nieuws uit brusse! Geen Landbouwprijzen voor Pasen Europees Parlement kiest voor zeven procent en tegen heffingen Nederlandse politici stemden tegen jan werts - brussel Tolman Woltjer De Goede Braks: niet reëel EG treedt toe tot wereldsuikeraccoord Superheffing Met een kleine meerderheid van 147 tegen 123 stemmen bij 8 onthoudingen heeft het Europees Parlement vorige week gevraagd om 7 procent opslag voor de agrarische bevolking. De Europese volksvertegenwoor diging neemt aldus de eisen van de boeren en tuinders uit de tien landen verenigd in COPA, over. De Europese Commissie stelt een gemiddelde van nauwelijks 5 procent voor. Binnen twee weken moeten de ministers in Brussel beslissen. Het traditionele breedvoerige advies van het Parlement betekent een van de tafel vegen van de uitermate zui nige voorstellen van de autoriteiten in Brussel. Dit spreekt temeer als men weet dat het Parlement ook niets wil weten van nieuwe heffingen of andere lasten die zijn bedoeld om overschotten te voorkomen. Volgens de opsteller van het advies, de Fransman Mauchel, is de zeven- procent* eis gewoon de consequentie van het streven van het Europees Parlement om de agrarische inko mens te handhaven en waar mogelijk bestaande achterstanden weg te werken. Anderzijds dient gezegd dat het ge zag van het Europees Parlement be perkt is. Het gaat om een advies wat in Brussel, in de ministerraad geen rol van betekenis speelt. Vanuit de budgetbewakende hoek van het Par lement is felle kritiek op dit royale advies uitgeoefend. Mede daarom - dus omdat men wel beseft dat ook bij de Landbouwpolitiek van 1983 de bomen niet tot in de hemel zullen groeien stemden bijna alle Neder landse leden van het Europees Par lement, van links tot rechts, tegen de 7 procent. Alleen de enkelingen die nauwe relaties hebben met landen tuinbouw, zoals Tolman (CDA) en Louwes (VVD) hebben voor ge stemd. De 7 procent kwam er door dankzij het voorstemmen van de christen democraten (minus dus de Neder landers en enkele anderen) de Fran se en Griekse communisten, de meeste liberalen, de Franse, Griekse en Ierse socialisten en de Gaullisten. Tegen hebben gestemd de conserva tieven, de Italiaanse communisten, een deel van de socialisten, waaron der ook de Nederlanders. In de wandelgangen in Straatsburg om schreef men dit advies ietwat mis prijzend als "een zelfbedieningswin kel waaruit iedere agrariër kan halen wat hij maar wenst". Het advies is anderzijds door de schare Europese reporters in Straatsburg en Brussel omschreven als een klinkende over winning van het boerenfront op de consumentenlobby in het Parlement. We doen een greep uit de conclusies: - De ongekende toename van de agrarische inkomens over 1982 waarmee men in Brussel schermt, berust niet op betrouwbare gege vens. De voorstellen van de Europe se Commissie zijn dan ook volstrekt onvoldoende om de inkomensder ving van de agrarische bevolking se dert 1979 te compenseren. Zeven procent is dan ook minimaal nodig. Landen als Nederland en Duitsland kunnen dan tegelijk hun hele mone taire compensaties afschaffen en niet slechts de helft daarvan, zoals nu is voorgesteld. - In de landen met een extra hoge inflatie moeten de agrariërs extra steun, rentesubsidies en lagere hef fingen inzake medeverantwoorde lijkheid voor overschotten krijgen. De voor de melk al fungerende hef fing mag nu niet ook voor granen, noch enig ander produkt met over schotneigingen worden ingevoerd. Ook de drie procent extra korting op de melkprijs (bovenop de bestaande melkheffing) is "volstrekt verwerpe- lijk". - Veehouders die meer melken dan 15.000 liter per hectare voederge wassen die zij telen, moeten daaren tegen belast worden met een extra heffing. Het plan om de interventie prijs en de oriëntatieprijs van kool zaad met 1 procent te verlagen, wordt van de hand gewezen. Dit produkt levert immers eiwit op, waaraan de Europese Gemeenschap behoefte heeft. Dat laatste kan men niet zeggen van de bijna 90.000 ton roomboter uit Nieuw-Zeeland die hier jaarlijks binnenkomt. Daar moet vanaf volgend jaar een eind aan worden gemaakt. Tegelijk dient op politiek niveau in Europa een stokje te worden gestoken voor het produceren van margarine met zgn. botersmaak. Het streven van de Eu ropese Commissie om een deel van de zuiveloverschotten af te zetten in de ontwikkelingslanden wordt scherp veroordeeld. De veehouderij daar wordt aldus onmogelijk ge maakt en een gezonde babyvoeding bedreigd. Zoals al vaker gebeurde, adviseert het Parlement weer eens een heffing te leggen op plantaardige oliën en vet ten van buiten de Euromarkt. Ontwikke- tage voor een aantal produkten aan- gens woltjer is die typering uit 1981 nu weer van toepassing. "Berichten over verwachte tegenvallers van 500 miljoen Europese rekeneenheden doen voor de eerste drie maanden van 1983 het Gemeenschappelijk bolwerk onheilspellend kraken en geven aan hoe wankel de financiële situatie wel is geworden. "Halen wii 1984?". Dat is een steeds weer ge hoorde vraag", aldus Woltjer. Ook de christen-democraat Teun Tolman, die even later het woord kreeg, zat duidelijk met de over schotten in zijn maag. "Er zijn na melijk produktiegrenzen en de ge volgen van het overschrijden van die produktiegrenzen zijn naar mijn ge voel wat teveel weggevaagd in dit "advies". Tolman's fractie wil een studie over de gevolgen van de te grote produktie en de vraag hoe we dat. kunnen oplossen, dus via meer medeverantwoordelijkheid van de producent, dan wel een veilige ver- 1 laging van de interventies. "Als wij 5,5 procent of een iets later percen- Jan Werts tere overproduktie moet steunen bij een ingezakte wereldmarkt. Ten slotte ook de derde-wereld-landen die de mogelijkheden betreffende hun voedselvoorziening en uitvoer bedreigd zien door te lage markt prijzen. Bovendien dreigt de over- schottensituatie te leiden tot een handelsoorlog tussen de EG en de Verenigde Staten", aldus De Goede. Hij bepleitte verdergaande marktor dening plus meer redelijke prijzen. lingslanden moeten daarbij echter worden ontzien. Andere protectio nistische maatregelen die het Parle ment wenst: heffingen op de invoer van varkensvlees, het handhaven van steun op zaaizaad van erwten en bo nen en Europese regelingen instellen voor o.a. lupinen, grauwe erwten, bonen en linzen. Bij het debat werd het spits afgebe ten door de Nederlandse socialist Eisso Woltjer. "Voorzitter, geachte collega's. De Europese boer, hij ploegde voort en de rijke oogsten groeiden uit tot boterbergen, melk poeder, graan en suiker, waaronder het Gemeenschappelijk landbouw beleid nu dreigt te bezwijken". Vol- vaarden, dan betekent dat dat som mige landen erop achteruit gaan, dat er geen sprake is van een prijsverho ging maar van een duidelijke prijs daling en dat vind ik onjuist", aldus Tolman. Volgens de D'66-er Aart de Goede is er sprake van een verregaande marktverstoring voor alle belang rijke landbouwprodukten. "Het be treft hier geen onvoorziene situatie, maar het gevolg van een markt- en prijsbeleid dat niet consistent is en niet volledig. De huidige situatie kent slechts verliezers. Die verliezers zijn de landbouwers, die te lage prij zen zullen moeten aanvaarden en het Europees budget dat een steeds gro- Minister Braks, in Brussel voorde Landbouwraad, verklaarde maan dag jl. desgevraagd dat het gezag van het Parlement met dit advies zeker niet is toegenomen. Hij omschrijft het rapport als "sterk van de realiteit verwijderd:een parlement moet ook de butgetkant van haar besluiten in aanmerking nemen. Bovendien zou met 7 procent de spanning EG-VS ver der toenemen", aldus Braks. Geen enkele Landbouwminister heeft overigens deze week in de- Landbouwraad zelfs maar de moeite genomen om even te re fereren naar het advies van het Parlement. De Europese boeren en tuinders mogen niet rekenen op nieuwe Land bouwprijzen van de EG op de geëigende datum van 1 april. De oorzaken van deze week in Brussel opgetreden vertraging zijn driëerlei: de hui dige onrust rond de waarde van diverse munten, heftige verschillen van mening tussen Frankrijk en Duitsland over de exportsubsidies in de landbouw en het naderend vertrek van de voorzitter van de Europese ministerraad, de Duitser Josef Ertl. Hij is sedert jaren de nestor van de ministerraad en vertrekt na 13 jaar naar het DLG (Duitse Agrarische Afzetorganisatie) waarvan Ertl voorzitter wordt. Als de christen-democraten in Bonn de liberale Ertl zouden gaan vervan gen zal naar verluidt ex-COPA- voorzitter baron Heereman de nieu we minister zijn. Uit het verslag dat minister Braks en zijn collega's de pers dinsdag deden na afloop van de ministerraad blijkt dat men zo'n beetje om de hete brei is heengelopen. Dinsdag kwam het bestuur van de Europese boeren- en tuindersfederatie, COPA, bij de mi nisters op bezoek om te pleiten voor gemiddeld 7 procent verhoging van de prijzen. Belangrijker voor Nederland waren eigenlijk deze week de gebeurtenis sen in de vergadering van de be windslieden van Buitenlandse Za ken. Daar bleek bij de discussies over het Europees Groenboek (toekom stige financiering) dat de overgrote meerderheid van de partners er op tegen is om een Europese Land- bouwheffing in te stellen. Aldus zouden landen die leuk aan de land bouwpolitiek van de Europese Ge meenschap overhouden (zoals Ne derland) hun winst voortaan via een heffing weer afgeroomd zien. De meeste ministers hebben dit voorstel van de Europese Commissie veroor deeld. Verder besloten de ministers van Buitenlandse Zaken om de Europese Commissie toestemming te geven tot het openen van onderhandelingen die er toe moeten leiden dat de EG toetreedt tot de Internationale Suiker Overeenkomst. Dit is internatio- naal-commercieel en ook vanuit de ontwikkelingslanden gezien een be langrijk besluit. Die suikerovereen komst streeft voor producent en consument stabiele prijsvorming na. De EG-toetreding kan dat bevorde ren omdat wij de grootste producent en de op één na grootste exporteur van suiker in de wereld zijn. De Eu ropese Gemeenschap stelt voor om stabiliteit op de suikermarkten te realiseren via een systeem van voor namelijk nationale voorraden en niet op basis van exportquota zoals tot nu toe (overigens met weinig succes) gebeurt. Terug nu naar de Landbouwminis ters. Zij hebben deze vergadering aangegrepen om hun eigen stok paardjes nog maar weer eens van stal te halen. Daarbij bleken zich twee fronten te hebben gevormd die per produkt dan soms weer verschillen van samenstelling. Nederland, En geland, Denemarken en West- Duitsland bepleitten een zo mini maal mogelijke prijsverhoging. Maar Bonn wil niet zover gaan om de prij zen te verlagen. Toch is dat een kei harde eis van de Franse minister madame Cresson, die immers ver dergaande afbraak van positieve monetaire compensaties (exportsub sidies) wenst bij haar buren. Zodat uiteindelijk in Duitsland de prijzen zouden dalen. Volgens minister Braks is er alle aanleiding voor voorzichtigheid bij het verhogen van de prijzen. Dit omdat momenteel over de hele wereld gezien de land- bouwproduktie toeneemt (over schotten) terwijl anderzijds de con junctuur binnen en buiten de Euro- markt daalt en de koopkracht aller wegen krimpt, met als resultaat een verzwakkende afzet. Minister Gerrit Braks Aan de andere kant staan Ierland, Griekenland, Italië en Frankrijk, al lemaal landen met hoge inflatiecij fers waar men hoopt op een nieuwe devaluatie van de munt. Dan zou men namelijk via de groene koersen de landbouwprijzen, uitgedrukt in nationale munt, extra kunnen ver hogen. Tussen deze twee fronten in staat de Europese Commissie. Zij draagt iedere vergadering weer nieuwe, nog pessimistischer, tabellen aan om te schetsen hoezeer de kosten van het Landbouwbeleid uit de hand lopen. Budgetcommissaris Tugend- hat waarschuwde deze week dat zelfs als men het houdt bij 5 procent ge middeld die nu zijn voorgesteld, de landbouwuitgaven dit jaar toch met 5 tot 6 miljard gulden boven de be groting zullen uitrijzen. Teneinde dergelijke forse aanvul lende aanslagen op de nationale BTW-reserves te vermijden hebben ministers als Braks en ook Peter Walker uit Londen, deze week steun gegeven aan het recente voorstel van de Europese Commissie, wat er op neer komt de melkprijs dit jaar te bevriezen. Braks vroeg zich zelfs af of deze maatregel wel voldoende is om de veehouderij werkelijk te ont moedigen tot verdere uitbreiding. Voor hem mag Brussel met een aan vullende superheffing komen, die de veehouders die méér willen blijven afleveren, dit zou beletten. Het poli tieke klimaat in Brussel is overigens nog niet rijp voor zo'n ingreep. Het belangrijkste obstakel dat de ministers scheidt van een accoord inzake de prijzen, zijn de befaamde monetair compenserende bedragen. Frankrijk staat er zoals gemeld op dat de Duitsers die nu zo snel af bouwen dat de Landbouwprijzen al dus in de Bondsrepubliek zelfs ver- laagd zouden worden. Minister Ertl wenst begrijpelijk met zo'n af scheidscadeau niet in zijn landstreek Beieren terug te keren. Zijn opvolger kan ook nauwelijks met zo'n offer starten. Toch heeft de Franse minister Cres son in de ministerraad gezegd dat voor Frankrijk de instandhouding van het Europees muntstelsel EMS staat of valt met een snelle afbouw van de monetaire compensaties in Duitsland. Dit geluid klinkt ons be kend in de oren. Juist op de dag dat Cresson dit van de week in Brussel zei, was het EMS vier jaar oud. Van af december 1978 tot 14 maart 1979 blokkeerde Frankrijk destijds de start van dit EMS. Dit net zo lang tot was vastgelegd dat monetaire com pensaties in landen met sterke mun ten binnen twee jaar worden ge slecht. Tegenover landen met zwak ke munten (zoals Frankrijk) werken die positieve monetaire compensa ties nl. als exportsubsidie, waarvan de concurrent (Duitsland en ook Nederland) volgens de landen met een zwakkere munt, sterker wordt. Een devaluatie van de Franse en an dere zwakke munten binnenkort binnen het Europees muntstelsel zou hier de zaken vereenvoudigen. Dan kunnen die landen hun prijzen im mers extra verhogen. Maar de Duitse (en Nederlandse?) opwaardering van de munt die daarbij hoort maakt het perspectief voor de agrariërs uit de landen met sterke muriten weer slechter. Hun Europese prijzen zou den voorlopig immers effectief steeds langer onder druk blijven staan. Ten aanzien van het door Brussel over de hele lijn voorgestelde prijsniveau zal er - zo verwacht mi nister Braks - nauwelijks nog veel veranderen tijdens de marathonver gadering die nu in de loop van april in Luxemburg wordt voorzien. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 7