verzekeringen Wanneer kunt U een verzekering beëindigen? Een verzekering die veel geld kost Preventie in de land- en tuinbouw Geen extra beperkingen landbouw in "De Groote Peel" f. den hollanderlaan 10 tel: 01100-24000 Europese Commissie wil dat EEG toetreedt tot suikerakkoord We merken vaak in de praktijk dat velen niet weten wanneer ze nu een verzekering op de juiste wijze kunnen beëindigen. Velen denken dat ze de verzekering kunnen beëindigen wanneer dat hun het beste uitkomt en als wij dan zeggen "u kunt de verzekering nu nog niet beëindigen want u bent te laat" dan krijgen we vaak als reaktie "nou dan betaal ik toch gewoon niet, dan stopt hij vanzelf'. Vaak reageren verzekerden pas wanneer ze een nota hebben ont vangen voor het nieuwe verzeke ringsjaar en willen dan gelijk opzeg- gen. We komen ook vaak tegen dat ver zekerden denken dat ze een bepaal de polis drie maanden voor de ver valdatum per aangetekend schrijven kunnen opzeggen. Hier komen vele verzekerden in de problemen omdat ze denken volgens de polisvoor waarden te handelen, maar ze zien daarbij over het hoofd dat alleen jaarkontrakten (12-maands) ieder jaar te beëindigen zijn als dit 3 maanden voor de vervaldatum per aangetekend schrijven wordt ge daan. Het probleem is echter dat vele ver- zekeringsvormen een kontraktsduur van meerdere jaren hebben. We kennen 1-, 3-. 5- en 10-jarige kontrakten. Al deze kontrakten zijn pas 3 maan den voor het einde van het kontrakt te beëindigen. Dus een driejarig kontrakt kunt u na 1 jaar niet beëindigen, u dient dit kontrakt minstens 3 jaar te laten lo pen. Zo is het ook met andere meerderja rige kontrakten. Let dus vooral op de kontraktsduur. enkele meest voorkomende verzeke- ringsvormen en hun kontraktsduren zijn: Autoverzekering: 1-jarig kontrakten (er komen ook 3-jarige voor). Brandverzekering opstal/inboedel: 5- of 10-jarige kontrakten (meestal 10-jarig). Ziekenhuiskostenverzekering: 5- jarige kontrakten. Aansprakelijkheidsverzekering: Par- tikulieren/bedrijven 10-jarige kon trakten. Rechtsbijstand: 3- of 5-jarige kon trakten. Ongevallenverzekeringen: 5- of 10- jarige kontrakten. Ongevallen-Inzittenden: 3- of 5- jarige kontrakten. U ziet dat de meeste verzekerings- vormen een meerderjarige kon traktsduur hebben. Iets waar de Konsumentenbond ernstig bezwaar tegen heeft en wij ook. Alle verzekeringsvormen zijn offi cieel slechts te beëindigen als ze 3 maanden voor de kontraktsverval- datum per aangetekend schrijven worden opgezegd. Er zijn ook opzegtermijnen van 2 of 1 maand, maar de meeste polissen kennen een opzegtermijn van 3 maanden. de W.A. assuradeuren moeten er mee in stemmen. Het betekent nl. een verschuiving van een flinke schadelast en de aansprakelijkheids verzekeraars willen alleen meewer ken als bekend is hoe hoog die scha delast dan wel zal zijn en als ït toe stemming krijgen voor een premie aanpassing. En daar hangt de zaak momenteel op. Zodra een en ander bekend is, kunnen we met een gloednieuwe regeling van start. Zo'n regeling kan alleen effektief zijn als alle brandverzekeraars er aan mee doen en dat is dan weer een voorwaarde voor de W.A. assura deuren. Daarom wil men er een be drijfsregeling van maken zoals er al zoveel zijn in de verzekeringswereld. Deze zijn nl. bindend voor alle leden van een branche. Er wordt naar gestreefd om dit bin dend besluit in juni van dit jaar aan de leden voor te leggen. Wij durven ons niet wagen aan een voorspelling omtrent de datum van in werking treden maar er wordt wel haast mee gemaakt. Duidelijkheid wordt ook in de verze keringswereld hoog gewaardeerd. Visscher Kunnen meerderjarige kontrakten tussentijds worden beëindigd? Praktisch alle kontrakten zowel 1- jarige als meerderjarige kunnen worden opgezegd bij een herziening van de tarieven en/of voorwaarden. Dus bij een premieverhoging en/of voorwaardenwijziging kunt u de verzekering praktisch altijd beëindi gen zonder de opzegtermijn van 3 maanden in acht te nemen. Wel moet u binnen een termijn van meestal 30 dagen schriftelijk reage ren dat u met de verhoging en/of wijziging niet akkoord kunt gaan en dat u derhalve de verzekering wenst te beëindigen. De bepalingen omtrent herziening premie en/.of voorwaarden in de po lisvoorwaarden luiden meestal: Herziening premie en/of voorwaar den Indien de maatschappij haar tarie ven en/of voorwaarden voor verze keringen als de onderhavige herziet en in gewijzigde vorm bekend maakt en toepast, is zij gerechtigd de aan passing van deze verzekering daar aan te vorderen met ingang van de eerste premievervaldag na de invoe ring van de wijzigingen in het tarief en/of de voorwaarden. De maatschappij zal, indien zij van dit recht gebruik wenst te maken, hiervan mededeling doen aan de verzekeringnemer. Deze wordt geacht met de herziene premie en/of voorwaarden in te stemmen, indien niet binnen 30 da gen na deze kennisgeving door de maatschappij een schriftelijke me dedeling van de verzekeringnemer is ontvangen, waarin hij verklaart de aanpassing te weigeren. Ingeval van weigering als bovenbe doeld eindigt de verzekering op de vorengenoemde premievervaldag. U ziet, een heel verhaal, maar het komt er op neer dat de verzekerings maatschappij u moet berichten dat Fluit hij de premie en/of voorwaarden heeft gewijzigd en dat u dan binnen 30 dagen kunt reageren. Hebt u binnen 30 dagen niet gerea geerd dan wordt u geacht akkoord te gaan met de wijzigingen. Wanneer u een bepaalde verzekering wenst te beëindigen neem dan vo renstaande in acht, het kan u veel moeilijkheden besparen. Slotopmerking In ons bestuur heerst de opvatting, dat meerjarige kontrakten uit den boze zijn. In dat opzicht staan we geheel achter de Konsumentenbond. Onze O.V.M. werkt dan ook uitslui tend met éénjarige kontrakten. Dat betekent, dat U bij ons jaarlijks Uw verzekering kunt opzeggen. Wij gaan daarbij uit van het standpunt een lid/verzekerde geen minuut langer te willen vasthouden als hij zich bij ons niet meer thuis voelt. Overigens moet wel de opzeggingstermijn van drie maanden in acht genomen worden. Bij verzekeraars is de angst om pos ten kwijt te raken echter zo groot ge worden, dat men nauwelijks nog een premieverhoging of voorwaarden wijziging durft door te voeren. Het .mooiste voorbeeld daarvan is een verhoging van de brandpremie voor inboedels, waar op het laatste mo ment besloten werd deze niet door te voeren in een vijftal regio's. Zelfs wil men bij het Verbond van Verzekeraars zover gaan, dat het ons verboden zou worden onze leden te informeren over premie- en voor waarden wijzigingen in de markt. Vandaar dit artikel over het onder werp wanneer U een langlopende verzekering kunt beëindigen. Het ligt nu aan U, goed op te letten wanneer U een schrijven ontvangt waarin premie- of voorwaarden wij zigingen worden aangekondigd. De ze voorlichting kunnen en mogen zij ons niet ontnemen. Fluit Geruime tijd al bestond er behoefte onder verzekeraars aan een vorm van coördinatie op preventie in land- en tuinbouw. Met de onlangs opgerichte Stuurgroep Agrarische Preventie ho pen de (agrarische)verzekeraars de specifieke problemen op preventiege- bied gericht en efficiënt te kunnen aanpakken. De stuurgroep bestaat uit vertegen woordigers van maatschappijen op beleidsniveaus, een technisch advi seur en een vertegenwoordiger van de Federatie van Onderlinge Verze keringsmaatschappijen in Neder land (FOV). Het secretariaat wordt gevoerd door de Stichting Technisch Bureau ter Bevordering van Schade- precentie (TBBS). Het werkgebied heeft een branche-overschrijdend karakter en richt zich op het agrari sche bedrijf als geheel. Het functio neren van de stuurgroep geschiedt onder verantwoordelijkheid van het Verbond van Verzekeraars in Ne derland. Een eerste project, dat inmiddels is gestart, behelst het inventariseren van de verschillende instanties welke zich op enigerlei wijze bezighouden met preventieprojecten in de land en tuinbouw. Daaraan gekoppeld het vastleggen van de door die in stanties verrichte werkzaamheden en de resultaten. Aan de hand daarvan kan de stuurgroep zich een oordeel vormen omtrent het initiëren van nieuwe activiteiten. In een uitvoerig oriënterend overleg tussen voorzitter en sekretariaat van de Voorlopige Kommissie Nationale Parken en de betrokken instanties en organisaties in de Groote Peel, ge houden op 29 maart j.l. in Helmond, is de grote zorg van de boeren naar voren gekomen dat eventuele instel ling van een nationaal park in dit gebied extra belemmeringen voor hen zou opleveren. Reden van deze onrust is de onlangs aan'de betrokken instanties en orga nisaties toegezonden "Globa.le In- richtings- en Beheersvisie". In deze, door de Natuurbehoudkonsulent Het vergaderseizoen is weer verleden tijd. Vele vragen zijn tijdens diskussies op ons afgevuurd. Daar waar mogelijk mochten wij een pasklaar antwoord geven. Dat was in vele gevallen niet mogelijk, omdat adviserend werk in onze branche meestal maatwerk is. Gebleken is wel dat er veel onzekerheid heerst bij onze ondernemers, indien men plot seling komt uit te vallen tengevolge van ziekte dan wel een ongeval. Bij langdurige arbeidsongeschiktheid komen vrij snel de financiële pro blemen levensgroot in beeld. De werkzaamheden op het bedrijf moeten doorgaan en het inkomen mag en kan niet worden aangetast. Daar is de financiële basis veelal te zwak voor. van het Staatsbosbeheer opgestelde visie worden nogal rigoureuze uit spraken gedaan over de gevolgen die de instelling van een nationaal park in de Groote Peel voor de landbouw zou moeten hebben. Voorzitter Kleisterlee van de Kom missie Nationale Parken verklaarde uitdrukkelijk dat van enige belem mering voor de boeren, in de uitoe fening van hun bedrijf, als gevolg van de aanwijzing van een nationaal park geen sprake kan zijn. De instel lingvan een nationaal park kan nooit bestaande wetten of regelingen te niet doen noch nieuwe, belemme rende, maatregelen opleggen. Een oplossing daarvoor kan soms worden geboden door het aangaan van samenwerkingsverbanden of door het inschakelen van bedrijfs- verzorgingsdiensten. Wat betreft de wettelijke sociale-voorzieningen is de situatie sedert 1 oktober 1976 met de invoering van de Algemene- Ar beidsongeschiktheidswet (A.A.W.) gelukkig een stuk beter geworden. De zelfstandige ondernemer die ten gevolge van een bepaalde ziekte niet vrijwillig verzekerbaar is, heeft nu in ieder geval na één jaar arbeidsonge schikt te zijn geweest recht op een uitkering. Daar dit eén basisuitke ring is van momenteel rond de 20.000,— per jaar, afhankelijk van leeftijd en graad van invaliditeit, ad viseren wij de zelfstandigen zelf nog een arbeidsongeschiktheidsverzeke ring bij te sluiten. Daarmede waar. borgt men het inkomen bij ziekte of Ongeval. Men wil evenals zijn buur man die invalide in loondienst ge worden is en 80% van zijn laatst ver diende loon ontvangt, ook 80% van zijn inkomen ontvangen. Welnu, om dat te bereiken moet de zelfstandige ondernemer dan een vrijwillige A.O.V. bijsluiten maar de premies daarvoor liggen vooral op oudere leeftijd vrij hoog en heeft men bovendien de kans dat bestaande li chaamsgebreken, denk .aan rug klachten, maagzweren etc. worden uitgesloten. Het is daarom wenselijk dat een A.O.V.-verzekering op jonge leeftijd wordt afgesloten, immers dan heeft men - een enkele uitzon dering daargelaten - nog geën licha melijke gebreken om uit te sluiten. Hoe hoog verzekeren Vraag is veelal hoe hoog moet mijn daguitkering zijn. Het antwoord daarop is dan moeilijk te bepalen omdat de ondernemer veelal zelf de te betalen premie vaststelt, m.a.w. wat hij er voor neer wil tellen. Van onze kant kunnen wij alleen voor de De Europese Commissie is van mening dat de Gemeenschap toe moet treden tot het wereld-suike rakkoord en ze heeft daarom de Europese Ministerraad om een mandaat gevraagd om in mei in Genève mee te kunnen praten. Daar zal namelijk over een nieuw internationaal suikerakkoord on derhandeld worden. Het nieuwe akkoord zal op 1 januari van vol gend jaar in werking moeten tre den. Het oude akkoord waaraan de Gemeenschap dus niet deel neemt dateert van 1977. Het nieuwe suikerakkoord moet volgens de Europese Commissie de stabiliteit van prijzen en le veranties garanderen. Het zou tot uitbreiding van de handel moeten leiden. Het zou een betere coör dinatie van het marktbeleid moeten voorstaan en het zou recht moeten doen aan de positie van de ontwikkelingslanden (Europa van morgen). J. Cevaal verzekerbare risiko's passende op lossingen aangeven. Het is echter de ondernemer zelf die de premie moet betalen. Het is bovendien niet alleen een kwestie van het kunnen betalen maar ook van het willen betalen. Het hangt er vanaf hoe hoog de A.O.V.- verzekering op ondernemers priori teitenlijst staat. Graag enkele pre mieberekeningen ter verduidelij king. Een 25-jarige sluit lot zijn 60- ste verjaardag een 3% klimmende AOV met twee weken wachttijd. Hij dekt het eerste jaar van arbeidson geschiktheid met 40.000,- per jaar en overbrugt daarmede derhalve de wachttijd van 52 weken van de Al gemene Arbeidsongeschiktheidswet. Jaarpremie daarvoor 1.360,— Daarnaast sluit hij een aanvullende uitkering op de eventuele A.A.W.- uitkering groot 20.000,— per jaar. Premie daarvoor 1.800,- Na een vol jaar arbeidsongeschikt te zijn ge weest is er sprake van invaliditeit en gaat hij bij 100% invaliditeit 20.000,— via de AAW-wet trekken. Hij ontvangt dan ƒ20.000.— AAW en 20.000,— uit zijn vrijwillig ge sloten verzekering. Premie in totaal 3.160,— Voor een 30-jarige is deze premie 3.380,— voor een 35-jarige 3.582,— en voor een 40-jarige 4.020,— Terugkomend op die 80% van het loon van de buurman bij in validiteit, is schrijver in zijn voor beeld er van uitgegaan dat deze on dernemer ƒ50.000,— inkomen ge niet. Is dat ƒ75.000.— dan zou er 40.000,— moeten worden verze kerd en is de premie dan voor een 25-jarige 5.640,— voor een 30- jarige 6.080,— voor een 35-jarige 6.484.— en voor een 40-jarige zelfs 7.220.— Daarboven betaalt u 4,95% premie van het inkomen be neden de 61.150.— per jaar voor wettelijke arbeidsongeschiktheids verzekering. Schrijver wil hiermede vaststellen dat het dekken van ar beidsongeschiktheidsuitkeringen toch wel zwaar meeweegt bij het op stellen van de jaarlijkse begroting voor bedrijf en gezin. Niet zonder redenen heeft schrijver als titel ge bruikt "Een verzekering die veel geld kost", echter wel een dekking die nodig is om bij invaliditeit de konti- nuïteit van het bedrijf en inkomen voor het gezin te waarborgen. Dit laatste wil schrijver extra onderstre pen nu we anno 1983 met z'n allen in onze welvaart een stapje terug moe ten doen. en het invalide worden zonder uitkeringen zou een te grote financiële stap terug zijn. Het vrije ondernemerschap is een kostbaar iets. maar we hebben daardoor ook extra verantwoordelijkheid een tegenover óns gezin en bedrijf, dat laatste mag geld kosten. En Cevaal 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 7