Euro-schatkist
Inkomsten en uitgaven
schroeven? In een rede in Brussel
verklaarde de Nederlandse minister
Van der Stee onlangs zelfs „dat er
ook voor de landbouwuitgaven een
plafond moet worden ingesteld, net
als voor het Europese vervoersbeleid
of de industriepolitiek.Gaat u ook
zó ver?
Dalsager: „Nee. Maar op basis van
van het Europese mandaat, dat in
het kader van het Britse probleem
is opgesteld, willen wij de kosten
van het gemeenschappelijk land
bouwbeleid langzamer laten stij
gen dan de inkomsten van de EG.
Dat is onze limiet. Zo komt er dan
vanzelf ruimte om andere dringen
de kwesties op EG-schaal aan te
pakken. Dit jaar hebben we al 1,2
miljard gulden op de landbouw
uitgaven overgehouden. Het Euro
pese parlement wilde dat geld ui
teraard dan ook in andere EG-
projecten steken. Maar dat is ge
weigerd. De nationale ministers
van Financiën moesten het over
schot terug hebben. Dat is natuur
lijk wél de gemakkelijkste weg die
zo wordt gekozen. Jarenlang is
overal verteld dat de Europese in
tegratie zich niet kan ontwikkelen
omdat de landbouwpolitiek te
duur is. Dan bezuinigen we daar
miljarden. En wat gebeurt? De tien
regeringen willen dat geld terug!"
Jonge ondernemers
Uw plannen voor de resterende twee
jaar?
„Graag zou ik. in samenwerking
met m'n collega's hier, het Middel-
landse-Zeebeleid van de grond til
len. Kort gezegd gaat het er ons
om het leven voor de talrijke boe
ren en ook de anderen op het uit
gestrekte platteland daar te verbe
teren. Dat gaat dus ook veel verder
dan de landbouw. Het is meer een
zaak van regionale ontwikkeling.
Verder hoop ik dat wij de komen
de jaren onze landbouwproble
men met de Verenigde Staten kun
nen bijleggen. Die conflicten zijn
in ons, noch in hun belang.
Dan moet voor het einde van 1983
het EG-structuurbeleid voor de
landbouw herzien worden. Ik wil
dat daarin meer aandacht en geld
vrijkomt voor de jonge boeren die
overal in Europa zo moeilijk zit
ten. Ten slotte dat is een beetje
m'n stokpaardje moet er wat ge
beuren aan het EG-bosbouwbe-
leid. Daar zit totaal geen beweging
in en dat zou ik toch wel wensen.
Hout is namelijk een van de weini
ge landbouwprodukten waaraan
wij in de Europese Gemeenschap
nog een geweldig tekort hebben."
Wat zijn de gevolgen van de huidige
economische stagnatie op de land
bouwpolitiek?
Dalsager: „Met deze gigantische
werkloosheid onder de bevolking
van de Europese Gemeenschap
willen wij zoveel mogelijk boeren
en tuinders op hun bedrijf(je) la
ten. Toen de EG rond 1960 begon
telde de landbouw 20 miljoen wer
kers. Nu 8,5 miljoen. Er is voorlo
pig geen reden meer dat aantal te
verlagen. Want werkeloos zijn is
véél erger dan kleine boer met een
bescheiden inkomen. In Duits
land, Nederland en Denemarken
hebben de kleinere boeren hun
probleem al opgelost door er een
baantje bij te nemen. Die mensen
zijn niet altijd te benijden, maar ze
zullen toch overleven."
Kleine boeren
„Als ik spreek over het probleem
van de kleine boeren in Europa,
dan denk ik aan de miljoenen in de
zuidelijke EG-landen. Arme tob-
bers in Italië, Griekenland, Zuid-
Frankrijk met een halve hectare of
nog minder. Ik zie ook geen toe
komst voor zulke bedrijfjes.
Gegeven de huidige economische
situatie zullen we die mensen tóch
daar moeten laten werken. Dat is
beter dan ze aan het leger van
werkelozen toe te voegen. Op den
duur zullen ze ook ginds, precies
als in het noorden van de EG al is
gebeurd, die bedrijfjes moeten
gaan bundelen. Onze steun aan de
kleine boer en tuinder waarover
nu wordt gesproken moet u in dat
kader zien. Als een tijdelijke zaak
dus.
Wat die specifieke hulp voor de
kleine veehouders betreft: die be
nadering is ons opgedrongen door
de gezamenlijke regeringsleiders.
Toen het dus van hen per sé moest,
hebben wij in Brussel een lagere
melkheffing gewild over de eerste
60.000 liter melk, dus voor zowel
de kleine als de grotere bedrijven.
Maar dat wilde de Nederlandse
minister weer absoluut niet. Zodat
nu dan ieder land het geld voor
zich moet verdelen. Wat mij be
treft was dat allemaal eens en nu
nooit meer."
De EG is financieel niet afhanke
lijk van de goedgeefsheid van de
tien lid-staten, maar heeft drie be
langrijke eigen inkomensbronnen
om de schatkist te vullen. Deze zijn:
Maximaal 1 procent van de om
zetbelasting (BTW) die ten laste
van de consument in de tien lid-sta-
ten wordt geheven (f 28 miljard);
Invoerheffingen op landbouw
produkten uit landen die niet tot de
EG behoren (f 5 miljard) en
Douanerechten van de EG bij
invoer van industrieprodukten en
andere ingevoerde artikelen (f 17
miljard).
Deze bronnen, plus nog wat klei
nere „wellen" moeten de Europese
schatkist zo rond de f 52 miljard
opbrengen. Het leeuwedeel gaat
naar de Europese Commissie in
Brussel, ruim f50 miljard; tussen
de 65 en 70% daarvan wordt ge
bruikt voor uitvoering van het
landbouwbeleid. Dat loopt via het
Europese Oriëntatie- en Garantie
fonds voor de Landbouw
(EOGFL). De afdeling Oriëntatie
is voor structuurverbetering en
ontvangt ruim f3 miljard, terwijl
de Garantie-pot van f32 miljard
bestemd is voor het financieren
van het markt- en prijsbeleid.
6