Landbouwschap bezorgd
over akties ambtelijke
diensten.
over geld
en goed
Eerste Kamer wil nieuw advies
over landbouwvrijstelling
Gronden groenstruktuur
bestemmingsplan Sloe verliezen
agrarische bestemming
Jammer
En toch!
Bijstellen
Overtuiging
Proefstation voor de
Varkenshouderij
komt in Rosmalen
Voor iedere onderneming is een
goed financieel bedrijfsbeheer
noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor
het financieel beheer in het gezin.
Voor het verkrijgen van een goed fi
nancieel inzicht is kennis van de fi
nanciële begrippen en.de betekenis
van financiële kengetallen een voor
waarde.
Het is nog niet zoveel jaren geleden
dat verschillende bedrijven met een
bedrijfsekonomische boekhouding
werkten. Nu werken veel bedrijven
met het fiskale rapport. Dit fiskale
rapport geeft weinig inzicht in het
bedrijfsgebeuren en komt, om het
bedrijfsbeleid op de voet te volgen
laat, te laat .beschikbaar. Het boek-
houdburo van de Z.L.M. is nu be
gonnen met kengetallen te verzame
len uit de fiskale boekhouding met
de bedoeling aan de deelnemers die
dit wensen een beter inzicht te ver
schaffen in het bedrijfsbeheer.
In de melk- en vleesveehouderij, in
de varkens- en schapenhouderij
kennen we de deelboekhoudingen.
Hieruit krijgt men een beter inzicht
in het eigen bedrijf en dat van ande
ren.
Steeds weer blijkt dat te weinig on
dernemers en hun vrouwen proberen
het financieel inzicht in hun bedrijf
te vergroten.
Het voeren van een goede overzich
telijke technische en bedrijfsekono
mische administratie is financieel
meer nodig dan men denkt, realiseert
u zich dat wel!
Het is zo belangrijk te weten, hoe de
ontwikkelingen in opbrengsten en
uitgaven zijn, hoe hoog de voerkos
ten per koe liggen, wat voor machi-
nekosten je hebt op jouw bedrijf. Of
de rentekosten voor jouw bedrijf op
te brengen zijn. Hoe het komt dat je
de veevoederleverancier niet op tijd
kunt betalen? Waar het in zit dat er
steeds rekeningen blijven liggen die
je toch graag wilt betalen.
Als je weet hoe het komt, dan kun je
op tijd bijstellen ten behoeve van je
bedrijf en je éezin.
Door het administratief bezig zijn
met het eigen bedrijf, door het te
kunnen vergelijken met anderen
door middel van kengetallen groeit
het inzicht, kan op tijd bijgestuurd
worden en kan het bedrijfsresultaat
worden verbeterd.
Wat komen we tegen in de praktijk?
1. dat er soms maar heel weinig in
zicht in de liquiditeit van het be
drijf bestaat;
2. dat er een minder goede adminis
tratieve vastlegging van de gege
vens is;
3. dat de beschikbare informatie er
soms wel is maar te weinig benut
wordt;
4. dat leveranciers krediet meestal
een dure financieringsvorm is met
verplichtingen aan de leverancier;
5. dat niet altijd de juiste financie-
ringsvormen worden gekozen;
6. dat er soms meer uitgegeven
wordt voor privébestedingen dan
het bedrijf oplevert.
Wij denken
dat op de avond die uw afdeling belegt
over relatie gezinsbestedingen-be-
drijfsuitkomsten ook bovengenoemde
zaken aan de orde komen.
J. Markusse
In zijn openingstoespraak bij het begin van de bestuursvergadering van
het landbouwschap woensdag 9 november j.l. heeft voorzitter v.d. Veen
zich positief uitgelaten over het feit dat het kabinet meer duidelijkheid
geschapen heeft overde fiscale lastenverlichting voor zelfstandige onder
nemers. Voor boeren en tuinders komt het wetsvoorstel in de meeste
gevallen neer op een verhoging van de bestaande zelfstandigenaftrek
met 50 procent of ongeveer 1.500,-. In netto termen betekent dat een
voordeel van ruwweg 500,- per ondernemer. Het kabinet heeft de
zelfstandigenaftrek uitgebreid tot de inkomens boven de 80.000,-, die
tot dusver van de regeling waren uitgesloten. Daarnaast komt er voor
beginnende ondernemers drie jaar achtereen een extra aftrek van
1.000,-.
Van der Veen noemde de verdeling
van de beschikbaar gestelde 225
miljoen vrij evenwichtig. De
landbouwschapsvoorzitter voegde er
overigens aan toe dat voor het agra
risch bedrijfsleven tegenover de las
tenverlichting ook een aantal lasten
verzwaringen komen te staan.
Het is op dit moment nog niet dui
delijk naar welke kant de balans voor
de bedrijven in onze sector precies
zal doorslaan. Mede hierom acht ik
het nodig dat het kabinet het pro
gramma voor lastenverlichting ook
na 1984 voortzet".
Zorgen zei Van der Veen zich te ma
ken over de door politie en douane
gevoerde stiptheidsakties. "Met onze
De kommissies voor landbouw, financiën en ekonomische zaken van de
Eerste Kamer willen dat de Raad van State een nader advies uitbrengt
over de wijziging van inkomstenbelasting voor landbouwbedrijven en
belastingheffing op winst uit verkoop van landbouwgrond.
De Tweede Kamer heeft dat wets
ontwerp reeds aangenomen, inklu-
sief een wijzigingsvoorstel van het
kamerlid Van der Linden (CDA).
Over dat wijzigingsvoorstel moet de
Raad van State alsnog zijn licht laten
schijnen voordat de Eerste Kamer
het wetsontwerp in behandeling kan
De door de Tweede Kamer overge
nomen voorstellen van Van der Lin
den behelzen dat de landbouwvrij
stelling in de inkomstenbelasting ook
zal gelden voor bedrijven die mo
derne produktietechnieken toepas
sen, zoals bij champignonkuituur en
intensieve veehouderij. Verder moet,
krachtens het wijzigingsvoorstel, bij
verkoop van landbouwgrond die een
andere bestemming krijgt (indus
trieterrein, woningbouw) de winst
worden belast voor zover die kan
worden toegeschreven aan de be
stemmingsverandering. Het ontlo
pen van die winstbelasting door
agrariërs wil Van der Linden voor
komen.
Als accountant of belastingkonsulent wordt men regelmatig bepaald bij
de vraag of iemand nu wel of niet een levensverzekering moet sluiten.
Deze vraag is zonder nadere gegevens net zo moeilijk te beantwoorden
als de vraag welke kleur het mooist is.
Het afsluiten van een levensverzekering kan op grond van twee over
wegingen nodig zijn en wel:
le voor afdekking van aangegane verplichtingen/schulden (middels
risikoverzekering)
2e voor het verzorgen van de "oude" dag (spaarverzekering).
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben het bestemmingsplan "Ha
ven en industrieterrein Sloe 1982" van de gemeente Borsele gedeelte
lijk goedgekeurd. Goedkeuring is onder meer onthouden aan enkele op
de plankaart aangegeven bestemmingen. Met meerderheid van stem
men hebben GS ook de voorschriften waarin een adviesbevoegdheid
aan de inspekteur milieuhygiëne (milieu-advies-rapport, MAR) was
gegeven niet goedgekeurd.
Tegen het bestemmingsplan waren 58 voor een deel gelijkluidende
bezwaarschriften binnengekomen, vooral gericht tegen de groenstruk
tuur.
Gedeputeerde Staten stemmen in
met de in het bestemmingsplan aan
gegeven groenstruktuur. In sommige
bezwaarschriften werd gepleit voor
meer groen, in andere voor minder.
De groenstruktuur is volgens GS
noodzakelijk om de omliggende
dorpen visueel af te schermen van
het industriegebied. Hoewel de raad
een kleinere oppervlakte groen in het
plan heeft opgenomen dan eerst was
voorgesteld komt de visuele afscher
ming in het huidige plan goed tot zijn
recht. Aan öe andere kant is de ge
kozen oplossing te zien als een zeker
minimum. Het is niet mogelijk de
agrarische bestemming voor de bij
de groenstruktuur betrokken gron
den te handhaven; het Landbouw
schap had hierom gevraagd. Eigena
ren zullen volgens GS door aan
koop/onteigening volledig schade
loos worden gesteld.
11 november 1983
Binnen het eigenlijke Sloegebied zijn
als groenvoorzieningen aangewezen
stroken grond tussen de Bernhard-
weg en de Europaweg Noord en Oost
(24 ha), de afgedekte vuilstortplaats
(7,5 ha) en een strook grond langs de
Frankrijkweg onder de hoogspan
ningsleiding (4 ha). Ook zal de hui
dige vuilstortplaats (22 ha) in de loop
van de jaren worden afgedekt en in
geplant. Verder is buiten het Sloege
bied een bos van 20 ha geprojekteer4
bij Nieuwdorp (tussen de Bernhard-
weg en het dorp) en zijn beplan
tingsstroken opgenomen aan de
west- en noordzijde van Borssele (10
ha) en bij 's Heerenhoek (ruim 5 ha).
Tenminste de helft van deze gebie
den moet worden ingeplant met bo
men en heesters. Tenslotte streeft de
gemeente er naar om in de bestaande
struktuur van wegen en dijken zoveel
mogelijk beplanting aan te brengen.
De verzekering tegen risiko's is zon
der meer noodzakelijk; daarover zal
het een ieder eens zijn. Bij de spaar
verzekering is men niet meer zo po
sitief. Sparen in de vorm van een
verzekering heeft lange tijd niet een
gunstig rendement opgeleverd. Door
de winstdejingsregelingen van de
laatste jaren is dit wel aanmerkelijk
verbeterd. Toch is het ook bekend
dat veel afgesloten verzekeringen
voortijdig worden beëindigd, waar
door de afkoopwaarde altijd tegen
valt. Een betere vorm is daarom de
kapitaalverzekering met lijfrente
clausule danwel de zuivere lijfrente
verzekering. De premie die voor deze
soort verzekeringen wordt betaald is
tot een bedrag van 15.339,— per
jaar fiscaal aftrekbaar.
De fiscus betaalt dus een groot deel
van de premie mee. Dat betekent
natuurlijk wel dat van de uitkering
t.z.t. de fiscus ook zijn deel mee wil
hebben.
Het afsluiten van een zodanige ver
zekering tegen premiebetaling heeft
toch een zelfde nadeel als de normale
levensverzekering. Bij het aangaan
van de verzekering verplicht men
zich voor een groot aantal jaren de
premie te betalen en dat is nu juist de
moeilijkheid. Later kan de financiële
situatie zich nog al danig gewijzigd
hebben waardoor slechts met zeer
veel moeite de premie is te betalen.
Afkoop is ook dan een slechte zaak;
premie vrij maken van de polis mag
dan geen direkt geldelijk verlies op
leveren, de centen heeft u daarmee
niet ter beschikking. Daar hebben de
verzekeringsmaatschappijen wat op
gevonden.
Ieder jaar zo aan het einde van het
kalenderjaar komen grote adverten
ties in de dagbladen om u te bewegen
nog dit jaar het maximale bedrag
15.339,— als koopsom voor een
lijfrenteverzekering te storten. Dit
betekent dat u slechts éénmaal een
storting tot dat bedrag doet en voor
volgend jaar opnieuw de keus kunt
maken. Op zich is dit best een aardi
ge mogelijkheid om uw fiscaal inko
men, indien dit wat hoog mocht gaan
uitvallen, enigszins naar beneden te
duwen. Bedenk daarbij wel dat u in
ieder geval eerst het bedrag moet
wegbrengen naar de verzekerings
maatschappij. U hebt er dus niet
meer de beschikking over.
Door de fiscale aftrekbaarheid be
taalt u minder belasting, dat wel,
maar omdat het belastingpercentage
(gelukkig) nog geen 100% bedraagt
moet u zelf toch ook een deel van het
bedrag dragen. En daarom is het no
dig om alvorens een zodanige verze
kering te sluiten eerst een§ goed na te
gaan of u het geld niet dringender op
een andere wijze moet besteden. Ik
denk daarbij b.v. aan schuldaflos
sing. Want laten we wel bedenken
dat een onderneming die met veel
vreemd vermogen moet werken, be
ter af is met aflossing op deze schuld
dan met het vormen van een spaar
pot bij een verzekeringsmaatschap
pij-
Door de onzekere situatie van de in
komensvorming in de landbouw kan
men het zich bijna niet veroorloven
om in de opbouwfase van zijn bedrijf
al gelden buiten het bedrijf te beleg
gen. U moet zo snel mogelijk zorgen
dat u bij teruglopend inkomen ook de
dan aanwezige rentelasten en aflos
singsverplichtingen kunt dragen. En
daarbij weet ik bijna zeker dat uw ei
gen bedrijf net zo een goede spaarpot
is dan de verzekeringsmaatschappij,
zeker wanneer u de grond in eigen
dom hebt of krijgt.
Veerbeek
export van ruim 100 miljoen per dag
zijn wij een sector die extreem ge
voelig is voor vertragingen in het
normale handelsverkeer". Hij hoopte
dat aan de akties snel een eind zal
komen.
Van der Veen konstateerde dat er
binnen de EG reeds in vergaande
mate overeenstemming is over de
introductie van een hoge heffing op
melk bij meer-aflevering. Hoewel hij
persoonlijk de voorkeur geeft aan
een globale benadering zonder zo'n
heffing, ziet hij deze oplossing wel als
een politiek feit op ons afkomen.
"Wij staan daarom vandaag als
Landbouwschap voor de uiterst be
langrijke vraag of we bereid zijn over
een dergelijke, toch fundamentele
aanpassing van het EG-zuivelbeleid
mee te praten en zo ja, welke voor-
"waarden we daarbij moeten stellen".
Volgens van der Veen is het niet
overdreven te stellen dat zeer forse
ingrepen in het EG-landbouwbeleid
het risico van nieuwe belemmerin
gen in het handelsverkeer alleen
maar groter maken. Naar aanleiding
van zijn bezoek aan de VS zei van
der Veen dat de spanningen daar
snel kunnen oplopen als de stabili
sering van de invoer van graanver-
vangers in de EG en de plannen voor
een oliën- en vettenbelasting concre
ter worden. In combinatie met het
aangevangen verkiezingsjaar kun
nen dan de risico's voor de boeren-
inkomens aan beide zijden van de
Oceaan sterk oplopen". Onze voort
durende aandacht blijft dus noodza
kelijk", zo zei hij.
Over de reorganisatievoorstellen bij
het Provinciale apparaat van het Mi
nisterie van Landbouw heeft van der
Veen met minister Braks afgesproken
dat de gelegenheid er zal zijn om de
opvattingen van het landbouwschap
daarover naar voren te brengen alvo
rens definitieve besluiten worden ge
nomen.
Minister ir. G.J.M. Braks heeft Ros
malen aangewezen als vestigings
plaats voor het toekomstige Proef
station voor de Varkenshouderij. Het
Produktschap voor Vee en Vlees en
het Landbouwschap zijn bij deze be
slissing betrokken.
De oprichting van een proefstation
voor de varkenshouderij is nodig om
de resultaten van de sektor te verbe
teren en knelpunten op te lossen met
behulp van bedrijfsgericht onder
zoek. Dit om de konkurrentiepositie
van de Nederlandse varkenshouderij
te behouden.
Het is de bedoeling dat het Konsu-
lentschap in Algemene Dienst voor
Varkenshouderij in het proefstation
wordt gevestigd en dat de koördina-
tie van het onderzoek op de Varkens
proefbedrijven te Raalte en Sterksel
wordt ingepast in het proefstation.
Het proefstation zal een hechte rela
tie onderhouden met onderzoek-in-
stituten die daarvoor in aanmerking
komen.
Naar de verwachting zal de bouw van
het proefstation in de eerste helft van
1984 van start gaan. De investerings-
en exploitatiekosten worden geza
menlijk gedragen door overheid en
bedrijfsleven.