Steeds meer leerlingen van de agrarische
scholen zoeken werk buiten landbouw
O
Uitbreiding school voor LHNO "Prinses
Marijke" te Schoondi jke geopend.
N a de Lagere Agrarische school
zoekt ongeveer 10% een betrekking
die echt niet altijd direkt met de
land- of tuinbouw te maken heeft,
40% gaat naar één van de vakscholen
onderwijs (M.A.S., M.T.S. of de
Middelbare Laboratoriumschool),
40% gaat naar van de vakscholen
(akkerbouw, hoveniers, bloemsier-
kunst of dierhouderij) en 2% gaat
"iets anders" doen bijv. L.T.S. of
soms zelfs al in militaire dienst.
H
Toeloop vanuit
landbouw vertoont
relatieve daling
Lager Agrarisch Onderwijs
Waar blijven we?
Middelbaar Agrarisch
Onderwijs
Weinig Dames
Hoger Agrarisch Onderwijs
w
Tevens gerenoveerd gebouw in gebruik genomen.
Gezondheidskunde
inds enkele jaren blijkt er verandering te zijn gekomen in de her- en
toekomst van de leerlingen van de agrarische scholen. Was het vroeger
zo dat het overgrote deel van de leerlingen van de agrarische scholen
van een land- of tuinbouwbedrijf kwam en was voorbestemd om het
ouderlijk bedrijf over te nemen of zelf een bedrijf op poten te zetten, nu
is dit heel anders. Een steeds groter aantal leerlingen studeert verder of
zoekt een betrekking in de dienstensektor, die, direkt of indirekt, met
de landbouw te maken heeft. Dit kan worden gekonkludeerd uit enkele
reakties die we kregen van woordvoerders van een lagere, twee mid
delbare en één hogere agrarische school in ons werkgebied.
O p de enige Lagere Agrarische
School in Zeeland, de "Groene
School" in Kapelle, tekende die wij
ziging zich een paar jaar geeden al af.
Vroeger lag, volgens direkteur L.
Burger, herkomst en toekomst voor
het ovevgrote deel van de leerlingen
inderdaad in de landbouw. Nu ligt
echter al enige tijd de verhouding -
leerlingen met een agrarische
achtergrond en -leerlingen met een
niet-agrarische achtergrond onge
veer "fifty-fifty". Het aantal leerlin
gen dat zich de laatste jaren voor de
eerste klas meldt blijft ongeveer ge
lijk. De indruk dat er zich met het
jaar meer meisjes voor een agrari
sche opleiding aanmelden blijkt, al
thans voor de enige Lagere Agrarische
School in Zeenland helemaal mis te
zijn. Ongeveer 1/6 van het totaal
aantal leerlingen is van het vrouwe
lijk geslacht en deze 40 dames zijn
gelijkelijk over de hele school
verdeeld wat betekent dat de toeloop
al zo'n jaar of vier dezelfde is.
Wat cijfers: de "Groene School"
heeft op dit moment 270 leerlingen;
230 jongens en 40 meisjes. Van de
jongens komen er 118 van een land-
of tuinbouwbedrijf, de andere 112
jongens hebben een niet-agrarische
achtergrond. Van de 9 meisjes die nu
in de eeste klas zitten komen er 6 van
een landbouwbedrijf en de andere
drie dus "van buiten de landbouw".
Een opvallend feit is wel dat de
meeste meisjes toch de voorkeur ge
ven aan de dierhouderij en de tuin
bouw terwijl bij de jongens de ak
kerbouw zeker net zoveel hun inte
resse heeft als de andere richtingen.
O,
p de Middelbare Agrarsiche
Scholen, de R.M.A.S. in Goes en de
R.M.A.S. in Schoondijke, zit er wat
groei in het aantal leerlingen dat zich
jaarlijks aanmeldt. In Goes loopt het
aantal geleidelijk op maar in
Schoondijke was het aantal leerlin
gen wat zich vorig jaar meldde vol
gens direkteur J. Salomons bedui
dend minder dan de jaren daarvoor.
Men besloot daarom een "open dag"
te organiseren. Bewezen is natuurlijk
niets, maar een feit is wel dat men dit
jaar 19 leerlingen uit Oost Zeeuws-
Vlaanderen heeft aag^trokken tegen
vorig jaar slechts 3. Het totaal aantal
W.M. Markusse
aanmeldingen lag dit jaar dan ook 13
hoger dan vorig jaar. Op de
R.M.A.S. in Goes kan men in feite
twee kursussen volgen; een twee- en
een driejarige. De tweejarige kursus
is nogal wat gemakkelijker en meer
praktijkgericht. Deze kursus wordt
ook steeds aangepast aan de belang
stelling van de leerlingen die de kur
sus volgen. De driejarige kursus is
wat pittiger en er wordt daarvoor dan
ook een wat meer gedegen vooro
pleiding gevraagd". Je moet voor
deze opleiding èf een MAVO-diplo-
ma hebben, liefst met de exakte
vakken öf een L.T.S.- of L.A.S.-op-
leiding op C-nivo met nederlands,
engels en wiskunde. In Goes komen
de leerlingen dan ook of van het
MAVO, Of van een lagere techni
sche öf de lagere agrarische school.
In Schoondijke ligt dit wat anders
omdat in Zeeuws-Vlaanderen geen
L.A.S. is. Het grootste gedeelte van
de nieuwe leerlingen daar komt al
tijd van de l.t.s, een iets kleiner aantal
van het M.A.V.O. en verder één of
twee van het L.H.N.O., het L.E.A.O.
of de L.A.S.
L. Burger
sche scholen komen de meeste leer
lingen, zo'n 80% van een land- en
tuinbouwbedrijf. Wat opvalt is dat
op de Middelbare Agrarische Scho
len in ons gebied weinig dames stu
deren; op de R.M.A.S. in Goes bij
voorbeeld maar 5. Toch zijn de da
mes die goed gemotiveerd aan de
opleiding willen beginnen van harte
welkom maar de direkteur van de
R.M.A.S., de heer W.M. Markusse,
zal dames die minder gemotiveerd
zijn of alleen maar vage belangstel
ling hebben voor ontwikkelingswerk
of dieren beslist niet stimuleren zijn
school te bezoeken omdat er volgens
hem weinig kans is dat ze in de rich
ting waarvoor zij belangstelling heb
ben aan het werk kunnen.
Ongeveer 50% van de leerlingen die
de school met het diploma in de zak
verlaten wordt boer. De rest 35
zoekt elders werk of, en dat gebeurt
de laatste 2 jaar steeds meer, studeert
verder omdat de betrekkingen niet
voor het oprapen liggen 15%).
ok van de Middelbare Agrari-
et aantal studenten van de Ho
gere Landbouwschool te Dordrecht,
dat op dit ogenblik 393 bedraagt,
heeft nog de neiging om jaarlijks iets
toe te nemen. Een grote toename is
niet mogelijk vanwege de huisves
ting. De H.L.S. is samen met de
Middelbare en Lagere Land- en
Tuinbouwschool gehuisvest in een
schoolgebouw dat voor het totale
aantal leerlingen en studenten (1162)
veel te klein is. Er wordt daarom ook
gedacht aan een uitbreiding van het
schoolcomplex.
De toelatingseisen voor de H.L.S.
zijn:
- voor het voorbereidend jaar:
MAS-A opleiding
- voor het le semester:
HAVO met in het vakkenpakket na
tuur- en scheikunde.
- voor het 2e semester:
VWO met in het vakkepakket na
tuur- en scheikunde
Het aantal studenten met een
VWO-vooropleiding neemt de laat
ste jaren toe evenals het aantal stu
denten dat niet van agrarische her
komst is. In de huidige le en 2e se
mesters is dit percentage ongeveer
60%.
In dezte semesters bedraagt het per
centage vrouwelijke studenten onge
veer 15. Het aantal vrou
welijke studenten schommelt per se
mester nog maar hun aantal is de
laatste jaren beduidend toegenomen.
De arbeidsmarkt voor de afgestu
deerde landbouwkundige ingenieur
wordt de laatste tijd duidelijke min
der. De afgestudeerden vinden min
der gemakkelijk passend werk dan
vroeger. De meeste H.L.S.-ers vin
den een baan in de voorlichtende
séctor hetzij bij de overheid, hetzij in
het bedrijfsleven.
Daarnaast biedt de H.L.S.-opleiding,
gezien zijn brede karakter de moge
lijkheid om zeer veel beroepen uit te
oefenen die op de een of andere ma
nier met de landbouw te maken
hebben.
"Westelijk Zeeuws-Vlaanderen heeft
zich vandaag opgemaakt om de offi
ciële opening bij te wonen van de
uitbreiding en de renovatie van
"Prinses Marijke". Zij staat er goed
op", aldus de heer A.J.H. Mulder -
inspekteur voor het voortgezet on
derwijs in zijn toespraak bij de ope
ning van de uitgebreide L.H.N.O.-
school "Prinses Marijke"
De heer Mulder had daarvoor al een
aantal "obstakels" i n een hoek ge
schoven. Het waren grote dozen
waarop stond vermeld welke hin
dernissen genomen moesten worden
voordat renovatie en nieuwbouw
konden worden gerealiseerd. Ver
volgens stak hij een grote sleutel in
een papieren deur waardoor 8 leer
lingen naar buiten stapten - van elke
klas één vertegenwoordigster. Zij
boden de heer Mulder een boek aan
en Mevrouw Mulder kreeg bloemen.
Daarmee was de officiële opening
een feit.
Voor het zover was had de voorzitter
van het plaatselijk bestuur - de heer
I.A. de Hullu-Basting een historisch
overzicht gegeven van het ontstaan
van de school.
Het was de heer Vorsterman van
Oyen, algemeen sekretaris van de
Z.L.M., die er omstreeks 1912 al voor
ijverde dat in de streek-^en vorm van
huishoudonderwijs tot stand kwam.
Het waren cursussen van enkele da
gen per week en het zou tot 1941
duren voor er volledig dagonderwijs
werd gegeven in de Landbouwhuis-
houdschool, zo vertelde hij.
De Hullu merkte daarbij op, dat er al
bijna 20 jaar een vorm van samen
werking bestaat van de Z.L.M. met
de C.B.T.B. aangaande het onderwijs
Deze openheid krijgt gestalte door
de plaatsing van het meubilair. De
opstelling in de gerenoveerde school
is zodanig dat docenten en leerlin
gen, maar ook de leerlingen onder
ling elkaar in de ogen kunnen kijken.
Er wordt gewerkt in groepen, waar
door een prettige communicatie mo
gelijk wordt.
Tenslotte dankte de heer Mulder al
len die op enigerlei wijze aan de tot
standkoming van de uitbreiding en
de renovatie hebben meegewerkt.
De voorzitter de heer I.A. de Hullu (staande) gaf een overzicht van de ge
schiedenis van de "Prinses Marijke school"
op deze school,tot volle tevredenheid
van beide partners.
In 1941 werd de school gehuisvest in
een gebouw aan de Dorpsstraat, dat
in 1944 volledig werd verwoest. In
1945 werd het onderwijs hervat in
nissenhutten. Op 28 juni 1951 werd
het huidige schoolgebouw geopend
door Mevrouw v. Dijke-van Prooije,
die als lerares in Schoondijke met de
eerste cursussen was begonnen..
Daar de school te klein was werd in
de jaren 60 en 70 uitgeweken naar
verschillende gebouwen - het laatst
naar een barak met 2 lokalen. Deze
werd. in 1978 afgekeurd en vervol
gens gesloopt, waardoor het ruimte
gebrek bijzonder nijpend werd.
"Thans is de schooi weer prima ge
huisvest en we zijn er erg blij mee" -
aldus de heer de Hullu.
De inspekteur - de heer Mulder -
stond in zijn toespraak uitvoerig stil
bij de betekenis van het vak gezond
heidskunde.
Het gaat daarbij niet alleen om de
eigen gezondheid maar meer om de
gezondheidsgedragingen in relatie
tot de ander.
Vragen of roken en lawaai ook hin
derlijk voor anderen kunnen zijn
staan nu meer in de belangstelling
dan vroeger. Het gaat er hierbij om
welke keuze ieder voor zich daarbij
maakt.
Vervolgens wees de heei Mulder op
de grotere openheid die het onder
wijs van vandaag kenmerkt.
De inspekteur de heer Mulder, zal
direkt de officiële openingshandeling
verrichten.
Hij besloot met te wijzen op het ge
luk van de doodgewone dingen in
het leven.
Mr. Spijkerboer - burgemeester van
Oostburg - sloot in zijn speeech vol
ledig aan bij de toespraak van de in
spekteur door te wijzen op de nood
zaak van de basisvoorzieningen zoals
voeding, kleding, onderdak, gezond
heid en relaties.
Hierna werd achtereenvolgens het
woord gevoerd door:
Mevrouw Buyze-Faas namens de
oudercommissie, de heer P. Ris-
seeuw namens de kringbesturen van
Z.L.M. en C.B.T.B., Mevrouw van
Haelst-Snoek namens de direkties
van de Z.L.M. scholen en de heer
Leenhouts namens Leenhouts Aan
nemingsbedrijf in Sluis.
Allen lieten hun felicitaties vergezeld
gaan van mooie geschenken, die
door de directeur - de heer van Heyst
in dank werden aanvaard.
De heer van Heyst kreeg als laatste
sprekerhet woord. Hij week af van de
hiërarchieke volgorde door allereerst
de leerlingen te bedanken. Tijdens
renovatie en nieuwbouw hebben zij
talloze wijzigingen in het lesrooster
moeten ondergaan.
Dank ook voor de collega's voor wie
het lesgeven tijdens de bouwaktivi-
teiten niet altijd even prettig was.
Vervolgens bracht hij dank aan de
ouders, die letterlijk de handen uit de
mouwen staken, plaatselijk bestuur,
bestuur van de Z.L.M., de bouwers/
Ministerie en Gemeente, de inspek
teur, collega's van basisscholen en
het voortgezet onderwijs in de streek.
De heer de Hullu sloot het officiële
gedeelte af door de heer van Heyst te
bedanken voor zijn enorme inzet en
de wijze waarop hij alle moeilijkhe
den van de afgelopen jaren het hoofd
had geboden.
Vervolgens kregen de aanwezigen de
gelegenheid om het schoolgebouw
en de dependance te bezichtigen,
terwijl in de kantine en de leskeuken
een "drankje en een hapje" werden
aangeboden.
De renovatie werd uitgevoerd door
Leenhouts Aannemingsbedrijf te
Sluis en omvat de directiekamer, de
kamer van de concierge, het lokaal
kennis der natuur, de leskeuken, het
lokaal handenarbeid en het lokaal
winkelpraktijk.
De firma Mertens te Weert bouwde
de dependance met een docentenka
mer, twee lokalen en de kantine.