Biddag voor het gewas
KNLC kommentaar
Ingeving
Voorlichting moet inleveren
over geld
en goed
Het Profijtbeginsel
«te
(lr.ir. H.P.F. Curfs
Sanering
Inlegvel 1983
Sociale verzekering
Legsektor
vraagt hulp
Borgstellingsfonds
Uitkering tuinders
eerste 30.000 m3 gas
ondervindt vertraging
Wanneer iemand onroerend goed
koopt moet hij of zij kosten betalen.
Welke kosten zijn dit?
a. notarïskosten voor het opmaken
van een definitieve transportakte
b. het kadastraal recht zijnde
ƒ218,— voor overdracht van een
geheel kadastraal perceel. Bij een
gedeeltelijk kadastraal perceel is
dit 433,-.
c. overdrachtsbelasting; deze over
drachtsbelasting is 6van de
koopsom. Voor de overdracht
van een woning moet deze over
drachtsbelasting altijd worden
betaald. Bij aankoop van naburi
ge percelen landbouwgrond kan
vrijstelling van onze overdrachts
belasting worden verleend in
dien betrokkene reeds gedurende
5 jaar grond in eigendom heeft
die een even grote oppervlakte
omvat als hij koopt. Ook de tijd
die vader c.q. schoonvader de
grond reeds in eigendom had telt
mee omdat de zoon c.q. schoon
zoon het bedrijf overnam. Bij be
drijfsovername van ouders door
een kind van het gehele bedrijf is
eveneens geen overdrachtsbelas
ting verschuldigd. Informeer
eerst goed of u wel of geen over
drachtsbelasting verschuldigd
bent.
d. makelaarscourtage, deze dient te
worden betaald indien aankoop
van onroerend goed via een ma
kelaar plaatsvindt. Vraag altijd
vooraf hoe hoog het makelaars
courtage is. Over het makelaars
courtage is B.T.W. verschuldigd.
Voorbeeld
Iemand koopt van een partikulier
een stuk grond en betaalt daarvoor
180.000, Hij heeft geen vrijstelling
van overdrachtsbelasting
aankoopsom 180.000,—
notariskosten 1.785,—
kad. recht 218,
(geheel kadastraal perceel)
6% overdrachts
belasting 10.800,—
192.803 -
lndien de verkoop via een veiling
was gebeurd dus een openbare ver
koop - hadden de notariskosten c.q.
veilingskosten 6416,— bedragen.
Indien de koper nog een hypotheek
af moet sluiten bij een bank van stel
140.000,— betaalt hij in de meeste
gevallen
afsluitprovisie stel 1% is 1.400,—
notariskosten hypotheekakte
1.048,
kadastraal recht 480,—
2.2£J 2.928,-
De totale kosten bedragen in dit
voorbeeld 12.803, ƒ2.928 -
ƒ15.731,-. Indien men vrijstelling
van overdrachtsbelasting heeft dan
worden de kosten 4.931De hier
boven genoemde kosten kunnen fis-
kaal worden afgeschreven half jaar.
Als u onroerend goed koopt is het
noodzakelijk de bijkomende kosten
te kennen.
J. Markusse.
De land- en tuinbouw hebben als be
langrijkste beheerder van de open-
ruimte in ons land alle belang bij een
goed beleid ten aanzien van de orde
ning van die ruimte. Bestemmings
plannen zijn daarbij onmisbaar. Van
lieverlee zijn die bestemmingsplannen
evenwel uitgegroeid tot dikke ambte
lijke nota's, die wel zeer gedetailleerd
regelen wat wel en niet mag in het
buitengebied der gemeenten. Gevoegd
bij de ontwikkeling van streekplan
nen, van structuurschema's over na-
tuur- en landschapsbehoud en van het
relatienotabeleid, is er een wirwar van
hele en halve regelwetgeving ontstaan,
die tot grote onzekerheid en onduide
lijkheid voor boer en tuinder leidt.
Vooral bij de ontwikkeling van zijn
bedrijf wordt hij daar steeds meer mee
geconfronteerd.
Zo komen meer en meer beperkende
bepalingen voor in bestemmingsplan
nen als het gaat om het bouwen van
bedrijfsgebouwen voor de intensieve
veehouderij en de glastuinbouw.
Vooral bedrijven met relatief weinig
Bidden voor onze boterham! Doen we
dat nog? Misschien als we bij Oma en
Opa te gast zijn en één van beiden in
het traditioneel Zeeuwse tafelgebed:
"Menslievend God..." voorgaat. Maar
thuis: nee, daar komt het er niet zo
meer van. Niet dat wij ongodsdienstig
zijn, o nee, we hebben er niets tegen,
maar...de kerk en zo, en bidden, dat is
er niet meer zo bij. Vroeger - nog geen
50 jaar geleden - was dat bidden en die
kerkgang nog een heel gewone zaak in
ons Zeeuwse land. Overal staken nog
de torenspitsen, die bij de kerken
midden op de dorpen hoorden boven
alles uit. Zij zijn een soort teken, hoe
die kerk centraal stond. Nog vroeger
in de vorige eeuw - geschiedde zelfs de
landbouwvoorlichting van de kansel
af, aldus Prof. Hofstede.
Daarom was er ook vroeger die biddag
en die dankdag voor 'het gewas. Op
vele dorpen was het een dag als op
zondag, men werkte niet en ging soms
zelfs twee of drie keer naar de kerk.
Het hoorde bij elkaar in die tijd en zo
was het goed!
Niet goed zou het zijn, om deze tijd
daarmee te vergelijken en sommige
dingen wel te aksepteren en andere
dingen nostalgisch te bezien, zo melde
klacht van: "Dat van vroeger was be
ter". Onze tijd doet het anders. Goed,
laten we erkennen dat een stuk vorm-
christendom is verdwenen. Of je dat zo
erg moet vinden, is de vraag, die we
vandaag in het midden laten. Maar de
moderne mens en daarmee ook de
moderne agrariër weet heel goed dat
die mens niet alleen uit materie be
staat. Wat hij ook wel weet is, dat hij
op een heel andere manier boer is dan
bijvoorbeeld zijn vader.
Maar juist daarom kunnen wij stellen
dat dat niet-materiële stuk, dat gees
telijke gedeelte van die mens ook an
ders funktioneert! Immers: in deze
tijd zullen we samen heel veel anders
moeten doen dan vroeger. Voor de ge
lovige agrariër is dat officiële van de
bid- en dankdag ook verdwenen. In
veel plaatsen is die kerkdienst op die
dag in de week er niet meer. Verscho
ven naar de zondag ervoor of erna.
Maar die mens, die modern gelooft,
weet ook dat de God van de Bijbel niet
een soort natuur-God is, die een soort
geestelijke aanvulling is op onze
aardse arbeid. Wij lezen in het oude
boek, dat God op een heel bijzondere
manier met ons is. Voor het oude Is
raël was God de God van de bevrijding
uit de slavernij. Die slavernij wordt
aangeduid met het woord Egypte. Die
bevrijding leidde tot de tocht naar het
Beloofde Land. Voor de Christelijke
gemeente in het Nieuwe Testament is
God ook de God van de Bevrijding. En
het is die God van de vrijheiddie ons
in onze arbeid voor het dagelijks brood
ook vrij maakt in Christus. En zo
mogen wij biddend ons werk doen,
doortrokken van de Geest van Chris
tus, die ons als vrije mensen onze ver
antwoordelijkheid wil laten dragen
voor bedrijf en medemens in een
wereld, die dit soort verantwoordelijk
heid dringend nodig heeft.
Goes H.M.S.
De bezuinigingen die moeten worden doorgevoerd in het gehele over
heidsapparaat, zullen de voorlichting aan land- en tuinbouw niet onbe
roerd laten. Er zal in deze operatie echter zorgvuldig naar worden
gestreefd dat de doelstelling van dit belangrijke beleidsinstrument niet
wezenlijk wordt aangetast. Gepoogd zal worden dit te bereiken door het
stellen van prioriteiten in de activiteiten en door het verhogen van de
doelmatigheid.
Hierop kwam kort samengevat de
boodschap neer die dr.ir. H.P.F.
Curfs meebracht voor de bezoekers
van de CLO-studiedagen. De direc
teur Veehouderij en Zuivel van het
ministerie van Landbouw ging in
zijn rede in op de landbouwvoor
lichting in de komende jaren. Curfs
stelde dat het peil van dé Neder
landse boer en tuinder en de infor
matiestroom via vakbladen en voor
lichtingsbrochures zodanig is, dat het
geven van receptvoorlichting minder
aandacht behoeft dan in het verle
den. Dit betekent dat de voorlich
tingsdienst minder tijd zal gaan be
steden aan eenvoudige problemen
Het profijtbeginsel wordt in het woordenboek omschreven als een
sociaal-politiek beginsel dat inhoudt dat de openbare voorzieningen
zoveel mogelijk betaald moeten worden door degenen die er profijt van
hebben.
van teelttechnische of voedingstech-
nische aard en daarvoor geen aparte
bedrijfsbezoeken meer zal afleggen.
Curfs benadrukte dat hiermee niet
alle bedrijfsbezoeken komen te ver
vallen. De voorlichting zal de ko
mende jaren meer accent gaan leg
gen op de activiteiten die het onder
nemerschap en vakmanschap van de
boer tot ontwikkeling kunnen bren
gen. Omdat het doelmatiger is een
aantal boeren met vergelijkbare
problemen tegelijkertijd te helpen,
zal de komende jaren meer gewerkt
gaan worden via groepsvoorlichting.
Een bijkomend voordeel is volgens
Curfs de boeren daarbij ook van el
kaar leren.
Zoals uit deze omschrijving blijkt
heeft dit beginsel duidelijk te maken
met de verhouding tussen overheid
en burger. Tussen burgers onderling
is in feite een soortgelijk principe van
kracht, al wordt het daar anders ge
noemd. Leveringen en diensten tus
sen personen en ondernemingen
worden verrekend op basis van de
geldende kostprijs, zo mogelijk in
clusief een opslag voor risico's en
winst. Blijkt de kostprijs van de één
te hoog te zijn, dan is er wel een an
der te vinden die tegen een lagere
prijs wil leveren. Zeker heden ten
dage.
De overheid daarentegen hoeft niet
in de concurrentieslag mee te doen..
Haar monopoliepositie brengt mee
dat bepaalde door haar in rekening
te brengen vergoedingen hoog ge
voeld kunnen worden, doch er is
geen alternatief. Daardoor lijkt het
mij een goede zaak dat niet meer ta
ken door de overheid worden uitge
voerd dan ook beslist-noodzakelijk
is.
De algemene voorzieningen ten be
hoeve van de gemeenschap worden
door de overheid bekostigd uit de
algemene middelen ofwel de belas
tingen. Tot deze collectieve voorzie
ningen worden in ieder geval gere
kend; algemeen bestuur, politie, jus
titie en defensie. Dit omdat deze
voorzieningen gericht zijn op de sa
menleving als geheel.
Daarnaast zijn er voorzieningen die
bedoeld zijn voor bepaalde groepen
binnen onze samenleving zoals; on
derwijs, sociale verzekering, verkeers-
voorzieningen, radio en t.v. etc. Voor
deze "diensten" van de overheid
worden ten dele profijtbelastingen-'
geheven.
Denk aan school- en collegegeld, so
ciale premies, motorrijtuigenbelas
ting, benzine en dieselaccijns en
luister- en kijkgeld. Juist bij het
vaststellen van de hoogte van de
profijtbelastingen ontstaan de mees
te cönflicten met degenen die het
aangaan. Het is natuurlijk erg ge
makkelijk te stellen dat het maar
volledig uit de algemene middelen
gefinancierd moet worden. Doch
dan gaat men wel voorbij aan het
gegeven dat dan ook de grootste
verspilling kan plaats vinden. Iets
wat gratis ter beschikking is heeft in
onze ogen geen waarde en er wordt
redelijk slordig mee omgesprongen.
Zodra echter de gebruiker moet gaan
betalen voor zijn genot, zal hij ook
beter en zuiniger omgaan met de
voorziening. Denk maar aan de prijs
van het aardgas. Toen het maar
0.05 per m3 was heeft men het
royaal gebruikt. Nu het meer dan het
tienvoudige in prijs is, gaat men er
bewuster mee om. Zo zijn er natuur
lijk meerdere voorbeelden te beden
ken.
Daarom is het een goede zaak dat
onze overheid dit moment ernst
maakt met de sanering van haar fi
nanciën. Een van de mogelijkheden
daartoe is de verdere doorvoering van
het profijtbeginsel bij de belasting
heffing. Niet uit het oogpunt dat be
paalde groepen daardoor het gelag
moeten betalen maar veel meer uit
hoofde van het bewuster kiezen voor
bepaalde voorzieningen.
Waarmee dan tevens besparingen
kunnen worden gerealiseerd.
Veerbeek.
In 1981 verscheen een nieuwe druk
van de door de Agrarische Sociale
Fondsen uitgegeven "Gids voor de
sociale verzekering in het agrarisch
bedrijf'.
Jaarlijks wordt er een inlegvel bij dit
boekje gemaakt, waarop de nieuwste
cijfermatige gegevens en een aantal
aanvullingen staan afgedrukt.
Het nieuwste inlegvel, dat is bijge
werkt met de gegevens per 1 januari
1983, is inmiddels verschenen.
De bezitters van een boekje kunnen
de regionale kantoren van het A.S.F.
verzoeken om toezending van een
(gratis) exemplaar.
grond ondervinden daarvan nadeel.
Maar ook het aantal beperkende
voorschriften voor het gebruik van de
grond, waardoor aanlegvergunningen
vereist zijn, neemt toe. Een doorlo
pende bron van ergernis blijft voor
menig boer ook het beleid van de wel
standscommissies. De goedkeuring
vergt vaak kostbare tijd, veroorzaakt
hogere kosten en de zin van veel voor
geschreven veranderingen ontgaat
menigeen. Me dunkt dat hier dan ook
uiterst zinvol bezuinigd zou kunnen
worden.
Voor veel agrarische bedrijven blijft de
hinderwet op een of andere manier een
bedreiging vormen. Niet alleen be
lemmert het veel bedrijven bij hun
ontwikkeling, maar zijn veel voor
schriften onvoldoende op de dagelijkse
praktijk afgestemd. Het bezit van een
hinderwetvergunning biedt dan ook
zeker geen garantie dat men een be
drijf steeds kan continueren, zoals re
centelijk weer bij een gerechtelijke
uitspraak is gebleken. Vooral ook het
hanteren van de afstandstabellen leidt
tot steeds meer situaties waarbij met
name intensieve veehouderijbedrijven
in hun ontwikkeling worden beknot,
doordat in hun omgeving veranderin
gen hebben plaatsgevonden. A l met al
wordt het hoog tijd dat onze totale re
gelwetgeving voor het buitengebied
eens flink wordt opgeschoond en meer
gaat aansluiten bij de reële economi
sche situatie.
Overigens is er ook een terrein waar
extra regels meer en meer onmisbaar
lijken. Dat betreft de bescherming van
de bodem en handhavind van het pro-
duktievermogen van de grond. Juist
vanuit deze sector zullen we hier op
een zorgvuldig beleid moeten blijven
aandringen.
Het gaat daarbij om het tegengaan
van verontreiniging van de grond van
buitenaf en om het regelen van tran
sport of verwerking van mestover
schotten in bepaalde streken. Overi
gens is het bedrijfsleven zelf hier via de
mestbanken al vele jaren in de prak
tijk mee bezig. Luteijn
De Nederlandse Organisatie van
Pluimveehouders (N.O.P.) heeft
het Landbouwschap gevraagd
zijn invloed aan te wenden bij het
Borgstellingsfonds inzake steun
aan de legsektor.Een wat soepele
toepassing van de regels van het
Borgstellingsfonds kan ertoe me
dewerken dat een aantal legbe-
drijvennietgedwongenwordtover
te gaan tot een minder gezonde
financiering.
De uitkering aan tuinders van de
korting op hun gasprijs voor het ver
bruik van de eerste 30.000 m3 onder
vindt enige vertraging. Volgens eind
vorig jaar gemaakte afspraken tussen
het Landbouwschap, de Gasunie en
de Vegin zou die korting op de klein-
verbruikersprijs (ongeveer 9
cent/m3) in de loop van de maand
februari worden uitgekeerd.
Het Landbouwschap heeft geëist dat
de afspraken hierover, zoals deze zijn
gemaakt op 29 december vorig jaar,
volledig worden nagekomen. Tevens
gaat het schap ervan uit dat de gas
bedrijven uiterlijk begin maart wor
den geïnformeerd over de bestaande
regeling. De verrekening kan dan
starten bij de maandrekening van
februari. Overigens wordt de be
trokken tuinders geadviseerd de re
keningen over januari 1983 binnen
de daarvoor gestelde termijnen te
betalen zonder hierop enige aftrek
toe te passen.