Belgen krijgen dubbele van Nederland -Buitenstaander- Frankrijk graanland bij uitstek METASYSTOX-R Nieuws uit: Brussel Geen vergel ingsziekte door bladluisbestrijding met INSPRAAK EG-landbouwprijzen bij stemmingen vastgesteld Nieuwigheden Akkoord fV\ JanWerts/Brissel Voor het eerst in de Europese historie hebben de landbouwministers van de EG vorige week dinsdag in Brussel de landbouwprijzen via urenlange stemmingen vastgesteld. Groot-Brittannië, Denemarken en Griekenland weigerden konsequent hieraan deel te nemen. Niettemin koos een voldoende grote meerderheid voor het pakket van de Belgi sche voorzitter van het beraad Paul De Keersmaeker. Hij stelde een rekordhoge, gemiddeld 10,5% belopende prijsverhoging voor. Ze is vorige donderdag 20 mei ook al meteen van kracht gewor den. De onderhandelingen over de land bouwprijzen voor het jaar 1982 zul len de geschiedenis ingaan als die waarbij men niet door bleef praten totdat -iedereen het pakket kon slik ken, zoals altijd gewoonte is. De Britten wensten koppeling tussen de prijzen en de budgetproblemen (hun kontributie) maar zij werden in zes uur durende stemmingen over bijna 70 Europese verordeningen over stemd. Een ander kenmerk van deze onder handelingen was dat de Nederlandse minister drs. Jan de Koning de 10,5% als "griezelig hoog" heeft omschre ven. Na afloop van het beraad ver klaarde de bewindsman dat met zul ke prijsaanpassingen de produktie van melk en andere produkten kan gaan beginnen in gebieden waar dit eigenlijk niet zou moeten. Maar aan de andere kant woog vanwege de slechte inkomenssituatie onder de agrariërs in veel landen het inko- mensaspekt tot de prijzen dit jaar nu wel zwaar. Er is nu een produktiedrempel voor de granen geïntroduceerd. Gaat de oogst boven de 119,5 miljoen ton uit, dan zullen de Europese prijzen vol gendjaar minder stijgen. Dit met een maximum aftrek van 5% prijsverho ging. Behalve een produktiegrens voor het Europese graan is ook een limiet voor de invoer van graanver- vangers van 14 miljoen ton per jaar overeengekomen. De medeverant woordelijkheid van de producent voor de afzet die bij de zuivel en de suiker al langer voelbaar is, wordt aldus uitgebreid. Een ander novum is dat kleine vee houders voortaan gesteund worden. In Frankrijk, zo voegen wij daar aan toe, wil de linkse regering hoe dan ook de kleine veehouder een hogere melkprijs garanderen. Ze kunnen daar nu dus op eigen houtje met de melkheffing gaan variëren naar ge lang de grootte van het bedrijf. Wij zien dan ook nog niet zo zeer welk sukses De Koning bereikt heeft Het gebouwenkomplex van de EEG te Brussel Uit de opbrengst van de melkheffing wordt daartoe 300 miljoen gulden ge reserveerd. Nederland ontvangt daarvan 20 miljoen. Wij Nederlan ders hebben weten te bereiken dat deze gelden niet verdeeld worden op basis van een Europese regeling, waarbij kleine veehouders een extra lage melkheffing zou gaan werken. Ieder land krijgt nu de vrijheid voor de verdeling van zijn aandeel in het totaal te besteden bedrag. Men behoudt het recht, zo erkende minister De Koning desgevraagd, om die middelen in te zetten voor een nationale lagere melkheffing voor de kleine veebedrijfjes. door een Europese regeling waarop hij wél invloed had tegen te houden. Een derde nieuwigheid is dat er in- leveringsprijzen voor de wijn komen en verschillende niveau's. Dit stelsel moet er toe leiden dat de beruchtige wijnkonflikten tussen Italië en Frankrijk voortaan vermeden wor den. Al met al stijgen volgens de eerste berekeningen van ons ministerie van Landbouw de kosten van het land bouwbeleid op jaarbasis met 4 mil jard gulden; een rekord. De Nederlandse boer en tuinder mag, voor zover zijn opbrengstprij- zen door "Brussel" bepaald worden, rekenen op 8,5% gemiddeld, waarbij de akkerbouwer dan beneden en de veehouder boven dat percentage zit. Van de 10,5% moet namelijk 2% aan in te leveren monetaire kompepsatie afgetrokken worden. De Duitsers le veren zelfs 2,9% in en houden aldus 7,6% over. Aan de andere kant staan België/Luxemburg met een fantasti sche verhoging van meer dan 16% ofwel bijna het dubbele van Neder land. De Fransen en de Denen zitten met de Italianen rond de 13,5%, de Grieken boven de 15%. In al die landen ligt de kostentoename ook wel veel hoger dan bij ons. België en Luxemburg profiteren echter zicht baar van het feit dat de regering daar bezig is via devaluatie van de frank haar interne ekonomische proble men op het buitenland af te wente len. Of dit op den duur een aantrek kelijk recept is valt nog te betwijfe len. Dit jaar krijgen de Belgische en de Luxemburgse boeren een werke lijk enorme opslag van gemiddeld 16%. Volgend jaar echter al moeten ze daar 10 tot 12% inflatie verwerken. Dat zal dan het dubbele zijn van de kostenstijging in Nederland. De Britten hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om te vermij den dat er gestemd zou worden. Zo vroegen zij om nog maar weer eens een extra vergadering van de be windslieden van Buitenlandse Za ken. Daar zou dan het verschil tussen hun eis voor 2900 miljoen gulden kontributieverlaging en ons aanbod van ruim 2100 miljoen overbrugd moeten worden. Maar voorzitter Tindemans gaf vanuit Luxemburg, waar hij met zijn kollega's in NA- VO-verband bijeen was, te verstaan dat éérst de landbouwbesprekingen afgerond moesten worden. Groot- Brittannië beroept zich op het be faamde akkoord van Luxemburg van 1966. Dat bepaald dat ieder EEG-land het recht heeft om zodra zijn vitale belangen geraakt worden een stemming, waarbij men de knooppunt doorhakt, tegen te hou den. Frankrijk is de uitvinder van dit zogenaamde akkoord dat door de Benelux-landen nooit is onderschre ven. De sedert 1966 toegetreden vier nieuwe Europese partners beschou wen deze regeling, die alleen be sluitvorming toelaat wanneer alle landen daarmee kunnen leven, wél als een verworvenheid. Daarom weigerden de Griekse en Deense minister konsequent aan de stem mingen deel te nemen, hoewel zij ook graag snel nieuwe landbouw prijzen hadden. Voor het eerst dus zijn prijzen vast gesteld op basis van de 16 jaar gele den ondergesneeuwde regel uit het EEG-verdrag, waarbij men via een gekwalificeerde meerderheid besluit. De vier grote landen hebben elk 10 stemmen, de kleinere wat minder (Nederland 5). In totaal komt men aan 58 stemmen en een voorstel is aangenomen wanneer het 41 stem men verwerft. Ondanks het verzet van Engeland, Denemarken en Grieken land gingen alle voorstellen er vlot door. Maar het is overigens toch niet te verwachten dat men in de Europese Gemeenschap zulke, het overleg versnellende regeling nu vaker gaat toepassen. De ministers die het akkoord van Luxemburg altijd zo fel verdedigen (Frankrijk, Italië, Defiemarken, Ier land, Griekenland) zeggen dat de Britten er dit keer een totaal verkeerd gebruik van maakten. Dit oordeel wordt ook door de Benelux-ministers onderschreven. Door de landbouw prijzen namelijk te koppelen aan de kwestie van de verlaging van de kontributie blokkeren de Britten iedere mogelijke voortgang in de Europese samenwerking, aldus me vrouw Cresson. Minister De Koning erkende wel dat de Britten vanuit hun invalshoek een beroep konden doen op de bekende vitale belangen die een stemming dus blokkeren. "Maar de negen andere landen had den in dit geval óók een vitaal be lang, te weten nieuwe landbouwprij zen, dat nu de doorslag moest ge ven". Zoals vaker in zulke konflikten was ook de redenering van minister Peter Walker best te begrijpen. Hij zegt dat de Europese Gemeenschap bijna net zo lang als ze gemeenschappelijke landbouwprijzen heeft, namelijk al 16 jaar, op basis van het akkoord van Luxemburg opereert. "Het gaat niet aan deze regeling zonder enige be sluitvorming of procedure maar even te veranderen. De anderen zullen daar nog spijt van krijgen". Verder meent hij dat de landbouwprijzen alles met budgettaire problemen te maken hebben. Dit te meer omdat ze zo hoog uit vallen en de Britse bij drage aan de Europese schatkist ver der verhogen. De Britten wijzen er tenslotte op dat in het pakket prijsverhogingen ook maatregelen zitten (de produktie- drempels bijvoorbeeld) die rechts treeks voortkomen uit het mandaat van 1980. In dat mandaat wordt in het kader van de problematiek rond de Britse financiële bijdrage een mogelijke stroomlijning van het landbouwbeleid aangekaart. Wie hier ook gelijk mogen hebben, het staat wel vast dat het laatste woord over dit geschil van mening nog niet is gezegd. Want de landbouwprijzen zijn nu wel vastgesteld, maar de kri- sis in de Europese Gemeenschap duurt voort. In een folder voor de gemeente raadsverkiezingen las ik dat een bepaalde politieke partij in een grote, .zeeuwse plattelandsgemeen te de welzijnsplanning eenvoudiger wil aanpakken. "Het kan toch niet de bedoeling zijn" werd hierin gesteld, "dat de verenigingen hoofdpijn krijgen van al die ber gen papier". Een lofwaardig streven lijkt me. Ik vermoed echter niet dat de gemid delde burger/boer hiervoor erg warm zal lopen op 2 juni a.s. Toch is er alle reden voor, getuige het volgende krantenberichtje: "Eén dezer dagen is het in spraakrapport over het wel- zijnsplan Goes verschenen. In dit rapport zijn de opmerkingen verwerkt, die gemaakt zijn tij dens de gehouden inspraak ronde en de schriftelijk ont vangen reakties. Tevens zijn in dit rapport de reakties weergegeven van de Voorbereidingskommissie op de verschillende vragen en op merkingen, die door de deelne mers tijdens de inspraak zijn gesteld. Daarbij wordt tevens vermeld in hoeverre de opmer kingen hebben geleid tot wijzi ging van het plan "Wat een ingewikkeld gedoe" hoor ik u denken. Jammer beste lezer, maar ik heb u gefopt. Het bovenstaande artikeltje trof ik letterlijk zo aan in het ZLM-blad van 15 mei j.l. naast de rubriek van Buitenstaander. Alleen heb ik de woorden "ruilverkaveling Wolp- haartsdijk" vervangen door "wel zij nsplan Goes". Blijkbaar kunnen jullie er in de landbouw ook wat van. Van in spraak en moeilijk doen, bedoel ik. Overigens kon ik in die folder voor de gemeenteraadsverkiezingen geen woord vinden over de land bouw. Maar dat lijkt me meer een onderwerp voor de rubriekschrij vers op pagina l van dit blad. Buitenstaander Frankrijk telt tot de grootste graanproducerende landen ter wereld en ijvert met Canada om de tweede plaats op de wereldranglijst na de Verenigde Staten. Hoewel beschikkend over een areaal dat slechts half zo groot is als dat van Canada is de laatste 12 jaar de Franse graanproduktie vrijwel gelijk aan die in Canada. De uitvoer van Frankrijk en Canada zijn vrijwel gelijk, zij het dat Canada net iets meer pleegt uit te voeren dan Frankrijk. Rekorduitvoer Na een rekordoogst van rond 46 miljoen ton in 1980 bereikte de graanuitvoer in 1980/81 een rekord van 22,5 miljoen ton. Ongeveer 60% van de graanexport heeft betrekking op tarwe die in 1980/81 13,2 miljoen ton bedroeg (waarvan 2 miljoen ton als bloem). De uitvoer van gerst bedroeg 5,5 miljoen ton, waarvan 1.1 miljoen ton in de vorm van mout. De uitvoer van mais daalde van 2,6 tot 2,4 miljoen ton, waarvan 0,2 mil joen ton in de vorm van zetmeel. Het aandeel rogge en haver aan de totale graanexport ligt rond de 5% ert verliest geleidelijk aan betekenis. Derde landen grootste afnemers Voor het eerst overtrof in 1980/81 de uitvoer naar derde landen de uitvoer naar de partnerlanden in de EEG. In 1980/81 ging 58% van de graanuit voer naar derde landen en in 1981/82 zal dat waarschijnlijk 52% zijn. De grootste afnemer van tarwe onder de derde landen is Egypte. In 1980/81 ging 1.804.000 ton tarwe naar Egypte, waarvan 1.263.000 ton in de vorm van bloem. Na Egypte volgen Polen en Marokko met elk meer dan 1,5 miljoen ton als grootste afnemers. Tarwe werd naar 150 landen uitge voerd, met de Afrikaanse landen als grootste in getal. Deze importeren vooral bloem en mout. Ook in het Nabije Oosten en in de socialistische landen wordt veel Franse tarwe in gevoerd. E.E.G.-landen In 1980/81 ging 9,6 miljoen ton graan naar de partnerlanden in de Gemeenschap (derde landen totaal: 12.97 miljoen ton) Italië en België met elk ruim 2,3 miljoen ton zijn de grootste afnemers. X> BAYER 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 5