KNLC kommentaar Aardgas Prijzen van landbouwgronden verder omlaag Voorkomen en beslag leggen Ondernemer en financiële aangelegenheden. SEV-ZLM Dienstenpakket «fTt Uit kranten, radio en televisie en andere nieuwsmedia zal menigeen wel eens de term "beslag leggen" opgevang. en hebben. Misschien heeft men u zelf wel eens gedreigd met beslaglegging. Maar wat zegt die term en wat zijn de konsequenties? Hiervoor kijken we eerst even bij de wet. Die zegt in het Burgerlijk Wetboek, art. 1274 dat een opeisbare vordering bij in gebreke blijven van de debiteur om te betalen, de noodzaak meebrengt om de debiteur ingebreke te stellen en te sommeren tot betaling. Is er dus een vordering (die wel opeisbaar dient te zijn), dan zal men eerst, liefst aangetekend, bericht moeten sturen en tot betaling sommeren. Debiteur betaalt niet Wordt er niet betaald, dan komt men voor de keuze te staan: wel of niet een gerechtelijke procedure aan spannen. Hierbij is het van belang of men voldoende bewijskracht voor de vordering heeft; of de tegenpartij voldoende vermogen heeft om de vordering te verhalen; of de vorde ring de te maken kosten waard is en als laatste: persoonlijke of zakelijke overwegingen die dagvaarding rechtvaardigen. Wat de kosten betreft moet men be denken dat vorderingen tot 1500 voor het kantongerecht behandeld worden. Hierbij is geen advokaat vereist, maar soms wel aan te beve len. Voor vorderingen boven de 1500 zal men zich tot de rechtbank moeten wenden en is een advo- kaat/procureur vereist. Indien men aan normen betreffende inkomen en vermogen voldoet kan men een be roep doen op rechtsbijstand al dan niet geheel gratis. Als men de advo kaat geheel zelf moet betalen, moet eraan gedacht worden, dat een groot deel van deze kosten, dus voor eigen rekening is. Bovenstaande handelingen zijn no dig om via een gerechtelijke uit spraak een zogenaamde "executo riale titel" te krijgen. Mocht men een vordering hebben die notarieel ver leden is, dus bij de notaris opge maakt, dan heeft men op grond daarvan al een executoriale titel en is een gerechtelijke procedure niet no dig. Voor een opeisbare som waarvoor de kantonrechter ingeschakeld dient te worden, kan men ook verzoeken om een vereenvoudigde procedure toe te passen. De rechter vaardigt dan een rechterlijk bevel tot betaling uit. De rechter kan een vonnis uitvaardigen dat heet: "uitvoerbaar bij voorraad". Hierbij kan men al overgaan tot in schakeling van een deurwaarder, zij het dat het risiko aanwezig blijft dat de debiteur in hoger beroep gaat en de beslissing anders uitvalt. Onge veer drie maanden na een vonnis is deze "in kracht van gewijsde ge gaan", d.w.z.: definitief geworden. De schuldeiser ofwel krediteur kan nu maatregelen nemen. Beslaglegging De schuldeiser kan nu naar een ge rechtsdeurwaarder stappen en op dracht geven om de vordering te gaan innen. De deurwaarder gaat naar de debiteur toe en beveelt hem binnen een bepaalde termijn, meestal 2 da gen, de vordering te betalen. Wordt er niet betaald dan kan er beslag gelegd worden op roerende of onroerende goederen. Beslag kan dus worden gelegd op grond, 'n huis, 'n auto of onder der den die geld schuldig zijn aan.de de biteur. Als er beslag wordt gelegd op onroerend goed, dan krijgt de eerste hypotheekhouder ook bericht, om dat deze dan binnen 14 dagen moet berichten of ze tot eigenmachtige verkoop overgaat. Nadat er op roe rende goederen beslag is gelegd, moet er tussen 8 en 14 dagen erna een openbare verkoop gehouden worden. Voorkomen verduistering Als een debiteur bericht krijgt dat hij binnen 2 dagen moet betalen en hij doet dat niet, dan zou de mogelijk heid er zijn dat goederen waar beslag op gelegd kan worden, door hem vlug verkocht worden aan een be vriende partij. Om dit te voorkomen heeft de wet de mogelijkheid ge schapen om zgn.: "conservatoir be slag" te leggen. Dat kan dus ook al vóór men een executoriale titel via de rechter gekregen heeft. De wet zegt: "Iedere schuldeiser die summierlijk van de deugdelijkheid van zijn schuldvordering doet blij ken en aantoont dat er gegronde vrees bestaat voor verduisteriné door de schuldenaar van diens roerende en onroerende goederen, kan van de president van de rechtbank verlof krijgen om beslag te leggen op die goederen". Net zoals men strafbaar is bij verkoop zonder verantwoor ding aan de eigenaar van fiduciair overgedragen goederen zoals bij voorbeeld vee en werktuigen, zo is men strafbaar bij verduistering van goederen waarom beslag rust. Loonbeslag Ook is er conservatoir beslag moge lijk op bank- en girotegoeden. Dit echter slechts tot het bedrag wat op het moment van beslaglegging op de rekening stond. Bij loonbeslag is dat anders, omdat daaronder ook alle toekomstige loonuitkeringen vallen. De regeling voor het loonbeslag is vorig jaar veranderd. Ingevorderd mag nu maximaal het verschil tussen het jaarinkomen en 9/10 deel van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. Bijvoorbeeld: Jaarinkomen 40.000, bijstandsnorm 10.000. Beslaglegging mogelijk op: 40.000 - 9/10 x 10.000 31.000. Als men meent dat er ten onrechte beslag is gelegd, dan dient men een kort geding aan te spannen, waarbij aan getoond moet worden dat er geen vrees voor verduistering hoeft te bestaan. Overigens moet diegene die conser vatoir beslag legt, binnen 8 dagen een procedure storten bij de recht bank, waarbij de vordering "van waarde verklaard" moet worden. Als er beslag gelegd wordt op goederen die nodig zijn om een inkomen te behalen, dan kan de beslagene op heffing vorderen. Te denken valt aan beslag op voorraden en vee. Het is zaak dat u zich realiseert dat het laten liggen van rekeningen, het niet reageren op aanmaningen of brieven van advokaten of incassobu- ro's soms verstrekkende gevolgen kan hebben. Laat u tijdig voorlichten en tracht door overleg tot een oplos sing te komen. Voorkómen is immers beter dan vóórkomen. P. Klaver Als ondernemer dient men zich zeker goed van z'n taak te kwijten wil men tot het gewenste bedrijfsresultaat komen. Naast faktoren waarop men geen invloed kan uitoefenen, zijn er vele andere waaraan de nodige arbeid en zorg moet worden besteed. Men heeft zich ook te realiseren dat het bedrag dat uiteindelijk als netto resultaat uit het bedrijf over blijft maar tot op bepaalde hoogte in de privé-sfeer kan worden besteed. We proberen dat, mede aan de hand van enige cijfers, enigszins na te gaan. Uitgaande van een bedrijfs winst van 50.000,—verder reke nend met een aftrek fiscale oude- dagsreserve van 5.800,— een be taalde premie arbeidsongeschikt heidsverzekering van f 2.500,— een zelfstandigenaftrek van 2.200,— en een voorraad- en vermogensaf trek van 2.300,— bedraagt voor een gehuwde ondernemer over 1982 de te betalen premieheffing 8.500,— en de te betalen inkom stenbelasting f3.600,— Het netto inkomen wat overblijft is dan de bedrijfswinst ten bedrage 50.000,— verminderd met de te betalen premieheffing van 8.500,—de betaalde premie ar beidsongeschiktheidsverzekering van 2.500,— en de te betalen in komstenbelasting 3.600,- Het netto inkomen is dan 35.400,— In procenten uitgedrukt, waarbij de winst op 100 wordt gesteld, ontstaat het volgende beeld: winst 100, pre mieheffing 17, premie arbeidsonge schiktheidsverzekering 5, inkom stenbelasting 7, netto inkomen 71. Bijzonder opvallend daarbij is het grote bedrag dat aan premieheffing moet worden betaald! Het overblijvende netto inkomen van 35.400,— zijnde 71% van de veronderstelde winst, is zeker niet het bedrag dat kan worden verleefd. O.a. moet hieruit de premie ziekte kostenverzekering worden betaald. Verder zal het nogal eens voorkomen dat het uit de afschrijvingen vrijko mende bedrag niet voldoende is om er de investeringen in vervangende bedrijfsmiddelen uit te voldoen. Be taling hiervan uit het netto inkomen Nadat het Landbouwschap vorige week officieel in beroep is gegaan tegen de beschikking van de Euro pese Commissie, die van de Neder landse regering maatregelen eiste om er voor te zorgen dat per 1 oktober a.s. voor het tuindersgas dezelfde prijs geldt als voor het industriegas, is de hele discussie rondom de prijs vorming van het tuindersgas in een stroomversnelling gekomen. Blijkbaar hebben zowel onze eigen regering als enige buitenlandse rege ringen de nodige schrik van een pro cedure voor het Hof van Luxemburg. Enerzijds voelt met name het minis terie van Economische Zaken er niet veel voor met het complete energie beleid in Brussel te biecht te moeten, en anderzijds beseft men blijkbaar ook in het buitenland dat de uitslag van een dergelijke procedure lang niet vast staat. Dit heeft langs twee kanten tot openingen geleid, die ook voor het Landbouwschap een nieuw gesprek over het bestaande contract gewenst maakte. Vanuit de EG-mi- nisterraad kwam immers bij monde van de Deense landbouwminister de aanwijzing dat een aanpassing die meer tijd dan tot 1 oktober zou ver gen, bespreekbaar was, waarbij de suggestie werd gedaan voor de stookperiode 1982-'83 nog een ver schil van circa 10% tussen tuinbouw- en industrieprijs te laten bestaan. Op zich een belangrijke versterking van onze positie, nu het commissievoor stel duidelijk door een politiek voor stel werd ontkracht. Toch zou een verkorting zonder meer van drie tot vijf termijnen nog volstrekt onver antwoorde extra lasten voor onze glastuinbouw inhouden. De inko menssituatie in met name bloemen en potplantensector is zodanig dat een wezenjijkeextra lastenverzwaring volstrekt onverantwoord zou zijn. Het feit dat we toch weer rond de: tafel zijn gaan zitten, kwam dan ook vooral door de mogelijkheid die de vaststelling van de pariteitsprijs (de met de industrie te vergelijken prijs) plotseling leek te bieden. Immers de Nederlandse regering bleek onder druk van de dreigende procedure vrijwel geheel aan onze vrij ver gaande verlangens op dit punt tege moet te willen komen Daardoor kwam een pariteitsprijs in zicht die het ons mogelijk maakte om zonder onaanvaardbare extra lastenverzwa ring ook aan de voorstellen uit de Europese ministerraad tegemoet te komen. Het was dan wel om snel te handelen Intussen ligt er dus een concreet voorstel in Brussel wat in gesprekken tussen Landbouwschap en Nederlandse regering tot stand is gekomen. Daarin wordt een bereke ning voor de pariteitsprijs vastge legd, die vrijwel zeker tot een nog te overbruggen verschil per 1 april a.s. van 10 cent per m3 zal leiden. Dit betekent dat de gemiddelde glas tuinder voor het komende stooksei- zoen bij een aanpassing in drie pe riodes hooguit een paar duizend gulden meer zal moeten betalen. Daar staat dan duidelijk het voordeel van geen verdere risico's vanuit Brussel tegenover. Alsmede vooral ook een lager "eind-niveau" voor '83-'84 dan voorzien. Bovendien zou de nog steeds dalende olieprijs op de wereldmarkt wel eens tot gematigder stijging van de aardgasprijs voor de glastuinbouw in de komende tijd kunnen leiden. Al met al een nogal plotselinge ont wikkeling, waarbij het niet mogelijk en verantwoord was tijdig alles in de openbaarheid te brengen. Daardoor zijn er nogal wat onrustwekkende publicaties geweest, die mij er toe brengen elke tuinder te adviseren uitsluitend op mededelingen af te gaan die herkenbaar vanuit het Landbouwschap afkomstig zijn. Dit te meer daar het volstrekt duidelijk moet zijn dat, indien dit compromis uiteindelijk in deze vorm toch niet aanvaard zou worden in Europees verband, wij gewoon onze procedure voort zullen zetten. Me dunkt; dat we intussen behoorlijk sterke troeven in handen hebben, die ons zeker niet meer toeschietelijk zullen maken. Luteyn verdient toch voorkeur boven het aantrekken van leningen hiervoor. Ook sparen, bijv. voor de oudedag, mag niet worden vergeten. Er rust nog een belastingclaim op de toege paste aftrek fiscale oudedagsreserve; ook dat mag niet in de vergeethoek raken. Het bedrag dat in de privé- sfeer kan worden besteed blijft ruim beneden het becijferde netto inko men. Dikwijls zal overleg met- en informatie van het accountantkan toor waarbij men is aangesloten voor deze en andere financiële aangele genheden nodig zijn. In dit verband lijkt het goed het dienstenpakket waarvoor men bij het accountants kantoor terecht kan globaal weet te geven. Genoemd dient te worden DE AD MINISTRATIEVE ADVIES FUNCTIE EN DE ADMINISTRA TIEVE VERWERKING. Dit houdt o.a. in: het inrichten van een doel matige administratie, het beoordelen van de methode van administratie voeren, het klaar maken voor de computer en per computer verwer ken van administratieve gegevens, het samenstellen van jaarstukken (balans, resultatenrekening e.d.). Voorts is er de FISCAALJURIDI- SCHE ADVIESFUNCTIE. Hieron der is te verstaan: het adviseren op belastingtechnisch gebied, het ver zorgen van aangiften inkomstenbe lasting, vermogensbelasting, ven nootschapsbelasting, omzetbelas ting, loonbelasting, schenkingsrecht e.d., de behandeling van bezwaar- en beroepschriften, het opmaken van firma- en maatschapscontracten, Volgens de definitieve uitkomsten van het Centraal Bureau voor de Statistiek waren de prijzen van landbouwgronden in het oogstjaar 1980/81 duidelijk gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit geldt zowel voor boerderijen als voor los land. De zgn. familietransak- ties (overdrachten van (schoon)-ouders aan kinderen) zijn hierbij bui ten beschouwing gelaten. In de tweede helft van 1980 waren de prijzen van alle objekten, behalve van onverpachte boerderijen, lager dan in de eerste helft van dat jaar. Deze daling zette zich in de eerste helft van 1981, met name bij onver pachte objekten, krachtig door. Boerderijen (1 ha en meer) Los bouwland Los grasland ver pacht onver pacht ver pacht onver pacht ver pacht onver pacht gld/ha januari-juni 1980 33000 44820 23740 36920 23690 38260 juli-december 1980 24650 50040 22250 34350 22010 35280 januari-juni 1981 22880 38170 22210 31730 19350 30010 N.B. Exklusief overdrachten van (schoon)ouders aan kinderen schuldbekentenissen, e.d. Daarnaast is er de BEDRIJFSECONOMI SCHE ADVIESFUNCTIE. Hiertoe behoort o.a.: het analyseren en in terpreteren van de aan de adminis tratie ontleende gegevens, het geven van adviezen betreffende financie ring, kostenbewaking e.d. en het op stellen en toetsen van begrotingen. Het bovenstaande is zeker geen vol ledige weergave van de diensten wel ke verleend kunnen worden. Getracht is enigermate aan te geven voor welke financiële aangelegenheden men zich tot het accountantskantoor kan wen den. J. Spijk. Zo daalde de gemiddelde prijs van onverpacht los bouwland met 8% en van onverpacht los grasland met 15%, terwijl die van onverpachte boerderijen zelfs met 24% daalde. Dit laatstgenoemde percentage heeft echter een beperkte betekenis, aan gezien de gemiddelde prijzen van boerderijen aan relatief grote ver schuivingen onderhevig zijn. De prijzen van verpachte objekten daalden ook, zij het iets minder sterk dan die van onverpachte objekten. De gemiddelde prijs van verpachte boerderijen daalde met 7% en van verpacht los grasland met 12%, ter wijl die van verpacht los bouwland nagenoeg stabiel bleef. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 3