De
Groene
School
Groene School krijgt
tweede gebouw
ONDERWIJS
NOTITIES
Het rapport Wagner
Studiebeurzen kunnen weer
worden aangevraagd
onder redaktie van
L. Anderson
Een nieuwe lente,
een nieuw begin!
Computers en onderwijs
Fruitteeltvakschool opnieuw van start
Uitstel sluiting
Philipsdam en
Oesterdam
nadelig voor
Oosterscheldemilieu
De Lagere Agrarische School te Kapelle - beter bekend als de Groene
School - heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. In tien
jaar tijds is het aantal dagschoolleerlingen meer dan verviervoudigd.
Ongeveer 300 leerlingen komen nu dagelijks vanuit geheel Zeeland
naar Kapelle, hetgeen de provinciale funktie van de school wel duidelijk
onderstreept. Maar ook landelijk heeft de groene school betekenis. Als
enige lagere agrarische school in ons land herbergt Kapelle een leer
lingstelsel akkerbouw, dat ook bezocht wordt door leerlingen van ver
buiten de Zeeuwse grenzen. In totaal bezoeken 125 leerlingen de leer
lingstelsels en vakscholen voor akkerbouw, fruitteelt en hoveniers.
Maar ook in de avonduren gonst de
school van bedrijvigheid. Jaarlijks
komen er enkele honderden kursisten
over de drempel om zich te bekwamen
in het booglassen. het gebruik van
landbouwwerktuigen en motoren,
steen- en cementwerk, houtbewer
king. bloemschikken enz. Voorts
wordt het komende schooljaar een
nieuwe opleiding voor Zeeland ge
start. n.l. het Individueel Landbouw
Onderwijs. Al met al zal het niemand
verwonderen, dat het gebouw aan de
Biezelingsestraat niet meer toerei
kend is om al deze aktiviteiten naar
behoren onder te brengen. Gelukkig
bleek een kompleet schoolgebouw
aan de Biezelingsestraat 63 - de
voormalige chr. basisschool - voor de
ZLM ter beschikking te staan. Na
een grondige opknapbeurt zal dit ge
bouw het a.s. schooljaar worden be
trokken.
De direkteur van de school, de heer
L. Burger, zal hierover nog wat meer
informatie verstrekken.
Maar eerst willen we in het kort nog
iets meedelen over het ILO. Het In
dividueel Landbouwonderwijs is een
afdeling van het Lager Agrarisch
Onderwijs, dat langs andere wegen
tracht zoveel mogelijk toch dezelfde
doelen te bereiken. Dit gebeurt dan
ding en kapaciteiten zijn aangewezen
op een vorm van meer aangepast on
derwijs.
Om toegelaten te worden tot het ILO
is een psychologisch onderzoek
noodzakelijk. Veel zal afhangen van
de aanleg, interesse en motivatie van
de betreffende leerling.
Van het lesprogramma zijn de eerste
twee jaren vooral gericht op de alge
mene vorming met veel praktijk.
Na een grondige opknapbeurt zal dit schoolgebouw aan de Biezelingsestraat ter
beschikking staan van het agrarische onderwijs.
door het vormen van kleinere klas
sen, de leerstof aan te passen aan het
niveau en het tempo van de indivi
duele leerling, accentuering van het
doe-onderwijs, goede begeleiding
van de leerlingen.
Dit onderwijs is bedoeld voor kinde
ren, die op grond van hun vooroplei-
Daarna kan er gekozen worden uit
twee richtingen van de volgende
mogelijkheden: akkerbouw, dier-
houderij, bloementeelt, aanleg en
onderhoud van tuinen.
Het diploma ILO geeft recht om
toegelaten te worden tot de assisten
tenopleidingen van het leerlingwe
zen.
In ons blad van 4 maart is in boven
staand artikel een misstelling geslo
pen. die we voor-de goede gang van
zaken hierbij willen korrigeren.
Onder het hoofd kmbo moet tussen
de zinnen "Voorkomen dient te
worden, dat de experimenten met
het kmbo leiden tot uitholling van
het leerlingwezen" en "Diplomering
moet pas plaatsvinden nadat de ge
hele opleiding met succes is doorlo
pen" nog de volgende passage wor
den gelezen:
Bij het kmbo dienen de landelijke
organen van het leerlingwezen te
worden ingeschakeld, zoals dat bij
het leerlingwezen geregeld is. Daar
bij dienen de leerlingen een met het
leerlingwezen vergelijkbare rechts
positie te krijgen.
Mbo en hbo
De maatschappelijke en technologi
sche ontwikkelingen brengen in bij
na alle beroepen snelle veranderin
gen teweeg, waarop het onderwijs
dient in te spelen, in het bijzonder
het beroepsonderwijs. Vanwege deze
snelle veranderingen wordt door het
Ministerie van Onderwijs en Weten
schappen het beroepsonderwijs kri
tisch bezien. Ook op grond van de
zeer hoge kosten die verbonden zijn
aan het inspelen van mbo en hbo op
deze veranderingen, is herbezinning
nodig.
In aansluiting op de goede ervarin
gen met het "duale systeem" als me
thode. stelt de kommissie voor de
laatste fase van het mbo en het hbo
zo in te richten dat een deel van de
week op school en een deel in de
praktijk wordt doorgebracht. Waar
mogelijk dient deze fase aan te slui
ten met de voortgezette opleidingen
van het leerlingwezen.
Voorts dient een zin in de aanhef van
het artikel als volgt te luiden: Dit zou
dan voor het nog in de kinderschoe
nen staande kort middelbaar be
roepsonderwijs - het kmbo - een be
dreiging betekenen, omdat dit in het
nieuwe systeem op zou moeten gaan.
Vandaar de onrust in het onderwijs
veld, dat toch al in grote onzekerheid
verkeert over de toekomst van deze
jonge telg.
Nu de natuur zich vernieuwd is het
misschien de tijd om ook uw eetge
woonten eens te vernieuwen. Einde
lijk eens de raad van de voedingsau
toriteiten op te volgen. Die zeggen -
duidelijk: méér aardappelen, brood,
peulvruchten en vooral méér groen
ten en fruit te gebruiken. En groen
ten en fruit lenen zich er uitstekend
voor om de hele dag gegeten te wor
den. Door het brede assortiment met
al z'n geur en kleur, de verschillende
bereidingsmogelijkheden en vooral
omdat ze zo lekker zijn.
De Stichting Propaganda Groenten
en Fruit geeft de folder 'een lentedag
lang' uit. Hierin kunt u lezen en zien
hoe u met groenten en fruit van het
seizoen gezonder en lekkerder kunt
eten. Entoch niet duurder uit
hoeft te zijn. U krijgt de folder bij uw
groenteman. Als hij de folder niet
meer heeft kunt u hem gratis aan
vragen bij: Stichting Propaganda
Groenten en Fruit. Postbus 90403,
2509 LK Den Haag.
Het Centraal Overleg voor Audiovi
suele Media (C.O.V.A.M.) en het
Centrum voor Onderwijs en Informa
tietechnologie (C.O.I.) organiseren
ter gelegenheid van de officiële ope
ning van het C.O.I. een driedaagse
studieconferentie met als thema
"Computers en onderwijs".
Deze conferentie wordt gehouden op
18. 19 en 20 mei 1983 in de Techni
sche Hogeschool Twente in Ensche
de. Doel van de conferentie is om
beleidsfunktionarissen van onder-
wijsverzorgende instellingen en
overheid breed te informeren over de
mogelijke gevolgen voor het onder
wijs van de opkomst van (micro
computers. Verder komt aan de or
de de noodzaak tot het invoerën van
het vak (burger-)informatica/com-
puterliteracy in het basisonderwijs
en de eerste en tweede fase van het
algemeen voortgezet onderwijs.
Tenslotte wordt er gesproken over de
taak en de rol van de overheid en de
onderscheiden instanties uit het on
derwijsveld op dit gebied. Voor in
lichtingen over deze conferentie kan
men zich wenden tot het
C.O.V.A.M.. postbus 30. 3870 CA
Hoevelaken, tel.: (03495) 34212, tst.
219. J.H.A. Simhoffer en tot het
C.O.I.p/a T.H. Twente, postbus
217. 7500 AE Enschede, tel.: (053)
892190. dr. J. Moonen.
Onze GROENE SCHOOL te Kapelle begint uit zijn jasje te groeien.
Enige jaren geleden begon het al, het stenen gebouw aan de Bieze-
lingseweg nr. 10 bleek te klein om het aantal leerlingen te kunnen
herbergen.
Gelukkig stak het Ministerie van Landbouw ons de helpende hand toe,
en binnen zeer korte tijd werd een houten semi-permanent gebouw aan
het bestaande gezet.
Het aantal lokalen werd uitgebreid
met 4. bovendien ontstond een
werkruimte met een zandvloer spe
ciaal voorde hoveniersopleiding. We
waren weer even uit de brand.
Echter niet voor lang. want twee jaar
later kampten we weer met ruimte
gebrek. Uit een garderobe werden de
kapstokken naar de gang overge
plaatst en zo ontstond een, wel is
waar te klein, leslokaal. Het kabinet
voor het vak biologie werd eveneens
tot leslokaal gepromoveerd en zo
konden we weer even vooruit.
Vorig jaar augustus liep het echter
weer spaak.
Nu kregen we hulp van de gemeente
Kapelle. die een oud schoolgebouw
had waarvan we 2 lokalen konden
huren.
Voor volgend schooljaar voorzien we
echter weer problemen, daarom zul
len we het hele schoolgebouw tot
onze beschikking krijgen, echter niet
nadat de Gemeente Kapelle het ge
bouw een grondige opknapbeurt ge
geven zal hebben.
We hopen daar dan tot onze be
schikking te hebben, vier theorie lo
kalen en een handvaardigheid/vak-
vaardigheidslokaal naast een tech
nieklokaal.
Zo hopen we naast onze lagere agra
rische school, ook het I.L.O. (Indivi
dueel Landbouw Onderwijs) en de
vakscholen voor akkerbouw, hove-
niers^n fruitteelt passende lokalitei
ten te kunnen bieden. Hoewel we
denken voorlopig genoeg leefruimte
te hebben, staat nog steeds één per
manent gebouw met voldoende lo
kalen bovenaan ons wensenlijstje.
De bezwaren van het lesgeven in
twee gebouwen alsmede in een af
zonderlijk gelegen gymlokaal, zullen
een ieder duidelijk zijn.
We zullen echter wel proberen deze
zoveel mogelijk terug te dringen
door de dependance als een volledi
ge school met overblijflokaal te laten
funktioneren.
Maar toch
als de Overheid ergens nog wat geld
over heeft in de komende jaren dan
weten wij er een erg nuttige bestem
ming voor!!!
L. Burger
Na de zomervakantie start er ook
weer een 2-jarige opleiding aan
de Fruitteeltvakschool, die on
derdeel is van de Groene School.
De lessen worden verzorgd door
medewerkers van de Tuinbouw-
voorlichtingsdienst.
De opleiding is zowel theoretisch
als praktisch gericht. Gedurende
die twee jaren wordt er 1 dag per
week les gegeven. Ook staat een
lesweek aan de Centrale School
voor Tuinbouwtechniek te Ede
op het programma.
Voor alle inlichtingen en voor
aanmelding kan men zich wen
den tot de Groene School - Bie-
zelingseweg 10 - 4421 PM te Ka
pelle. Telefoon 01102-1812. Voor
de Fruitteeltvakschool kan men
ook terecht bij het Konsulent-
schap voor.de Tuinbouw, tel.
0H00-I6440.
L. Burger
Voor het school- en studiejaar
1983/1984 kan wederom een "tege
moetkoming studiekosten" (t.b.v.
leerlingen in het secundair onderwijs)
of een "Rijksstudietoelage" (voor
studenten in het tertiair onderwijs)
worden aangevraagd.
Tot deze conclusie komt de Natuur-
beschermingsraad in zijn onlangs
uitgebracht advies aan Minister
Braks over het plan van de Minister
van Verkeer en Waterstaat om de
sluiting van de - gedeeltelijk reeds
aangelegde compartimenterings-
dammen met maximaal 4 jaar uit te
stellen. Dit uitstel, waarover advies
gevraagd is aan de Raad van de Wa
terstaat. wordt overwogen om in de
komende jaren de uitgaven voor het
Oosterscheldeproject te verminderen
en deze te spreiden over de jaren na
1986. De totale kosten van het pro
ject komen echter hoger uit.
De Natuurbeschermingsraad be
schouwt de aanleg van beide dam
men als een onmisbaar onderdeel
van het Oosterscheldeproject en
dringt er met klem op aan dat de
oorspronkelijke planning voor dit
project wordt aangehouden.
Voor scholieren in het secundair on
derwijs. die op 31 maart 1984 21 jaar
of ouder zijn. is een nieuwe regeling
van toepassing.
Voor hen kan de toelage oplopen tot
zo'n 9.300.— voor uitwonende - en
5.650.— voor thuiswonende scho
lieren.
In het laatste geval kan ook nog een
vergoeding in de reiskosten worden
verstrekt, indien de afstand van het
centrum van de woonplaats tot het
centrum van de studieplaats, méér
dan 8 km. bedraagt.
Eventuele toekenning is, evenals bij
de regelingen "Tegemoetkoming
studiekosten" en "Rijksstudietoela
gen". onder meer afhankelijk van het
belastbaar inkomen én het vermogen
van beide ouders over het jaar 1982.
De bedragen voor "Tegemoetko
ming studiekosten" worden verstrekt
als beurs gift): de bedragen voor
de 21-jarigen of oudere scholieren
worden verstrekt in de verhouding
80T beurs en 20^ renteloos voor
schot en de bedragen voor studenten
in het tertiair onderwijs, voor zover
zij een nog vast te stellen bodembe
drag te boven gaan. in de verhouding
70T beurs en 30T renteloos voor
schot. (Dit bodembedrag wordt
eveneens als renteloos voorschot
verstrekt).
Aanvraag en aanmeldingsformulie
ren zijn verkrijgbaar bij de school- en
studentendekanen. of bij de admi
nistratie van de onderwijsinstellin
gen en moeten worden ingediend bij
de centrale direktie Studiefinancie
ring in Groningen.
17