Brooymans bleef het trekpaard trouw Canada gaat subsidie op graantransport afschaffen Het wordt een spannende Nationale!" Kilometers Spannend Propaganda Bloei Meewerken Geweldige kracht Alle Canadezen die geen boer zijn, zijn het zat dat ze voor het ver zenden van een brief evenveel be talen als de boeren voor het tran sport van 100 Ib graan van Sas katchewan naar havens aan de grote meren, over een afstand van 700 mijl. Maar met ingang van oktober wordt dat anders. Dan namelijk zal de Canadese regering zich uitspreken over een rapport waarin de geleidelijke afschaffing wordt bepleit van de gesubsidieer de vrachttarieven voor graan, die in ongewijzigde vorm al vanaf 1897 bestaan. De subsidie op het vervoer van graan heeft de Canadese spoor wegen tot de bedelstaf gebracht, investeringen in het spoorwegnet in het westen van Canada in de weg gestaan en andere gebruikers van de spoorwegen gestraft. Het tarief voor graan werd 85 jaar geleden vastgesteld op Vi cent voor het vervoer van 1 short ton (907,2 kg) graan per mijl. Het vervoer van graan tegen zo'n on beduidend bedrag levert de Ca nadian National Railways jaar lijks een verliespost op van 1,3 miljard gulden. De provinciale verkiezingen in Saskatchewan leverde dit jaar verlies op voor de voorstanders van de lage vrachttarieven. Thans heeft een landbouweko- noom uit Manitoba een kompro- misvoorstel dat dit najaar waar schijnlijk door de federale rege ring zal worden aanvaard. Hij stelt voor de boeren vanaf het oogstjaar 1983/84 hogere tarie ven te laten betalen en jaarlijks een inflatiekorrektie toe te pas sen. De eerstkomende vijfjaar zal de regering nog een subsidie ver strekken van C 3,2 miljard, maar in 1990 zouden de boeren het markttarief moeten betalen. Brooymans. De trekpaarden blijken voor dit toch zware werk beter ge schikt te zijn. De veewagen van Brooymans rijdt meer dan 60.000 km per jaar. Dat komt mede door reizen als die naar München, waar hij paarden ver koopt aan de bierbrouwerijen. Uit z'n plakboek blijkt trouwens wel dat de Oud-Vossemeerse paarden naar alle windstreken gaan. West- Duitsland en België zijn daarbij fa voriet. Ook in bijvoorbeeld het Veenmuseum 't Aole Compas in Barger Compascum lopen vier paar den van Brooymans. Uit het oogpunt van de handel neemt Brooymans ook vaak deel aan keu ringen. "Dan blijkt dat het stam- boekpaard toch meer kwaliteit heeft", aldus de Zeeuwse paarden fokker. "Vroeger vroeg men om een goed werkpaard, nu moet het een mooi paard zijn". Al twee keer heeft Brooymans de beker mee kunnen brengen van de jaarlijkse internationale keuring in België. Naast onze Zuiderburen ne men daaraan ook Frankrijk en Ne derland deel. "Al is België van origi ne een goed paardenland, ze hebben nu toch wel wat angst voor onze paarden", zo stelt Brooymans tevre den vast. Sinds enkele jaren is er een volledige erkenning tussen beide stamboeken. Het rijden met de dekhengst doet Brooymans hoofdzakelijk zelf. Twee zonen werken thuis op het bedrijf, een derde heeft een andere baan (ook in de paardenwereld) maar helpt nog vaak thuis, vooral met het bekappen en beslaan. "Bamboula, is een lief dier met een fijn karakter. Ik kan er wel onder slapen", vertelt Brooymans over de hengst waarmee hij door Zeeland, West-Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden trekt. Er is weer een spannende tijd aan gebroken voor de Nederlandse paardenfokkers, met de Nationale in het vooruitzicht. Brooymans heeft één keer het genoegen gehad met Bart van Wijngaarden een nationaal kampioen te kunnen leveren. "Het is heel mooi als je dat een keer mee mag maken", zo zegt hij. Bij de vier spannen van één eigenaar is hij al drie keer eerste geweest. Is een paard eenmaal nationaal kampioen gewor den, dan mag het voortaan alleen buiten mededinging deelnemen, Dit om de eigenaar een volgende keer een eventuele afgang te besparen en om te voorkomen dat anderen niet meer aan bod komen. "Wie er dit jaar kampioen wordt bij de hengsten, is echt nog niet te zeg gen. Dat was in andere jaren wel eens anders, aldus Brooymans, die dit jaar met 7 paarden naar Den Bosch gaat, drie hengsten en een vierspan. "Ik heb een machtig mooi vierspan, waar ik erg trots mee ben" zo stelt de Zeeuwse paardenfokker vast. Hij gaat dan ook met vetrouwen naar Den Bosch toe en bovendien: "Het wordt dit jaar een hele mooie en spannende Nationale". Jan van Liere Het is de mooi ste propaganda voor het trekpaard die er is". Dat vindt Brooymans van de demonstraties die hij regel- matig geeft met z'n paarden. Hij reist het hele land af om shows te geven met Zeeuwse wagens en 8- of 16-spannen. Zelfs aan trekkertrek doen z'n paarden mee! Daarbij blijkt een achtspan op te kunnen tegen heel wat meer mechanische pk's. Bij touwtrekwedstrijden laat hij 2 paarden het opnemen tegen 35 man. Brooymans is vol lof over het aandachtige en geïnteresseerde publiek dat hij vaak bij dergelijke evenementen ontmoet. Bovendien is het een heel positieve ontwikke ling dat juist de jongere organisa toren van evenementen vragen naar het goede, "oude" trekpaard. Op 3 en 4 september a.s. vindt in Den Bosch weer de tweejaarlijkse manifestatie plaats van de Ko ninklijke Vereniging Het Neder- landsche trekpaard. Een rekord- aantal paarden is aangemeld voor deelname, zodat de Brabant-hallen maar amper groot genoeg zijn om de honderden stoere viervoeters te herbergen. Eén van de deelnemers, die zeker kans maakt een aantal prijzen naar huis te mogen nemen is de heer A.L.C. Brooymans uit het Zeeuwse Oud-Vossemeer. Op zijn akkerbouwbedrijf heeft hij een groot aantal koudbloedpaarden lopen. Wij brachten een bezoek aan de gastvrije familie Brooy mans en spraken er uitvoerig over de ontwikkelingen met betrekking tot het Nederlandse trekpaard. Het bleek dat deze enthousiaste paar denliefhebbers vrijwel dagelijks bezig zijn met hun grote hobby: het trekpaard. "Er is een tijd geweest dat we dachten, 't is gebeurd. Maar toen is de waarheid weer aan het licht gekomen. Nu is er veel meer handel in trekpaarden dan drie tot vijf jaar geleden. Als de paarden maar willen werken, dan kun je ze verkopen". Dit zegt de heer A.L.C. Brooymans, akkerbouwer in Oud-Vossemeer op het Zeeuwse eiland Tholen. Hij is door de jaren heen het koud- bloedpaard trouw gebleven en kan nu met genoegen melding maken van een al enkele jaren voortgaande uitbreiding van het trekpaardenbe stand. De handel in de koudbloedpaarden beleeft de laatste jaren een flinke bloei. De prijzen zijn fors gestegen, voor een veulentje wordt al snel 1600 tot 1700 gulden betaald. Op een leef tijd van 4 tot 5 maanden is dat al zo'n 2000 gulden meer. De hoge prijzen hadden tot gevolg dat er vorig jaar Het is één van de warme zomerda gen, die het afgelopen seizoen voor veel mensen tot een onvergetelijke zomer maakten, als we door het grootschalige West-Brabantse pol derlandschap richting Tholen rijden. Een regenbui in de afgelopen nacht heeft enige verfrissing gebracht, zo dat de uitgestrekte bietenpercelen er veelbelovend bijstaan. Nu de com bines even stil moeten blijven heerst op de imposante boerderijen een onzomerse rust. Het landschap verandert duidelijk als we de brug over de Eendracht, scheiding tussen Zeeland en Bra bant, zijn gepasseerd. Kleinere per celen en de vele dijken beplant met populieren geven het Thoolse land een heel eigen charme. Rijdend in de richting Oud-Vossemeer naderen we al snel een flinke boerderij waar omheen diverse trekpaarden in het weiland lopen. Het is duidelijk dat we hier bij het doel van onze reis gearriveerd zijn: de boerderij van de familie Brooymans. Een achtspan van Brooymans. Er zijn zo'n 25 trekpaarden waarvan de meesten ouder dan 2 jaar op het bedrijf van Brooymans, dat in totaal een oppervlakte van zo'n 85 ha be slaat. Daar van is 6 ha weiland, be stemd voor de paarden. Een groot deel van de veulens wordt in de zo mer uitbesteed, zo vertelt Brooy mans. Hoewel een deel van de paar den ook bestemd is voor de handel, werken ze allemaal op z'n tijd mee op het bedrijf. Alle daartoe beno digde machines zijn aanwezig. Het is trouwens noodzakelijk dat de paar den regelmatig werken want een eventuele koper zal graag een paard hebben dat alle werkzaamheden kent. Ondanks alle "echte" paardekrach- ten zijn er ook de nodige mechani sche pk's op het bedrijf aanwezig. Diverse zware trekkers onderstrepen de woorden van Brooymans, die zegt dat de paarden belangrijk voor hem zijn, maar dat het belang van z'n be drijf voorgaat. Als het druk is wordt er dan ook volop met de trekker ge werkt om alles zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen. "Als we alles met de trekpaarden zouden doen, dan zou dat zeker beter zijn voor bijvoorbeeld de struktuur van de grond. De paarden forceren niets, alleen hun gewicht al geeft ze een geweldige kracht" zo zegt Brooymans. Hij vertelt dat er in Zeeland nog verschillende bedrijven zijn waar vrijwel alle werkzaamheden met de paarden worden verricht. "Het zijn veelal wat kleinere bedrij ven. Men is daar voordeliger uit dan met de trekker en grote machines. Ze zijn altijd op 1 december klaar met ploegen! Er is ook een bedrijf waar de aardappelen door de loonwerker worden gerooid; het transport naar de schuur wordt verzorgd door de boer met z'n paarden en dat verloopt uitstekend. Hij draait vlot z'n cel vol en heeft heel weinig onkosten", aldus Brooymans. "Het is wel essentieel dat je liefde hebt voor het werken met paarden, 's Morgens moeten ze eerst gevoerd worden, je moet dan natuurlijk wel een half uur eerder uit bed dan wanneer je zo op de trekker kunt stappen. Ook het op zaterdag door- Bamboula, zeker een kanshebber in Den Bosch. werken moetje er voor over hebben. Het is beter dan nietje eigen uren te tellen. Als je echter om de twee jaar een veulen hebt van een merrie, hoef je je "trekker" niet af te schrijven en dat is toch weer een voordeel". Op het bedrijf van de familie Brooy mans vragen de paarden extra veel tijd omdat men ook nogal wat handel drijft, een dekhengst heeft waarmee vele honderden kilometers worden afgelegd, het bekappen en beslaan op eigen bedrijf gebeurt, men regel matig deelneemt aan keuringen en bovendien door middel van demon straties propaganda voor het trek paard bedrijft. zo'n 25% meer gedekt is. "Zo'n zes jaar geleden zag je in het voorjaar op de veemarkt een hele rij met slachtveulens staan", zegt Brooymans. "Dit jaar moet ik de eerste nog zien. Ze worden allemaal thuis verkocht". Op de vraag waaraan de opgang van de trekpaarden te danken is, ant woordt Brooymans onder meer dat deze dieren de laatste jaren erg veel in de bosbouw worden gebruikt. Hoewel daarbij ook de Haflingers en de Fjor- denpaarden een rol spelen, gaat het voor 90% om koudbloedpaarden. "Ik heb al een bosbouwer gehoord die zei: voor mij nooit een Fjord meer", aldus Het formeren van een zestienspan vormt telkens weer een hoogtepunt in Den Bosch. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 11