LANDBOUWTREKKER
We moeten het hoofd koel houden
Veel jongeren keken over de
grens!
VERZEKERINGEN
f. den hollanderln. lO
tel: OIIOO- 24000
Vallende
bladeren;
veiligheid
voor alles
De vorige maal hebben wij het nieuwe bonus-malus systeem voor per
sonenauto's onder de loupe genomen en ons ongenoegen uitgesproken
over de manier waarop dit alles aan de verzekerden wordt gepresen
teerd. In wezen zijn al deze wijzigingen en veranderingen een gevolg van
de ekonomische recessie. Het gaat slechter in de bedrijven. Ook ver
zekeraars zien hun produktie afnemen. Dat mag niet want de gehele
organisatie en met name de personele bezetting is gebaseerd op groei.
Neemt de produktie af dan zien we de kosten per eenheid stijgen.
Dit verschijnsel doet zich zeker niet alleen in de automobielbranche
voor. In tal van verzekeringsbranches is een honger naar nieuwe pro
duktie ontstaan. Vandaar ook dat men telkens weer nieuwe verzeke
ringsbranches kreëert om aldoende langs een ander kanaal toch aan
produktie/premiegroei te komen.
Overigens verdwijnen de nieuwe
kreaties net zo snel als ze gekomen
zijn. Een mooi voorbeeld daarvan is
de zgn. kortlopende arbeidsonge
schiktheidsverzekering (A.O.V.). Het
is inderdaad zo, dat, wanneer je een
echte A.O.V. wil hebben met een
looptijd tot 60 of 65 jaar er dan een
fors bedrag aan premie op tafel moet
komen. Welnu de kortlopende
A.O.V. van 2 of 5 jaar moest uiter
aard veel minder premie kosten
maar je had er dan ook nauwelijks
wat voor. En ziet de mensen zijn dan
toch weer slimmer als soms gedacht
wordt. Ze luisteren naar een goed
minstens 1% omhoog moeten. De
vrijwillig verzekerden zullen in 1982
vast ook weer een hogere premienota
ontvangen. Aan deze kostenstijgin
gen schijnt geen enkele regering een
halt te kunnen toeroepen. De één
vindt, dat de specialisten veel te veel
verdienen; de ander vindt de orga
nisatie in de ziekenhuizen veel te
omvangrijk. Maar ja als we er onge
lukkigerwijze terecht komen willen
we wel een goede verzorging, een
prima begeleiding en de beste spe
cialisten. Jawel en dat is dan toch het
minste watje een ziek mens kan ge
ven.
advies en derhalve is deze kortlo
pende A.O.V. van de baan. Zo zijn er
tal van halfslachtige verzekerings-
vormen in de handel gebracht,
waarvan de één in alle stilte ver
dween en de ander toch uitgroeide
tot een flinke gans (geen lelijke
eend).
Grote premie-honger
Kort en goed het handelen vandaag
aan de dag wordt ingegeven door
premiehonger of anders gezegd door
angst onvoldoende van de te verde
len koek binnen te krijgen. Nu is
angst altijd al een slechte raadgeef
ster geweest. Het gezegde "de mens
lijdt het meest door het lijden dat hij
vreest" is in vele opzichten van toe
passing; ook in andere takken van
het bedrijfsleven.
Op gevaar af, dat wij voor een
zwartkijker worden aangezien willen
wij dit keer tegen de gang van zaken
in de ziekte-kostenwereld aanschop
pen. Overigens op een wat andere
wijze als de Konsumentenbond doet
in een speciale uitgave van oktober
1981.
Het is echter wel zo, dat de ziekte
kostenverzekeraars nog grotere pre
miehonger hebben dan de automo
bielverzekeraars. De problemen sta
pelen zich op wat betreft de steeds
stijgende kosten in ziekenhuizen,
specialistenhulp etc. De premie's
blijven stijgen. De ziekenfondspre
mie voor verplicht verzekerden zal
Jongeren
Maar goed; de lasten worden te
zwaar. De ziektekostenverzekeraars
zitten bovendien met het gevaar van
vergrijzing, want de mensen worden
steeds ouder. En met het ouder wor
den nemen de ziekte-risiko's toe en zo
belandt men in de vicieuze cirkel.
Tegen het vergrijzingsgevaar is maar
één wapen nl. trachten zoveel moge
lijk jongeren in het verzekeringspak
ket te krijgen. En hoe doe je dat; door
de jongeren een leeftijdskorting toe
te kennen. Inderdaad hebben een
aantal ziektekostenverzekeraars
naar dit wapen gegrepen. Daar ful
mineert de Konsumentenbond op on
genuanceerde wijze tegen en o.i. te
recht. Dit is een bijzonder slecht wa
pen omdat geen enkele ziektekosten
verzekeraar het kan verdragen, dat
zijn bestand wordt uitgehold door er
jongeren uit te halen.
Gevolg is, dat men min of meer ge
dwongen wordt ook een leeftijds
korting in te voeren. Gevolgd daar
van is, dat de premie voor de oude
ren omhoog zal moeten; immers het
totale premiebudget moet er wel ko
men. En dat de ouderen, die hun
leven lang al de volle premie hebben
betaald, het gelag (de k'onkurren-
tiestrijd) moeten gaan betalen is in
derdaad een zeer slechte zaak. Nu
hebben de ziekte-kostenverzekeraars
zich al tegen de aanval van de Kon
sumentenbond teweer gesteld, doch
Sinds de oprichting van de Stichting
Uitwisseling en Studiereizen voor
het platteland, hebben meer dan
7.000 jongeren via' de Stichting Uit
wisseling een stageplek in het bui
tenland gevonden.
Dit blijkt o.m. uit het onlangs ver
schenen verslag over de jaren 1979
en 1980.
In dit verslag wordt uitgebreid inge
gaan op de veranderingen die de af
gelopen jaren hebben plaatsgevon
den.
Dit heeft geresulteerd in een be
leidsplan waarin nieuwe taken zijn
opgenomen op het gebied van artikel
50 van het verdrag van Rome. Dit
artikel beoogt het vrije verkeer van
jonge werknemers binnen de Ge
meenschap te bevorderen. Verder
wordt voorgesteld de struktuur zo
danig te wijzigen dat de betrokken
heid van gastgezinnen en oud-deel
nemers worden vergroot.
Ook worden in het verslag verschil
lende projekten beschreven, zoals
stageprogramma's met de Verenigde
Staten, Canada, Sri Lanka, Polen en
Japan.
De Lange
dat is o.i. een vrij zwakke argumen
tatie. Wat ze nl. niet schrijven en
daar gaat het nu om, is dat men over
de rug van kollega verzekeraars pro
beert zijn portefeuille te verjongen.
Wat doet hetZ.H.V.?
De Ver. voor Ziekenhuisverpleging
"Zuid en Noord" (Z.H.V.) waarme
de wij een prima samenwerking
hebben en waarvoor wij ons sterk
maken om zoveel mogelijk verze
kerden onder te brengen, wordt
uiteraard ook met deze praktijken
gekonfronteerd. Wat het bestuur van
de Z.H.V. daartegen gaat doen is ons
op dit moment niet bekend. Uiter
aard zal de Z.H.V. attent moeten
blijven op de mogelijkheid, dat an
dere ziektekostenverzekeraars jon
geren uit het bestand van de Z.H.V.
gaan wegkopen via een lagere pre
mie. Dat die jongeren dan op oudere
leeftijd een veel hogere premie moe
ten betalen zal ze op dit moment
mogelijk een zorg zijn. Toch menen
wij van deze plaats de jongere verze
kerden te moeten waarschuwen niet
zonder meer af te gaan op het zoet
gefluister. Denk erom, dat je jong
zijnde, ook ouder wordt. Wie dan
weer leeft, wie dan weer zorgt kan
wel eens lelijk aankomen.
Wat het Z.H.V. beleid betreft dach
ten wij, dat men het hoofd koel moet
houden. Paniek voetbal heeft nog
nooit tot goede resultaten geleid. De
Z.H.V. is een zeer gezonde en ver
trouwde organisatie in onze regio.
Met goede voorwaarden, gunstige
premie's en een rustig beleid is meer
te bereiken dan met een ongezonde
produktiejacht. Men behoeft niet
groot te zijn of te worden om een
gezonde organisatie te zijn. Integen
deel, zouden wij willen zeggen want in
de verzekeringswereld, maar ook
daarbuiten, zien we juist het omge
keerde nl. hoe groter hoe duurder.
Een prima werkende regionale verze
keraar zal altijd winnen van een lan
delijk werkende maatschappij. Van
daar, dat wij zo hechten aan een zelf
standig werkende Z.H.V. in onze re
gio. Dat moet zo blijven.
de L.
Visscher
Het is volop herfst. De donkere kleuren overheersen weer; rood en
bruin. Mooi maar een beetje triest, vinden wij. En dan die regen. Een
naargeestige zaak. En de bladeren maar vallen. Als we uit het raam de
straat inkijken zien we een geel bruine massa die door de regen flink nat
gehouden wordt en waar je een schuiver op maken kunt waarop ze bij
een shpschool nog jaloers op zouden zijn.
Het is dan ook maar het verstandigst, vooral als men in een bosrijke
omgeving woont, de snelheid wat aan te passen.
Ook de slik op onze polderwegen heeft al menig automobilist in de sloot
doen belanden. Kortom, dit is het jaargetijde bij uitstek om te rade te
gaan bij de moeder van de porceleinkast.
Veiligheid voor alles
Ook de Nederlandse Vereniging van
Automobiel assuradeuren vindt dat.
Men heeft speciaal met het oog op de
herfst en de komende winter een
folder het licht doen zien met een
aantal nuttige wenken voor veilig
autorijden. We hebben er zelfs over
gedacht om een aantal folders af te
nemen en deze toe te zenden aan
verzekerden die een schadegeval
meldden. Het zou echter een beetje
belerend overkomen, vonden wij, en
bovendien als mosterd na de maal
tijd. Teveel gericht op de groep
waarbij het kwaad al geschied is.
Daarom willen wij er langs deze weg
aandacht aan besteden. Ter lering
van allen.
De folder besteedt aandacht aan
twee hoofdzaken nl. de konditie van
de auto en het rijgedrag van de be
stuurder. Ook al gaat uw auto regel
matig voor kontrole naar de garage
dan nog is dat geen garantie dat uw
voertuig steeds in optimale konditie
is. U zult bv. zelf even moeten kon-
troleren of het anti-vriesgehalte van
het koelsysteem nog voldoende is. Of
er anti-vries in het water van de rui-
tensproeiers moet en of de wisser-
bladen nog wel in orde zijn. Ook de
profieldiepte van uw banden kunt u
gemakkelijk zeifin de gaten houden.
En als u dan olie laat verversen laat
dan ook meteen het remsysteem
kontroleren en de accu, zodat u niet
met pech onderweg te maken krijgt.
Want ook hierdoor zijn al vele scha
degevallen ontstaan. En als u onder
weg bent, spreekt het vanzelf dat u
uw ruiten regelmatig goed schoon
houdt. Ook de verlichting van de
auto is een belangrijk punt. Nog te
vaak komen wij mensen tegen die
blijkbaar te zuinig zijn om hun ver
lichting te ontsteken. Het gaat er niet
om uzelf te belichten, maar laat uw
licht schijnen om gezien te worden.
De belangrijkste faktor
Zoals wij al vaak betoogden, in het
hele spel blijkt de bestuurder de be
langrijkste faktor en zijn rijgedrag is
doorslaggevend. Ook hiervoor zijn
nog wel wat tips te geven, alhoewel
het allemaal zaken zijn die u zelf ook
zou kunnen bedenken.
Zo is b.v. op tijd vertrekken verre te
verkiezen boven het steeds verder
intrappen van het gaspedaal. En als
u, ondanks het feit dat u met aange
paste snelheid rijdt (uiteraard) toch
moet remmen doe het dan beheerst
en pompend. Zorg ervoor dat u niet
onverwacht moet uitwijken want dan
is de kans op een slip al zeer groot.
Ook voldoende afstand houden kan
het "in elkaar schuiven" van een
aantal auto's voorkomen. U ziet, al
lemaal dingen die u zelf wel weet.
Het is alleen zaak er altijd van be
wust te zijn. Daarmee kunt u veel
ellende voorkomen.
Visscher
Zo ongeveer ziet de landbouw
trekker eruit, als je de bouwplaat
die Het Kleine Loo heeft laten
maken goed in elkaar knutselt.
"Zo ongeveer", want de maker
van het gefotografeerde exem
plaar is niet erg nauwkeurig ge
weest. Hij heeft de voorwielen
verwisseld, zodat het profiel van
de banden nu de verkeerde kant
opwijst. Vergelijk maar met de
achterwielen. Maar afgezien van
dat foutje, dat de thans gewaar
schuwde lezer natuurlijk weet te
vermijden, is het een fraai werk
stukje geworden. De ontwerper
van de bouwplaat heeft ervoor
gezorgd, dat er geen gebruik
hoeft te worden gemaakt van
spelden, lucifers, lege closetrollen
of wat dies meer zij. Wie zorg
vuldig te werk gaat, ziet onder
zijn of haar bezige handen een
trekker ontstaan met wielen die
aan hun papieren assen echt rol
len.
Dit ter introduktie van deze
bouwplaat. Bestellingen zijn na
tuurlijk mogelijk, maar per plaat
dient dan vijf gulden te worden
betaald.
Bestel als volgt; maak vijf gulden
(of een veelvoud daarvan, al naar
gelang het aantal platen dat
wordt verlangd) over op postgi
rorekening 53.66.16 van de
Stichting Public Relations Land
en Tuinbouw te 's-Gravenhage
en vermeld daarbij "bouwplaat
landbouwtrekker".
7