VOO It ml
VltOIIW
Boeken voor kinderen
Reuzechampignons -
maak er iets van!!!!
Kru iswo o rdp uzzel
Bevelandse boerinnen
krijgen meer inzicht in
hun boekhouding
Rabobank
ontwikkelt plan voor
starters
I i onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond
\4 I van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra-
bant
Redaktieadres:
Mevr. LJ. de Regt-van Maldegen.,
Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk.
Ook dit jaar wordt weer kinderboekenweek gevierd. Van 5 tot 15 oktober staat het kinderboek in scholen,
bibliotheken en boekhandels weer volop in de belangstelling.
Tijdens de Kinderboekenweek worden altijd prijzen uitgereikt voor de beste kinder- en jeugdboeken: de
Gouden en meerdere Zilveren Griffels. Verder nog Gouden en Zilveren Penselen voor de beste illustraties.
Een landelijke jury heeft deze boeken uitgekozen uit de nieuw verschenen kinder- en jeugdboeken van het
afgelopen jaar. Over het algemeen is er altijd veel kritiek op de keuze van deze jury. Men heeft het over
vriendjespolitiek, nonchalance, het uitsluiten van christelijke auteurs etc.
Daarnaast verschijnt nog de Vlag- en Wimpellijst: boeken die weliswaar niet in de prijzen zijn gevallen, maar
toch zeer de moeite van het lezen waard.
Dus staat het kinderboek nu even goed in de belangstelling. Maar wat als de Kinderboekenweek voorbij is?
Helaas heeft men er dan weer min
der aandacht voor en dat is jammer,
want boeken zijn voor kinderen (en
ook volwassenen) erg belangrijk.
Omgaan met boeken betekent: je
kijk op de wereld, de mensen en de
dingen om je heen verbreden.
Televisie is hierbij niet vervangend,
maar aanvullend. Televisie is maar
éénmalig, bij boeken bestaat de mo
gelijkheid tot herhaling wat vooral
voor jonge kinderen zeer belangrijk
is. Hoeveel kinderen willen niet tot
vervelens toe hetzelfde verhaaltje
horen voor het slapen gaan? Boven
dien biedt het samen bekijken en le
zen van een boék een goede moge
lijkheid tot kontakt met een kind:
samen kijken, praten, genieten, grie
zelen etc.
De eerste boeken voor kinderen zijn
prentenboeken, de allereersten zijn
tegenwoordig wasbaar of van plastik.
Vanaf anderhalf a twee jaar kan een
kind kleuren en afbeeldingen her
kennen. De afbeeldingen zijn be
kend en duidelijk herkenbaar in hel
dere kleuren. Per bladzijde is er maar
één afbeelding. De zgn. Brunaboek-
jes zijn hiervan een goed voorbeeld.
Later kan een kind bepaalde ge
beurtenissen op de platen herkennen
en benoemen, het kan de situatie
meebeleven. In deze periode ont
staan ook vaak de voorkeursboekjes.
De vertrouwdheid van steeds op
nieuw hetzelfde te kunnen ervaren
geeft een kind een groot gevoel van
veiligheid: "zo is het en zo zal het
altijd blijven".
Daarna ontstaat een grotere aan
dacht voor de wereld rondom: kin
deren zijn nieuwsgierig, willen we
ten, leren. Onderwerpen als welke
dieren zijn er op de boerderij, wat
neem je mee op reis, tellen, hoeveel
heden, ruimtebegrip zijn dan erg ge
liefd.
Prentenboeken geven aan de ene
kant antwoord op deze vragen, sti
muleren tevens tot verder vragen,
verder zoeken.
Vanaf het derde jaar is er aandacht
voor een echt verhaaltje, het kind
raakt gevoelig voor een bepaalde sa
menhang en ordening. De tekst
wordt zo langzaam maar zeker be
lang rijker en zo groeit het kind toe
naar het eerste "echte leesboekje".
Prentenboeken worden overigens
ook graag door volwassenen gelezen.
Er zijn veel verschillen: iedere illus
trator (waaronder zeer beroemde)
heeft zijn eigen stijl. In sommige
prentenboeken wordt duidelijk een
boodschap of moraal overgebracht,
andere zijn meer informatief of zui
ver fantasie. Het kind leert door al
deze verschillen ook een eigen smaak
ontwikkelen.
Lezen
In de eerste klas van de lagere school
wordt het kind gekonfronteerd met
"technisch" lezen. Dit is tamelijk in
spannend. Ook dan zijn de illustra
ties weer belangrijk. Zij bieden een
rustpunt tussen het lezen door, hel
pen tevens het verhaal begrijpen.
Kan een kind eenmaal lezen (en
vindt het het leuk, wat trouwens
meestal wel het geval is) dan gaat er
een schat aan leesmateriaal voor
hem open.
Er zijn boeken over: dieren, planten,
kabouters, vrienden en vriendinnen,
familie, indianen, avonturen etc.
Moesten kinderboeken vroeger
vooral opvoedend zijn, tegenwoor
dig wordt ook veel waarde gehecht
aan het leesplezier.
Welk soort boeken een kind ook
mooi vindt, of het nu van dikke of
dunne boeken houdt, een boek
biedt:
- leesplezier
- iets mooi leren vinden, verschil
lende stijlen ontdekken
- goed leren lezen (koncentratie-
vermogen)
- ontwikkeling van voorstellings
vermogen en fantasie
- emotionele en sociale ontwikke
ling: meeleven met de personen
in een boek en daardoor ook met
de mensen in je omgeving
- identifikatiemogelijkheid: als je
eigen problemen, ideeën en fan-
tasiën in een boek .voorkomen
ben je niet meer alleen
Bibliotheken
Nu zijn boeken over het algemeen
nogal prijzig en ik kan me goed
voorstellen dat niet in ieder gezin re
gelmatig veel boeken aangeschaft
worden. Wanneer een kind graag
leest, zijn drie a vier boeken per week
geen uitzondering!
Gelukkig zijn er dan bibliotheken
waar iedereen boeken kan komen
lenen. In 1975 besloot de toenmalige
regering dat vooral kinderen ruim de
gelegenheid moesten hebben om te
kunnen lezen, zowel voor school als
voor hun eigen, persoonlijke interes
ses. De jeugd tot achttien jaar hoeft
daarom geen abonnementsgeld te
betalen. Of dit zo blijft wanneer de
plannen van minister Brinkman
werkelijkheid worden valt voorlopig
niet te voorspellen. In Zeeland heb
ben de grotere plaatsen een eigen
bibliotheek, in de kleinere kernen en
dorpen komt een bibliobus.
In beide gevallen is een ruime kol-
lektie kinderboeken voorhanden.
Uiteraard is de keuze op een biblio
bus wat kleiner, maar U kunt het
personeel altijd vragen bepaald boe
ken voor u mee te nemen wanneer
die niet aanwezig zijn.
Ook kan men u zowel in bibliotheek
als bibliobus adviezen geven over
kinder- en jeugdboeken. Ook wan
neer Uzelf naar aanleiding van dit
artikeltje, meer zou willen lezen over
kinderlektuur kunt u hier terecht.
Ik wens U en Uw kinderen veel lees
plezier toe!
A.C. Speckmann
Prov. Bibliotheek Centrale Zeeland
afd. onderwijs
Bij de veiling in Breda zijn ze
aangevoerd 'en geïntroduceerd, en
volgens bepaalde garanties is de
konsument verzekerd van een
konstante aanvoer. Iets waar ook'
de horeca bijzonder mee ingeno
men is. Deze reuzechampignons
lenen zich namelijk heel goed voor
het vullen met allerlei gerechten.
Dit werd voor de komst van deze
reuzechampignong ook al veel ge
daan maar men was toen aange
wezen op hetgeen er aangevoerd
werd. Men zocht er dan de grootste
uit en vulde die. Zo ging dat!
V kunt de reuzechampignon vullen
met o.a. fijn gehakt, filet Ameri-
cain, krab, kreeft, gerookte zalm of
gestoomde makreel, met of zonder
saus. Ook diverse soorten zachte
kaas, en in het bijzonder de Ro
quefort, lenen zich hier uitstekend
voor.
Verder zijn er natuurlijk de diverse
soorten ragouts: kip, garnalen enz.
enz. Dan zijn ze verder ook bij
zonder geschikt voor de barbecue,
al dan niet gevuld. U ziet, de mo
gelijkheden zijn bijna onbegrenst.
Dan nu een leuke warme tip die
vrij eenvoudig is te bereiden en
bijzonder goed smaakt.
Ingrediënten zijn: 6 reuzecham
pignons per persoon (hoofdge
recht), 300 a 400 gram verse mos
selen, ruim kruidenboter, wat
strooiaroma, I uitje, wat boter,
bieslook, peper en zout.
De bereiding: Kook de mosselen
zoals gebruikelijk, ontdoe ze van
de schelpen en hou ze warm in het
kookvocht.
Was nu de reuzechampignons en
breek er de stelen uit. Smelt de niet
kruidenboter in de pan en zorg er
voor dat deze niet bruin wordt.
Voeg hier de hoeden en stele van de
champignons aan toe, samen met
het fijngesneden uitje, de strooia
roma, het zout, de peper en het
bieslook. Laat dit in ongeveer 8 a
10 minuten gaar smoren onder een
goed gesloten deksel. Haal de
hoeden uit de pan (stelen en het
vocht eventueel gebruiken voor
ragout of bij uw stoofvlees) en vul
ze goed met de verse mosselen.
Dresseer de champignons nu op
een plat bord of in een ondiep
schaaltje of pannetje, doe er rijke
lijk kruidenboter op en laat het
geheel even goed kleuren in een
withete oven!
Serveren met droge rijst of stok
brood. Drink er een witte wijn bij.
M.A. van der Vliet
t
Opgave:
Horizontaal: 1. drank; 6. plaats in Groningen; 12. soort pensioen; 13. voor
zetsel; 15. zangnoot; 16. godin; 17. de lezer heil (lat. afk.); 19. land in Europa;
23. zangnoot; 24. kwajongen; 25. sportterm; 26. kleur; 28. lijst; 30. frans
lidwoord; 31. ieder; 33. kloosterzuster; 34. reptiel; 36. houding; 38. eenvou
dig; 40. heilige (afk); 41. lidwoord; 42. dat is (afk); 43. in casu (afk); 45.
langwerpig ronde; 48. toestand van rust; 50. bouwland; 52. gek; 54. thee
(engels); 56. familielid; 57. breedvoerig; 59. aanwijzend voornaamwoord; 60.
voor; 62. gebergte in Duitsland; 63. godsdienst (afk); 65. plezierreiziger; 68.
water in Brabant; 69. plaats in Duitsland; 71. de oudere (afk); 72. voegwoord;
74. nagerecht; 75. achterwege laten; 76. onbeleefd.
Verticaal: 1. vaartuig; 2. godin; 3. windrichting (afk); 4. van onderen (afk); 5.
leer van het heldendicht; 7. tijdperk; 8. eenmaal; 9. kindergroet; 10. eenheid
van druk (afk); 11. vrucht; 14. nummer (afk); 18. afgelegen; 20. hoefdier; 21.
scheel; 22. rangtelwoord; 24. gymnastiekwerktuig; 27. inhoudsmaat; 29.
zangnoot; 30. frans lidwoord; 32. communicatiemiddel; 34. boom; 35. trio;
37. troefkaart; 39. nakomelingschap; 44. zeilterm; 46. vorm van veren; 47.
draagvat; 48. dierlijk produkt; 49. schaaldiertje; 51. vogel; 53. waterhoogte
(afk); 55. en anderen (afk); 58. inhoudsmaat (afk); 59. water in Engeland; 61
windrichting; 64. militaire opleidings school (afk); 66. aanzien; 67. persoon
lijk voornaamwoord; 68. op de wijze van; 70. te zijner plaatse (lat.afk); 73.
bijwoord; 74. familielid.
De oplossing wordt geplaatst in het nummer van 4 november a.s.
In een kursus van 4 lessen zal gepro
beerd worden om de Bevelandse boe
rinnen meer inzicht te geven in het
lezen van het boekhoudrapport van
hun bedrijf.
Het doel van de kursus is het leren
omgaan met begrippen als balans,
bedrijfswinst, liquiditeit, vreemd
vermogen etc. (door zoveel mogelijk
opdrachten) om deze in het eigen
bedrijf beter te kunnen gebruiken.
Zeker in deze tijd is het van belang
om over deze dingen na te denken en
het financiële gebeuren goed te vol
gen.
De kursus wordt gehouden in het
jeugdgebouw "Het Geentehuis"
Jachthuisstraat te Kloetinge op 31
oktober, 7, 14, 18 november 's avonds
om 19.30 uur. Opgave voor 22 okto
ber bij C.P. Timmerman-Aarnoutse
tel. 01192- 1432; C.M. Dees-Franje,
tel. 01134-1206.
Lelystad - 28 september 1983. De
Rabobank heeft een startersplan
ontwikkeld als hulpmiddel voor be
ginnende ondernemers. Het plan
wordt gehanteerd bij regionale se
minars waarbij startende onderne
mers in de gelegenheid worden ge
steld de eigen gegevens overzichte
lijk te rangschikken om tot een ves
tigingsbeslissing te komen.
Dit maakte drs. H.H.F. Wijffels
vandaag bekend tijdens de prijsui
treiking van een kompetitie voor
startende ondernemers in Lelystad.
De Rabobank zal de seminars vanaf
dit najaar in regionaal verband or
ganiseren. De betrokken onderne
mers zullen bij uitvoering van hun
plannen door deskundigen worden
ondersteund. In het startersplan zijn
opgenomen de hoofdstukken
Marktverkenning, Exploitatie- en
Investeringsbegroting en Ontwerp
financieringsplan.
7 oktober 1983
21