Grote achterstand met voorgaande jaren Loopt de beker over? over geld en goed Reakties op de voorstellen van de Europese Kommissie Studiefinanciering - Groeiverloop van suikerbieten Het is nu ongeveer 25 jaar geleden dat Willem en Siene zijn getrouwd. Een week nadat ze getrouwd waren kwam er een verzekeringsagent op bezoek, die zijn voor die tijd uitge kiende verzekeringspakket presen teerde. Van alle voorbeelden die werden genoemd werden ze een beetje angstig. Ze knikten dan ook beiden bij ieder aanbod dat de agent deed. De verzekeringsagent schreef en dacht: "Dat wordt voor mij een goe de avond" en bij dacht aan zijn pro visie. Op een gegeven ogenblik stokte het gesprek. De verzekeringsagent zei "U bent nu voor alles verzekerd". Siene keek eens naar Wullem en vroeg "Hoeveel gaat dit kosten aan premie". Toen ze het antwoord kre gen zei Wullem "Dan willen wij nog één verzekering". De agent bladerde in zijrr boek en zei lachend "Nee, echt jullie zijn voor alles verzekerd wat mogelijk is". "Als u die ene ver zekering niet hebt, laat dan de rest ook maar vervallen" zei het jonge paar. "Maar welke wilt u dan" was de vraag. "Wij willen een verzeke ring pm de premie van alle andere verzekeringen te kunnen betalen". Aan dit verhaal moest ik denken bij onderstaandonderstaand overzicht van de premies volksverzekeringen vanaf 1968. Verzekeringen voor het volk Het woord zegt het al: een volk'sver- Overzicht premies volksverzekeringen vanaf 1968 Jaar Volksverzekeringen, premie-percentages Maximum premie inkomen Maximum premie per Jaar AOW AWW AWBZ AKW AAW Totaal 1968 9.00 1.40 0.40 2.30 13. t0 15.350 2.011 1969 9.10 1.50 1.00 2.30 13.90 16.200 2.252 1970 9.10 1.50 1.20 2.00 13.80 17.450 2.408 1971 9.90 1.50 1.60 2.00 15.00 18.800 2.820 1972 10.30 1.80 2.00 1.80 15.70 21.150 3.320 1973 10.40 1.60 2.60 1.80 16.40 24.300 3.985 1974 10.60 1.60 2.65 1.90 16.75 26.750 4.480 1975 10.40 1.50 2.70 1.20 15.80 31.750 5.017 1976 10.40 1.50 3.00 0.75 15.65 35.600 5.571 1977 10.40 1.50 2.80 0.80 1.90 17.40 38.800 6.751 1978 10.45 1.55 2.86 0.80 2.50 18.16 azss. 7.582 1979 10.40 1.50 3.07 0.55 3.45 18.97 43.950 8.337 1980 10.25 1.35 3.20 2.00 4.20 21.00 46.400 9.744 1961 10.80 1.25 3.05 1.90 4.95 21.76 48.750 10.603 1982 11.05 1.45 3.30 1.85 5.30 22.96 57.060 13.093 1963 11.45 1.35 4.46 4.60 4.95 26.80 61.150 16.388 Nu het school- c.q. studiejaar 1983/1984 in aantocht is, lijkt het goed nog eens stil te staan bij de mogelijkheden een bijdrage van rijkswege te ontvangen in de kosten van studie en levensonderhoud van studerende "kinderen. Aandacht dient dan te worden besteed aan DE TEGEMOETKOMING STUDIE KOSTEN die kan worden verkregen voor kinderen die volledig dagon derwijs volgen aan een school van voortgezet onderwijs, die door de rijksoverheid wordt bekostigd of is aangewezen en aan DE RIJKSSTU DIETOELAGE waarvoor in begin: sel studenten in aanmerking komen die voor het volgen van voltijds on derwijs zijn ingeschreven aan een instelling van wetenschappelijk on derwijs of hoger beroepsonderwijs. Voor de toekenning van een TEGE MOETKOMING STUDIEKOS TEN IS onder meer bepalend de ouderlijke draagkracht, waarvoor in het algemeen maatgevend is het be lastbaar inkomen van beide ouders van het kalenderjaar dat voorafgaat aan het schooljaar. Mede-bepalend is het aantal kinderen dat ten laste van de ouders komt, terwijl verder rekening wordt gehouden met een mogelijke bijdrage uit vermogen. Een RIJKSSTUDIETOELAGE kan worden toegerekend indien en voor zover een op basis van inkomen en/of vermogen berekende bijdrage van de ouders en een bijdrage uit de eigen middelen (inkomen en/of ver mogen) van de student en/of zijn echtgenoot niet toereikend zijn om de kosten van studie en levenson derhoud van de student te dekken. 12 augustus zekering is een verzekering voor het gehele volk. Het doet er niet toe of men zelfstandig ondernemer of loontrekker is. Welke volksverzekeringen zijn er? De Algemene Ouderdoms Wet (AOW.) De Algemene Weduwen en Wezen wet (A.W.W.) De Algemene Wet Bijzondere Ziek tekosten (A.W.B.Z.) De Algemene Kinderbijslag Wet A.K.W.) De Algemene Arbeidsongeschikt heids Wet (A.A.W.) Wat blijkt uit het overzicht? a. Sinds 1968, dus in een periode van 15 jaar, zijn de premieper centages verdubbeld b. De premiegrens is vier keer zo hoog geworden in dezelfde tijd c. De maximale premie is acht keer zo hoog geworden d. In 1983 betaalt men bij een max imum premie-inkomen315,- per week e. In de laatste twee jaar steeg de verschuldigde premieheffing met 3.000,- per jaar Konklusie Ook nu zullen velen moeten gaan zoeken naar een verzekering om de volksverzekeringen te kunnen beta len. Hoeveel uren zal menig zelfstandige moeten werken om de premies te kunnen betalen? Volgens Wullem en Siene die we erover spraken "is de beker vol en loopt ze al een paar jaar over". En toch lezen wij regelmatig in de cou rant dat lastenverlichting voor het bedrijfsleven nodig is. Of is die belof te politiek? Siene zal het eens aan een kamerlid vragen!!! J. Markusse De boeren en hun koöperaties zijn zeer teleurgesteld over de nieuwste voorstellen van de Europese Kommissie over het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Deze voorstellen bieden geen vooruitzichten aan de producenten en hun koöperaties tot verbetering van hun investerings plannen en hun produktie-aktiviteiten. Bij inwerkingtreding zullen deze ernstige gevolgen hebben voor de toekomst van de landbouw, de boeren en talrijke regio van de Gemeenschap. Dit werd verklaard in een eerste reaktie van de voorzitter van C.O.P.A., de heer Umberto Emo Capodi- lista, en de vice-voorzitter van COGECA, de heer Henry Nouyrit. Terwijl de Europese Raad in de eer ste plaats had aangedrongen op de noodzaak de grondregels van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid volgens de beginselen van Artikel 39 van het Verdrag van Rome te eer biedigen, stelt de Kommissie alles in het werk via maatregelen in het kader van de prijzen en het markt beleid om de E.G.-landbouwbegro ting met circa 20% te verlagen. Deze maatregelen zouden de inko menssituatie van de boeren alleen maar verergeren, dit, terwijl de Kommissie zelf erkent dat de inko mens van mensen in de landbouw sinds 1973 minder snel zijn gestegen dan andere inkomen. Er wordt ge vreesd dat dit zal leiden tot een re nationalisatie van het Gemeen schappelijk Landbouwbeleid, het enige werkelijk gemeenschappelijke beleid op dit ogenblik. Dit zou in volledige tegenspraak zijn met het door de Europese Raad ver leende mandaat, dat is gericht op het inblazen van nieuw leven in de Ge meenschap. Dit kan alleen worden volbracht als de noodzakelijke extra financiële middelen ter beschikking van de Gemeenschap worden ge steld. De Kommissie erkent dat de land bouw een waardevolle bron is voor de werkgelegenheid in landbouwge bieden en in talrijke toeleverende en afnemende industrieën. Haar! kon- krete voorstellen leiden tot een ver mindering van het aantal werkenden in de landbouw en de agrarische in dustrie. Daarmee wordt het wer kloosheidsprobleem in de Gemeen schap nog groter en wordt het even wicht tussen de regio verder ver stoord. De voorgestelde maatregelen voor de invoer in de Gemeenschap kun nen geen garantie bieden voor een "bevredigende eerbiediging van de Gemeenschappelijke preferentie", die volgens de Kommissie wenselijk is. In wezen is juist de ontoereikend heid van de Gemeenschapsprefe rentie een van de hoofdoorzaken van het ontstaan van verstoringen op be paalde markten en van de huidige begrotingssituatie. De heren Capodilista en Nouyrit doen een beroep op de Speciale Raad die op 30 augustus 1983 zal worden gehouden, om opnieuw een Europese opleving op gang te bren gen, in de geest van de Topkonfe- rentie van Stuttgart. Er moet geen afbreuk worden gedaan aan het enig werkelijk bestaande gemeenschap pelijke beleid, het Gemeenschappe lijk Landbouwbeleid. Voor de berekening van de ouder lijke bijdrage wordt uitgegaan van het belastbaar inkomen van beide ouders in het kalenderjaar dat voor afgaat aan het studiejaar, waarop in mindering wordt gebracht een be drag waarover niet moet worden bij gedragen - de bijdrage vrije voet - en een aftrek voor de kosten van levens onderhoud van andere afhankelijke kinderen in het gezin, voor wie geen rijksstudietoelage wordt aange vraagd. Een bepaald gedeelte van de toelage - een bodembedrag - wordt geheel als renteloos voorschot verstrekt, terwijl het resterende deel wordt verstrekt in de verhouding 70% beurs- niet terug te betalen- en 30% renteloos voorschot. Bij de bepaling van de studietoelage wordt geen rekening gehouden met de mogelijke aanspraak van de ou ders op kinderbijslag. Een toege kende rijksstudietoelage kan de aan spraak op kinderbijslag echter wel beïnvloeden. Voor de kinderbijslag wordt voor de kosten van studie en levensonder houd van de studerende uitgegaan van de volgende onderhoudsmaat- staven: de ouders dragen 90% of meer bij; de ouders dragen minder dan 90%, maar meer dan 50% bij; de ouders dragen 50% of minder maar tenminste een bepaald bedrag bij. Afhankelijk van leeftijd van de kin deren, hun woonsituatie (in- of uit wonend) en de genoemde maatsta ven wordt bepaald of de ouders aanspraak hebben op resp. drievou dige-, tweevoudige- of enkelvoudige kinderbijslag. OP 1 augustus werden op 250 mohsterplekken, verdeeld over het land en zo goed mogelijk het gehele areaal vertegenwoordigend, monsters genomen voor het volgen van het groeiverloop van de suikerbieten. Deze vorm van bemonsteren werd in 1974 begonnen, zodat de referentie nu het negenjaarsgemiddelde (1974 - 1982) is. Het aantal monsterplekken maakt een onderverdeling van het land in 11 gebieden mogelijk. In afwijking van een eerder besluit om in verband met de gedeeltelijke late en zeer late zaai en de daaruit voortvloeiende onzekerheid dit bulletin pas bij de tweede bemonstering uit te geven, verschijnt dit bulletin op grond van de juist dit jaar grote belangstelling voor de resultaten reeds nu. Gewas en weer De bieten werden over een zeer lan ge periode van half maart tot half juni gezaaid. Onder invloed daarvan is het areaal meer dan 10.000 ha kleiner dan aanvankelijk was voor zien. Ondanks de late zaai. die vooral op de (noordelijke) klei plaats vond, waren er weinig of geen opkomst moeilijkheden. Het gemiddelde Nu kan het zijn dat het voordeliger is om een lagere rijksstudietoelage te ontvangen dan mogelijk is omdat de ouders dan meer kinderbijslag kun nen krijgen. Hierbij speelt ook een rol dat de fijksstudietoelage ten minste gedeeltelijk in de vorm van een renteloos voorschot wordt ont vangen. Men kan eventueel herzie ning van een toegekende rijksstudie toelage vragen en hieraan dient in de praktijk zeker- aandacht te worden besteed. In het bovenstaande zijn de ge noemde regelingen, waarvoor vele bijzondere bepalingen gelden, erg globaal weergegeven. Er is echter voldoende dokumentatie over stu diefinanciering te verkrijgen zodat alle mogelijkheden goed kunnen worden nagegaan. J. Spijk plantenaantal is dan ook normaal ca. 76.000 .per ha. Vreterij was zeer be perkt en er is geen vergehngsziekte van betekenis. Plekken waar de struktuur van de grond en of de ontwatering niet deugt manifesteerden zich duidelijk aanvankelijk bij de opkomst en nu door wortelrot. De omvang daarvan is echter beperkt. Bij late zaai op grond met (veel) bie- tecysteaaltjes werd het gewas al in een jong stadium door deze parasiet belaagd. Het bijzonder produktieve jaar 1982 daargelaten liggen de resultaten toch ook ten opzichte van het langjarig gemiddelde duidelijk op een laag ni veau. Al met al kan gesproken worden van een gezond gewas met voldoende blad en een goed wortelstelsel, dat goed kan produceren onder gunstige omstandigheden van weer en grond. Helaas is. met name op de noord oostelijke lichte gronden de invloed van de droogte al merkbaar. Vroeg (rond half maart) gezaaide bieten vertonen nog al wat schieters. Het ziet er dan ook naar uit dat een kampagne van bescheiden omvang in het verschiet ligt, bescheiden zowel vanwege het geringere areaal als vanwege een lagere opbrengst dan "normaal". Hoeveel lager is een kwestie van groeisnelheid in de ko mende weken. De staat van het gewas biedt in dat opzicht hoop en als weer en grond niet te veel tegen werken kan er nog flink wat bijgroeien. Het inmiddels genomen besluit de kampagne enkele weken later te laten beginnen houdt voor het gewas in dat het de groei in september van 2 a 3 ton per ha per week nog kan meepakken. Het volgende bulletin zal omstreeks 18 augustus worden uitgegeven. Instituut voor Rationele Suikerproduktie Resultaten monsterneming d.d. 1 augustus 1983 Gebied Wortelgewicht Suikergehalte Suikergewicht kg/ha kg/ha i. Zeeland 24.500 9.7 2440 ii. W.Brab.klei-Z.Holl.Eil 21 .900" 10.1 2220 in. ZHol1vast-NHolland 20.500 9.7 2070 IV. Z. en O.Flevoland - 23.700 1 3 2500 V. Noordoostpolder 25.100 10 ;7 27 ro VI. Noordelijke klei 13.100 9.4 1290 VII. Noordelijke zandgrond 14.300 11.7 1700 VIII.Noordelijke dalgrond 19 .300 10.9 2170 IX. Betuwe en Z.rivierklei 22.700 11.0. 2550 X. Z. en Z.O. zandgrond 23.700 11.0 2590. xi: Löss 26.400 10.6 2810 Nederland 198 3 20.900 10.4 .2220 Nederland 1982_ 34.800 13. .7- 47,70 Nederland 1974/1982 26.000 12'. 4 3270

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3