Spuiten met vliegtuigen
Men wordt geacht de wet te
kennen
Bijdrage georganiseerde
rundveeziektebestrijding
«to
KNLC kommentaar
Grond kopen uit een
pachtkontrakt! (I)
Sterke gulden en zwak beleid
RIJKE NATUUR
IN POELBOS
Spaargelden
Premieregeling
zoogkoeienbestand
Jan boert op het ouderlijk bedrijf, 24
ha groot. In 1974 heeft hij 7 ha grond
en de gebouwen van zijn ouders ge
kocht. In 1976 heeft hij van zijn ei
genaar nog 5 ha grond bijgekocht.
Nu kreeg hij een aangetekend
schrijven dat hij weer 8 ha "moest"
kopen van zijn verpachter. De
vraagprijs bedraagt 15.000 per ha,
kosten koper.
Zijn schuldenpositie is als volgt:
voldoende verteerbaar inkomen
over?
f. De bank wil wel een totale herfi
nanciering geven met een aflos
singstermijn van 50 jaar in plaats
van nu 30 jaar.
g. Vader zegt: "Je hoeft mij niet af te
lossen als je niet kunt.
We hebben samen met de sociaai-
ekonomisch voorlichter gerekend!
rente aflossing
Lening vader
Lening bank
Lening bank in
rek. courant
40.000-
70.000,-
30.000-
a 6%
a 11%
a 11%x60%
2.400,-
7.700,-
1.980,—
1.000,-
4.000,-
12.080,-
5.000,-
Wat te doen?
a. Grondbank. Nee, we voldoen niet
aan de norm!
b. Meer betalen dan de evt. taxatie
waarde Grondkamer. Absoluut
niet!
c. Ik heb in ieder geval pacht tot
1987, maar dan ben ik nog pas 34
jaar.
d. De bank zegt: "Koop het maar!"
Voor ons is er voldoende zeker
heid!
e. Volgens mij is echter de rentabili
teit veel belangrijker. Blijft er
le. De bedrijfswinst was de laatste 3
jaar gemiddeld 36.000,—
2e. Door een wijziging in het bouw
plan is een winst van 38.500,—
haalbaar.
3e. Hoeveel wordt nu betaald aan
pacht. Wat worden de rente c.q.
grond polderlasten ruilver
kavelingsrente aflossingsver
plichtingen.
4e. De afschrijving op de gebouwen
is 4.000. Vervangingen hoeven
we niet te doen in de schuur. Dit
bedrag kan gebruikt worden voor
aflossing. Afschrijvingen waar
geen vervangingsinvesteringen
tegenover staan, kun je goed ge
bruiken voor aflossing. Voor de
kontinuïteit van je bedrijf is dit
beter dan de afschrijvingen op te
eten wat helaas te veel gebeurt.
Hoe is de winst-privé besteding, be
sparing en liquiditeitsontwikkeling
volgens de toekomstprognose zonder
aankoop grond
Fiskale bedrijfswinst
waarin 4.000 38.500
privé toerekening
kinderbijslag 3 kinderen 4.820
totaal aan vermogen
toegevoegd 43.320
Huishoudelijke uitgaven 25.000
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
ziektekosten verzekering e.d 4.500
te betalen I.B. en premieheffing
globaal 8.500
aan vermogen onttrokken 33.500
besparing 9.820
bij afschrijving gebouwen 4.000
Beschikbaar voor aflossing 13.820
verplichte aflossing 5.000
toename liquide middelen 8.820
De afschrijving op de werktuigen
wordt hergeïnvesteerd. Laten we
eerlijk zijn; Jan draaide op zijn be
drijf met zijn winst, zijn privé en zijn
aflossingsverplichtingen goed.
Maar nu: "Wat betekent koop!" De
uitwerking ziet u volgende week.
P. Tigchelaar
Afgelopen weekend werden we
onaangenaam verrast met een nieuwe
drastische verschuiving in de onder
linge waardeverhouding van enige
belangrijke Europese munteenheden.
De verhoging van de waarde van de
gulden en Duitse mark met 4,25% en
de verlaging van Franse Franc en
Italiaanse Lire met respectievelijk
5,75 en 2,75%, betekent dat we weer
verder dan ooit verwijderd zijn van
monetaire eenheid binnen de EG.
En dat het Europese Monetaire Stel
sel (EMS) meer dan ooit onder druk
staat.
Het geeft ook nog eens aan hoezeer
verdere Europese integratie in feite
afhangt van een economisch en mo
netair beleid der lidstaten, wat een
meer gezamenlijke grondslag kent
dan nu het geval is. Overigens heeft
de herwaardering van enige munten
nu vooral ook te maken met de zeer
negatieve handelsbalans, waar lan
den als Frankrijk en Italië, arm aan
energiegrondstoffen als ze zijn, mee
geconfronteerd worden.
Voor de agrarische sektor betekent
deze monetaire operatie dat we weer
met hogere positieve monetaire
compenserende bedragen als Neder
land te maken zullen krijgen. We
zullen dus ook in de komende jaren
rekening moeten houden met prijs
verhogingen voor onze gegarandeer
de produkten, die via afbraak van
Het spuiten van bestrijdingsmiddelen met behulp van vliegtuigen zal
aan een wettelijke regeling worden onderworpen. Die toezegging heb
ben enkele betrokken ministers vorig jaar gedaan aan de Tweede Ka
mer, nadat er met het vliegtuigspuiten enkele ongelukken waren ge
beurd. Ongelukken in die zin, dat bestrijdingsmiddelen op een plek
terechtkwamen, waarvoor ze niet waren bedoeld.
In verband met die regeling is tussen
betrokkenen (de Plantenziektenkun-
dige Dienst (PD), de Vereniging van
Nederlandse Landbouwluchtvaart-
bedrijven en de kommissie Gewas
bescherming van het Landbouw
schap) overleg gevoerd. Begin dit
jaar lag een voorontwerp-besluit op
tafel, afkomstig van de PD en het
ministerie van Volksgezondheid en
Milieuhygiëne. De reakties waren
verdeeld. Volgens het Landbouw
schap gaat het hier om een duidelijk
landbouwbelang. Het vliegtuigspui
ten is voor sommige gewassen on
misbaar en moet worden gehand
haafd. Dat daarbij bepaalde spelre
gels gelden, vindt het Landbouw
schap reëel. Maar een wezenlijke
belemmering van het vliegtuigspui
ten gaat het Landbouwschap te ver.
De luchtvaartbedrijven zien de
noodzaak van een wettelijke regeling
niet volledig in. Ze willen wel kon-
struktief meedenken. Het is geen
toeval, dat de werknemers van de
landbouwluchtvaartbedrijven recent
de handen ineen hebben geslagen:
eind februari j.l. ontstond de Neder
landse Landbouwvliegers Vereni
ging. Deze vereniging heeft nog veel
meer bedenkingen tegen een wette
lijke regeling.
De overheid streeft nog steeds naar
een regeling voor het seizoen 1982.
Het Landbouwschap is van oordeel,
dat het in het belang van alle betrok
ken partijen is dat goede afspraken
over het vliegtuigspuiten worden ge
maakt.
Indien aan U vóór 1 juli 1982 geen aangiftebiljet Inkomstenbelasting
over 1981 is uitgereikt, dan bent U verplicht de inspekteur schriftelijk
om uitreiking van een aangiftebiljet te verzoeken, tenzij U redelijker
wijs kunt aannemen over 1981 geen inkomstenbelasting en geen pre
mieheffing verschuldigd te zijn. Dit blijkens art. 10 Uitv. besch. A.W.R.
(Alg. Wet Rijksbelastingen).
Geen aanslag wordt vastgesteld en verrekening van voorheffingen blijft
achterwege indien het belastbaar inkomen vrijwel geheel uit aan loon
belasting onderworpen inkomsten bestaat en verder beneden de zgn.
aanslaggrens blijft.
De bijdrage van de Noord-Brabantse
rundveehouders t.b.v. de georgani
seerde rundveeziektebestrijding
wordt, voor die veehouders welke
melk aan een zuivelfabriek leveren,
op het door de zuivelfabriek uit te
keren melkgeld ingehouden.
Zij die geen melk aan een zuivelfa
briek leveren ontvangen rechtstreeks
een nota.
Onderstaand gelieve U een nadere
toelichting aan te treffen omtrent de
wijze waarop de bijdrage berekend
is.
Voor de algemene georganiseerde
rundveeziektebestrijding bedraagt
de bijdrage over de kampagne
1981/1982/ 2,50 per rund.
Voorts zijn de kosten voor de mond
en klauwzeerentingen in rekening
gebracht en wel:
Nieuwe tarieven 1981-1982: Voor het
le t/m 50e geënte rund 5,70 per
rund; Voor het 51e t/m 100e geënte
rund 5,25 per rund; Voor het 101e
en meerdere geënte runderen 4,60
per rund.
Op dit totaalbedrag is 2,05 per
tegen mond- en klauwzeer geënt
rund in mindering gebracht.
De 2,05 wordt n.l. uit centrale
middelen bijgedragen.
GOES - Het zestig hectare grote
Poelbos, dat in 1975 in het kader
van de ruilverkaveling De Poel-
Heinkenszand ten zuidwesten
van Goes is aangeplant, bezit een
rijke natuur. Dit blijkt uit een
onderzoek van een milieugroep
in Beveland. Het bestaande reliëf,
de drinkputten en de slootjes op
het terrein zijn bij de bosaanplant
bewaard gebleven. Het gevolg is
dat in het bos nu een grote diver
siteit aan biotopen is ontstaan. De
inventarisatie leverde onder an
dere 25 soorten paddestoelen, 37
soorten bladmossen en 97 vogel
soorten op.
(Terravisie).
In konkreto doet de situatie van
"geen aanslag" zich - behoudens
enige uitzonderingen - - voor indien
aan de volgende voorwaarden geza
menlijk is voldaan.
a. het belastbaar inkomen bedraagt
in 1981 niet meer dan 50.300,—
b. het totaal van de aan inhouding
van loonbelasting onderworpen
inkomsten bedraagt bruto niet
meer dan 50.300,—
c. het totaal van de in het onzuiver
begrepen "andere bestanddelen"
bedraagt (netto) niet meer dan
600,— plus het bedrag van de
rentevrijstelling (max. 700,—
plus het bedrag van de dividend
vrijstelling (max. 500,—
"Andere bestanddelen" zijn bij
verdiensten, rente van spaarban
ken, rente van effekten, huur
waarde eigen woning, etc.
Dat onwetendheid omtrent boven
staande geen exkuus is om na te laten
een aangiftebiljet aan te vragen blijkt
uit de volgende uitspraak van het
Hof.
Belanghebbende heeft in 1977 een
huis g gekocht voor de koopprijs van
123.000,— Bij een door de in
spekteur naar de financiering van het
huis ingesteld onderzoek bleek be
langhebbende de koopprijs van het
huis tot een bedrag van J' 87.000,—
met spaargelden te hebben gefinan
cierd en het resterende bedrag met
een hypothecaire lening.
Belanghebbende bleek in de jaren
1974 tot en met 1978 rente te hebben
genoten tot bedragen van resp.
2.749,97, 3.650,75, 4.715,05,
5.770,63 en 5.004,31 welke hij
niet als inkomsten uit vermogen had
aangegeven.
De inspekteur heeft aan belangheb
bende navorderingsaanslagen opge
legd met een verhoging van 50%
omdat z.i. sprake was van opzet of
een meer ernstige vorm van grove
schuld. Het geschil betreft het ant
woord op de vraag of de inspekteur
terecht 50% verhoging heeft toege
past. Belanghebbende stelt dat het
nooit bij hem is opgekomen dat hij
de rente op zijn spaartegoeden had
moeten aangeven zulks omdat hij
nimmer een aangiftebiljet van de in
spekteur heeft ontvangen. Het is
nooit zijn bedoeling geweest belas
ting te ontduiken, op welke wijze en
in welke vorm dan ook.
Het Hof overwoog omtrent het ge
schil:
Wat de verhoging betreft, welke is
begrepen in de opgelegde navorde
ringsaanslag I.B., acht het Hof op de
door belanghebbende aangegeven
gronden aannemelijk, dat hij niet met
opzet de door hem genoten rente niet
deze MCB's onder het Europees ge
middelde zullen blijven.
Daarnaast zijn er natuurlijk heel wat
produkten waarvoor geen MCB's
van toepassing zijn en waarvoor ex
port naar andere landen dan West-
Duitsland dus direct in een lagere
opbrengstprijs zal resulteren.
Kortom, het positieve effekt van on
ze betrekkelijk lage inflatie en kos
tenstijging wordt voor een belangrijk
deel weer teniet gedaan.
Ook voor de agrarische sektor is er
daarom meer dan ooit de noodzaak,
dat op korte termijn langs andere
wegen de concurrentiekracht weer
versterkt kan worden. Ik denk dan
vooral aan verlichting van de druk
der collectieve lasten, die nu ver
boven die in andere EG-lidstaten
uitsteekt. Wat dat betreft kunnen we
nog zeker niet zeggen dat het mini-
programma van tussen-kabinet Van
Agt 111 al voldoende perspectief
biedt. Nog steeds blijft politiek Den
Haag in feite om de hete brij heen
lopen en is er van een werkelijk fun
damentele aanpak van de sociaal-
economische problematiek geen
sprake. Te veel wordt nog enkel op
papier bezuinigd en worden lasten
van de een naar de ander verscho
ven.
Het meest ontmoedigende is wel het
toch laten doorgaan van de z.g. soli-
dariteitsheffing. Deze verkapte be
lastingverhoging werkt immers enkel
negatief uit op onze economie en is
dan ook de slechtst denkbare me
thode om het overheidstekort terug
te brengen.
De argumentatie die nu ter recht
vaardiging van invoering onder meer
wordt gebruikt, nl. dat de belasting
tabellen met daarin de verwerking
van de solidariteitsheffing al zijn ge
drukt, slaat wel alles en is uiting van
een onwaarschijnlijk eng politiek
"denkraam".
Het is te hopen dat na de verkiezin
gen snel tot een regeringsteam geko
men kan worden wat tot een krach
tiger beleid, gericht op struktureel
herstel in staat is.
Daarvoor zullen heel wat heilige
huisjes uit de tijd, dat men dacht dat
de financiële bomen nog tot in de
hemel groeiden, gesloopt moeten
worden. Anders zal ons sociaal-eco
nomisch bouwwerk der welvaart
steeds verder in verval raken, en ko
men we, zeker als ons aardgas niet
meer voor export beschikbaar is, in
dezelfde netelige situatie als de lan
den die nu hun geld keer op keer
minder waard zien worden.
Luteijn
Ondernemers die zich hebben ge
specialiseerd in de produktie van
kwaliteitsrunderen, kunnen van 15
juni tot en met 30 september 1982
wederom een premie aanvragen op
grond van de EEG-premieregeling
aanhouden zoogkoeienbestand. De
premie bedraagt dit verkoopseizoen
41,— per zoogkoe.
Aanvragen kunnen worden inge
diend bij de Distriktsbureauhouder
(DBH) van de Stichting tot Uitvoe
ring van Landbouwmaatregelen, op
een daarvoor bestemd formulier dat
ter plekke verkrijgbaar is.
De regeling, die in 1980 voor het
eerst is toegepast, heeft tot doel het
inkomen van de betreffende onder
nemers op een redelijk peil te hou
den.
heeft aangegeven. De omstandigheid,
dat belanghebbende heeft verzuimd
om op grond van art. 10 Uitv. besch.
A.W.R. een aangiftebiljet aan te vra
gen vormt naar het oordeel van het
Hof een normaal geval van groye
schuld, dus was een verhoging van
25% juist geweest.
Hieruit blijkt dus weer dat men
geacht wordt de Wet te kennen.
A. Michaël
3