Biddag voor het gewas KNLC kommentaar Ingeving Voorlichting moet inleveren over geld en goed Het Profijtbeginsel «te (lr.ir. H.P.F. Curfs Sanering Inlegvel 1983 Sociale verzekering Legsektor vraagt hulp Borgstellingsfonds Uitkering tuinders eerste 30.000 m3 gas ondervindt vertraging Wanneer iemand onroerend goed koopt moet hij of zij kosten betalen. Welke kosten zijn dit? a. notarïskosten voor het opmaken van een definitieve transportakte b. het kadastraal recht zijnde ƒ218,— voor overdracht van een geheel kadastraal perceel. Bij een gedeeltelijk kadastraal perceel is dit 433,-. c. overdrachtsbelasting; deze over drachtsbelasting is 6van de koopsom. Voor de overdracht van een woning moet deze over drachtsbelasting altijd worden betaald. Bij aankoop van naburi ge percelen landbouwgrond kan vrijstelling van onze overdrachts belasting worden verleend in dien betrokkene reeds gedurende 5 jaar grond in eigendom heeft die een even grote oppervlakte omvat als hij koopt. Ook de tijd die vader c.q. schoonvader de grond reeds in eigendom had telt mee omdat de zoon c.q. schoon zoon het bedrijf overnam. Bij be drijfsovername van ouders door een kind van het gehele bedrijf is eveneens geen overdrachtsbelas ting verschuldigd. Informeer eerst goed of u wel of geen over drachtsbelasting verschuldigd bent. d. makelaarscourtage, deze dient te worden betaald indien aankoop van onroerend goed via een ma kelaar plaatsvindt. Vraag altijd vooraf hoe hoog het makelaars courtage is. Over het makelaars courtage is B.T.W. verschuldigd. Voorbeeld Iemand koopt van een partikulier een stuk grond en betaalt daarvoor 180.000, Hij heeft geen vrijstelling van overdrachtsbelasting aankoopsom 180.000,— notariskosten 1.785,— kad. recht 218, (geheel kadastraal perceel) 6% overdrachts belasting 10.800,— 192.803 - lndien de verkoop via een veiling was gebeurd dus een openbare ver koop - hadden de notariskosten c.q. veilingskosten 6416,— bedragen. Indien de koper nog een hypotheek af moet sluiten bij een bank van stel 140.000,— betaalt hij in de meeste gevallen afsluitprovisie stel 1% is 1.400,— notariskosten hypotheekakte 1.048, kadastraal recht 480,— 2.2£J 2.928,- De totale kosten bedragen in dit voorbeeld 12.803, ƒ2.928 - ƒ15.731,-. Indien men vrijstelling van overdrachtsbelasting heeft dan worden de kosten 4.931De hier boven genoemde kosten kunnen fis- kaal worden afgeschreven half jaar. Als u onroerend goed koopt is het noodzakelijk de bijkomende kosten te kennen. J. Markusse. De land- en tuinbouw hebben als be langrijkste beheerder van de open- ruimte in ons land alle belang bij een goed beleid ten aanzien van de orde ning van die ruimte. Bestemmings plannen zijn daarbij onmisbaar. Van lieverlee zijn die bestemmingsplannen evenwel uitgegroeid tot dikke ambte lijke nota's, die wel zeer gedetailleerd regelen wat wel en niet mag in het buitengebied der gemeenten. Gevoegd bij de ontwikkeling van streekplan nen, van structuurschema's over na- tuur- en landschapsbehoud en van het relatienotabeleid, is er een wirwar van hele en halve regelwetgeving ontstaan, die tot grote onzekerheid en onduide lijkheid voor boer en tuinder leidt. Vooral bij de ontwikkeling van zijn bedrijf wordt hij daar steeds meer mee geconfronteerd. Zo komen meer en meer beperkende bepalingen voor in bestemmingsplan nen als het gaat om het bouwen van bedrijfsgebouwen voor de intensieve veehouderij en de glastuinbouw. Vooral bedrijven met relatief weinig Bidden voor onze boterham! Doen we dat nog? Misschien als we bij Oma en Opa te gast zijn en één van beiden in het traditioneel Zeeuwse tafelgebed: "Menslievend God..." voorgaat. Maar thuis: nee, daar komt het er niet zo meer van. Niet dat wij ongodsdienstig zijn, o nee, we hebben er niets tegen, maar...de kerk en zo, en bidden, dat is er niet meer zo bij. Vroeger - nog geen 50 jaar geleden - was dat bidden en die kerkgang nog een heel gewone zaak in ons Zeeuwse land. Overal staken nog de torenspitsen, die bij de kerken midden op de dorpen hoorden boven alles uit. Zij zijn een soort teken, hoe die kerk centraal stond. Nog vroeger in de vorige eeuw - geschiedde zelfs de landbouwvoorlichting van de kansel af, aldus Prof. Hofstede. Daarom was er ook vroeger die biddag en die dankdag voor 'het gewas. Op vele dorpen was het een dag als op zondag, men werkte niet en ging soms zelfs twee of drie keer naar de kerk. Het hoorde bij elkaar in die tijd en zo was het goed! Niet goed zou het zijn, om deze tijd daarmee te vergelijken en sommige dingen wel te aksepteren en andere dingen nostalgisch te bezien, zo melde klacht van: "Dat van vroeger was be ter". Onze tijd doet het anders. Goed, laten we erkennen dat een stuk vorm- christendom is verdwenen. Of je dat zo erg moet vinden, is de vraag, die we vandaag in het midden laten. Maar de moderne mens en daarmee ook de moderne agrariër weet heel goed dat die mens niet alleen uit materie be staat. Wat hij ook wel weet is, dat hij op een heel andere manier boer is dan bijvoorbeeld zijn vader. Maar juist daarom kunnen wij stellen dat dat niet-materiële stuk, dat gees telijke gedeelte van die mens ook an ders funktioneert! Immers: in deze tijd zullen we samen heel veel anders moeten doen dan vroeger. Voor de ge lovige agrariër is dat officiële van de bid- en dankdag ook verdwenen. In veel plaatsen is die kerkdienst op die dag in de week er niet meer. Verscho ven naar de zondag ervoor of erna. Maar die mens, die modern gelooft, weet ook dat de God van de Bijbel niet een soort natuur-God is, die een soort geestelijke aanvulling is op onze aardse arbeid. Wij lezen in het oude boek, dat God op een heel bijzondere manier met ons is. Voor het oude Is raël was God de God van de bevrijding uit de slavernij. Die slavernij wordt aangeduid met het woord Egypte. Die bevrijding leidde tot de tocht naar het Beloofde Land. Voor de Christelijke gemeente in het Nieuwe Testament is God ook de God van de Bevrijding. En het is die God van de vrijheiddie ons in onze arbeid voor het dagelijks brood ook vrij maakt in Christus. En zo mogen wij biddend ons werk doen, doortrokken van de Geest van Chris tus, die ons als vrije mensen onze ver antwoordelijkheid wil laten dragen voor bedrijf en medemens in een wereld, die dit soort verantwoordelijk heid dringend nodig heeft. Goes H.M.S. De bezuinigingen die moeten worden doorgevoerd in het gehele over heidsapparaat, zullen de voorlichting aan land- en tuinbouw niet onbe roerd laten. Er zal in deze operatie echter zorgvuldig naar worden gestreefd dat de doelstelling van dit belangrijke beleidsinstrument niet wezenlijk wordt aangetast. Gepoogd zal worden dit te bereiken door het stellen van prioriteiten in de activiteiten en door het verhogen van de doelmatigheid. Hierop kwam kort samengevat de boodschap neer die dr.ir. H.P.F. Curfs meebracht voor de bezoekers van de CLO-studiedagen. De direc teur Veehouderij en Zuivel van het ministerie van Landbouw ging in zijn rede in op de landbouwvoor lichting in de komende jaren. Curfs stelde dat het peil van dé Neder landse boer en tuinder en de infor matiestroom via vakbladen en voor lichtingsbrochures zodanig is, dat het geven van receptvoorlichting minder aandacht behoeft dan in het verle den. Dit betekent dat de voorlich tingsdienst minder tijd zal gaan be steden aan eenvoudige problemen Het profijtbeginsel wordt in het woordenboek omschreven als een sociaal-politiek beginsel dat inhoudt dat de openbare voorzieningen zoveel mogelijk betaald moeten worden door degenen die er profijt van hebben. van teelttechnische of voedingstech- nische aard en daarvoor geen aparte bedrijfsbezoeken meer zal afleggen. Curfs benadrukte dat hiermee niet alle bedrijfsbezoeken komen te ver vallen. De voorlichting zal de ko mende jaren meer accent gaan leg gen op de activiteiten die het onder nemerschap en vakmanschap van de boer tot ontwikkeling kunnen bren gen. Omdat het doelmatiger is een aantal boeren met vergelijkbare problemen tegelijkertijd te helpen, zal de komende jaren meer gewerkt gaan worden via groepsvoorlichting. Een bijkomend voordeel is volgens Curfs de boeren daarbij ook van el kaar leren. Zoals uit deze omschrijving blijkt heeft dit beginsel duidelijk te maken met de verhouding tussen overheid en burger. Tussen burgers onderling is in feite een soortgelijk principe van kracht, al wordt het daar anders ge noemd. Leveringen en diensten tus sen personen en ondernemingen worden verrekend op basis van de geldende kostprijs, zo mogelijk in clusief een opslag voor risico's en winst. Blijkt de kostprijs van de één te hoog te zijn, dan is er wel een an der te vinden die tegen een lagere prijs wil leveren. Zeker heden ten dage. De overheid daarentegen hoeft niet in de concurrentieslag mee te doen.. Haar monopoliepositie brengt mee dat bepaalde door haar in rekening te brengen vergoedingen hoog ge voeld kunnen worden, doch er is geen alternatief. Daardoor lijkt het mij een goede zaak dat niet meer ta ken door de overheid worden uitge voerd dan ook beslist-noodzakelijk is. De algemene voorzieningen ten be hoeve van de gemeenschap worden door de overheid bekostigd uit de algemene middelen ofwel de belas tingen. Tot deze collectieve voorzie ningen worden in ieder geval gere kend; algemeen bestuur, politie, jus titie en defensie. Dit omdat deze voorzieningen gericht zijn op de sa menleving als geheel. Daarnaast zijn er voorzieningen die bedoeld zijn voor bepaalde groepen binnen onze samenleving zoals; on derwijs, sociale verzekering, verkeers- voorzieningen, radio en t.v. etc. Voor deze "diensten" van de overheid worden ten dele profijtbelastingen-' geheven. Denk aan school- en collegegeld, so ciale premies, motorrijtuigenbelas ting, benzine en dieselaccijns en luister- en kijkgeld. Juist bij het vaststellen van de hoogte van de profijtbelastingen ontstaan de mees te cönflicten met degenen die het aangaan. Het is natuurlijk erg ge makkelijk te stellen dat het maar volledig uit de algemene middelen gefinancierd moet worden. Doch dan gaat men wel voorbij aan het gegeven dat dan ook de grootste verspilling kan plaats vinden. Iets wat gratis ter beschikking is heeft in onze ogen geen waarde en er wordt redelijk slordig mee omgesprongen. Zodra echter de gebruiker moet gaan betalen voor zijn genot, zal hij ook beter en zuiniger omgaan met de voorziening. Denk maar aan de prijs van het aardgas. Toen het maar 0.05 per m3 was heeft men het royaal gebruikt. Nu het meer dan het tienvoudige in prijs is, gaat men er bewuster mee om. Zo zijn er natuur lijk meerdere voorbeelden te beden ken. Daarom is het een goede zaak dat onze overheid dit moment ernst maakt met de sanering van haar fi nanciën. Een van de mogelijkheden daartoe is de verdere doorvoering van het profijtbeginsel bij de belasting heffing. Niet uit het oogpunt dat be paalde groepen daardoor het gelag moeten betalen maar veel meer uit hoofde van het bewuster kiezen voor bepaalde voorzieningen. Waarmee dan tevens besparingen kunnen worden gerealiseerd. Veerbeek. In 1981 verscheen een nieuwe druk van de door de Agrarische Sociale Fondsen uitgegeven "Gids voor de sociale verzekering in het agrarisch bedrijf'. Jaarlijks wordt er een inlegvel bij dit boekje gemaakt, waarop de nieuwste cijfermatige gegevens en een aantal aanvullingen staan afgedrukt. Het nieuwste inlegvel, dat is bijge werkt met de gegevens per 1 januari 1983, is inmiddels verschenen. De bezitters van een boekje kunnen de regionale kantoren van het A.S.F. verzoeken om toezending van een (gratis) exemplaar. grond ondervinden daarvan nadeel. Maar ook het aantal beperkende voorschriften voor het gebruik van de grond, waardoor aanlegvergunningen vereist zijn, neemt toe. Een doorlo pende bron van ergernis blijft voor menig boer ook het beleid van de wel standscommissies. De goedkeuring vergt vaak kostbare tijd, veroorzaakt hogere kosten en de zin van veel voor geschreven veranderingen ontgaat menigeen. Me dunkt dat hier dan ook uiterst zinvol bezuinigd zou kunnen worden. Voor veel agrarische bedrijven blijft de hinderwet op een of andere manier een bedreiging vormen. Niet alleen be lemmert het veel bedrijven bij hun ontwikkeling, maar zijn veel voor schriften onvoldoende op de dagelijkse praktijk afgestemd. Het bezit van een hinderwetvergunning biedt dan ook zeker geen garantie dat men een be drijf steeds kan continueren, zoals re centelijk weer bij een gerechtelijke uitspraak is gebleken. Vooral ook het hanteren van de afstandstabellen leidt tot steeds meer situaties waarbij met name intensieve veehouderijbedrijven in hun ontwikkeling worden beknot, doordat in hun omgeving veranderin gen hebben plaatsgevonden. A l met al wordt het hoog tijd dat onze totale re gelwetgeving voor het buitengebied eens flink wordt opgeschoond en meer gaat aansluiten bij de reële economi sche situatie. Overigens is er ook een terrein waar extra regels meer en meer onmisbaar lijken. Dat betreft de bescherming van de bodem en handhavind van het pro- duktievermogen van de grond. Juist vanuit deze sector zullen we hier op een zorgvuldig beleid moeten blijven aandringen. Het gaat daarbij om het tegengaan van verontreiniging van de grond van buitenaf en om het regelen van tran sport of verwerking van mestover schotten in bepaalde streken. Overi gens is het bedrijfsleven zelf hier via de mestbanken al vele jaren in de prak tijk mee bezig. Luteijn De Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (N.O.P.) heeft het Landbouwschap gevraagd zijn invloed aan te wenden bij het Borgstellingsfonds inzake steun aan de legsektor.Een wat soepele toepassing van de regels van het Borgstellingsfonds kan ertoe me dewerken dat een aantal legbe- drijvennietgedwongenwordtover te gaan tot een minder gezonde financiering. De uitkering aan tuinders van de korting op hun gasprijs voor het ver bruik van de eerste 30.000 m3 onder vindt enige vertraging. Volgens eind vorig jaar gemaakte afspraken tussen het Landbouwschap, de Gasunie en de Vegin zou die korting op de klein- verbruikersprijs (ongeveer 9 cent/m3) in de loop van de maand februari worden uitgekeerd. Het Landbouwschap heeft geëist dat de afspraken hierover, zoals deze zijn gemaakt op 29 december vorig jaar, volledig worden nagekomen. Tevens gaat het schap ervan uit dat de gas bedrijven uiterlijk begin maart wor den geïnformeerd over de bestaande regeling. De verrekening kan dan starten bij de maandrekening van februari. Overigens wordt de be trokken tuinders geadviseerd de re keningen over januari 1983 binnen de daarvoor gestelde termijnen te betalen zonder hierop enige aftrek toe te passen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3