De aansprakelijkheid in de
B.V.-vorm
KNLC kommentaar
Aanvragen van
AAW-uitkering
E en van de motieven om een onderneming in de rechtsvorm van een
"B.V. te exploiteren is de afscherming van de aansprakelijkheid. Voor
zover er aan de exploitatie risiko's zijn verbonden, kunnen de hieruit
voortvloeiende aanspraken alleen geldend worden gemaakt binnen de
B.V. De eigenaar-aandeelhouder kan niet persoonlijk worden aange
sproken en blijft op deze wijze met zijn privé-vermogeii buiten het
aansprakelijk vermogen van de B.V. De risiko's die bepaalde vormen
van exploiteren met zich brengen kunnen op deze wijze worden afge
wenteld op de krediteuren.
Orgaan Voedselvoorziening
geeft enige adviezen n.a.v.
betalingsperikelen
Ongeloofwaardig
Borgtocht
M
MELDING A.A.W.
Bedrijfsschuld
I
H
Landbouwschap en
ministeries gaan praten over
regeling hormoonschade
«fn
Indexcijfers
boerderijbouw
ndien echter door de bank bepaal
de kredieten aan de B.V. worden
verstrekt, zal de bank in veel gevallen
geen genoegen nemen met het on
derpand dat de B.V. heeft te bieden.
De bank eist in de gevallen van on
voldoende danwel onzeker onder
pand in de B.V. een persoonlijke
borgtocht van de eigenaar-aandeel-
houder. Het motief van afscherming
van aansprakelijkheid komt daar
mee echter wel te vervallen, omdat
de eigenaar door de persoonlijke
borgtocht toch met zijn gehele
privé-vermogen aansprakelijk
wordt. (Alleen ten behoeve van de
bank).
et betrekking tot het verlenen
van extra zekerheid aan de bank in
de vorm van een persoonlijke borg
tocht kan de vraag worden opge
worpen uit welke hoofde dit wordt
gedaan. Doet men dit als eigenaar
van de aandelen in de B.V., dus als
vermogensverstrekker, of doet men
het als werknemer (direkteur) van de
B.V. In dit laatste geval is dan mees-,
tal het motief dat men door de borg
tocht de levenskansen van de B.V.
vergroot en daarmee ook de kansen
op ongestoorde voortzetting op in
komen uit dienstbetrekking bij de
B.V.
Zolang er overigens geen problemen
zijn zal de verleende borgtocht geen
pijn doen. Toch moet men zich ech
ter wel realiseren dat als de B.V.
failliet mocht gaan, de bank zeker de
borg zal aanspreken. Alsdan komt de
vraag naar voren hoe het als borg
betaalde bedrag fiskaal kan worden
verwerkt.
In de privésfeer zijn kosten aftrek
baar voorzover deze een rechts
treekse, band met een bepaalde in
komensbron hebben en gemaakt
worden tot verwerving, inning en
behoud van deze bron. In het ver
mogensbeheer is het bij los aande
lenbezit niet erg gebruikelijk tevens
een borgtocht daarbij te verlenen bij
groot aandelenbezit (dus bij familie
vennootschappen) komt de borg
tocht bijna steeds voor, ook al omdat
het eigen vermogen beperkt wordt
gehouden. De band met de inko
mensbron dienstbetrekking is ook
voor de hand liggend. Zolang het de
B.V. goed gaat, zal een salaris als di
rekteur worden genoten en mogelijk
zelfs ook tantième. Een voortgezette
De Algemene Arbeidsongeschikheidswet (AAW) geeft recht op een
uitkering wanneer men langer dan 52 weken achtereen arbeidsonge
schikt is. Na deze wachttijd kan men dus een uitkering krachtens de
AAW krijgen. Wel moet men na deze periode nog voor ten minste 25%
arbeidsongeschikt zijn. Het beoordelen van de mate van arbeidsonge
schiktheid van iemand is in veel gevallen geen gemakkelijke kwestie.
Het is dan ook niet zo, dat iemand die zich meldt voor een AWW-uit-
kering er op moet rekenen dat hij of zij na twee maanden reeds zijn
eerste uitkering tegemoet kan zien.
Hoe gaat nu zo'n aanvraag AAW. De
AAW wordt uitgevoerd door de
bedrijfsvereniging. Voor de land
bouw zijn dit de Agrarische Sociale
Fondsen (ASF). Men kan zich mel
den bij het ASF door het opsturen
van een meldingsformulier. Dit for
mulier is verkrijgbaar bij het post
kantoor. Dit is een vrij eenvoudig
formulier, waarop naam, adres, ge
boortedatum, enz. moeten worden
ingevuld. Een belangrijke vraag is
ook sinds wanneer u arbeidsonge
schikt bent. Vanaf deze datum begint
ook de wachttijd van 52 weken te
lopen.
Na deze eerste melding komt er een
buitendienstmedewerker van het
ASF langs voor het invullen van een
uitgebreider formulier. Daarna volgt
meestal een oproep om bij de arts
van het ASF te komen voor een me
disch onderzoek.
In de meeste gevallen moet het ASF
daarna advies inwinnen bij de Ge
meenschappelijke Medische Dienst
(GMD). De arts van deze diqnst kan
de aanvrager normaal oproepen.
Daarna brengt de arbeidsdeskundige
van de GMD een rapport uit wat
resulteert in het percentage arbeids
ongeschiktheid. De GMD adviseert
dit dan aan het ASF. Het ASF zal in
de meeste gevallen dit advies volgen
en beslist dan dus over de aanvraag.
De aanvrager krijgt hiervan bericht.
Wanneer men het niet eens is met
deze beslissing, dan is het mogelijk
hiertegen in beroep te gaan Dit moet
echter binnen één maand. Het is dus
zaak dat u zich tijdig laat informeren
of u wel of niet in beroep moet gaan.
Neem hiervoor even contact op met
de afdeling Voorlichting van uw or
ganisatie.
Uit bovenstaande zal het u duidelijk
zijn dat er nogal wat bij komt kijken
voordat op uw aanvraag is beslist.
Het is dan ook raadzaam dat u zich
tijdig laat informeren over de moge
lijkheid van de AAW en ook tijdig een
aanvraag indient. De wet schrijft voor
dat u een AAW-uitkering binnen 8
maanden na aanvang van de arbeids-
ongeschiksheid moet aanvragen.
Wanneer men zich aan deze termijn
houdt, dan is het mogelijk dat er be
slist en uitbetaald kan worden, wan
neer de uikering ingaat, dat is 52 we
ken na de aanvang van de arbeidson
geschiktheid.
D.A. Hollenga.
exploitatie is daarom een rechts
treeks belang van de werknemer,
(afgezien van aanspraken uit de so
ciale verzekeringen), waardoor aan
nemelijk is dat verleende borgtocht
uit dien hoofde kan zijn gegeven.
Toch spelen daarbij meer feiten een
rol.
et Hof 's Hertogenbosch over
woog in een soortgelijke kwestie dat
het wel voor de hand ligt dat een
aandeelhouder die een belang van
50% heeft in de vennootschap zich
borg stelt tot meerdere zekerheid
voor de terugbetaling door de ven
nootschap van een bankschuld;
maar dat het niet voor de hand ligt
dat een werknemer in de leeftijd van
belanghebbende (57 jaar) een zoda
nig belang bij de gang van zaken in
het bedrijf van zijn werkgever heeft,
dat hij zich voor een bedrijfsschuld
van zijn werkgever voor onbepaalde
tijd borg stelt voor een bedrag dat
een veelvoud vormt van zijn salaris.
Het Hof achtte een band met de
dienstbetrekking niet aanwezig, te
meer omdat niet twijfelachtig was
dat een direkteur/aandeelhouder
van een B.V., aanspraak had op een
uitkering krachtens de W.W. in geval
van onvrijwillig ontslag.
Het vorenstaande wil echter niet
zeggen dat nu in alle gevallen aftrek
als kosten uit dienstbetrekking zal
worden geweigerd. Van invloed zijn
daarbij o.a. de hoogte van de ver
leende borgtocht, de tijdsduur en het
als werknemer "verplicht" zijn als
borg op te treden.
Voorzover men als aandeelhouder-
borg wordt aangesproken is in het
algemeen het daarbij betaalde be
drag niet als vermogensverlies af
trekbaar. Een als aandeelhouder-
borg ontvangen éénmalige borg
tochtprovisie (een vergoeding voor
vermogensrisiko) is daarom een on
belaste bate.
Het bovengenoemde is niet van toe
passing op de aansprakelijkheid die
een lid van een Koöperatieve vereni
ging heeft voor de schulden van deze
vereniging. Het lidmaatschap is veel
al een gevolg van het ondernemers
schap van het lid en de aanspraken
die daaruit voortvloeien zijn dan
rechtstreeks bedrijfskosten.
Veerbeek
Omdat vanuit het bedrijfsleven meer
dere malen klachten zijn ontvangen
over het gedrag van' bepaalde han
delsbanken heeft het Algemeen Or
gaan Voedselvoorziening hierbij enige
adviezen over betalingsperikelen:
Bij het overboeken van gelden dient
men een verschil te maken tussen de
volgende tijdstippen: valuta datum,
boekdatum, meldingsdatum.
De valuteringsdatum is de datum
waarop gelden rentedragend c.q.
ophouden rentedragend zijn. Voor
de valutering van het betalingsver
keer renterekenen) hebben de
banken en de Post-, Cheque- en Gi
rodienst onderling afspraken ge
maakt: het valuteringsreglement. Dit
reglement laat aan de individuele
banken wel ruimte om in concurren
tie het minimum of een groter aantal
valuteringsdagen te berekenen. Men
kan bij een financiële instelling ver
antwoording vragen welke valute-
ringsregel zij hanteert en op welke
dag overboekingen rentedragend
zijn/ophouden rentedragend te zijn.
Sommige banken hanteren bij valu
tering standaard het minimum van
het valuteringsreglement van de Ne
derlandse Bankiersvereniging. Bij
normaal bankgiroverkeer betekent
dit dat het bedrag een dag voor
overboeking ophoudt rentedragend
te zijn, terwijl het een dag erna weer
begint rente te dragen.
De boekdatum-is de datum waarop
fysiek de handeling wordt uitge
voerd. Deze datum is niet van belang
voor het renterekenen.
De meldingsdatum is de dag waarop
de begunstigde op de hoogte ge
bracht wordt van de overboeking. De
tijdspanne tussen de handeling en de
melding aan de begunstigde is te
versnellen door gebruik te maken
van telefonische overboekingen.
Over de tijd dat U zelf op de hoogte
wordt gebraGht zijn afspraken te
maken met Uw bankier.
Omdat de Post-, Cheque- en Giro
dienst vooralsnog vasthoudt aan zijn
eigen betalingscircuit en slechts zeer
beperkte koppelingsmogelijkheden
toestaat vragen overboekingen tus
sen cliënten van banken enerzijds en
van de Post-, Cheque- en Girodienst
anderzijds extra tijd en valutadagen,
welke volledig ten goede komen van
de Post-, Cheque- en Girodienst.
"V olgens Andriessen wordt de soep
in Brussel niet zo heet gegeten als hij
wordt opgediend. Daarmee wilde hij
ons tijdens de algemene vergadering
van het KNLC wat geruststellen om
trent de voorstellen van de Europese
Kommissie over herziening van het
landbouwbeleid. Terecht worden van
alle kanten de kommissievoorstellen
onder vuur genomen. Zeker ook van
uit Nederland. Steeds duidelijker
wordt dat de voorstellen het EG-
landbouwbeleid als geheel op de tocht
zetten.
De sussende woorden van Andriessen
Het Landbouwschap en de ministeries van Landbouw.
Justitie en Volksgezondheid en Milieuhygiëne gaan op 15
december a.s. praten over een kollektieve regeling om
veehouders schadeloos te stellen die ten onrechte zijn
verdacht van het gebruik van verboden hormoonprepa
raten. De betrokken bewindslieden zijn er nu in principe
mee akkoord dat er zo'n schaderegeling komt.
Het Landbouwschap heeft van het begin af aan aange
drongen op een algemene regeling voor het vergoeden
van de geleden schade. Dit om te voorkomen dat iedere
gedupeerde veehouder zelf een kostbaar en tijdrovend
proces tegen de staat moet aanspannen. Volgens een in
augustus uitgevoerde inventarisatie van het Landbouw
schap bedraagt de totale schade circa 2 miljoen. Er zijn
50 bedrijven bij
betrokken.
daar de risiko's van verschuiving naar
andere produkten in akkerbouw of
veehouderij nog niet doorgedrongen.
Intussen is deze week de landbouw
begroting al aan de orde in de Tweede
Kamer. Het is een uitgebreide begro
ting, na de extra bezuinigingsronde
van ruim 30 miljoen gulden. Als we
zien hoe juist op vitale onderdelen als
Voorlichting, Kultuurtechnische
werken en O. S.-fonds bezuinigd
wordt, blijken alle mooie woorden in
de regeringsverklaring over verster
king van de konkurrentiekracht van
de agrarische sektor geen echte be
tekenis te bezitten. Men gaat immers
rustig door met uitholling van een
beleid, gericht op versterking van
waren in feite maatgevend voor zijn
rede, waarin toch weinig vertrouwen
in de eigen ideeën van de Kommissie
doorklonk. Ik kan me dan ook niet
aan de indruk onttrekken, dat An
driessen zelf eigenlijk een heel ander
beleid zou willen voeren. Daarmee
wordt het Kommissieplan tot herzie
ning van het Europees Landbouwbe
leid er natuurlijk niet geloofwaardi
ger op.
Deze week hebben we ook minister
president Van Agt, vóór zijn vertrek
naar de Euro-top in Londen, nog eens
duidelijk gemaakt welke grote belan
gen voor onze boeren en tuinders en
dus voor de Nederlandse ekonomie
als geheel op het spel staan.
Wat de graan voorstellen betreft be
speur ik op het ministerie van L.and-
bouw nog steeds de neiging om niet te
veel problemen met verlaging van de
graanprijzen te hebben. Blijkbaar zijn
produktieve sektoren als landbouw,
terwijl ook de lasten die op het be
drijfsleven drukken blijven toenemen.
Zowel via hogere belastingen, als via
de voortdurend veel te hoge rentes
tand.
Ook na de behandeling van de rege
ringsverklaring in de Tweede Kamer,
blijft daarom het regeringsbeleid
uiterst ongeloofwaardig. De politici
in Den Haag lijken niet bij machte
tot een belangrijke ombuiging van de
overheidsuitgaven te kunnen komen.
Dat betekent dat de wal het schip
straks wel zal moeten keren. Meer
werkloosheid en sterkere aantasting
van de kollektieve voorzieningen dan
nodig is, zullen er het gevolg van zijn.
Voor land- en tuinbouw zullen we
moeten rekenen met een voortgaande
stagnatie van de afzetontwikkelingen
op de binnenlandse markt. Omdat we
zo reeël moeten zijn niet met een
voortgaande sterke toename van de
export te rekenen, zal het zaak zijn
ons beleid wat meer af te stemmen op
stabilisatie van de huidige produk-
tieomvang. Dat geldt in feite voor alle
belangrijke produkten als graan, sui
kerbieten, aardappelen, melk, var
kensvlees en pluimveeprodukten.
Voor boer en tuinder zal het meer dan
ooit van belang worden dat het aan
bod wat achterblijft bij de koop
krachtige vraag in binnen- en buiten
land' waardoor de prijzen in de lift
blijven.
LUTEIJN
Het I.M.A.G. heeft weer de samen
gestelde indexcijfers voor de bouw
kosten in de boerderijbouw (basis
februari 1970 100) berekend. Het
betreft hier het cijfer voor een pakket
bestaande uit een stenen ligboxenstal
voor 90 melkkoeien, dat naar de
mening van de samenstellers be
schouwd kan worden als het op dit
moment gemiddeld in Nederland
gebouwde pakket.
Deze cijfers zijn voor de maand ok
tober 1981
loon 1)
materiaal 1)
loon materiaal 2)
317.1
205,6
242,5
1exklusief BTW
2) inklusief 18% BTW
(Het IMAG kan niet aansprakelijk
gesteld worden voor een verkeerd
gebruik van bovengenoemde cijfers).
3