Spuiten met vliegtuigen Men wordt geacht de wet te kennen Bijdrage georganiseerde rundveeziektebestrijding «to KNLC kommentaar Grond kopen uit een pachtkontrakt! (I) Sterke gulden en zwak beleid RIJKE NATUUR IN POELBOS Spaargelden Premieregeling zoogkoeienbestand Jan boert op het ouderlijk bedrijf, 24 ha groot. In 1974 heeft hij 7 ha grond en de gebouwen van zijn ouders ge kocht. In 1976 heeft hij van zijn ei genaar nog 5 ha grond bijgekocht. Nu kreeg hij een aangetekend schrijven dat hij weer 8 ha "moest" kopen van zijn verpachter. De vraagprijs bedraagt 15.000 per ha, kosten koper. Zijn schuldenpositie is als volgt: voldoende verteerbaar inkomen over? f. De bank wil wel een totale herfi nanciering geven met een aflos singstermijn van 50 jaar in plaats van nu 30 jaar. g. Vader zegt: "Je hoeft mij niet af te lossen als je niet kunt. We hebben samen met de sociaai- ekonomisch voorlichter gerekend! rente aflossing Lening vader Lening bank Lening bank in rek. courant 40.000- 70.000,- 30.000- a 6% a 11% a 11%x60% 2.400,- 7.700,- 1.980,— 1.000,- 4.000,- 12.080,- 5.000,- Wat te doen? a. Grondbank. Nee, we voldoen niet aan de norm! b. Meer betalen dan de evt. taxatie waarde Grondkamer. Absoluut niet! c. Ik heb in ieder geval pacht tot 1987, maar dan ben ik nog pas 34 jaar. d. De bank zegt: "Koop het maar!" Voor ons is er voldoende zeker heid! e. Volgens mij is echter de rentabili teit veel belangrijker. Blijft er le. De bedrijfswinst was de laatste 3 jaar gemiddeld 36.000,— 2e. Door een wijziging in het bouw plan is een winst van 38.500,— haalbaar. 3e. Hoeveel wordt nu betaald aan pacht. Wat worden de rente c.q. grond polderlasten ruilver kavelingsrente aflossingsver plichtingen. 4e. De afschrijving op de gebouwen is 4.000. Vervangingen hoeven we niet te doen in de schuur. Dit bedrag kan gebruikt worden voor aflossing. Afschrijvingen waar geen vervangingsinvesteringen tegenover staan, kun je goed ge bruiken voor aflossing. Voor de kontinuïteit van je bedrijf is dit beter dan de afschrijvingen op te eten wat helaas te veel gebeurt. Hoe is de winst-privé besteding, be sparing en liquiditeitsontwikkeling volgens de toekomstprognose zonder aankoop grond Fiskale bedrijfswinst waarin 4.000 38.500 privé toerekening kinderbijslag 3 kinderen 4.820 totaal aan vermogen toegevoegd 43.320 Huishoudelijke uitgaven 25.000 Arbeidsongeschiktheidsverzekering ziektekosten verzekering e.d 4.500 te betalen I.B. en premieheffing globaal 8.500 aan vermogen onttrokken 33.500 besparing 9.820 bij afschrijving gebouwen 4.000 Beschikbaar voor aflossing 13.820 verplichte aflossing 5.000 toename liquide middelen 8.820 De afschrijving op de werktuigen wordt hergeïnvesteerd. Laten we eerlijk zijn; Jan draaide op zijn be drijf met zijn winst, zijn privé en zijn aflossingsverplichtingen goed. Maar nu: "Wat betekent koop!" De uitwerking ziet u volgende week. P. Tigchelaar Afgelopen weekend werden we onaangenaam verrast met een nieuwe drastische verschuiving in de onder linge waardeverhouding van enige belangrijke Europese munteenheden. De verhoging van de waarde van de gulden en Duitse mark met 4,25% en de verlaging van Franse Franc en Italiaanse Lire met respectievelijk 5,75 en 2,75%, betekent dat we weer verder dan ooit verwijderd zijn van monetaire eenheid binnen de EG. En dat het Europese Monetaire Stel sel (EMS) meer dan ooit onder druk staat. Het geeft ook nog eens aan hoezeer verdere Europese integratie in feite afhangt van een economisch en mo netair beleid der lidstaten, wat een meer gezamenlijke grondslag kent dan nu het geval is. Overigens heeft de herwaardering van enige munten nu vooral ook te maken met de zeer negatieve handelsbalans, waar lan den als Frankrijk en Italië, arm aan energiegrondstoffen als ze zijn, mee geconfronteerd worden. Voor de agrarische sektor betekent deze monetaire operatie dat we weer met hogere positieve monetaire compenserende bedragen als Neder land te maken zullen krijgen. We zullen dus ook in de komende jaren rekening moeten houden met prijs verhogingen voor onze gegarandeer de produkten, die via afbraak van Het spuiten van bestrijdingsmiddelen met behulp van vliegtuigen zal aan een wettelijke regeling worden onderworpen. Die toezegging heb ben enkele betrokken ministers vorig jaar gedaan aan de Tweede Ka mer, nadat er met het vliegtuigspuiten enkele ongelukken waren ge beurd. Ongelukken in die zin, dat bestrijdingsmiddelen op een plek terechtkwamen, waarvoor ze niet waren bedoeld. In verband met die regeling is tussen betrokkenen (de Plantenziektenkun- dige Dienst (PD), de Vereniging van Nederlandse Landbouwluchtvaart- bedrijven en de kommissie Gewas bescherming van het Landbouw schap) overleg gevoerd. Begin dit jaar lag een voorontwerp-besluit op tafel, afkomstig van de PD en het ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne. De reakties waren verdeeld. Volgens het Landbouw schap gaat het hier om een duidelijk landbouwbelang. Het vliegtuigspui ten is voor sommige gewassen on misbaar en moet worden gehand haafd. Dat daarbij bepaalde spelre gels gelden, vindt het Landbouw schap reëel. Maar een wezenlijke belemmering van het vliegtuigspui ten gaat het Landbouwschap te ver. De luchtvaartbedrijven zien de noodzaak van een wettelijke regeling niet volledig in. Ze willen wel kon- struktief meedenken. Het is geen toeval, dat de werknemers van de landbouwluchtvaartbedrijven recent de handen ineen hebben geslagen: eind februari j.l. ontstond de Neder landse Landbouwvliegers Vereni ging. Deze vereniging heeft nog veel meer bedenkingen tegen een wette lijke regeling. De overheid streeft nog steeds naar een regeling voor het seizoen 1982. Het Landbouwschap is van oordeel, dat het in het belang van alle betrok ken partijen is dat goede afspraken over het vliegtuigspuiten worden ge maakt. Indien aan U vóór 1 juli 1982 geen aangiftebiljet Inkomstenbelasting over 1981 is uitgereikt, dan bent U verplicht de inspekteur schriftelijk om uitreiking van een aangiftebiljet te verzoeken, tenzij U redelijker wijs kunt aannemen over 1981 geen inkomstenbelasting en geen pre mieheffing verschuldigd te zijn. Dit blijkens art. 10 Uitv. besch. A.W.R. (Alg. Wet Rijksbelastingen). Geen aanslag wordt vastgesteld en verrekening van voorheffingen blijft achterwege indien het belastbaar inkomen vrijwel geheel uit aan loon belasting onderworpen inkomsten bestaat en verder beneden de zgn. aanslaggrens blijft. De bijdrage van de Noord-Brabantse rundveehouders t.b.v. de georgani seerde rundveeziektebestrijding wordt, voor die veehouders welke melk aan een zuivelfabriek leveren, op het door de zuivelfabriek uit te keren melkgeld ingehouden. Zij die geen melk aan een zuivelfa briek leveren ontvangen rechtstreeks een nota. Onderstaand gelieve U een nadere toelichting aan te treffen omtrent de wijze waarop de bijdrage berekend is. Voor de algemene georganiseerde rundveeziektebestrijding bedraagt de bijdrage over de kampagne 1981/1982/ 2,50 per rund. Voorts zijn de kosten voor de mond en klauwzeerentingen in rekening gebracht en wel: Nieuwe tarieven 1981-1982: Voor het le t/m 50e geënte rund 5,70 per rund; Voor het 51e t/m 100e geënte rund 5,25 per rund; Voor het 101e en meerdere geënte runderen 4,60 per rund. Op dit totaalbedrag is 2,05 per tegen mond- en klauwzeer geënt rund in mindering gebracht. De 2,05 wordt n.l. uit centrale middelen bijgedragen. GOES - Het zestig hectare grote Poelbos, dat in 1975 in het kader van de ruilverkaveling De Poel- Heinkenszand ten zuidwesten van Goes is aangeplant, bezit een rijke natuur. Dit blijkt uit een onderzoek van een milieugroep in Beveland. Het bestaande reliëf, de drinkputten en de slootjes op het terrein zijn bij de bosaanplant bewaard gebleven. Het gevolg is dat in het bos nu een grote diver siteit aan biotopen is ontstaan. De inventarisatie leverde onder an dere 25 soorten paddestoelen, 37 soorten bladmossen en 97 vogel soorten op. (Terravisie). In konkreto doet de situatie van "geen aanslag" zich - behoudens enige uitzonderingen - - voor indien aan de volgende voorwaarden geza menlijk is voldaan. a. het belastbaar inkomen bedraagt in 1981 niet meer dan 50.300,— b. het totaal van de aan inhouding van loonbelasting onderworpen inkomsten bedraagt bruto niet meer dan 50.300,— c. het totaal van de in het onzuiver begrepen "andere bestanddelen" bedraagt (netto) niet meer dan 600,— plus het bedrag van de rentevrijstelling (max. 700,— plus het bedrag van de dividend vrijstelling (max. 500,— "Andere bestanddelen" zijn bij verdiensten, rente van spaarban ken, rente van effekten, huur waarde eigen woning, etc. Dat onwetendheid omtrent boven staande geen exkuus is om na te laten een aangiftebiljet aan te vragen blijkt uit de volgende uitspraak van het Hof. Belanghebbende heeft in 1977 een huis g gekocht voor de koopprijs van 123.000,— Bij een door de in spekteur naar de financiering van het huis ingesteld onderzoek bleek be langhebbende de koopprijs van het huis tot een bedrag van J' 87.000,— met spaargelden te hebben gefinan cierd en het resterende bedrag met een hypothecaire lening. Belanghebbende bleek in de jaren 1974 tot en met 1978 rente te hebben genoten tot bedragen van resp. 2.749,97, 3.650,75, 4.715,05, 5.770,63 en 5.004,31 welke hij niet als inkomsten uit vermogen had aangegeven. De inspekteur heeft aan belangheb bende navorderingsaanslagen opge legd met een verhoging van 50% omdat z.i. sprake was van opzet of een meer ernstige vorm van grove schuld. Het geschil betreft het ant woord op de vraag of de inspekteur terecht 50% verhoging heeft toege past. Belanghebbende stelt dat het nooit bij hem is opgekomen dat hij de rente op zijn spaartegoeden had moeten aangeven zulks omdat hij nimmer een aangiftebiljet van de in spekteur heeft ontvangen. Het is nooit zijn bedoeling geweest belas ting te ontduiken, op welke wijze en in welke vorm dan ook. Het Hof overwoog omtrent het ge schil: Wat de verhoging betreft, welke is begrepen in de opgelegde navorde ringsaanslag I.B., acht het Hof op de door belanghebbende aangegeven gronden aannemelijk, dat hij niet met opzet de door hem genoten rente niet deze MCB's onder het Europees ge middelde zullen blijven. Daarnaast zijn er natuurlijk heel wat produkten waarvoor geen MCB's van toepassing zijn en waarvoor ex port naar andere landen dan West- Duitsland dus direct in een lagere opbrengstprijs zal resulteren. Kortom, het positieve effekt van on ze betrekkelijk lage inflatie en kos tenstijging wordt voor een belangrijk deel weer teniet gedaan. Ook voor de agrarische sektor is er daarom meer dan ooit de noodzaak, dat op korte termijn langs andere wegen de concurrentiekracht weer versterkt kan worden. Ik denk dan vooral aan verlichting van de druk der collectieve lasten, die nu ver boven die in andere EG-lidstaten uitsteekt. Wat dat betreft kunnen we nog zeker niet zeggen dat het mini- programma van tussen-kabinet Van Agt 111 al voldoende perspectief biedt. Nog steeds blijft politiek Den Haag in feite om de hete brij heen lopen en is er van een werkelijk fun damentele aanpak van de sociaal- economische problematiek geen sprake. Te veel wordt nog enkel op papier bezuinigd en worden lasten van de een naar de ander verscho ven. Het meest ontmoedigende is wel het toch laten doorgaan van de z.g. soli- dariteitsheffing. Deze verkapte be lastingverhoging werkt immers enkel negatief uit op onze economie en is dan ook de slechtst denkbare me thode om het overheidstekort terug te brengen. De argumentatie die nu ter recht vaardiging van invoering onder meer wordt gebruikt, nl. dat de belasting tabellen met daarin de verwerking van de solidariteitsheffing al zijn ge drukt, slaat wel alles en is uiting van een onwaarschijnlijk eng politiek "denkraam". Het is te hopen dat na de verkiezin gen snel tot een regeringsteam geko men kan worden wat tot een krach tiger beleid, gericht op struktureel herstel in staat is. Daarvoor zullen heel wat heilige huisjes uit de tijd, dat men dacht dat de financiële bomen nog tot in de hemel groeiden, gesloopt moeten worden. Anders zal ons sociaal-eco nomisch bouwwerk der welvaart steeds verder in verval raken, en ko men we, zeker als ons aardgas niet meer voor export beschikbaar is, in dezelfde netelige situatie als de lan den die nu hun geld keer op keer minder waard zien worden. Luteijn Ondernemers die zich hebben ge specialiseerd in de produktie van kwaliteitsrunderen, kunnen van 15 juni tot en met 30 september 1982 wederom een premie aanvragen op grond van de EEG-premieregeling aanhouden zoogkoeienbestand. De premie bedraagt dit verkoopseizoen 41,— per zoogkoe. Aanvragen kunnen worden inge diend bij de Distriktsbureauhouder (DBH) van de Stichting tot Uitvoe ring van Landbouwmaatregelen, op een daarvoor bestemd formulier dat ter plekke verkrijgbaar is. De regeling, die in 1980 voor het eerst is toegepast, heeft tot doel het inkomen van de betreffende onder nemers op een redelijk peil te hou den. heeft aangegeven. De omstandigheid, dat belanghebbende heeft verzuimd om op grond van art. 10 Uitv. besch. A.W.R. een aangiftebiljet aan te vra gen vormt naar het oordeel van het Hof een normaal geval van groye schuld, dus was een verhoging van 25% juist geweest. Hieruit blijkt dus weer dat men geacht wordt de Wet te kennen. A. Michaël 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 3