Commissie gaat met
Thailand praten over
Tapioca
Belasting boerenstand
niet verhogen
300 Miljoen kg
kaas uitgevoerd
Buitenstaander
r
Te weinig steun van
Produktschap voor Vee en
Vlees.
Subsidie m
EG'Raad van Ministers (Landbouw)
Tapioca
Monetaire onderwerpen
Produktschap voor Zuivel:
Voorzitter Bond van Handelaren in Vee:
Bezuinigingen
Ondanks kleinere
produktie
meer rundvlees naar
interventie
Samenwerking
produktschap
In 1983 zal de EG eenzelfde hoeveelheid bevroren rundvlees uit derde
landen gaan invoeren als in het vorige jaar, nl. 60.000 ton. Dit ten
behoeve van de vleesverwerkende industrie. De helft hiervan kan zon
der heffing worden ingevoerd. De andere helft krijgt een verlaagd
invoertarief; in beginsel 45% van het dan geldende tarief.
De ministers van landbouw in de EG hebben dit tijdens hun vergadering
van 13 en 14 december j.l. in Brussel besloten.
Voor het Verenigd Koninkrijk, De
nemarken en Ierland zou op 31 de
cember a.s. de mogelijkheid verval
len om in verband met mond- en
klauwzeer de invoer van dieren en
vlees uit de rest van de Gemeenschap
te weren. De landbouwministers
hebben nu besloten deze regeling
met een jaar te verlengen. Daarbij
hebben ze afgesproken dat voor de
nieuwe vervaldatum, 31 december
1983 wordt gezocht naar liberalisatie
van het handelsverkeer in vlees en
levende dieren. Met name zal dit
gelden voor niet gevaccineerde
slachtvarkens.
Negen van de tien aanwezige dele
gaties konden het in grote lijnen eens
worden over de zgn. vers vlees-richt
lijn en de derde landen-richtlijn voor
vlees. Italië behield hierbij een voor
behoud. Een aantal punten moet
voor 15 februari a.s. nog worden op
gelost: de controle aan de grenzen,
het handelsverkeer van partijen in
eenheden tot 3 kg en de handel in
bevroren vlees. Afgesproken is dat
voor 1 september 1983 een oplossing
moet worden gevonden voor het
probleem van de mannelijke slacht
varkens
Onze minister van landbouw en vis
serij, ir. G. Braks, noemde het voor
nemen van de Europese Commissie
om nadere eisen te gaan stellen aan
de invoer van samengeperste brok
ken tapioca (de zgn. "pellets") onbe
grijpelijk en weinig fraai ten opzichte
van Thailand. Dit land levert de ta
pioca nl. hoofdzakelijk in de vorm
van pellets, die met behulp van een
voudige ambachtelijke installaties
worden vervaardigd. Door het ver
voer vallen deze pellets gedeeltelijk
uiteen, waardoor de schepen bij
aankomst naast pellets, veel kleiner
materiaal en stof bevatten.
De Commissie is nu van plan nadere
eisen te stellen aan dit produkt. Als
aan deze eisen niet wordt voldaan,
zou het produkt moeten vallen onder
de zgn. gerstheffing. Volgens minis
ter Braks ondervindt Thailand reeds
veel schade door de bilaterale over
eenkomst met de Gemeenschap. "De
Gemeenschap dient deze overeen
komst nu loyaal na te komen en geen
aanvullende problemen op te wer
pen". Eén en ander zou voor Thai
land namelijk grote investeringen
vergen in grootschalige pelletteer-
installaties.
De Commisse heeft toegezegd in ja
nuari met Thailand dit probleem
onder ogen te zien.
Op monetair gebied stemden de
landbouwministers er mee in de tij
delijke regeling inzake de toepassing
van de Europese rekeneenheid
(ECU) in het gemeenschappelijke
landbouwbeleid met een maand te
verlengen. De huidige regeling loopt
af op 1 december van dit jaar.
Tegengestelde opvattingen over de
m.c.b.afbraak hadden tot gevolg dat
niet meer werd bereikt dan een tij
delijke verlenging.
De uitgaven van het produktschap voor Zuivel in 1983 worden geraamd
op ruim 117 miljoen Van dit bedrag zal ongeveer 79% of ruim 92
miljoen worden aangewend door de subsidiëring van het algemene
Nederlandse zuivelbelang dienende aktiviteiten van andere organisaties,
zoals het Nederlands Zuivelbureau, het NIZO en de Stichting Public
Relations Land- en Tuinbouw. Het restant dat is 25 miljoen dient ter
bestrijding van de eigen uitgaven van het Produktschap.
Het bestuur ging akkoord met de
begroting van 1983. Daarbij heeft
drs. R. Zijlstra aangevoerd dat bij het
Produktschap, dat te beschouwen is
als bedrijfsoverheid ook in het ko
mendejaar bezuinigd en omgebogen
zal moeten worden waar dat kan.
Daarbij dienen de personeelskosten
binnen de perken gehouden en niet
voor elke nieuwe taak ook nieuw
personeel aan te trekken. Personeel
moet uitwisselbaar ingezet kunnen
worden, aldus Zijlstra, die meende
dat de boerenstand niet met hogere
belastingen te doen gaat krijgen. Dat
geldt, aldus Zijlstra ook voor de uit
gaven in het kader van het Neder
lands Zuivelbureua en het NIZO.
Nagegaan zal moeten worden of de
gelden besteed aan de afzetpropa-
ganda in Amerika door de Holland
Cheese Exporters' Association wel
verantwoord zijn. Sinds maart 1972
bedraagt de administratieve heffing
op. alle aan fabrieken afgeleverde
Woensdag 15 december werd in bijzijn van de Minister van Landbouw
en Visserij en talrijke vertegenwoordigers uit de Nederlandse zuivel-
wereld de 300 miljoenste kg kaas uitgevoerd. Dat gebeurde op de
Terminal van de Europese Container Terminus bv. (E.C.T.). in de
Rotterdamse haven, waar de container die de 300 miljoenste kg bevatte
op een zeeschip richting U.S.A. werd gehesen.
Het was een min of meer feestelijke
aangelegenheid die plaats vond na
de openbare bestuursvergadering
van het Produktschap ditmaal in
Rhoon.
Minister Braks schreef het succes van
de Nederlandse kaasexport vooral
toe aan de kwaliteit van de kaas, die
hij een van de belangrijkste waar
borgen voor een regelmatige afzet
noemde. Daarnaast is er de aktiviteit
van het Nederlandse Zuivelbureau
met zijn goede produktpromotie.
Het aandeel van Nederland in de
wereldhandel in kaas ligt rond de
21%.
De bewindsman zag evenwel nog
kansen op groeimarkten, niet alleen
in het Midden Oosten maar ook in
het Verre Oosten.
meerd. Ongeveer 38% van de ge
wonnen melk wordt tot kaas ver
werkt.
Kleine groep
Nederland telt ongeveer 60 particu
liere kaasexporteurs en drie coöpe
ratieve verkoopverenigingen, die ge
zamenlijk in 1982 voor ruim 2 mil
jard aan kaas exporteerden.
Prijzen onder druk
De prijs van de verkochte kaas is niet
evenredig met de hoeveelheid geste
gen, aldus ir. W.M. Dijkstra, voor
zitter van het Nederlands Zuivelbu
reau. Uitgaande van een melkprijs
verhoging van 8,5% in 1982, zou ook
de waarde van de kaasexport met dit
Bij de opening van de algemene ledenvergadering van de Nederlandse
Bond van Handelaren in Vee op maandagmiddag 13 december 1982
besteedde voorzitter J.W. Diepeveen nogal wat aandacht aan aktuele
kwesties voor de veehandel. Daarbij ging hij ook in op enkele uitgangs
punten van het beleid van het onlangs aangetreden kabinet Lubbers.
Toepassing van de Wet Agrarisch Grondverkeer en invoering van een
vestigingsregeling voor agrarische bedrijven dienen volgens de heer
Diepeveen niet slechts voorlopig achterwege te blijven. Beide regelin
gen zijn beslist niet nodig. Verder merkte hij op dat m.b.t. ruimtelijke
ordening en b.v. vrijstelling van overdrachtsbelasting voor veehandela
ren dezelfde regels als voor boeren moeten gelden.
Minister Braks torst geholpen door twee Zuiveldames de 300 miljoenste kg.
kaas.
Groei in de export
In 1959 werd voor het eerst 100.000
ton kaas uitgevoerd, welk kwantum
tot 200.000 ton steeg in 1973 en dit
jaar nu reeds 300.000 ton met een
exportwaarde van ca ƒ2 miljard.
Ongeveer 50% van de kaasproduktie
gaat naar EG landen, waarvan ruim
de helft naar Duitsland. Voorts gaat
15% naar landen buiten de EG en
wordt 35% in eigen land geconsu-
percentage gestegen moeten zijn.
Wat de export betreft is de gemid
delde opbrengst per kg slechts geste
gen van 6,32 tot ongeveer 6,45.
Voor dit minder goede resultaat zijn
enkele oorzaken aan te wijzen als de
prijzenslag in de levensmiddelen
handel in alle europese landen, de
teruglopende koopkracht en de groei
van de kaasproduktie aldus ir. Dijk
stra. vdw.
Volgens de heer Diepeveen wil men
voor het dierenvervoer teveel en de
tail regelen. Vraagtekens plaatste hij
bij plannen voor verandering van
voorschriften inzake beladingsdicht
heden bij het vervoer van varkens.
De ervaring is, dat dergelijke bepa
lingen het welzijn van dieren niet al
tijd ten goede komen en veetransport
onnodig duur maken.
Bezuinigingen op overheidsuitgaven
zijn beslist noodzakelijk. Dit bete
kent echter niet, dat op de begroting
voor het ministerie van landbouw en
visserij procentueel het dubbele
moet worden bezuinigd in vergelij
king met andere departementen.
Uitvoering van zo'n operatie houdt
Ondanks een verminderde produktie
van rundvlees in de E.E.G. is de
hoeveelheid rundvlees die bij de in-
terventiebureau's werd ingeleverd,
aanzienlijk groter dan vorig jaar. In
de periode van juli tot en met sep
tember werd bijna 110.000 ton rund
vlees uit de markt genomen in de
Gemeenschap. Vergeleken met de
overeenkomstige maanden van vorig
jaar is dat 53% meer. In Italië stegen
de interventieaankopen tot het vier
voudige. Dit houdt vooral verband
met de aantrekkelijke prijzen die de
Italiaanse interventiebureau's kun
nen betalen.
het risiko in van het slachten van de
kip met gouden eieren.
Kosten van veterinaire keuringen
voor exporten van levende dieren.
De voorzitter van de Nederlandse
Bond van Handelaren in Vee wil be
slist niet, dat het bedrijfsleven voor
de veterinaire keuringen voor import
van levende dieren, hogere tarieven
moet gaan betalen. Of veel meer ef-
ficiëncy bij het verrichten van deze
overheidsdienst of privatisering door
het laten verrichten van deze keu
ringen door niet ambtelijke diere
nartsen zijn volgens hem mogelijke
oplossingen.
R. Zijlstra
f
melk gebaseerd op 13 perioden 38
cent per 100 kg melk.
Moeilijkheden met Frankrijk
De beperking van het aantal doua
neposten ten invoer voor kaas en de
bepalingen ten aanzien van de het
gezondheidscertificaat zullen ertoe
leiden dat de Nederlandse export
van melken zuivelprodukten een
deel van zijn afzet in Frankrijk zal
verliezen, alleen al door kostenver
hogende faktoren.
Dat alles betekent volgens de Pro-
duktenadviescommissie van het Pro
duktschap een zodanige inbreuk op
de grondgedachte van het vrije ver
keer van goederen binnen de Ge
meenschap dat gedacht zou kunnen
worden het daarheen te leiden dat de
Nederlandse overheid een kjacht
terzake bij de Europese Commissie
deponeert.
De heer J.W. Diepeveen heeft weinig
verwachtingen van steun in het pro
duktschap voor vee en vlees voor het
bereiken van oplossingen voor het
verminderen van kosten voor keu
ringen voor uitvoeren van levende
dieren. Daarbij wees hij op de re
cente ervaring van het modder gooi
en naar de veehandel in publikaties
in landbouwbladen over regelingen
voor het levend wegen van slacht
varkens. Volgens de voorzitter van
de Nederlandse Bond van Handela
ren in Vee kan "vee" geschrapt wor
den uit de naam van het produkt
schap voor vee en vlees. Zijn organi
satie zal dan niet langer prijs stellen
op een zetel in het bestuur van dit
schap.
Laatst kwam ik een personeelsad
vertentie tegen, waarin een bedrijf
een 'assistent-subsidioloog' vroeg.
Blijkbaar is het werk teveel ge
worden voor de eerder aangestelde
funktionaris en heeft deze nu een
medewerker nodig om samen de
activiteiten van de overheid in de
gaten te houden op het gebied van
subsidies, premies, en kredieten.
Een paar dagen tevoren had een
boer mij juist verteld, dat hij sub
sidie had gekregen op de aanschaf
van een trekker, die weinig geluid
produceert. "Niet veel", zei hij,
"maar toch de moeite waard". Ik
vond dat - hoe zeg je zoiets - op
merkelijk en wilde er het fijne en
mijne van weten. Al informerend
kom je in zo'n geval terecht bij het
landbouwschap en a raison van
f6,— (die lui krijgen zeker geen
subsidie) stuurden ze mij een
boekje met als titel "Dat zit zo" -
4e druk plus aanvullingen, teza
men 127pagina's dik. Het zal na
tuurlijk wel te weinig zijn, maar ik
keek er van op waarvoor een boer
allemaal subsidie kan krijgen. Dat
blijkt zelfs het geval te zijn, als je
wèl produceert maar niet levert.
Welk kunstje je daarvoor als boer
moet fikken, heb ik uit de toe
lichting niet begrepen. Trouwens,
ook die subsidiemogelijkheid voor
geluidsarme trekkers heb ik niet
kunnen terugvinden.
Maar een boer kan zoiets natuur
lijk altijd vragen aan de voorlich
ting. Of heten die (gesubsidieerde)
funktionarissen tegenwoordig
"agrarisch subsidiologen"?
Buitenstaander
4