Lonen agrarische sector omhoog Is samenwerking een modewoord of noodzakelijkheid over geld en goed De overheid en het rentepeil. Voorziening agrarische werknemers bij gedeeltelijke glasafbraak Agrarische export speerpunt in Frans Economisch beleid Bureau Beheer Landbouwgronden opvoler S.B.L. Beheerregelingen worden meer flexibel Ervaring Meer flexibele aanpak In de achter ons liggende tijd hebben we gezien dat de werktuigen en ma chines steeds groter werden, dat daardoor de kapaciteit toenam en dat het heel vaak niet meer mogelijk was en is om op één bedrijf de werktuigen op rendabele wijze te exploiteren. Hier kwam nog bij dat de kosten van werktuigen en de daarbij behorende brandstoffen zeer sterk stegen en stijgen (zie tabel). Men was en is dus genoodzaakt de kapitaalsinvestering per bedrijf te verlagen en de werktuigen doelmati ger te gebruiken. Verschillende werkzaamheden zijn alleen niet rond te zetten denk maar eens aan de aardappel- bietenoogst en vele an dere werkzaamheden. In de praktijk bestaan er zeer veel samenwerkingsvormen wat betreft de oogstmachines. Doch samenwer king met traktoren, zaai- en poot- machines en grondbewerkingswerk tuigen en spuitmachines zie je veel prijs indexcijfer van werktuigen en brandstoffen 1975 - 100 1976 1977 1978 1979 1980 1981 werktuigen 109 117 123 130 138 146 brandstoffen 116 127 136 160 207 261 Bron: Statistiek van de Land- en Tuinbouw. minder. Toch zijn door samenwer king hiermee op veel bedrijven de werktuigkosten in de hand te houden of te verminderen, dat staat vast en wordt bij sommigen in de praktijk bewezen. We zouden de antwoorden wel eens willen horen over het waar om met deze werktuigen nog zo wei nig wordt samengewerkt. Onze gedachten zijn dat de ant woorden praktisch allemaal in het menselijk vlak zullen liggen, name lijk: "We willen nog een klein beetje zelfstandigheid bij onze beslissingen, en het ekonomisch motief hoeft toch niet voor alles te gelden". Met dit laatste ben ik het eens wanneer het niet nodig is. Wanneer het echter nodig is of je ziet aankomen dat het nodig wordt zul je gewoon samen moeten gaan bekij ken of er door iets gezamenlijk te doen met alle werktuigen, je geza menlijk voordeel kan halen uit een meer uitgebreide samenwerking. De wintermaanden zijn er voor: om er onder elkaar eens over te praten, om je licht eens op te steken bij kollega's die het steeds doen. Bij dit alles mag je dit niet vergeten: Verstaan we elkaar op MENSELIJK en ZAKELIJK ni veau. Als je elkaar verstaat kan er veel. J. Markusse Ruim een jaar geleden was de rente op haar hoogtepunt. Er werd toen een staatslening uitgegeven tegen 123/4% rente. Velen waren van mening dat de overheid door haar bijzonder omvangrijke beroep op de kapi taalmarkt als marktleider zou fungeren en daarbij de rente op een bijzonder peil zou brengen (en houden). Het beroep van de overheid op de kapitaalmarkt was noodzakelijk vanwege de tot grote hoogte geste gen financieringstekorten. Inmiddels is de laatste staatslening van 1982 uitgegeven tegen een rente van 7 3A%, hetgeen een daling bete kent met een volle 5%. Zouden wij dan ook mogen constateren dat de tekorten van de overheid zijn ge daald? Integendeel. Het tekort is al leen nog maar gestegen. En waarmee dan tevens is komen vast te staan dat de overheid niet (alleen) verant woordelijk is voor een wijziging in rentepercentage. Het rentepercentage is de uitkomst van vraag en aanbod op de kapitaal markt. Evenals dit op de goederen markt gebeurt, wordt de prijs be paald op een niveau waarbij er evenwicht is tussen aanbieders en vragers. Doordat er weinig vraag van het bedrijfsleven valt te constateren, zou de rente door het wegvallen van een deel van de vraagzijde naar be neden zakken. Toch heeft het nog tot in begin 1982 geduurd voordat de daling ook reëel begon. Daaruit volgt dat Nederland beslist niet op zich zelf staat, maar voor een groot deel afhankelijk is van het beleid in het De "Beschikking Bedrijfsverkleining glastuinbouw" waarvan de glastuin ders gebruik kunnen maken om een deel van hun glasopstanden af te breken, kan gevolgen hebben voor eventuele werknemers. Het Land bouwschap en de Minister van Landbouw zijn overeengekomen, dat werknemers aanspraak kunnen maken op een financiële tegemoet koming als ze door de bedrijfsver kleining hun werk verliezen. De bij drageregeling zal het karakter dra gen van de zogenaamde Midden- Delfland regeling. De regeling komt neer op een aan vulling op de W.W. uitkering voor werknemers, die aan een aantal voorwaarden voldoen. Gegadigden voor deze werknemers- regeling kunnen zich rechtstreeks melden bij het Ministerie van Land bouw. bij het Hoofd van de Afdeling Sociale Regelingen. Directie Be- drijfsstructurele Aangelegenheden, Bezuidenhoutseweg 73. Den Haag. (De heer J. van Briemen. tel. 070- 792778). In het Franse economisch beleid in de komende jaren zal sterk de nadruk worden gelegd op de ex port van landbouwprodukten. kunstmest en landbouwmachi nes. Op een persconferentie in Londen, zei premier Pierre Mau- roy dat de landbouw dit jaar een belangrijke bijdrage heeft gele verd aan de Franse economische groei. De produktie nam toe met 4.5% terwijl in veel andere secto ren in het geheel geen groei plaatsvond. Intussen heeft minister van land bouw. Edith Cresson. gezegd dat een van de prioriteiten tijdens de debatten over de nieuwe land bouwprijzen zal zijn een verla ging van de monetair compense rende bedragen (MCB's) van het Verenigd Koninkrijk. West Duitsland en Nederland. (Commodity Week). Op 1 januari 1983 wordt de Stichting Beheer Landbouw gronden (SBL) opgeheven. Met ingang van die datum worden al le taken van de SBL overgeno men door het Bureau Beheer Landbouwgronden (BPL). Het bureau krijgt daarnaast een aan tal nieuwe taken uit te voeren op grond van de Wet Agrarisch Grondverkeer. Het bestuur van de SBL maakt plaats voor de Commissie Beheer Landbouwgronden. Deze com missie heeft o.a. tot taak het ge ven van algemene leiding aan het bureau en het houden van toe zicht op de werkzaamheden van het bureau. De lonen in de agrarische sector gaan met ingang van 1 januari 1983 omhoog met 1 tot 2,5%.Daarmee wordt in de agrarische cao's geen gevolg gegeven aan de aanbeveling van de Stichting van de Arbeid van 24 november vorig jaar. De cao-partners werd toen in overweging gegeven de prijscompensatie per 1 januari 1982 te bestemmen voor maatregelen voor uitbreiding van de werkgelegenheid. De hiervoor noodzakelijke unanimiteit was bij de cao-partijen echter niet aanwezig, zodat de prijscompensatie per 1 januari 1983 normaal wordt toegepast. buitenland en met name van Duits- land en de Ver. Staten. Toch heeft het financieringstekort nog wel enige binding met het ren tepeil. Kijken wij naar landen als België, Denemarken en Italië dan zien we daar rentestanden van 13 tot bijna 20 procent.bij een financie ringstekort volgens de EG-definitie van 12 tot 15 procent. In ons land is de rente nog geen 8 procent bij een financieringstekort naar de zelfde EG-maatstaven van 8,5 procent. Waar precies de grens ligt dat een financieringstekort begint door te werken in de rentestand is niet pre cies aan te geven, temeer daar ook andere oorzaken hun invloeden doen gelden. Hoe het ook moge zijn, laten wij op dit moment blij zijn met de gedaalde rente. De rentelasten bij overheid en bedrijfsleven begonnen gigantische vormen aan te nemen. Zoals uit de Miljoenennota 1981 blijkt betekent elk procent rentedaling voor het be drijfsleven een lastenverlichting van één miljard. Indien vervolgens de overheid gaat zorgen voor beperking van haar tekorten dan ontstaat er de mogelijkheid dat het bedrijfsleven weer op de kapitaalmarkt terecht kan. indien het herstel zich gaat aandienen. Ik wens U tenslotte een gezond en werkzaam 1983 toe. Veerbeek Voor vaste werknemers gaan de bruto-lonen in de agrarische cao's met 2,1% omhoog en voor de losse werknemers met 2,5%. Het verschil wordt veroorzaakt doordat het werknemersaandeel in de wacht geldpremie Werkloosheidswet (WW) voor losse werknemers met 0,5% is gestegen en dat voor vaste werknemers met 0,1%. Een afwij kende loonsverhoging geldt voor de lonen, die zijn afgeleid van het wet telijk minimumloon. Dat minimum loon is namelijk met slechts 1% ver hoogd. Dat houdt in dat de bruto lonen voor vaste werknemers met 1% en voor losse werknemers met 1,4% omhoog gaan. In de meeste agrarische cao's is voor de hoogte van de vergoeding van het woon-werkverkeer een koppeling gelegd met het onderdeel verkeer van het prijsindexcijfer. Op basis hiervan volgt per 1 januari 1983 een aanpassing van de vergoedingsbe dragen met 2,4%. Voor 1983 be draagt de vakantietoeslag weer 8 'A% en geldt de minimum vakantietoe slag, zoals deze bij het cao-overleg is overeengekomen. De beperkingen door het Besluit loonvorming 1982 zijn niet meer dan toepassing. V erzekeri ngsprem ies Met ingang van 1 januari 1983 wordt ook een aantal premies voor de so ciale verzekeringen gewijzigd. Dit heeft gevolg voor de inhoudingen op het bruto-loon en dus ook op de net to-lonen. Bij de BVAB (Bedrijfsvereniging voor het Agrarisch Bedrijf) bedragen deze premies per die datum: (Zie onderstaande tabel). Bij de WAO geldt een franchise, (een voor premieheffing vrijgesteld be drag) van 94, per dag voor vaste werknemers en van 106,70 per dag voor losse werknemers die vakantie bonnen ontvangen. Loonbelasting en volksverzekering In de tot nu toe gebruikelijke witte tabellen voor loonbelasting en pre mie volksverzekeringen was al reke ning gehouden met de verschuldigde werknemerspremie in de ZW, WW en WAO en met het werkgeversaan deel in de ZWF-premie. Met ingang van 1 januari 1983 is dit niet meer het geval. Vanaf die datum moet de in- houdingsplichtige zelf het belastbare bedrag vaststellen. Hiervoor moet bij het loon plus toeslagen en eventueel 60% van de vakantiebonwaarde bij geteld worden het werkgeversaan deel (4,9%) in de ZFW-premie en afgetrokken de inhoudingen op het loon van de werknemer van de pre mie voor de ZW, WW en WAO. Begin januari 1983 komt de zoge naamde ioonkrant gereed. Hierin zijn bovenstaande veranderingen opgenomen. Deze loonkranten wor den via de landbouworganisaties en de voedingsbonden verspreid. Na 15 januari zijn zij tevens verkrijgbaar bij het Landbouwschap. Premie Totaal Wkg.deel Wkn.deel Ziektewet (ZW) 6.35% 5,35% 1,00% Ziekenfondswet (ZFW) 9.80% 4,90% 4,90% WW vaste werknemers 4,80% 0.25% 4,55% WW losse werknemers 12.70% 4.20% 08.50% Wet Arbeidsongeschiktheid 20.90% 3,65% 17,25% Het bestuur van de Stichting Beheer Landbouwgronden (SBL) heeft besloten een aantal wijzigingen door te voeren met betrekking tot de uitvoering van de beheerregelingen. Met deze wijzigingen wordt het mogelijk het stelsel van beheerregelingen meer af te stemmen op de specifieke situatie van de verschillende landbouwbedrijven. Ook biedt een meer flexibele aanpak mogelijkheden om in te spelen op specifieke, meer plaatsgebonden kwaliteiten van natuur en landschap. De Beschikking Beheersovereen komsten. met de uitvoering waarvan het bestuur van de SBL is belast, geeft de uitgangspunten van het be- heerregelingenbeleid aan. In aange wezen beheer- en reservaatgebieden kunnen boeren, die de bedrijfsvoe ring mede willen richten op doelein den van natuur- en lanschapsbeheer. beheerovereenkomsten afsluiten op basis van op te stellen beheerplan- nen. Na enkele jaren ervaring heeft het SBL-bestuur onlangs onderzocht hoe deze uitvoering in de praktijk functioneert. Daarbij is gebleken dat het stelsel van beheerregelingen flexibeler moet kunnen worden toe gepast. Er kan te weinig rekening worden gehouden met de specifieke situaties op de bedrijven. Ook kan niet altijd in voldoende mate worden ingespeeld op de verscheidenheid in natuurwetenschappelijke en land schappelijke waarden, die zich bin nen een beheer- of reservaatgebied kunnen voordoen. Gezien deze ervaringen heeft het SBL-bestuur. na intensief overleg tussen vertegenwoordigers van de landbouw- en natuurbeschermings organisaties, besloten een meer flex ibele aanpak bij het opstellen van beheerplannen en het afsluiten van beheerovereenkomsten mogelijk te maken. Met handhaving van de doelstellin gen en uitgangspunten van de Rela tienota komen de belangrijkste wij zigingen op het volgende neer: de beheerplannen zullen meer keuzemogelijkheden bevatten voor de invulling van de afzonder lijke beheerovereenkomsten; de ondernemer zal vrijer kunnen bepalen welke oppervlakte van zijn bedrijf hij voor een beheero- vereenkomst in aanmerking wil laten komen; de betreffende ondernemers zul len nadrukkelijker worden be trokken bij de voorbereiding van beheerplannen en krijgen meer mogelijkheden om zelf mede de inhoud van de beheerovereen- komst te bepalen. Door middel van wijzigingen in de uitvoeringsregels kan een grotere ac ceptatie van de beheerregelingen worden bereikt. Het uitgangspunt blijft dat met de beschikbare geld middelen zo goed mogelijk aan de gestelde doeleinden van natuur- en landschapsbeheer tegemoet wordt gekomen. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3