KNLC kommentaar
over geld
en goed
EG en varkenshouderi j
Pleziervaartuigenbelasting
Onderlinge Hagelschade betaalt 20%
premierestitutie
Schorsing van
aanvragen voor
rentesubsidie
Ophokplicht duiven in
Noord-Brabant
Ontwerp-beheersplan
"De Poel-Heinkens-
zand"ter inzage
Dat het niet zo best gaat met onze economie blijkt op tal van plaatsen.
Daartoe behoort ook de berichtgeving in de kranten. Steeds vaker
komen daarin de begrippen "surséance van betaling" en "faillissement"
voor. Hoewel dat gelukkig niet zo vaak op land- of tuinbouwbedrijven-
betrekking heeft, willen we daarop in deze rubriek toch even ingaan.
Ook al betreft zoiets niet het eigen bedrijf, dan kan men er toch
zijdelings mee te maken krijgen.
Bij grote financiële moeilijkheden
wordt vaak langs allerlei wegen ge
zocht naar oplossingen. Vaak pro
beert men daarbij ook om op vrijwil
lige basis met de schuldeisers tot een
akkoord te komen. Als dat mogelijk
is, is dat meestal verreweg de beste
weg. Maar dat lukt helaas lang niet
altijd en dan moeten er andere we
gen bewandeld worden,
SURSEANCE VAN BETALING
De wet geeft aan diegene die in fi
nanciële moeilijkheden verkeert de
mogelijkheid om zelf surséance van
betaling te vragen. Dat moet gebeu
ren bij de arrondissementsrecht
bank. Voor de rechter over een der
gelijk verzoek beslist, wordt er over
legd met de schuldeisers. Er wordt
verder een bewindvoerder benoemd,
die toezicht moet uitoefenen op het
beheer van het bedrijf.
Wordt surséance van betaling ver
leend. dan wordt daarmee aan de
schuldenaar een algemeen uitstel
van betaling toegestaan. Dat geldt
ten opzichte van alle schuldeisers
met een zgn. concurrente (niet be
voorrechte) vordering. Dit uitstel van
betaling geldt echter niet voor be
voorrechte schuldeisers, die een door
pand of hypotheek gedekte vorde
ring hebben. Zij kunnen de schulde
naar tot betaling blijven dwingen. De
surséance van betaling geldt voor
maximaal 1 Vi jaar. De bedoeling is,
de schuldenaar in de gelegenheid te
stellen in die tijd zijn zaken te rege
len, zonder de vrees dat hij direct
door allerlei schuldeisers kan worden
aangepakt. Hij is echter - met toe
stemming van de bewindvoerder -
wel bevoegd betalingen te doen.
Daarbij dienen de schuldeisers wel
naar evenredigheid van hun vorde
ringen te worden betaald.
Overeenkomsten, die men heeft met
iemand aan wie surséance van beta
ling is verleend en die nog niet of nog
maar gedeeltelijk zijn nagekomen,
kunnen worden ontbonden. Daartoe
moet dan een verzoek worden inge
diend. Als de schuldenaar en de be
windvoerder samen verklaren dat zij
de overeenkomst willen nakomen,
gaat de ontbinding echter niet door.
Men kan dan echter wel vragen ze
kerheid te geven dat de overeen
komst ook wordt nagekomen.
FAILLISSEMENT
Faillissement is een heel andere zaak
dan surséance van betaling. Het is
erop gericht het hele vermogen van
de schuldenaar te gelde te maken om
al zijn schuldeisers zoveel mogelijk te
kunnen voldoen. Een faillissement
wordt aangevraagd bij de rechtbank.
Zo'n aanvraag kan worden inge
diend door de schuldenaar zelf, door
het openbaar ministerie als het in het
algemeen belang nodig is, maar
meestal gebeurt het door één of meer
schuldeisers.
Nadat iemand door de rechtbank
failliet is verklaard worden een
rechter-commissaris en een curator
benoemd. De rechter-commissaris is
een rechter die toeziet op de juiste
gang van zaken in het faillissement;
de curator is belast met de afwikke
ling van de zaken. Het gevolg van
een faillissement is, dat men de be
schikking over zijn vermogen ver
liest. Men blijft wel handelingsbe-
kwaam, maar men mag niet meer zelf
handelen; dat moet aan de curator
worden overgelaten. Bij een faillis
sement krijgen alle bekende schuld
eisers daarvan bericht en er wordt
ook bekendheid gegeven door een
bericht in de krant. Voor een be
paalde datum krijgen de schuldeisers
gelegenheid hun vorderingen in te
dienen, waarna tot de definitieve
vaststelling van alle schulden kan
De Onderlinge Verzekerings Maat
schappij tegen Hagelschade in Zee
land, die het risiko verzekert van ha
gelschade aan landbouwgewassen op
onderlinge basis, heeft de Algemene
jaarvergadering gehouden op 1 maart
jl. in het Gemeenschapscentrum Den
Dullaert te Hulst.
Voorzitter K.J.A. Baron Collot d'Es-
cury deelde mede tijdens de verga
dering, dat bijna ƒ78.000,- aan
schade is uitgekeerd aan 23 deelge
noten. Desondanks kan er nog 20%
van de premie van 1982 gerestitueerd
worden.
Voor het verzekeringsjaar 1982, zo
blijkt uit het verslag over het 92e
boekjaar, was het mogelijk ook het
risiko van storm-schade mee te ver
zekeren voor enkele windgevoelige
gewassen, zoals tarwe, gerst, rogge en
mais. In 1983 wordt de mogelijkheid
geboden om meerdere gewassen
hiervoor te verzekeren o.a. maan- en
koolzaad, karwij en alle graszaden.
Tijdens de vergadering stond ook
een bestuursverkiezing op de agen
da. De heer B.P. van Acker en J. de
Regt werden beiden herkozen. De
heer J. Kegelaer Clinge is benoemd
als nieuw bestuurslid, wegens een
tussentijdse vakature in verband met
het overlijden van de heer J.C.A.M.
de Deckere.
Er waren 37 deelgenoten aanwezig.
Het bestuur van de Stichting Ont-
wikkelings- en Saneringsfonds voor
de Landbouw heeft besloten de mo
gelijkheid tot het indienen van aan-
vragen in het kader van de rentesub- CfolliFirT
sidieregeling, de bedrijfsbeëindiging iCIllllg*
en de bedrijfsbeëindiging samen
gaand met glasafbraak te schorsen.
Het provinciaal bestuur van Noord-
Brabant heeft besloten de ophokp
licht van duiven in deze provincie
voor 1983 vast te stellen van 15 maart
tot 1 juni a.s..
De schorsingstermijn loopt tot en
met 6 juni 1983. Het bestuur heeft
hiertoe besloten, daar heroverweging
van deze regelingen door de budget
taire problematiek van het fonds
noodzakelijk blijkt.
Het invoefen van een vermogens
winstbelasting op grond zou op de
prijsvorming een sterk stabiliserende
invloed hebben, terwijl de kosten
van de inning van een dergelijke be
lasting door de geringe omzetten be
perkt zijn.
Ir. C.P. Veerman
worden overgegaan. Zijn er al besla
gen gelegd, dan vervallen deze door
het faillissement. Lopende overeen
komsten kunnen worden ontbonden,
maar wil de curator deze laten door
gaan, dan kan van hem worden ver
langd dat hiervoor zekerheid wordt
gesteld. Zijn er al voor het faillisse
ment handelingen verricht waardoor
schuldeisers werden benadeeld, dan
kan de curator deze onder zekere
voorwaarden teniet doen. Een fail
lissement eindigt vaak door het ver
bindend worden van de zgn. slotuit-
delingslijst. Daarin is aangegeven
hoeveel of elk van de schuldeisers zal
ontvangen. Het is echter ook moge
lijk, dat een faillissement door ge
brek aan baten wordt opgeheven.
Dat betekent, dat er geen voldoende
baten zijn om aan de concurrente
schuldeisers iets te betalen, zodat het
geen zin heeft het faillissement lan
ger te laten duren. Schuldeisers die
niet volledig worden betaald, kun
nen later na na het einde van het
faillissement altijd nog pogingen
doen om hun geld te krijgen, als de
gene die failliet was weer over mid
delen gaat beschikken. Het is dus
niet zo, dat men na een faillissement
niet meer kan worden aangesproken
voor de niet-betaalde schulden.
Alles bij elkaar een materie die voor
de betrokkenen niet zo plezierig is en
waaraan bovendien nogal wat haken
en ogen zitten. We wensen niemand
toe, dat hij daarmee veel te maken zal
krijgen.
In heel wat streken van ons land is de
varkenshouderij de belangrijkste bron
van werkgelegenheid, waar enige
tienduizenden direct of indirect van
afhankelijk zijn. De produktie staat in
Nederland zowel wat kosten-opbreng-
stenverhouding, als kwaliteit betreft,
op zeer hoog peil. Wij hebben onze
export dan ook geleidelijk kunnen
uitbreiden en brengen, met zestien
miljoen slachtingen, nu circa dertien
procent van de totale varkensvlees-
produktie in de EG voort.
Voor onze varkenshouderij, die zo
zeer afhankelijk is van import van
veevoedergrondstoffen en exportmo-
gelijheden van het eindprodukt, is
het van groot belang in welke richting
het EG-landbouwbeleid zich ontwik
kelt. Het gaat dan vooral om indirecte
invloeden vanuit Brussel. Immers de
marktordening voor varkens voorziet
niet in een effectieve ondersteuning via
interventieprijzen. Het directe effect
van de verhoging der basisprijs vol
gens het EG-voorstel f 5,54 per kg
geslacht gewicht) is dan ook zeer be
perkt. Overigens hebben we zeker
vanuit ons land ook geen behoefte aan
een garantieprijs die eventueel pro
duktie-uitbreiding uitlokt. Wel is het
gewenst dat via een effectieve hante
ring van het aanwezige instrumenta
rium (aanvullende bescherming aan
de buitengrens der EG, exportrestitu
ties en particuliere opslag) een te grote
prijsval wordt voorkomen.
Van groot belang voor ons land is dat
vooral de grenzen open blijven en er
Een goed voorbeeld van het verleden week in deze rubriek genoemde
profijtbeginsel is een eventuele pleziervaartuigenbelasting. De minis
terraad heeft zich in 1979 daartoe in beginsel uitgesproken. De in
komsten zouden ten goede moeten komen aan de instanties die kosten
maken ten behoeve van de watersport.
Naar goed gebruik is een werkgroep
samengesteld, waarin naast verte
genwoordigers van het Rijk ook eni
ge provinciale vertegenwoordigers
zitting hebben. Onlangs heeft deze
werkgroep aan de staatssecretarissen
van Binnenlandse Zaken en Finan
ciën en aan de minister van Land
bouw en Visserij een rapport aange
boden, waarin wordt geconcludeerd
dat een Provinciale pleziervaartui
genbelasting moet worden inge
voerd.
De werkgroep is van mening dat de
voorkeur moet worden gegeven aan
een op het profijtbeginsel steunende
provinciale bestemmingsbelasting
boven invoering van een rijksbelas
ting. De verwachting is dat de voor
gestelde belasting circa 65 miljoen
per jaar zal kunnen opleveren, bij
een netto-uitgave ten behoeve van de
pleziervaart van om en nabij de 62
miljoen.
De belastingplicht zou moeten rus
ten op de houder van een plezier
vaartuig dat een vaste ligplaats heeft
binnen de provincie. Als grondslag
voor de belasting denkt men aan de
lengte van het pleziervaartuig, in
combinatie met het eventuele aan
wezige motorvermogen. De provin
cie moet - in de gedachten van de
werkgroep - de vrijheid krijgen het
tarief voor de belasting vast te stel
len, afhankelijk van het voorzienin
genniveau dat ten behoeve van de
pleziervaart aanwezig is. Wel zal
voorkomen moeten worden dat de
tarieven provinciaal te veel gaan
verschillen. Als mogelijke tarieven
per pleziervaartuig worden bedragen
genoemd van 100,— tot 550,—
per jaar.
Het provinciaal bestuur zal de taak
moeten krijgen de opbrengst van de
belasting te verdelen. Men denkt
daarbij aan:
uitkering aan eigenaren of be
heerders van oevers als bijdrage
in de kosten van het jaarlijkse
onderhoud en herstel van de oe
vers;
bijdrage aan de lagere overheden
als tegemoetkoming in de kosten
van bruggen en sluizen;
uitgaven verbonden aan specifiek
ten behoeve van de pleziervaart
getroffen voorzieningen.
Op gelijke wijze als nu met de mo
torrijtuigenbelasting gebeurt zal
voor de belastingheffing gebruik
kunnen worden gemaakt van de
dienstverlening van de postkantoren.
Bij betaling van de belasting wordt
een sticker uitgereikt, die op het
vaartuig kan worden aangebracht en
waaruit blijkt dat de belasting voor
het jaar is betaald.
Tot zover de inhoud van het rapport.
Voorlopig is er nog geen wetsont
werp waardoor de heffing ook nog
niet aanstaande is. Toch mag U ver
wachten dat onze overheid elke mo
gelijkheid zal aangrijpen om bepaal
de uitgaven via een heffing aan de
gebruiker in rekening te brengen.
Daarom ben ik er bijna zeker van dat
het nieuw aangeboorde inkomens
bronnetje zeker in exploitatie zal
worden genomen.
Veerbeek.
niet regelmatig op grond van moeilijk
aan te pakken, zogenaamde veteri
naire of fytosanitaire redenen grens-
belemmeringen worden opgeroepen.
Daartoe is het van groot belang dat we
bij de produktie, verwerking en trans
port er vanuit de sector alles aan doen
om deze risico's zo veel mogelijk uit te
sluiten. Hygiëne en het strikt nako
men van de regels in het kader van
dierziektebestrijding is een absolute
voorwaarde.
Positief is daarom dat begin februari
de EG-ministerraad een aantal wijzi
gingen in de richtlijnen "Derde lan
den" en "Vers vlees" is overeengeko
men, die vóór 1 januari 1985 van
kracht moeten worden. Nationale lid
staten zullen dan geen tijdrovende on
derzoeken aan de grenzen, op dierge
neesmiddelen, anti-biotica, hormonen
en dergelijke, meer mogen doen. Wel
zal er nog eerst het nodige touwtrek
ken moeten plaatsvinden om de on
derzoekmethodes te harmoniseren.
Verder zal vlees van mannelijke
slachtvarkens beneden een bepaald
geslacht gewicht vrij verhandelbaar
worden. Indien deze gewichtsgrens
straks in overeenstemming met de si
tuatie in de praktijk wordt vastgesteld
kan grotendeels het castreren achter
wege blijven. Via gunstiger voeder
conversies voor de varkenshouderij
kan een belangrijke verbetering
van de kostenopbrengstenverhouding
betekenen.
Ook indirect is de varkenshouder
nauw betrokken bij de discussie ron
dom het EG-landbouwbeleid. Zo is het
voor ons land van groot belang dat de
import van de graanvervangers op het
huidige niveau mogelijk blijft, waar
door we onze gunstige kostprijs voor
het voer kunnen handhaven. Daar
naast is het van groot belang dat, nu er
voor een aantal belangrijke produkten
als melk, graan en suiker sprake is van
overschotten, een omvangrijke om
schakeling binnen de EG in de rich
ting van varkenshouderij wordt voor
komen. Daartoe is het nodig dat bij
voorbeeld de graanprijs op kostprijs
houdend niveau blijft voor het door
snee bedrijf in de EG. Daarna moeten
produktiealternatieven worden aan
gedragen. Met name het stimuleren
van de produktie van plantaardig eiwit
als veevoedergrondstof blijkt ook uit
varkenshouderijoogpunt bekeken een
positieve zaak.
A l met al is het EG-beleid, ook voor de
toekomst van onze varkenshouderij,
van doorslaggevende betekenis.
Luteijn
De Provinciale Commissie Beheer
Landbouwgronden in de provincie
Zeeland maakt ingevolge artikel 14,
eerste lid, van de Beschikking be
heersovereenkomsten 1983 bekend
dat het ontwerp-beheersplan "De
Poel-Heinkenszand", alsmede de
toelichting op het ontwerp-beheers
plan, voor een ieder ter inzage ligt van
21 maart tot en met 19 april 1983 op
de navolgende plaatsen:
1. het gemeentehuis van Borsele
2. Het gemeentehuis van Kapelle
3. Het stadskantoor van Goes
4. ten kantore van de Hoofdinge
nieur-Directeur van de Landinrich
ting, Grond- en Bosbeheer, Westsin
gel 58 te Goes.
Een ieder kan vóór 3 mei 1983
zijn/haar mening over de inhoud
van deze stukken schriftelijk kenbaar
maken bij:
Secretariaat Provinciale Commissie
Beheer Landbouwgronden, West
singel 58, 4461 BM Goes.
De bovengenoemde stukken, alsme
de nadere informatie, kunt U ver
krijgen bij: Directie Beheer Land
bouwgronden, Westsingel 58, 4461
DM Goes, telefoon: 01100- 16440.