De Groene School Groene School krijgt tweede gebouw ONDERWIJS NOTITIES Het rapport Wagner Studiebeurzen kunnen weer worden aangevraagd onder redaktie van L. Anderson Een nieuwe lente, een nieuw begin! Computers en onderwijs Fruitteeltvakschool opnieuw van start Uitstel sluiting Philipsdam en Oesterdam nadelig voor Oosterscheldemilieu De Lagere Agrarische School te Kapelle - beter bekend als de Groene School - heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. In tien jaar tijds is het aantal dagschoolleerlingen meer dan verviervoudigd. Ongeveer 300 leerlingen komen nu dagelijks vanuit geheel Zeeland naar Kapelle, hetgeen de provinciale funktie van de school wel duidelijk onderstreept. Maar ook landelijk heeft de groene school betekenis. Als enige lagere agrarische school in ons land herbergt Kapelle een leer lingstelsel akkerbouw, dat ook bezocht wordt door leerlingen van ver buiten de Zeeuwse grenzen. In totaal bezoeken 125 leerlingen de leer lingstelsels en vakscholen voor akkerbouw, fruitteelt en hoveniers. Maar ook in de avonduren gonst de school van bedrijvigheid. Jaarlijks komen er enkele honderden kursisten over de drempel om zich te bekwamen in het booglassen. het gebruik van landbouwwerktuigen en motoren, steen- en cementwerk, houtbewer king. bloemschikken enz. Voorts wordt het komende schooljaar een nieuwe opleiding voor Zeeland ge start. n.l. het Individueel Landbouw Onderwijs. Al met al zal het niemand verwonderen, dat het gebouw aan de Biezelingsestraat niet meer toerei kend is om al deze aktiviteiten naar behoren onder te brengen. Gelukkig bleek een kompleet schoolgebouw aan de Biezelingsestraat 63 - de voormalige chr. basisschool - voor de ZLM ter beschikking te staan. Na een grondige opknapbeurt zal dit ge bouw het a.s. schooljaar worden be trokken. De direkteur van de school, de heer L. Burger, zal hierover nog wat meer informatie verstrekken. Maar eerst willen we in het kort nog iets meedelen over het ILO. Het In dividueel Landbouwonderwijs is een afdeling van het Lager Agrarisch Onderwijs, dat langs andere wegen tracht zoveel mogelijk toch dezelfde doelen te bereiken. Dit gebeurt dan ding en kapaciteiten zijn aangewezen op een vorm van meer aangepast on derwijs. Om toegelaten te worden tot het ILO is een psychologisch onderzoek noodzakelijk. Veel zal afhangen van de aanleg, interesse en motivatie van de betreffende leerling. Van het lesprogramma zijn de eerste twee jaren vooral gericht op de alge mene vorming met veel praktijk. Na een grondige opknapbeurt zal dit schoolgebouw aan de Biezelingsestraat ter beschikking staan van het agrarische onderwijs. door het vormen van kleinere klas sen, de leerstof aan te passen aan het niveau en het tempo van de indivi duele leerling, accentuering van het doe-onderwijs, goede begeleiding van de leerlingen. Dit onderwijs is bedoeld voor kinde ren, die op grond van hun vooroplei- Daarna kan er gekozen worden uit twee richtingen van de volgende mogelijkheden: akkerbouw, dier- houderij, bloementeelt, aanleg en onderhoud van tuinen. Het diploma ILO geeft recht om toegelaten te worden tot de assisten tenopleidingen van het leerlingwe zen. In ons blad van 4 maart is in boven staand artikel een misstelling geslo pen. die we voor-de goede gang van zaken hierbij willen korrigeren. Onder het hoofd kmbo moet tussen de zinnen "Voorkomen dient te worden, dat de experimenten met het kmbo leiden tot uitholling van het leerlingwezen" en "Diplomering moet pas plaatsvinden nadat de ge hele opleiding met succes is doorlo pen" nog de volgende passage wor den gelezen: Bij het kmbo dienen de landelijke organen van het leerlingwezen te worden ingeschakeld, zoals dat bij het leerlingwezen geregeld is. Daar bij dienen de leerlingen een met het leerlingwezen vergelijkbare rechts positie te krijgen. Mbo en hbo De maatschappelijke en technologi sche ontwikkelingen brengen in bij na alle beroepen snelle veranderin gen teweeg, waarop het onderwijs dient in te spelen, in het bijzonder het beroepsonderwijs. Vanwege deze snelle veranderingen wordt door het Ministerie van Onderwijs en Weten schappen het beroepsonderwijs kri tisch bezien. Ook op grond van de zeer hoge kosten die verbonden zijn aan het inspelen van mbo en hbo op deze veranderingen, is herbezinning nodig. In aansluiting op de goede ervarin gen met het "duale systeem" als me thode. stelt de kommissie voor de laatste fase van het mbo en het hbo zo in te richten dat een deel van de week op school en een deel in de praktijk wordt doorgebracht. Waar mogelijk dient deze fase aan te slui ten met de voortgezette opleidingen van het leerlingwezen. Voorts dient een zin in de aanhef van het artikel als volgt te luiden: Dit zou dan voor het nog in de kinderschoe nen staande kort middelbaar be roepsonderwijs - het kmbo - een be dreiging betekenen, omdat dit in het nieuwe systeem op zou moeten gaan. Vandaar de onrust in het onderwijs veld, dat toch al in grote onzekerheid verkeert over de toekomst van deze jonge telg. Nu de natuur zich vernieuwd is het misschien de tijd om ook uw eetge woonten eens te vernieuwen. Einde lijk eens de raad van de voedingsau toriteiten op te volgen. Die zeggen - duidelijk: méér aardappelen, brood, peulvruchten en vooral méér groen ten en fruit te gebruiken. En groen ten en fruit lenen zich er uitstekend voor om de hele dag gegeten te wor den. Door het brede assortiment met al z'n geur en kleur, de verschillende bereidingsmogelijkheden en vooral omdat ze zo lekker zijn. De Stichting Propaganda Groenten en Fruit geeft de folder 'een lentedag lang' uit. Hierin kunt u lezen en zien hoe u met groenten en fruit van het seizoen gezonder en lekkerder kunt eten. Entoch niet duurder uit hoeft te zijn. U krijgt de folder bij uw groenteman. Als hij de folder niet meer heeft kunt u hem gratis aan vragen bij: Stichting Propaganda Groenten en Fruit. Postbus 90403, 2509 LK Den Haag. Het Centraal Overleg voor Audiovi suele Media (C.O.V.A.M.) en het Centrum voor Onderwijs en Informa tietechnologie (C.O.I.) organiseren ter gelegenheid van de officiële ope ning van het C.O.I. een driedaagse studieconferentie met als thema "Computers en onderwijs". Deze conferentie wordt gehouden op 18. 19 en 20 mei 1983 in de Techni sche Hogeschool Twente in Ensche de. Doel van de conferentie is om beleidsfunktionarissen van onder- wijsverzorgende instellingen en overheid breed te informeren over de mogelijke gevolgen voor het onder wijs van de opkomst van (micro computers. Verder komt aan de or de de noodzaak tot het invoerën van het vak (burger-)informatica/com- puterliteracy in het basisonderwijs en de eerste en tweede fase van het algemeen voortgezet onderwijs. Tenslotte wordt er gesproken over de taak en de rol van de overheid en de onderscheiden instanties uit het on derwijsveld op dit gebied. Voor in lichtingen over deze conferentie kan men zich wenden tot het C.O.V.A.M.. postbus 30. 3870 CA Hoevelaken, tel.: (03495) 34212, tst. 219. J.H.A. Simhoffer en tot het C.O.I.p/a T.H. Twente, postbus 217. 7500 AE Enschede, tel.: (053) 892190. dr. J. Moonen. Onze GROENE SCHOOL te Kapelle begint uit zijn jasje te groeien. Enige jaren geleden begon het al, het stenen gebouw aan de Bieze- lingseweg nr. 10 bleek te klein om het aantal leerlingen te kunnen herbergen. Gelukkig stak het Ministerie van Landbouw ons de helpende hand toe, en binnen zeer korte tijd werd een houten semi-permanent gebouw aan het bestaande gezet. Het aantal lokalen werd uitgebreid met 4. bovendien ontstond een werkruimte met een zandvloer spe ciaal voorde hoveniersopleiding. We waren weer even uit de brand. Echter niet voor lang. want twee jaar later kampten we weer met ruimte gebrek. Uit een garderobe werden de kapstokken naar de gang overge plaatst en zo ontstond een, wel is waar te klein, leslokaal. Het kabinet voor het vak biologie werd eveneens tot leslokaal gepromoveerd en zo konden we weer even vooruit. Vorig jaar augustus liep het echter weer spaak. Nu kregen we hulp van de gemeente Kapelle. die een oud schoolgebouw had waarvan we 2 lokalen konden huren. Voor volgend schooljaar voorzien we echter weer problemen, daarom zul len we het hele schoolgebouw tot onze beschikking krijgen, echter niet nadat de Gemeente Kapelle het ge bouw een grondige opknapbeurt ge geven zal hebben. We hopen daar dan tot onze be schikking te hebben, vier theorie lo kalen en een handvaardigheid/vak- vaardigheidslokaal naast een tech nieklokaal. Zo hopen we naast onze lagere agra rische school, ook het I.L.O. (Indivi dueel Landbouw Onderwijs) en de vakscholen voor akkerbouw, hove- niers^n fruitteelt passende lokalitei ten te kunnen bieden. Hoewel we denken voorlopig genoeg leefruimte te hebben, staat nog steeds één per manent gebouw met voldoende lo kalen bovenaan ons wensenlijstje. De bezwaren van het lesgeven in twee gebouwen alsmede in een af zonderlijk gelegen gymlokaal, zullen een ieder duidelijk zijn. We zullen echter wel proberen deze zoveel mogelijk terug te dringen door de dependance als een volledi ge school met overblijflokaal te laten funktioneren. Maar toch als de Overheid ergens nog wat geld over heeft in de komende jaren dan weten wij er een erg nuttige bestem ming voor!!! L. Burger Na de zomervakantie start er ook weer een 2-jarige opleiding aan de Fruitteeltvakschool, die on derdeel is van de Groene School. De lessen worden verzorgd door medewerkers van de Tuinbouw- voorlichtingsdienst. De opleiding is zowel theoretisch als praktisch gericht. Gedurende die twee jaren wordt er 1 dag per week les gegeven. Ook staat een lesweek aan de Centrale School voor Tuinbouwtechniek te Ede op het programma. Voor alle inlichtingen en voor aanmelding kan men zich wen den tot de Groene School - Bie- zelingseweg 10 - 4421 PM te Ka pelle. Telefoon 01102-1812. Voor de Fruitteeltvakschool kan men ook terecht bij het Konsulent- schap voor.de Tuinbouw, tel. 0H00-I6440. L. Burger Voor het school- en studiejaar 1983/1984 kan wederom een "tege moetkoming studiekosten" (t.b.v. leerlingen in het secundair onderwijs) of een "Rijksstudietoelage" (voor studenten in het tertiair onderwijs) worden aangevraagd. Tot deze conclusie komt de Natuur- beschermingsraad in zijn onlangs uitgebracht advies aan Minister Braks over het plan van de Minister van Verkeer en Waterstaat om de sluiting van de - gedeeltelijk reeds aangelegde compartimenterings- dammen met maximaal 4 jaar uit te stellen. Dit uitstel, waarover advies gevraagd is aan de Raad van de Wa terstaat. wordt overwogen om in de komende jaren de uitgaven voor het Oosterscheldeproject te verminderen en deze te spreiden over de jaren na 1986. De totale kosten van het pro ject komen echter hoger uit. De Natuurbeschermingsraad be schouwt de aanleg van beide dam men als een onmisbaar onderdeel van het Oosterscheldeproject en dringt er met klem op aan dat de oorspronkelijke planning voor dit project wordt aangehouden. Voor scholieren in het secundair on derwijs. die op 31 maart 1984 21 jaar of ouder zijn. is een nieuwe regeling van toepassing. Voor hen kan de toelage oplopen tot zo'n 9.300.— voor uitwonende - en 5.650.— voor thuiswonende scho lieren. In het laatste geval kan ook nog een vergoeding in de reiskosten worden verstrekt, indien de afstand van het centrum van de woonplaats tot het centrum van de studieplaats, méér dan 8 km. bedraagt. Eventuele toekenning is, evenals bij de regelingen "Tegemoetkoming studiekosten" en "Rijksstudietoela gen". onder meer afhankelijk van het belastbaar inkomen én het vermogen van beide ouders over het jaar 1982. De bedragen voor "Tegemoetko ming studiekosten" worden verstrekt als beurs gift): de bedragen voor de 21-jarigen of oudere scholieren worden verstrekt in de verhouding 80T beurs en 20^ renteloos voor schot en de bedragen voor studenten in het tertiair onderwijs, voor zover zij een nog vast te stellen bodembe drag te boven gaan. in de verhouding 70T beurs en 30T renteloos voor schot. (Dit bodembedrag wordt eveneens als renteloos voorschot verstrekt). Aanvraag en aanmeldingsformulie ren zijn verkrijgbaar bij de school- en studentendekanen. of bij de admi nistratie van de onderwijsinstellin gen en moeten worden ingediend bij de centrale direktie Studiefinancie ring in Groningen. 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 17