LANDBOUWTREKKER We moeten het hoofd koel houden Veel jongeren keken over de grens! VERZEKERINGEN f. den hollanderln. lO tel: OIIOO- 24000 Vallende bladeren; veiligheid voor alles De vorige maal hebben wij het nieuwe bonus-malus systeem voor per sonenauto's onder de loupe genomen en ons ongenoegen uitgesproken over de manier waarop dit alles aan de verzekerden wordt gepresen teerd. In wezen zijn al deze wijzigingen en veranderingen een gevolg van de ekonomische recessie. Het gaat slechter in de bedrijven. Ook ver zekeraars zien hun produktie afnemen. Dat mag niet want de gehele organisatie en met name de personele bezetting is gebaseerd op groei. Neemt de produktie af dan zien we de kosten per eenheid stijgen. Dit verschijnsel doet zich zeker niet alleen in de automobielbranche voor. In tal van verzekeringsbranches is een honger naar nieuwe pro duktie ontstaan. Vandaar ook dat men telkens weer nieuwe verzeke ringsbranches kreëert om aldoende langs een ander kanaal toch aan produktie/premiegroei te komen. Overigens verdwijnen de nieuwe kreaties net zo snel als ze gekomen zijn. Een mooi voorbeeld daarvan is de zgn. kortlopende arbeidsonge schiktheidsverzekering (A.O.V.). Het is inderdaad zo, dat, wanneer je een echte A.O.V. wil hebben met een looptijd tot 60 of 65 jaar er dan een fors bedrag aan premie op tafel moet komen. Welnu de kortlopende A.O.V. van 2 of 5 jaar moest uiter aard veel minder premie kosten maar je had er dan ook nauwelijks wat voor. En ziet de mensen zijn dan toch weer slimmer als soms gedacht wordt. Ze luisteren naar een goed minstens 1% omhoog moeten. De vrijwillig verzekerden zullen in 1982 vast ook weer een hogere premienota ontvangen. Aan deze kostenstijgin gen schijnt geen enkele regering een halt te kunnen toeroepen. De één vindt, dat de specialisten veel te veel verdienen; de ander vindt de orga nisatie in de ziekenhuizen veel te omvangrijk. Maar ja als we er onge lukkigerwijze terecht komen willen we wel een goede verzorging, een prima begeleiding en de beste spe cialisten. Jawel en dat is dan toch het minste watje een ziek mens kan ge ven. advies en derhalve is deze kortlo pende A.O.V. van de baan. Zo zijn er tal van halfslachtige verzekerings- vormen in de handel gebracht, waarvan de één in alle stilte ver dween en de ander toch uitgroeide tot een flinke gans (geen lelijke eend). Grote premie-honger Kort en goed het handelen vandaag aan de dag wordt ingegeven door premiehonger of anders gezegd door angst onvoldoende van de te verde len koek binnen te krijgen. Nu is angst altijd al een slechte raadgeef ster geweest. Het gezegde "de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest" is in vele opzichten van toe passing; ook in andere takken van het bedrijfsleven. Op gevaar af, dat wij voor een zwartkijker worden aangezien willen wij dit keer tegen de gang van zaken in de ziekte-kostenwereld aanschop pen. Overigens op een wat andere wijze als de Konsumentenbond doet in een speciale uitgave van oktober 1981. Het is echter wel zo, dat de ziekte kostenverzekeraars nog grotere pre miehonger hebben dan de automo bielverzekeraars. De problemen sta pelen zich op wat betreft de steeds stijgende kosten in ziekenhuizen, specialistenhulp etc. De premie's blijven stijgen. De ziekenfondspre mie voor verplicht verzekerden zal Jongeren Maar goed; de lasten worden te zwaar. De ziektekostenverzekeraars zitten bovendien met het gevaar van vergrijzing, want de mensen worden steeds ouder. En met het ouder wor den nemen de ziekte-risiko's toe en zo belandt men in de vicieuze cirkel. Tegen het vergrijzingsgevaar is maar één wapen nl. trachten zoveel moge lijk jongeren in het verzekeringspak ket te krijgen. En hoe doe je dat; door de jongeren een leeftijdskorting toe te kennen. Inderdaad hebben een aantal ziektekostenverzekeraars naar dit wapen gegrepen. Daar ful mineert de Konsumentenbond op on genuanceerde wijze tegen en o.i. te recht. Dit is een bijzonder slecht wa pen omdat geen enkele ziektekosten verzekeraar het kan verdragen, dat zijn bestand wordt uitgehold door er jongeren uit te halen. Gevolg is, dat men min of meer ge dwongen wordt ook een leeftijds korting in te voeren. Gevolgd daar van is, dat de premie voor de oude ren omhoog zal moeten; immers het totale premiebudget moet er wel ko men. En dat de ouderen, die hun leven lang al de volle premie hebben betaald, het gelag (de k'onkurren- tiestrijd) moeten gaan betalen is in derdaad een zeer slechte zaak. Nu hebben de ziekte-kostenverzekeraars zich al tegen de aanval van de Kon sumentenbond teweer gesteld, doch Sinds de oprichting van de Stichting Uitwisseling en Studiereizen voor het platteland, hebben meer dan 7.000 jongeren via' de Stichting Uit wisseling een stageplek in het bui tenland gevonden. Dit blijkt o.m. uit het onlangs ver schenen verslag over de jaren 1979 en 1980. In dit verslag wordt uitgebreid inge gaan op de veranderingen die de af gelopen jaren hebben plaatsgevon den. Dit heeft geresulteerd in een be leidsplan waarin nieuwe taken zijn opgenomen op het gebied van artikel 50 van het verdrag van Rome. Dit artikel beoogt het vrije verkeer van jonge werknemers binnen de Ge meenschap te bevorderen. Verder wordt voorgesteld de struktuur zo danig te wijzigen dat de betrokken heid van gastgezinnen en oud-deel nemers worden vergroot. Ook worden in het verslag verschil lende projekten beschreven, zoals stageprogramma's met de Verenigde Staten, Canada, Sri Lanka, Polen en Japan. De Lange dat is o.i. een vrij zwakke argumen tatie. Wat ze nl. niet schrijven en daar gaat het nu om, is dat men over de rug van kollega verzekeraars pro beert zijn portefeuille te verjongen. Wat doet hetZ.H.V.? De Ver. voor Ziekenhuisverpleging "Zuid en Noord" (Z.H.V.) waarme de wij een prima samenwerking hebben en waarvoor wij ons sterk maken om zoveel mogelijk verze kerden onder te brengen, wordt uiteraard ook met deze praktijken gekonfronteerd. Wat het bestuur van de Z.H.V. daartegen gaat doen is ons op dit moment niet bekend. Uiter aard zal de Z.H.V. attent moeten blijven op de mogelijkheid, dat an dere ziektekostenverzekeraars jon geren uit het bestand van de Z.H.V. gaan wegkopen via een lagere pre mie. Dat die jongeren dan op oudere leeftijd een veel hogere premie moe ten betalen zal ze op dit moment mogelijk een zorg zijn. Toch menen wij van deze plaats de jongere verze kerden te moeten waarschuwen niet zonder meer af te gaan op het zoet gefluister. Denk erom, dat je jong zijnde, ook ouder wordt. Wie dan weer leeft, wie dan weer zorgt kan wel eens lelijk aankomen. Wat het Z.H.V. beleid betreft dach ten wij, dat men het hoofd koel moet houden. Paniek voetbal heeft nog nooit tot goede resultaten geleid. De Z.H.V. is een zeer gezonde en ver trouwde organisatie in onze regio. Met goede voorwaarden, gunstige premie's en een rustig beleid is meer te bereiken dan met een ongezonde produktiejacht. Men behoeft niet groot te zijn of te worden om een gezonde organisatie te zijn. Integen deel, zouden wij willen zeggen want in de verzekeringswereld, maar ook daarbuiten, zien we juist het omge keerde nl. hoe groter hoe duurder. Een prima werkende regionale verze keraar zal altijd winnen van een lan delijk werkende maatschappij. Van daar, dat wij zo hechten aan een zelf standig werkende Z.H.V. in onze re gio. Dat moet zo blijven. de L. Visscher Het is volop herfst. De donkere kleuren overheersen weer; rood en bruin. Mooi maar een beetje triest, vinden wij. En dan die regen. Een naargeestige zaak. En de bladeren maar vallen. Als we uit het raam de straat inkijken zien we een geel bruine massa die door de regen flink nat gehouden wordt en waar je een schuiver op maken kunt waarop ze bij een shpschool nog jaloers op zouden zijn. Het is dan ook maar het verstandigst, vooral als men in een bosrijke omgeving woont, de snelheid wat aan te passen. Ook de slik op onze polderwegen heeft al menig automobilist in de sloot doen belanden. Kortom, dit is het jaargetijde bij uitstek om te rade te gaan bij de moeder van de porceleinkast. Veiligheid voor alles Ook de Nederlandse Vereniging van Automobiel assuradeuren vindt dat. Men heeft speciaal met het oog op de herfst en de komende winter een folder het licht doen zien met een aantal nuttige wenken voor veilig autorijden. We hebben er zelfs over gedacht om een aantal folders af te nemen en deze toe te zenden aan verzekerden die een schadegeval meldden. Het zou echter een beetje belerend overkomen, vonden wij, en bovendien als mosterd na de maal tijd. Teveel gericht op de groep waarbij het kwaad al geschied is. Daarom willen wij er langs deze weg aandacht aan besteden. Ter lering van allen. De folder besteedt aandacht aan twee hoofdzaken nl. de konditie van de auto en het rijgedrag van de be stuurder. Ook al gaat uw auto regel matig voor kontrole naar de garage dan nog is dat geen garantie dat uw voertuig steeds in optimale konditie is. U zult bv. zelf even moeten kon- troleren of het anti-vriesgehalte van het koelsysteem nog voldoende is. Of er anti-vries in het water van de rui- tensproeiers moet en of de wisser- bladen nog wel in orde zijn. Ook de profieldiepte van uw banden kunt u gemakkelijk zeifin de gaten houden. En als u dan olie laat verversen laat dan ook meteen het remsysteem kontroleren en de accu, zodat u niet met pech onderweg te maken krijgt. Want ook hierdoor zijn al vele scha degevallen ontstaan. En als u onder weg bent, spreekt het vanzelf dat u uw ruiten regelmatig goed schoon houdt. Ook de verlichting van de auto is een belangrijk punt. Nog te vaak komen wij mensen tegen die blijkbaar te zuinig zijn om hun ver lichting te ontsteken. Het gaat er niet om uzelf te belichten, maar laat uw licht schijnen om gezien te worden. De belangrijkste faktor Zoals wij al vaak betoogden, in het hele spel blijkt de bestuurder de be langrijkste faktor en zijn rijgedrag is doorslaggevend. Ook hiervoor zijn nog wel wat tips te geven, alhoewel het allemaal zaken zijn die u zelf ook zou kunnen bedenken. Zo is b.v. op tijd vertrekken verre te verkiezen boven het steeds verder intrappen van het gaspedaal. En als u, ondanks het feit dat u met aange paste snelheid rijdt (uiteraard) toch moet remmen doe het dan beheerst en pompend. Zorg ervoor dat u niet onverwacht moet uitwijken want dan is de kans op een slip al zeer groot. Ook voldoende afstand houden kan het "in elkaar schuiven" van een aantal auto's voorkomen. U ziet, al lemaal dingen die u zelf wel weet. Het is alleen zaak er altijd van be wust te zijn. Daarmee kunt u veel ellende voorkomen. Visscher Zo ongeveer ziet de landbouw trekker eruit, als je de bouwplaat die Het Kleine Loo heeft laten maken goed in elkaar knutselt. "Zo ongeveer", want de maker van het gefotografeerde exem plaar is niet erg nauwkeurig ge weest. Hij heeft de voorwielen verwisseld, zodat het profiel van de banden nu de verkeerde kant opwijst. Vergelijk maar met de achterwielen. Maar afgezien van dat foutje, dat de thans gewaar schuwde lezer natuurlijk weet te vermijden, is het een fraai werk stukje geworden. De ontwerper van de bouwplaat heeft ervoor gezorgd, dat er geen gebruik hoeft te worden gemaakt van spelden, lucifers, lege closetrollen of wat dies meer zij. Wie zorg vuldig te werk gaat, ziet onder zijn of haar bezige handen een trekker ontstaan met wielen die aan hun papieren assen echt rol len. Dit ter introduktie van deze bouwplaat. Bestellingen zijn na tuurlijk mogelijk, maar per plaat dient dan vijf gulden te worden betaald. Bestel als volgt; maak vijf gulden (of een veelvoud daarvan, al naar gelang het aantal platen dat wordt verlangd) over op postgi rorekening 53.66.16 van de Stichting Public Relations Land en Tuinbouw te 's-Gravenhage en vermeld daarbij "bouwplaat landbouwtrekker". 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 7