaar geleden. Precies 50 jaar geleden, op 28 februari 1934, is de Nationale Koöpera tieve Raad voor Land- en Tuinbouw (NCR) opgericht. De NCR, ge vestigd te Den Haag, is het samenwerkingsorgaan van de Nederlandse land- en tuinbouwkoöperaties en de Centrale Landbouw Organisaties. Op de feestelijke jubileumbijeenkomst, gehouden in het Kongresge- bouw te Den Haag op 28 februari j.l. spraken de minister-president, drs. R.F.M. Lubbers en de voorzitter van de NCR ir. D. Luteijn. Minister-President Lubbers sprak zijn zorg uit over de huidige Euro pese landbouwproblematiek en is van mening dat op zeer korte termijn getracht zal moeten worden tot beslissingen te komen. "De Neder landse regering wil in positieve zin meewerken aan de voorstellen die nodig zijn om ook in de toekomst een Europees landbouwbeleid te handhaven", aldus premier Lubbers. "Het verschijnsel koöperatie is niet meer weg te denken uit onze volkshuishouding. Vanwege de specifieke struktuur van het agrarisch bedrijf, heeft de koöperatie vooral in de land- en tuinbouw een grote vlucht genomen. De koöperatie slaat de brug tussen de kleinschalige wereld van land- en tuinbouwbedrijven en de grootschalige wereld van verwerking, afzet, financiering en internationale handel", aldus de mi- nister-president. De direkte invloed van de overheid op de agrarische grondmarkt is de afgelopen twintig jaar beperkt geweest. De ontwikkelingen op deze markt zijn vooral bepaald door het gebeuren binnen de landbouw en door de algemeen ekonomische situatie. Binnen de landbouw oefenden schaalvergrotende investeringen in werktuigen en installaties invloed uit op de vraag naar grond en dus op de grondprijs. Daarnaast bleek de vermindering van het aantal land bouwbedrijven grotendeels het aantal verkochte hektaren te bepalen, terwijl dit op zijn beurt de omvang van het verpachte areaal beïnvloed de. Algemeen ekonomische faktoren als de rente en de inflatie hadden zowel een grote invloed op de ontwikkeling van de grondprijzen als op de verkopen van landbouwgrond en de omvang van het verpachte areaal. 2 maart 1984 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 5