KNLC kommentaar
Aardgas
Prijzen van
landbouwgronden verder
omlaag
Voorkomen en
beslag leggen
Ondernemer en financiële
aangelegenheden.
SEV-ZLM
Dienstenpakket
«fTt
Uit kranten, radio en televisie en andere nieuwsmedia zal menigeen wel
eens de term "beslag leggen" opgevang. en hebben. Misschien heeft
men u zelf wel eens gedreigd met beslaglegging. Maar wat zegt die term
en wat zijn de konsequenties?
Hiervoor kijken we eerst even bij de wet. Die zegt in het Burgerlijk
Wetboek, art. 1274 dat een opeisbare vordering bij in gebreke blijven
van de debiteur om te betalen, de noodzaak meebrengt om de debiteur
ingebreke te stellen en te sommeren tot betaling. Is er dus een vordering
(die wel opeisbaar dient te zijn), dan zal men eerst, liefst aangetekend,
bericht moeten sturen en tot betaling sommeren.
Debiteur betaalt niet
Wordt er niet betaald, dan komt men
voor de keuze te staan: wel of niet
een gerechtelijke procedure aan
spannen. Hierbij is het van belang of
men voldoende bewijskracht voor de
vordering heeft; of de tegenpartij
voldoende vermogen heeft om de
vordering te verhalen; of de vorde
ring de te maken kosten waard is en
als laatste: persoonlijke of zakelijke
overwegingen die dagvaarding
rechtvaardigen.
Wat de kosten betreft moet men be
denken dat vorderingen tot 1500
voor het kantongerecht behandeld
worden. Hierbij is geen advokaat
vereist, maar soms wel aan te beve
len. Voor vorderingen boven de
1500 zal men zich tot de rechtbank
moeten wenden en is een advo-
kaat/procureur vereist. Indien men
aan normen betreffende inkomen en
vermogen voldoet kan men een be
roep doen op rechtsbijstand al dan
niet geheel gratis. Als men de advo
kaat geheel zelf moet betalen, moet
eraan gedacht worden, dat een groot
deel van deze kosten, dus voor eigen
rekening is.
Bovenstaande handelingen zijn no
dig om via een gerechtelijke uit
spraak een zogenaamde "executo
riale titel" te krijgen. Mocht men een
vordering hebben die notarieel ver
leden is, dus bij de notaris opge
maakt, dan heeft men op grond
daarvan al een executoriale titel en is
een gerechtelijke procedure niet no
dig.
Voor een opeisbare som waarvoor de
kantonrechter ingeschakeld dient te
worden, kan men ook verzoeken om
een vereenvoudigde procedure toe te
passen. De rechter vaardigt dan een
rechterlijk bevel tot betaling uit. De
rechter kan een vonnis uitvaardigen
dat heet: "uitvoerbaar bij voorraad".
Hierbij kan men al overgaan tot in
schakeling van een deurwaarder, zij
het dat het risiko aanwezig blijft dat
de debiteur in hoger beroep gaat en
de beslissing anders uitvalt. Onge
veer drie maanden na een vonnis is
deze "in kracht van gewijsde ge
gaan", d.w.z.: definitief geworden.
De schuldeiser ofwel krediteur kan
nu maatregelen nemen.
Beslaglegging
De schuldeiser kan nu naar een ge
rechtsdeurwaarder stappen en op
dracht geven om de vordering te gaan
innen. De deurwaarder gaat naar de
debiteur toe en beveelt hem binnen
een bepaalde termijn, meestal 2 da
gen, de vordering te betalen. Wordt er
niet betaald dan kan er beslag gelegd
worden op roerende of onroerende
goederen.
Beslag kan dus worden gelegd op
grond, 'n huis, 'n auto of onder der
den die geld schuldig zijn aan.de de
biteur. Als er beslag wordt gelegd op
onroerend goed, dan krijgt de eerste
hypotheekhouder ook bericht, om
dat deze dan binnen 14 dagen moet
berichten of ze tot eigenmachtige
verkoop overgaat. Nadat er op roe
rende goederen beslag is gelegd,
moet er tussen 8 en 14 dagen erna
een openbare verkoop gehouden
worden.
Voorkomen verduistering
Als een debiteur bericht krijgt dat hij
binnen 2 dagen moet betalen en hij
doet dat niet, dan zou de mogelijk
heid er zijn dat goederen waar beslag
op gelegd kan worden, door hem
vlug verkocht worden aan een be
vriende partij. Om dit te voorkomen
heeft de wet de mogelijkheid ge
schapen om zgn.: "conservatoir be
slag" te leggen. Dat kan dus ook al
vóór men een executoriale titel via de
rechter gekregen heeft.
De wet zegt: "Iedere schuldeiser die
summierlijk van de deugdelijkheid
van zijn schuldvordering doet blij
ken en aantoont dat er gegronde
vrees bestaat voor verduisteriné door
de schuldenaar van diens roerende
en onroerende goederen, kan van de
president van de rechtbank verlof
krijgen om beslag te leggen op die
goederen". Net zoals men strafbaar
is bij verkoop zonder verantwoor
ding aan de eigenaar van fiduciair
overgedragen goederen zoals bij
voorbeeld vee en werktuigen, zo is
men strafbaar bij verduistering van
goederen waarom beslag rust.
Loonbeslag
Ook is er conservatoir beslag moge
lijk op bank- en girotegoeden. Dit
echter slechts tot het bedrag wat op
het moment van beslaglegging op de
rekening stond. Bij loonbeslag is dat
anders, omdat daaronder ook alle
toekomstige loonuitkeringen vallen.
De regeling voor het loonbeslag is
vorig jaar veranderd. Ingevorderd
mag nu maximaal het verschil tussen
het jaarinkomen en 9/10 deel van de
van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Bijvoorbeeld: Jaarinkomen
40.000, bijstandsnorm 10.000.
Beslaglegging mogelijk op: 40.000
- 9/10 x 10.000 31.000. Als
men meent dat er ten onrechte beslag
is gelegd, dan dient men een kort
geding aan te spannen, waarbij aan
getoond moet worden dat er geen
vrees voor verduistering hoeft te
bestaan.
Overigens moet diegene die conser
vatoir beslag legt, binnen 8 dagen
een procedure storten bij de recht
bank, waarbij de vordering "van
waarde verklaard" moet worden. Als
er beslag gelegd wordt op goederen
die nodig zijn om een inkomen te
behalen, dan kan de beslagene op
heffing vorderen. Te denken valt aan
beslag op voorraden en vee.
Het is zaak dat u zich realiseert dat
het laten liggen van rekeningen, het
niet reageren op aanmaningen of
brieven van advokaten of incassobu-
ro's soms verstrekkende gevolgen
kan hebben. Laat u tijdig voorlichten
en tracht door overleg tot een oplos
sing te komen. Voorkómen is immers
beter dan vóórkomen.
P. Klaver
Als ondernemer dient men zich zeker goed van z'n taak te kwijten wil
men tot het gewenste bedrijfsresultaat komen. Naast faktoren waarop
men geen invloed kan uitoefenen, zijn er vele andere waaraan de nodige
arbeid en zorg moet worden besteed. Men heeft zich ook te realiseren
dat het bedrag dat uiteindelijk als netto resultaat uit het bedrijf over
blijft maar tot op bepaalde hoogte in de privé-sfeer kan worden besteed.
We proberen dat, mede aan de hand
van enige cijfers, enigszins na te
gaan. Uitgaande van een bedrijfs
winst van 50.000,—verder reke
nend met een aftrek fiscale oude-
dagsreserve van 5.800,— een be
taalde premie arbeidsongeschikt
heidsverzekering van f 2.500,— een
zelfstandigenaftrek van 2.200,—
en een voorraad- en vermogensaf
trek van 2.300,— bedraagt voor
een gehuwde ondernemer over 1982
de te betalen premieheffing
8.500,— en de te betalen inkom
stenbelasting f3.600,—
Het netto inkomen wat overblijft is
dan de bedrijfswinst ten bedrage
50.000,— verminderd met de te
betalen premieheffing van
8.500,—de betaalde premie ar
beidsongeschiktheidsverzekering
van 2.500,— en de te betalen in
komstenbelasting 3.600,- Het
netto inkomen is dan 35.400,— In
procenten uitgedrukt, waarbij de
winst op 100 wordt gesteld, ontstaat
het volgende beeld: winst 100, pre
mieheffing 17, premie arbeidsonge
schiktheidsverzekering 5, inkom
stenbelasting 7, netto inkomen 71.
Bijzonder opvallend daarbij is het
grote bedrag dat aan premieheffing
moet worden betaald!
Het overblijvende netto inkomen
van 35.400,— zijnde 71% van de
veronderstelde winst, is zeker niet
het bedrag dat kan worden verleefd.
O.a. moet hieruit de premie ziekte
kostenverzekering worden betaald.
Verder zal het nogal eens voorkomen
dat het uit de afschrijvingen vrijko
mende bedrag niet voldoende is om
er de investeringen in vervangende
bedrijfsmiddelen uit te voldoen. Be
taling hiervan uit het netto inkomen
Nadat het Landbouwschap vorige
week officieel in beroep is gegaan
tegen de beschikking van de Euro
pese Commissie, die van de Neder
landse regering maatregelen eiste om
er voor te zorgen dat per 1 oktober
a.s. voor het tuindersgas dezelfde
prijs geldt als voor het industriegas, is
de hele discussie rondom de prijs
vorming van het tuindersgas in een
stroomversnelling gekomen.
Blijkbaar hebben zowel onze eigen
regering als enige buitenlandse rege
ringen de nodige schrik van een pro
cedure voor het Hof van Luxemburg.
Enerzijds voelt met name het minis
terie van Economische Zaken er niet
veel voor met het complete energie
beleid in Brussel te biecht te moeten,
en anderzijds beseft men blijkbaar
ook in het buitenland dat de uitslag
van een dergelijke procedure lang
niet vast staat. Dit heeft langs twee
kanten tot openingen geleid, die ook
voor het Landbouwschap een nieuw
gesprek over het bestaande contract
gewenst maakte. Vanuit de EG-mi-
nisterraad kwam immers bij monde
van de Deense landbouwminister de
aanwijzing dat een aanpassing die
meer tijd dan tot 1 oktober zou ver
gen, bespreekbaar was, waarbij de
suggestie werd gedaan voor de
stookperiode 1982-'83 nog een ver
schil van circa 10% tussen tuinbouw-
en industrieprijs te laten bestaan. Op
zich een belangrijke versterking van
onze positie, nu het commissievoor
stel duidelijk door een politiek voor
stel werd ontkracht. Toch zou een
verkorting zonder meer van drie tot
vijf termijnen nog volstrekt onver
antwoorde extra lasten voor onze
glastuinbouw inhouden. De inko
menssituatie in met name bloemen
en potplantensector is zodanig dat
een wezenjijkeextra lastenverzwaring
volstrekt onverantwoord zou zijn.
Het feit dat we toch weer rond de:
tafel zijn gaan zitten, kwam dan ook
vooral door de mogelijkheid die de
vaststelling van de pariteitsprijs (de
met de industrie te vergelijken prijs)
plotseling leek te bieden. Immers de
Nederlandse regering bleek onder
druk van de dreigende procedure
vrijwel geheel aan onze vrij ver
gaande verlangens op dit punt tege
moet te willen komen Daardoor
kwam een pariteitsprijs in zicht die
het ons mogelijk maakte om zonder
onaanvaardbare extra lastenverzwa
ring ook aan de voorstellen uit de
Europese ministerraad tegemoet te
komen. Het was dan wel om snel te
handelen Intussen ligt er dus een
concreet voorstel in Brussel wat in
gesprekken tussen Landbouwschap
en Nederlandse regering tot stand is
gekomen. Daarin wordt een bereke
ning voor de pariteitsprijs vastge
legd, die vrijwel zeker tot een nog te
overbruggen verschil per 1 april a.s.
van 10 cent per m3 zal leiden. Dit
betekent dat de gemiddelde glas
tuinder voor het komende stooksei-
zoen bij een aanpassing in drie pe
riodes hooguit een paar duizend
gulden meer zal moeten betalen.
Daar staat dan duidelijk het voordeel
van geen verdere risico's vanuit
Brussel tegenover. Alsmede vooral
ook een lager "eind-niveau" voor
'83-'84 dan voorzien. Bovendien zou
de nog steeds dalende olieprijs op de
wereldmarkt wel eens tot gematigder
stijging van de aardgasprijs voor de
glastuinbouw in de komende tijd
kunnen leiden.
Al met al een nogal plotselinge ont
wikkeling, waarbij het niet mogelijk
en verantwoord was tijdig alles in de
openbaarheid te brengen. Daardoor
zijn er nogal wat onrustwekkende
publicaties geweest, die mij er toe
brengen elke tuinder te adviseren
uitsluitend op mededelingen af te
gaan die herkenbaar vanuit het
Landbouwschap afkomstig zijn. Dit
te meer daar het volstrekt duidelijk
moet zijn dat, indien dit compromis
uiteindelijk in deze vorm toch niet
aanvaard zou worden in Europees
verband, wij gewoon onze procedure
voort zullen zetten.
Me dunkt; dat we intussen behoorlijk
sterke troeven in handen hebben, die
ons zeker niet meer toeschietelijk
zullen maken.
Luteyn
verdient toch voorkeur boven het
aantrekken van leningen hiervoor.
Ook sparen, bijv. voor de oudedag,
mag niet worden vergeten. Er rust
nog een belastingclaim op de toege
paste aftrek fiscale oudedagsreserve;
ook dat mag niet in de vergeethoek
raken. Het bedrag dat in de privé-
sfeer kan worden besteed blijft ruim
beneden het becijferde netto inko
men. Dikwijls zal overleg met- en
informatie van het accountantkan
toor waarbij men is aangesloten voor
deze en andere financiële aangele
genheden nodig zijn. In dit verband
lijkt het goed het dienstenpakket
waarvoor men bij het accountants
kantoor terecht kan globaal weet te
geven.
Genoemd dient te worden DE AD
MINISTRATIEVE ADVIES
FUNCTIE EN DE ADMINISTRA
TIEVE VERWERKING. Dit houdt
o.a. in: het inrichten van een doel
matige administratie, het beoordelen
van de methode van administratie
voeren, het klaar maken voor de
computer en per computer verwer
ken van administratieve gegevens,
het samenstellen van jaarstukken
(balans, resultatenrekening e.d.).
Voorts is er de FISCAALJURIDI-
SCHE ADVIESFUNCTIE. Hieron
der is te verstaan: het adviseren op
belastingtechnisch gebied, het ver
zorgen van aangiften inkomstenbe
lasting, vermogensbelasting, ven
nootschapsbelasting, omzetbelas
ting, loonbelasting, schenkingsrecht
e.d., de behandeling van bezwaar- en
beroepschriften, het opmaken van
firma- en maatschapscontracten,
Volgens de definitieve uitkomsten van het Centraal Bureau voor de
Statistiek waren de prijzen van landbouwgronden in het oogstjaar
1980/81 duidelijk gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit
geldt zowel voor boerderijen als voor los land. De zgn. familietransak-
ties (overdrachten van (schoon)-ouders aan kinderen) zijn hierbij bui
ten beschouwing gelaten.
In de tweede helft van 1980 waren de prijzen van alle objekten, behalve
van onverpachte boerderijen, lager dan in de eerste helft van dat jaar.
Deze daling zette zich in de eerste helft van 1981, met name bij onver
pachte objekten, krachtig door.
Boerderijen
(1 ha en meer)
Los bouwland
Los grasland
ver
pacht
onver
pacht
ver
pacht
onver
pacht
ver
pacht
onver
pacht
gld/ha
januari-juni 1980
33000
44820
23740
36920
23690
38260
juli-december 1980
24650
50040
22250
34350
22010
35280
januari-juni 1981
22880
38170
22210
31730
19350
30010
N.B. Exklusief overdrachten van (schoon)ouders aan kinderen
schuldbekentenissen, e.d. Daarnaast
is er de BEDRIJFSECONOMI
SCHE ADVIESFUNCTIE. Hiertoe
behoort o.a.: het analyseren en in
terpreteren van de aan de adminis
tratie ontleende gegevens, het geven
van adviezen betreffende financie
ring, kostenbewaking e.d. en het op
stellen en toetsen van begrotingen.
Het bovenstaande is zeker geen vol
ledige weergave van de diensten wel
ke verleend kunnen worden. Getracht
is enigermate aan te geven voor welke
financiële aangelegenheden men zich
tot het accountantskantoor kan wen
den.
J. Spijk.
Zo daalde de gemiddelde prijs van
onverpacht los bouwland met 8% en
van onverpacht los grasland met
15%, terwijl die van onverpachte
boerderijen zelfs met 24% daalde.
Dit laatstgenoemde percentage heeft
echter een beperkte betekenis, aan
gezien de gemiddelde prijzen van
boerderijen aan relatief grote ver
schuivingen onderhevig zijn.
De prijzen van verpachte objekten
daalden ook, zij het iets minder sterk
dan die van onverpachte objekten.
De gemiddelde prijs van verpachte
boerderijen daalde met 7% en van
verpacht los grasland met 12%, ter
wijl die van verpacht los bouwland
nagenoeg stabiel bleef.
3