van kadasterwaarden voor grondbezit en inkomsten
welke stammen uit de jaren 1937-1939. Op het ogen
blik is men bezig deze kadasterwaarden te herzien.
In West-Duitsland profiteren negen van de tien land
bouwbedrijven van het forfaitair stelsel.
Dat betekent een bevoordeling van ongeveer 80%.
Twee jaar geleden zijn enkele wijzigingen in de belas
tingwetgeving doorgevoerd, waardoor een toene
mend aantal boeren verplicht is een boekhouding te
voeren en waardoor de belasting van de forfaitair
vastgestelde winst iets meer in overeenstemming met
de werkelijkheid gebracht zal worden. Fiscaal worden
de inkomsten uit land- en tuinbouwbedrijven als een
aparte inkomenscategorie aangemerkt. Een uitzonde
ring vormen bedrijven waar bijvoorbeeld in de inten
sieve veehouderij meer dan tien vee-eenheden per ha
worden aangehouden. Het deel van het bedrijf dat
deze grens overschrijdt, wordt fiscaal zwaarder aan
gepakt. Dat vormt in zekere zin een rem op al te zware
bedrijfsintensivering.
De forfaitaire methode heeft praktisch tot gevolg dat
bedrijven kleiner dan pakweg 25 ha geen inkom
stenbelasting betalen. Voor bedrijven van 30-50 ha
wordt de te betalen belasting volgens de normale re
gels van gemiddeld 8.500 DM teruggebracht tot ge
middeld 500 DM. Als de winst minder dan 50.000
DM bedraagt is een korting mogelijk op de belas
tingschuld tot 2.000 DM
Standsorganisaties onderhandelen
In Frankrijk en België hebben de boerenorganisaties
een vinger in de „fiscale" pap. Zij onderhandelen met
de belastingambtenaren over de van jaar tot jaar en
voor ieder landbouwgebied afzonderlijk vast te stel
len normen per hectare. Aan de hand daarvan wordt
de hoogte van de inkomstenbelasting bepaald. Zo
wordt in het forfaitair stelsel dat deze landen hanteren
nog enigszins rekening gehouden met de produktie-
omstandigheden in de desbetreffende jaren. In
Frankrijk bedraagt de belaste winst ruim 30% van de
werkelijke winst, terwijl dat in Beglië 50% is.
Van de landbouwbedrijven in Frankrijk wordt 98%
op forfaitaire wijze in de belastingheffing betrokken.
In België, waar geen verplichting is tot het voeren van
een boekhouding, wordt 95% op forfaitaire wijze be
last.
Reële winstbepaling
In Denemarken en het Verenigd Koninkrijk wordt,
evenals in Nederland, de reële winst uit een land
bouwbedrijfbelast. De heffing vindt plaats volgens de
daarvoor geldende algemene regels.
Bijzondere regelingen die een begunstiging inhouden
voor de landbouwsector, zijn niet of nauwelijks aan
wezig.
In Denemarken voert bijna iedere boer en tuinder een
boekhouding, hoewel de verplichting daartoe alleen
bestaat voor bedrijven met meer dan 15 ha. In Groot-
Brittannië is geen verplichting tot het voeren van een
boekhouding. De belastingplichtige is echter wel ver
plicht zijn inkomen op te geven. Britse agrariërs kun
nen machines in het jaar van aanschaf tot 100% af
schrijven.
Vermogensbelastingen
De belastingen in de vermogenssfeer gelden nauwe
lijks voor land- en tuinbouw in een aantal landen. De
belastingdruk is vrijwel nihil in West-Duitsland,
Luxemburg en Italië. In België, het Verenigd Konink
rijk en Ierland is deze belastingdruk laag te noemen.
In een aantal landen geldt een vermogenswinstbelas
ting. Dat is het geval in Italië, het Verenigd Konink
rijk, Ierland en Denemarken. In deze landen treedt de
vermogenswinstbelasting in de plaats van de inkom
stenbelasting welke in andere landen geheven wordt
bij overdracht of staking van het bedrijf. Daarbij
speelt het al dan niet aanwezig zijn van een boekhou
ding nog een rol voor de vraag in hoeverre dit in de
praktijk toepassing vindt.
Overige belastingen
In alle lid-staten gelden speciale regelingen bij de hef
fingen op de verwerving en de eigendom van land
bouwgronden. Doel is het versoepelen van de be-
drijfsoverdracht. Alleen in West-Duitsland en Neder
land wordt tevens als doelstelling gehanteerd de ver
betering van de landbouwstructuur.
In de sfeer van de indirecte belastingen is de omzetbe
lasting van belang. De opbouw van deze belasting is
in vergaande mate in de lid-staten gelijkgesteld. Gro
te verschillen in de concurrentieverhoudingen veroor
zaakt deze belasting dan ook niet.
(Gegevens ontleend aan
een nota van het ministerie
van Landbouw en Visserij)
Verschillen in grondslag van inkomstenbelasting
Italië
West-Duitsland
20 I
Ierland
Frankrijk
79
België/Luxemburg
Groot-Brittannië
100
Denemarken
100
Nederland
100
In procenten is aangegeven het belaste deel van de
werkelijke w inst van agrarische bedrijven.
Opmerking: Door de in alle landen bestaande pro
gressieve belastingstelsels zijn de fiscale verschillen
nog groter dan uit dit overzicht blijkt.
17