verzekeringen
Wanneer kunt U een
verzekering beëindigen?
Een verzekering die
veel geld kost
Preventie in de land- en tuinbouw
Geen extra beperkingen landbouw in
"De Groote Peel"
f. den hollanderlaan 10
tel: 01100-24000
Europese
Commissie wil dat
EEG toetreedt tot
suikerakkoord
We merken vaak in de praktijk dat velen niet weten wanneer ze nu een
verzekering op de juiste wijze kunnen beëindigen.
Velen denken dat ze de verzekering kunnen beëindigen wanneer dat
hun het beste uitkomt en als wij dan zeggen "u kunt de verzekering nu
nog niet beëindigen want u bent te laat" dan krijgen we vaak als reaktie
"nou dan betaal ik toch gewoon niet, dan stopt hij vanzelf'.
Vaak reageren verzekerden pas
wanneer ze een nota hebben ont
vangen voor het nieuwe verzeke
ringsjaar en willen dan gelijk opzeg-
gen.
We komen ook vaak tegen dat ver
zekerden denken dat ze een bepaal
de polis drie maanden voor de ver
valdatum per aangetekend schrijven
kunnen opzeggen. Hier komen vele
verzekerden in de problemen omdat
ze denken volgens de polisvoor
waarden te handelen, maar ze zien
daarbij over het hoofd dat alleen
jaarkontrakten (12-maands) ieder
jaar te beëindigen zijn als dit 3
maanden voor de vervaldatum per
aangetekend schrijven wordt ge
daan.
Het probleem is echter dat vele ver-
zekeringsvormen een kontraktsduur
van meerdere jaren hebben.
We kennen 1-, 3-. 5- en 10-jarige
kontrakten.
Al deze kontrakten zijn pas 3 maan
den voor het einde van het kontrakt
te beëindigen.
Dus een driejarig kontrakt kunt u na
1 jaar niet beëindigen, u dient dit
kontrakt minstens 3 jaar te laten lo
pen.
Zo is het ook met andere meerderja
rige kontrakten.
Let dus vooral op de kontraktsduur.
enkele meest voorkomende verzeke-
ringsvormen en hun kontraktsduren
zijn:
Autoverzekering: 1-jarig kontrakten
(er komen ook 3-jarige voor).
Brandverzekering opstal/inboedel:
5- of 10-jarige kontrakten (meestal
10-jarig).
Ziekenhuiskostenverzekering: 5-
jarige kontrakten.
Aansprakelijkheidsverzekering: Par-
tikulieren/bedrijven 10-jarige kon
trakten.
Rechtsbijstand: 3- of 5-jarige kon
trakten.
Ongevallenverzekeringen: 5- of 10-
jarige kontrakten.
Ongevallen-Inzittenden: 3- of 5-
jarige kontrakten.
U ziet dat de meeste verzekerings-
vormen een meerderjarige kon
traktsduur hebben. Iets waar de
Konsumentenbond ernstig bezwaar
tegen heeft en wij ook.
Alle verzekeringsvormen zijn offi
cieel slechts te beëindigen als ze 3
maanden voor de kontraktsverval-
datum per aangetekend schrijven
worden opgezegd.
Er zijn ook opzegtermijnen van 2 of 1
maand, maar de meeste polissen
kennen een opzegtermijn van 3
maanden.
de W.A. assuradeuren moeten er
mee in stemmen. Het betekent nl.
een verschuiving van een flinke
schadelast en de aansprakelijkheids
verzekeraars willen alleen meewer
ken als bekend is hoe hoog die scha
delast dan wel zal zijn en als ït toe
stemming krijgen voor een premie
aanpassing. En daar hangt de zaak
momenteel op. Zodra een en ander
bekend is, kunnen we met een
gloednieuwe regeling van start.
Zo'n regeling kan alleen effektief
zijn als alle brandverzekeraars er aan
mee doen en dat is dan weer een
voorwaarde voor de W.A. assura
deuren. Daarom wil men er een be
drijfsregeling van maken zoals er al
zoveel zijn in de verzekeringswereld.
Deze zijn nl. bindend voor alle leden
van een branche.
Er wordt naar gestreefd om dit bin
dend besluit in juni van dit jaar aan de
leden voor te leggen.
Wij durven ons niet wagen aan een
voorspelling omtrent de datum van in
werking treden maar er wordt wel
haast mee gemaakt.
Duidelijkheid wordt ook in de verze
keringswereld hoog gewaardeerd.
Visscher
Kunnen meerderjarige kontrakten
tussentijds worden beëindigd?
Praktisch alle kontrakten zowel 1-
jarige als meerderjarige kunnen
worden opgezegd bij een herziening
van de tarieven en/of voorwaarden.
Dus bij een premieverhoging en/of
voorwaardenwijziging kunt u de
verzekering praktisch altijd beëindi
gen zonder de opzegtermijn van 3
maanden in acht te nemen.
Wel moet u binnen een termijn van
meestal 30 dagen schriftelijk reage
ren dat u met de verhoging en/of
wijziging niet akkoord kunt gaan en
dat u derhalve de verzekering wenst
te beëindigen.
De bepalingen omtrent herziening
premie en/.of voorwaarden in de po
lisvoorwaarden luiden meestal:
Herziening premie en/of voorwaar
den
Indien de maatschappij haar tarie
ven en/of voorwaarden voor verze
keringen als de onderhavige herziet
en in gewijzigde vorm bekend maakt
en toepast, is zij gerechtigd de aan
passing van deze verzekering daar
aan te vorderen met ingang van de
eerste premievervaldag na de invoe
ring van de wijzigingen in het tarief
en/of de voorwaarden.
De maatschappij zal, indien zij van
dit recht gebruik wenst te maken,
hiervan mededeling doen aan de
verzekeringnemer.
Deze wordt geacht met de herziene
premie en/of voorwaarden in te
stemmen, indien niet binnen 30 da
gen na deze kennisgeving door de
maatschappij een schriftelijke me
dedeling van de verzekeringnemer is
ontvangen, waarin hij verklaart de
aanpassing te weigeren.
Ingeval van weigering als bovenbe
doeld eindigt de verzekering op de
vorengenoemde premievervaldag.
U ziet, een heel verhaal, maar het
komt er op neer dat de verzekerings
maatschappij u moet berichten dat
Fluit
hij de premie en/of voorwaarden
heeft gewijzigd en dat u dan binnen
30 dagen kunt reageren.
Hebt u binnen 30 dagen niet gerea
geerd dan wordt u geacht akkoord te
gaan met de wijzigingen.
Wanneer u een bepaalde verzekering
wenst te beëindigen neem dan vo
renstaande in acht, het kan u veel
moeilijkheden besparen.
Slotopmerking
In ons bestuur heerst de opvatting,
dat meerjarige kontrakten uit den
boze zijn. In dat opzicht staan we
geheel achter de Konsumentenbond.
Onze O.V.M. werkt dan ook uitslui
tend met éénjarige kontrakten. Dat
betekent, dat U bij ons jaarlijks Uw
verzekering kunt opzeggen. Wij gaan
daarbij uit van het standpunt een
lid/verzekerde geen minuut langer te
willen vasthouden als hij zich bij ons
niet meer thuis voelt. Overigens moet
wel de opzeggingstermijn van drie
maanden in acht genomen worden.
Bij verzekeraars is de angst om pos
ten kwijt te raken echter zo groot ge
worden, dat men nauwelijks nog een
premieverhoging of voorwaarden
wijziging durft door te voeren. Het
.mooiste voorbeeld daarvan is een
verhoging van de brandpremie voor
inboedels, waar op het laatste mo
ment besloten werd deze niet door te
voeren in een vijftal regio's.
Zelfs wil men bij het Verbond van
Verzekeraars zover gaan, dat het ons
verboden zou worden onze leden te
informeren over premie- en voor
waarden wijzigingen in de markt.
Vandaar dit artikel over het onder
werp wanneer U een langlopende
verzekering kunt beëindigen.
Het ligt nu aan U, goed op te letten
wanneer U een schrijven ontvangt
waarin premie- of voorwaarden wij
zigingen worden aangekondigd. De
ze voorlichting kunnen en mogen zij
ons niet ontnemen.
Fluit
Geruime tijd al bestond er behoefte
onder verzekeraars aan een vorm van
coördinatie op preventie in land- en
tuinbouw. Met de onlangs opgerichte
Stuurgroep Agrarische Preventie ho
pen de (agrarische)verzekeraars de
specifieke problemen op preventiege-
bied gericht en efficiënt te kunnen
aanpakken.
De stuurgroep bestaat uit vertegen
woordigers van maatschappijen op
beleidsniveaus, een technisch advi
seur en een vertegenwoordiger van
de Federatie van Onderlinge Verze
keringsmaatschappijen in Neder
land (FOV). Het secretariaat wordt
gevoerd door de Stichting Technisch
Bureau ter Bevordering van Schade-
precentie (TBBS). Het werkgebied
heeft een branche-overschrijdend
karakter en richt zich op het agrari
sche bedrijf als geheel. Het functio
neren van de stuurgroep geschiedt
onder verantwoordelijkheid van het
Verbond van Verzekeraars in Ne
derland.
Een eerste project, dat inmiddels is
gestart, behelst het inventariseren
van de verschillende instanties welke
zich op enigerlei wijze bezighouden
met preventieprojecten in de land
en tuinbouw. Daaraan gekoppeld
het vastleggen van de door die in
stanties verrichte werkzaamheden en
de resultaten. Aan de hand daarvan
kan de stuurgroep zich een oordeel
vormen omtrent het initiëren van
nieuwe activiteiten.
In een uitvoerig oriënterend overleg
tussen voorzitter en sekretariaat van
de Voorlopige Kommissie Nationale
Parken en de betrokken instanties en
organisaties in de Groote Peel, ge
houden op 29 maart j.l. in Helmond,
is de grote zorg van de boeren naar
voren gekomen dat eventuele instel
ling van een nationaal park in dit
gebied extra belemmeringen voor
hen zou opleveren.
Reden van deze onrust is de onlangs
aan'de betrokken instanties en orga
nisaties toegezonden "Globa.le In-
richtings- en Beheersvisie". In deze,
door de Natuurbehoudkonsulent
Het vergaderseizoen is weer verleden tijd. Vele vragen zijn tijdens
diskussies op ons afgevuurd. Daar waar mogelijk mochten wij een
pasklaar antwoord geven. Dat was in vele gevallen niet mogelijk, omdat
adviserend werk in onze branche meestal maatwerk is. Gebleken is wel
dat er veel onzekerheid heerst bij onze ondernemers, indien men plot
seling komt uit te vallen tengevolge van ziekte dan wel een ongeval. Bij
langdurige arbeidsongeschiktheid komen vrij snel de financiële pro
blemen levensgroot in beeld. De werkzaamheden op het bedrijf moeten
doorgaan en het inkomen mag en kan niet worden aangetast. Daar is de
financiële basis veelal te zwak voor.
van het Staatsbosbeheer opgestelde
visie worden nogal rigoureuze uit
spraken gedaan over de gevolgen die
de instelling van een nationaal park
in de Groote Peel voor de landbouw
zou moeten hebben.
Voorzitter Kleisterlee van de Kom
missie Nationale Parken verklaarde
uitdrukkelijk dat van enige belem
mering voor de boeren, in de uitoe
fening van hun bedrijf, als gevolg
van de aanwijzing van een nationaal
park geen sprake kan zijn. De instel
lingvan een nationaal park kan nooit
bestaande wetten of regelingen te
niet doen noch nieuwe, belemme
rende, maatregelen opleggen.
Een oplossing daarvoor kan soms
worden geboden door het aangaan
van samenwerkingsverbanden of
door het inschakelen van bedrijfs-
verzorgingsdiensten. Wat betreft de
wettelijke sociale-voorzieningen is de
situatie sedert 1 oktober 1976 met de
invoering van de Algemene- Ar
beidsongeschiktheidswet (A.A.W.)
gelukkig een stuk beter geworden.
De zelfstandige ondernemer die ten
gevolge van een bepaalde ziekte niet
vrijwillig verzekerbaar is, heeft nu in
ieder geval na één jaar arbeidsonge
schikt te zijn geweest recht op een
uitkering. Daar dit eén basisuitke
ring is van momenteel rond de
20.000,— per jaar, afhankelijk van
leeftijd en graad van invaliditeit, ad
viseren wij de zelfstandigen zelf nog
een arbeidsongeschiktheidsverzeke
ring bij te sluiten. Daarmede waar.
borgt men het inkomen bij ziekte of
Ongeval. Men wil evenals zijn buur
man die invalide in loondienst ge
worden is en 80% van zijn laatst ver
diende loon ontvangt, ook 80% van
zijn inkomen ontvangen. Welnu, om
dat te bereiken moet de zelfstandige
ondernemer dan een vrijwillige
A.O.V. bijsluiten maar de premies
daarvoor liggen vooral op oudere
leeftijd vrij hoog en heeft men
bovendien de kans dat bestaande li
chaamsgebreken, denk .aan rug
klachten, maagzweren etc. worden
uitgesloten. Het is daarom wenselijk
dat een A.O.V.-verzekering op jonge
leeftijd wordt afgesloten, immers
dan heeft men - een enkele uitzon
dering daargelaten - nog geën licha
melijke gebreken om uit te sluiten.
Hoe hoog verzekeren
Vraag is veelal hoe hoog moet mijn
daguitkering zijn. Het antwoord
daarop is dan moeilijk te bepalen
omdat de ondernemer veelal zelf de
te betalen premie vaststelt, m.a.w.
wat hij er voor neer wil tellen. Van
onze kant kunnen wij alleen voor de
De Europese Commissie is van
mening dat de Gemeenschap toe
moet treden tot het wereld-suike
rakkoord en ze heeft daarom de
Europese Ministerraad om een
mandaat gevraagd om in mei in
Genève mee te kunnen praten.
Daar zal namelijk over een nieuw
internationaal suikerakkoord on
derhandeld worden. Het nieuwe
akkoord zal op 1 januari van vol
gend jaar in werking moeten tre
den. Het oude akkoord waaraan
de Gemeenschap dus niet deel
neemt dateert van 1977.
Het nieuwe suikerakkoord moet
volgens de Europese Commissie
de stabiliteit van prijzen en le
veranties garanderen. Het zou tot
uitbreiding van de handel moeten
leiden. Het zou een betere coör
dinatie van het marktbeleid
moeten voorstaan en het zou
recht moeten doen aan de positie
van de ontwikkelingslanden
(Europa van morgen).
J. Cevaal
verzekerbare risiko's passende op
lossingen aangeven. Het is echter de
ondernemer zelf die de premie moet
betalen. Het is bovendien niet alleen
een kwestie van het kunnen betalen
maar ook van het willen betalen. Het
hangt er vanaf hoe hoog de A.O.V.-
verzekering op ondernemers priori
teitenlijst staat. Graag enkele pre
mieberekeningen ter verduidelij
king. Een 25-jarige sluit lot zijn 60-
ste verjaardag een 3% klimmende
AOV met twee weken wachttijd. Hij
dekt het eerste jaar van arbeidson
geschiktheid met 40.000,- per jaar
en overbrugt daarmede derhalve de
wachttijd van 52 weken van de Al
gemene Arbeidsongeschiktheidswet.
Jaarpremie daarvoor 1.360,—
Daarnaast sluit hij een aanvullende
uitkering op de eventuele A.A.W.-
uitkering groot 20.000,— per jaar.
Premie daarvoor 1.800,- Na een
vol jaar arbeidsongeschikt te zijn ge
weest is er sprake van invaliditeit en
gaat hij bij 100% invaliditeit
20.000,— via de AAW-wet trekken.
Hij ontvangt dan ƒ20.000.— AAW
en 20.000,— uit zijn vrijwillig ge
sloten verzekering. Premie in totaal
3.160,— Voor een 30-jarige is deze
premie 3.380,— voor een 35-jarige
3.582,— en voor een 40-jarige
4.020,— Terugkomend op die 80%
van het loon van de buurman bij in
validiteit, is schrijver in zijn voor
beeld er van uitgegaan dat deze on
dernemer ƒ50.000,— inkomen ge
niet. Is dat ƒ75.000.— dan zou er
40.000,— moeten worden verze
kerd en is de premie dan voor een
25-jarige 5.640,— voor een 30-
jarige 6.080,— voor een 35-jarige
6.484.— en voor een 40-jarige zelfs
7.220.— Daarboven betaalt u
4,95% premie van het inkomen be
neden de 61.150.— per jaar voor
wettelijke arbeidsongeschiktheids
verzekering. Schrijver wil hiermede
vaststellen dat het dekken van ar
beidsongeschiktheidsuitkeringen
toch wel zwaar meeweegt bij het op
stellen van de jaarlijkse begroting
voor bedrijf en gezin. Niet zonder
redenen heeft schrijver als titel ge
bruikt "Een verzekering die veel geld
kost", echter wel een dekking die
nodig is om bij invaliditeit de konti-
nuïteit van het bedrijf en inkomen
voor het gezin te waarborgen. Dit
laatste wil schrijver extra onderstre
pen nu we anno 1983 met z'n allen in
onze welvaart een stapje terug moe
ten doen. en het invalide worden
zonder uitkeringen zou een te grote
financiële stap terug zijn. Het vrije
ondernemerschap is een kostbaar
iets. maar we hebben daardoor ook
extra verantwoordelijkheid
een
tegenover óns gezin en bedrijf,
dat laatste mag geld kosten.
En
Cevaal
7