KNLC kommentaar over geld en goed EG en varkenshouderi j Pleziervaartuigenbelasting Onderlinge Hagelschade betaalt 20% premierestitutie Schorsing van aanvragen voor rentesubsidie Ophokplicht duiven in Noord-Brabant Ontwerp-beheersplan "De Poel-Heinkens- zand"ter inzage Dat het niet zo best gaat met onze economie blijkt op tal van plaatsen. Daartoe behoort ook de berichtgeving in de kranten. Steeds vaker komen daarin de begrippen "surséance van betaling" en "faillissement" voor. Hoewel dat gelukkig niet zo vaak op land- of tuinbouwbedrijven- betrekking heeft, willen we daarop in deze rubriek toch even ingaan. Ook al betreft zoiets niet het eigen bedrijf, dan kan men er toch zijdelings mee te maken krijgen. Bij grote financiële moeilijkheden wordt vaak langs allerlei wegen ge zocht naar oplossingen. Vaak pro beert men daarbij ook om op vrijwil lige basis met de schuldeisers tot een akkoord te komen. Als dat mogelijk is, is dat meestal verreweg de beste weg. Maar dat lukt helaas lang niet altijd en dan moeten er andere we gen bewandeld worden, SURSEANCE VAN BETALING De wet geeft aan diegene die in fi nanciële moeilijkheden verkeert de mogelijkheid om zelf surséance van betaling te vragen. Dat moet gebeu ren bij de arrondissementsrecht bank. Voor de rechter over een der gelijk verzoek beslist, wordt er over legd met de schuldeisers. Er wordt verder een bewindvoerder benoemd, die toezicht moet uitoefenen op het beheer van het bedrijf. Wordt surséance van betaling ver leend. dan wordt daarmee aan de schuldenaar een algemeen uitstel van betaling toegestaan. Dat geldt ten opzichte van alle schuldeisers met een zgn. concurrente (niet be voorrechte) vordering. Dit uitstel van betaling geldt echter niet voor be voorrechte schuldeisers, die een door pand of hypotheek gedekte vorde ring hebben. Zij kunnen de schulde naar tot betaling blijven dwingen. De surséance van betaling geldt voor maximaal 1 Vi jaar. De bedoeling is, de schuldenaar in de gelegenheid te stellen in die tijd zijn zaken te rege len, zonder de vrees dat hij direct door allerlei schuldeisers kan worden aangepakt. Hij is echter - met toe stemming van de bewindvoerder - wel bevoegd betalingen te doen. Daarbij dienen de schuldeisers wel naar evenredigheid van hun vorde ringen te worden betaald. Overeenkomsten, die men heeft met iemand aan wie surséance van beta ling is verleend en die nog niet of nog maar gedeeltelijk zijn nagekomen, kunnen worden ontbonden. Daartoe moet dan een verzoek worden inge diend. Als de schuldenaar en de be windvoerder samen verklaren dat zij de overeenkomst willen nakomen, gaat de ontbinding echter niet door. Men kan dan echter wel vragen ze kerheid te geven dat de overeen komst ook wordt nagekomen. FAILLISSEMENT Faillissement is een heel andere zaak dan surséance van betaling. Het is erop gericht het hele vermogen van de schuldenaar te gelde te maken om al zijn schuldeisers zoveel mogelijk te kunnen voldoen. Een faillissement wordt aangevraagd bij de rechtbank. Zo'n aanvraag kan worden inge diend door de schuldenaar zelf, door het openbaar ministerie als het in het algemeen belang nodig is, maar meestal gebeurt het door één of meer schuldeisers. Nadat iemand door de rechtbank failliet is verklaard worden een rechter-commissaris en een curator benoemd. De rechter-commissaris is een rechter die toeziet op de juiste gang van zaken in het faillissement; de curator is belast met de afwikke ling van de zaken. Het gevolg van een faillissement is, dat men de be schikking over zijn vermogen ver liest. Men blijft wel handelingsbe- kwaam, maar men mag niet meer zelf handelen; dat moet aan de curator worden overgelaten. Bij een faillis sement krijgen alle bekende schuld eisers daarvan bericht en er wordt ook bekendheid gegeven door een bericht in de krant. Voor een be paalde datum krijgen de schuldeisers gelegenheid hun vorderingen in te dienen, waarna tot de definitieve vaststelling van alle schulden kan De Onderlinge Verzekerings Maat schappij tegen Hagelschade in Zee land, die het risiko verzekert van ha gelschade aan landbouwgewassen op onderlinge basis, heeft de Algemene jaarvergadering gehouden op 1 maart jl. in het Gemeenschapscentrum Den Dullaert te Hulst. Voorzitter K.J.A. Baron Collot d'Es- cury deelde mede tijdens de verga dering, dat bijna ƒ78.000,- aan schade is uitgekeerd aan 23 deelge noten. Desondanks kan er nog 20% van de premie van 1982 gerestitueerd worden. Voor het verzekeringsjaar 1982, zo blijkt uit het verslag over het 92e boekjaar, was het mogelijk ook het risiko van storm-schade mee te ver zekeren voor enkele windgevoelige gewassen, zoals tarwe, gerst, rogge en mais. In 1983 wordt de mogelijkheid geboden om meerdere gewassen hiervoor te verzekeren o.a. maan- en koolzaad, karwij en alle graszaden. Tijdens de vergadering stond ook een bestuursverkiezing op de agen da. De heer B.P. van Acker en J. de Regt werden beiden herkozen. De heer J. Kegelaer Clinge is benoemd als nieuw bestuurslid, wegens een tussentijdse vakature in verband met het overlijden van de heer J.C.A.M. de Deckere. Er waren 37 deelgenoten aanwezig. Het bestuur van de Stichting Ont- wikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw heeft besloten de mo gelijkheid tot het indienen van aan- vragen in het kader van de rentesub- CfolliFirT sidieregeling, de bedrijfsbeëindiging iCIllllg* en de bedrijfsbeëindiging samen gaand met glasafbraak te schorsen. Het provinciaal bestuur van Noord- Brabant heeft besloten de ophokp licht van duiven in deze provincie voor 1983 vast te stellen van 15 maart tot 1 juni a.s.. De schorsingstermijn loopt tot en met 6 juni 1983. Het bestuur heeft hiertoe besloten, daar heroverweging van deze regelingen door de budget taire problematiek van het fonds noodzakelijk blijkt. Het invoefen van een vermogens winstbelasting op grond zou op de prijsvorming een sterk stabiliserende invloed hebben, terwijl de kosten van de inning van een dergelijke be lasting door de geringe omzetten be perkt zijn. Ir. C.P. Veerman worden overgegaan. Zijn er al besla gen gelegd, dan vervallen deze door het faillissement. Lopende overeen komsten kunnen worden ontbonden, maar wil de curator deze laten door gaan, dan kan van hem worden ver langd dat hiervoor zekerheid wordt gesteld. Zijn er al voor het faillisse ment handelingen verricht waardoor schuldeisers werden benadeeld, dan kan de curator deze onder zekere voorwaarden teniet doen. Een fail lissement eindigt vaak door het ver bindend worden van de zgn. slotuit- delingslijst. Daarin is aangegeven hoeveel of elk van de schuldeisers zal ontvangen. Het is echter ook moge lijk, dat een faillissement door ge brek aan baten wordt opgeheven. Dat betekent, dat er geen voldoende baten zijn om aan de concurrente schuldeisers iets te betalen, zodat het geen zin heeft het faillissement lan ger te laten duren. Schuldeisers die niet volledig worden betaald, kun nen later na na het einde van het faillissement altijd nog pogingen doen om hun geld te krijgen, als de gene die failliet was weer over mid delen gaat beschikken. Het is dus niet zo, dat men na een faillissement niet meer kan worden aangesproken voor de niet-betaalde schulden. Alles bij elkaar een materie die voor de betrokkenen niet zo plezierig is en waaraan bovendien nogal wat haken en ogen zitten. We wensen niemand toe, dat hij daarmee veel te maken zal krijgen. In heel wat streken van ons land is de varkenshouderij de belangrijkste bron van werkgelegenheid, waar enige tienduizenden direct of indirect van afhankelijk zijn. De produktie staat in Nederland zowel wat kosten-opbreng- stenverhouding, als kwaliteit betreft, op zeer hoog peil. Wij hebben onze export dan ook geleidelijk kunnen uitbreiden en brengen, met zestien miljoen slachtingen, nu circa dertien procent van de totale varkensvlees- produktie in de EG voort. Voor onze varkenshouderij, die zo zeer afhankelijk is van import van veevoedergrondstoffen en exportmo- gelijheden van het eindprodukt, is het van groot belang in welke richting het EG-landbouwbeleid zich ontwik kelt. Het gaat dan vooral om indirecte invloeden vanuit Brussel. Immers de marktordening voor varkens voorziet niet in een effectieve ondersteuning via interventieprijzen. Het directe effect van de verhoging der basisprijs vol gens het EG-voorstel f 5,54 per kg geslacht gewicht) is dan ook zeer be perkt. Overigens hebben we zeker vanuit ons land ook geen behoefte aan een garantieprijs die eventueel pro duktie-uitbreiding uitlokt. Wel is het gewenst dat via een effectieve hante ring van het aanwezige instrumenta rium (aanvullende bescherming aan de buitengrens der EG, exportrestitu ties en particuliere opslag) een te grote prijsval wordt voorkomen. Van groot belang voor ons land is dat vooral de grenzen open blijven en er Een goed voorbeeld van het verleden week in deze rubriek genoemde profijtbeginsel is een eventuele pleziervaartuigenbelasting. De minis terraad heeft zich in 1979 daartoe in beginsel uitgesproken. De in komsten zouden ten goede moeten komen aan de instanties die kosten maken ten behoeve van de watersport. Naar goed gebruik is een werkgroep samengesteld, waarin naast verte genwoordigers van het Rijk ook eni ge provinciale vertegenwoordigers zitting hebben. Onlangs heeft deze werkgroep aan de staatssecretarissen van Binnenlandse Zaken en Finan ciën en aan de minister van Land bouw en Visserij een rapport aange boden, waarin wordt geconcludeerd dat een Provinciale pleziervaartui genbelasting moet worden inge voerd. De werkgroep is van mening dat de voorkeur moet worden gegeven aan een op het profijtbeginsel steunende provinciale bestemmingsbelasting boven invoering van een rijksbelas ting. De verwachting is dat de voor gestelde belasting circa 65 miljoen per jaar zal kunnen opleveren, bij een netto-uitgave ten behoeve van de pleziervaart van om en nabij de 62 miljoen. De belastingplicht zou moeten rus ten op de houder van een plezier vaartuig dat een vaste ligplaats heeft binnen de provincie. Als grondslag voor de belasting denkt men aan de lengte van het pleziervaartuig, in combinatie met het eventuele aan wezige motorvermogen. De provin cie moet - in de gedachten van de werkgroep - de vrijheid krijgen het tarief voor de belasting vast te stel len, afhankelijk van het voorzienin genniveau dat ten behoeve van de pleziervaart aanwezig is. Wel zal voorkomen moeten worden dat de tarieven provinciaal te veel gaan verschillen. Als mogelijke tarieven per pleziervaartuig worden bedragen genoemd van 100,— tot 550,— per jaar. Het provinciaal bestuur zal de taak moeten krijgen de opbrengst van de belasting te verdelen. Men denkt daarbij aan: uitkering aan eigenaren of be heerders van oevers als bijdrage in de kosten van het jaarlijkse onderhoud en herstel van de oe vers; bijdrage aan de lagere overheden als tegemoetkoming in de kosten van bruggen en sluizen; uitgaven verbonden aan specifiek ten behoeve van de pleziervaart getroffen voorzieningen. Op gelijke wijze als nu met de mo torrijtuigenbelasting gebeurt zal voor de belastingheffing gebruik kunnen worden gemaakt van de dienstverlening van de postkantoren. Bij betaling van de belasting wordt een sticker uitgereikt, die op het vaartuig kan worden aangebracht en waaruit blijkt dat de belasting voor het jaar is betaald. Tot zover de inhoud van het rapport. Voorlopig is er nog geen wetsont werp waardoor de heffing ook nog niet aanstaande is. Toch mag U ver wachten dat onze overheid elke mo gelijkheid zal aangrijpen om bepaal de uitgaven via een heffing aan de gebruiker in rekening te brengen. Daarom ben ik er bijna zeker van dat het nieuw aangeboorde inkomens bronnetje zeker in exploitatie zal worden genomen. Veerbeek. niet regelmatig op grond van moeilijk aan te pakken, zogenaamde veteri naire of fytosanitaire redenen grens- belemmeringen worden opgeroepen. Daartoe is het van groot belang dat we bij de produktie, verwerking en trans port er vanuit de sector alles aan doen om deze risico's zo veel mogelijk uit te sluiten. Hygiëne en het strikt nako men van de regels in het kader van dierziektebestrijding is een absolute voorwaarde. Positief is daarom dat begin februari de EG-ministerraad een aantal wijzi gingen in de richtlijnen "Derde lan den" en "Vers vlees" is overeengeko men, die vóór 1 januari 1985 van kracht moeten worden. Nationale lid staten zullen dan geen tijdrovende on derzoeken aan de grenzen, op dierge neesmiddelen, anti-biotica, hormonen en dergelijke, meer mogen doen. Wel zal er nog eerst het nodige touwtrek ken moeten plaatsvinden om de on derzoekmethodes te harmoniseren. Verder zal vlees van mannelijke slachtvarkens beneden een bepaald geslacht gewicht vrij verhandelbaar worden. Indien deze gewichtsgrens straks in overeenstemming met de si tuatie in de praktijk wordt vastgesteld kan grotendeels het castreren achter wege blijven. Via gunstiger voeder conversies voor de varkenshouderij kan een belangrijke verbetering van de kostenopbrengstenverhouding betekenen. Ook indirect is de varkenshouder nauw betrokken bij de discussie ron dom het EG-landbouwbeleid. Zo is het voor ons land van groot belang dat de import van de graanvervangers op het huidige niveau mogelijk blijft, waar door we onze gunstige kostprijs voor het voer kunnen handhaven. Daar naast is het van groot belang dat, nu er voor een aantal belangrijke produkten als melk, graan en suiker sprake is van overschotten, een omvangrijke om schakeling binnen de EG in de rich ting van varkenshouderij wordt voor komen. Daartoe is het nodig dat bij voorbeeld de graanprijs op kostprijs houdend niveau blijft voor het door snee bedrijf in de EG. Daarna moeten produktiealternatieven worden aan gedragen. Met name het stimuleren van de produktie van plantaardig eiwit als veevoedergrondstof blijkt ook uit varkenshouderijoogpunt bekeken een positieve zaak. A l met al is het EG-beleid, ook voor de toekomst van onze varkenshouderij, van doorslaggevende betekenis. Luteijn De Provinciale Commissie Beheer Landbouwgronden in de provincie Zeeland maakt ingevolge artikel 14, eerste lid, van de Beschikking be heersovereenkomsten 1983 bekend dat het ontwerp-beheersplan "De Poel-Heinkenszand", alsmede de toelichting op het ontwerp-beheers plan, voor een ieder ter inzage ligt van 21 maart tot en met 19 april 1983 op de navolgende plaatsen: 1. het gemeentehuis van Borsele 2. Het gemeentehuis van Kapelle 3. Het stadskantoor van Goes 4. ten kantore van de Hoofdinge nieur-Directeur van de Landinrich ting, Grond- en Bosbeheer, Westsin gel 58 te Goes. Een ieder kan vóór 3 mei 1983 zijn/haar mening over de inhoud van deze stukken schriftelijk kenbaar maken bij: Secretariaat Provinciale Commissie Beheer Landbouwgronden, West singel 58, 4461 BM Goes. De bovengenoemde stukken, alsme de nadere informatie, kunt U ver krijgen bij: Directie Beheer Land bouwgronden, Westsingel 58, 4461 DM Goes, telefoon: 01100- 16440.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3