Hebben varkenshouders in Zeeuws-Vlaanderen de goede weg gevonden!? Landbouwschap heeft kritiek op ontwerpbesluit "scharrelvarkensvlees" Voortbestaan bedrijven hangt af van instelling ondernemers Varkenspest in Baarle-Nassau en België Noordierse varkens naar Japan Ierse runderen voor Libië Eierprijzen fors omlaag In de eerste 2 maanden van 1982 werd de varkenshouderij in Nederland opgeschrikt door 4 gevallen van varkenspest in West Zeeuws-VIaan- deren. Het herhaaldelijk vóórkomen van deze besmettelijke ziekte in juist dit gebied en de eventuele gevolgen daarvan voor onze nationale export verontrustten dan ook een groot aantal varkenshouders in overig Nederland. De Gezondheidsdienst voor Dieren in West-Nederland heeft aan alle varkenshouders, handelaren en praktici in West-Zeeuws-Vlaanderen een circulaire gezonden betreffende het voorkómen van ziekte-insleep. Tevens werd in overleg met het C.V.P. en de Vereniging van Varkens houders besloten alle bedrijven te bezoeken, enerzijds om voorlichting te geven, anderzijds om de bestaande situatie te inventariseren. Een maand na het eerste bezoek zijn de bedrijven opnieuw bezocht om het effekt van de gegeven adviezen te bekijken. Op een 22 januari j.l. te Eede gehouden vergadering van varkenshouders werden alle problemen besproken en toegelicht door een aantal deskundigen. Situatie in West-Zeeuws-Vlaanderen Ten westen van het kanaal Terneu- zen-Gent zijn 188 bedrijven geves tigd, t.w. 112 bedrijven met fokvar- kens, 7 bedrijven met fok en mest- varkens, 47 bedrijven met mestvar- kens en 22 bedrijven waar ten tijde van het bezoek geen varkens aanwe zig bleken te zijn. Ingaande op de resultaten van de eerste enquête kan gesteld worden dat: Op de fok- en vermeerderingsbe- drijven met minder dan 25 fok- zeugen nauwelijks maatregelen genomen werden om ziektein- sleep te voorkomen Op de fok- en vermeerderingsbe- drijven met meer dan 25 fokzeu- gen nog een duidelijke verbete ring van de hygiënische maatre gelen gerealiseerd zou moeten worden Op bedrijven met minder dan 50 mestvarkens praktisch niets ge daan werd aan ziektepreventie Op bedrijven met meer dan 50 mestvarkens beslist onvoldoende preventie-maatregelen ter hand genomen werden. Op de helft van de kleinere fokbe- drijven (minder dan 25 zeugen) wordt gebruik gemaakt van een padbeer. Daarnaast komen op deze bedrijven vaak kastreurs en wordt fokmateriaal van niet gekontroleer- de bedrijven betrokken. Waarom moet de varkenspest uitgeroeid worden? Met ingang van 1 maart 1982 is in ons land een plan ter uitroeiing van de varkenspest in werking getreden. Conform de E.E.G. richtlijn van no vember 1981 moeten alle lidstaten (m.u.v. Denemarken, Ierland, Lux emburg en het Verenigd Koninkrijk, welke landen reeds varkenspest-vrij zijn) een versneld uitroeiingspro gramma uitvoeren. Het Nederlandse plan is op 17 februari 1982 door de E.E.G. goedgekeurd: Wanneer in ons land 12 maanden lang geen ge vallen van varkenspest zijn opgetre den en geen inentingen zijn verricht, kan ons land officieel vrij van var kenspest worden verklaard. Dan ook pas zal, b.v. vanuit ons land, de ex port van levende dieren en vers vlees naar Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk zonder proble men kunnen verlopen. Voor de var kenshouderij in Nederland en dus ook voor die in West Zeeuws-Vlaan- deren is dit van essentieel belang. Uitvoering programma De uitvoering van een dergelijk uit roeiingsprogramma is een taak van de overheid en het bedrijfsleven, maar bovenal van IEDERE var kenshouder. Met andere woorden, als niet alle praktische varkenshouders meewer ken, zal dit tot nationale en/of re gionale problemen leiden. Van de overheid mag men in dit verband dan ook o.a. een verbod op vaccina tie, een passende kontröle op grens verkeer en een aktief beleid inzake de opsporing van eventueel voorko mende varkenspest verwachten. Van U als varkenshouder mag en moet verwacht worden, dat alle mo gelijke maatregelen, die dienen ter preventie van varkenspest, worden uitgevoerd. Benadrukt moet worden, dat dit ze ker geldt voor een gebied als West Zeeuws-Vlaanderen, waar in het re cente verleden is gebleken, dat fre quent import en verspreiding van varkenspest kon optreden. Bezien we de resultaten van de eerste enquête, dan kan dit ook nauwelijks een ver rassing genoemd worden. Het voor gaande beoogt zeker niet een streven om minder solidair te zijn met West Zeeuws-Vlaanderen, maar we die nen wel in alle nuchterheid de reali teit onder ogen te zien. Het getuigt van een grote kollegiali- teit als iedere varkenshouder voor zichzelf al het mogelijke doet ter preventie van varkenspest. Doorgaan op de ingeslagen weg In maart 1982 zijn de bedrijven, uit gezonderd die welke reeds de nood zakelijke maatregelen ter wering van ziekten hadden genomen, nogmaals bezocht. Niet bezocht zijn de fok- vermeerderingsbedrijven met 1 zeug en bedrijven welke sinds het eerste bezoek gestopt waren met de var kenshouderij (tot. 10). Ook mestvarkensbedrijven met min der dan 50 mestvarkens werden niet bezocht. Uit deze bezoeken bleek duidelijk dat vele varkenshouders in West-Zeeuws-Vlaanderen betere hygiënische maatregelen hadden ge troffen. Alle bedrijven met meer dan 25 zeugen en op 2 na alle bedrijven met meer dan 50 mestvarkens heb ben de gegeven adviezen met be trekking tot de verbetering van de hygiënische omstandigheden opge volgd. Ook vele fokkers met minder dan 25 zeugen hebben met betrek king tot dit aspekt hun positieve in stelling getoond. De goede richting schijnen zij gevonden te hebben, maar toch We zijn er nog niet! Juist bij de kleinere varkenshouders is in het verleden vaak varkenspest uitgebroken. En het zijn juist deze bedrijven, die de adviezen van de Gezondheidsdienst en het Konsu- lentschap in mindere mate plegen op te volgen. Nog steeds worden op een 40% van de bedrijven met minder dan 15 zeugen onvoldoende hygië nische maatregelen getroffen. Het nemen van deze maatregelen (stofjas/overall, laarzen, ontsmet- tingsbakken voor de stallen afde lingen etc.) ter voorkóming van ziekte-insleep moet gezien worden als de eerste, maar ook als de een voudigste stap in de goede richting. Het zelf biggen uit de hokken halen (en niet de verlader), het niet meer gebruik maken van een padbeer, het zelf uitvoeren van de kastraties en ae aankoop van fokmateriaal van ge- kontroleerde fokbedrijven zal een grotere ingreep op de bedrijfsvoering van vele varkenshouders hebben. Toch zullen ook deze veranderingen doorgevoerd moeten worden, wil de varkenshouderij in West Zeeuws- Vlaanderen haar geloofwaardigheid, maar zeker ook haar bestaan niet verliezen. Iedereen, zonder uitzon dering, zal hieraan zijn of haar bij drage moeten leveren. Eventuele gevolgen nieuwe varkenspest-uitbraken Bij het voortdurend optreden van varkenspest in West Zeeuws-Vlaan deren zal de toekomst van de var kenshouderij in dit gebied, zoals ge zegd, er niet rooskleurig uitzien. Door de te nemen maatregelen, zoals o.a. het instellen van een vervoers- verbod, zal de ekonomische schade groot zijn. Omdat er in deze streek ook een struktureel biggenoverschot is 20.000 biggen), zullen afzet- problemen ontstaan. De varkens- mesters zullen doodeenvoudig de biggen niet meer af durven te nemen. Mocht daarnaast nog blijken, dat West Zeeuws-Vlaanderen er na lan gere tijd niet in slaagt om pestvrij te worden, dan dienen uitzonderings maatregelen t.b.v. de nationale var- Het Landbouwschap is het ermee eens dat er een wettelijke regeling komt, omdat de konsument dan de zekerheid heeft dat het als zodanig gekochte vlees onder bepaalde om standigheden is geproduceerd. Het Landbouwschap noemt het terecht, dat bij de voorgestelde regeling de nadruk ligt op de bevordering van de eerlijkheid in de handel. Nu wordt op enkele plaatsen in ons land scharrelvarkensvlees verkocht, zon der onafhankelijke kontrole en toe zicht. In de memorie van toelichting op het ontwerpbesluit zal duidelijk om schreven moeten worden wat met het begrip "kwaliteit" wordt bedoeld. In de zin der wet omvat dit ook de wijze van produktie. Met andere woorden: een betere kwaliteit betekent dus niet zonder meer beter vlees. Overigens wordt in de memorie van toelichting het verschil in produktieomstandig- heden tussen scharrelvarkens en het gangbare varkensvlees volgens het Landbouwschap veel te groot voor gesteld. Het schap maakt hiertegen bezwaar, omdat het varkensvlees op zeer verschillende manieren wordt geproduceerd. Een groot aantal var kenshouders zal al of niet met kleine aanpassingen in hun bedrijfsvoering aan de normen kunnen voldoen. Naamgeving De naamgeving van het vlees stuit bij het Landbouwschap ook op bezwa- kenshouderij niet uitgesloten te wor den geacht. Vraag is of dat dan t.z.t. nog nodig zal zijn, daar, zoals ge zegd, bij meerdere uitbraken de to tale varkenshouderij in West Zeeuws-Vlaanderen wel sterk onder druk zal komen te staan. Nadrukkelijk moet worden gesteld, dat bij iedere dienst en instantie het belang van de varkenshouderij in dit gebied, ondanks de kleinschaligheid, volledig wordt onderkend. Konklusie Iedereen is er van overtuigd, dat het varkenspestvrij blijven én daarmee het kontinueren van de varkenshou derij in West Zeeuws-Vlaanderen van uiterst belang zijn. Dit kan ech ter alleen als ALLE varkenshouders hieraan hun medewerking verlenen. Velen, maar niet allen, hebben hun positieve instelling al in een eerste daad (verbetering van de hygiëne) omgezet. Hopelijk volgen de overi gen en kunnen zij gezamenlijk ver der gaan in de goede richting: 1. geen personen, die biggen of slachtvarkens afnemen, toelaten in de hokken ren. Zowel bij konsument als bij de producent mogen geen verwachtin gen worden gewekt, die niet waarge maakt kunnen worden. Ook mag de naam geen diskwalifikatie inhouden ten opzichte van overige produktie- wijzen. Daarom kan pas, nadat de voorwaarden aan de huisvesting, voe ding, drenking en verzorging bekend zijn, over de naamgeving worden be slist. Tenslotte dringt het Land bouwschap er op aan, dat alle gele dingen uit de varkenshouderij (fok kers, vermeerderaars en mesters) worden vertegenwoordigd in een te vormen Stichting, die toezicht gaat houden op de uitvoering en kontrole van de regeling. Na afvoer van circa 100 biggen en 170 mestvarkens te Baarle-Nassau (Noord-Brabant) vanwege vastges telde varkenspest aldaar op een fok- /mestbedrijf op 29 april j.l., zijn op 3 mei 1982 wederom op een tweede bedrijf in de "zone de protection" van Baarle-Nassau 155 mestvarkens en 317 biggen afgeslacht. Ook werd varkenspest vastgesteld in M.eer, prov. Antwerpen, dicht bij de Nederlandse grens (5 km vanaf het eerste geval in Baarle-Nassau), op een mestbedrijf met 237 varkens. Alle dieren zijn geruimd. (Vee en Vlees) 2. aan de dierenarts (en andere noodzakelijke bezoekers) moet altijd bedrijfskleding verstrekt worden 3. STOPPEN met het gebruik van padberen 4. zoveel mogelijk ZELF de biggen kastreren 5. alleen fokmateriaal betrekken van gekontroleerde fokbedrijven 6. de veterinaire begeleiding laten uitvoeren door een dierenarts, die goed op de hoogte is van de Ne derlandse omstandigheden en wetgeving. Eerst DAN zal in samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven het uitroeiingsplan kunnen slagen en zult U Uw kollegialiteit t.o.v. de overige varkenshouders in Neder land getoond hebben. Ir. P. Snoeijen, Konsulentschap voor de Varkens- en Pluimveehouderij te Tilburg. De Noordierse Pig Marketing Board heeft een opdracht verkregen om gedurende een periode van acht we ken in mei en juni 2000 tot 3000 var kens per week naar Japan te leveren. Koper is het Mitsubishi-koncern in Japan. De mogelijkheid is open dat ook verdere orders voor varkensvlees in stukken verkregen kunnen wor den. Voor de Noordierse varkenshouders is deze afzet bijzonder belangrijk, mede en vooral gezien de lagere ba- conprijs die men bij afzet naar Groot-Brittannië kan maken. Na de verlaging van de Deense ba- conprijs op de Britse markt ging ook de eerste handsprijs van Noordierse bacon met £80 per ton omlaag. Het Ierse konsortium Purcell Horgan Co heeft een kontrakt verkregen voor de levering van 120.000 stuks rundvee naar Libië in een periode van 12 achtereenvolgende maanden. De gemiddelde prijs die vorig jaar nog 1650 per ton bedroeg bedraagt thans 1485 per ton. De dollarwaarde ten opzichte van het Ierse is echter hoger. Overigens is men niet bij de veehou ders niet bijster tevreden over deze transaktie, dit gezien de momenteel in de Gemeenschap vrij vaste markt voor rundvee. De korresponderende prijs voor de veehouders zou tussen de £54 en £56 per cwt liggen. In de week tot 23 april liepen ook de eierprijzen fors terug. Het verschil met de prijzen op 23 april 1981 be draagt 5 tot 7 cent per stuk. De situatie voor de legpluimveehou- ders is allerbedroevendst. De pro duktie is voor de huidige nationale en internationale vraag te groot. Het lijkt niet onmogelijk dat de prijzen nog verder zullen dalen. De huidige varkenshouderij kan door de nu gekozen opzet van een wettelijke regeling voor de produktie van "scharrelvarkensvlees" een nadelige invloed ondervinden. Dit is de mening van het Landbouw schap, dat zelfs vreest dat bestaande produktiemethoden erdoor in een kwaad daglicht kunnen worden gesteld. In de voorgestelde regeling wordt gebruik gemaakt van het begrip "Landbouwkwaliteitsbesluit". Volgens het Landbouwschap kan hierdoor ten onrechte de indruk worden gewekt, dat scharrelvarkensvlees van betere kwaliteit is dan ander varkensvlees. Het Landbouwschap heeft naar aanleiding van het ontwerp-besluit per brief een aantal op- en aanmerkingen kenbaar gemaakt bij minister De Koning (landbouw en visserij). 27

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 27