Verschuiving in landbouwbeleid Toen u voorzitter werd hebt u ver klaard dat er voor de landbouwpoli tiek minderen voorde werkgelegen heid, sociale zaken, regionale ont wikkeling, méér gedaan moet wor den. Hoe moet dat? Door de land bouwuitgaven te drukken? Of door de nationale bevolking meer btw te laten afdragen aan Brussel? Dankert: „Laat ik beginnen met het Britse probleem. Dus de klacht van de Engelsen dat zij te weinig voordeel hebben van hun lidmaat schap van de EG. Ik denk dat die klacht gegrond is. Alleen, zolang landbouw zó'n groot deel van de begroting opslorpt is een klacht als de Engelse niet op te lossen. In we zen willen de Britten niet langer de lasten dragen van een landbouw beleid waarvan zij naar verhou ding weinig profijt hebben. En straks wanneer de Spanjaarden en de Portugezen er bijkomen, dan wordt het met die financiën nog weer moeilijker. De oplossing is volgens mij enkel en alleen te vin den in een verhoging van de finan ciën." Momenteel gaat maximaal 1 btw- punt, ofwel circa 5% van alle btw die de Europese consumenten be talen, naar Brussel. Dat moet méér worden, zo bedoelt Dankert te zeg gen. „Maar tegelijk denk ik datje er bij de regeringen geen hogere afdrachten van btw doorkrijgt, als je niet tegelijk bij de noordelijke EG-landen de voordelen vermin dert die zij bij het huidige land bouwbeleid hebben. De regering van West-Duitsland is daarover heel duidelijk geweest en in Groot- Brittannië ligt dat niet anders." Volgens Dankert is die verschui ving in het toekomstige Europese landbouwbeleid al begonnen. Bij de laatste besprekingen over de nieuwe landbouwprijzen besloot men immers om méér aandacht en geld over te hebben voor de agra riërs in de zuidelijke landen. Zodat Nederland daarom voortaan 250 miljoen gulden per jaar meer moet gaan afdragen aan Brussel. Daar komt dan nog eens minstens 200 miljoen gulden per jaar bij als Ne derlandse bijdrage aan de com pensatieregeling ten gunste van Groot-Brittannië. Zo zie je nu al dat men bezig is accenten te ver leggen, door bijvoorbeeld voorde len die ons land uit het gezamenlij ke landbouwbeleid heeft, via de minister van Financiën in Den Haag gedeeltelijk terug te halen. Landbouw-invloed In hoeverre kan het parlement hier de komende jaren invloed uitoefe nen? Valt er vanuit die hoek nog wat te verwachten nu de plannen tot hervorming van de EG zijn gesneu veld, terwijl aan de andere kant de publieke opinie op sleutelterreinen als economie, werkgelegenheid en regionale ontwikkeling wel wat van de Europese samenwerking ver wacht? En in hoeverre houdt het parlement bij toekomstige initiatie ven ook rekening met de positie van boer en tuinder? Dankert: „Globaal kun je zeggen dat de landbouwlobby in het par lement geconcentreerd zit in de commissie voor de Landbouw, al vind je daar ook wel „andersden kenden". Die landbouwgroep krijgt in het voltallige parlement veel steun van de Fransen van alle politieke kleuren en verder uit de andere landen dan vooral van de christen-democraten. Oorspronke lijk was dat geen meerderheid. Nu hebben onlangs de Grieken, die er immers tussentijds bijkwamen, zich in grote meerderheid ook bij die landbouwlobby gevoegd, zo is m'n indruk. Daarom kon er on langs een meerderheid gevonden worden om de landbouwprijzen te verhogen naar 14% en om de me deverantwoordelijkheid van de producenten voor de afzet van hun produkten af te wijzen." Het valt mij als journalist vaak op dat zulke besluiten van uw parle ment in Straatsburg later in Brus sel, waar de ministers uiteindelijk besluiten, geen rol spelen. Ik heb in zes jaar tenminste nog nooit een mi nister horen verwijzen naar een be sluit of een advies van het parle ment. Hoe serieus zijn trouwens jul lie adviezen als je ziet dat ze van daag 14% aanprijzen en kort tevo ren in meerderheid luidop klaagden over de uitgaven voor de landbouw? Dankert: „Toch is dit verschijnsel wel te verklaren. Het wordt lang zamerhand duidelijk dat de grote politieke stromingen die in het parlement zitten naar verhouding minder invloed hebben. Hun ge wicht is ten dele verschoven naar de afzonderlijke commissies. En daarin hebben zich de lobby's (landbouw, consument, milieu, belastingbetalers) genesteld. Op sleutelniveaus zie je nu dat er in de grote politieke fracties onvol doende belangenafweging plaats vindt. Gevolg is dat de ene keer de ene belangengroep erin slaagt van uit een commissie een voorstel door de voltallige vergadering te halen en dan vervolgens een ande re lobby. Met als gevolg een ge brek aan continuïteit in de besluit vorming zoals u dat schetste. Het heeft ook te maken met de be voegdheden van het parlement. Zolang die onvoldoende zijn is er ook een geringere verant woordelijkheid voor de gevolgen van de besluiten." Als een mogelijke remedie presen teert Dankert een toekomstig ini tiatief van het parlement op het terrein van de monetaire samen werking. De economieën van de Tien ontwikkelen zich nog steeds in uiteenlopende richtingen. Met als gevolg 6% inflatie bij ons en 25% in Griekenland. West-Duits land wil hier graag wat meer orde scheppen. Tegelijk zien we hoe de coalitie van socialisten en commu nisten in Frankrijk onder leiding van Mitterrand probeert om de EG een sociale dimensie te geven. Zodat werkgelegenheid, industri ële vernieuwing en zulk beleid ook een kans krijgt op Europees vlak. Die twee bewegingen moeten nu gekoppeld worden en het parle ment zal daarbij stimulerend gaan optreden, zo voorspelt de voorzit ter. 20

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 62