De aansprakelijkheid in de B.V.-vorm KNLC kommentaar Aanvragen van AAW-uitkering E en van de motieven om een onderneming in de rechtsvorm van een "B.V. te exploiteren is de afscherming van de aansprakelijkheid. Voor zover er aan de exploitatie risiko's zijn verbonden, kunnen de hieruit voortvloeiende aanspraken alleen geldend worden gemaakt binnen de B.V. De eigenaar-aandeelhouder kan niet persoonlijk worden aange sproken en blijft op deze wijze met zijn privé-vermogeii buiten het aansprakelijk vermogen van de B.V. De risiko's die bepaalde vormen van exploiteren met zich brengen kunnen op deze wijze worden afge wenteld op de krediteuren. Orgaan Voedselvoorziening geeft enige adviezen n.a.v. betalingsperikelen Ongeloofwaardig Borgtocht M MELDING A.A.W. Bedrijfsschuld I H Landbouwschap en ministeries gaan praten over regeling hormoonschade «fn Indexcijfers boerderijbouw ndien echter door de bank bepaal de kredieten aan de B.V. worden verstrekt, zal de bank in veel gevallen geen genoegen nemen met het on derpand dat de B.V. heeft te bieden. De bank eist in de gevallen van on voldoende danwel onzeker onder pand in de B.V. een persoonlijke borgtocht van de eigenaar-aandeel- houder. Het motief van afscherming van aansprakelijkheid komt daar mee echter wel te vervallen, omdat de eigenaar door de persoonlijke borgtocht toch met zijn gehele privé-vermogen aansprakelijk wordt. (Alleen ten behoeve van de bank). et betrekking tot het verlenen van extra zekerheid aan de bank in de vorm van een persoonlijke borg tocht kan de vraag worden opge worpen uit welke hoofde dit wordt gedaan. Doet men dit als eigenaar van de aandelen in de B.V., dus als vermogensverstrekker, of doet men het als werknemer (direkteur) van de B.V. In dit laatste geval is dan mees-, tal het motief dat men door de borg tocht de levenskansen van de B.V. vergroot en daarmee ook de kansen op ongestoorde voortzetting op in komen uit dienstbetrekking bij de B.V. Zolang er overigens geen problemen zijn zal de verleende borgtocht geen pijn doen. Toch moet men zich ech ter wel realiseren dat als de B.V. failliet mocht gaan, de bank zeker de borg zal aanspreken. Alsdan komt de vraag naar voren hoe het als borg betaalde bedrag fiskaal kan worden verwerkt. In de privésfeer zijn kosten aftrek baar voorzover deze een rechts treekse, band met een bepaalde in komensbron hebben en gemaakt worden tot verwerving, inning en behoud van deze bron. In het ver mogensbeheer is het bij los aande lenbezit niet erg gebruikelijk tevens een borgtocht daarbij te verlenen bij groot aandelenbezit (dus bij familie vennootschappen) komt de borg tocht bijna steeds voor, ook al omdat het eigen vermogen beperkt wordt gehouden. De band met de inko mensbron dienstbetrekking is ook voor de hand liggend. Zolang het de B.V. goed gaat, zal een salaris als di rekteur worden genoten en mogelijk zelfs ook tantième. Een voortgezette De Algemene Arbeidsongeschikheidswet (AAW) geeft recht op een uitkering wanneer men langer dan 52 weken achtereen arbeidsonge schikt is. Na deze wachttijd kan men dus een uitkering krachtens de AAW krijgen. Wel moet men na deze periode nog voor ten minste 25% arbeidsongeschikt zijn. Het beoordelen van de mate van arbeidsonge schiktheid van iemand is in veel gevallen geen gemakkelijke kwestie. Het is dan ook niet zo, dat iemand die zich meldt voor een AWW-uit- kering er op moet rekenen dat hij of zij na twee maanden reeds zijn eerste uitkering tegemoet kan zien. Hoe gaat nu zo'n aanvraag AAW. De AAW wordt uitgevoerd door de bedrijfsvereniging. Voor de land bouw zijn dit de Agrarische Sociale Fondsen (ASF). Men kan zich mel den bij het ASF door het opsturen van een meldingsformulier. Dit for mulier is verkrijgbaar bij het post kantoor. Dit is een vrij eenvoudig formulier, waarop naam, adres, ge boortedatum, enz. moeten worden ingevuld. Een belangrijke vraag is ook sinds wanneer u arbeidsonge schikt bent. Vanaf deze datum begint ook de wachttijd van 52 weken te lopen. Na deze eerste melding komt er een buitendienstmedewerker van het ASF langs voor het invullen van een uitgebreider formulier. Daarna volgt meestal een oproep om bij de arts van het ASF te komen voor een me disch onderzoek. In de meeste gevallen moet het ASF daarna advies inwinnen bij de Ge meenschappelijke Medische Dienst (GMD). De arts van deze diqnst kan de aanvrager normaal oproepen. Daarna brengt de arbeidsdeskundige van de GMD een rapport uit wat resulteert in het percentage arbeids ongeschiktheid. De GMD adviseert dit dan aan het ASF. Het ASF zal in de meeste gevallen dit advies volgen en beslist dan dus over de aanvraag. De aanvrager krijgt hiervan bericht. Wanneer men het niet eens is met deze beslissing, dan is het mogelijk hiertegen in beroep te gaan Dit moet echter binnen één maand. Het is dus zaak dat u zich tijdig laat informeren of u wel of niet in beroep moet gaan. Neem hiervoor even contact op met de afdeling Voorlichting van uw or ganisatie. Uit bovenstaande zal het u duidelijk zijn dat er nogal wat bij komt kijken voordat op uw aanvraag is beslist. Het is dan ook raadzaam dat u zich tijdig laat informeren over de moge lijkheid van de AAW en ook tijdig een aanvraag indient. De wet schrijft voor dat u een AAW-uitkering binnen 8 maanden na aanvang van de arbeids- ongeschiksheid moet aanvragen. Wanneer men zich aan deze termijn houdt, dan is het mogelijk dat er be slist en uitbetaald kan worden, wan neer de uikering ingaat, dat is 52 we ken na de aanvang van de arbeidson geschiktheid. D.A. Hollenga. exploitatie is daarom een rechts treeks belang van de werknemer, (afgezien van aanspraken uit de so ciale verzekeringen), waardoor aan nemelijk is dat verleende borgtocht uit dien hoofde kan zijn gegeven. Toch spelen daarbij meer feiten een rol. et Hof 's Hertogenbosch over woog in een soortgelijke kwestie dat het wel voor de hand ligt dat een aandeelhouder die een belang van 50% heeft in de vennootschap zich borg stelt tot meerdere zekerheid voor de terugbetaling door de ven nootschap van een bankschuld; maar dat het niet voor de hand ligt dat een werknemer in de leeftijd van belanghebbende (57 jaar) een zoda nig belang bij de gang van zaken in het bedrijf van zijn werkgever heeft, dat hij zich voor een bedrijfsschuld van zijn werkgever voor onbepaalde tijd borg stelt voor een bedrag dat een veelvoud vormt van zijn salaris. Het Hof achtte een band met de dienstbetrekking niet aanwezig, te meer omdat niet twijfelachtig was dat een direkteur/aandeelhouder van een B.V., aanspraak had op een uitkering krachtens de W.W. in geval van onvrijwillig ontslag. Het vorenstaande wil echter niet zeggen dat nu in alle gevallen aftrek als kosten uit dienstbetrekking zal worden geweigerd. Van invloed zijn daarbij o.a. de hoogte van de ver leende borgtocht, de tijdsduur en het als werknemer "verplicht" zijn als borg op te treden. Voorzover men als aandeelhouder- borg wordt aangesproken is in het algemeen het daarbij betaalde be drag niet als vermogensverlies af trekbaar. Een als aandeelhouder- borg ontvangen éénmalige borg tochtprovisie (een vergoeding voor vermogensrisiko) is daarom een on belaste bate. Het bovengenoemde is niet van toe passing op de aansprakelijkheid die een lid van een Koöperatieve vereni ging heeft voor de schulden van deze vereniging. Het lidmaatschap is veel al een gevolg van het ondernemers schap van het lid en de aanspraken die daaruit voortvloeien zijn dan rechtstreeks bedrijfskosten. Veerbeek Omdat vanuit het bedrijfsleven meer dere malen klachten zijn ontvangen over het gedrag van' bepaalde han delsbanken heeft het Algemeen Or gaan Voedselvoorziening hierbij enige adviezen over betalingsperikelen: Bij het overboeken van gelden dient men een verschil te maken tussen de volgende tijdstippen: valuta datum, boekdatum, meldingsdatum. De valuteringsdatum is de datum waarop gelden rentedragend c.q. ophouden rentedragend zijn. Voor de valutering van het betalingsver keer renterekenen) hebben de banken en de Post-, Cheque- en Gi rodienst onderling afspraken ge maakt: het valuteringsreglement. Dit reglement laat aan de individuele banken wel ruimte om in concurren tie het minimum of een groter aantal valuteringsdagen te berekenen. Men kan bij een financiële instelling ver antwoording vragen welke valute- ringsregel zij hanteert en op welke dag overboekingen rentedragend zijn/ophouden rentedragend te zijn. Sommige banken hanteren bij valu tering standaard het minimum van het valuteringsreglement van de Ne derlandse Bankiersvereniging. Bij normaal bankgiroverkeer betekent dit dat het bedrag een dag voor overboeking ophoudt rentedragend te zijn, terwijl het een dag erna weer begint rente te dragen. De boekdatum-is de datum waarop fysiek de handeling wordt uitge voerd. Deze datum is niet van belang voor het renterekenen. De meldingsdatum is de dag waarop de begunstigde op de hoogte ge bracht wordt van de overboeking. De tijdspanne tussen de handeling en de melding aan de begunstigde is te versnellen door gebruik te maken van telefonische overboekingen. Over de tijd dat U zelf op de hoogte wordt gebraGht zijn afspraken te maken met Uw bankier. Omdat de Post-, Cheque- en Giro dienst vooralsnog vasthoudt aan zijn eigen betalingscircuit en slechts zeer beperkte koppelingsmogelijkheden toestaat vragen overboekingen tus sen cliënten van banken enerzijds en van de Post-, Cheque- en Girodienst anderzijds extra tijd en valutadagen, welke volledig ten goede komen van de Post-, Cheque- en Girodienst. "V olgens Andriessen wordt de soep in Brussel niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Daarmee wilde hij ons tijdens de algemene vergadering van het KNLC wat geruststellen om trent de voorstellen van de Europese Kommissie over herziening van het landbouwbeleid. Terecht worden van alle kanten de kommissievoorstellen onder vuur genomen. Zeker ook van uit Nederland. Steeds duidelijker wordt dat de voorstellen het EG- landbouwbeleid als geheel op de tocht zetten. De sussende woorden van Andriessen Het Landbouwschap en de ministeries van Landbouw. Justitie en Volksgezondheid en Milieuhygiëne gaan op 15 december a.s. praten over een kollektieve regeling om veehouders schadeloos te stellen die ten onrechte zijn verdacht van het gebruik van verboden hormoonprepa raten. De betrokken bewindslieden zijn er nu in principe mee akkoord dat er zo'n schaderegeling komt. Het Landbouwschap heeft van het begin af aan aange drongen op een algemene regeling voor het vergoeden van de geleden schade. Dit om te voorkomen dat iedere gedupeerde veehouder zelf een kostbaar en tijdrovend proces tegen de staat moet aanspannen. Volgens een in augustus uitgevoerde inventarisatie van het Landbouw schap bedraagt de totale schade circa 2 miljoen. Er zijn 50 bedrijven bij betrokken. daar de risiko's van verschuiving naar andere produkten in akkerbouw of veehouderij nog niet doorgedrongen. Intussen is deze week de landbouw begroting al aan de orde in de Tweede Kamer. Het is een uitgebreide begro ting, na de extra bezuinigingsronde van ruim 30 miljoen gulden. Als we zien hoe juist op vitale onderdelen als Voorlichting, Kultuurtechnische werken en O. S.-fonds bezuinigd wordt, blijken alle mooie woorden in de regeringsverklaring over verster king van de konkurrentiekracht van de agrarische sektor geen echte be tekenis te bezitten. Men gaat immers rustig door met uitholling van een beleid, gericht op versterking van waren in feite maatgevend voor zijn rede, waarin toch weinig vertrouwen in de eigen ideeën van de Kommissie doorklonk. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken, dat An driessen zelf eigenlijk een heel ander beleid zou willen voeren. Daarmee wordt het Kommissieplan tot herzie ning van het Europees Landbouwbe leid er natuurlijk niet geloofwaardi ger op. Deze week hebben we ook minister president Van Agt, vóór zijn vertrek naar de Euro-top in Londen, nog eens duidelijk gemaakt welke grote belan gen voor onze boeren en tuinders en dus voor de Nederlandse ekonomie als geheel op het spel staan. Wat de graan voorstellen betreft be speur ik op het ministerie van L.and- bouw nog steeds de neiging om niet te veel problemen met verlaging van de graanprijzen te hebben. Blijkbaar zijn produktieve sektoren als landbouw, terwijl ook de lasten die op het be drijfsleven drukken blijven toenemen. Zowel via hogere belastingen, als via de voortdurend veel te hoge rentes tand. Ook na de behandeling van de rege ringsverklaring in de Tweede Kamer, blijft daarom het regeringsbeleid uiterst ongeloofwaardig. De politici in Den Haag lijken niet bij machte tot een belangrijke ombuiging van de overheidsuitgaven te kunnen komen. Dat betekent dat de wal het schip straks wel zal moeten keren. Meer werkloosheid en sterkere aantasting van de kollektieve voorzieningen dan nodig is, zullen er het gevolg van zijn. Voor land- en tuinbouw zullen we moeten rekenen met een voortgaande stagnatie van de afzetontwikkelingen op de binnenlandse markt. Omdat we zo reeël moeten zijn niet met een voortgaande sterke toename van de export te rekenen, zal het zaak zijn ons beleid wat meer af te stemmen op stabilisatie van de huidige produk- tieomvang. Dat geldt in feite voor alle belangrijke produkten als graan, sui kerbieten, aardappelen, melk, var kensvlees en pluimveeprodukten. Voor boer en tuinder zal het meer dan ooit van belang worden dat het aan bod wat achterblijft bij de koop krachtige vraag in binnen- en buiten land' waardoor de prijzen in de lift blijven. LUTEIJN Het I.M.A.G. heeft weer de samen gestelde indexcijfers voor de bouw kosten in de boerderijbouw (basis februari 1970 100) berekend. Het betreft hier het cijfer voor een pakket bestaande uit een stenen ligboxenstal voor 90 melkkoeien, dat naar de mening van de samenstellers be schouwd kan worden als het op dit moment gemiddeld in Nederland gebouwde pakket. Deze cijfers zijn voor de maand ok tober 1981 loon 1) materiaal 1) loon materiaal 2) 317.1 205,6 242,5 1exklusief BTW 2) inklusief 18% BTW (Het IMAG kan niet aansprakelijk gesteld worden voor een verkeerd gebruik van bovengenoemde cijfers). 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3