Vrachtreis naar Rome met varkens en papierwinkel over de grens 1 Vrij handelsverkeer tussen de lidstaten, dat was één van de doelstellingen van het Verdrag van Rome. Na ruim zes uur te hebben doorgebracht op een terrein van de Italiaanse douane, nodig om een Nederlands vleestransport richting datzelfde Rome de grens over te krijgen, ga je enigszins tw ijfelen aan de praktijk van dat vrije handelsverkeer. Het lijkt erop dat de nationa le belangen nog steeds overheersen. Aanvullende re gels en veterinaire eisen werken belemmerend, hoe goed de exporteurs ook trachten te voldoen aan alle voorwaarden. De opmerking van vrachtwagenchauffeur Harry Dingjan, dat op iedere auto wel een secretaresse zou moeten meerijden lijkt, andere aspecten daargelaten, volkomen terecht gezien de uitgebreide papierwinkel die het vleestransport naar Italië steeds weer bege leidt. Dingjan rijdt met zijn machtige koel- en vrieswagen door heel Europa. Of het nu groente voor Parijs of vlees voor Athene is, hij draait er zijn hand niet voor om. Regelmatig brengt hij ook vlees van de Coveco- slachterij in Twello naar Italië. Voor deze ervaren chauffeur een routinerit, ware het niet dat het altijd weer een verrassing is voor welke moeilijkheden de Italiaanse douane nu weer zal zorgen. Hoe snel zullen deze keer de 560 halve varkens, die meedeinend op het ritme van de oplegger de Alpen oversteken, hun Italiaanse bestemming bereiken? Het is een wat regenachtige donderdagmorgen, na jaar '82, als de ruim 20 ton karkassen worden ingela den. Halve varkens, geslacht bij Coveco in Twello en bestemd voor een vleesverwerkende industrie in Vi- terbo, een stadje 80 km ten noorden van Rome. Ter wijl chauffeur Dingjan bij de Coveco-administratie alle benodigde formulieren ophaalt, vernemen we dat de Italiaanse douane de laatste dagen soms weer voor extra moeilijkheden zorgt. Aanzienlijke vertragingen zijn daarvan het gevolg. Daarom maar snel bijtanken, zodat de tanks gevuld zijn met 900 liter dieselolie voor de ruim 300 PK ster ke truck, terwijl ook de koelmotor bevoorraad is voor heel wat draaiuren. Om negen uur 's morgens vertrekt het transport uit Twello. De Duitse grens wordt dan ook nog ruim voor het middaguur bereikt. Hoewel hier diverse formaliteiten af te handelen zijn, is in een half uur alles geregeld. De douane was 's morgens vroeg per telex al verwittigd van de komst van dit vleestransport. Vlot worden de formulieren ingevuld en handtekeningen en stempels gezet. Een verzege ling van de oplegger moet een vlotte doorvoer door Oostenrijk garanderen. In de ondertussen stromende regen vertrekt het transport even later naar het zui den. In dienst van de Firma Booy uit Twello voert hij een vleestrans port van Coveco uit naar het Italiaanse Viterbo. Varkenskar- kassen vervoeren over ruim 1900 kilometer. Welke problemen treden daarbij op, vooral bij het passeren van de diverse gren zen. Om dat van nabij mee te maken reisden we mee met chauf feur Harry Dingjan. Het werd geen dichterlijke "voetreis" maar een zakelijke "vrachtreis". Het is even na middernacht als Harry Dingjan zijn combinatie stilzet op het douaneterrein aan de Duits- Oostenrijkse grens. Hoewel het hier slechts doorvoer betreft, blijkt alles niet zo simpel te liggen als een bui tenstaander wel zou veronderstellen. Met behulp van een heuse handleiding moet de chauffeur een hele rij loketten af. Schijnt alles aanvankelijk vlot te verlo pen, plotseling vormt de handtekening van de veteri naire deskundige een hinderpaal. Hoewel dag en nacht aanwezig is het loket van de „veearts" toch on bemand. Gezien eerdere ervaringen lijkt het de chauffeur niet te gewaagd om te veronderstellen dat de goede man nog wat slaap had in te halen. Collega's zijn niet bereid hem op te halen, zodat wachten de enige oplossing is. Echter, zonder geluk vaart nie mand wel: na een half uur is de veearts plotseling weer aanwezig en kan alles snel afgewikkeld worden. Een oponthoud van zo'n anderhalf uur en betaling van een aanzienlijk bedrag (o.m. belasting voor het gebruik van de Oostenrijkse wegen), dat is de balans van deze grenspassage. Oostenrijk uit gaat aanmerkelijk vlotter. Hier vormen alleen de bergen een natuurlijke barrière. Alle paardekrachten van de machtige truck zijn nodig om de tonnen varkensvlees de Brennerpas over te slepen. 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 56