Dank u wel!! Met de beste wensen!! VERZEKERINGEN f. den hollanderln. lO tel: OIlOO- 24000 Hoe waren de resultaten? Een blik vooruit Wordt 1982 een moeilijk jaar? Eigen beleid voortzetten Met toerwagen naar Landbouw RAL De kerfstok Rechtstreekse vraag Verzwijging Het jaar 1981 ligt weer achter ons. Niet ongebruikelijk is een blik terug te werpen en daar doen we dan vol gaarne aan mee. Wij hebben in het afgelopen jaar weer veel aardige mensen ontmoet. Verstandige men sen, die begrip konden opbrengen voor b.v. het feit, dat een afwikkeling van een schade wat meer tijd vergde dan gebruikelijk is. Je ontmoet uiter aard ook lieden, die menen in alles voorrang te moeten hebben, die geen begrip kunnen opbrengen voor een gemaakte fout, die niet wensen te wachten. Deze lieden willen naar buiten de indruk wekken zeer bedrij vig te zijn. Bij ons komt zo'n optreden anders over. Onze indruk is nl. dat ze in het dagelijks leven weinig preste ren en uitsluitend proberen de schijn op te houden. Er zijn weer veel nieuwe leden bij gekomen. Onze Onderlinge is wede rom gegroeid, hetgeen zoveel zeggen wil, dat het vertrouwen is toegeno men. Onze mFdewerksters en mede werkers deden wederom hun best om alle werkzaamheden vlot te doen verlopen d.w.z. dagelijks de post af werken, polissen verzenden, schades afwikkelen etc.etc. en geen achter stand. Voor dit alles past alleen maar: dank u wel. Jawel, we zijn zo snel geneigd het normaal te vinden als alles goed verloopt: zo hoort het immers. Alleen als er iets fout gaat komt meteen de kritiek los, staan de kranten vol en zou men haast gaan denken, dat er meer slechte dan goede dingen plaats vinden. Van daar, dat wij gewoon tegen u willen zeggen, dat wij met dankbaarheid terugzien op 1981 em dit zonder oogkleppen op of enige zelfgenoeg zaamheid. Ons bedrijf kan de boeken over 1981 gaan afsluiten en het ziet er naar, dat het financieel een bijzonder gunstig 1981 wordt. U hoort daar nog nader van. U zult binnenkort overigens in de dagbladen kunnen lezen hoe de verzekeraars geboerd hebben in 1981. Er zal wel sprake zijn van pro centuele afname van de produktie. Dat zal wel betekenen, dat over de groei niet te veel woorden vuil ge maakt worden. Des te groter zullen de koppen nu zijn over de financiële resultaten. De miljoenen zullen u om de oren vliegen. Let maar eens op. Intussen hebt u onze prolongatieno ta's 1982 ontvangen. Hoe vond u overigens die premierestitutie? In onze ijdelheid dachten wij zakken met post te zullen ontvangen met reakties van, dat was een meevaller of wat leuk, dat de Onderlinge niet alleen-in naam onderling is. Nee hoor, de realiteit gebiedt ons te zeg gen, dat de reakties waren, zoals in nevenstaand artikel zijn vermeld. De honderden telefoontjes gingen er over, dat het restitutiebedrag erg tegenviel. Dat ontlokte één onzer oudste en trouwste medewerkers de uitroep "voor het eerst in ons bestaan een restitutie en nog nooit zoveel armoe gehad om de leden duidelijk te ma ken over welk bedrag de restitutie berekend is". Hij voegde daaraan toe we hadden dat overschot beter aan de reserve kunnen toevoegen. Overigens geen onbegrijpelijke reaktie. Uit vele mondelinge reakties is ons wel duidelijk geworden dat in De Lange deze tijd zo'n restitutie er goed in gaat. Daar komt bij, dat de kortingsper centages voor diegenen, die op het maximum van 40% zaten, zijn op getrokken naar 45 of 50% en dat viel helemaal goed. Deze vraag menen wij met ja te moe ten beantwoorden. Het verzekerings bedrijf gaat in zijn algemeenheid een zwaar jaar tegemoet en wel in tweeërlei opzichten. In het afgelopen jaar is de produktie voor de meeste verzekeraars afgeno men. Zoals we reeds stelden zult u dat binnenkort in de dagbladen lezen. Daartegenover staat wel een finan cieel gunstig jaar. Dit lijkt in tegen spraak met elkaar maar dat is niet zo. Het gunstige financiële resultaat in b.v. de autobranche is puur een gevolg van een gunstiger schadefrequentie. Toevallig wordt de verminderde produktie overtroffen door een gun stiger schadefrequentie. Beide fakto- ren hebben overigens te maken met de ekonomische recessie. In hoèverre de schadefrequentie blijft dalen is moeilijk te voorspellen. Eén ding staat vast nl. dat verzekeraars een afnemende produktie zeer slecht kunnen verdragen. Hun gehele ap paraat is gebaseerd op toenemende produktie. Jarenlang hebben ze niet anders gekend en de kontinuïteit komt in groot gevaar als de opgaan de lijn wordt doorbroken. Vandaar ook, dat er met veel ophef een nieuw bon us/malussysteem of anders ge zegd kortings/toeslagstelsel voor personenauto's is ingevoerd per 1 ja nuari 1982. Daarbij gaat men tot premiekortin gen van 70%. Van de te verwachten winsten gaat men bijvoorbaat al een deel inleveren via verhoging van de no-claimkortingen. Er zit aan het nieuwe stelsel ook een toeslagrege ling vast maar deze werkt pas in 1983. Op deze wijze hopen de verzekeraars een stuk produktie terug te winnen. Helaas zullen zij ervaren, dat de strijd-om een stuk produktie meedo genloos hard gaat worden. De premiestruktuur is ook veel on doorzichtiger geworden en dat bete kent, dat de konkurrentievervalsing hoogtij gaat vieren. Wij moeten nog zien of men tot de beoogde produk- tiestijging komt. Wat wij wel ver wachten is, dat verzekeraars dit na jaar weer op de stoep staan bij de^ Minister van Ekonomische Zaken voor premieverhoging. Wij hebben u al eerder gemeld, dat wij aan dit nieuwe systeem niet meedoen. Het bestuur wenst haar eigen beleid in dezen voort te zetten. Dit betekent overigens niet, dat het En, hoe boeren onze verzekeraars? bestuur blina is voor de ontwikke lingen rondom ons. Eén en ander blijkt uit het feit, dat wij onze kor- tings toeslagregeling enigszins aan gepast hebben. Onze korting is nl. opgetrokken naar 50% en onze toe slagregeling is gemoderniseerd. Vam onze kant zullen wij alert blij ven op de ontwikkelingen. Dat moet wel, want de konkurrentie wordt hard gespeeld. Met een voorbeeld willen wij zulks illustreren. Stel, dat maatschappij X 2.000,— bruto premie vraagt voor een all-risksver- zekering dan komt dat bij ons 1.000,-. Dus 100% verschil. Na aftrek van 70% korting moet bij maatschappij X nog 600,— premie betaald worden en bij ons is de maximum korting 50% dus netto 500,— U ziet dan nog een verschil van 100,— Er zijn nu éénmaal mensen, die naar een momentopname kijken. In de netto situatie met regiokortingen etc. kun nen wij thans ook in een krappe konkurrentiepositie komen te verke ren. Daar zullen wij toch een ant woord op weten te geven. Ook op ander terrein b.v. de ziekte kostenverzekering wordt de strijd heftig. Een aantal maatschappijen zijn een poging begonnen om de jong eren via een leeftijdverkorting bij hun verzekerdenbestand in te lijven. Een slechte zaak maar alweer de produktiehonger leidt dikwijls tot stomme maatregelen. Wij dachten, dat men juist in het komende jaar het hoofd koel moet houden of anders gezegd "in het zakenleven is hij het suksesrijkst, die vasthoudt aan het oude, zolang dat goed is en die grijpt naar het nieuwe, zodra dat beter is". Daar houden wij het dan maar op. Wij wensen u en de uwen een goede gezondheid toe in 1982. de L. In het RAI Tentoonstellingscentrum te Amsterdam wordt van maandag 18 tot en met zaterdag 23 januari de LANDBOUW RAI'82 gehouden. Heeft u plannen om een bezoek te brengen aan deze landbouw RAI, dan biedt de AMZ u de mogelijkheid om per luxe toerwagen naar Amsterdam te gaan. Bij voldoende belangstelling zal er iedere dag een bus rijden naar Amsterdam. De aanbieding omvat - vertrek iedere dag omstreeks 07.00 uur naar Amsterdam - op de heenweg is een koffiestop ingelast - aankomst bij de RAI om ca. 10.30 uur. De chauffeur zorgt voor de toegangskaarten; deze zijn in de prijs inbegrepen. - de terugreis begint om 17.00 uur - onderweg zal in Meerkerk bij het AC restaurant een vol uur worden gestopt om u de gelegenheid te geven naar eigen keuze wat te eten. De prijs bedraagt inklusief het toe gangsbiljet 37,50 per persoon. Bent u reeds in het bezit van een toegangskaart dan verlenen wij u een reduktie van 7,— op deze prijs. Er wordt dagelijks gereden - behalve zaterdag 23 januari - en er kan ge- kombineerd worden met andere da gen. Er zijn de volgende opstapplaatsen: Vlissingen, Provinciale boot 06.50 uur Vlissingen, Stadhuisplein 07.00 uur Middelburg, Station NS 07.15 uur Goes, Westwal 07.40 uur Kapelle, de Caisson 07.45 uur Kruiningen, Veerhaven 07.55 uur Krabbendijke,Zuidweg-0.Rijksweg 08.00 uur Wilt u deze tentoonstelling gaan be zoeken en wenst u gebruik te maken van deze AMZ-aanbieding, dan kunt u reserveren bij de volgende adres sen AMZ reisbureau te Goes, Westwal 13, telefoon 01100-27600; Middel burg, Damplein 3, tel. 01180-16755; Vlissingen, Walstraat 32, tel. 01184-19710, en de AMZ-rayonkan- toren te Borssele, Kruiningen en Wemeldinge. Wenst u nadere informatie dan kunt u bellen naar het AMZ kantoor in Goes. Het jaar 1981 zit er weer op Ziezo, de rust is weergekeerd. Alles staat weer op z'n plaats. De kerst ballen netjes terug in de doos, zoals het behoort, en de kerstbomen opgegaan in de rook van de offervuren voor een voorspoedig nieuwjaar, wat natuurlijk helemaal niet hoort. Maar goed, het is een doeltreffende opruiming. Ook de nieuwjaarsrecepties zijn zo langzamerhand achter de rug, zodat we weer nuchter zijn. 't Was anders wel een sfeertje met al die sneeuw rond de kerstdagen. Mooi hoor. Dat zijn we niet meer gewend op deze breedtegraad. Echt een tijd voor een vredige stemming en milde gedachten. De tijd waarin we gemakkelijk neigen naar het opbergen van kerfstokken en het te voorschijn toveren van schone leien. Voorwaar, een loffelijk streven maar als verzekeraar moet men zelfs daarbij de nodige voorzichtigheid betrachten. In de afgelopen jaren is er nogal eens deining geweest omdat verzekeraars weigerden een bepaalde schade uit te keren aan verzekerden die bij het afsluiten van de verzekering niet hadden meegedeeld dat ze iets op hun kerfstok hadden. Nu doen verzekeraars dat natuurlijk niet zomaar. Daar moet wel een ge gronde reden voor zijn. En die was er in bedoelde gevallen wel degelijk. Want zou u nou bijvoorbeeld, als u verzekeraar was, een brand- of W.A. dekking verlenen aan een pyromaan, om maar eens wat te noemen. Zeg nou zelf, dat is toch vragen om moeilijk heden. Zo zult u zich ook kunnen voorstellen dat iemand die een jaartje heeft opgeknapt voor een grote kraak, geen verzekeraar zal vinden die staat te trappelen om zijn inbraak-risiko te dekken. Zodoende speelt bij akseptatie van een post het niet hardop gezegde en zeer dunnet jes geschreven "eens een dief, altijd een dief' wel een rol. Ondanks dat men niet alles en iedereen over één kam mag scheren en ondanks de goede gedachte dat men iedereen een nieuwe kans moet gunnen. Maar ja, ook verzekeraars zijn wijs geworden door schade en schande. Visscher sluiten als hij bij de aanvraag hiervan wel op de hoogte zou zijn gesteld. En als dat zo is dan kan die maat schappij besluiten om de schade niet uit te keren. Dan is Leiden in last natuurlijk, vooral als het om grote bedragen gaat. De betrokkenen voeren dan steevast als ekskuus aan dat de verzekeraar daar niet naar heeft gevraagd en vaak is dat ook zo. Want verzeke raars vragen dat niet rechtstreeks. Het is ook nogal gênant om op de man af te vragen of iemand al eens voor één of ander delikt is veroor deeld. Er wordt dan ook meestal voorzichtig gevraagd of betrokkene nog iets te melden heeft dat van be lang zou kunnen zijn bij het beoor delen van het risiko. En daar gaat het nou om! Men wil duidelijkheid. Rustig slapen met de gedachte verzekerd te zijn, maar dan in een gestolen nIH.timpr'' old-timer? Tot zover kunnen velen het overi gens nog wel volgen en daar was de deining ook niet om. Wat was er dan wel aan de hand? Volgens artikel 251 van het Wetboek van Koophandel is een verzekering nietig als de aspirant-verzekerde bij zijn aanvraag belangrijke omstan digheden onvolledig, onjuist of in het geheel niet heeft vermeld. Dat komt meestal pas aan het licht als er schade wordt geclaimd. Dan gaat de verzekeraar beoordelen of het verzwegene aanleiding zou zijn geweest om de verzekering niet te Goed, hebben de verzekeringmaat schappijen nu middels het Verbond van Verzekeraars laten weten, jullie je zin. We zullen het in het vervolg rechtstreeks vragen en daarbij zullen wij alleen veroordelingen tot 10 jaar terug in de beoordeling betrekken. De hele ouwe koeien mogen dus nog in de sloot blijven ook, maar de rest moet wel boven water komen. Nou, dat doen we dan in het vervolg maar. Of iedereen daar dan gelukkig mee zal zijn, is natuurlijk weer een andere vraag. Visscher

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 4