Vrachtreis naar Rome
met varkens
en papierwinkel
over de grens
1
Vrij handelsverkeer tussen de lidstaten, dat was één
van de doelstellingen van het Verdrag van Rome. Na
ruim zes uur te hebben doorgebracht op een terrein
van de Italiaanse douane, nodig om een Nederlands
vleestransport richting datzelfde Rome de grens over
te krijgen, ga je enigszins tw ijfelen aan de praktijk van
dat vrije handelsverkeer. Het lijkt erop dat de nationa
le belangen nog steeds overheersen. Aanvullende re
gels en veterinaire eisen werken belemmerend, hoe
goed de exporteurs ook trachten te voldoen aan alle
voorwaarden.
De opmerking van vrachtwagenchauffeur Harry
Dingjan, dat op iedere auto wel een secretaresse zou
moeten meerijden lijkt, andere aspecten daargelaten,
volkomen terecht gezien de uitgebreide papierwinkel
die het vleestransport naar Italië steeds weer bege
leidt.
Dingjan rijdt met zijn machtige koel- en vrieswagen
door heel Europa. Of het nu groente voor Parijs of
vlees voor Athene is, hij draait er zijn hand niet voor
om. Regelmatig brengt hij ook vlees van de Coveco-
slachterij in Twello naar Italië. Voor deze ervaren
chauffeur een routinerit, ware het niet dat het altijd
weer een verrassing is voor welke moeilijkheden de
Italiaanse douane nu weer zal zorgen. Hoe snel zullen
deze keer de 560 halve varkens, die meedeinend op
het ritme van de oplegger de Alpen oversteken, hun
Italiaanse bestemming bereiken?
Het is een wat regenachtige donderdagmorgen, na
jaar '82, als de ruim 20 ton karkassen worden ingela
den. Halve varkens, geslacht bij Coveco in Twello en
bestemd voor een vleesverwerkende industrie in Vi-
terbo, een stadje 80 km ten noorden van Rome. Ter
wijl chauffeur Dingjan bij de Coveco-administratie
alle benodigde formulieren ophaalt, vernemen we dat
de Italiaanse douane de laatste dagen soms weer voor
extra moeilijkheden zorgt. Aanzienlijke vertragingen
zijn daarvan het gevolg.
Daarom maar snel bijtanken, zodat de tanks gevuld
zijn met 900 liter dieselolie voor de ruim 300 PK ster
ke truck, terwijl ook de koelmotor bevoorraad is voor
heel wat draaiuren. Om negen uur 's morgens vertrekt
het transport uit Twello. De Duitse grens wordt dan
ook nog ruim voor het middaguur bereikt. Hoewel
hier diverse formaliteiten af te handelen zijn, is in een
half uur alles geregeld. De douane was 's morgens
vroeg per telex al verwittigd van de komst van dit
vleestransport. Vlot worden de formulieren ingevuld
en handtekeningen en stempels gezet. Een verzege
ling van de oplegger moet een vlotte doorvoer door
Oostenrijk garanderen. In de ondertussen stromende
regen vertrekt het transport even later naar het zui
den.
In dienst van de Firma Booy uit Twello voert hij een vleestrans
port van Coveco uit naar het Italiaanse Viterbo. Varkenskar-
kassen vervoeren over ruim 1900 kilometer. Welke problemen
treden daarbij op, vooral bij het passeren van de diverse gren
zen. Om dat van nabij mee te maken reisden we mee met chauf
feur Harry Dingjan. Het werd geen dichterlijke "voetreis"
maar een zakelijke "vrachtreis".
Het is even na middernacht als Harry Dingjan zijn
combinatie stilzet op het douaneterrein aan de Duits-
Oostenrijkse grens. Hoewel het hier slechts doorvoer
betreft, blijkt alles niet zo simpel te liggen als een bui
tenstaander wel zou veronderstellen. Met behulp van
een heuse handleiding moet de chauffeur een hele rij
loketten af. Schijnt alles aanvankelijk vlot te verlo
pen, plotseling vormt de handtekening van de veteri
naire deskundige een hinderpaal. Hoewel dag en
nacht aanwezig is het loket van de „veearts" toch on
bemand. Gezien eerdere ervaringen lijkt het de
chauffeur niet te gewaagd om te veronderstellen dat
de goede man nog wat slaap had in te halen. Collega's
zijn niet bereid hem op te halen, zodat wachten de
enige oplossing is. Echter, zonder geluk vaart nie
mand wel: na een half uur is de veearts plotseling
weer aanwezig en kan alles snel afgewikkeld worden.
Een oponthoud van zo'n anderhalf uur en betaling
van een aanzienlijk bedrag (o.m. belasting voor het
gebruik van de Oostenrijkse wegen), dat is de balans
van deze grenspassage.
Oostenrijk uit gaat aanmerkelijk vlotter. Hier vormen
alleen de bergen een natuurlijke barrière. Alle
paardekrachten van de machtige truck zijn nodig om
de tonnen varkensvlees de Brennerpas over te slepen.
14