Dank u wel!!
Met de beste wensen!!
VERZEKERINGEN
f. den hollanderln. lO
tel: OIlOO- 24000
Hoe waren de resultaten?
Een blik vooruit
Wordt 1982 een moeilijk
jaar?
Eigen beleid voortzetten
Met toerwagen naar
Landbouw RAL
De kerfstok
Rechtstreekse vraag
Verzwijging
Het jaar 1981 ligt weer achter ons.
Niet ongebruikelijk is een blik terug
te werpen en daar doen we dan vol
gaarne aan mee. Wij hebben in het
afgelopen jaar weer veel aardige
mensen ontmoet. Verstandige men
sen, die begrip konden opbrengen
voor b.v. het feit, dat een afwikkeling
van een schade wat meer tijd vergde
dan gebruikelijk is. Je ontmoet uiter
aard ook lieden, die menen in alles
voorrang te moeten hebben, die geen
begrip kunnen opbrengen voor een
gemaakte fout, die niet wensen te
wachten. Deze lieden willen naar
buiten de indruk wekken zeer bedrij
vig te zijn. Bij ons komt zo'n optreden
anders over. Onze indruk is nl. dat ze
in het dagelijks leven weinig preste
ren en uitsluitend proberen de schijn
op te houden.
Er zijn weer veel nieuwe leden bij
gekomen. Onze Onderlinge is wede
rom gegroeid, hetgeen zoveel zeggen
wil, dat het vertrouwen is toegeno
men. Onze mFdewerksters en mede
werkers deden wederom hun best om
alle werkzaamheden vlot te doen
verlopen d.w.z. dagelijks de post af
werken, polissen verzenden, schades
afwikkelen etc.etc. en geen achter
stand. Voor dit alles past alleen
maar: dank u wel. Jawel, we zijn zo
snel geneigd het normaal te vinden
als alles goed verloopt: zo hoort het
immers. Alleen als er iets fout gaat
komt meteen de kritiek los, staan de
kranten vol en zou men haast gaan
denken, dat er meer slechte dan
goede dingen plaats vinden. Van
daar, dat wij gewoon tegen u willen
zeggen, dat wij met dankbaarheid
terugzien op 1981 em dit zonder
oogkleppen op of enige zelfgenoeg
zaamheid.
Ons bedrijf kan de boeken over 1981
gaan afsluiten en het ziet er naar, dat
het financieel een bijzonder gunstig
1981 wordt. U hoort daar nog nader
van. U zult binnenkort overigens in
de dagbladen kunnen lezen hoe de
verzekeraars geboerd hebben in
1981. Er zal wel sprake zijn van pro
centuele afname van de produktie.
Dat zal wel betekenen, dat over de
groei niet te veel woorden vuil ge
maakt worden. Des te groter zullen
de koppen nu zijn over de financiële
resultaten. De miljoenen zullen u om
de oren vliegen. Let maar eens op.
Intussen hebt u onze prolongatieno
ta's 1982 ontvangen. Hoe vond u
overigens die premierestitutie? In
onze ijdelheid dachten wij zakken
met post te zullen ontvangen met
reakties van, dat was een meevaller
of wat leuk, dat de Onderlinge niet
alleen-in naam onderling is. Nee
hoor, de realiteit gebiedt ons te zeg
gen, dat de reakties waren, zoals in
nevenstaand artikel zijn vermeld. De
honderden telefoontjes gingen er
over, dat het restitutiebedrag erg
tegenviel.
Dat ontlokte één onzer oudste en
trouwste medewerkers de uitroep
"voor het eerst in ons bestaan een
restitutie en nog nooit zoveel armoe
gehad om de leden duidelijk te ma
ken over welk bedrag de restitutie
berekend is". Hij voegde daaraan toe
we hadden dat overschot beter aan
de reserve kunnen toevoegen.
Overigens geen onbegrijpelijke
reaktie. Uit vele mondelinge reakties
is ons wel duidelijk geworden dat in
De Lange
deze tijd zo'n restitutie er goed in
gaat.
Daar komt bij, dat de kortingsper
centages voor diegenen, die op het
maximum van 40% zaten, zijn op
getrokken naar 45 of 50% en dat viel
helemaal goed.
Deze vraag menen wij met ja te moe
ten beantwoorden. Het verzekerings
bedrijf gaat in zijn algemeenheid een
zwaar jaar tegemoet en wel in
tweeërlei opzichten.
In het afgelopen jaar is de produktie
voor de meeste verzekeraars afgeno
men. Zoals we reeds stelden zult u dat
binnenkort in de dagbladen lezen.
Daartegenover staat wel een finan
cieel gunstig jaar. Dit lijkt in tegen
spraak met elkaar maar dat is niet zo.
Het gunstige financiële resultaat in
b.v. de autobranche is puur een gevolg
van een gunstiger schadefrequentie.
Toevallig wordt de verminderde
produktie overtroffen door een gun
stiger schadefrequentie. Beide fakto-
ren hebben overigens te maken met
de ekonomische recessie. In hoèverre
de schadefrequentie blijft dalen is
moeilijk te voorspellen. Eén ding
staat vast nl. dat verzekeraars een
afnemende produktie zeer slecht
kunnen verdragen. Hun gehele ap
paraat is gebaseerd op toenemende
produktie. Jarenlang hebben ze niet
anders gekend en de kontinuïteit
komt in groot gevaar als de opgaan
de lijn wordt doorbroken. Vandaar
ook, dat er met veel ophef een nieuw
bon us/malussysteem of anders ge
zegd kortings/toeslagstelsel voor
personenauto's is ingevoerd per 1 ja
nuari 1982.
Daarbij gaat men tot premiekortin
gen van 70%. Van de te verwachten
winsten gaat men bijvoorbaat al een
deel inleveren via verhoging van de
no-claimkortingen. Er zit aan het
nieuwe stelsel ook een toeslagrege
ling vast maar deze werkt pas in
1983.
Op deze wijze hopen de verzekeraars
een stuk produktie terug te winnen.
Helaas zullen zij ervaren, dat de
strijd-om een stuk produktie meedo
genloos hard gaat worden.
De premiestruktuur is ook veel on
doorzichtiger geworden en dat bete
kent, dat de konkurrentievervalsing
hoogtij gaat vieren. Wij moeten nog
zien of men tot de beoogde produk-
tiestijging komt. Wat wij wel ver
wachten is, dat verzekeraars dit na
jaar weer op de stoep staan bij de^
Minister van Ekonomische Zaken
voor premieverhoging.
Wij hebben u al eerder gemeld, dat
wij aan dit nieuwe systeem niet
meedoen. Het bestuur wenst haar
eigen beleid in dezen voort te zetten.
Dit betekent overigens niet, dat het
En, hoe boeren onze verzekeraars?
bestuur blina is voor de ontwikke
lingen rondom ons. Eén en ander
blijkt uit het feit, dat wij onze kor-
tings toeslagregeling enigszins aan
gepast hebben. Onze korting is nl.
opgetrokken naar 50% en onze toe
slagregeling is gemoderniseerd.
Vam onze kant zullen wij alert blij
ven op de ontwikkelingen. Dat moet
wel, want de konkurrentie wordt
hard gespeeld. Met een voorbeeld
willen wij zulks illustreren. Stel, dat
maatschappij X 2.000,— bruto
premie vraagt voor een all-risksver-
zekering dan komt dat bij ons
1.000,-.
Dus 100% verschil. Na aftrek van
70% korting moet bij maatschappij X
nog 600,— premie betaald worden
en bij ons is de maximum korting
50% dus netto 500,— U ziet dan
nog een verschil van 100,— Er zijn
nu éénmaal mensen, die naar een
momentopname kijken. In de netto
situatie met regiokortingen etc. kun
nen wij thans ook in een krappe
konkurrentiepositie komen te verke
ren. Daar zullen wij toch een ant
woord op weten te geven.
Ook op ander terrein b.v. de ziekte
kostenverzekering wordt de strijd
heftig. Een aantal maatschappijen
zijn een poging begonnen om de jong
eren via een leeftijdverkorting bij hun
verzekerdenbestand in te lijven.
Een slechte zaak maar alweer de
produktiehonger leidt dikwijls tot
stomme maatregelen. Wij dachten,
dat men juist in het komende jaar het
hoofd koel moet houden of anders
gezegd "in het zakenleven is hij het
suksesrijkst, die vasthoudt aan het
oude, zolang dat goed is en die grijpt
naar het nieuwe, zodra dat beter is".
Daar houden wij het dan maar op.
Wij wensen u en de uwen een goede
gezondheid toe in 1982.
de L.
In het RAI Tentoonstellingscentrum
te Amsterdam wordt van maandag 18
tot en met zaterdag 23 januari de
LANDBOUW RAI'82 gehouden.
Heeft u plannen om een bezoek te
brengen aan deze landbouw RAI, dan
biedt de AMZ u de mogelijkheid om
per luxe toerwagen naar Amsterdam
te gaan. Bij voldoende belangstelling
zal er iedere dag een bus rijden naar
Amsterdam.
De aanbieding omvat
- vertrek iedere dag omstreeks
07.00 uur naar Amsterdam
- op de heenweg is een koffiestop
ingelast
- aankomst bij de RAI om ca. 10.30
uur. De chauffeur zorgt voor de
toegangskaarten; deze zijn in de
prijs inbegrepen.
- de terugreis begint om 17.00 uur
- onderweg zal in Meerkerk bij het
AC restaurant een vol uur worden
gestopt om u de gelegenheid te
geven naar eigen keuze wat te
eten.
De prijs bedraagt inklusief het toe
gangsbiljet 37,50 per persoon.
Bent u reeds in het bezit van een
toegangskaart dan verlenen wij u
een reduktie van 7,— op deze
prijs.
Er wordt dagelijks gereden - behalve
zaterdag 23 januari - en er kan ge-
kombineerd worden met andere da
gen.
Er zijn de volgende opstapplaatsen:
Vlissingen, Provinciale boot 06.50
uur
Vlissingen, Stadhuisplein 07.00 uur
Middelburg, Station NS 07.15 uur
Goes, Westwal 07.40 uur
Kapelle, de Caisson 07.45 uur
Kruiningen, Veerhaven 07.55 uur
Krabbendijke,Zuidweg-0.Rijksweg
08.00 uur
Wilt u deze tentoonstelling gaan be
zoeken en wenst u gebruik te maken
van deze AMZ-aanbieding, dan kunt
u reserveren bij de volgende adres
sen
AMZ reisbureau te Goes, Westwal
13, telefoon 01100-27600; Middel
burg, Damplein 3, tel. 01180-16755;
Vlissingen, Walstraat 32, tel.
01184-19710, en de AMZ-rayonkan-
toren te Borssele, Kruiningen en
Wemeldinge.
Wenst u nadere informatie dan kunt
u bellen naar het AMZ kantoor in
Goes.
Het jaar 1981 zit er weer op
Ziezo, de rust is weergekeerd. Alles staat weer op z'n plaats. De kerst
ballen netjes terug in de doos, zoals het behoort, en de kerstbomen
opgegaan in de rook van de offervuren voor een voorspoedig nieuwjaar,
wat natuurlijk helemaal niet hoort. Maar goed, het is een doeltreffende
opruiming. Ook de nieuwjaarsrecepties zijn zo langzamerhand achter
de rug, zodat we weer nuchter zijn.
't Was anders wel een sfeertje met al die sneeuw rond de kerstdagen.
Mooi hoor. Dat zijn we niet meer gewend op deze breedtegraad. Echt
een tijd voor een vredige stemming en milde gedachten. De tijd waarin
we gemakkelijk neigen naar het opbergen van kerfstokken en het te
voorschijn toveren van schone leien. Voorwaar, een loffelijk streven
maar als verzekeraar moet men zelfs daarbij de nodige voorzichtigheid
betrachten.
In de afgelopen jaren is er nogal eens
deining geweest omdat verzekeraars
weigerden een bepaalde schade uit te
keren aan verzekerden die bij het
afsluiten van de verzekering niet
hadden meegedeeld dat ze iets op
hun kerfstok hadden.
Nu doen verzekeraars dat natuurlijk
niet zomaar. Daar moet wel een ge
gronde reden voor zijn.
En die was er in bedoelde gevallen
wel degelijk.
Want zou u nou bijvoorbeeld, als u
verzekeraar was, een brand- of W.A.
dekking verlenen aan een pyromaan,
om maar eens wat te noemen. Zeg nou
zelf, dat is toch vragen om moeilijk
heden. Zo zult u zich ook kunnen
voorstellen dat iemand die een
jaartje heeft opgeknapt voor een
grote kraak, geen verzekeraar zal
vinden die staat te trappelen om zijn
inbraak-risiko te dekken. Zodoende
speelt bij akseptatie van een post het
niet hardop gezegde en zeer dunnet
jes geschreven "eens een dief, altijd
een dief' wel een rol.
Ondanks dat men niet alles en
iedereen over één kam mag scheren
en ondanks de goede gedachte dat
men iedereen een nieuwe kans moet
gunnen. Maar ja, ook verzekeraars
zijn wijs geworden door schade en
schande.
Visscher
sluiten als hij bij de aanvraag hiervan
wel op de hoogte zou zijn gesteld.
En als dat zo is dan kan die maat
schappij besluiten om de schade niet
uit te keren. Dan is Leiden in last
natuurlijk, vooral als het om grote
bedragen gaat.
De betrokkenen voeren dan steevast
als ekskuus aan dat de verzekeraar
daar niet naar heeft gevraagd en
vaak is dat ook zo. Want verzeke
raars vragen dat niet rechtstreeks.
Het is ook nogal gênant om op de
man af te vragen of iemand al eens
voor één of ander delikt is veroor
deeld. Er wordt dan ook meestal
voorzichtig gevraagd of betrokkene
nog iets te melden heeft dat van be
lang zou kunnen zijn bij het beoor
delen van het risiko. En daar gaat het
nou om! Men wil duidelijkheid.
Rustig slapen met de gedachte verzekerd te zijn, maar dan in een gestolen
nIH.timpr''
old-timer?
Tot zover kunnen velen het overi
gens nog wel volgen en daar was de
deining ook niet om. Wat was er dan
wel aan de hand?
Volgens artikel 251 van het Wetboek
van Koophandel is een verzekering
nietig als de aspirant-verzekerde bij
zijn aanvraag belangrijke omstan
digheden onvolledig, onjuist of in het
geheel niet heeft vermeld.
Dat komt meestal pas aan het licht
als er schade wordt geclaimd. Dan
gaat de verzekeraar beoordelen of
het verzwegene aanleiding zou zijn
geweest om de verzekering niet te
Goed, hebben de verzekeringmaat
schappijen nu middels het Verbond
van Verzekeraars laten weten, jullie
je zin. We zullen het in het vervolg
rechtstreeks vragen en daarbij zullen
wij alleen veroordelingen tot 10 jaar
terug in de beoordeling betrekken.
De hele ouwe koeien mogen dus nog
in de sloot blijven ook, maar de rest
moet wel boven water komen.
Nou, dat doen we dan in het vervolg
maar.
Of iedereen daar dan gelukkig mee
zal zijn, is natuurlijk weer een andere
vraag.
Visscher