Gewestelijke Raad voor Zeeland
van het Landbouwschap wil
agrarische werkgelegenheid
stimuleren
t
POTTEK/
PJGN praat met KNLC over boer blijven
K.N.L.C. niet te spreken over
EG-prijsvoorstellen:
onaanvaardbare inkomensdaling
Delegatie van C.O.P.A./COGECA
sprak frakties Europees Parlement
Stichting Agrarische Projekten opgericht
Vragen over
bemoeilijking
handelsverkeer met
Italië via de
Brenner-pas
Beloften
In zijn 25 januari j.l. gehouden vergadering heeft de Gewestelijke Raad
voor Zeeland van het Landbouwschap besloten over te gaan tot het
oprichten van de Stichting Agrarische Projekten in de provincie Zee
land (S.T.A.P.). Doel van deze stichting is het kreëren en begeleiden
van aanvullende agrarische werkgelegenheid. Hierbij kan worden ge
dacht aan projekten die normaliter op dit moment nog niet onder
handen genomen zouden worden maar waarvoor nu, in het kader van
het werkgelegenheidsbeleid van de Regering, mogelijkheden zijn ge
boden ze van de grond te tillen. Het opstarten en bestek klaar maken
van de plannen zal door de S.T.A.P. zelf ter hand worden genomen. Het
uitvoeren van het werk op agrarische bedrijven zal geschieden door
bemiddeling van de S.T.A.P. Eén van de kriteria waaraan zal moeten
worden voldaan om het projekt in uitvoering te kunnen nemen is dat het
betreffende werk primair zal moeten worden uitgevoerd door agrari
sche arljeidskrachten die reeds langdurig werkloos zijn.
Tevens zal deze stichting kunnen
optreden als toetsingskommissie
voor de uitvoering van projektwerk-
zaamheden in de agrarische sektor.
Door middel van de toetsing kan
worden voorkomen dat agrarische
werkzaamheden worden uitgevoerd
zonder inschakeling van langdurig
werklozen resp. zonder toepassing te
geven aan de bepalingen öie in de
betreffende Collectieve Arbeidsove
reenkomsten zijn opgenomen.
Het bestuur van de Stichting zal
worden gevormd door de Sociale
Commissie van de Gewestelijke
Raad voor Zeeland, waarin zitting
hebben agrarische werkgevers en
werknemers.
Bestrijding wilde en verwilderde dui
ven
In de periode van 9 tot 20 januari
1984 is na onderling overleg tussen
dé verenigingen van postduiven-
houders, de jagersverenigingen, de
direktie Faunabeheer van het Mi
nisterie van Landbouw en Visserij en
de Gewestelijke Raad voor Zeeland
een aktie gevoerd ter bestrijding van
wilde en verwilderde duiven. Aan
Deze aktie is door de gemeenten me
dewerking verleend door het instel
len van een ophokplicht voor duiven
gedurende die periode. Uit een eer
ste overzicht van de resultaten van
deze aktie blijkt dat het een succes is
geweest. De Raad zal er bij de over
legpartners op aandringen om in de
toekomst vaker een dergelijke aktie
te houden.
Toepassing art. 19 W.R.O.
Zonder dat daar een bestemmings
planprocedure aan ten grondslag ligt
(waarvan het overleg met verschil
lende betrokken instanties een we
zenlijk onderdeel uitmaakt) worden
soms mogelijkheden gekreëerd tot
het oprichten van burgerbebouwing
in gebieden met een agrarische be
stemming. De Raad acht deze gang
van zaken niet juist en heeft in dat
verband dan ook bezwaren aangete
kend tegen het voornemen van de
Colleges van Burgemeester en Wet
houders van Arnemuiden resp. Rei-
merswaal om mët toepassing van art.
19 W.R.O. juncto art. 50 lid 8 W.W.
de bouw van burgerbebouwing in
het agrarisch gebied mogelijk te ma
ken. In het geval van Arnemuiden
betrof het de bouw van 18 woningen
in het gebied Brakenburg terwijl in
Rilland een ontmoetingscentrum
voor etnische minderheden tot stand
zou worden gebracht.
Veetransporten
veer Vlissingen-Breskens
De Gewestelijke Raad heeft met be
zorgdheid kennis genomen van het
feit dat een verzoek van CA-
VEE/COVECO om veetransporten
voorrang te verlenen bij het veer
Vlissingen-Breskens is afgewezen.
Dit kan leiden tot situaties waarbij
onder bepaalde omstandigheden de
temperaturen in de veewagens zo
hoog oplopen dat sterfte onder het
vervoerde vee optreedt.
De Raad acht dit laatste niet te tole
reren en zal er bij Provinciale Staten
op aandringen dat de gevraagde
voorrang voor veetransporten alsnog
zal worden verleend.
Koncept-beheersvisie beschermd na
tuurmonument "Kop van Schouwen"
De Gewestelijke Raad heeft vervol
gens kennis genomen van de kon-
cept-beheersvisie voor het be
schermd natuurmonument "Kop
van Schouwen" van het Staatsbos
beheer zoals dat door het gemeente
bestuur van Westerschouwen ter in
zage is gelegd. In een reaktie aan het
gemeentebestuur stelt de Raad dat
deze koncept-beheersvisie ook van
toepassing is op een aantal percelen
goede landbouwgrond, terwijl op dit
moment nog een Kroonberoep in
behandeling is tegen opname van
deze landbouwgronden in de aan
wijzing tot beschermd natuurmonu
ment. Een dergelijke benadering
acht het Landbouwschap niet juist.
Het gemeentebestuur wordt dan ook
gevraagd te bewerkstelligen dat deze
koncept-beheersvisie niet van toe
passing zal zijn op deze landbouw
gronden zolang de Kroon nog geen
uitspraak heeft gedaan inzake de in
gestelde beroepen.
Adviestarieven loonwerk 1984
De Gewestelijke Raad heeft de ad
viestarieven voor 1984 voor het loon
werk vastgesteld op hetzelfde niveau
als de adviestarieven voor 1983.
Op 31 januari j.l. hield het hoofd
bestuur van het Koninklijk Neder
lands Landbouw Comité zijn eerste
vergadering in 1984. Dit jaar zal voor
het K.N.L.C. van betekenis zijn: het
zal zijn 100-jarig bestaan viergn en er
komen personele veranderingen,
landbouwpolitiek zal het moeilijker
worden, bezuinigingen werken ver
der door, de belangenbehartiging zal
stroever gaan bij een wat andere in
stelling van het landbouwministerie.
Aldus voorzitter ir. Luteijn in een
openingswoord.
Om gezondheidsredenen werd in
overeenstemming met betrokkene,
anderhalf jaar voor zijn pensione
ring, drs. N.A. Vaandrager ontheven
van zijn funktie van algemeen se-
kretaris: per 1 februari 1984 is hij
adviseur van het dagelijks bestuur
voor zaken van de Ziekenfondsraad.
Met ingang van dezelfde datum
werd tot algemeen sekretaris van het
K.N.L.C. benoemd ir. G.D.J. Strui
kenkamp.
E.G.-landbouwbeleid
Het hoofdbestuur gaf in niet mis te
verstane bewoordingen uiting aan
zijn ontevredenheid over de door de
E.G.-Commissie gedane voorstellen
voor het prijsjaar 1984/85. Voor Ne
derland komen die neer op een ge
middelde verlaging van ruim 3%,
d.w.z. in boereninkomen heel wat
meer dan andere groepen plegen in
te leveren. Het is het gekombineerde
effekt van de voorgestelde maatre
gelen, die het K.N.L.C. noodzaakt
tot een krachtig protest, in eerste in
stantie via het Landbouwschap. Bij
zonder slecht was het hoofdbestuur
te spreken over de Nederlandse
landbouwminister die zoiets een
bespreekbaar uitgangspunt vindt.
Gemiddeld 4% Nederlandse mcb-
verlaging prijsaftrek) is te fors en
die kan en moet veel minder (zou
niet veel te hoeven kosten).
Het hoofdbestuur heeft begrip voor
een zeer voorzichtig prijsbeleid voor
overschotproduktie, die veel kost.
Maar dan moet de prijsverhoging
groter zijn voor produkten waar
zulks niet geldt (suiker, eiwithou-
dende gewassen). De graanprijzen
hadden verhoogd kunnen worden bij
toepassing van een produktie-hef-
Fing; het beleid voor aardappelzet
meel had dan de nodige betere basis
gehad. De extra prijsverlaging voor
baktarwe van minimumkwaliteit is
onjuist. Het totaal van de prijsmaat
regelen voor melk betekent al zon
der meer een verlaging van bijna 1%.
Daarbij komt dan nog de uitwerking
van de betere uitbetaling bij inleve
ring en van de hardnekkig weer
voorgestelde superheffing en heffing
op intensieve melkproduktie. Het
hoofdbestuur wees nogmaals duide
lijk die beide heffingen af. Het is
juister het beleid globaal te houden
en de algemene melkheffing te ver
hogen, eventueel met bepaalde ver
lichtingen of uitzonderingen. (Op
een aantal andere zaken komen we
de volgende week terug.)
Op 17 en 18 januari 1984 hebben de
legaties van C.O.P.A. en COGECA,
te Straatsburg besprekingen gevoerd
met de verschillende frakties van het
Europees Parlement.
De vertegenwoordigers van C.O.P.A.
en COGECA hebben hun diepe zorg
uitgesproken over de zeer ernstige
krisis waarin de Europese Gemeen
schap zich momenteel bevindt en
hebben als hun overtuiging naar vo
ren gebracht dat het lot van de boeren
en de gehele bevolking van Europa
afhangt van de handhaving en herle
ving van de Gemeenschap. Deze her
leving zou kunnen worden verkregen
door invoering van nieuw gemeen
schappelijk beleid en het beschikbaar
stellen van voldoende financiële mid
delen aan de Gemeenschap.
De delegaties van C.O.P.A. en CO
GECA hebben de politieke frakties
eveneens in kennis gesteld van de
wensen van C.O.P.A. en COGECA
voor de vaststelling van de land
bouwprijzen 1984/1985, alsmede
van de kategorische afwijzing van de
prijsvoorstellen zoals die onlangs
door de Europese Commissie zijn
ingediend. Indien deze voorstellen
zouden worden aanvaard, zouden
deze onvermijdelijk leiden tot een
verdere katestrofale daling van de
inkomens en de koopkracht van de
boeren.
De Agrarische Kommissie van de PJGN heeft een aantal vergaderin
gen speciale aandacht besteed aan Boer Blijven, de diskussienota van
het NAJK over de toekomst van de land- en tuinbouw.
Volgens de kommissie doet Boer Blijven een heleboel goede aanbeve
lingen, waar men achter kan staan. Vooral kwaliteitsverbetering op alle
nivo's in de gehele landbouw is erg belangrijk. Onderwijs, onderzoek en
voorlichting moeten hier goed bij aansluiten en zoveel mogelijk aan alle
boeren ten goede komen.
Daarnaast vindt de kommissie een vestigingswet nodig om in de inten
sieve veehouderij ongewenste ontwikkelingen als mammoetbedrijven
en nevenbedrijven af te remmen.
Aan produktiebeheersing lijkt niet te
ontkomen, omdat in de aktuele si
tuatie de financiën van de EG een
verdere uitbreiding van de produktie
niet toelaten, zonder zware inko
mensoffers.
De kommissie is echter geen voor
stander van een uitgebreide produk-
tieregulering. Men vindt dat in prin
cipe de boer zoveel mogelijk zelf
moet bepalen wat en hoeveel hij
produceert. Boeren moeten wel soli
dair zijn met elkaar, maar niet ge-
Reinhold Bocklet, lid van het Euro
pese Parlement, heeft de Europese
Commissie vragen gesteld over wat
hij noemde de catastrofale afwikke
ling van de inklaringen aan de Bren
ner-pas met betrekking tot het han
delsverkeer met Italië.
Hij acht de handelwijze van de Ita
liaanse douane in regelrechte tegen
spraak met de politiek van een zo
veel mogelijk vrij maken van het
handelsverkeer, zoals dat door de
Europese instanties wordt aanbevo
len. Ook in Italië is men met de gang
van zaken niet zo tevreden, wat uit
persberichten blijkt.
In deze persberichten vraagt men
zich af hoe Italië zou reageren indien
de andere EG-landen dezelfde
moeilijkheden aan het handelsver
keer met Italië in de weg zouden
leggen.
De verliezen die geleden worden
door de handelwijze van de Ita
liaanse douane lopen in de miljoe
nen.
dwongen worden tot een schijnsoli-
dariteit, die via allerlei regels wordt
opgelegd. Bovendien is een agrari
sche produktie niet exakt te regelen,
zeker niet op Europees nivo.
Ook werd opgemerkt dat de positie
van een zelfstandige wel vergelijk
baar is met die van een werknemer,
maar niet gelijk is en dat ook niet
hoeft te worden, omdat je als jonge
boer een bewuste keus hebt gemaakt
waarin je blijk geeft het zelfstandig
zijn belangrijk te vinden.
Met deze opvattingen ging een dele
gatie van ons pratemmet het Dage
lijks Bestuur van het KNLC. De
verschillen in opvatting bleken niet
erg groot, alhoewel de KNLC-be-
stuurders wel meer kritiek hadden op
Boer Blijven. Zij zijn het eens met het
streven om in het jaar 2000 nog
90.000 gezinsbedrijven een bestaan
te bieden, maar moet je daar nou
zoveel regels voor opleggen, als dat
zonder die regels ook wel 90.000 be
drijven blijven.
Verder acht het KNLC een vesti
gingswet overbodig; volgens hen een
verdere aantasting van het zelfstan
dig zijn. Bovendien zijn s.b.e.-gren
zen een te nauw keurslijf voor een
beleid. De levensvatbaarheid van
een bedrijf wordt meer bepaald door
het ondernemerschap. Ook worden
door KNLC-bestuurders vraagte
kens geplaatst bij een beleid dat ge
heel gericht is op middenbedrijven,
waarvoor de andere bedrijven moe-
ten bloeden. Geran) Esse|ink
Ik rij door 's winters boeren
land
door vorst en dooi beheerd.
Het lijkt wat moe en sluimerig,
wat in zichzelf gekeerd.
Want grauwe nevels, ijl en kil,
omhullen dun het land
dat omgewoeld en strak ge
kamd
zich uitstrekt. Aan de kant
staan schrale bomen, onbe
kleed,
en trekken met hun twijgen
een scherp gelijnde tekening.
Verkouden vogels zwijgen.
De stoppels van het vorig jaar
staan, ongeschoren, hier en
daar
wat slordig in een hoekje, waar
de ploegbaas met zijn dubbel
schoon
en traktor niet kon reiken.
Machines kleumen bij elkaar
in nutteloze dommekracht.
Het zware werk is klaar.
De ingetogen akker slaapt.
De grijze aarde rust
en ademt stilte en stormwind.
Het zonlicht, wat geblust
en lusteloos, weet niets te doen
dan aarzelend te gloren.
Een lichte waas van spruitend
groen
bekleedt de naakte voren.
De grond is vol belojten:
de overvloed van 't land.
Maar... overvloed en voorspoed
gaan
niet langer hand in hand.
Zijn wij tevreden met ons loon,
de vruchten van ons land
Of willen we ook meer en meer
kontantjes in de hand?
Maar overvloed wordt over
schot,
en overschot kost geld!
Voor 't graan dat nu nog
groeien moet
Zijn de centen reeds geteld.
Franse boeren staan vals te
loeren.
Ze grijpen elke last
die hiervandaan hunswege
voert,
ze houden alles vast.
De hammen rollen over straat,
ons spek ligt in hun goot!
A Is eurobroeders denken zij
goed aan hun dagelijks brood.
Het weer wordt ook weer mee
geteld,
de regen is te nat,
de zon te heet, de wind te hard,
en het gewas gaat plat.
Het wordt me wel een zorgen-
jaar
met weinig aardigheid.
Ja?
Het land zit vol beloften, maar
ons hoofd vol narigheid.
Pottekijker
4
3 februari 1984