Landbouwschap bezorgd over akties ambtelijke diensten. over geld en goed Eerste Kamer wil nieuw advies over landbouwvrijstelling Gronden groenstruktuur bestemmingsplan Sloe verliezen agrarische bestemming Jammer En toch! Bijstellen Overtuiging Proefstation voor de Varkenshouderij komt in Rosmalen Voor iedere onderneming is een goed financieel bedrijfsbeheer noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor het financieel beheer in het gezin. Voor het verkrijgen van een goed fi nancieel inzicht is kennis van de fi nanciële begrippen en.de betekenis van financiële kengetallen een voor waarde. Het is nog niet zoveel jaren geleden dat verschillende bedrijven met een bedrijfsekonomische boekhouding werkten. Nu werken veel bedrijven met het fiskale rapport. Dit fiskale rapport geeft weinig inzicht in het bedrijfsgebeuren en komt, om het bedrijfsbeleid op de voet te volgen laat, te laat .beschikbaar. Het boek- houdburo van de Z.L.M. is nu be gonnen met kengetallen te verzame len uit de fiskale boekhouding met de bedoeling aan de deelnemers die dit wensen een beter inzicht te ver schaffen in het bedrijfsbeheer. In de melk- en vleesveehouderij, in de varkens- en schapenhouderij kennen we de deelboekhoudingen. Hieruit krijgt men een beter inzicht in het eigen bedrijf en dat van ande ren. Steeds weer blijkt dat te weinig on dernemers en hun vrouwen proberen het financieel inzicht in hun bedrijf te vergroten. Het voeren van een goede overzich telijke technische en bedrijfsekono mische administratie is financieel meer nodig dan men denkt, realiseert u zich dat wel! Het is zo belangrijk te weten, hoe de ontwikkelingen in opbrengsten en uitgaven zijn, hoe hoog de voerkos ten per koe liggen, wat voor machi- nekosten je hebt op jouw bedrijf. Of de rentekosten voor jouw bedrijf op te brengen zijn. Hoe het komt dat je de veevoederleverancier niet op tijd kunt betalen? Waar het in zit dat er steeds rekeningen blijven liggen die je toch graag wilt betalen. Als je weet hoe het komt, dan kun je op tijd bijstellen ten behoeve van je bedrijf en je éezin. Door het administratief bezig zijn met het eigen bedrijf, door het te kunnen vergelijken met anderen door middel van kengetallen groeit het inzicht, kan op tijd bijgestuurd worden en kan het bedrijfsresultaat worden verbeterd. Wat komen we tegen in de praktijk? 1. dat er soms maar heel weinig in zicht in de liquiditeit van het be drijf bestaat; 2. dat er een minder goede adminis tratieve vastlegging van de gege vens is; 3. dat de beschikbare informatie er soms wel is maar te weinig benut wordt; 4. dat leveranciers krediet meestal een dure financieringsvorm is met verplichtingen aan de leverancier; 5. dat niet altijd de juiste financie- ringsvormen worden gekozen; 6. dat er soms meer uitgegeven wordt voor privébestedingen dan het bedrijf oplevert. Wij denken dat op de avond die uw afdeling belegt over relatie gezinsbestedingen-be- drijfsuitkomsten ook bovengenoemde zaken aan de orde komen. J. Markusse In zijn openingstoespraak bij het begin van de bestuursvergadering van het landbouwschap woensdag 9 november j.l. heeft voorzitter v.d. Veen zich positief uitgelaten over het feit dat het kabinet meer duidelijkheid geschapen heeft overde fiscale lastenverlichting voor zelfstandige onder nemers. Voor boeren en tuinders komt het wetsvoorstel in de meeste gevallen neer op een verhoging van de bestaande zelfstandigenaftrek met 50 procent of ongeveer 1.500,-. In netto termen betekent dat een voordeel van ruwweg 500,- per ondernemer. Het kabinet heeft de zelfstandigenaftrek uitgebreid tot de inkomens boven de 80.000,-, die tot dusver van de regeling waren uitgesloten. Daarnaast komt er voor beginnende ondernemers drie jaar achtereen een extra aftrek van 1.000,-. Van der Veen noemde de verdeling van de beschikbaar gestelde 225 miljoen vrij evenwichtig. De landbouwschapsvoorzitter voegde er overigens aan toe dat voor het agra risch bedrijfsleven tegenover de las tenverlichting ook een aantal lasten verzwaringen komen te staan. Het is op dit moment nog niet dui delijk naar welke kant de balans voor de bedrijven in onze sector precies zal doorslaan. Mede hierom acht ik het nodig dat het kabinet het pro gramma voor lastenverlichting ook na 1984 voortzet". Zorgen zei Van der Veen zich te ma ken over de door politie en douane gevoerde stiptheidsakties. "Met onze De kommissies voor landbouw, financiën en ekonomische zaken van de Eerste Kamer willen dat de Raad van State een nader advies uitbrengt over de wijziging van inkomstenbelasting voor landbouwbedrijven en belastingheffing op winst uit verkoop van landbouwgrond. De Tweede Kamer heeft dat wets ontwerp reeds aangenomen, inklu- sief een wijzigingsvoorstel van het kamerlid Van der Linden (CDA). Over dat wijzigingsvoorstel moet de Raad van State alsnog zijn licht laten schijnen voordat de Eerste Kamer het wetsontwerp in behandeling kan De door de Tweede Kamer overge nomen voorstellen van Van der Lin den behelzen dat de landbouwvrij stelling in de inkomstenbelasting ook zal gelden voor bedrijven die mo derne produktietechnieken toepas sen, zoals bij champignonkuituur en intensieve veehouderij. Verder moet, krachtens het wijzigingsvoorstel, bij verkoop van landbouwgrond die een andere bestemming krijgt (indus trieterrein, woningbouw) de winst worden belast voor zover die kan worden toegeschreven aan de be stemmingsverandering. Het ontlo pen van die winstbelasting door agrariërs wil Van der Linden voor komen. Als accountant of belastingkonsulent wordt men regelmatig bepaald bij de vraag of iemand nu wel of niet een levensverzekering moet sluiten. Deze vraag is zonder nadere gegevens net zo moeilijk te beantwoorden als de vraag welke kleur het mooist is. Het afsluiten van een levensverzekering kan op grond van twee over wegingen nodig zijn en wel: le voor afdekking van aangegane verplichtingen/schulden (middels risikoverzekering) 2e voor het verzorgen van de "oude" dag (spaarverzekering). Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben het bestemmingsplan "Ha ven en industrieterrein Sloe 1982" van de gemeente Borsele gedeelte lijk goedgekeurd. Goedkeuring is onder meer onthouden aan enkele op de plankaart aangegeven bestemmingen. Met meerderheid van stem men hebben GS ook de voorschriften waarin een adviesbevoegdheid aan de inspekteur milieuhygiëne (milieu-advies-rapport, MAR) was gegeven niet goedgekeurd. Tegen het bestemmingsplan waren 58 voor een deel gelijkluidende bezwaarschriften binnengekomen, vooral gericht tegen de groenstruk tuur. Gedeputeerde Staten stemmen in met de in het bestemmingsplan aan gegeven groenstruktuur. In sommige bezwaarschriften werd gepleit voor meer groen, in andere voor minder. De groenstruktuur is volgens GS noodzakelijk om de omliggende dorpen visueel af te schermen van het industriegebied. Hoewel de raad een kleinere oppervlakte groen in het plan heeft opgenomen dan eerst was voorgesteld komt de visuele afscher ming in het huidige plan goed tot zijn recht. Aan öe andere kant is de ge kozen oplossing te zien als een zeker minimum. Het is niet mogelijk de agrarische bestemming voor de bij de groenstruktuur betrokken gron den te handhaven; het Landbouw schap had hierom gevraagd. Eigena ren zullen volgens GS door aan koop/onteigening volledig schade loos worden gesteld. 11 november 1983 Binnen het eigenlijke Sloegebied zijn als groenvoorzieningen aangewezen stroken grond tussen de Bernhard- weg en de Europaweg Noord en Oost (24 ha), de afgedekte vuilstortplaats (7,5 ha) en een strook grond langs de Frankrijkweg onder de hoogspan ningsleiding (4 ha). Ook zal de hui dige vuilstortplaats (22 ha) in de loop van de jaren worden afgedekt en in geplant. Verder is buiten het Sloege bied een bos van 20 ha geprojekteer4 bij Nieuwdorp (tussen de Bernhard- weg en het dorp) en zijn beplan tingsstroken opgenomen aan de west- en noordzijde van Borssele (10 ha) en bij 's Heerenhoek (ruim 5 ha). Tenminste de helft van deze gebie den moet worden ingeplant met bo men en heesters. Tenslotte streeft de gemeente er naar om in de bestaande struktuur van wegen en dijken zoveel mogelijk beplanting aan te brengen. De verzekering tegen risiko's is zon der meer noodzakelijk; daarover zal het een ieder eens zijn. Bij de spaar verzekering is men niet meer zo po sitief. Sparen in de vorm van een verzekering heeft lange tijd niet een gunstig rendement opgeleverd. Door de winstdejingsregelingen van de laatste jaren is dit wel aanmerkelijk verbeterd. Toch is het ook bekend dat veel afgesloten verzekeringen voortijdig worden beëindigd, waar door de afkoopwaarde altijd tegen valt. Een betere vorm is daarom de kapitaalverzekering met lijfrente clausule danwel de zuivere lijfrente verzekering. De premie die voor deze soort verzekeringen wordt betaald is tot een bedrag van 15.339,— per jaar fiscaal aftrekbaar. De fiscus betaalt dus een groot deel van de premie mee. Dat betekent natuurlijk wel dat van de uitkering t.z.t. de fiscus ook zijn deel mee wil hebben. Het afsluiten van een zodanige ver zekering tegen premiebetaling heeft toch een zelfde nadeel als de normale levensverzekering. Bij het aangaan van de verzekering verplicht men zich voor een groot aantal jaren de premie te betalen en dat is nu juist de moeilijkheid. Later kan de financiële situatie zich nog al danig gewijzigd hebben waardoor slechts met zeer veel moeite de premie is te betalen. Afkoop is ook dan een slechte zaak; premie vrij maken van de polis mag dan geen direkt geldelijk verlies op leveren, de centen heeft u daarmee niet ter beschikking. Daar hebben de verzekeringsmaatschappijen wat op gevonden. Ieder jaar zo aan het einde van het kalenderjaar komen grote adverten ties in de dagbladen om u te bewegen nog dit jaar het maximale bedrag 15.339,— als koopsom voor een lijfrenteverzekering te storten. Dit betekent dat u slechts éénmaal een storting tot dat bedrag doet en voor volgend jaar opnieuw de keus kunt maken. Op zich is dit best een aardi ge mogelijkheid om uw fiscaal inko men, indien dit wat hoog mocht gaan uitvallen, enigszins naar beneden te duwen. Bedenk daarbij wel dat u in ieder geval eerst het bedrag moet wegbrengen naar de verzekerings maatschappij. U hebt er dus niet meer de beschikking over. Door de fiscale aftrekbaarheid be taalt u minder belasting, dat wel, maar omdat het belastingpercentage (gelukkig) nog geen 100% bedraagt moet u zelf toch ook een deel van het bedrag dragen. En daarom is het no dig om alvorens een zodanige verze kering te sluiten eerst een§ goed na te gaan of u het geld niet dringender op een andere wijze moet besteden. Ik denk daarbij b.v. aan schuldaflos sing. Want laten we wel bedenken dat een onderneming die met veel vreemd vermogen moet werken, be ter af is met aflossing op deze schuld dan met het vormen van een spaar pot bij een verzekeringsmaatschap pij- Door de onzekere situatie van de in komensvorming in de landbouw kan men het zich bijna niet veroorloven om in de opbouwfase van zijn bedrijf al gelden buiten het bedrijf te beleg gen. U moet zo snel mogelijk zorgen dat u bij teruglopend inkomen ook de dan aanwezige rentelasten en aflos singsverplichtingen kunt dragen. En daarbij weet ik bijna zeker dat uw ei gen bedrijf net zo een goede spaarpot is dan de verzekeringsmaatschappij, zeker wanneer u de grond in eigen dom hebt of krijgt. Veerbeek export van ruim 100 miljoen per dag zijn wij een sector die extreem ge voelig is voor vertragingen in het normale handelsverkeer". Hij hoopte dat aan de akties snel een eind zal komen. Van der Veen konstateerde dat er binnen de EG reeds in vergaande mate overeenstemming is over de introductie van een hoge heffing op melk bij meer-aflevering. Hoewel hij persoonlijk de voorkeur geeft aan een globale benadering zonder zo'n heffing, ziet hij deze oplossing wel als een politiek feit op ons afkomen. "Wij staan daarom vandaag als Landbouwschap voor de uiterst be langrijke vraag of we bereid zijn over een dergelijke, toch fundamentele aanpassing van het EG-zuivelbeleid mee te praten en zo ja, welke voor- "waarden we daarbij moeten stellen". Volgens van der Veen is het niet overdreven te stellen dat zeer forse ingrepen in het EG-landbouwbeleid het risico van nieuwe belemmerin gen in het handelsverkeer alleen maar groter maken. Naar aanleiding van zijn bezoek aan de VS zei van der Veen dat de spanningen daar snel kunnen oplopen als de stabili sering van de invoer van graanver- vangers in de EG en de plannen voor een oliën- en vettenbelasting concre ter worden. In combinatie met het aangevangen verkiezingsjaar kun nen dan de risico's voor de boeren- inkomens aan beide zijden van de Oceaan sterk oplopen". Onze voort durende aandacht blijft dus noodza kelijk", zo zei hij. Over de reorganisatievoorstellen bij het Provinciale apparaat van het Mi nisterie van Landbouw heeft van der Veen met minister Braks afgesproken dat de gelegenheid er zal zijn om de opvattingen van het landbouwschap daarover naar voren te brengen alvo rens definitieve besluiten worden ge nomen. Minister ir. G.J.M. Braks heeft Ros malen aangewezen als vestigings plaats voor het toekomstige Proef station voor de Varkenshouderij. Het Produktschap voor Vee en Vlees en het Landbouwschap zijn bij deze be slissing betrokken. De oprichting van een proefstation voor de varkenshouderij is nodig om de resultaten van de sektor te verbe teren en knelpunten op te lossen met behulp van bedrijfsgericht onder zoek. Dit om de konkurrentiepositie van de Nederlandse varkenshouderij te behouden. Het is de bedoeling dat het Konsu- lentschap in Algemene Dienst voor Varkenshouderij in het proefstation wordt gevestigd en dat de koördina- tie van het onderzoek op de Varkens proefbedrijven te Raalte en Sterksel wordt ingepast in het proefstation. Het proefstation zal een hechte rela tie onderhouden met onderzoek-in- stituten die daarvoor in aanmerking komen. Naar de verwachting zal de bouw van het proefstation in de eerste helft van 1984 van start gaan. De investerings- en exploitatiekosten worden geza menlijk gedragen door overheid en bedrijfsleven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3