KIMLC kommentaar Een bijzonder jaar Wijziging pachtwet aangenomen door Tweede Kamer over geld en goed De aanspraak W.I.R.-premie Eenmalige uitkering zelfstandigen gebaseerd op het inkomen 1982 Accountantsunie Z.L.M. verhuisd flt» In de praktijk blijkt dat er verhoudingsgewijs al heel wat aanvragen binnen zijn bij de Distriktsburohouders. Toch blijkt dat niet ieder met de regeling op de hoogte is. Daarom laten we haar hieronder volgen. huishouding de inkomens opgege ven waarbij de aanvrager/aanvraag ster nog in aanmerking komt voor een uitkering. Waarom een eenmalige uitkering? In 1981 en 1982 is aan loontrekken- den en uitkeringsgerechtigden die minder dan het minimumlooninko men verdienden een eenmalige uit kering toegekend. Voor 1982 is er een dergelijke regeling in het leven geroepen voor zelfstandigen die in dat jaar niet meer dan een minimum inkomen hebben verdiend. Wie komen in aanmerking? a. Zij die op 31 december 1982 in Nederland woonden en een eigen huishouding voeren b. Zij die in 1982 niet meer dan een minimum inkomen verdiend hebben c. Zij die geheel of gedeeltelijk in hun levensonderhoud voorzien door de zelfstandige eksploitatie van een bedrijf Bepalend hierbij is hoe de situatie was tussen 1 september 1982 en 31 december 1982. In die periode moet in elk geval voldoende zelfstandige arbeid zijn verricht. Globaal geldt de norm dat tenminste lA deel van de normale werktijd als zelfstandige moet zijn verricht. Ook zij die in 1982 zijn gestart met hun bedrijf, doch voor 1 september 1982, komen in aanmerking. Hoe is de inkomensgrens? Voor het bepalen van de hoogte van uw inkomen wordt uitgegaan van het onzuiver inkomen, zoals dat op het Aanvrager valt in: Aanvrager is: gehuwd of samenwonend alleenstaand met kinderen alleenstaand tariefgroep 1 of 4 tariefgroep 2 tariefgroep 3 tariefgroep 3 met ekstra aftrek voor kinderen tariefgroep 3 met aftrek één ouder gezin 31.490 33.931 32.764 31.490 30.428 25.354 24.331 20.672 20.010 19.282 aangiftebiljet van de Inkomstenbe lasting 1982 van u en uw echtge- no(o)t(e) of partner is vermeld. Hierop kunt u dan nog in mindering brengen: - persoonlijke verplichtingen, voortvloeiende uit alimentatie verplichtingen jegend gewezen echtgeno(o)t(e) en kinderen die niet tot de huishouding behoren; - een ontvangen huursubsidie Het inkomen dat uit deze berekening voortkomt moet u vergelijken met de in de regeling vastgestelde mini- mumnivo's. U heeft recht op de vol ledige uitkering, als uw inkomen niet hoger is dan het voor u geldende minimumnivo. De minimumnivo's staan in bovenstaande tabel. Ligt uw inkomen net boven het voor u gel dende minimum, dan ontvangt u een deel van de uitkering. In de bovenstaande tabel zijn uit gesplitst naar tariefgroep en per Hoe hoog is de uitkering? De uitkering bedraagt maximaal ƒ450, 400, ƒ300, Indien u op 1 december 1982 gehuwd was of samenwoonde ongehuwd was met één of meer kin deren ongehuwd was zonder kinderen Waar en voor wanneer aanvragen? De aanvragen moeten voor 1 maart 1984 worden ingediend bij de dis- triktsburohouder. Denk er om dat aanvraagformulieren verkrijg baar zijn bij de DBH dat uw accountant met de regeling bekend is, en u kan informeren dat uzelf eens aan uw accountant vraagt: kom ik in aanmerking? dat sommige accountantsburo's hun kliënten al een tip hebben gegeven dat er een spreekwoord is "Wie het kleine niet eert J. Markusse Het nu achter ons liggende jaar zal door zeer velen in land- en tuinbouw niet snel vergeten worden. Vooral dan door het uiterst grillige verloop van het weer, waarbij een zeer laat voorjaar al op voorhand tot slechte resultaten leek te leiden. Vooral een uitzonderlijk mooie herfst heeft toch nog veel op brengsten doen meevallen en het wei- deseizoen voor de veehouderij ver lengd. Het uiteindelijke bedrijfsresul taat zal weliswaar grote verschillen van gebied tot gebied en van bedrijf tot bedrijf vertonen, maar lijkt gezien de extreme omstandigheden niet tegen te vallen. De akkerbouw in zuidwest-Nederland en de IJsselmeerpolders komt er ge middeld genomen goed uit. Een mati gerjaar wordt het daarentegen voor de noordelijke akkerbouw, terwijl er voor de meeste Veenkoloniale bedrijven helaas weer van een ronduit slecht jaar gesproken moet worden. Voor de rundveehouderij geven de LEI-cijfers een zeer forse inkomens daling aan. Hoepel inderdaad Vooral de hogere veevoederkosten het resul taat zeker zullen drukken, vragen we ons toch af of de uiteindelijke bedrijfs- uit komst en na deze prima herfst wel zo laag zullen uitkomen als door het LEI is ingeschat. Voor de pluimveehouderij is wederom van een slecht jaar sprake, ondanks enig prijsherstel. De varkenshouderij ziet de resultaten in de tweede helft van dit jaar snel verslechteren door met name de sterk oplopende voer- prijzen. Grote zorgen moeten we hier voor het komende jaar hebben, nu de produktie weer zeer fors wordt uitge breid. Dit jaar lijken de investeringen in de varkenshouderij hoger uit te ko men dan ooit hier voor. De overdruk Op dinsdag 13 december 1983 heeft de Tweede Kamer enkele wijzi gingen in de Pachtwet aangenomen. Het wetsontwerp wordt nu naar de Eerste Kamer gestuurd. De eerste wijziging maakt tussentijdse herziening van de pachtprijs mogelijk. Herziening van de pachtprijs kan alleen geschieden aan het eind van een driejarige pachtperiode. Volgens het wetsontwerp kunnen pachter of verpachter de grondkamer verzoeken om wijziging van de pachtprijs. De tweede wijziging betreft een be perking van het kontinuatierecht van de pachter. Dit recht houdt in dat een eenmaal gesloten pachtovereen komst in beginsel telkens van rechts wege met 6 jaren wordt verlengd. De wijziging komt erop neer, dat de verpachter bezwaar kan maken tegen de automatische verlenging van de pachtovereenkomst met 6 jaar, wanneer de pachter de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of geduren de de komende pachtperiode zal be reiken. Maakt hij geen bezwaar dan loopt de overeenkomst gewoon door. Ook is het mogelijk dat de pachtovereen komst op verzoek van de verpachter verlengd wordt tot enkele jaren na dat de pachter 65 jaar is geworden.* De Tweede Kamer heeft op de be perking van het kontinuatierecht een uitzondering toegelaten. Deze be treft gevallen waarin de pachter een potentiële bedrijfsopvolger heeft die te jong is om op verantwoorde wijze het bedrijf te kunnen uitoefenen. In dergelijke gevallen kan de pacht- rechter de overeenkomst, ondanks het bezwaar van de verpachter, toch verlengen. Verder zijn nog enkele andere wijzi gingen opgenomen, zoals verruiming van de mogelijkheid tot indeplaats stelling van de pachter. Ook is het nu mogelijk dat de pachter een vorde- 23 december 1983 ring indient om iemand binnen de beperkte familiekring aan te merken als medepachter, zonder dat daar voor toestemming van de verpachter nodig is. De Tweede Kamer heeft het recht van de pachter verruimd om bij beëindiging van de pachtovereen komst een vergoeding van de ver pachter te krijgen voor de nog reste rende waarde van de investeringen die de pachter op het bedrijf heeft gedaan. De aanspraak op WIR-premie ontstaat op het tijdstip van het aangaan van verplichtingen tot investeren. Aan de hand van de op dat moment geldende percentages en overige voorwaarden wordt de WIR-premie vastgesteld. Dit gebeurt door de belastingdienst bij de aanslagregeling voor de inkomstenbelasting. Deze verrekening kan zowel bij de voor lopige als bij de definitieve aanslag plaatsvinden. Indien de WIR-premie groter is dan het belastingbedrag, is het opleggen van een negatieve voorlopige in de loop van het belastingjaar niet mo gelijk. Na afloop van het belasting jaar staan de volgende mogelijkhe den open: Voorrangsbehandeling van de nega tieve aanslag en Negatieve nadere voorlopige aanslag. Voor de voorrangsbehandeling komt de ondernemer in aanmerking, in dien zijn aangiftebiljet Inkomsten- De Accountantsunie van de Z.L.M. in Goes, die u tot voor kort kon vinden aan de Wijngaardstraat is nu definitief verhuisd naar haar spiksplinternieuwe be-, huizing in het gebied Klein Frankrijk in Goes-Noord. Een hele verbetering, niet alleen voor de werknemers in verband met het ruimere en moderne gebouw maar ook voor de kliënten omdat de accountantsunie nu veel gemakkelijker te berei ken zal zijn. Zoals u waarschijnlijk weet ligt Klein Frankrijk aan de rondweg en in dit gebied heeft men nog niet met parkeerproblemen te maken. De verhuizing is uitstekend verlopen. Alles is door eigen personeel ingepakt-, vervoerd door de fa. Geitenbeek b.v., en op de plaats van bestemming weer uitgepakt en op de plaats gezet. Dit alles kostte slechts de drie eerste dagen van de vorige week maar vanaf donderdag 15 december stond men al weer klaar voor de leden. Het telefoonnummer van de Accountantsunie is hetzelfde gebleven: 01100-15710; het adres is gewijzigd van Wijngaardstraat 29 in Klein Frankrijk 1 en het postadres is geworden: Postbus 140, 4460 A C Goes. belasting is ingeleverd binnen 6 maanden na afloop van het jaar. De voorrangsbehandeling houdt in dat, mits door de belastingdienst geen nader onderzoek hoeft te worden in gesteld, de definitieve aanslag wordt opgelegd vóór het einde van het jaar. In de praktijk komt hier vaak niets van terecht omdat, vooral als het om hoge bedragen gaat, veelal een kon- trole wordt ingesteld. Indien het aangiftebiljet niet binnen 6 maanden na afloop van het belas tingjaar kan worden ingeleverd, komt de ondernemer in aanmerking voor een negatieve (nadere) voorlo pige aanslag, indien aan de volgende voorwaarden is voldaan: de WIR-premie (verminderd met desinvesteringsbijdragen) moet mi nimaal ƒ25.000,- bedragen en er moet een zogenaamde DIR-verkla- ring worden overlegd. De voorwaarden en de procedure voor het verkrijgen van een DIR- verklaring zijn geregeld in art. 17 WlR. Dit artikel bepaalt dat onder nemers die in aanmerking menen te komen voor een negatieve (nadere) voorlopige aanslag binnen drie maanden na afloop van het jaar bij de DIR opgave doen van de WIR- premie waarop zij aanspraak maken. Bij deze opgave moet een verklaring vanuit de hoge werkloosheid zal hier aan zeker niet vreemd zijn. Uit de tuinbouwhoek komen over het algemeen redelijk positieve geluiden, zeker wat de fruitteelt betreft. In de glastuinbouw blijven bij het huidige kostenniveau van vooral de faktor energie de marges tussen winst en verlies uiterst krap. Evenals overigens in alle sektoren, wordt hier het uiterste van het vakmanschap gevergd. Landbouwpolitiek gezien lijkt 1981 het jaar te worden waarin het oude vertrouwde landbouwbeleid van de laatste twintig jaar, gebaseerd op ver sterking van de struktuur der bedrij ven en verhoging van de produktivi- teit, meer en meer ter diskussie komt te staan. De oorzaak is enerzijds dat het ministerie van landbouw onvol doende financiële ruimte houdt om, zonder belangrijke financiële bijdra gen uit het bedrijfsleven, de kern van het beleid bestaande uit onderzoek, voorlichting en struktuurverbeterende maatregelen overeind te houden. An derzijds is het zo dat de ontwikkelin gen in met name de veehouderij steeds meer onevenwichtigheid tussen aan bod en reële vraag meebrengen. Dat lijkt voor de korte termijn tot het extra belasten van de meerproduktie voor melk te leiden. In de pluimvee- en vooral varkens houderij valt op korte termijn niet te ontkomen aan een beleid wat aan nieuwvestiging en uitbreiding in een aantal koncentratiegebieden beper kingen oplegt. Met name de mestpro blematiek speelt hierbij een belang rijke rol. Vooi de Europese Gemeenschap was 1983 zonder meer een slecht jaar. Ge brek aan werkelijke wil tot samen werking kenmerkte zowat alle minis terraden en vooral de Europese top van A thene. A Is landbouw moeten we daarbij weliswaar niet in paniek ra ken, maar wel beseffen dat het in 1984 niet zo door kan gaan willen we het gemeenschappelijk beleid overeind houden. Ten slotte lijkt 1983 een keerpunt te worden inzake de algemene sociaal- ekonomische politiek in ons land, nu de regering haar ingezette beleid ge richt op terugdringing van de kollek- tieve sektor en meer ruimte voor het bedrijfsleven ook in 1984 kan voort zetten. Voor onze sektor is dit van groot belang in relatie tot onze kon- kurrentiepositie tegenover het buiten land. Verlichting van de kollektieve lasten druk kan daarnaast ook rechtstreeks het netto besteedbare inkomen ten goede komen. Toch blijft waakzaam heid hier geboden, aangezien op re gionaal en vooral gemeentelijk niveau nog de nodige lastenverhogingen drei.óen. Al met al dus geen jaar wat snel in de vergetelheid zal geraken. Ik hoop dat u na prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling weer met fris se moed het nieuwe jaar fegemoet zult treden. LUTEIJN van juistheid gevoegd zijn van een accountant. Binnen twee maanden na ontvangst van de opgave deelt de DIR haar beslissing (omtrent een al dan niet af te geven verklaring) aan de onder nemer mee. Deze termijn kan één maal met ten hoogste twee maanden worden verlengd. Indien aan bovengenoemde voor waarden is voldaan, kan een negatie ve (nadere) voorlopige aanslag wor den opgelegd. De uitbetaling van de WIR-premie, die door de fiskus ge schiedt, bestaat uit het verschil van de in de DIR-verklaring vermelde WIR-premie en de volgens de voorlo pige aanslag verschuldigde belasting. In dit stadium van de aanslagregeling gaat de inspekteur niet na of de door de DIR berekende WIR-premie op een juist bedrag is vastgesteld. Dat gebeurt pas bij het opleggen van de definitieve aanslag. A. Michaël m 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3