KIMLC kommentaar
Een bijzonder jaar
Wijziging pachtwet
aangenomen door
Tweede Kamer
over geld
en goed
De aanspraak W.I.R.-premie
Eenmalige uitkering zelfstandigen
gebaseerd op het inkomen 1982
Accountantsunie Z.L.M. verhuisd
flt»
In de praktijk blijkt dat er verhoudingsgewijs al heel wat aanvragen
binnen zijn bij de Distriktsburohouders. Toch blijkt dat niet ieder met
de regeling op de hoogte is. Daarom laten we haar hieronder volgen.
huishouding de inkomens opgege
ven waarbij de aanvrager/aanvraag
ster nog in aanmerking komt voor
een uitkering.
Waarom een eenmalige uitkering?
In 1981 en 1982 is aan loontrekken-
den en uitkeringsgerechtigden die
minder dan het minimumlooninko
men verdienden een eenmalige uit
kering toegekend. Voor 1982 is er
een dergelijke regeling in het leven
geroepen voor zelfstandigen die in
dat jaar niet meer dan een minimum
inkomen hebben verdiend.
Wie komen in aanmerking?
a. Zij die op 31 december 1982 in
Nederland woonden en een eigen
huishouding voeren
b. Zij die in 1982 niet meer dan een
minimum inkomen verdiend
hebben
c. Zij die geheel of gedeeltelijk in
hun levensonderhoud voorzien
door de zelfstandige eksploitatie
van een bedrijf
Bepalend hierbij is hoe de situatie
was tussen 1 september 1982 en 31
december 1982. In die periode moet
in elk geval voldoende zelfstandige
arbeid zijn verricht. Globaal geldt de
norm dat tenminste lA deel van de
normale werktijd als zelfstandige
moet zijn verricht.
Ook zij die in 1982 zijn gestart met
hun bedrijf, doch voor 1 september
1982, komen in aanmerking.
Hoe is de inkomensgrens?
Voor het bepalen van de hoogte van
uw inkomen wordt uitgegaan van het
onzuiver inkomen, zoals dat op het
Aanvrager valt in:
Aanvrager is:
gehuwd of
samenwonend
alleenstaand
met kinderen
alleenstaand
tariefgroep 1 of 4
tariefgroep 2
tariefgroep 3
tariefgroep 3
met ekstra aftrek
voor kinderen
tariefgroep 3 met
aftrek één ouder
gezin
31.490
33.931
32.764
31.490
30.428
25.354
24.331
20.672
20.010
19.282
aangiftebiljet van de Inkomstenbe
lasting 1982 van u en uw echtge-
no(o)t(e) of partner is vermeld.
Hierop kunt u dan nog in mindering
brengen:
- persoonlijke verplichtingen,
voortvloeiende uit alimentatie
verplichtingen jegend gewezen
echtgeno(o)t(e) en kinderen die
niet tot de huishouding behoren;
- een ontvangen huursubsidie
Het inkomen dat uit deze berekening
voortkomt moet u vergelijken met de
in de regeling vastgestelde mini-
mumnivo's. U heeft recht op de vol
ledige uitkering, als uw inkomen niet
hoger is dan het voor u geldende
minimumnivo. De minimumnivo's
staan in bovenstaande tabel. Ligt uw
inkomen net boven het voor u gel
dende minimum, dan ontvangt u een
deel van de uitkering.
In de bovenstaande tabel zijn uit
gesplitst naar tariefgroep en per
Hoe hoog is de uitkering?
De uitkering bedraagt maximaal
ƒ450,
400,
ƒ300,
Indien u op 1 december 1982
gehuwd was of samenwoonde
ongehuwd was met één of meer kin
deren
ongehuwd was zonder kinderen
Waar en voor wanneer aanvragen?
De aanvragen moeten voor 1 maart
1984 worden ingediend bij de dis-
triktsburohouder.
Denk er om
dat aanvraagformulieren verkrijg
baar zijn bij de DBH
dat uw accountant met de regeling
bekend is, en u kan informeren
dat uzelf eens aan uw accountant
vraagt: kom ik in aanmerking?
dat sommige accountantsburo's hun
kliënten al een tip hebben gegeven
dat er een spreekwoord is "Wie het
kleine niet eert
J. Markusse
Het nu achter ons liggende jaar zal
door zeer velen in land- en tuinbouw
niet snel vergeten worden. Vooral dan
door het uiterst grillige verloop van het
weer, waarbij een zeer laat voorjaar al
op voorhand tot slechte resultaten leek
te leiden. Vooral een uitzonderlijk
mooie herfst heeft toch nog veel op
brengsten doen meevallen en het wei-
deseizoen voor de veehouderij ver
lengd. Het uiteindelijke bedrijfsresul
taat zal weliswaar grote verschillen
van gebied tot gebied en van bedrijf tot
bedrijf vertonen, maar lijkt gezien de
extreme omstandigheden niet tegen te
vallen.
De akkerbouw in zuidwest-Nederland
en de IJsselmeerpolders komt er ge
middeld genomen goed uit. Een mati
gerjaar wordt het daarentegen voor de
noordelijke akkerbouw, terwijl er voor
de meeste Veenkoloniale bedrijven
helaas weer van een ronduit slecht jaar
gesproken moet worden.
Voor de rundveehouderij geven de
LEI-cijfers een zeer forse inkomens
daling aan. Hoepel inderdaad Vooral
de hogere veevoederkosten het resul
taat zeker zullen drukken, vragen we
ons toch af of de uiteindelijke bedrijfs-
uit komst en na deze prima herfst wel
zo laag zullen uitkomen als door het
LEI is ingeschat.
Voor de pluimveehouderij is wederom
van een slecht jaar sprake, ondanks
enig prijsherstel. De varkenshouderij
ziet de resultaten in de tweede helft
van dit jaar snel verslechteren door
met name de sterk oplopende voer-
prijzen. Grote zorgen moeten we hier
voor het komende jaar hebben, nu de
produktie weer zeer fors wordt uitge
breid. Dit jaar lijken de investeringen
in de varkenshouderij hoger uit te ko
men dan ooit hier voor. De overdruk
Op dinsdag 13 december 1983 heeft de Tweede Kamer enkele wijzi
gingen in de Pachtwet aangenomen.
Het wetsontwerp wordt nu naar de Eerste Kamer gestuurd.
De eerste wijziging maakt tussentijdse herziening van de pachtprijs
mogelijk.
Herziening van de pachtprijs kan alleen geschieden aan het eind van
een driejarige pachtperiode. Volgens het wetsontwerp kunnen pachter
of verpachter de grondkamer verzoeken om wijziging van de pachtprijs.
De tweede wijziging betreft een be
perking van het kontinuatierecht van
de pachter. Dit recht houdt in dat een
eenmaal gesloten pachtovereen
komst in beginsel telkens van rechts
wege met 6 jaren wordt verlengd.
De wijziging komt erop neer, dat de
verpachter bezwaar kan maken
tegen de automatische verlenging
van de pachtovereenkomst met 6
jaar, wanneer de pachter de leeftijd
van 65 jaar heeft bereikt of geduren
de de komende pachtperiode zal be
reiken.
Maakt hij geen bezwaar dan loopt de
overeenkomst gewoon door. Ook is
het mogelijk dat de pachtovereen
komst op verzoek van de verpachter
verlengd wordt tot enkele jaren na
dat de pachter 65 jaar is geworden.*
De Tweede Kamer heeft op de be
perking van het kontinuatierecht een
uitzondering toegelaten. Deze be
treft gevallen waarin de pachter een
potentiële bedrijfsopvolger heeft die
te jong is om op verantwoorde wijze
het bedrijf te kunnen uitoefenen. In
dergelijke gevallen kan de pacht-
rechter de overeenkomst, ondanks
het bezwaar van de verpachter, toch
verlengen.
Verder zijn nog enkele andere wijzi
gingen opgenomen, zoals verruiming
van de mogelijkheid tot indeplaats
stelling van de pachter. Ook is het nu
mogelijk dat de pachter een vorde-
23 december 1983
ring indient om iemand binnen de
beperkte familiekring aan te merken
als medepachter, zonder dat daar
voor toestemming van de verpachter
nodig is.
De Tweede Kamer heeft het recht
van de pachter verruimd om bij
beëindiging van de pachtovereen
komst een vergoeding van de ver
pachter te krijgen voor de nog reste
rende waarde van de investeringen
die de pachter op het bedrijf heeft
gedaan.
De aanspraak op WIR-premie ontstaat op het tijdstip van het aangaan
van verplichtingen tot investeren. Aan de hand van de op dat moment
geldende percentages en overige voorwaarden wordt de WIR-premie
vastgesteld. Dit gebeurt door de belastingdienst bij de aanslagregeling
voor de inkomstenbelasting. Deze verrekening kan zowel bij de voor
lopige als bij de definitieve aanslag plaatsvinden.
Indien de WIR-premie groter is dan
het belastingbedrag, is het opleggen
van een negatieve voorlopige in de
loop van het belastingjaar niet mo
gelijk. Na afloop van het belasting
jaar staan de volgende mogelijkhe
den open:
Voorrangsbehandeling van de nega
tieve aanslag en Negatieve nadere
voorlopige aanslag.
Voor de voorrangsbehandeling komt
de ondernemer in aanmerking, in
dien zijn aangiftebiljet Inkomsten-
De Accountantsunie van de Z.L.M. in Goes, die u tot voor kort kon vinden aan
de Wijngaardstraat is nu definitief verhuisd naar haar spiksplinternieuwe be-,
huizing in het gebied Klein Frankrijk in Goes-Noord. Een hele verbetering, niet
alleen voor de werknemers in verband met het ruimere en moderne gebouw maar
ook voor de kliënten omdat de accountantsunie nu veel gemakkelijker te berei
ken zal zijn. Zoals u waarschijnlijk weet ligt Klein Frankrijk aan de rondweg en
in dit gebied heeft men nog niet met parkeerproblemen te maken.
De verhuizing is uitstekend verlopen. Alles is door eigen personeel ingepakt-,
vervoerd door de fa. Geitenbeek b.v., en op de plaats van bestemming weer
uitgepakt en op de plaats gezet. Dit alles kostte slechts de drie eerste dagen van
de vorige week maar vanaf donderdag 15 december stond men al weer klaar voor
de leden.
Het telefoonnummer van de Accountantsunie is hetzelfde gebleven:
01100-15710; het adres is gewijzigd van Wijngaardstraat 29 in Klein Frankrijk
1 en het postadres is geworden: Postbus 140, 4460 A C Goes.
belasting is ingeleverd binnen 6
maanden na afloop van het jaar. De
voorrangsbehandeling houdt in dat,
mits door de belastingdienst geen
nader onderzoek hoeft te worden in
gesteld, de definitieve aanslag wordt
opgelegd vóór het einde van het jaar.
In de praktijk komt hier vaak niets
van terecht omdat, vooral als het om
hoge bedragen gaat, veelal een kon-
trole wordt ingesteld.
Indien het aangiftebiljet niet binnen
6 maanden na afloop van het belas
tingjaar kan worden ingeleverd,
komt de ondernemer in aanmerking
voor een negatieve (nadere) voorlo
pige aanslag, indien aan de volgende
voorwaarden is voldaan:
de WIR-premie (verminderd met
desinvesteringsbijdragen) moet mi
nimaal ƒ25.000,- bedragen en er
moet een zogenaamde DIR-verkla-
ring worden overlegd.
De voorwaarden en de procedure
voor het verkrijgen van een DIR-
verklaring zijn geregeld in art. 17
WlR. Dit artikel bepaalt dat onder
nemers die in aanmerking menen te
komen voor een negatieve (nadere)
voorlopige aanslag binnen drie
maanden na afloop van het jaar bij
de DIR opgave doen van de WIR-
premie waarop zij aanspraak maken.
Bij deze opgave moet een verklaring
vanuit de hoge werkloosheid zal hier
aan zeker niet vreemd zijn.
Uit de tuinbouwhoek komen over het
algemeen redelijk positieve geluiden,
zeker wat de fruitteelt betreft. In de
glastuinbouw blijven bij het huidige
kostenniveau van vooral de faktor
energie de marges tussen winst en
verlies uiterst krap. Evenals overigens
in alle sektoren, wordt hier het uiterste
van het vakmanschap gevergd.
Landbouwpolitiek gezien lijkt 1981
het jaar te worden waarin het oude
vertrouwde landbouwbeleid van de
laatste twintig jaar, gebaseerd op ver
sterking van de struktuur der bedrij
ven en verhoging van de produktivi-
teit, meer en meer ter diskussie komt
te staan. De oorzaak is enerzijds dat
het ministerie van landbouw onvol
doende financiële ruimte houdt om,
zonder belangrijke financiële bijdra
gen uit het bedrijfsleven, de kern van
het beleid bestaande uit onderzoek,
voorlichting en struktuurverbeterende
maatregelen overeind te houden. An
derzijds is het zo dat de ontwikkelin
gen in met name de veehouderij steeds
meer onevenwichtigheid tussen aan
bod en reële vraag meebrengen. Dat
lijkt voor de korte termijn tot het extra
belasten van de meerproduktie voor
melk te leiden.
In de pluimvee- en vooral varkens
houderij valt op korte termijn niet te
ontkomen aan een beleid wat aan
nieuwvestiging en uitbreiding in een
aantal koncentratiegebieden beper
kingen oplegt. Met name de mestpro
blematiek speelt hierbij een belang
rijke rol.
Vooi de Europese Gemeenschap was
1983 zonder meer een slecht jaar. Ge
brek aan werkelijke wil tot samen
werking kenmerkte zowat alle minis
terraden en vooral de Europese top
van A thene. A Is landbouw moeten we
daarbij weliswaar niet in paniek ra
ken, maar wel beseffen dat het in 1984
niet zo door kan gaan willen we het
gemeenschappelijk beleid overeind
houden.
Ten slotte lijkt 1983 een keerpunt te
worden inzake de algemene sociaal-
ekonomische politiek in ons land, nu
de regering haar ingezette beleid ge
richt op terugdringing van de kollek-
tieve sektor en meer ruimte voor het
bedrijfsleven ook in 1984 kan voort
zetten. Voor onze sektor is dit van
groot belang in relatie tot onze kon-
kurrentiepositie tegenover het buiten
land.
Verlichting van de kollektieve lasten
druk kan daarnaast ook rechtstreeks
het netto besteedbare inkomen ten
goede komen. Toch blijft waakzaam
heid hier geboden, aangezien op re
gionaal en vooral gemeentelijk niveau
nog de nodige lastenverhogingen
drei.óen. Al met al dus geen jaar wat
snel in de vergetelheid zal geraken. Ik
hoop dat u na prettige kerstdagen en
een goede jaarwisseling weer met fris
se moed het nieuwe jaar fegemoet zult
treden. LUTEIJN
van juistheid gevoegd zijn van een
accountant.
Binnen twee maanden na ontvangst
van de opgave deelt de DIR haar
beslissing (omtrent een al dan niet af
te geven verklaring) aan de onder
nemer mee. Deze termijn kan één
maal met ten hoogste twee maanden
worden verlengd.
Indien aan bovengenoemde voor
waarden is voldaan, kan een negatie
ve (nadere) voorlopige aanslag wor
den opgelegd. De uitbetaling van de
WIR-premie, die door de fiskus ge
schiedt, bestaat uit het verschil van
de in de DIR-verklaring vermelde
WIR-premie en de volgens de voorlo
pige aanslag verschuldigde belasting.
In dit stadium van de aanslagregeling
gaat de inspekteur niet na of de door
de DIR berekende WIR-premie op
een juist bedrag is vastgesteld. Dat
gebeurt pas bij het opleggen van de
definitieve aanslag.
A. Michaël
m 3