Voeding ooien blijft belangrijk
erf en akker
Portugal - kleur en
afwisseling
Eindeloos geduld
Agrarische studiereizen 1983:
Verminderde invoer
vroege aardappelen
in Duitsland
Australië gaat meer
tarwe telen
Zuidafrikaanse
maisoogst mislukt
Gewijzigd
exportpatroon
aardappelen
Het is belangrijk om vanaf het begin de voeding van de lammeren in de
gaten te hóuden. Meestal zijn de eerste weken doorslaggevend. Lam
meren die in het begin goed groeien zullen meestal een voorsprong
houden. In de eerste weken is de groei afhankelijk van de melkgift van
de ooien. Ofschoon tijdens de drachtigheid een goede voeding nodig is
voor een goede melkgift, betekent dit niet dat daarna de voeding kan
worden verwaarloosd.
Een goede weide met voldoende
voorjaarsgras is voor melkgevende
ooien, de beste voeding. Als de wei
den de eerste weken niet voldoende
gras leveren, is bijvoeren van de ooi
en met krachtvoer noodzakelijk. In
dien het gras als gevolg van sterke
regenval langdurig nat blijft, is het
aan te bevelen wat droog voer, zoals
hooi te geven. Reeds in de derde
week begint de melkgift te dalen. Om
te zorgen dat de lammeren snel blij
ven groeien moeten zij in toenemen
de mate ander voer gaan opnemen.
Vanaf de tweede levensweek gaat het
lam aan de topjes van het gras knab
belen en spelenderwijs grassprietjes
opnemen. In deze fase heeft het geen
zin meer om de ooien bij te voeren,
het komt de lammeren immers niet
meer ten goede. Als er te weinig gras
is, is het beter de lammeren naar be
hoefte apart bij te voeren.
Beweiding
Indien de weide uitsluitend met
schapen wordt beweid, kunnen in
een normaal voorjaar gedurende de
maanden april en mei per hektare
naar schatting 16 schapen met hun
lammeren worden gehouden. Ooien
bijvoeren is dan meestal niet nodig.
In de tweede helft van juni neemt de
grasgroei meestal af. Deze periode
valt samen met een grotere behoefte
aan voedsel bij de lammeren, zodat
er meer weiland nodig is. Het is aan
te bevelen het land te verdelen in 3 of
4 percelen, zodat men kan ontwei
den. Stikstofbemesting kan dan per
perceel worden geregeld. Indien er
meer gras groeit dan voor de dieren
nodig is, moet het overtollige gras
worden weggemaaid. De lammeren
gedijen namelijk slecht in te. lang
gras. Het gras mag op het moment
van inscharen niet langer zijn dan 15
a 17 cm. Eventueel overtollig gras
moet worden verwijderd. Geduren
de de weidetijd is het van belang de
klauwen regelmatig te kontroleren
en zonodig bij te snijden.
Bestrijding maagdarmwormen
Van groot belang is het om een te
sterke besmetting met maagdarm
wormen te voorkomen. Dit kan ge
beuren door een juiste beweiding.
Het is daarom van belang te weten
welke percelen sterk en welke min
der sterk met wormlarven zijn be
smet.
Op percelen, waarin vorige zomer of
herfst lammeren zijn geweid, kunnen
dit jaar veel overwinterde wormlar
ven op het gras zijn. Omstreeks juli
sterven deze larven af. Na deze da
tum zijn deze weiden veilig voor de
lammeren. Uit eieren, die in het
voorjaar opnieuw met de mest van
de ooien op het land komen, ont
staan in de loop van juni wormlar
ven, waarvan de aantallen in juni en
augustus een hoogtepunt bereiken.
Het is daarom beter op dergelijke
percelen na juni geen lammeren
meer te houden.
De bestrijding van maagdarmwor
men geschiedt in.het kort als volgt:
- Ontworm de ooien ter beperking
van de voorjaarsbesmetting van
het weiland direkt na het werpen.
- Weidt de ooien met hun lamme
ren tot half juni op die percelen,
waarop de vorige nazomer en
herfst geen lammeren zijn ge
weid.
- Speen de lammeren op een leef
tijd van 10-12 weken. Ontworm
en verweidt ze vervolgens op die
percelen, waar in het voorjaar
geen moederschapen met lam
meren zijn geweest.
Wegens gebrek aan ruimte kan dit
schema niet altijd precies gevolgd
worden. Getracht moet worden dit
zo goed mogelijk te benaderen. Per
celen met een overwinterde besmet
ting zijn in de eerste helft van het
weideseizoen onveilig. In de tweede
helft worden de percelen met een
voorjaarsbesmetting onveilig. De
grens ligt ongeveer in juni.
H.J.C.M. Sturkenuoom, Proefsta
tion voor de Rundveehouderij te Le
lystad
gazijn hebben. Soms komen er onder
delen aan waarvan niemand zich
meer iets herinnert. Die zijn dan zo
ongelooflijk lang onderweg geweest
dat inmiddels het betreffende apparaat
reeds als schroot op de oud ijzer hoop
ligt. Dat was laatst het geval, iemand
had een kist vol onderdelen in Enge
land besteld voor een bepaalde statio
naire dorsmachine. Na een jaar onge
veer arriveerde het spul in Dar es Sa
laam maar toen waren de bijbehoren
de documenten zoek geraakt. Dat ver
oorzaakte een heleboel geharrewar
Het is op het ogenblik op de boerderij
een beetje de komkommertijd. De bo
nen zijn gezaaid, de mais is nog een
maand of twee af van het oogsttijdstip.
Veel mensen zijn nu op vakantie ter
wijl de rest zich bezig houdt met het
opknappen van de oogstmachines. Dat
is evenwel min of meer onder druk
gebeurd, 't Duurt toch nog twee maan
den eer we gaan oogsten verklaren ze
dan hogelijk verbaasd om zoveel
haast. Van de vier oogstmachines
hebben ze er nu twee weer wat opge
kalefaterd. Met de andere twee zitten
ze in hun maag, want er zijn geen on
derdelen voor beschikbaar. Vorig jaar
hebben we voor duizenden dollars on
derdelen ontvangen. Helaas was
daarvan een deel onbruikbaar omdat
men een verkeerd onderdelenboek had
gebruikt. Daar viel niks meer aan te
doen. Sterker nog met die luchtvracht
zending uit de States kwamen ook
twintig komplete banden met velg in
cluis in ons bezit. Dat hadden we he
lemaal niet nodig. We hadden alleen
maar banden en binnenbanden be
steld. De typiste had een fout gemaakt
en er een volledig wiel van gemaakt.
Maar de kosten waren voor de koper.
Nou was die bestelling nog redelijk
snel in ons bezit, want na slechts zes
maanden arriveerden de goederen op
de farm. Toch op de keper beschouwd
nog een ergernis om zenuwziek van te
worden als men bedenkt dat dit een
spoedbestelling was.
Luchtvracht wordt soms een lachwek
kende farce. Hoe dat kan??? We weten
het ook niet maar dat het gebeurt is
maar al te jammerlijk waar. Zo be
stelden we in december persoonlijk een
video set en een volledig muziekaf-
speelapparatuur met stereo boxen
voor het bedrijf, dit alles in het kader
van "houdt het werkvolk tevreden".
Het werd besteld en waarschijnlijk
zelfs betaald waarna het per lucht
vracht zou worden verzonden. Nu drie
maanden later weten we nog steeds
niet waar die zaken uithangen. Of het
22 april 1983
A ugustino, een monteur, wacht al 15 maanden op onderdelen voor de County
trekker.
bedrijf nu wel of geen video heeft daar
zal het niet van vallen of opstaan, er
ger wordt het wanneer het onderdelen
voor belangrijke machines zijn.
Toen we in oktober vorig jaar onder
delen lieten bestellen door een collega
die hiervoor speciaal naar Nederland
ging wreven we ons in de handen want
nu zouden we zeker binnen de kortste
keren rond zijn. Maar ook daarvan
hebben we nog steeds geen schroef ge
zien. Er is nu een kontainer onderweg
met daarin de broodnodige zaken. Het
moet echter allemaal op rolletjes lopen
willen we alles eind april in ons ma-
Voor de agrarische studiereis naar Portugal, 11-18 mei 1983, is nog
een aantal plaatsen beschikbaar. Deze 8-daagse exkursie brengt u per
vliegtuig naar Lissabon, waar u logeert in een eerste klas hotel (alle
kamers met eigen badkamer), van waaruit de exkursies in Lissabon en
de exkursies naar het platteland worden gemaakt.
LISSABON is een mooie, ruim aan
gelegde stad met zeer veel prachtige
bezienswaardigheden. Het land
schap in de nabije en wat verdere
omgeving is mooi en boeiend door
de enorme afwisseling: de kuststre
ken bieden een geheel ander aanzien
dan het binnenland. Maar overal
bloeien bomen, struiken en planten
volop. Overgoten met zonnestralen
zult u in Portugal genieten van een
"vroege" zomer (maar het zal er be
paald nog niet "heet" zijn).
Naast de bezichtigingen van Lissa
bon staan exkursies op het program
ma naar Setübal, Arrabida, Alcaijo-
vas, Evora, Estremoz, Queluz en
Sintra met bezichtiging van de pa
leizen; Cascais en Estoril, Caldas da
Rainha, Obido, Alcoba^a met het
Cisterciënzer klooster, Nazaré, het
beroemde vissersdorp; en enige uit
gebreide bezoeken aan agrarische
bedrijven van o.a. Nederlandse fa
milies. IN UW EIGEN TAAL
KUNT U VEEL TE WETEN KO
MEN OVER DE PORTUGESE
LANDBOUW.
Belt u spoedig op voor nog meer in
formatie over de 8-daagse agrarische
studiereis naar Portugal, het land
waar u gastvrij en vriendelijk ontvan
gen wordt! 085 - 512087 of 01100 -
21010, de heer W. Sinke.
bij de douane. Nadat er nog een half
jaar was verstreken bereikten ons ein
delijk de onderdelen. Toen was 't niet
meer nodig want juist die dorsmachine
was nu dusdanig in verval geraakt dat
alleen nog een hobbyist met een eind
loos geduld het ding weer zou kunnen
laten draaien. Dat alles is dan om er de
haren bij uit het hoofd te trekken.
Nu zitten we popelend te wachten op
de aankomst van een maaidorser. Of
dat ding er nog zal komen om ook nog
enig zinnig werk in de komende oogst
te gaan verrichten is een grote vraag.
De bestelling was reeds in oktober ge-
Tot 24 maart werden dit jaar in
Duitsland ongeveer 6500 ton vroege
aardappelen ingevoerd, wat ruim
1130 ton minder is dan de in de
overeenkomstige periode van vorig
jaar.
Bij de vroege aardappelen is de rode
Spunta uit Syracuse het hoogst ge
waardeerd bij de konsument. Dan
komen de Sieglinde-aardappelen uit
Sicilië. Italië is, zoals steeds de
grootste leverancier van vroege
aardappelen.
Belangrijke hoeveelheden werden en
worden ook aangevoerd uit Israël en
Marokko.
Daarnaast komen kleinere hoeveel
heden uit Cyprus en Spanje.
Voor 1983/84 is in Australië een uit
breiding van het tarwe-areaal met
1,6 miljoen ha tot een rekord van
13.15 miljoen ha uit te breiden, aldus
mededelingen van het Australian
Bureau of Agricultural Economics.
Normale weersomstandigheden in
acht genomen kan dat leiden tot een
tarweoogst van 16.44 miljoen ton. In
1982/83 leverde de tarweoogst in
Australië slechts 8.8 miljoen ton op.
In 1981/82 was er van een rekord-
oogst van 16.33 miljoen ton sprake.
Ongunstige weersomstandigheden
zouden in 1983/84 de produktie tot
10.75 miljoen ton kunnen drukken.
plaatst met naam en toenaam. Het
probleem scheen nu weer te zijn dat de
maismaaibalk uit een ander land
moest komen dan de, rest van de ma
chine. Aan de andere kant zou men
toch zeggen, wanneer iemand zo een
bestelling bij een- leverancier plaatst
dat die zich dan de benen uit het gat
zou lopen om alles zo snel mogelijk
voor elkaar tg krijgen want de betaling
is ten alle tijde zeker. Toch schijnbaar
niet. Dit samen gevoegd met onbe
kwame vakmensen kan er dan toe lei
den dat er op het ogenblik een Cater-
piller D5 met slechts 3000 uren op de
klok reeds meer dan 14 maanden ka
pot staat. Dat al onze trekkers alleen
maar starten wanneer ze van een heu
veltje af kunnen rijden en geen van
allen enige vorm van verlichting heb
ben. Dat leidt er ook toe dat onze Ford
County eveneens al meer dan vijftien
maanden hulpeloos zonder motorblok
in de werkplaats staat te verpieren met
niet meer dan 600 uur op de klok. De
onderdelen zijn besteld, ze zijn onder
weg, maar ze zijn de weg kwijt, ver
dwaald....
Schrijfkouter
De maisoogst 1983 in Zuid-Afri-
ka zal naar voorlopige raming
niet meer dan 4,7 miljoen ton
opleveren. Het is de kleinste
oogst sinds 10 jaar. Vorig jaar le
verde de maisoogst nog 8,3 mil
joen ton op, overigens nogal wat
minder dan de rekordoogst van
1981 die rond de 14 miljoen ton
lag.
De produktie dekt niet de bin
nenlandse behoefte.
De oorzaak van de mislukte oogst
is de grote droogte in vele delen
van de republiek.
De binnenlandse behoefte wordt
geraamd op minstens 6,5 miljoen
ton. De overgangsvoorraden lig
gen rond de 1,2 miljoen ton, wat
betekent dat invoer noodzakelijk
zal zijn om de behoefte te dekken.
Vorig jaar nog was Zuid-Afrika 's
werelds vijfde grootste maisex-
portland, met een export van 5,5
miljoen ton in 1981/82.
Tot eimd december werden uit
Nederland ongeveer 20.000 ton
aardappelen méér t^itgevoerd dan
vorig jaar tot die datum. Daarbij is
op te merken dat de uitvoer naar
Groot-Britannië met ongeveer
20.000 daalde en die naar de lan
den van het Oostblok met onge
veer 19.000 ton ten opzichte van
vorig jaar.
Daar staat tegenover dat naar
Italië 76.000 ton aardappelen
konden worden afgezet vergele
ken met 34.000 tot 40.000 ton in
meer "normale" jaren. Naar
Duitsland gingen 20.000 ton meer
dan in de overeenkomstige pe
riode van vorig jaar. De Neder
landse aardappel heeft een sterke
positie op de Duitse markt. Zelfs
Berlijn wordt naar raming voor
rond één derde met Nederlandse
aardappelen voorzien.
Overigens is de export van me
ning dat te dikwijls kopers te
weinig onderscheid maken bij de
kwaliteit, althans wanneer het op
de te betalen prijzen aankomt.
11