Franse boeren onzeker over nieuw landbouwbeleid Meeste EG-landen eisen meer dan 9% Nationalisaties grijpen ver om zich heen In Staatshanden Netelig probleem Nederland: Grootste leverancier Brussel eist binnenkort forse gasprijsverhoging tuinders Uitvechten De ekonomische politiek van Frankrijk onder de nieuwe socialistische regering, die 21 mei 1981 aan de macht kwam, wordt vooral gekenmerkt door nationalisatie van (11) grote financiële concerns en door natio nalisatie van het kredietwezen (36 banken met tenminste 1 miljard francs aan deposito's van Franse ingezetenen.) Kleinere banken en vestigingen van buitenlandse banken worden niet genationaliseerd. De grootste drie kommerciële banken: Banque Nationale de Paris, Crédit Lyonnais en Sociéte Générale, waren al genationaliseerd. Daarmee zal de kredietverlening per 1 januari 1982 voor 90 procent genationaliseerd zijn en de industriële produktie voor 18 procent van het bruto nationaal produkt (BNP). Ir. K.W. Kruse. Landbouwr De investeringen stagneren. De on dernemers wachten af: gaat het in de richting van nog verdere nationali satie, of blijft de nodige vrijheid van handelen voor de ondernemer be waard? De bestrijding van de wer keloosheid (prioriteit aller prioritei ten van de nieuwe regering) lukt door deze stagnatie van de investe ringen niet. De ondernemer heeft nu eenmaal meer rekening te houden met de ekonomische realiteit dan met de nationaal gestelde politieke doeleinden (inlossen van verkie zingsbeloften, ideologisch bepaalde doeleinden enz.). De Overheid schept in 1982 rond 60.000 arbeids plaatsen in de zgn. quartaire sektor, doch dit is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Het aantal werklo zen is de laatste maanden namelijk tot 2 miljoen gestegen. Gaan deze grote veranderingen in het ekonomisch bestel voorbij aan agrarisch Frankrijk? Neen! Want met de nationalisatie van grote in dustriële concerns komt praktisch de gehele Franse kunstmestindustrie in handen van de Staat. Dit geldt ook in sterke mate voor de fytosanitaire in dustrie (gewasbeschermingsmidde len) en verder voor de gehele pro duktie van diergeneesmiddelen. De plantenveredeling komt ook voor een stukje in genationaliseerde han den, omdat de staats-oliemaatschap- pij ELF-Acquitaine ook in deze sek tor is begonnen. Het te nationalise ren chemisch concern Rhone Pou- lenc was de afgelopen tien jaar bijv. al werkzaam op het terrein van de pluimveeveredeling. Niet alleen Rhone Poulenc, doch ook verschil- ■Pfil aan de Nederlandse ambassade te Parijs, hield voor de algemene vergadering van de Groninger Mij. van Landbouw een inleiding over: De Franse land bouw in relatie tot de EG. De gegevens voor dit artikel zijn daaraan ontleend. lende andere te nationaliseren con cerns zijn werkzaam op het gebied van de moderne genetica en bio technologie. Dit soort onderzoek, dat ten dele in samenwerking met het officiële Landbouwkundig Onderzoek (IN- RA), soms samen met een Land bouwhogeschool of samen met een in innovatie geïnteresseerde finan cieringsmij, wordt uitgevoerd, kan vandaag of morgen voor agrarisch Frankrijk belangrijke resultaten op leveren. Er wordt op dit nieuwe ter rein van onderzoek naar gestreefd een stuk van de achterstand op de V.S. en Japan in te lopen, en in ieder geval geen grotere achterstand op te doen. De nationalisatie van het kredietwe zen gaat grotendeels aan de Franse Landbouw voorbij, omdat de Caisse nationale du Crédit Agricole (de cen trale van het Landbouwkredietwe zen) al een staatskas is, welke via de koöperatieve regionale banken be paalde typen (gesubsidieerde) lenin gen verstrekt. Het nieuwe landbouwbeleid als zo danig is nog niet helemaal uitgekris talliseerd. Drie in het oogspringende doelstellingen van de socialistische partij voor het landbouwbeleid zijn: Instelling van semi-overheidsor- ganen, welke produktiedoelstelling, marktorganisatie en marktbeheer per produkt (bijv. wijn) of groep van produkten (bijv. groente en fruit) voor de nationale markt tot taak krijgen; Instelling van grondbanken per canton (een canton is plm. 10 ge meenten); Verdere vermindering van het aantal land- en tuinbouwbedrijven voorkomen door inkomenspolitiek te bedrijven ten gunste van vooral de kleinere boeren. De wijze waarop deze drie hoofdele menten voor het nieuwe landbouwbe leid praktisch uitgevoerd kunnen worden (zonder te veel botsingen met het meest produktieve deel van de Franse boerenstand en zonder te zeer in openlijke konflikten met het Ge meenschappelijk Landbouwbeleid te treden) vormt nog een netelig pro bleem. Daarbij komt in tweede instantie nog een serie nieuwe elementen, waar onder: Bevoordeling van openbaar (staats)landbouwonderwijs boven bijzonder onderwijs; Accentuering van voorkeur van de overheid voor koöperatieve onderneming; Herziening van fiskaal regiem voor de landbouw; Sterkere afscherming van de na tionale markt (herovering van de nationale markt). Vooral met dit laatste element zullen zich voor ons land in toenemende mate moeilijkheden voordoen. Enkele cijfers over de Franse agrari sche produktie: de waarde van de totale produktie welke het erf verlaat vertegenwoordigde in 1980 ongeveer 180 miljoen Francs (4x de Neder landse produktie), waarvan 55 pro cent uit de plantaardige sektor. De belangrijkste produktietakken zijn: akkerbouw: 25 procent, melkvee houderij: 18 procent; mestveehou- derij: 12 procent; wijnbouw: 10 pro cent: tuinbouw: 8 procent. De Franse agrarische export beliep in 1980 bijna 80 miljard Francs. De voornaamste exportprodukten zijn: granen 16,6 miljard Francs, zuivel 8,8 miljard Francs en wijn 12,7 mil jard Francs. De Franse agrarische import beliep in 1980 rond 68 miljard Francs, waarvan 9 miljard uit Nederland, dat de grootste leverancier van Frankrijk is voor agrarische produkten. Het agrarisch exportsaldo van Frankrijk en Nederland ontlopen elkaar niet veel. Minister De Koning aksepteert voorstellen globaal Alle EG-partners, behalve Neder land, Engeland. Denemarken en West-Duitsland verlangen een gro tere aanpassing van de landbouw prijzen dan de 9% gemiddeld die zijn voorgesteld. De Europese prijsver hoging zal dit jaar daarom zeker met twee getallen geschreven worden en aldus boven de 10% komen te liggen. "Dertien procent, dat zou best aardig zijn. Maar het zal wel moeilijk wor den om dat er in Brussel uit te sle pen", zo heeft de Franse regerings leider Pierre Maurois zaterdag ver klaard. Nederland aksepteert de door land- bouwkommissaris Poul Dalsager voorgestelde verhogingen globaal, behalve voor de baktarwe. "Daar is de voorgestelde 5,2% echt onvol doende", aldus minister De Koning. Vooral de Zuidelijke EG-landen met hun 10 tot meer dan 20% inflatie noemen in koor de 9% als gemiddel de "zeer onvoldoende". Alleen de Britten vinden het te veel. Aldus steekt de voor de Europese integratie zo gevaarlijke Brits-Franse tegenstelling weer de kop op. Iedere minister van landbouw hoopt dat de prijzen op de officiële datum van 1 april vastgesteld zijn. De Britse be windsman Peter Walker heeft (nog) geen verband gelegd tussen de vast stelling van de nieuwe landbouw prijzen en de kwestie van de Britse kontributie aan de Europese schat kist. Dat zijn zo globaal de belangrijkste konklusies die wij kunnen trekken na de eerste besprekingen afgelopen maandag en dinsdag in Brussel, on der leiding van de Belgische staats- sekretaris voor EG en landbouw Paul de Keersmaeker. In zijn gesprek met de Nederlandse journalisten trok minister De Koning allereerst het kader waarbinnen de onderhan delingen zich in Brussel, Luxemburg en Straatsburg (parlement) zullen voltrekken, te weten: - De budgettaire limieten voor de EG die in zicht komen; - de reeks mislukte pogingen van regeringsleiders en bewindslie den van buitenlandse zaken om het Britse en het zuivelprobleem aan te pakken, "zodat die kouwe prak nu dan op ons bord komt te liggen", aldus de minister; - de zeer uiteenlopende ekonomi sche en monetaire ontwikkelin gen binnen de grote Euro-markt. Volgens de Nederlandse minister kun je berekenen dat de prijzen met gemiddeld 5% omhoog moeten maar eveneens dat het meer dan 15% moet zijn. "Daarom vinden wij de 9% daar er gens tussen in nog niet zo gek", aldus De Koning. Daarbij zal wellicht ook een rol spelen de bewering van de Europese Kommissie dat nergens el ders in de EG de agrarische inko mens vorig jaar ruim 17% stegen, zoals in Nederland. In Duitsland gingen de agrariërs er vorig jaar ruim 3% op achteruit en in Frankrijk en Italië zelfs 7%. Cijfers die wel aanduidend hoe moeilijk het wordt om tot een uniforme EG- prijsaanpassing te komen, al zit er dan wel wat wisselgeld in de mone taire kompensaties. Nederland aksepteert overigens niet dat wij nu meer dan de helft van die kompensaties zouden moeten inle veren en West-Duitsland vindt de voor dat land voorgestelde afbraak helemaal onaanvaardbaar. De Brit ten willen hun mcb's helemaal niet verminderen. Granen De Franse minister mevrouw Edith Cresson meldde dat De Koning voor het eerst het probleem van de graanvervangers voor het veevoeder had erkend. Minister De Koning: "Ik heb inder daad gezegd dat de groei van de in voer van de graanvervangers voor veevoeder niet losstaat van het rela tief hoge prijspeil voor granen dat de Europese Gemeenschap in het ver leden heeft opgebouwd. Maar ik heb nog niet gehoord dat zij ons daarin bijvalt". De minister ging onge vraagd ook even in op de kritiek van de akkerbouwers zoals hij die in dit weekblad had gelezen. "Je mag niet zeggen dat ik onvoldoende oog heb voor de belangen van de graantelers, want ik wil wel degelijk wat veran deren. Het dringt nog te weinig tot de mensen door dat wanneer wij de graanprijzen gewoon zouden verho gen en de graanvervangers van bui ten de EG binnen laten, dat wij dan met de akkerbouw zouden vastlo pen. Uit de alternatieven moet ik het minste kwaad kiezen. Dat is voor mij: Een terughoudend prijsbeleid voor de granen, eventueel gekombi- neerd met Europese afspraken over een stabilisatie van de invoer van graanvervangers. Dat laatste dan ook meer met het doel om heffingen van de EG op die invoer te vermijden". Produktierem De Nederlandse minister aksepteer- de in Brussel de gedachte van pro- duktiedrempels zoals die met name voor de granen en de veehouderij zijn vöorgesteld. Zodra de Europese agrariërs meer gaan afleveren moe ten zij meebetalen aan de afzet van dergelijke overschotten. De Koning heeft zich wat het niveau van die drempels betreft overigens nog niet vastgelegd. De introduktie van zulke drempels won deze week in Brussel duidelijk terrein, maar over het ni veau waarop ze worden vastgesteld hoorden wij ook mevrouw Cresson en andere ministers mopperen. Zij herhaalde overigens haar eisen ten aanzien van een extra lage melk- heffing voor de kleine veehouder. Tenslotte blijkt niemand in het mi nisterieel gezelschap nu helemaal af te willen van de huidige melkheffing. De Nederlandse glastuinders moeten naar ongeveer 43 cent. Dit Europees van 'Brussel' vóór het volgende compromis is voorgesteld door de stookseizoen 25% meer gaan betalen Deense minister nadat onze be- voor het aardgas. Na de komende winter gaat de energieprijs dan nog maals met 10% omhoog. De modale (gemiddelde) tuinder zou deze ver hoging in totaal 60.000,— kosten, er van uitgaande dat hij ze helemaal niet in de prijzen van zijn produkten kan doorberekenen. Die modale tuinder heeft een netto-onkomen van 40.000,— en bij de bloemk weker ligt dat zelfs lager. "Ik besef dat bij een zo snelle prijsverhoging de spanningen onder de tuinders ge weldig kunnen oplopen", aldus mi nister Jan de Koning nadat hij deze week bovenstaand nieuws in Brussel aan de journalisten bekend maakte. De Nederlandse minister vreest het ergste wanneer het Landbouwschap (namens de tuinders) bovenstaand voorstel zou afwijzen. Volgens het nu geldende contract zouden de tuin ders nog maximaal twee jaar lang een aflopend voordeliger gasprijs betalen dan hun collega's in het bui tenland. Zoals meermalen hier ge meld willen de Europese autoriteiten met name Dalsager (landbouw) en Andriessen (concurrentie) dat Ne derland nu onmiddellijk de gastarie- ven voor tuinders op het niveau van de industrie brengt. Genoemde le den van de Eurpese Commissie staan daarbij onder geweldige druk van Europese landbouwministers, die op hun beurt weer worden opgejaagd door klagende tuinders elders. Bovenstaand 'compromis', als je het zo durft aanduiden, betekent dat de tuinders uit de met ons concurreren de landen nog een jaar moeten wachten op het moment dat de ener gietarieven in Nederland en soort van Europees-niveau bereiken. De huidige prijs van ruim dertig cent per m3 gas gaat dan uiterlijk 1 oktober sprongsgewijs naar ongeveer 38 cent en vervolgens na de volgende winter windsman zowat al zijn collega's plus de Europese autoriteiten de afgelo pen weken heeft gepolst. "Denk driemaal na voordat je dit afwijst", zo luidt het onmiskenbaar duidelijke advies van minister de Koning aan de tuinders. Hij zegt niet zonder kleerscheuren thuis te zullen komen wanneer midden volgende maand de Europese ministerraad bijeen komt en er geen contract ligt Landbouw schap-Gasunie "langs de lijnen van bovenstaand voorstel". Betrouwbare kringen in Brussel zeg gen dat onze tweede grootste klant, te weten Groot-Brittanië, in de mi nistervergadering deze week er mee dreigde dat de tuinders daar via grensbelemmeringen en andere con flicten het recht in eigen hand willen nemen wanneer Nederland het con-^ flict maar wat door laat sudderen' voor het Europees hof van Justitie in Luxemburg Eerste vraag aan de Nederlands mi nister in Brussel: Het klinkt allemaal wel erg dreigend, maar ach dat duurt toch al maanden zo? Loopt het wel zo'n vaart? Antwoord: "Volgens m'n Britse collega Walker is de zaak nu 16 keer aan de orde geweest hier. Daarom slikken ze nu geen enkel uitstel meer. Als ik volgende keer met een dergelijk verzoek hier bij mijn collega's zou terugkeren zeggen zij: Val jij maar dood. Iedere tuinder zal zich echter nog een tweede vraag stellen. En wel de vol gende: Al die 16 keer dat de zaak in Brussel aan de órde kwam verzeker de de Nederlands landbouwminister een eventueel vonnis van het EG-hof van Justitie niet te vrezen. Wij zou den dat wel winnen, zo meenden achtereenvolgens de ministers Van der Stee, Brak en de Koning altijd. Waarom gaan wij nu dan toch ineens door de knieën wetend dat veel tuinders aldus in de rode cijfers ko men? Antwoord van minister De Koning: "Je neemt met een juridi sche procedure in Luxemburg het risico dat je toch verliest. Dan zou den de gasprijzen ook nog meer schoksgewijs omhoog moeten. Bovendien zou dan inmiddels het internationale handelsklimaat wel grondig verpest zijn. De onrust die in veel EG-landen onder de tuinders nu al tegen Nederland is gegroeid zou dan geweldig toenemen. De Neder landse tuinbouw met haar giganti sche export is c'aar gevoelig voor. Vandaag werd in de Europese mi nisterraad al in bedekte termen ge dreigd met grensbelemmeringen. Ik wil niet dat Nderland als groot-ex porteur aanleiding geeft tot derge lijke conflicten. Want wij zijn vol strekt afhankelijk van de open Eu ropese markt wegens onze enorme afzet daar. Je mag dus niet zeggen Dat conflict vechten wij wel even uit in Luxemburg. Of: Dan gaan er maar tien trailers met tomaten die de grens niet meer overkunnen de sloot in. Dat aan de andere kant met bovenstaande berichten de spanning onder de tuinders in Nederland ge weldig toeneemt, is voor mij best be grijpelijk". De ministers willen de laatste drie dagen van maart in Brussel hun be faamde marathonvergadering hou den. Die loopt dan niet toevallig pa rallel met de Europese topconferen tie van 29 en 30 maart met het Franse staatshoofd en de regeringsleiders waar het probleem van de Britse contributie hoofdschotel zal zijn. Terwijl de klok dan naar 1 april loopt wordt via een grootscheeps diplo matiek offensief geprobeerd om de twee centrale EG-problemen (on derlinge lastenverdeling en land bouwpolitiek) tezamen in een com promis te gieten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 5