Toch kan 's nachts om vier uur geparkeerd worden (tegen betaling!) op het terrein van de Italiaanse douane in Vipiteno. Pas 's morgens om acht uur be gint hier de veterinaire controle, maar om een goede start te hebben zoekt Dingjan vast alle benodigde for mulieren uit en levert een aantal daarvan af bij de grensexpediteur. Deze kan al beginnen met zijn werk zaamheden, terwijl de chauffeur van een paar uurtjes welverdiende rust geniet. Hoewel de chauffeur z'n rust goed kan gebruiken wordt er de volgende morgen niet uitgeslapen. Een half uurtje te laat uit de slaapzak kan een halve dag vertraging betekenen. De Italiaanse veearts doet na melijk zo rond negen uur zijn ronde over het terrein, maar het kan ook best een half uur vroeger zijn. Reeds om kwart voor acht bonst een collega-chauf feur op de cabine, zodat met een inderhaast opgehaal de verklaring de komst van de veearts kan worden af gewacht. Zou hij gemist worden, dan moet tot na de middag worden gewacht om opnieuw aan de beurt te komen. Desillusie Als om even over negenen de bewuste functionaris ar riveert, spoken ons verhalen door het hoofd over uit gebreide veterinaire controles, die soms wel drie da gen vertraging opleveren. De controle betekent een kleine desillusie: de zegels worden verbroken, achter en zijdeur gaan even open en verder zal de Italiaanse douane de inhoud van dit transport geen blik meer waardig keuren. Nu de paraaf van de veearts is verkregen kan de pro cedure weer in werking worden gezet. Lopend naar het douanegebouw wordt evenwel duidelijk dat het ook wel anders kan. In een speciale hal worden hele koelwagens ontdaan van hun lading en nauwgezet geïnspecteerd. Dat een dergelijke controle vele uren extra wachttijd betekent is duidelijk. Het is te danken aan de goede naam van slachterijen als Coveco en van de Nederlandse transporteurs, dat zij relatief weinig voor een uitgebreidere controle worden uitgekozen. Men zorgt dan ook altijd dat alle papieren (en dat zijn er zeer veel) zeer punctueel zijn ingevuld. Ook de wa- Slechts even de deur open In lange rijen staan de auto's te wachten bij de Italiaanse grens. gens zijn erg schoon en bijv. een laag plastic op de bo dem zorgt voor extra hygiëne. De hele papierwinkel, ook de door de expediteur voorbewerkte papieren, kan nu in het douanekantoor worden afgeleverd. Daar blijft het niet bij. Diverse andere formaliteiten vragen de aandacht. Ook hier wegenbelasting, kentekenregistratie, invoer van die selolie, enz. Toch is zo rond tien uur alles wat de chauffeur zelf kan doen, afgehandeld. Nu begint het wachten. „Kom na één uur maar eens kijken" zo heb ben de douanebeambten te kennen gegeven. In de tussentijd zullen zij zich buigen over de hen aangebo den formulieren. Het chauffeurscafé in het douanegebouw fungeert als een ontmoetingsplaats voor Europese vrachtwagen chauffeurs, zo wordt even later duidelijk. Hoewel het Italiaans overheerst, hoort men er talen uit vrijwel alle Europese landen, ook uit het Oostblok. Het weerzien van oude bekenden gaat gepaard met veel stemver heffing, vooral bij de Italianen. Tussen al dit rumoer door wandelt als een rustpunt „de pater", een bij alle chauffeurs geliefde geestelijke. In z'n lange bruine pij heeft hij voor iedereen een vriendelijk woord. Stempels Na meer dan drie uur wachten, zijn om half twee alle formulieren de betreffende ambtenaren gepasseerd. Vele stempels sieren de stukken, op één simpele ver klaring telden we zelfs zeven verschillende stempels. Na betaling van alle leges en verdere kosten ontvangt de chauffeur een fraaie munt. Blijkbaar heeft controle en stempelarij zoveel mankracht gekost dat niemand meer in staat is de vrachtauto door te laten: de munt is nodig om de eigenlijke grensslagboom automatisch omhoog te laten gaan. Na ruim zes uur met allerlei formaliteiten in Vipiteno te hebben doorgebracht kan Dingjan zijn truck weer de snelweg op draaien. De laatste etappe begint. De chauffeur is tevreden over de vlotte gang van zaken, bij ons blijft het gevoel achter dat wat olie in het mecha niek van de Europese slagbomen niet overbodig zou zijn. Jan van Liere 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 57