Q verzekeringen Gezondheidszorg/ volksverzekering? De brand in uw W.A.-polis *4%/l t*en hollanderlaan 10 IVI tel: 01100 -24000 i\V Dat de kosten van de gezondheidszorg de pan uitgerezen zijn, daarover is iedereen het eens. Hoe de kostenstijgingen de kop zijn in te drukken, daarover zijn de meningen nu juist zeer verdeeld. Weer al jaren geleden werd op het ministerie van Volksgezondheid een staatssekretaris aangetrokken, die luisterde naar de naam Hendrikx en voorheen werkzaam was als direkteur van een ziekenfonds. Deze brave man kreeg als hoofdtaak de kosten in de gezondheidszorg terug te dringen. Ziezo riepen velen, nu krijgen we tenminste een vakman op het minis terie. Jarenlange ervaring met de kostenontwikkeling in ziekenhuizen, specialisten etc. vormden uitgangs punt voor een frisse aanpak. De ver wachtingen waren hoog gespannen. En jawel, er verschenen nota's aan de lopende band: een personeelsstop voorde ziekenhuizen en inrichtingen werd afgekondigd. Een koördinatie met betrekking tot de bouw van nieuwe - of uitbreiding van zieken huizen kwam tot stand. Het teveel aan bedden in sommige regio's kreeg de volle aandacht. De inkomens van specialisten werden onder de loupe genomen. En vanzelfsprekend kwam de nationalisering van de gezond heidszorg om de hoek kijken. Je mag niet zeggen, dat meneer Hendrikx daar vliegen kwam van gen. Integendeel zelfs, het ambtena renapparaat moest bergen werk ver- zetten. Hoeveel ambtenaren er in die tijd bijgekomen zijn weten wij niet. Dat is ook niet zo belangrijk als al deze maatregelen en onderzoeken maar tot het beoogde resultaat d.w.z. tot kostenverlaging hebben geleid. Intussen is meneer Hendrikx weer al een poos verdwenen en de praktijk is. dat de kosten van de gezond heidszorg met vele miljarden zijn gestegen. Als men de zaak van de positieve kant wil bekijken kun je stellen, hoeveel miljarden zou de ge zondheidszorg nog meer gekost heb ben als meneer Hendrikx geen staatssekretaris was geweest. De tering naar de nering zetten Intussen hebben we in de nieuwe ploeg van het kabinet alweer een andere staatssekretaris voor Volks gezondheid gekregen (nou ja. gekre gen) en deze meneer luistert naar de naam v.d. Reijden en hij was voor dien direkteur van het Zilveren Kruis d.i. een partikuliere ziektekos tenverzekering als bovenbouwer van de ziekenfondsen. Alweer een prak tijkman. waarvan gezegd wordt, dat hij een doordauwer is. geen grote rapporten wénst te lezen en hopelijk ook niet laat schrijven en voor de vuist weg zijn mening geeft. Dat is overigens gevaarlijk voor een staats sekretaris maar wel verfrissend. Van hem wordt als nadeel genoemd, dat hij moeilijk nee kan zeggen. Zelf schijnt hij daar wel eens een grapje over te hebben gemaakt "als ik een vrouw was geweest zou ik konstant zwanger zijn". Blijkbaar beschikt deze man over een gezonde humor en dat vinden wij positief. In een onlangs gehouden betoog stelde staatssekretaris v.d. Reijden. dat de gezondheidszorg de tering naar de nering moet zetten. De bo men groeien niet meer tot in de he mel (dat hebben ze overigens nooit gedaan).- Ook de gezondheidszorg zal moeten bijdragen aan de. door financieel zorgelijke tijden, afge dwongen noodzaak tot bezuinigen. De groei van de kosten van de ge zondheidszorg moet in 1986 tot staan zijn gebracht. Tot die tijd zal ten minste 3 '/2 miljard moeten worden omgebogen. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk, dat de ge zondheidszorg financieel beter op zijn tellen moet passen. Om dat te kunnen doen is een scherp inzicht in de kosten en baten van medische handelingen een eerste vereiste. Maatregelen op het gebied van fi nanciering, budgetering, aanschaf- fingsbeleid. effektiviteit en efficiën tie van de ingezette middelen zullen daarom moeten worden genomen. Als je deze kretelogie zo leest krijg je tranen in de ogen. Al jarenlang wordt op parlementair niveau ge roepen dat de kosten van de ge zondheidszorg de pan uitrijzen. En meneer v.d. Reijden komt nu aan zetten met een scherp inzicht in de kosten en baten, budgetering. finan ciering. efficiëntie etc. Moet uit zo'n opmerking afgeleid worden, dat dat inzicht nog steeds niet bestaat. Heeft één van zijn voorgangers (Hendrikx) dan zo maar wat gegrasduind? Of zou meneer v.d. Reijden inderdaad geen oude rapporten en nota's lezen? Dreiging volksverzekering Hoe dan ook met grote voortva rendheid is staatssekretaris v.d. Reij den aan het werk getogen. Blijkbaar ziet hij het helemaal zitten met zijn nieuw ziektekostenstelsel een zgn. drietrapsraket. De kontouren heeft hij al op papier, heeft intussen pers- konferenties weggegeven (dat noemt men ook wel proefbalonnen oplaten) en het sukses van algehele verwar ring is verzekerd. Zijn plan komt er in 't kort op neer. dat a. er een verplichte volksverzeke ring komt voor iedereen mej. een basispakket, dat 40 tot 60% van de huidige verstrekkingen dekt en waarvooreen procentuele premie moet worden betaald tot een maximaal inkomen van 61.500,— (gelijk aan A.O.W.. A.W.W.. etc. inkomensgrens) b. daarnaast een verplichte verze kering komt voor het restant van de huidige dekking (pakket) met een verplicht eigen risiko van 500.— of 1000.— en daarvoor zou dan een vast bedrag betaald moeten worden dus ongeacht het inkomen: c. tenslotte kan dan het eigen risiko plus allé overige voorziening b.v. 2e klas geheel vrijwillig bijverze kerd worden via ziekte-kosten- verzekeraars (bijv. Z.H.V.) op onderlinge basis werkzaam zijnde dus zonder winstoogmerk. Met dit plan denkt de staatssekreta ris al so wie so middels overheveling de kollektieve lasten met 2.2 miljard te kunnen verlagen. Dat betekent dus. dat deze 2.2 miljard door ande ren (lees partikulieren) moet worden opgebracht. Want in bovenstaande plannen (hoe komt zo'n eenvoudig man aan zo'n ingewikkeld systeem) zit nog geen cent besparing op de totale kosten van de gezondheidszorg. Zoals wij het zien heeft de staatssekretaris op dracht oekregen.enkele miljarden op de kollektieve uitgaven voor de ge zondheidszorg te bezuinigen en daar is hij via zijn plan druk mee doende. Als de onrustbarende kostenstijgin gen in de gezondheidszorg geen halt wordentoegeroepen en dat doet hij met dit plan niet dan betekent zulks, dat de miljarden bezuiniging voor de staatskas doodleuk worden overge heveld naar de konsument. Hoe die lasten dan onder de individuen ver deeld moeten worden laat zich niet zo moeilijk raden. De tot nu parti- kulier verzekerenden zullen so wie so. afhankelijk van gezinssamenstel ling, vele honderden guldens premie meer moeten gaan betalen. Nu is het uiteraard zo. dat van alle kanten al reakties zijn binnengekomen op het plan v.d. Reijden. De ziektekosten verzekeraars doen het gl in de broek en dat vinden wij teleurstellend. Angst is een slechte raadgeefster. Het heeft echter weinig zin om het plan aan te vallen. Wij zouden willen zeggen huiswerk overmaken. Waar het om moet gaan is de totale kosten te verlagen en geen kosten overhe velen van de staatspot naar de parti- kulier. Daar is ons land niet mee ge baat. de Lange Eigen risiko? Om de kostenstijgingen tegen te gaan heeft men van kabinetszijde herhaaldelijk gepoogd met eigen ri- siko's te gaan werken, hetzij op de ligdagkosten in ziekenhuizen, ver strekte medikamenten etc. Steeds zijn deze pogingen gestrand omdat de minstdraagkrachtige daarvan de dupe zou worden. Een eerste aanzet van 2,50 eigen risiko op genees middelen is er met de hakken over de sloot doorgekomen. Toch blijven wij er in geloven, dat alles wat voor noppes verkregen kan worden tot misstanden aanleiding geeft. Slechts één voorbeeld. In een plaatsje in Limburg was men op het idee gekomen om een inza meling te houden van ongebruikte medicijnen onder de bevolking. Men kwam erop het lumineuze idee om de inzameling gelijk te laten vallen met de verkiezingen van de 2e kamer. In het stemlokaal kon men gelijker tijd zijn overtollige medicijnen kwijt, zij het in een andere bus. Alleen al in dat plaatsje werd voor een ongelooflijk bedrag aan onge bruikte medicijnen ingeleverd. Lan delijk loopt het bedrag aan onge bruikte geneesmiddelen in de hon derden miljoenen. Onze gedachten gaan nog steeds uit naar een eigen risiko per konsult door huisartsen en eventueel ook specialisten. Daarme de wordt so wie so een ongemoti veerd gebruik voorkomen. Voor de minstdraagkrachtigen is in dezen best een vrijstellingsregeling te be denken: zonder het overigens inge wikkeld te gaan maken. Wil men tot een reeële kostenverla ging in de gezondheidszorg komen zal men het overtollig gebruik van medische diensten en verstrekkingen aan banden moeten leggen benevens de kosten-ontwikkelingen in zieken huizen. Wat meneer v.d. Reijden aan x het uitvreten is biedt in dat opzicht geen enkele oplossing. Confucius heeft eens gezegd: "Wie inziet wat de plicht hem gebiedt en deze toch nalaat verraadt daarmee een gebrek aan zedelijke moed". Tot de volgende ronde. de L. Arie is een gezonde zeeuwse knul van pak weg zo'n jaar of tien die graag vooraan staat als het gaat om het uithalen van kattekwaad. Hij trekt de kat aan z'n staart, of meisjes aan d'r haar, net zoals het uitkomt, richt de "kluten" waarmee hij gooit zeker zo goed als de beste schuttersko- ning z'n pijlen en klimt met gemak in de hoogste bomen. Natte voeten en slik aan z'n broek zijn voor hem een normaal verschijnsel, hij vecht als een piraat en krijgt zelf regelmatig van pa op z'n je weet wel. Kortom, een helse kwajongen. Maar een ding doet Arie beslist niet en dat is: vuurtje stoken, want dat vindt zelfs Arie te gevaarlijk. En toch is het hem laatst overkomen dat hij er bij betrokken raakte. Met een groepje jongens waren ze Weer danig in de weer geweest, die woensdag middag maar er waren geen ongelukken gebeurd. Totdat één van die knullen plotseling met een doosje lucifers in z'n handen stond. Ze waren net achter een grote opslagplaats waar veel droog ver pakkingsmateriaal lag opgeslagen, beland. Arie zag het gevaar meteen. maar naar de verzekering. Een A.V.P.-dekking is nooit weg. Ja, dat had je gedacht, zegt die verzeke ringsmaatschappij. Hebt u de polis voorwaarden wel gelezen? Daar staat het heel erg duidelijk in: "terzake van schade aan gpederen van derden als gevolg van brand en/of explosie zal ten hoogste 100.000.per ge beurtenis worden uitgekeerd. Geen schadevergoeding van een brand en/of explosieschade zal echter wor- Waar een moment van onvoorzichtigheid toe kan leiden.. Hij waarschuwde nog maar de gro tere jongens lachten hem uit!!! En fin. om kort te gaan: de hele tent brandde af. De schade beliep enkele tonnen. En de vader van Arie kreeg een brief van de verzekeringsmaat schappij waarin hij aansprakelijk werd gesteld voor een gedeelte van de schade. En dat. terwijl Arie nog wel gewaarschuwd had Hoe kan dat dan? Ja. hoe kan dat. Zo op het oog heeft Arie met de hele handel niks té ma ken. maar de jurisprudentie in ons land spreekt andere taal. Groeps- aansprakelijk heet het daar. Trouwens in de volksmond heeft men hiervoor ook een uitdrukking want in onze jeugdjaren riepen we al "bijgestaan heeft meegedaan". We hoeven daar dus helemaal niet zo verbaasd, of zoals we in sommige gevallen- ook wel tegenkomen, ver ontwaardigd over te doen. Nou ja. denkt de vader van Arie. dan den uitgekeerd indien en voor zover de goederen van derden tegen brand- en/of explosieschade zijn verzekerd". En dat waren ze. Ook onze polis kent die bepaling en de vraag is dan ook al gesteld of die polis wel deugt. Hoe is 't gekomen? Dat is een heel verhaal. Er bestaat nl. al vanaf 1953 een overeenkomst die onderschreven werd door de meeste brandassura deuren in Nederland, de zg. Af standsverklaring van regres. Deze houdt in dat brandassuradeuren in geval van brand of explosie en scha de tengevolge daarvan geen verhaal uitoefenen^op degene die voor het veroorzaken van die schade verant woordelijk mocht zijn. Dat betekent dus, dat vanaf die tijd de W.A. assu radeuren in dit land geen rekening meer hoefden te houden met claims vanuit die richting met het gevolg dat ze dus ook geen dekking hoefden te Visscher verlenen. Vandaar die bepaling in de polisvoorwaarden. Alleen tegen de niet verzekerde brandschade waarvoor iemand ve rantwoordelijk gesteld kon worden, moest door de W.A. verzekeraars wel dekking worden verleend. Dit ge- heurde dan ook prompt, zij het met een bovengrens van 100.000.— Zo was dus de toestand vanaf 1953. Er zou niets aan de hand zijn als alle brandverzekeraars zich aan de ver klaring hielden maar enkele plaatse lijke en/of regionale onderlinge waarborg maatschappijen deden er niet aan mee, en evenmin de in ons land werkzame buitenlandse, maat schappijen. Bovendien gingen in de loop van de jaren de brandverzekeraars hun pro- dukt steeds meer uitbreiden met allerlei toeters en bellen en aange zien de verklaring alleen sprak van brand of explosie vielen deze aan vullingen buiten de afspraak en haalde men via deze achterdeur het regres weer binnen. Mogelijk hier door kreeg men de smaak van het verhalen weer te pakken want een steeds groeiend aantal brandverze keraars negeerde de verklaring en ging toch weer over tot verhaal. Hierdoor ontstond een onduidelijke, zeg maar verwarde situatie, en als er iets is dat verzekeraars nou net niet kunnen hebben dan is dat wel onze kerheid. Daarom moest er iets ge beuren. De huidige situatie En er gebeurde iets. Het Bestuur van de Vereniging van Brandassuradeu ren liet door de Kommissie Regres een studie uitvoeren naar aanpassing van de verklaring. De Kommissie deed het volgende voorstel: - verhaal op partikulieren die niet bedrijfsmatig handelen wordt af geschaft behalve wanneer de schade opzettelijk is toegebracht of wanneer deze is ontstaan door aanvaring of aanrijding (dit raakt de A.V.B. dus niet meer) - verhaal op bedrijven wordt wel mogelijk tot een maximum be drag van een miljoen en op voor waarde dat de schade te wijten is aan onzorgvuldigheid c.q. schuld van de veroorzaker (een lasten verzwaring voor de A.V.B.) Dit zijn de hoofdlijnen en het Be stuur van de Brandassuradeuren ging hiermee akkoord. Dan zijn we uiter aard nog maar op de helft want ook

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 6