Zicht op grondgebruik erf en akker -Buitenstaander- Oogsten met hoofdpijn! NOG EVEN Wet Agrarisch Grondverkeer Landinrichtingswet VV at is dan wel het antwoord op de oogst. Willen we een gemechaniseerd bedrijf zijn dan zullen we een kombine moeten aanschaffen. Konden we er maar ergens eentje lenen en uitprobe ren om te zien hoe die deze reuzehy bride van ons te lijf kan gaan. We kunnen naar een andere maishybride omkijken, maar daarmee halen we dan wel meteen een lagere opbrengst in huis. Toen onlangs de eerste minis ter op bezoek kwam gaf hij onze ma nager de nadrukkelijke raad om zich zo snel mogelijk te gaan oriënteren in Zimbabwe (Rhodesië), want daar staan ze bekend om hun voortreffe lijke maisproduktie. Wijziging Pachtwet en een beperking van het kontinua- tierecht indien de pachter 65 jaar oud is. Doel van deze laatste wijziging is, dat landbouwgrond zoveel mogelijk beschikbaar blijft voor jongere on dernemers. Het Landbouwschap beoordeelt beide wijzigingen posi tief. Wind: "Bij de beperking van het kontinuatierecht moet wél rekening worden gehouden met 65-jarige pachters, die een zoon/dochter als bedrijfsopvolger hebben, die nog geen 18 jaar oud is. In die gevallen zal een uitzondering gemaakt moe ten kunnen worden. Het lijkt erop, dat we hiervoor begrip hebben ge kweekt in het parlement". Zoals bekend is de WAG door het parlement aanvaard. Het gaat om een raamwet, die er is gekomen om de grondprijzen, die een paar jaar geleden de pan uitrezen, weer tot een redelijk en akseptabel peil terug te brengen door het aantal kopers op de agrarische grondmarkt te beperken. Daarvoor zijn toetsingskriteria nodig en minister De Koning heeft daar voor enige tijd geleden voorstellen gedaan, die uitsluitend betrekking hebben op de persoon van de eige naar/pachter. Het landbouwbe drijfsleven, verenigd in het Land bouwschap, heeft een verdeeld standpunt over het voorstel van de minister. De Kommissie Beheer Landbouwgronden (SBL) heeft over de voorgestelde kriteria in meerder heid positief geadviseerd. Twee van de drie agrarische leden stemden echter tegen. Wind verwacht, dat De Koning gezien de politieke druk de landbouwkundige toetsing aan het eind van het jaar in werking wil laten treden. "Er zijn regio's in ons land, waar nog vrij hoge grondprijzen worden betaald. Op grond van de marktsituatie verwacht ik, dat het om niet al te strakke normen zal gaan". Vraag aan Wind: Door de bank ge nomen zijn de grondprijzen toch van een dusdanig niveau, dat een ingrij pen op de grondmarkt niet meer no dig is? Zijn antwoord: "Als het wets ontwerp voor de WAG vandaag nog gemaakt moest worden, zou het er zeer waarschijnlijk niet meer komen. Wel is gebleken dat de situatie op de agrarische grondmarkt zich erg snel kan wijzigen". De landinrichting is een zeer be langrijk landbouwpolitiek instru ment en eigenlijk het enige middel om de verkaveling over een vrij groot gebied zo optimaal mogelijk te ver beteren. Hierbij waren vroeger de agrarische belangen bepalend. Steeds sterker gaan andere belangen (landschapsbehoud, natuurbescher ming, rekreatie) een rol spelen. In de praktijk blijkt, dat de visie en ideeën van de provincie - neergelegd in het streekplan - bepalend zijn voor het ruilverkavelingsplan. Met andere woorden: het streekplan wordt steeds meer het uitgangspunt, waar op een verkavelingsplan is geba seerd. Konklusie van Wind: "Omdat het streekplan steeds meer die funk- tie als richtsnoer krijgt, zal de land en tuinbouw hieraan veel meer aan dacht moeten besteden. Hier ligt een zeer belangrijke taak voor de gewes telijke landbouworganisaties en vooral de Gewestelijke Raden van het Landbouwschap". Uit het wetsontwerp, dat aan de Tweede Kamer is voorgelegd, blijkt dat de provincie over de inhoud van ruilverkavelingen en toekomstige herinrichtingsplannen veel meer te zeggen krijgt dan voorheen. Dit heeft te maken met de door de regering gewenste decentralisatie het verleg gen van bestuursverantwoordelijk- heden naar een lagere overheid (rijk, provincie, gemeente). Volgens Wind behoeft het geen betoog, dat de aan dacht die de land- en tuinbouw re gionaal aan de dag legt voor door de provincie gemaakte plannen, ver sterkt moet worden. De kaderwet 1 Landinrichting voorziet in een pro cedure, waarmee het Landbouw schap zich in grote lijnen kan vere nigen. In de meeste provincies be staan al goede overlegstrukturen tus sen het provinciebestuur en "de landbouw". Wind meent, dat het een absolute noodzaak is dat dit overleg ook in andere provincies van de grond komt. Naast het kontakt met Gedeputeerde Staten verdient de re latie met de Statenleden zelf meer aandacht. Uit: "Landbouwschap Standpunten" Langzamerhand naderen we de jaarlijkse finale. Soms lijkt het of boeren vooral een kwestie van sle pen is. Een jaar lang rijden m'n buren driftig heen en weer met een trekker, van huis naar het land en omgekeerd. Voortdurend zijn ze op pad met een ploeg, een kultivator, met zaaizaad en pootgoed met kunstmest, de giertank en land- bouwvergif. Behalve in de winter als het land ligt te rijpen en in de afgelopen weken als de gewassen hetzelfde staan te doen. Dan is het eindelijk wat rustig. Het lijkt op de bekende stilte voor de storm. Maar schijn bedriegt, want tegelijkertijd stormen de gewassen werkelijk de grond uit. Het landschap verandert met de dag. In de polders zie je de boerderijen wegzinken in het graan, een prachtig gezicht. Langzaam maar zeker komt het moment dichterbij dat alles er af moet. De oogsttijd nadert, het jaarlijks hoogtepunt waar al het gesleep op gericht is geweest. Nog een paar weken en het is zo ver. Eerst nog even met vakantie. Ik kan mij goed voorstellen, dat er boeren zijn die 's zomers niet van huis willen - er valt zoveel te zien in eigen omgeving, dat je bijna ogen tekort komt. Natuurlijk zorg ik er voor dat we op tijd terug zijn voor de finale, zodat we niets hoeven te missen van de mooiste periode, die een buitenstaander op het platteland kan beleven - de veertien dagen dat grote, gele beesten de akkers af grazen: op zoek naar voedsel, op zoek naar inkomen. Buitenstaander V V e zijn volop bezig met de mais- oogst. Een oogstkampagne die naar schatting toch wel zal duren tot eind augustus. Half mei zijn we begonnen. Eerst natuurlijk nog erg schuchter, maar alttngs is er toch meer de swing ingekomen. Toch hebben we met wat tegenvallers te maken. Om te begin nen wil het mechanisch oogsten maar niet goed van de grond komen. Het is een veelheid van faktoren. Doch de grootste boosdoener is eigenlijk de lengte van de mais. Deze hybride be reikt een hoogte van drie en een halve meter. Onze machines zijn gebouwd op USA mais en die komt minder fors voor de dag. Van de vier machines die we in kunnen zetten lopen er maar twee; de andere zijn kapot en we wachten al sinds vorig jaar op onder delen. We weten zeker dat die onder delen besteld en ook betaald zijn in US dollars op 22 april. Toch hebben we nu op 10 juni nog niets gehoord of gezien terwijl we nadrukkelijk hebben gevraagd of die spullen per luchtvracht hierheen konden worden gezonden. De machines die wel lopen die kampen met problemen. De dagproduktie ligt belachelijk laag, gemiddeld draaien we nog geen 1 ha per dag per machine. Om daarmee 860 ha te lijf te gaan is natuurlijk een lugubere grap. Toch moet onze mais er af. Graag niet al te laat. Op het ogenblik ligt het vochtgehalte van de eerst gezaaide mais op 20%. Eigenlijk is dat het ideale getal, want dan is er de minste kans op oogstverliezen. Het is echter onmogelijk om de mais in dit stadium binnen te hebben. Overigens aksep- teert het National Milling Concern de mais pas op 13%. Geen probleem want de geoogste gevelde kolven kunnen drogen in de zon tot 13%, waarna we pas dorsen. Overigens kunnen we op het ogenblik onze vochtgehaltemeter niet meer gebruiken want het batte rijtje dat daarin zit is leeg. In heel Tanzania verkopen ze zo'n 9 volts Het zal steeds moeilijker worden om voor de boeren voldoende grond be schikbaar te houden waarop zij op een doelmatige wijze en naar eigen inzicht hun bedrijven kunnen runnen. Denk maar aan de ruimte, die wordt opgeëist voor stadsuitbrei ding, wegen en rekreatiegebieden. En voorts aan de gebieden, waar de boer meer en meer wordt gekon- fronteerd met regelingen, die zijn vrijheid in het beheer van de grond beperken. De kommissie Grondge bruik van het Landbouwschap staat ervoor, om die vrijheid van de on dernemer in het kader van de wet geving zoveel mogelijk te bescher men. Immers, de boer moet als on dernemer zodanig kunnen opereren, dat hij ook de natuurlijke risiko's moet kunnen opvangen. Hij moet in staat blijven de bemesting van het land af te stemmen op handhaving van de bodemvruchtbaarheid, hij moet in zeer droge tijden zijn gewas sen kunnen beregenen. Het water peil moet voorts van dien aard zijn, dat de grond machinaal goed be werkbaar blijft ook onder extreme weersomstandigheden. De heer ir. Tjeerd Wind (56) sinds 1970 sekretaris van de kommissie Grondgebruik van het Landbouw schap, valt met de deur in huis. Al bijna 25 jaar zit hij midden in het wereldje van planologen, milieube schermers, kuituurtechnici en natuur lijk boeren en als geen ander overziet hij het terrein van grondgebruiksza ken en alles wat daarbij komt kijken. Wind is een boerenzoon uit Friesland en werkte tot zijn negentiende jaar op de boerderij. Na de lagere landbouw school en landbouwwinterschool, be haalde hij het HBS-B diploma en ging in 1950 na zijn diensttijd studeren in Wageningen. Zijn studierichting was ekonomie en agrarisch recht. Hij werkte tijdens en na de studie 5 jaar in het landbouwkundig onderzoek. In '58 werd hij aangetrokken door de Nederlandse CBTB in Den Haag. Zijn werkterrein: veehouderij en grondgebruik. Daar zat al gauw veel meer aan vast. Hij werd bestuurslid van het Produktschap voor Zuivel, de Nationale Raad van Landbouwkun dig Onderzoek, de Centrale Kuituur- technische Kommissie en lid van de kommissie Grondgebruik van het Landbouwschap. "Ik werd later se kretaris van een kommissie, waarvan ik eerst 12 jaar lid ben geweest", zegt Wind, met wie we enkele onderwerpen bespreken die nogal in de politieke sfeer liggen. Aan de Tweede Kamer is een wets ontwerp aangeboden voor enkele ingrijpende wijzigingen van de Pachtwet. De belangrijkste zijn, dat de verpachter eerder kan profiteren van een verhoging der pachtnormen De machines staan meer stil dan dat ze werken rechthoekig batterijtje niet. 't Is nu besteld in Holland en zal hopelijk worden meegebracht met de man die we binnen kort hier verwachten. We zijn nu grotendeels teruggeval len op haridwerk. Met druk van de overheid zijn de omliggende Ujamaa dorpen bereid gebleken om bij ons een bepaalde oppervlakte mais te komen plukken. De manager is voor dat doel dagen op pad geweest samen met de Area Commissionar (hoogste baas). De dorpen waren dan wel bereid om te komen helpen. Niet voor niks, want daarvoor gaat zelfs in Tanzania alleen de zon maar op. Ze wilden zich ook nog niet vastpinnen op een bepaalde prijs per ha. Eerst maar eens een dagje plukken, zeiden de dorpsbestuurders en dan zullen we wel vertellen wat we denken dat een redelijk akkoord kan worden. Slimme kerels, want ze gin gen nog verder. Eigenlijk wilden ze geen geld, maar ze wilden dat ons be drijf hun dorpsakker zou ploegen en bewerken, kortom zaaiklaar zou ma ken. De manager is er mee akkoord gegaan. Min of meer met de rug tegen de muur, want op die machinale oogst kon hij zich niet meer verlaten. De mais moet er af. Toch hebben we hem er wel op moeten wijzen dat we de problemen van ons af schuiven want de dorpen hebben gezamenlijk ruim 200 ha grond. We kunnen amper ons zelf op tijd van zaaiklaar land voor zien. Hoe kunnen we in hemelsnaam daar straks nog eens extra 200 ha land bijnemen. Land dat bovendien overal nog vol stronken zit en andere verbor gen obstakels. Interessant zo'n mais- bedrijf. Voorlopig zal de oogst ons nog wel wat hoofdpijn bezorgen. Schrijfkouter.... 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 4