Veel belangstelling voor koperen jubileum Gropatax Ir. J.E. Spithoven: "Glastuinbouw komt aardgasprijsverhoging niet te boven" Verslag bijeenkomst Provinciale Raad bedrijfsontwikkeling KEURINGSTARIEVEN SLACHTVARKENS VERLAAGD Onroerend goed in overheidshanden Wijziging Onteigeningswet V oorbereidingsschema Landinrichtingsprojekten Onderzoek zoetwatervoorziening Extra vergadering Borgstellingsfonds- en Ontwikkelingsaanvragen Vervulling vakatures Invoer tapioka in de E.E.G. Afscheid v.d. Hoeven van N.T.S. Geen reklameheffing uien Ter gelegenheid van het H'/2 jarig bestaan van Gropatax, de in Goes gevestigde Coöp. Vereniging "Grond-, Pacht- en Taxatiebureau u.a.", is woensdag 18 november j.l. een feestelijke bijeenkomst gehouden in het gebouw "De Vroone" te Kapelle. De belangstelling voor deze jubileumbijeenkomst was groot en de voorzitter van het bestuur van Gropatax de heer W. Koster kon zich bij het geven van zijn historisch overzicht van het Grond- en Taxatiebu reau dan ook tot een overvolle zaal richten. De heer Koster wees de toehoorders o.m. op het feit dat Gropatax opgericht is op 18 december 1968 door de toenmalige Zeeuwse Landbouwmaatschappij en de Zeeuwse CBTB. Thans gaat het bureau uit van de ZLM en van de CBTB-West-Nederland. "Het feit, zo zei Koster, dat Gropa tax op 30 juni j.l. 12V2 jaar in Zuid west-Nederland werkzaam mocht zijn op het gebied van grond-, pacht en taxatiezaken in de ruimste zin van het woord in het belang van de leden, )s voor het bestuur aanleiding ge weest dit jubileum niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Hij wees wat het funktioneren van Gropatax be treft, verder o.m. op de vele goede kontakten die er in de loop van het bestaan van het bureau zijn gelegd met vele instanties zoals het Rijk, de provincie, de gemeenten, water schappen, overheidsdiensten, andere instellingen en deskundigen op het terrein van grond-, taxatie- en pachtzaken. Koster: "Deze talloze kontakten hebben ertoe geleid dat de jonge koöperatie zich mag verheu gen in een verworven vertrouwen spositie bij de landbouworganisatie en hun leden maar ook bij de vele deskundigen waarmee -onder res- pektering van eikaars standpunten toch op een zeer konstruktieve wijze steeds is samengewerkt. Hij besloot zijn openingswoord met zijn erken telijkheid uit te spreken aan de op drachtgevers voor het verleende ver trouwen en sprak de hoop uit dat dit in de toekomst gekontinueerd mag worden. Vervolgens hield mr. P.C.E. van Wijmen, advokaat en prokureur en onteigeningsdeskundige te Breda, een inleiding, waarbij de Onteige ningswet centraal stond. Hij stelde onder meer, dat bij een onteigening altijd een afweging van belangen dient plaats te vinden en konstateerde, dat dit in veel gevallen niet of niet voldoende gebeurt. Vervolgens ging de inleider in op onroerend goed in overheidshanden, waarbij hij opmerkte dat als gevolg, van een belangenkonflikt zekere percelen een andere bestemming kunnen krijgen dan de huidige: "Nu verplicht de Wet op de Ruimtelijke Ordening de overheid geenszins om een bestemmingsplan ook te realise- "ren, evenmin trouwens als de ge meente op zulke verwezenlijking een exklusief recht zou toekomen - het eerste kan men betreuren, het tweede vormt een vaak uitgesproken mis verstand. Doch als de overheid de nieuwe bestemming metterdaad tot stand wil brengen en de eigenaar kan, mag of wil dat zelf niet doen, dan is onteigening het enig doeltref fend middel om de grond in handen van de overheid te brengen, gesteld althans dat pogingen tot verwerving in der minne - aankoop, ruil - niet blijken te slagen. Met het voren- gaande is kort aangeduid wat voor de Kroon, welk orgaan het voor ontei gening vereiste raadsbesluit heeft goed te keuren - maatgevend is bij de beoordeling van het onteigeningsbe- sluit. Vanzelfsprekend moet, aldus de heer Wijmen, dat overigens be rusten op een geldig bestemmings plan, óf de voorwaarde bevatten dat die geldigheid moet vaststaan ten tijde van de onteigening. Ook globale bestemmingsplannen vormen onvoldoende basis voor de geforceerde verwerving die onteige ning nu eenmaal is, zolang niet een uitwerkingsplan door B. en W. is vastgesteld, ter visie gelegd en door Gedeputeerde Staten is goedgekeurd. Dat deskundigen bij een onteigening of in de fase vóór de onteigening (minnelijk overleg) een belangrijke rol spelen ii\ de onderhandelingspro cedure, is duidelijk. Van Wijmen stelde dat naast de aankopende partij ook de onteigen de zich van deskundige bijstand kan verzekeren. Daarbij dient de ontei gende wel de diensten in te roepen van een bonafide persoon of instel ling die hem enerzijds niet onnodig rijk praat (Van Wijmen: "een koude douche") doch zich anderzijds door de onteigenaar niet de kaas van het brood laat eten. In dit verband sig naleerde hij nog dat de wetgever be palingen in het leven heeft geroepen die het mogelijk maken dat de kosten van de deskundige geheel of gedeel telijk worden vergoed. Althans wan neer gebleken is dat de bijstand is Mr. P.C.E. v. Wijmen verleend door een deskundige en bonafide instelling of persoon. Overigens, als de onderhandelingen niet het gewenst resultaat hebben, dan pas wordt de rechter ingescha keld en begint de onteigeningspro cedure. In deze procedure staat de onteigende, aldus van Wijmen, - hoe benard zijn loestand soms ook is - dus niet onbeschermd in "het krach tenveld tussen onteigenaar en des kundigen". Sedert juli 1981 is de gewijzigde on teigeningswet van kracht. Mr. van Wijmen stelde, dat er in wezen bijna niets is veranderd. In feite komt de wijziging neer op vastlegging in de wet van rechtspraak van vele jaren. Het opmerkelijkste is, dat thans ook in de wet een bepaling is opgeno men, die lijkt op die van art. 49 W.R.O. (planschade). Nadelen voor een onteigende ^ls gevolg van maa tregelen van de overheid waardoor schade ontstaat die redelijkerwijs niet ten laste van belanghebbende behoren te blijven, kunnen thans op basis van het nieuwe artikel 40e worden vergoed. Van Wijmen signaleerde hi^r een tendens, die zich steeds meer open baart; als iemand onevenredige schade lijdt, dan mag hij daar niet mee blijven zitten. De rechtspraak zoekt steeds naar nieuwe wegen, om deze schade te vergoeden. In dit kader ging hij nader in op de zgn. "bestuurskompensatie", een leerstuk dat nog in de kinderschoenen staat. Uiteraard was de inleider het met redelijke tegemoetkoming bij one venredige schade eens; bij de beant woording van de vraag, of de weg van de bestuurskompensatie daartoe echter de juiste is, zette hij vraagte kens. Na afloop van de inleiding werd er gebruik gemaakt van de gelegenheid tot diskussie. Duizenden arbeidsplaatsen staan op 't spel "Ondernemerszin, vakmanschap, koncentratie van het aanbod, flexi biliteit, overschakeling van groenten naar bloemen en planten, regel matige levering en uitstekende kwaliteit, prima handelsapparaat, gun stige ligging ten opzichte van grote bevolkingscentra, dit'zijn enige van de belangrijkste faktoren die er de oorzaak van zijn dat de glastuinbouw de ofnvang en de grote betekenis van vandaag heeft. Dit heeft niets te maken met de prijs die men voor de energie betaald heeft." Dit zei ir. J.E.C. Spithoven, de voorzitter van het Produktschap voor Groenten en Fruit, op de 26 november gehouden openbare bestuursvergadering. Hij zei voorts dat het onverantwoord zou zijn alles wat bereikt is, in de waagschaal te stellen door de bedrij ven te konfronteren met een prijsex- plosie voor het aardgas, die niet op te brengen is. Bij overleg tussen het Landbouwschap en de Gasunie is een regeling getroffen die met enige geleidelijkheid in de prijsstijging re kening houdt. Hierbij is al tot het uiterste gegaan, zo vindt de heer Spithoven die er op wijst dat een stijging van 8,5 cent per m3 gas in 1981 neerkomt op gemiddeld 40.000,— per bedrijf. Tegelijker tijd wordt in zeer hoog tempo ge werkt aan energiebesparing en bes paringen binnen enige jaren van 40 a 50% behoren tot de mogelijkheden. Dit proces van aanpassing, zal overi gens, zo merkte de Produktschaps- voorzitter op, niet voor iedereen soelaas bieden. Er zijn slachtoffers gevallen. Er zijn faillissementen en er zijn nog al wat bedrijven te koop. Er zullen er nog meer volgen. "Wie heeft er nu belang bij om het aanpassingsproces te doorkruisen, door ons te dwingen op de kortst mogelijke termijn de voor begin 1984 voorziene aardgasprijs door te voe ren. Ik meen dat niemand daar be lang bij heeft, integendeel ik ben van mening dat alle partijen er belang bij hebben dat in Nederland de aard gasprijsstijging zich geleidelijk vol trekt. Omdat een grotere stijging van de gasprijs dan thans is overeenge komen veel bedrijven financieel zo danig zou aantasten dat ze moeten liquideren. Ik hoef niet te vertellen welke persoonlijke ellende zo iets mee brengt". Volgens ir. Spithoven moet dit pro bleem uit de prestigesfeer worden ge haald: "Onze jarenlange goede kon takten met de afnemerslanden zijn helaas door deze energieprijzenkwes- tie met een hypotheek belast. Ten onrechte naar mijn mening. Intensi vering van de kontakten, misschien nog meer uitleg omtrent de redelijk heid van onze houding teneinde de goede relaties met onze afnemers en een ongestoord handelsverkeer te verzekeren zal nodig zijn," zo besloot hij zijn openingstoespraak. De Provinciale Raad voor de bedrijfsontwikkeling in de landbouw in Zeeland kwam 20 november j.l. bijeen. In zijn openingswoord heette de voorzitter, de heer A.J.G. Doekman, speciaal welkom mevrouw C.M. Dees-Franje uit Waarde, die voor het eerst als vertegenwoordigster van de plattelandsvrouwenorganisaties aanwezig was en op haar beurt namens de drie organisaties dank uitsprak. Hierna werden de verslagen en programma's van de SEV- diensten en konsulentschappen van kanttekeningen voorzien door een drietal leden van de Raad uit het bedrijfsleven, t.w. de heren H. Brug- geman, Ph. van den Hoek en S. Simonse. De reakties waren overwe gend positief. Deze aanpak heeft bijzonder goed voldaan. De heren hadden er veel werk aan besteed en gaven duidelijk aan hoe zij het als praktisch boer zagen. Graag zag men dat de nazorg nog wat intensiever mogelijk zou zijn. Hoe zou het kleine bedrijf wat beter bereikt kunnen worden? De aktie-programma's slaan goed aan. De samenwerking bij het kursuswerk moet leiden tot een meer gestruktu- reerd overleg. Men vroeg zich af of de verslaglegging niet wat eenvoudi ger kon en men relativeerde het pro- gramrfta omdat ook ruimte moet zijn voor niet voorziene zaken. Bij de behandeling van dit punt wa ren ook aanwezig de voorlichtings- kundig ingenieur, de heer ir. J.E.M. Lint en de hoofden voorlichtingsza ken de he^en ing. J. Tuinhof en ing. F. Vader. Dit schema werd toegelicht door de heer ir. W.A. van Meegen, die door de voorzitter nog gelukgewenst werd met zijn benoeming. Aan het bestaande schema konden nog geen nieuwe blokken worden toegevoegd, hetgeen door de Raad betreurd werd. De Raad nam kennis van de resulta ten van de inspraak van het struk- tuurschema voor de Landinrichting en onderstreepte de noodzaak om St. Philipsland en West-Zeeuws-Vlaan- deren op te voeren. Ten aanzien van St. Philipsland behield de Raad het voorbehoud hierop nader terug te komen als meer inzicht bestaat over de resultaten van de studie over de zoetwatervoorziening. De Raad nam met instemming ken nis van de brieven van Gedeputeer de Staten van Zeeland over het in te stellen onderzoek naar de mogelijk heden van zoetwatervoorziening voor de landbouw vanuit het toe komstige Zoommeer. Gesuggereerd werd het proefstation voor de fruit teelt ook bij dit onderzoek te betrek ken. Besloten werd om een extra vergade ring te beleggen ten einde het rapport van het Interprovinciaal Overlegor gaan voor de Akkerbouwaangelegen- lieden in het Zuidwesten over de 15-30 ha bedrijven te behandelen in kombinatie met het rapport dat over Tholen uitgebracht is, in aanwezig heid van vertegenwoordigers uit de werkgroepen. In een volgende vergadering zal spe ciaal aandacht besteed worden aan de Bedrijfsverzorging. In de vergadering van de provinciale advieskommissie werd een aanvrage Gegarandeerd Bijzonder Bedrijfs- krediet met positief advies doorge zonden aan het Bestuur van het Borgstellingsfonds. Met instemming werd medegedeeld dat een vorige maal ingezonden aanvrage goedgekeurd is. Een borgstellingsfondsaanvrage ge- kombineerd met rentesubsidie werd eveneens met positief advies opge zonden naar het Bestuur. Twee rentesubsidieaanvragen wer den toegewezen tot een totaal subsi diabel bedrag van 183.750,— Alle aanvragen kwamen uit de tuin- bouwsektor. De Raad nam kennis van de recente vervulling van een aantal vakatures bij de konsulentschappen en de St.U.L.M. De sekretaris, ir. M. Sanders Gezien de slechte economische si tuatie binnen de varkenssector heeft de minister van landbouw en visserij, drs. J. de Koning, besloten de Keu ringstarieven voor varkens met een geslacht gewicht van meer dan 35 kg met een bedrag van 1,- per dier te verlagen. Deze verlaging geschiedt met terugwerkende kracht tot 1 ja nuari 1981. De keuringstarieven zijn thans als volgt vastgesteld: -voor de eerste 10.000 dieren 12,40 per dier: -voor de volgende 15.000 dieren 4,90 per dier; -voor meer dan 25.000 dieren 3,- per dier. Met deze beslissing komt de be windsman een toezegging na die hij tijdens de behandeling van de land bouwbegroting 1982 heeft gedaan. In het jaar dat liep van oktober 1980 t/m september 1981 werd in de Ge meenschap 5,54 miljoen ton tapioka ingevoerd, wat 13 miljoen ton meer is dan in 1980/81. Alleen in het jaar 1978/79 was de import groter. Deze bedroeg toen 5,81 miljoen ton. Vooral in de laatste drie maanden van het importjaar steeg de import aan zienlijk, namelijk met bijna 60% tot 2,04 miljoen ton. OP VRIJDAG 11 DECEMBER A.S. zal de heer J.G.J. van der Hoeven afscheid nemen als voorzitter van de N.T.S. Hem zal een receptie aangeboden worden om de velen, die met hem te maken hébben gehad, gelegenheid te geven afscheid te nemen van hem. Deze receptie wordt gehouden in de kantine van de VEILING DELFT-WESTERLEE, LEEWEG 34 e DE LIER. Aanvang: 16.30 uur. Het bestuur van het Produktschap heeft in zijn vergadering van 26 no vember 1981 besloten vooralsnog niet over te gaan tot het instellen van een reklameheffing voor uien. Aan gezien de Bond van Verzendhande- laren in groenten en fruit kort voor de vergadering had laten weten dat daar geen meerderheid te vinden was voor instelling van zo'n heffing per 1 januari 1982. heeft het bestuur be sloten het voorstel voorlopig ter zijde te leggen. Heffingsverlagingen Vastgesteld zijn twee wijzigingsve rordeningen, waardoor de tarieven van de algemene heffing van het Produktschap en van de 'heffing kwaliteitskontrole verse produkten ("K.C.B.-heffing") worden verlaagd. De verlaagde tarieven treden in werking op 1 januari 1982.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4