Wie be Boersma, boeren autocoureur, stopt met racen Het bedrijf Kostprijsverlaging Race-karrière Steun van de familie Einde van de karrière? 1981: Suksesjaar Gevaarlijk? "Ik vind het mooi op de baan, maar ik ben ook blij wanneer ik weer thuis ben", aldus Wiebe Boersma. Samen met zijn broer Tjisse runt hij een veehouderijbedrijf in het Friese Oostrum onder de rook van Dokkum. De twee broers hebben een maatschap met hun vader, die zich volgend jaar uit het bedrijf terugtrekt. Daarnaast heeft Wiebe een bijzondere hobby, namelijk autoracen. Hij doet dit niet zonder sukses, maar heeft onlangs besloten hiermee te stoppen. Voordat het zover is, wilden wij graag een gesprekje met hem hebben. Want gewoon is het niet: een boer die behalve op zijn bedrijf op alle racebanen in binnen- en buiten land is te vinden. De Boersma's beschikken momen teel over ruim 50 hektare grasland. Wanneer de ruilverkaveling hier echter is afgerond, blijft daar een paar hektare minder van over. Z!e raken nogal wat laaggelegen perce len kwijt, die voorbestemd zijn tot "fügeltsje-lan", land dus dat aan be- heersvoorwaarden moet gaan vol doen. Ze krijgen daar wel hoger ge punt land voor in de plaats, maar de broers zijn er niet gelukkig mee. "Dit land was vooral in droge zomers beste weide", volgens Tjisse. Een in 1974 gebouwde ligboxenstal huisvest hier zo'n 120 melk- en kalfkoeien. De stal bevalt goed, maar we zouden een aantal zaken nu anders aanpakken, zeggen de Boersma's. "We hebben een dichte vloer en ge scheiden mestbewaring, omdat de voorlichting en de klauwverzorger toen nog wat huiverig waren voor roosters. We zouden nu uiteraard een roostervloer nemen, maar dat veranderen we nu niet meer. Wel gaan we de gescheiden bewaring ve randeren in een mengmestsysteem met een mestsilo. De vaste mest bij het oude systeem wordt niet goed afgescheiden, zodat het helemaal uitdrijft en moeilijk te verwerken is. De keerbuis die achter de boxen zit is nodig voor de stevigheid in de kon- struktie, anders ging die er ook uit. We hebben nu een aantal boxen op gevuld met Vliebotegels, wat goed voldoet en we zijn van plan dat ook met de andere boxen te doen". Men streeft hier naar een optimali sering Van de graslandproduktie, om zoveel mogelijk de krachtvoeraan- koop te beperken. De melkproduktie ligt met 5800 kilo per koe op een goed niveau. De Boersma's passen nu voor het tweede jaar volledige zomerstalvoedering toe met een op- raapdoseerwagen. Dit systeem be valt goed en geeft hier een konstan- tere produktie dan voorheen. Op de vraag of de doseerwagen niet erg duur is in onderhoud zegt Wiebe: "Je moet zo'n wagen op tijd door- smeren en er moeten wel eens lagers en dergelijke vervangen worden, maar dat kunnen we zelf wel. Deze wagen draait nu voor het vierde sei zoen en deze winter gaat'ie weer op de helling voor het volgende seizoen. Als je de kosten binnen de perken wilt houden, moet je lang met zo'n machine toe en dat kan als je zelf behoorlijk technisch inzicht hebt en de machine goed onderhoudt". Voor de komende jaren is het drukken van de kostprijs het beste middel om een goed inkomen te behalen, volgens de broers. En dan nu hét onderwerp wasvoor we in de eerste plaats kwamen. "Wiebe Boersma is de ontdekking van 4iet jaar" schreven motorsport bladen de afgelopen zomer. Hoe komt deze veehouder uit Oostrum zo ver, dat er zo over hem geschreven wordt? kend was. "Op een gegeven moment raakte ik in een slip, maar draaide precies 360 graden zodat ik weer mooi achter hem.aan kon rijden... Die Belgen keken eerst al vreemd op, dat zo'n boer uit het noorden naar het zuiden kwam; maar helemaal toen bleek dat hij ook nog kon auto rijden". Daarna werd Wiebe verder opgeleid in Zandvoort bij Rob Slo- temaker en kreeg eerst z'n nationale en daarna z'n internationale licentie. Boersma in de bocht Het begon vier jaar geleden toen Sjoerd Boersma uit Morra, die voor OK racede, Wiebe vroeg of hij niet eens als assistent mee wilde naar de circuits om tijdschema's bij te hou den en dergelijke. Wiebe wilde wel en zat al gauw ook wel eens in een formule-wagen. Hij besloot om een kursus te volgen, die in België werd Toen moest er natuurlijk geraced worden. Wiebe kocht een oude For mule V 1300 van Sjoerd Boersma, maar al gauw bleek, dat dit geen sukses was; halverwege een race zat hij met een opgeblazen motor. Daarna kwam de Formule Ford 2000, waar Wiebe lange tijd mee zou rijden. "In die tijd ontmoette ik Cor- Nu Boersma stopt krijgt hij weer meer tijd voor het bedrijf. gehouden. Toen Wiebe daar kwam was het toevallig licentie-dag. Hij mocht met een instrukteur een rondje over het circuit maken, eerst in een toerwagen en daarna in een formule-wagen, de instrukteur voor op en Wiebe er achteraan. "We re den eerst langzaam, maar de in strukteur ging elk rondje sneller, dus ik ging ook steeds sneller" vertelt Wiebe, alsof dat heel vanzelfspre- rie Hoeks, een Rotterdamse, die hier vlakbij in Ee kwam wonen. Zij wou wel eens mee naar een wedstrijd", vertelt Wiebe en vanaf die tijd is zij een onmisbare steun in mijn race- karrière, ze spreekt alle talen, regelt de inschrijvingen, houdt mijn tijd schema's bij en nog veel meer. Corrie is nu dan ook sekretaresse van de EFDA (Europian Formule Drivers Association)." volgende morgen verder kon. Maar ik remde wel vijftig meter eerder in de bewuste bocht. Je neemt dus wel risiko's maar dat doe je ook, wanneer je in een auto aan het normale ver keer deelneemt". "De kombinatie boer-coureur kon ik alleen waarmaken, dankzij de steun van mijn familie en Corrie", zegt Wiebe, "hoewel m'n familie liever zag, dat ik er mee ophield. Als ik een éénmansbedrijf had zou het niet kunnen. Vakantie neem ik niet, ik besteed al mijn vrije uren aan de race-sport". Begin oktober was in de kranten te lezen dat Wiebe ophield met racen. Niet dat de Oostrumse boerenzoon het zo graag wil, maar het ontbreken van financiën noodzaakt tot die stap. "Een triest einde van een race-kar rière die dit jaar veel hoogtepunten telde", schreven de bladen. "Inderdaad", zegt Wiebe, "het kost me teveel en de ekonomische situatie verslechtert ook hier. Ik had dit jaar veel sukses, maar als ik een volgend jaar weer mee zou doen, wil ik het nog beter doen. Ik geloof, dat ik he lemaal aan de top zou kunnen ko men maar dan moet ik beter mate riaal hebben en dat kost geld. Ik wil niet een tweede seizoen tegen de top-drie aanhangen, daarvoor kost het teveel tijd en geld. We hebben wel een aantal sponsors, maar er moet nog een goede sponsor bij en dat is ons niet gelukt". Corrie laat stapels verzoeken om sponsoring zien en evenzovele afwijzingen. Wiebe heeft wel een aanbieding uit Engeland gekregen om Formule 3 te rijden, maar dan zou hij het boer zijn moeten opgeven en zover is hij nog niet. De kosten van het rijden in Formule 1, 2 en 3 wagens lopen dan ook in de miljoenen. Het racen van Wiebe kostte afgelopen jaar 28.000 gulden. "Daarbij zijn we dan ook zeer zuinig met het geld omgegaan, we namen bijvoorbeeld een caravan mee naar de circuits, in plaats van in een hotel te kruipen", vult Wiebe aan. Wiebe Boersma achter het veel Stuggere stuurwiel van z'n trekker Wiebe Boersma hoopt nog eens een sponsor te vinden en dan het liefst uit de Friese zuivel. Zo zou hij als am bassadeur van zijn eigen produkt kunnen optreden. "Ja", zegt Wiebe, "daar zou ik alles voor aan de kant zetten KSM Tot het vorige seizoen heeft Wiebe alles uit eigen zak betaald, maar daarna zijn er sponsors gekomen. "We beslqten aan alle races mee te doen. Als ik op het circuit kwam, liet het coureurs-wereldje me echt mer ken dat ik in hun ogen maar een boerenkinkel was en dit seizoen zou ik ze eens wat laten zien". Dat is ook gelukt; het afgelopen jaar is Wiebe in de internationale races steeds bij de eerste tien geëindigd. "Journalisten keken er vreemd van op, wanneer ik hen vertelde dat ik boer was". Met zijn driejaar oude auto met de eerste motor er nog in ("andere coureurs rijden soms met hun derde motor in één jaar") werd hij vijfde in het Duitse Golden Lion- en het Bene- luxkampioenschap en vierde in het eindklassement van de Formule Ford 2000. "Voor dit laatste klasse ment had ik derde kunnen worden, maar een aantal jongens hebben mij, toen ik een bedreiging voor hen werd, van de baan geramd, terwijl ik ook nog een opgeblazen motor kreeg. Tijdens de laatste race in Zandvoort moest ik toen met een gehuurde, slecht afgestelde auto achterin starten". Tijdens die race heeft Wiebe het zelfs gepresteerd om nog van de vijfde naar de vierde plaats op te klimmen. De gevaren in de race-sport vallen wel mee in de Formule Ford 2000, vindt Wiebe. "De Formule-1 wagens zijn gevaarlijk, die hebben 1 pk per kilo gewicht en daar komen wij lang niet aan toe. Mijn wagen weegt on geveer 450 kilogram en heeft 160 pk's. Bovendien wordt er erg veel aandacht besteed aan de beveiliging; ik zit met een driedubbel geïsoleerd pak in zes riemen, de auto heeft een veiligheidsframe, is tegen brand be veiligd en de tank kan niet explode ren. Eén keer deden mijn remmen het niet en knalde ik met een snel heid van 240 kilometer tegen de vangrail. Daar heb ik van geleerd, ik wil nu zelf de auto van te voren kon- troleren. Een aantal kollega's hebben mijn auto toen opgelapt, zodat ik de 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 12