van kadasterwaarden voor grondbezit en inkomsten welke stammen uit de jaren 1937-1939. Op het ogen blik is men bezig deze kadasterwaarden te herzien. In West-Duitsland profiteren negen van de tien land bouwbedrijven van het forfaitair stelsel. Dat betekent een bevoordeling van ongeveer 80%. Twee jaar geleden zijn enkele wijzigingen in de belas tingwetgeving doorgevoerd, waardoor een toene mend aantal boeren verplicht is een boekhouding te voeren en waardoor de belasting van de forfaitair vastgestelde winst iets meer in overeenstemming met de werkelijkheid gebracht zal worden. Fiscaal worden de inkomsten uit land- en tuinbouwbedrijven als een aparte inkomenscategorie aangemerkt. Een uitzonde ring vormen bedrijven waar bijvoorbeeld in de inten sieve veehouderij meer dan tien vee-eenheden per ha worden aangehouden. Het deel van het bedrijf dat deze grens overschrijdt, wordt fiscaal zwaarder aan gepakt. Dat vormt in zekere zin een rem op al te zware bedrijfsintensivering. De forfaitaire methode heeft praktisch tot gevolg dat bedrijven kleiner dan pakweg 25 ha geen inkom stenbelasting betalen. Voor bedrijven van 30-50 ha wordt de te betalen belasting volgens de normale re gels van gemiddeld 8.500 DM teruggebracht tot ge middeld 500 DM. Als de winst minder dan 50.000 DM bedraagt is een korting mogelijk op de belas tingschuld tot 2.000 DM Standsorganisaties onderhandelen In Frankrijk en België hebben de boerenorganisaties een vinger in de „fiscale" pap. Zij onderhandelen met de belastingambtenaren over de van jaar tot jaar en voor ieder landbouwgebied afzonderlijk vast te stel len normen per hectare. Aan de hand daarvan wordt de hoogte van de inkomstenbelasting bepaald. Zo wordt in het forfaitair stelsel dat deze landen hanteren nog enigszins rekening gehouden met de produktie- omstandigheden in de desbetreffende jaren. In Frankrijk bedraagt de belaste winst ruim 30% van de werkelijke winst, terwijl dat in Beglië 50% is. Van de landbouwbedrijven in Frankrijk wordt 98% op forfaitaire wijze in de belastingheffing betrokken. In België, waar geen verplichting is tot het voeren van een boekhouding, wordt 95% op forfaitaire wijze be last. Reële winstbepaling In Denemarken en het Verenigd Koninkrijk wordt, evenals in Nederland, de reële winst uit een land bouwbedrijfbelast. De heffing vindt plaats volgens de daarvoor geldende algemene regels. Bijzondere regelingen die een begunstiging inhouden voor de landbouwsector, zijn niet of nauwelijks aan wezig. In Denemarken voert bijna iedere boer en tuinder een boekhouding, hoewel de verplichting daartoe alleen bestaat voor bedrijven met meer dan 15 ha. In Groot- Brittannië is geen verplichting tot het voeren van een boekhouding. De belastingplichtige is echter wel ver plicht zijn inkomen op te geven. Britse agrariërs kun nen machines in het jaar van aanschaf tot 100% af schrijven. Vermogensbelastingen De belastingen in de vermogenssfeer gelden nauwe lijks voor land- en tuinbouw in een aantal landen. De belastingdruk is vrijwel nihil in West-Duitsland, Luxemburg en Italië. In België, het Verenigd Konink rijk en Ierland is deze belastingdruk laag te noemen. In een aantal landen geldt een vermogenswinstbelas ting. Dat is het geval in Italië, het Verenigd Konink rijk, Ierland en Denemarken. In deze landen treedt de vermogenswinstbelasting in de plaats van de inkom stenbelasting welke in andere landen geheven wordt bij overdracht of staking van het bedrijf. Daarbij speelt het al dan niet aanwezig zijn van een boekhou ding nog een rol voor de vraag in hoeverre dit in de praktijk toepassing vindt. Overige belastingen In alle lid-staten gelden speciale regelingen bij de hef fingen op de verwerving en de eigendom van land bouwgronden. Doel is het versoepelen van de be- drijfsoverdracht. Alleen in West-Duitsland en Neder land wordt tevens als doelstelling gehanteerd de ver betering van de landbouwstructuur. In de sfeer van de indirecte belastingen is de omzetbe lasting van belang. De opbouw van deze belasting is in vergaande mate in de lid-staten gelijkgesteld. Gro te verschillen in de concurrentieverhoudingen veroor zaakt deze belasting dan ook niet. (Gegevens ontleend aan een nota van het ministerie van Landbouw en Visserij) Verschillen in grondslag van inkomstenbelasting Italië West-Duitsland 20 I Ierland Frankrijk 79 België/Luxemburg Groot-Brittannië 100 Denemarken 100 Nederland 100 In procenten is aangegeven het belaste deel van de werkelijke w inst van agrarische bedrijven. Opmerking: Door de in alle landen bestaande pro gressieve belastingstelsels zijn de fiscale verschillen nog groter dan uit dit overzicht blijkt. 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 59