Commissie gaat met Thailand praten over Tapioca Belasting boerenstand niet verhogen 300 Miljoen kg kaas uitgevoerd Buitenstaander r Te weinig steun van Produktschap voor Vee en Vlees. Subsidie m EG'Raad van Ministers (Landbouw) Tapioca Monetaire onderwerpen Produktschap voor Zuivel: Voorzitter Bond van Handelaren in Vee: Bezuinigingen Ondanks kleinere produktie meer rundvlees naar interventie Samenwerking produktschap In 1983 zal de EG eenzelfde hoeveelheid bevroren rundvlees uit derde landen gaan invoeren als in het vorige jaar, nl. 60.000 ton. Dit ten behoeve van de vleesverwerkende industrie. De helft hiervan kan zon der heffing worden ingevoerd. De andere helft krijgt een verlaagd invoertarief; in beginsel 45% van het dan geldende tarief. De ministers van landbouw in de EG hebben dit tijdens hun vergadering van 13 en 14 december j.l. in Brussel besloten. Voor het Verenigd Koninkrijk, De nemarken en Ierland zou op 31 de cember a.s. de mogelijkheid verval len om in verband met mond- en klauwzeer de invoer van dieren en vlees uit de rest van de Gemeenschap te weren. De landbouwministers hebben nu besloten deze regeling met een jaar te verlengen. Daarbij hebben ze afgesproken dat voor de nieuwe vervaldatum, 31 december 1983 wordt gezocht naar liberalisatie van het handelsverkeer in vlees en levende dieren. Met name zal dit gelden voor niet gevaccineerde slachtvarkens. Negen van de tien aanwezige dele gaties konden het in grote lijnen eens worden over de zgn. vers vlees-richt lijn en de derde landen-richtlijn voor vlees. Italië behield hierbij een voor behoud. Een aantal punten moet voor 15 februari a.s. nog worden op gelost: de controle aan de grenzen, het handelsverkeer van partijen in eenheden tot 3 kg en de handel in bevroren vlees. Afgesproken is dat voor 1 september 1983 een oplossing moet worden gevonden voor het probleem van de mannelijke slacht varkens Onze minister van landbouw en vis serij, ir. G. Braks, noemde het voor nemen van de Europese Commissie om nadere eisen te gaan stellen aan de invoer van samengeperste brok ken tapioca (de zgn. "pellets") onbe grijpelijk en weinig fraai ten opzichte van Thailand. Dit land levert de ta pioca nl. hoofdzakelijk in de vorm van pellets, die met behulp van een voudige ambachtelijke installaties worden vervaardigd. Door het ver voer vallen deze pellets gedeeltelijk uiteen, waardoor de schepen bij aankomst naast pellets, veel kleiner materiaal en stof bevatten. De Commissie is nu van plan nadere eisen te stellen aan dit produkt. Als aan deze eisen niet wordt voldaan, zou het produkt moeten vallen onder de zgn. gerstheffing. Volgens minis ter Braks ondervindt Thailand reeds veel schade door de bilaterale over eenkomst met de Gemeenschap. "De Gemeenschap dient deze overeen komst nu loyaal na te komen en geen aanvullende problemen op te wer pen". Eén en ander zou voor Thai land namelijk grote investeringen vergen in grootschalige pelletteer- installaties. De Commisse heeft toegezegd in ja nuari met Thailand dit probleem onder ogen te zien. Op monetair gebied stemden de landbouwministers er mee in de tij delijke regeling inzake de toepassing van de Europese rekeneenheid (ECU) in het gemeenschappelijke landbouwbeleid met een maand te verlengen. De huidige regeling loopt af op 1 december van dit jaar. Tegengestelde opvattingen over de m.c.b.afbraak hadden tot gevolg dat niet meer werd bereikt dan een tij delijke verlenging. De uitgaven van het produktschap voor Zuivel in 1983 worden geraamd op ruim 117 miljoen Van dit bedrag zal ongeveer 79% of ruim 92 miljoen worden aangewend door de subsidiëring van het algemene Nederlandse zuivelbelang dienende aktiviteiten van andere organisaties, zoals het Nederlands Zuivelbureau, het NIZO en de Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw. Het restant dat is 25 miljoen dient ter bestrijding van de eigen uitgaven van het Produktschap. Het bestuur ging akkoord met de begroting van 1983. Daarbij heeft drs. R. Zijlstra aangevoerd dat bij het Produktschap, dat te beschouwen is als bedrijfsoverheid ook in het ko mendejaar bezuinigd en omgebogen zal moeten worden waar dat kan. Daarbij dienen de personeelskosten binnen de perken gehouden en niet voor elke nieuwe taak ook nieuw personeel aan te trekken. Personeel moet uitwisselbaar ingezet kunnen worden, aldus Zijlstra, die meende dat de boerenstand niet met hogere belastingen te doen gaat krijgen. Dat geldt, aldus Zijlstra ook voor de uit gaven in het kader van het Neder lands Zuivelbureua en het NIZO. Nagegaan zal moeten worden of de gelden besteed aan de afzetpropa- ganda in Amerika door de Holland Cheese Exporters' Association wel verantwoord zijn. Sinds maart 1972 bedraagt de administratieve heffing op. alle aan fabrieken afgeleverde Woensdag 15 december werd in bijzijn van de Minister van Landbouw en Visserij en talrijke vertegenwoordigers uit de Nederlandse zuivel- wereld de 300 miljoenste kg kaas uitgevoerd. Dat gebeurde op de Terminal van de Europese Container Terminus bv. (E.C.T.). in de Rotterdamse haven, waar de container die de 300 miljoenste kg bevatte op een zeeschip richting U.S.A. werd gehesen. Het was een min of meer feestelijke aangelegenheid die plaats vond na de openbare bestuursvergadering van het Produktschap ditmaal in Rhoon. Minister Braks schreef het succes van de Nederlandse kaasexport vooral toe aan de kwaliteit van de kaas, die hij een van de belangrijkste waar borgen voor een regelmatige afzet noemde. Daarnaast is er de aktiviteit van het Nederlandse Zuivelbureau met zijn goede produktpromotie. Het aandeel van Nederland in de wereldhandel in kaas ligt rond de 21%. De bewindsman zag evenwel nog kansen op groeimarkten, niet alleen in het Midden Oosten maar ook in het Verre Oosten. meerd. Ongeveer 38% van de ge wonnen melk wordt tot kaas ver werkt. Kleine groep Nederland telt ongeveer 60 particu liere kaasexporteurs en drie coöpe ratieve verkoopverenigingen, die ge zamenlijk in 1982 voor ruim 2 mil jard aan kaas exporteerden. Prijzen onder druk De prijs van de verkochte kaas is niet evenredig met de hoeveelheid geste gen, aldus ir. W.M. Dijkstra, voor zitter van het Nederlands Zuivelbu reau. Uitgaande van een melkprijs verhoging van 8,5% in 1982, zou ook de waarde van de kaasexport met dit Bij de opening van de algemene ledenvergadering van de Nederlandse Bond van Handelaren in Vee op maandagmiddag 13 december 1982 besteedde voorzitter J.W. Diepeveen nogal wat aandacht aan aktuele kwesties voor de veehandel. Daarbij ging hij ook in op enkele uitgangs punten van het beleid van het onlangs aangetreden kabinet Lubbers. Toepassing van de Wet Agrarisch Grondverkeer en invoering van een vestigingsregeling voor agrarische bedrijven dienen volgens de heer Diepeveen niet slechts voorlopig achterwege te blijven. Beide regelin gen zijn beslist niet nodig. Verder merkte hij op dat m.b.t. ruimtelijke ordening en b.v. vrijstelling van overdrachtsbelasting voor veehandela ren dezelfde regels als voor boeren moeten gelden. Minister Braks torst geholpen door twee Zuiveldames de 300 miljoenste kg. kaas. Groei in de export In 1959 werd voor het eerst 100.000 ton kaas uitgevoerd, welk kwantum tot 200.000 ton steeg in 1973 en dit jaar nu reeds 300.000 ton met een exportwaarde van ca ƒ2 miljard. Ongeveer 50% van de kaasproduktie gaat naar EG landen, waarvan ruim de helft naar Duitsland. Voorts gaat 15% naar landen buiten de EG en wordt 35% in eigen land geconsu- percentage gestegen moeten zijn. Wat de export betreft is de gemid delde opbrengst per kg slechts geste gen van 6,32 tot ongeveer 6,45. Voor dit minder goede resultaat zijn enkele oorzaken aan te wijzen als de prijzenslag in de levensmiddelen handel in alle europese landen, de teruglopende koopkracht en de groei van de kaasproduktie aldus ir. Dijk stra. vdw. Volgens de heer Diepeveen wil men voor het dierenvervoer teveel en de tail regelen. Vraagtekens plaatste hij bij plannen voor verandering van voorschriften inzake beladingsdicht heden bij het vervoer van varkens. De ervaring is, dat dergelijke bepa lingen het welzijn van dieren niet al tijd ten goede komen en veetransport onnodig duur maken. Bezuinigingen op overheidsuitgaven zijn beslist noodzakelijk. Dit bete kent echter niet, dat op de begroting voor het ministerie van landbouw en visserij procentueel het dubbele moet worden bezuinigd in vergelij king met andere departementen. Uitvoering van zo'n operatie houdt Ondanks een verminderde produktie van rundvlees in de E.E.G. is de hoeveelheid rundvlees die bij de in- terventiebureau's werd ingeleverd, aanzienlijk groter dan vorig jaar. In de periode van juli tot en met sep tember werd bijna 110.000 ton rund vlees uit de markt genomen in de Gemeenschap. Vergeleken met de overeenkomstige maanden van vorig jaar is dat 53% meer. In Italië stegen de interventieaankopen tot het vier voudige. Dit houdt vooral verband met de aantrekkelijke prijzen die de Italiaanse interventiebureau's kun nen betalen. het risiko in van het slachten van de kip met gouden eieren. Kosten van veterinaire keuringen voor exporten van levende dieren. De voorzitter van de Nederlandse Bond van Handelaren in Vee wil be slist niet, dat het bedrijfsleven voor de veterinaire keuringen voor import van levende dieren, hogere tarieven moet gaan betalen. Of veel meer ef- ficiëncy bij het verrichten van deze overheidsdienst of privatisering door het laten verrichten van deze keu ringen door niet ambtelijke diere nartsen zijn volgens hem mogelijke oplossingen. R. Zijlstra f melk gebaseerd op 13 perioden 38 cent per 100 kg melk. Moeilijkheden met Frankrijk De beperking van het aantal doua neposten ten invoer voor kaas en de bepalingen ten aanzien van de het gezondheidscertificaat zullen ertoe leiden dat de Nederlandse export van melken zuivelprodukten een deel van zijn afzet in Frankrijk zal verliezen, alleen al door kostenver hogende faktoren. Dat alles betekent volgens de Pro- duktenadviescommissie van het Pro duktschap een zodanige inbreuk op de grondgedachte van het vrije ver keer van goederen binnen de Ge meenschap dat gedacht zou kunnen worden het daarheen te leiden dat de Nederlandse overheid een kjacht terzake bij de Europese Commissie deponeert. De heer J.W. Diepeveen heeft weinig verwachtingen van steun in het pro duktschap voor vee en vlees voor het bereiken van oplossingen voor het verminderen van kosten voor keu ringen voor uitvoeren van levende dieren. Daarbij wees hij op de re cente ervaring van het modder gooi en naar de veehandel in publikaties in landbouwbladen over regelingen voor het levend wegen van slacht varkens. Volgens de voorzitter van de Nederlandse Bond van Handela ren in Vee kan "vee" geschrapt wor den uit de naam van het produkt schap voor vee en vlees. Zijn organi satie zal dan niet langer prijs stellen op een zetel in het bestuur van dit schap. Laatst kwam ik een personeelsad vertentie tegen, waarin een bedrijf een 'assistent-subsidioloog' vroeg. Blijkbaar is het werk teveel ge worden voor de eerder aangestelde funktionaris en heeft deze nu een medewerker nodig om samen de activiteiten van de overheid in de gaten te houden op het gebied van subsidies, premies, en kredieten. Een paar dagen tevoren had een boer mij juist verteld, dat hij sub sidie had gekregen op de aanschaf van een trekker, die weinig geluid produceert. "Niet veel", zei hij, "maar toch de moeite waard". Ik vond dat - hoe zeg je zoiets - op merkelijk en wilde er het fijne en mijne van weten. Al informerend kom je in zo'n geval terecht bij het landbouwschap en a raison van f6,— (die lui krijgen zeker geen subsidie) stuurden ze mij een boekje met als titel "Dat zit zo" - 4e druk plus aanvullingen, teza men 127pagina's dik. Het zal na tuurlijk wel te weinig zijn, maar ik keek er van op waarvoor een boer allemaal subsidie kan krijgen. Dat blijkt zelfs het geval te zijn, als je wèl produceert maar niet levert. Welk kunstje je daarvoor als boer moet fikken, heb ik uit de toe lichting niet begrepen. Trouwens, ook die subsidiemogelijkheid voor geluidsarme trekkers heb ik niet kunnen terugvinden. Maar een boer kan zoiets natuur lijk altijd vragen aan de voorlich ting. Of heten die (gesubsidieerde) funktionarissen tegenwoordig "agrarisch subsidiologen"? Buitenstaander 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 4