(PA A SO VERDENKING Kleine Kees vierde Pasen op een manier, waar je zo gauw niet op zou komen. De juf op school had verteld wat Pasen betekent: Jezus is opgestaanDat had hij goed in z'n oortjes geknoopt. Wrroemm, wrroemm, tuuuut!Wat zijn dat voor kunsten vroeg op de mor gen? Ze herkenden die geluiden wel. Zo deed Kees altijd als 'ie met z'n autootjes speelde. Maar 's morgens zo vroeg al die herrie in huis, dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Dachten ze fijn te kunnen uitslapen en dan al ruim voor half zeven wakker. Nijdig ging Kees' vader naar beneden. "Wat krijgen we nou!?", riep hij boven het lawaai uit, "ben je nou helemaal.....? Wat moet dat zo vroeg uit bed?" Daar hoefde Kees niet lang over na te denken. Triomfantelijk zei hij: "Jezus is opgestaan en ik ook, want het is lekker Pasen Daar was geen speld tussen te krijgen, al had Kees natuurlijk niet goed begrepen, wat zijn juf eigenlijk had bedoeld. Een andere reaktie op Pasen: "Jezus is opgestaan? Dat kan niet! dat is zo'n onzin, dat ik er niets mee te maken wil hebben Kees had in elk geval één ding goed begrepen: Hij had er wél wat mee te maken. "Jezus is opgestaan en ik ook!" Dat vinden anderen ook, "maar", zeggen ze, "dat gaat pas in na de dood. Zoals Jezus is opgestaan uit het graf, zo zullen wij, eenmaal, als Gods tijd gekomen is, worden opgewekt en eeuwig bij Hem zijn. Omdat Jezus is opgestaan hoeven wij niet meer bang te zijn voor de dood. Jezus is opgestaan! Wij ook, eens op zijn komende, grote dag". "Jezus is opgestaan zeggen nog weer anderen, "en dat betekent niet alleen dat we niet bang hoeven te zijn voor de dood. Het betekent ook, dat we niet bang hoeven te zijn voor het leven. Jezus leeft en wij met Hem en daarom kun je alles aan: je zorgen, je verdriet, roddel, gemeenheid en ook de dingen waarin je jezelf bitter tegenvalt. Je kunt altijd weer overnieuw beginnen. Je hoeft niet bang in een hoekje te blijven zitten waar je zit en verroer je niet. Je kunt steeds weer tegen jezelf zeggen: "Jezus is opgestaan! Ik Qok"". Nog ingrijpender hebben christenen in Latijns Amerika het leren zeggen: Jezus is opgestaan! Wij ook! Wij moeten opstaan, opstandig worden tegen al die machten en mensen die mensen vernederen en kapot maken. Jezus is opgestaan! Dat wil zeggen: God nam het niet dat Hij als waardeloos afval werd weggesmeten door de mensen. A lie machtigen spanden samen. Kerkelijk en wereldlijk gezag sloegen de handen ineen om hun machtsposities te kunnen handhaven, maar God heeft het gewonnen! Jezus is opgestaan! Hij is in opstand gekomen tegen alles en iedereen die zich handlanger maakte van onrecht, geweld en dood. Jezus is opgestaan! Wij ook!zeggen vooral in Latijns Amerika veel christenen en ze komen in opstand tegen de rijken die armoe zaaien onder miljoenen, tegen de machtigen die de machtelozen in hun worggreep houden. En daar zitten we dan met ons Paas-evangelie. Zo maar, uit de losse hand, vier manieren om het te verstaan en wie heeft er gelijk? Kleine Kees, die er met tintelende pret-oogjes een fijne lange dag van maakt? Anderen, die er nu niet zoveel mee kunnen, maar om Pasen tot over de grenzen van de dood durven hopen? Mensen die er kracht in vinden om er met hun persoonlijke problemen moedig mee te leven? Of, tenslotte, degenen die de enorme greep aandurven om er vastgeroeste strukturen van onrecht en overmacht mee te lijf te gaan? Wie heeft er gelijk? Is dat niet wat de kerk wel altijd verdeeld zal houden? We hebben hetzelfde verhaal, maar iedereen doet er toch mee wat hemzelf het beste uitkomt. Jezus is opgestaan! Ik ook! Wij ook! Maar hoe dan? Ik denk dat je deze vier P aas-belevingen niet tegen elkaar moet uitspelen. Pasen betekent alle vier en nog veel meer. A Is wij, vanuit welke invalshoek dan ook, alles gezegd hebben en alles beleden hebben, wat wij zeggen en belijden kunnen, dan is nog lang niet alles beleden en gezegd. We moeten ons er niet aan ergeren, maar, integendeel, ons verheugen als er een visie op Pasen opduikt, waar wij nog nooit opgekomen waren en die toch authentiek is. We hoeven die toegevoegde waarde toch niet persé als een belasting te ervaren? Eerder is het een verrijking. Jezus is opgestaan! Wij ook! Dat heeft onafzienbare gevolgen voor leven én sterven, voor ons persoonlijk leven én de samenleving. Jezus is opgestaan, dan wij ook! Zo werd het ook aan de discipelen verkondigd: Hij gaat u voor naar Galilea, daar zult ge Hem zien, gelijk Hij u gezegd heeft. Jezus is opgestaan! Jullie ook! Niet blijven zitten treuren om een verloren verleden als mensen zonder toekomst. Sta dan op en ga! In Galilea zul je Hem zien.... gelijk Hij u gezegd heeft! Hij heeft het gezegd. Hij heeft het beloofd. Pasen betekent dat God zijn beloften inlost. Dat heeft Pasen altijd betekent. Ook voor Israël dat met Pasen de bevrijding uit het slavenland gedenkt. Dat was Gods opstand tegen de onderdrukking van zijn volk. Ook daar klonk de roep: Sta op! Hij gaat u voor! De Heer laat het niet bij mooie, maar loze woorden. Israël heeft dat geweten, aan den lijve ervaren toen het uit het diensthuis geleid werd. Jezus heeft het geweten, aan den lijve ervaren toen Hij na vernedering en verwerping werd opgewekt uit de dood. Zo mocht Hij degene worden die mensen kan leiden uit de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid tot de vrijheid van de heerlijkheid van Gods kinderen. Jezus is opgestaan! Nou, dan wij ook! Sta op!, een morgen ongedacht, Góds dag is aangebroken. (Gez. 210) J.A. Scholten, Goes 2a

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 10