ZLM streeft naar krachtiger schooleenheden Nieuwe opzet voor scholengemeenschappen ONDERWIJS NOTITIES 60 jaar geleden... Uit de Groene School geklapt: onder redaktie van L. Anderson In de vorige maand onder voorzitterschap van nir. J. Oggel gehouden vergadering van de onderwijscie der Z.L.M. stond de besprekiné rond de Planningswet Voortgezet Onderwijs centraal. Door de in de planningswet genoemde ontheffingsnormen is op de kleinere scholen onrust ontstaan, die door ongenuanceerde en voorba rige perspublikaties nog is aangewakkerd. Zowel de Minister als de Staatssecretaris hebben inmiddels laten weten, dat geen koude sane ring wordt nagestreefd. Beslissingen over de normen zijn nog niet genomen. Op verzoek van mevr. Ginjaar-Maas zullen de provinciale besturen voor stellen doen met betrekking tot een gedifferentieerd normenstelsel, waarin de belangen van het platte land beter tot uitdrukking komen. Deze voorstellen zullen door de Voor deze brede onderbouwklassen moet de mogelijkheid worden geo pend ze onder te brengen in depen dances van de scholengemeenschap op verschillende vestigingsplaatsen. Hierdoor worden onderwijskundige mogelijkheden en kansen op een goede doorstroming voor de leerlin- fen aanzienlijk ruimer, vooral in ge- ieden waar zelfstandige kleine scholen in moeilijkheden komen. Dit is de kern van een advies, dat de Adviesraad voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs (ARVO-1) heeft uitgebracht aan de minister van Onderwijs en Wetenschappen. Breed aanbod in de onderbouw In de onderbouwvestigingen moeten in principe alle basisschoolverlaters terecht kunnen. Het onderwijskundige voorstel is, dat de leerlingen pas na 2 jaar hun keuze maken voor een bepaalde opleiding staatssekretaris bij haar beleidsvoor nemens in overweging worden ge nomen. Ook bij de aanpak van fusies op korte termijn zullen de provincies een adviserende rol vervullen. Na aanvaarding van de Planningswet zullen aan de provincies echter gro (bijvoorbeeld lts of havo), wat de doorstroming bevordert. Ze zijn dan al wat gewend aan het voortgezet onderwijs en ze kunnen veel grondi ger op hun keuze worden voorbe reid. Nu komt het nog te vaak voor, dat leerlingen die al op 12-jarige leeftijd moeten kiezen, later spijt krijgen van hun schoolkeuze. Het overstappen naar een andere oplei ding kan doorgaans niet tussentijds gebeuren; de doorstroming is ge brekkig. Het effekt is slechte moti vatie, doubleren en een te grillig verlopende schoolcarrière. Voor de overheid is dit financieel nadelig, voor de leerlingen is het frustrerend. Standaardisering De ARVO-1 pleit ervoor om meer eenheid te brengen in de samenstel ling van scholengemeenschappen. Nederland kent tientallen verschil tere bevoegdheden worden toebe deeld, waarbij het uiteraard van groot belang is. dat met de besturen organisaties regelmatig overleg plaatsvindt. Een goede zaak is dan ook, dat 'dit jaar een provinciale af deling van de Algemene Besturen bond - waarbij de Z.L.M. voor de meeste scholen is aangesloten - is geïnstalleerd, die als gesprekspartner met de provincie kan fungeren. Op landelijk bestuursniveau zal in middels alles in het werk worden éesteld om de l.b.o.-onderwijsvorm zoveel mogelijk voor het platteland te behouden. Zo zal ook de nodige informatie aan de politici moeten lende soörten, waar de meeste ouders en leerlingen geen zicht meer op hebben. Ideaal zou zijn, als elk nieuw scho lensysteem de voorzieningen had voor vwo, havo, mavo, Ito, lhno en individueel beroepsonderwijs (ibo). Dat is echter bestuurlijk niet te rea liseren. Er zullen derhalve ook smallere kom- binaties komen, maar die moeten volgens de Raad in de bovenbouw minstens mavo, lts, lhno en ibo be vatten. Dit met het oog op de be schikbaarheid van outillage en prak tijkruimten. Voor de onderbouwjaren echter zullen alle schoolsystemen een standaardaanbod moeten kunnen verzorgen van vwo tot lager beroeps onderwijs. De lbo-akkommodaties en de be kwaamheden van leraren in het ibo en het avo/vwo kunnen voor het berei ken van dit doel niet worden gemist. Bereikbaarheid van het voortgezet onderwijs Nu het aantal leerlingen van 12 jaar en ouder daalt met 25 a 30% als ge volg van lagere geboortecijfers in de jaren '70, komen heel wat scholen er niet meer aan toe hun aanbod in stand te houden. Binnen een scho lengemeenschap gaat dat nog wel. Scholen die te klein worden, kunnen fuseren en een scholengemeenschap worden verstrekt, inzake de specifie ke situatie op het platteland. Hier voor kunnen in geen geval stedelijke maatstaven worden gehanteerd. Het veel .gehoorde argument, dat kleine scholen voor 's Rijks Schatkist nade liger zouden zijn dan grotere scholen kan - aan de hand van objektief pro vinciaal cijfermateriaal - naar het land der fabelen worden verwezen. Inmiddels - zo werd door de heer Oggel beklemtoond - zullen de no dige pogingen moeten worden on dernomen om tot krachtiger school eenheden te geraken. De Z.L.M. is overigens in diverse regio's hierover al langere tijd in gesprek. vormen. Daarmee houden ze welis waar op als zelfstandige eenheid te bestaan in een streek of stadswijk, maar hun aanbod blijft zo veel mo gelijk behouden. Regel is echter, dat iedere school - dus ook een scholen gemeenschap - op één plaats gehuis vest behoort te zijn. Als dat ook in de toekomst zo zou blijven, zullen veel kleinere plaatsen en bepaalde stads wijken zonder voortgezet onderwijs komen te zitten. Vooral op het platteland zal dan de bereikbaarheid van het voortgezet onderwijs verslechteren. De plaatse lijke mavo, lts of huishoudschool wordt als het ware "weggezogen" naar het vestigingspunt van de scho- Van het schooljaar 1983/1984 zijn weer al een paar maanden voorbij. De drukte die de start van zo'n nieuwe kursus altijd met zich meebrengt is bijna voorbij. Even achterom kijkend mogen we konstateren dat het aantal leerlingen, zowel op de lagere agr ar i? sche school, als de vakscholen en op de kursussen zeker niet is afgenomen. Er zijn meer L.A.S. leerlingen dan vorig jaar, dit wordt veroorzaakt door de start van de ILO-afdeling. We startten met een eerste klas van 23 jongens en meisjes en een tweede klas van 11 leerlingen. Dat dit onderwijs in een behoejte voorziet is dachten wij nu reeds aan getoond. Al eerder vertelden wij in dit blad, dat dit onderwijs bedoeld is voor Elke school zal partners moeten zoe ken om dat doel te bereiken. Dat daarbij over en weer koncessies zul len moeten worden gedaan is een duidelijke zaak en behoeft deze ont wikkeling niet in de weg te staan, als de redelijkheid wordt betracht en het doel - handhaving van de onderwijs voorzieningen op het platteland - in het ooê wordt gehouden. Het Z.L.M. bestuur heeft in zijn hoofdbestuursvergadering van okto ber nadrukkelijk het standpunt inge nomen, dat het zich zal blijven inzet ten voor dit onderwijs en daarvoor dan ook verantwoordelijkheid wil dragen. lengemeenschap dat in een andere plaats kan zijn. De ARVO-1 vindt dit verschijnsel ongewenst en doet voor stellen om de nieuwe scholenge meenschappen de mogelijkheid te bieden gespreide vestigingen voor de eerste twee leerjaren te handhaven. Vanaf de derde klas zullen sommige leerlingen dan eventueel verder van huis moeten om de studie voort te zetten. Dat er scholen zullen verdwijnen lijkt onvermijdelijk. De Raad verwacht echter, dat zijn voorstellen ertoe zul len bijdragen, dat de spreiding van het scholennet niet te gering wordt en dat er tegelijk onderwijskundige winst wordt geboekt in de onderbouwjaren. leerlingen die problemen hebben met de leerstof van de lagere agrari sche school. Er wordt gewerkt in kleine groepen en er is intensieve begeleiding door zowel de leerkrachten als door een psycholoog. Deze afdeling wordt bij ons geleid en gekoördineerd door de adjunkt-di- rekteur de heer J.C. Kouwer; hij verstrekt U graag nadere inlichtin gen. Wat de vakscholen betreft zijn we erg blij met de duidelijke uitbreiding van het aantal leerlingen. Vakschool akkerbouw; vorig jaar 16 aanmeldingen, dit was al veel meer dan voorafgaande jaren. Dit jaar 30 aanmeldingen!! We.heb- ben de eerste klas zelfs in tweeën moeten splitsen!! Omdat dit een op leiding op basis van het leerlingstel sel is, moeten de jongelui minstens 3 dagen fier week op een akkerbouw bedrijf werken. Velen werken thuis, de anderen zijn er gelukkig in geslaagd een baas te vinden. Plezierig voor de baas is dat hij nu het eerste opleidingsjaar een subsidie krijgt van: 2.000.— en het tweede leerjaar van minimaal: 1.500,-. Vakschool hoveniers: ook deze vak school is weer met een groep kunnen starten. Het vinden van een leerbe drijf wordt echter ieder jaar moei lijker, de gemeenten hebben minder vakatures en ook de partikuliéfe be drijven nemen weinie. of geen nieuw personeel meer aan. Gelukkig hebben de meesten nu werk en kunnen dus de opleiding blijven volgen. Ook zijn we dit jaar weer met een nieuwe klas gestart van de fruitteelt vakschool. Ook hier 30 leerlingen. Er is zelfs een wachtlijst aangelegd. We zijn erg blij. dat de medewerkers voor de tuinbouwvoorlichtings- dienst. die de lessen verzorgen, niet voor het grote aantal deelnemers zijn terug geschrokken en met enthou siasme aan het karwei zijn begonnen. U ziet we kunnen over het begin van het schooljaar dik tevreden zijn. Tot de volgende maand, L. Burger, direkteur MAATSCHAP Pl| LANDBOUW en VEETEELT i n ZEELAND Tj. B E KIEI.STKA Bureau Zceuwsch Landbouwhui» Geopend van Postgirorekening No. 3727. No. 10d/593 GOES 14 April ICC».. Rekening en verantwoording cursus verzorging van het Jonge kind. (Vt'iotke hi, beantwoording nummer en tingtee- kening ven dit kchrijeen te vermeiden Aan Mevrouw A.G.v.d. HAVE-LUCIEKR t e KAPEHE. C/P Coll. Naar aanleiding van het verslag van den door U gehouden cursuB te Rape 11e hebben wij do eer U hlerb'J een aan de hand van dit verslag opge maakte rekening en verantwoording te doen toekomen. Indien U hiermede accoord gaat, zou U te vorderen hebben 116.-. Wij verzoeken U ona bij accoord be vinding iwsl een door U geteekende quitantie voor 110.75 en door de betrokken personen geteekende qultantles of andere bewijzen van betaling voor 2.75 en 2.50 te doen toekomen. Dat lf niet ten volle. 4.- per lesuur kan worden uitbetaald, komt omdat U 28 uren hebt lesgegeven en slechts 20 lesuren begroot zijn. Na ontvangst hiervan dal de subsidie door ons uitbetaald worden. Hoogachtend, de Secretaris der Z. L. iu. Dat het wat grasduinen in oude archieven tot aardige ontdekkingen kan leiden zien we in deze stukken, door de heer D.J. van der Have te Kapelle opgediept uit het familiearchief. Het betreft een kursus "Verzorging van het jonge kind", waaraan zijn moeder in 1922 les heeft gegeven. De begroting geeft een aardig inzicht in de tarieven van die tijd. En bekijkt U ook eens de kantoortijden, vermeld in de linkerbovenhoek van de brief Rekening en ver ant .joording van het Rijkssubsidie voor den cursus voor nelsjes in verzorging en voeding van het jonge kind te Kapelle. ONTVANGSTEN! 11 leerlingen 4/1 RSJk86ubsldle UITGAVEN: Docente X lessen 4 1 uur Leernlddelen; 1.1 handleidingen 4/0.26 Vergoeding aan een moeder voor het afstaan van een kind 11- 105 116 110.75 2.75 116 Door het openen van mogelijkheden tot het vormen van een nieuw soort scholengemeenschap, kan de overheid bevorderen, dat vooral onderwijskundige knelpunten in het voortgezet onderwijs maar ook knelpunten bij de spreiding van scholen beter worden aangepakt. Daartoe moeten dan wél enkele kondities worden vervuld, die nieuw zijn in het voortgezet onderwijs. Nieuwe scholengemeenschappen moeten een meer gestandaardiseerde opbouw krijgen. In de 2 eerste leerjaren moeten in principe alle basisschoolverlaters terecht kunnen, ook zij die zullen doorstromen naar schoolsoorten die de scholenge meenschap niet in huis heeft.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 17