Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap wil agrarische werkgelegenheid stimuleren t POTTEK/ PJGN praat met KNLC over boer blijven K.N.L.C. niet te spreken over EG-prijsvoorstellen: onaanvaardbare inkomensdaling Delegatie van C.O.P.A./COGECA sprak frakties Europees Parlement Stichting Agrarische Projekten opgericht Vragen over bemoeilijking handelsverkeer met Italië via de Brenner-pas Beloften In zijn 25 januari j.l. gehouden vergadering heeft de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap besloten over te gaan tot het oprichten van de Stichting Agrarische Projekten in de provincie Zee land (S.T.A.P.). Doel van deze stichting is het kreëren en begeleiden van aanvullende agrarische werkgelegenheid. Hierbij kan worden ge dacht aan projekten die normaliter op dit moment nog niet onder handen genomen zouden worden maar waarvoor nu, in het kader van het werkgelegenheidsbeleid van de Regering, mogelijkheden zijn ge boden ze van de grond te tillen. Het opstarten en bestek klaar maken van de plannen zal door de S.T.A.P. zelf ter hand worden genomen. Het uitvoeren van het werk op agrarische bedrijven zal geschieden door bemiddeling van de S.T.A.P. Eén van de kriteria waaraan zal moeten worden voldaan om het projekt in uitvoering te kunnen nemen is dat het betreffende werk primair zal moeten worden uitgevoerd door agrari sche arljeidskrachten die reeds langdurig werkloos zijn. Tevens zal deze stichting kunnen optreden als toetsingskommissie voor de uitvoering van projektwerk- zaamheden in de agrarische sektor. Door middel van de toetsing kan worden voorkomen dat agrarische werkzaamheden worden uitgevoerd zonder inschakeling van langdurig werklozen resp. zonder toepassing te geven aan de bepalingen öie in de betreffende Collectieve Arbeidsove reenkomsten zijn opgenomen. Het bestuur van de Stichting zal worden gevormd door de Sociale Commissie van de Gewestelijke Raad voor Zeeland, waarin zitting hebben agrarische werkgevers en werknemers. Bestrijding wilde en verwilderde dui ven In de periode van 9 tot 20 januari 1984 is na onderling overleg tussen dé verenigingen van postduiven- houders, de jagersverenigingen, de direktie Faunabeheer van het Mi nisterie van Landbouw en Visserij en de Gewestelijke Raad voor Zeeland een aktie gevoerd ter bestrijding van wilde en verwilderde duiven. Aan Deze aktie is door de gemeenten me dewerking verleend door het instel len van een ophokplicht voor duiven gedurende die periode. Uit een eer ste overzicht van de resultaten van deze aktie blijkt dat het een succes is geweest. De Raad zal er bij de over legpartners op aandringen om in de toekomst vaker een dergelijke aktie te houden. Toepassing art. 19 W.R.O. Zonder dat daar een bestemmings planprocedure aan ten grondslag ligt (waarvan het overleg met verschil lende betrokken instanties een we zenlijk onderdeel uitmaakt) worden soms mogelijkheden gekreëerd tot het oprichten van burgerbebouwing in gebieden met een agrarische be stemming. De Raad acht deze gang van zaken niet juist en heeft in dat verband dan ook bezwaren aangete kend tegen het voornemen van de Colleges van Burgemeester en Wet houders van Arnemuiden resp. Rei- merswaal om mët toepassing van art. 19 W.R.O. juncto art. 50 lid 8 W.W. de bouw van burgerbebouwing in het agrarisch gebied mogelijk te ma ken. In het geval van Arnemuiden betrof het de bouw van 18 woningen in het gebied Brakenburg terwijl in Rilland een ontmoetingscentrum voor etnische minderheden tot stand zou worden gebracht. Veetransporten veer Vlissingen-Breskens De Gewestelijke Raad heeft met be zorgdheid kennis genomen van het feit dat een verzoek van CA- VEE/COVECO om veetransporten voorrang te verlenen bij het veer Vlissingen-Breskens is afgewezen. Dit kan leiden tot situaties waarbij onder bepaalde omstandigheden de temperaturen in de veewagens zo hoog oplopen dat sterfte onder het vervoerde vee optreedt. De Raad acht dit laatste niet te tole reren en zal er bij Provinciale Staten op aandringen dat de gevraagde voorrang voor veetransporten alsnog zal worden verleend. Koncept-beheersvisie beschermd na tuurmonument "Kop van Schouwen" De Gewestelijke Raad heeft vervol gens kennis genomen van de kon- cept-beheersvisie voor het be schermd natuurmonument "Kop van Schouwen" van het Staatsbos beheer zoals dat door het gemeente bestuur van Westerschouwen ter in zage is gelegd. In een reaktie aan het gemeentebestuur stelt de Raad dat deze koncept-beheersvisie ook van toepassing is op een aantal percelen goede landbouwgrond, terwijl op dit moment nog een Kroonberoep in behandeling is tegen opname van deze landbouwgronden in de aan wijzing tot beschermd natuurmonu ment. Een dergelijke benadering acht het Landbouwschap niet juist. Het gemeentebestuur wordt dan ook gevraagd te bewerkstelligen dat deze koncept-beheersvisie niet van toe passing zal zijn op deze landbouw gronden zolang de Kroon nog geen uitspraak heeft gedaan inzake de in gestelde beroepen. Adviestarieven loonwerk 1984 De Gewestelijke Raad heeft de ad viestarieven voor 1984 voor het loon werk vastgesteld op hetzelfde niveau als de adviestarieven voor 1983. Op 31 januari j.l. hield het hoofd bestuur van het Koninklijk Neder lands Landbouw Comité zijn eerste vergadering in 1984. Dit jaar zal voor het K.N.L.C. van betekenis zijn: het zal zijn 100-jarig bestaan viergn en er komen personele veranderingen, landbouwpolitiek zal het moeilijker worden, bezuinigingen werken ver der door, de belangenbehartiging zal stroever gaan bij een wat andere in stelling van het landbouwministerie. Aldus voorzitter ir. Luteijn in een openingswoord. Om gezondheidsredenen werd in overeenstemming met betrokkene, anderhalf jaar voor zijn pensione ring, drs. N.A. Vaandrager ontheven van zijn funktie van algemeen se- kretaris: per 1 februari 1984 is hij adviseur van het dagelijks bestuur voor zaken van de Ziekenfondsraad. Met ingang van dezelfde datum werd tot algemeen sekretaris van het K.N.L.C. benoemd ir. G.D.J. Strui kenkamp. E.G.-landbouwbeleid Het hoofdbestuur gaf in niet mis te verstane bewoordingen uiting aan zijn ontevredenheid over de door de E.G.-Commissie gedane voorstellen voor het prijsjaar 1984/85. Voor Ne derland komen die neer op een ge middelde verlaging van ruim 3%, d.w.z. in boereninkomen heel wat meer dan andere groepen plegen in te leveren. Het is het gekombineerde effekt van de voorgestelde maatre gelen, die het K.N.L.C. noodzaakt tot een krachtig protest, in eerste in stantie via het Landbouwschap. Bij zonder slecht was het hoofdbestuur te spreken over de Nederlandse landbouwminister die zoiets een bespreekbaar uitgangspunt vindt. Gemiddeld 4% Nederlandse mcb- verlaging prijsaftrek) is te fors en die kan en moet veel minder (zou niet veel te hoeven kosten). Het hoofdbestuur heeft begrip voor een zeer voorzichtig prijsbeleid voor overschotproduktie, die veel kost. Maar dan moet de prijsverhoging groter zijn voor produkten waar zulks niet geldt (suiker, eiwithou- dende gewassen). De graanprijzen hadden verhoogd kunnen worden bij toepassing van een produktie-hef- Fing; het beleid voor aardappelzet meel had dan de nodige betere basis gehad. De extra prijsverlaging voor baktarwe van minimumkwaliteit is onjuist. Het totaal van de prijsmaat regelen voor melk betekent al zon der meer een verlaging van bijna 1%. Daarbij komt dan nog de uitwerking van de betere uitbetaling bij inleve ring en van de hardnekkig weer voorgestelde superheffing en heffing op intensieve melkproduktie. Het hoofdbestuur wees nogmaals duide lijk die beide heffingen af. Het is juister het beleid globaal te houden en de algemene melkheffing te ver hogen, eventueel met bepaalde ver lichtingen of uitzonderingen. (Op een aantal andere zaken komen we de volgende week terug.) Op 17 en 18 januari 1984 hebben de legaties van C.O.P.A. en COGECA, te Straatsburg besprekingen gevoerd met de verschillende frakties van het Europees Parlement. De vertegenwoordigers van C.O.P.A. en COGECA hebben hun diepe zorg uitgesproken over de zeer ernstige krisis waarin de Europese Gemeen schap zich momenteel bevindt en hebben als hun overtuiging naar vo ren gebracht dat het lot van de boeren en de gehele bevolking van Europa afhangt van de handhaving en herle ving van de Gemeenschap. Deze her leving zou kunnen worden verkregen door invoering van nieuw gemeen schappelijk beleid en het beschikbaar stellen van voldoende financiële mid delen aan de Gemeenschap. De delegaties van C.O.P.A. en CO GECA hebben de politieke frakties eveneens in kennis gesteld van de wensen van C.O.P.A. en COGECA voor de vaststelling van de land bouwprijzen 1984/1985, alsmede van de kategorische afwijzing van de prijsvoorstellen zoals die onlangs door de Europese Commissie zijn ingediend. Indien deze voorstellen zouden worden aanvaard, zouden deze onvermijdelijk leiden tot een verdere katestrofale daling van de inkomens en de koopkracht van de boeren. De Agrarische Kommissie van de PJGN heeft een aantal vergaderin gen speciale aandacht besteed aan Boer Blijven, de diskussienota van het NAJK over de toekomst van de land- en tuinbouw. Volgens de kommissie doet Boer Blijven een heleboel goede aanbeve lingen, waar men achter kan staan. Vooral kwaliteitsverbetering op alle nivo's in de gehele landbouw is erg belangrijk. Onderwijs, onderzoek en voorlichting moeten hier goed bij aansluiten en zoveel mogelijk aan alle boeren ten goede komen. Daarnaast vindt de kommissie een vestigingswet nodig om in de inten sieve veehouderij ongewenste ontwikkelingen als mammoetbedrijven en nevenbedrijven af te remmen. Aan produktiebeheersing lijkt niet te ontkomen, omdat in de aktuele si tuatie de financiën van de EG een verdere uitbreiding van de produktie niet toelaten, zonder zware inko mensoffers. De kommissie is echter geen voor stander van een uitgebreide produk- tieregulering. Men vindt dat in prin cipe de boer zoveel mogelijk zelf moet bepalen wat en hoeveel hij produceert. Boeren moeten wel soli dair zijn met elkaar, maar niet ge- Reinhold Bocklet, lid van het Euro pese Parlement, heeft de Europese Commissie vragen gesteld over wat hij noemde de catastrofale afwikke ling van de inklaringen aan de Bren ner-pas met betrekking tot het han delsverkeer met Italië. Hij acht de handelwijze van de Ita liaanse douane in regelrechte tegen spraak met de politiek van een zo veel mogelijk vrij maken van het handelsverkeer, zoals dat door de Europese instanties wordt aanbevo len. Ook in Italië is men met de gang van zaken niet zo tevreden, wat uit persberichten blijkt. In deze persberichten vraagt men zich af hoe Italië zou reageren indien de andere EG-landen dezelfde moeilijkheden aan het handelsver keer met Italië in de weg zouden leggen. De verliezen die geleden worden door de handelwijze van de Ita liaanse douane lopen in de miljoe nen. dwongen worden tot een schijnsoli- dariteit, die via allerlei regels wordt opgelegd. Bovendien is een agrari sche produktie niet exakt te regelen, zeker niet op Europees nivo. Ook werd opgemerkt dat de positie van een zelfstandige wel vergelijk baar is met die van een werknemer, maar niet gelijk is en dat ook niet hoeft te worden, omdat je als jonge boer een bewuste keus hebt gemaakt waarin je blijk geeft het zelfstandig zijn belangrijk te vinden. Met deze opvattingen ging een dele gatie van ons pratemmet het Dage lijks Bestuur van het KNLC. De verschillen in opvatting bleken niet erg groot, alhoewel de KNLC-be- stuurders wel meer kritiek hadden op Boer Blijven. Zij zijn het eens met het streven om in het jaar 2000 nog 90.000 gezinsbedrijven een bestaan te bieden, maar moet je daar nou zoveel regels voor opleggen, als dat zonder die regels ook wel 90.000 be drijven blijven. Verder acht het KNLC een vesti gingswet overbodig; volgens hen een verdere aantasting van het zelfstan dig zijn. Bovendien zijn s.b.e.-gren zen een te nauw keurslijf voor een beleid. De levensvatbaarheid van een bedrijf wordt meer bepaald door het ondernemerschap. Ook worden door KNLC-bestuurders vraagte kens geplaatst bij een beleid dat ge heel gericht is op middenbedrijven, waarvoor de andere bedrijven moe- ten bloeden. Geran) Esse|ink Ik rij door 's winters boeren land door vorst en dooi beheerd. Het lijkt wat moe en sluimerig, wat in zichzelf gekeerd. Want grauwe nevels, ijl en kil, omhullen dun het land dat omgewoeld en strak ge kamd zich uitstrekt. Aan de kant staan schrale bomen, onbe kleed, en trekken met hun twijgen een scherp gelijnde tekening. Verkouden vogels zwijgen. De stoppels van het vorig jaar staan, ongeschoren, hier en daar wat slordig in een hoekje, waar de ploegbaas met zijn dubbel schoon en traktor niet kon reiken. Machines kleumen bij elkaar in nutteloze dommekracht. Het zware werk is klaar. De ingetogen akker slaapt. De grijze aarde rust en ademt stilte en stormwind. Het zonlicht, wat geblust en lusteloos, weet niets te doen dan aarzelend te gloren. Een lichte waas van spruitend groen bekleedt de naakte voren. De grond is vol belojten: de overvloed van 't land. Maar... overvloed en voorspoed gaan niet langer hand in hand. Zijn wij tevreden met ons loon, de vruchten van ons land Of willen we ook meer en meer kontantjes in de hand? Maar overvloed wordt over schot, en overschot kost geld! Voor 't graan dat nu nog groeien moet Zijn de centen reeds geteld. Franse boeren staan vals te loeren. Ze grijpen elke last die hiervandaan hunswege voert, ze houden alles vast. De hammen rollen over straat, ons spek ligt in hun goot! A Is eurobroeders denken zij goed aan hun dagelijks brood. Het weer wordt ook weer mee geteld, de regen is te nat, de zon te heet, de wind te hard, en het gewas gaat plat. Het wordt me wel een zorgen- jaar met weinig aardigheid. Ja? Het land zit vol beloften, maar ons hoofd vol narigheid. Pottekijker 4 3 februari 1984

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1984 | | pagina 4