Toch kan 's nachts om vier uur geparkeerd worden
(tegen betaling!) op het terrein van de Italiaanse
douane in Vipiteno. Pas 's morgens om acht uur be
gint hier de veterinaire controle, maar om een goede
start te hebben zoekt Dingjan vast alle benodigde for
mulieren uit en levert een aantal daarvan af bij de
grensexpediteur. Deze kan al beginnen met zijn werk
zaamheden, terwijl de chauffeur van een paar uurtjes
welverdiende rust geniet.
Hoewel de chauffeur z'n rust goed kan gebruiken
wordt er de volgende morgen niet uitgeslapen. Een
half uurtje te laat uit de slaapzak kan een halve dag
vertraging betekenen. De Italiaanse veearts doet na
melijk zo rond negen uur zijn ronde over het terrein,
maar het kan ook best een half uur vroeger zijn.
Reeds om kwart voor acht bonst een collega-chauf
feur op de cabine, zodat met een inderhaast opgehaal
de verklaring de komst van de veearts kan worden af
gewacht. Zou hij gemist worden, dan moet tot na de
middag worden gewacht om opnieuw aan de beurt te
komen.
Desillusie
Als om even over negenen de bewuste functionaris ar
riveert, spoken ons verhalen door het hoofd over uit
gebreide veterinaire controles, die soms wel drie da
gen vertraging opleveren. De controle betekent een
kleine desillusie: de zegels worden verbroken, achter
en zijdeur gaan even open en verder zal de Italiaanse
douane de inhoud van dit transport geen blik meer
waardig keuren.
Nu de paraaf van de veearts is verkregen kan de pro
cedure weer in werking worden gezet. Lopend naar
het douanegebouw wordt evenwel duidelijk dat het
ook wel anders kan. In een speciale hal worden hele
koelwagens ontdaan van hun lading en nauwgezet
geïnspecteerd. Dat een dergelijke controle vele uren
extra wachttijd betekent is duidelijk. Het is te danken
aan de goede naam van slachterijen als Coveco en van
de Nederlandse transporteurs, dat zij relatief weinig
voor een uitgebreidere controle worden uitgekozen.
Men zorgt dan ook altijd dat alle papieren (en dat zijn
er zeer veel) zeer punctueel zijn ingevuld. Ook de wa-
Slechts even de deur open
In lange rijen staan de auto's te wachten bij de Italiaanse
grens.
gens zijn erg schoon en bijv. een laag plastic op de bo
dem zorgt voor extra hygiëne.
De hele papierwinkel, ook de door de expediteur
voorbewerkte papieren, kan nu in het douanekantoor
worden afgeleverd. Daar blijft het niet bij. Diverse
andere formaliteiten vragen de aandacht. Ook hier
wegenbelasting, kentekenregistratie, invoer van die
selolie, enz. Toch is zo rond tien uur alles wat de
chauffeur zelf kan doen, afgehandeld. Nu begint het
wachten. „Kom na één uur maar eens kijken" zo heb
ben de douanebeambten te kennen gegeven. In de
tussentijd zullen zij zich buigen over de hen aangebo
den formulieren.
Het chauffeurscafé in het douanegebouw fungeert als
een ontmoetingsplaats voor Europese vrachtwagen
chauffeurs, zo wordt even later duidelijk. Hoewel het
Italiaans overheerst, hoort men er talen uit vrijwel alle
Europese landen, ook uit het Oostblok. Het weerzien
van oude bekenden gaat gepaard met veel stemver
heffing, vooral bij de Italianen. Tussen al dit rumoer
door wandelt als een rustpunt „de pater", een bij alle
chauffeurs geliefde geestelijke. In z'n lange bruine pij
heeft hij voor iedereen een vriendelijk woord.
Stempels
Na meer dan drie uur wachten, zijn om half twee alle
formulieren de betreffende ambtenaren gepasseerd.
Vele stempels sieren de stukken, op één simpele ver
klaring telden we zelfs zeven verschillende stempels.
Na betaling van alle leges en verdere kosten ontvangt
de chauffeur een fraaie munt. Blijkbaar heeft controle
en stempelarij zoveel mankracht gekost dat niemand
meer in staat is de vrachtauto door te laten: de munt is
nodig om de eigenlijke grensslagboom automatisch
omhoog te laten gaan.
Na ruim zes uur met allerlei formaliteiten in Vipiteno
te hebben doorgebracht kan Dingjan zijn truck weer de
snelweg op draaien. De laatste etappe begint. De
chauffeur is tevreden over de vlotte gang van zaken, bij
ons blijft het gevoel achter dat wat olie in het mecha
niek van de Europese slagbomen niet overbodig zou
zijn.
Jan van Liere
15