VOO It ml VltOIIW Boeken voor kinderen Reuzechampignons - maak er iets van!!!! Kru iswo o rdp uzzel Bevelandse boerinnen krijgen meer inzicht in hun boekhouding Rabobank ontwikkelt plan voor starters I i onder redaktie van de Redaktiekommissie Bond \4 I van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra- bant Redaktieadres: Mevr. LJ. de Regt-van Maldegen., Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk. Ook dit jaar wordt weer kinderboekenweek gevierd. Van 5 tot 15 oktober staat het kinderboek in scholen, bibliotheken en boekhandels weer volop in de belangstelling. Tijdens de Kinderboekenweek worden altijd prijzen uitgereikt voor de beste kinder- en jeugdboeken: de Gouden en meerdere Zilveren Griffels. Verder nog Gouden en Zilveren Penselen voor de beste illustraties. Een landelijke jury heeft deze boeken uitgekozen uit de nieuw verschenen kinder- en jeugdboeken van het afgelopen jaar. Over het algemeen is er altijd veel kritiek op de keuze van deze jury. Men heeft het over vriendjespolitiek, nonchalance, het uitsluiten van christelijke auteurs etc. Daarnaast verschijnt nog de Vlag- en Wimpellijst: boeken die weliswaar niet in de prijzen zijn gevallen, maar toch zeer de moeite van het lezen waard. Dus staat het kinderboek nu even goed in de belangstelling. Maar wat als de Kinderboekenweek voorbij is? Helaas heeft men er dan weer min der aandacht voor en dat is jammer, want boeken zijn voor kinderen (en ook volwassenen) erg belangrijk. Omgaan met boeken betekent: je kijk op de wereld, de mensen en de dingen om je heen verbreden. Televisie is hierbij niet vervangend, maar aanvullend. Televisie is maar éénmalig, bij boeken bestaat de mo gelijkheid tot herhaling wat vooral voor jonge kinderen zeer belangrijk is. Hoeveel kinderen willen niet tot vervelens toe hetzelfde verhaaltje horen voor het slapen gaan? Boven dien biedt het samen bekijken en le zen van een boék een goede moge lijkheid tot kontakt met een kind: samen kijken, praten, genieten, grie zelen etc. De eerste boeken voor kinderen zijn prentenboeken, de allereersten zijn tegenwoordig wasbaar of van plastik. Vanaf anderhalf a twee jaar kan een kind kleuren en afbeeldingen her kennen. De afbeeldingen zijn be kend en duidelijk herkenbaar in hel dere kleuren. Per bladzijde is er maar één afbeelding. De zgn. Brunaboek- jes zijn hiervan een goed voorbeeld. Later kan een kind bepaalde ge beurtenissen op de platen herkennen en benoemen, het kan de situatie meebeleven. In deze periode ont staan ook vaak de voorkeursboekjes. De vertrouwdheid van steeds op nieuw hetzelfde te kunnen ervaren geeft een kind een groot gevoel van veiligheid: "zo is het en zo zal het altijd blijven". Daarna ontstaat een grotere aan dacht voor de wereld rondom: kin deren zijn nieuwsgierig, willen we ten, leren. Onderwerpen als welke dieren zijn er op de boerderij, wat neem je mee op reis, tellen, hoeveel heden, ruimtebegrip zijn dan erg ge liefd. Prentenboeken geven aan de ene kant antwoord op deze vragen, sti muleren tevens tot verder vragen, verder zoeken. Vanaf het derde jaar is er aandacht voor een echt verhaaltje, het kind raakt gevoelig voor een bepaalde sa menhang en ordening. De tekst wordt zo langzaam maar zeker be lang rijker en zo groeit het kind toe naar het eerste "echte leesboekje". Prentenboeken worden overigens ook graag door volwassenen gelezen. Er zijn veel verschillen: iedere illus trator (waaronder zeer beroemde) heeft zijn eigen stijl. In sommige prentenboeken wordt duidelijk een boodschap of moraal overgebracht, andere zijn meer informatief of zui ver fantasie. Het kind leert door al deze verschillen ook een eigen smaak ontwikkelen. Lezen In de eerste klas van de lagere school wordt het kind gekonfronteerd met "technisch" lezen. Dit is tamelijk in spannend. Ook dan zijn de illustra ties weer belangrijk. Zij bieden een rustpunt tussen het lezen door, hel pen tevens het verhaal begrijpen. Kan een kind eenmaal lezen (en vindt het het leuk, wat trouwens meestal wel het geval is) dan gaat er een schat aan leesmateriaal voor hem open. Er zijn boeken over: dieren, planten, kabouters, vrienden en vriendinnen, familie, indianen, avonturen etc. Moesten kinderboeken vroeger vooral opvoedend zijn, tegenwoor dig wordt ook veel waarde gehecht aan het leesplezier. Welk soort boeken een kind ook mooi vindt, of het nu van dikke of dunne boeken houdt, een boek biedt: - leesplezier - iets mooi leren vinden, verschil lende stijlen ontdekken - goed leren lezen (koncentratie- vermogen) - ontwikkeling van voorstellings vermogen en fantasie - emotionele en sociale ontwikke ling: meeleven met de personen in een boek en daardoor ook met de mensen in je omgeving - identifikatiemogelijkheid: als je eigen problemen, ideeën en fan- tasiën in een boek .voorkomen ben je niet meer alleen Bibliotheken Nu zijn boeken over het algemeen nogal prijzig en ik kan me goed voorstellen dat niet in ieder gezin re gelmatig veel boeken aangeschaft worden. Wanneer een kind graag leest, zijn drie a vier boeken per week geen uitzondering! Gelukkig zijn er dan bibliotheken waar iedereen boeken kan komen lenen. In 1975 besloot de toenmalige regering dat vooral kinderen ruim de gelegenheid moesten hebben om te kunnen lezen, zowel voor school als voor hun eigen, persoonlijke interes ses. De jeugd tot achttien jaar hoeft daarom geen abonnementsgeld te betalen. Of dit zo blijft wanneer de plannen van minister Brinkman werkelijkheid worden valt voorlopig niet te voorspellen. In Zeeland heb ben de grotere plaatsen een eigen bibliotheek, in de kleinere kernen en dorpen komt een bibliobus. In beide gevallen is een ruime kol- lektie kinderboeken voorhanden. Uiteraard is de keuze op een biblio bus wat kleiner, maar U kunt het personeel altijd vragen bepaald boe ken voor u mee te nemen wanneer die niet aanwezig zijn. Ook kan men u zowel in bibliotheek als bibliobus adviezen geven over kinder- en jeugdboeken. Ook wan neer Uzelf naar aanleiding van dit artikeltje, meer zou willen lezen over kinderlektuur kunt u hier terecht. Ik wens U en Uw kinderen veel lees plezier toe! A.C. Speckmann Prov. Bibliotheek Centrale Zeeland afd. onderwijs Bij de veiling in Breda zijn ze aangevoerd 'en geïntroduceerd, en volgens bepaalde garanties is de konsument verzekerd van een konstante aanvoer. Iets waar ook' de horeca bijzonder mee ingeno men is. Deze reuzechampignons lenen zich namelijk heel goed voor het vullen met allerlei gerechten. Dit werd voor de komst van deze reuzechampignong ook al veel ge daan maar men was toen aange wezen op hetgeen er aangevoerd werd. Men zocht er dan de grootste uit en vulde die. Zo ging dat! V kunt de reuzechampignon vullen met o.a. fijn gehakt, filet Ameri- cain, krab, kreeft, gerookte zalm of gestoomde makreel, met of zonder saus. Ook diverse soorten zachte kaas, en in het bijzonder de Ro quefort, lenen zich hier uitstekend voor. Verder zijn er natuurlijk de diverse soorten ragouts: kip, garnalen enz. enz. Dan zijn ze verder ook bij zonder geschikt voor de barbecue, al dan niet gevuld. U ziet, de mo gelijkheden zijn bijna onbegrenst. Dan nu een leuke warme tip die vrij eenvoudig is te bereiden en bijzonder goed smaakt. Ingrediënten zijn: 6 reuzecham pignons per persoon (hoofdge recht), 300 a 400 gram verse mos selen, ruim kruidenboter, wat strooiaroma, I uitje, wat boter, bieslook, peper en zout. De bereiding: Kook de mosselen zoals gebruikelijk, ontdoe ze van de schelpen en hou ze warm in het kookvocht. Was nu de reuzechampignons en breek er de stelen uit. Smelt de niet kruidenboter in de pan en zorg er voor dat deze niet bruin wordt. Voeg hier de hoeden en stele van de champignons aan toe, samen met het fijngesneden uitje, de strooia roma, het zout, de peper en het bieslook. Laat dit in ongeveer 8 a 10 minuten gaar smoren onder een goed gesloten deksel. Haal de hoeden uit de pan (stelen en het vocht eventueel gebruiken voor ragout of bij uw stoofvlees) en vul ze goed met de verse mosselen. Dresseer de champignons nu op een plat bord of in een ondiep schaaltje of pannetje, doe er rijke lijk kruidenboter op en laat het geheel even goed kleuren in een withete oven! Serveren met droge rijst of stok brood. Drink er een witte wijn bij. M.A. van der Vliet t Opgave: Horizontaal: 1. drank; 6. plaats in Groningen; 12. soort pensioen; 13. voor zetsel; 15. zangnoot; 16. godin; 17. de lezer heil (lat. afk.); 19. land in Europa; 23. zangnoot; 24. kwajongen; 25. sportterm; 26. kleur; 28. lijst; 30. frans lidwoord; 31. ieder; 33. kloosterzuster; 34. reptiel; 36. houding; 38. eenvou dig; 40. heilige (afk); 41. lidwoord; 42. dat is (afk); 43. in casu (afk); 45. langwerpig ronde; 48. toestand van rust; 50. bouwland; 52. gek; 54. thee (engels); 56. familielid; 57. breedvoerig; 59. aanwijzend voornaamwoord; 60. voor; 62. gebergte in Duitsland; 63. godsdienst (afk); 65. plezierreiziger; 68. water in Brabant; 69. plaats in Duitsland; 71. de oudere (afk); 72. voegwoord; 74. nagerecht; 75. achterwege laten; 76. onbeleefd. Verticaal: 1. vaartuig; 2. godin; 3. windrichting (afk); 4. van onderen (afk); 5. leer van het heldendicht; 7. tijdperk; 8. eenmaal; 9. kindergroet; 10. eenheid van druk (afk); 11. vrucht; 14. nummer (afk); 18. afgelegen; 20. hoefdier; 21. scheel; 22. rangtelwoord; 24. gymnastiekwerktuig; 27. inhoudsmaat; 29. zangnoot; 30. frans lidwoord; 32. communicatiemiddel; 34. boom; 35. trio; 37. troefkaart; 39. nakomelingschap; 44. zeilterm; 46. vorm van veren; 47. draagvat; 48. dierlijk produkt; 49. schaaldiertje; 51. vogel; 53. waterhoogte (afk); 55. en anderen (afk); 58. inhoudsmaat (afk); 59. water in Engeland; 61 windrichting; 64. militaire opleidings school (afk); 66. aanzien; 67. persoon lijk voornaamwoord; 68. op de wijze van; 70. te zijner plaatse (lat.afk); 73. bijwoord; 74. familielid. De oplossing wordt geplaatst in het nummer van 4 november a.s. In een kursus van 4 lessen zal gepro beerd worden om de Bevelandse boe rinnen meer inzicht te geven in het lezen van het boekhoudrapport van hun bedrijf. Het doel van de kursus is het leren omgaan met begrippen als balans, bedrijfswinst, liquiditeit, vreemd vermogen etc. (door zoveel mogelijk opdrachten) om deze in het eigen bedrijf beter te kunnen gebruiken. Zeker in deze tijd is het van belang om over deze dingen na te denken en het financiële gebeuren goed te vol gen. De kursus wordt gehouden in het jeugdgebouw "Het Geentehuis" Jachthuisstraat te Kloetinge op 31 oktober, 7, 14, 18 november 's avonds om 19.30 uur. Opgave voor 22 okto ber bij C.P. Timmerman-Aarnoutse tel. 01192- 1432; C.M. Dees-Franje, tel. 01134-1206. Lelystad - 28 september 1983. De Rabobank heeft een startersplan ontwikkeld als hulpmiddel voor be ginnende ondernemers. Het plan wordt gehanteerd bij regionale se minars waarbij startende onderne mers in de gelegenheid worden ge steld de eigen gegevens overzichte lijk te rangschikken om tot een ves tigingsbeslissing te komen. Dit maakte drs. H.H.F. Wijffels vandaag bekend tijdens de prijsui treiking van een kompetitie voor startende ondernemers in Lelystad. De Rabobank zal de seminars vanaf dit najaar in regionaal verband or ganiseren. De betrokken onderne mers zullen bij uitvoering van hun plannen door deskundigen worden ondersteund. In het startersplan zijn opgenomen de hoofdstukken Marktverkenning, Exploitatie- en Investeringsbegroting en Ontwerp financieringsplan. 7 oktober 1983 21

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 21