Grote achterstand met
voorgaande jaren
Loopt de
beker over?
over geld
en goed
Reakties op de voorstellen
van de Europese Kommissie
Studiefinanciering
-
Groeiverloop van suikerbieten
Het is nu ongeveer 25 jaar geleden
dat Willem en Siene zijn getrouwd.
Een week nadat ze getrouwd waren
kwam er een verzekeringsagent op
bezoek, die zijn voor die tijd uitge
kiende verzekeringspakket presen
teerde. Van alle voorbeelden die
werden genoemd werden ze een
beetje angstig. Ze knikten dan ook
beiden bij ieder aanbod dat de agent
deed.
De verzekeringsagent schreef en
dacht: "Dat wordt voor mij een goe
de avond" en bij dacht aan zijn pro
visie.
Op een gegeven ogenblik stokte het
gesprek. De verzekeringsagent zei
"U bent nu voor alles verzekerd".
Siene keek eens naar Wullem en
vroeg "Hoeveel gaat dit kosten aan
premie". Toen ze het antwoord kre
gen zei Wullem "Dan willen wij nog
één verzekering". De agent bladerde
in zijrr boek en zei lachend "Nee,
echt jullie zijn voor alles verzekerd
wat mogelijk is". "Als u die ene ver
zekering niet hebt, laat dan de rest
ook maar vervallen" zei het jonge
paar. "Maar welke wilt u dan" was
de vraag. "Wij willen een verzeke
ring pm de premie van alle andere
verzekeringen te kunnen betalen".
Aan dit verhaal moest ik denken bij
onderstaandonderstaand overzicht
van de premies volksverzekeringen
vanaf 1968.
Verzekeringen voor het volk
Het woord zegt het al: een volk'sver-
Overzicht premies volksverzekeringen vanaf 1968
Jaar
Volksverzekeringen,
premie-percentages
Maximum
premie
inkomen
Maximum
premie
per Jaar
AOW
AWW
AWBZ
AKW
AAW
Totaal
1968
9.00
1.40
0.40
2.30
13. t0
15.350
2.011
1969
9.10
1.50
1.00
2.30
13.90
16.200
2.252
1970
9.10
1.50
1.20
2.00
13.80
17.450
2.408
1971
9.90
1.50
1.60
2.00
15.00
18.800
2.820
1972
10.30
1.80
2.00
1.80
15.70
21.150
3.320
1973
10.40
1.60
2.60
1.80
16.40
24.300
3.985
1974
10.60
1.60
2.65
1.90
16.75
26.750
4.480
1975
10.40
1.50
2.70
1.20
15.80
31.750
5.017
1976
10.40
1.50
3.00
0.75
15.65
35.600
5.571
1977
10.40
1.50
2.80
0.80
1.90
17.40
38.800
6.751
1978
10.45
1.55
2.86
0.80
2.50
18.16
azss.
7.582
1979
10.40
1.50
3.07
0.55
3.45
18.97
43.950
8.337
1980
10.25
1.35
3.20
2.00
4.20
21.00
46.400
9.744
1961
10.80
1.25
3.05
1.90
4.95
21.76
48.750
10.603
1982
11.05
1.45
3.30
1.85
5.30
22.96
57.060
13.093
1963
11.45
1.35
4.46
4.60
4.95
26.80
61.150
16.388
Nu het school- c.q. studiejaar
1983/1984 in aantocht is, lijkt het
goed nog eens stil te staan bij de
mogelijkheden een bijdrage van
rijkswege te ontvangen in de kosten
van studie en levensonderhoud van
studerende "kinderen. Aandacht
dient dan te worden besteed aan DE
TEGEMOETKOMING STUDIE
KOSTEN die kan worden verkregen
voor kinderen die volledig dagon
derwijs volgen aan een school van
voortgezet onderwijs, die door de
rijksoverheid wordt bekostigd of is
aangewezen en aan DE RIJKSSTU
DIETOELAGE waarvoor in begin:
sel studenten in aanmerking komen
die voor het volgen van voltijds on
derwijs zijn ingeschreven aan een
instelling van wetenschappelijk on
derwijs of hoger beroepsonderwijs.
Voor de toekenning van een TEGE
MOETKOMING STUDIEKOS
TEN IS onder meer bepalend de
ouderlijke draagkracht, waarvoor in
het algemeen maatgevend is het be
lastbaar inkomen van beide ouders
van het kalenderjaar dat voorafgaat
aan het schooljaar. Mede-bepalend
is het aantal kinderen dat ten laste
van de ouders komt, terwijl verder
rekening wordt gehouden met een
mogelijke bijdrage uit vermogen.
Een RIJKSSTUDIETOELAGE kan
worden toegerekend indien en voor
zover een op basis van inkomen
en/of vermogen berekende bijdrage
van de ouders en een bijdrage uit de
eigen middelen (inkomen en/of ver
mogen) van de student en/of zijn
echtgenoot niet toereikend zijn om
de kosten van studie en levenson
derhoud van de student te dekken.
12 augustus
zekering is een verzekering voor het
gehele volk. Het doet er niet toe of
men zelfstandig ondernemer of
loontrekker is.
Welke volksverzekeringen zijn er?
De Algemene Ouderdoms Wet
(AOW.)
De Algemene Weduwen en Wezen
wet (A.W.W.)
De Algemene Wet Bijzondere Ziek
tekosten (A.W.B.Z.)
De Algemene Kinderbijslag Wet
A.K.W.)
De Algemene Arbeidsongeschikt
heids Wet (A.A.W.)
Wat blijkt uit het overzicht?
a. Sinds 1968, dus in een periode
van 15 jaar, zijn de premieper
centages verdubbeld
b. De premiegrens is vier keer zo
hoog geworden in dezelfde tijd
c. De maximale premie is acht keer
zo hoog geworden
d. In 1983 betaalt men bij een max
imum premie-inkomen315,-
per week
e. In de laatste twee jaar steeg de
verschuldigde premieheffing met
3.000,- per jaar
Konklusie
Ook nu zullen velen moeten gaan
zoeken naar een verzekering om de
volksverzekeringen te kunnen beta
len.
Hoeveel uren zal menig zelfstandige
moeten werken om de premies te
kunnen betalen?
Volgens Wullem en Siene die we
erover spraken "is de beker vol en
loopt ze al een paar jaar over". En
toch lezen wij regelmatig in de cou
rant dat lastenverlichting voor het
bedrijfsleven nodig is. Of is die belof
te politiek? Siene zal het eens aan een
kamerlid vragen!!!
J. Markusse
De boeren en hun koöperaties zijn zeer teleurgesteld over de nieuwste
voorstellen van de Europese Kommissie over het Gemeenschappelijk
Landbouwbeleid. Deze voorstellen bieden geen vooruitzichten aan de
producenten en hun koöperaties tot verbetering van hun investerings
plannen en hun produktie-aktiviteiten. Bij inwerkingtreding zullen deze
ernstige gevolgen hebben voor de toekomst van de landbouw, de boeren
en talrijke regio van de Gemeenschap. Dit werd verklaard in een eerste
reaktie van de voorzitter van C.O.P.A., de heer Umberto Emo Capodi-
lista, en de vice-voorzitter van COGECA, de heer Henry Nouyrit.
Terwijl de Europese Raad in de eer
ste plaats had aangedrongen op de
noodzaak de grondregels van het
Gemeenschappelijk landbouwbeleid
volgens de beginselen van Artikel 39
van het Verdrag van Rome te eer
biedigen, stelt de Kommissie alles in
het werk via maatregelen in het
kader van de prijzen en het markt
beleid om de E.G.-landbouwbegro
ting met circa 20% te verlagen.
Deze maatregelen zouden de inko
menssituatie van de boeren alleen
maar verergeren, dit, terwijl de
Kommissie zelf erkent dat de inko
mens van mensen in de landbouw
sinds 1973 minder snel zijn gestegen
dan andere inkomen. Er wordt ge
vreesd dat dit zal leiden tot een re
nationalisatie van het Gemeen
schappelijk Landbouwbeleid, het
enige werkelijk gemeenschappelijke
beleid op dit ogenblik.
Dit zou in volledige tegenspraak zijn
met het door de Europese Raad ver
leende mandaat, dat is gericht op het
inblazen van nieuw leven in de Ge
meenschap. Dit kan alleen worden
volbracht als de noodzakelijke extra
financiële middelen ter beschikking
van de Gemeenschap worden ge
steld.
De Kommissie erkent dat de land
bouw een waardevolle bron is voor
de werkgelegenheid in landbouwge
bieden en in talrijke toeleverende en
afnemende industrieën. Haar! kon-
krete voorstellen leiden tot een ver
mindering van het aantal werkenden
in de landbouw en de agrarische in
dustrie. Daarmee wordt het wer
kloosheidsprobleem in de Gemeen
schap nog groter en wordt het even
wicht tussen de regio verder ver
stoord.
De voorgestelde maatregelen voor
de invoer in de Gemeenschap kun
nen geen garantie bieden voor een
"bevredigende eerbiediging van de
Gemeenschappelijke preferentie",
die volgens de Kommissie wenselijk
is. In wezen is juist de ontoereikend
heid van de Gemeenschapsprefe
rentie een van de hoofdoorzaken van
het ontstaan van verstoringen op be
paalde markten en van de huidige
begrotingssituatie.
De heren Capodilista en Nouyrit
doen een beroep op de Speciale
Raad die op 30 augustus 1983 zal
worden gehouden, om opnieuw een
Europese opleving op gang te bren
gen, in de geest van de Topkonfe-
rentie van Stuttgart. Er moet geen
afbreuk worden gedaan aan het enig
werkelijk bestaande gemeenschap
pelijke beleid, het Gemeenschappe
lijk Landbouwbeleid.
Voor de berekening van de ouder
lijke bijdrage wordt uitgegaan van
het belastbaar inkomen van beide
ouders in het kalenderjaar dat voor
afgaat aan het studiejaar, waarop in
mindering wordt gebracht een be
drag waarover niet moet worden bij
gedragen - de bijdrage vrije voet - en
een aftrek voor de kosten van levens
onderhoud van andere afhankelijke
kinderen in het gezin, voor wie geen
rijksstudietoelage wordt aange
vraagd.
Een bepaald gedeelte van de toelage
- een bodembedrag - wordt geheel
als renteloos voorschot verstrekt,
terwijl het resterende deel wordt
verstrekt in de verhouding 70%
beurs- niet terug te betalen- en 30%
renteloos voorschot.
Bij de bepaling van de studietoelage
wordt geen rekening gehouden met
de mogelijke aanspraak van de ou
ders op kinderbijslag. Een toege
kende rijksstudietoelage kan de aan
spraak op kinderbijslag echter wel
beïnvloeden.
Voor de kinderbijslag wordt voor de
kosten van studie en levensonder
houd van de studerende uitgegaan
van de volgende onderhoudsmaat-
staven: de ouders dragen 90% of
meer bij; de ouders dragen minder
dan 90%, maar meer dan 50% bij; de
ouders dragen 50% of minder maar
tenminste een bepaald bedrag bij.
Afhankelijk van leeftijd van de kin
deren, hun woonsituatie (in- of uit
wonend) en de genoemde maatsta
ven wordt bepaald of de ouders
aanspraak hebben op resp. drievou
dige-, tweevoudige- of enkelvoudige
kinderbijslag.
OP 1 augustus werden op 250 mohsterplekken, verdeeld over het land
en zo goed mogelijk het gehele areaal vertegenwoordigend, monsters
genomen voor het volgen van het groeiverloop van de suikerbieten.
Deze vorm van bemonsteren werd in 1974 begonnen, zodat de referentie
nu het negenjaarsgemiddelde (1974 - 1982) is.
Het aantal monsterplekken maakt een onderverdeling van het land in
11 gebieden mogelijk.
In afwijking van een eerder besluit om in verband met de gedeeltelijke
late en zeer late zaai en de daaruit voortvloeiende onzekerheid dit
bulletin pas bij de tweede bemonstering uit te geven, verschijnt dit
bulletin op grond van de juist dit jaar grote belangstelling voor de
resultaten reeds nu.
Gewas en weer
De bieten werden over een zeer lan
ge periode van half maart tot half
juni gezaaid. Onder invloed daarvan
is het areaal meer dan 10.000 ha
kleiner dan aanvankelijk was voor
zien.
Ondanks de late zaai. die vooral op
de (noordelijke) klei plaats vond,
waren er weinig of geen opkomst
moeilijkheden. Het gemiddelde
Nu kan het zijn dat het voordeliger is
om een lagere rijksstudietoelage te
ontvangen dan mogelijk is omdat de
ouders dan meer kinderbijslag kun
nen krijgen. Hierbij speelt ook een
rol dat de fijksstudietoelage ten
minste gedeeltelijk in de vorm van
een renteloos voorschot wordt ont
vangen. Men kan eventueel herzie
ning van een toegekende rijksstudie
toelage vragen en hieraan dient in de
praktijk zeker- aandacht te worden
besteed.
In het bovenstaande zijn de ge
noemde regelingen, waarvoor vele
bijzondere bepalingen gelden, erg
globaal weergegeven. Er is echter
voldoende dokumentatie over stu
diefinanciering te verkrijgen zodat
alle mogelijkheden goed kunnen
worden nagegaan.
J. Spijk
plantenaantal is dan ook normaal ca.
76.000 .per ha. Vreterij was zeer be
perkt en er is geen vergehngsziekte
van betekenis.
Plekken waar de struktuur van de
grond en of de ontwatering niet
deugt manifesteerden zich duidelijk
aanvankelijk bij de opkomst en nu
door wortelrot. De omvang daarvan
is echter beperkt.
Bij late zaai op grond met (veel) bie-
tecysteaaltjes werd het gewas al in
een jong stadium door deze parasiet
belaagd.
Het bijzonder produktieve jaar 1982
daargelaten liggen de resultaten toch
ook ten opzichte van het langjarig
gemiddelde duidelijk op een laag ni
veau.
Al met al kan gesproken worden van
een gezond gewas met voldoende
blad en een goed wortelstelsel, dat
goed kan produceren onder gunstige
omstandigheden van weer en grond.
Helaas is. met name op de noord
oostelijke lichte gronden de invloed
van de droogte al merkbaar.
Vroeg (rond half maart) gezaaide
bieten vertonen nog al wat schieters.
Het ziet er dan ook naar uit dat een
kampagne van bescheiden omvang in
het verschiet ligt, bescheiden zowel
vanwege het geringere areaal als
vanwege een lagere opbrengst dan
"normaal". Hoeveel lager is een
kwestie van groeisnelheid in de ko
mende weken.
De staat van het gewas biedt in dat
opzicht hoop en als weer en grond
niet te veel tegen werken kan er nog
flink wat bijgroeien. Het inmiddels
genomen besluit de kampagne enkele
weken later te laten beginnen houdt
voor het gewas in dat het de groei in
september van 2 a 3 ton per ha per
week nog kan meepakken.
Het volgende bulletin zal omstreeks
18 augustus worden uitgegeven.
Instituut voor Rationele
Suikerproduktie
Resultaten monsterneming d.d. 1 augustus 1983
Gebied
Wortelgewicht
Suikergehalte
Suikergewicht
kg/ha
kg/ha
i.
Zeeland
24.500
9.7
2440
ii.
W.Brab.klei-Z.Holl.Eil
21 .900"
10.1
2220
in.
ZHol1vast-NHolland
20.500
9.7
2070
IV.
Z. en O.Flevoland
- 23.700
1 3
2500
V.
Noordoostpolder
25.100
10 ;7
27 ro
VI.
Noordelijke klei
13.100
9.4
1290
VII.
Noordelijke zandgrond
14.300
11.7
1700
VIII.Noordelijke dalgrond
19 .300
10.9
2170
IX.
Betuwe en Z.rivierklei
22.700
11.0.
2550
X.
Z. en Z.O. zandgrond
23.700
11.0
2590.
xi:
Löss
26.400
10.6
2810
Nederland 198 3
20.900
10.4
.2220
Nederland 1982_
34.800
13. .7-
47,70
Nederland 1974/1982
26.000
12'. 4
3270