r VOO It he VROUW Helder licht met Kerstmis Even aandacht voor een bijzonder kerstgeschenk f Peer in fles Modern Kerstfeest Je eet een hap alleen Yoghurt cranberrietaart f WMt Loevum uitjn voor de, ktndere.n: m Appelsav laten tAekken met CAtAoen, pijpkaneel, en kruidnagel. i Suiker naar smaak A toevoegen. Levend licht Kerstbomen onder redaktie van de Redaktiekommivsie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Bra bant Redaktieadres: Mevr. LJ. de Regt-van Maldegen.. Anna Mariaweg 1, 4494 PB Geersdijk. De polders rond de boerderijen zijn stil geworden. Het werk is aan de kant. Rond het huis is ook de laatste hand aan groente- en bloementuin gelegd. Alles afknippen gebeurt al jaren niet meer. Want wat is er mooier dan uitgebloeide vaste plan ten met een laagje ijzel of sneeuw? Buiten niet veel werk ipeer, des te drukker wordt het binnenshuis. Door de jaren wijzer geworden krijgt het hele huis een goede beurt al da gen voor kerst. Ik heb me voor ge nomen nu eens niet helemaal afge draaid op kerstavond met het koor de nieuw ingestudeerde liederen te zingen. Dus zal het een georgani seerd huishouden moeten worden. Maar aangezien ik toch een traditio neel mens ben moet alle werk ge beuren. Dus kerstfeesten met platte landsvrouwen, met bejaarden. Fruitdozen voor zieken en bejaar den. Als kerkvoogd heb ik de zorg voor de kerk. Hij moet schoon zijn op de feestdagen. De kaarsen in de kro nen recht, zodat zij op het feest helder licht geven. En het kaarsvet niet op de hoofden van de gemeenteleden terecht komt. Dus begin ik met lij sten aan te leggen. Wat kan van te voren gebeuren? Wat moet op het laatste ogenblik? Terwijl ik aan het schrijven ben, de lijst steeds langer wordt, begint het te draaien voor mijn ogen. Zoveel boodschappen, zoveel toe spraken. Dit nu inslaan en dat later. Resoluut heb ik een besluit geno men. M'n lijsten gewoon kapot ge scheurd. Ik zal wel zien. Ik heb het gevoel dat ik nog net geen machine geworden ben. Iets waar je alles in stopt, optelt, aftrekt en kijkt of alles deugt. Ik ga kerstfeest vieren net als altijd, zonder lijsten, gewoon door gaan, alles op z'n tijd. En al ben ik dan een beetje doorgedraaid na de feestdagen, ik weet zeker dat het de moeite waard is. Ieder jaar opnieuw. Het feest van het Kind, het feest van het Licht, het feest van de Vrede. Al lopen we dan een beetje naast onze schoenen van alle druktes. We zingen in onze schone kerk onze bekende liederen. We draven achter ons huishouden aan met extra werk voor extra eten. \Yant we zijn blij dat het toch weer kerstmis is. S.O.B. Traditiegetrouw liggen er rond de Kerstdagen in de boekwinkels tal rijke boeken en gedichtenbundels die op dit gebeuren betrekking heb ben. Zo ontdekte ik vorig jaar de prachtige uitgave: "Kerstboek voor Tondo". Ik bladerde het door en werd direkt getroffen door de prach tige verhalen en gedichten verlucht met mooie tekeningen. Ik kocht het meteen en heb daar geen moment spijt van gehad. Graag wil ik er ook u enthousiast voor maken. Veel belangrijke schrijvers, dichters en tekenaars hebben hiervoor be langeloos hun produkten geschon ken. Zoals Bert us Aafjes, Bel Campo, Eppo Doeve, Toon Kortooms, Toon Hermans, Jan Terlouw, Herman van Veen en vele anderen. Het boek is samengesteld door Ted van Turn hout en H.K.H. Prinses Irene heeft er een voorwoord in geschreven. Het doel van deze uitgave is: de op brengsten hiervan te schenken aan de stichting Colombine voor de Moeders van Tondo. Tondo is een wijk van Manilla op de Philippijnen. Eén van de grootste krottenwijken in Zuid oost Azië. Dicht op elkaar gepakt leven hier duizenden mensen in armoede en honger. Om deze nood enigszins te lenigen en de mensen wat toekomst perspektief te geven, hebben zich een Je kunt met vrienden aan tafel gaan. Je kunt met je lief gaan tafelen. Je kunt met smul aan tafel gaan. Het gezin gaat samen aan de(n) dis(ch) Je kunt verplicht aan tafel gaan. Je eet een hap alleen Mogelijkheden genoeg, hier althans. Maar laten we het eens over de laat ste mogelijkheid hebben: je eet een hap alleen Het is zo tegenstrijdig; we leven in een wereld waar de bevolking snel in aantal toeneemt, maar ook - en vooral in ons rijke westen - groeit de eenzaamheid. Voor hen, de eenzamen, zullen de "ongunstig" vallende Kerstdagen, gunstig zijn. Een weekeinde alleen, daar wen je misschien aan, op den duur, maar tussentijdse, feestelijke dagen blijken voor veel alleenstaan den moeilijk door te komen. Nu hebben we dus een Kerstweekeinde. Geen extra vrije dag, maar wel feest. Wanneer twee zaken bij elkaar ge bracht kunnen worden, de eenzame die het alleenzijn afschuwelijk vindt en uw wil iemand een plezier te doen, dan zijn de eerste regels van dit stukje van toepassing. En laten we eerlijk zijn, klinkt dat niet veel fees telijker? r.h. 1 blikje cranberriesaus 4 dl (indien voorradig) of 1 zakje cranberries (ook wel prei- selbeeren of veenbessen genoemd) met suiker naar smaak opkoken, even laten uitlekken en 2 dl cranber ries achterhouden. 2 dl yoghurt met vanillesuiker op smaak gemaakt 1 taartbodem 1 eetlepel poedergelatine 1/2 dl. water, 2 eiwitten 2 eetl. suiker 2 dl cranberriesaus met de yoghurt mengen, even in de diepvries zetten. Gelatine weken en ze in de zelfde '/i dl water au bain marie oplossen, 1 ijsblokje toevoegen. Als het mengsel geleiachtig wordt mengen met de yoghurt/cranberriesatis; 5 - 10 min. in de diepvries zetten. Eiwit met suiker stijfkloppen en door het yoghurtmengsel spatelen! Als een soort bergje op de taartbo dem leggen en versieren met een rand van cranberriesaus. Vanuit de diepte van mijn welvaartsstaat roep ik tot V, tot Gij V vinden laat. Want ik heb alles wat mijn hart begeert, alleen 't geloven heb ik afgeleerd. De woorden van het oude kerstverhaal spreken voor ons een onverstaanbre taal. Want wie gelooft er in een englenlied als hij het duivelse op aarde ziet? Wie laat er nu nog alles in de steek alleen omdat hij naar de hemel keek? Wij geven U geen myrrhe of wierook meer, en 't goud kunnen wij zelf gebruiken, Heer. Wanneer men nu de kinderen vermoordt wordt er nog nauwelijks protest gehoord. De herders vonden 't Kind en spraken over Hem; Wij zwijgen nog na twintig eeuwen Bethlehem. Wat moet het toch verdrietig voor U zijn dat wij zo groot doen - want U werd zo klein. Wij zijn de kindren van een harde, koude tijd, maar laat ons zien, dat Gij toch onze Vader zijt. Dat Gij ons zoekt in onze duisternis omdat Uw liefde onveranderd is. Uit "Een Vlinder van God" van Nel Benschop groep vrouwen, waaronder ook veel bewoners van deze wijk, ingezet. Deze vrouwen van Tondo hebben n.l. een projekt opgezet, waarbij in de eerste plaats een goede opleiding wordt gegeven. Daarna volgt het ontstaan van een kleinschalige tex tielindustrie in eigen of koöperatief beheer. Het blijkt dat veel vrouwen zich met enthousiasme hier voor in zetten. Maar er is natuurlijk lesma teriaal, machines en ruimte nodig. Wanneer u dus dit boek koopt, werkt het plezier er van tweeledig. Door het te lezen, wordt u zelf een stuk rijker. Tevens geeft u deze vrouwen van Tondo een steuntje in de rug bij hun pogingen verbetering te brengen in hun levensomstandigheden. Het adres van de "Stichting Colombine" is Dillenburgstraat 91, 4835 EB Breda Postgiro nr. 25009 R.S. Straks gaan de kaarsen weer aan. Niet alleen in onze warme huizen. In de Provence gaan op kerstavond de bewoners van de dorpen met bran dende kaarsen naar buiten. Ze lopen langs de weg naar de kerk om daar de nachtmis bij te wonen. Wanneer iedereen in de kerk zijn plaats heeft ingenomen wordt een wagentje de kerk ingereden. Hierop ligt een jong lammetje, symbool van de onschuld. De priester zegent dit beestje dat korte tijd later weer dicht bij het moederschaap gaat liggen. Maar in onze huizen geeft het leven de licht van de kaarsvlam een sfeer van huiselijke gezelligheid. Vooral in de donkere en meestal koude de cembermaand. De vraag naar kaar sen wordt elk jaar groter. Naar voor zichtige schatting zullen op kerstmis ruim 75 miljoen kaarsen in allerlei vormen en maten in de Nederlandse huiskamers hun zachte licht ver spreiden. De tere romantische vlam is in feite ook een overblijfsel van de gewoonte onzer voorouders om be schutting te zoeken tegen het onbe kende. De holbewoner van vroeger kende het vuur als enige bron van warmte en licht. Ook hier dus een veredeling van een vroeger gebruik. Duitsland is van oudsher het land van de kerstbomen. De gewoonte om deze sparrebomen met kerstmis te versieren is een over heel de wereld verspreide gewoonte. Jaarlijks wor den door onze oosterburen circa 18 miljoen kerstbomen gekocht, opge tuigd en te pronk gezet. Als symbool van het eeuwig jonge is de sparre- boom al lang geleden zijn glorieuze opmars begonnen. In een gemeentelijke verordening uit 1521 uit de Elzas blijkt, dat om streeks de kersttijd de boswachters en houtvesters de aan hun zorgen toevertrouwde dennebomen bijzon der in het oog moesten houden. In 1832 moesten de boeren uit de streek rondom Hannover, die daar naar de jaarlijkse kerstmarkt kwa men om bomen te verkopen, eerst naar de "polizei". Daar moesten zij kunnen aantonen dat het legaal ge kapte bomen waren. De boeren kre gen een stempel op de boom en pas dan mochten ze verkocht worden. Over het merendeel van de westelijke wereld is de kerstboom ingeburgerd. Zelfs in Spanje - waar tot voor kort de kerstboom zeldzaam was - gaat de kerstboom zijn plaats innemen. Maar toch is de kerstkribbe voorlopig nog wel de trots van elk Spaans huisgezin. Al vele honderden jaren worden vruchten gebruikt om alkoholische dranken van te stoken. Meestal is de grondstof druiven, maar de peer deed ook zijn intrede in de wereld van de stokers. Het idee om van peren een soort distillaat te stoken, is op zich niet zo vreemd. In zuidelijke landen gedijen de meeste pererassen weliswaar heel best; ze rotten er óók het snelst. Be waren in koelhuizen is er in de meeste gevallen niet bij. Zeker de Williams peer laat zich niet bewaren, in tegenstelling tot de meeste Wes- teuropese pererassen, die na de pluk in de koelhuizen verdwijnen om en kele maanden later nog als handpeer gegeten te worden. In het begin van de tweede wereld oorlog kwam ene Francis Germa- nier, een uitvinder uit het Zwitserse kanton Wallis, op het idee om van de zwakke, maar zeer smakelijke Wil- liamspeer een eua-de-vie (brande wijn) te distilleren. Germanier be dacht een zeer apart procédé door de vervaardiging van zijn eau-de-vie de Pore Williams (In het Duits Birnen- wasser). Na de pluk droogde hij de vruchten om ze vervolgens te malen. De aldus ontstane pulp, weer enigs zins vloeibaar geworden door het uitgeperste perensap, liet hij gisten, waarna distillatie plaatsvond tot cir ca 96 gr. Hierin vermengde hij weer verse gekneusde peren. Door een laatste menging van dit zeer aroma tische perenextrakt met de via gisting en distillatie verkregen perenalkohol ontstond de eau-de-vie de poire, zoals we die ook vandaag de dag nog kennen. In tegenstelling tot de bekende ap peldistillaten heeft deze eau-de-vie niet aan aroma ingeboet tijdens dis tilleren en gisten. Toch was het pro- duktieproces van Germanier niet zó ingewikkeld, zodat veel fruittelers bij wijze van huisvlijt deze brandewijn gingen stoken. En dit niet alleen in het Zwitserse kanton Wallis. R.H. 3 r Ti aan deze pagina's heiben meegewerkt: R ia HaAmsen Riek Uoathaan Riet SpooA Sien Overbeeke Ad/u. van Matdegem Lee de Regt. Ve bijbehorende tekeningen zijn gemaakt door Lydia Klop-Steendijk 'Zij wensen u alten (,ijne feestdageti 'en een gelukkig 1983 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 36