De alternatieve
relatie
Aan de grondgebruikers
in Walcheren
Ruilverkaveling Wolphaartsdijk
sterk verkleind
KNLC kommentaar
Zeggenschap over landbouwgrond
Afkoop van toedelingsrechten
op Walcheren mogelijk:
Bedrijfspensioenfonds
Landbouw verhoogt
pensioenen met 5%
Resultaten
CEBECO-HANDELSRAAD
in 1980/1981 lager
Subsidie Amerikaanse
aardappelexport
ttf7f
Mogelijkheid tot kavelkoncentratie en kavelruil blijft
In de achter ons liggende periode van voorbereiding van de ruilverka
veling Wolphaartsdijk is het duidelijk geworden, dat diverse eigenaren
en gebruikers van gronden in het aangevraagde blok weinig geïnteres
seerd zijn om in de ruilverkaveling te worden betrokken.
Aangezien zich dit voordeed in bepaalde polders heeft de voorberei
dingskommissie besloten aan de Centrale Cultuurtechnische Commis
sie voor te stellen om bij het bepalen van de blokgrens hiermede reke
ning te houden.
Dit houdt in, dat buiten het blok zullen worden gehouden de polders
Schenge Oost, Perponcher, Westkerke, Egbert Petrus, Westerland,
Nieuw Sabbinge, Broeder en Zuster, Heeren en Zuidvliet.
Diegenen die hun volledige bedrijf
willen beëindigen kunnen voor de
volgende vergoeding in aanmerking
komen.
Stel iemand heeft 12 ha grond waar
van 6 ha pacht en 6 ha eigendom. H ij
wenst zijn bedrijf te beëindigen.
Hij dient zijn eigendomsgrond te
verkopen aan de SBL. De eigenaar
verpachter dient zijn grond te ver
pachten aan de SBL of te koop aan te
bieden aan de SBL of in overleg een
nieuwe pachter te aanvaarden.
Voorbeeld
Verkoop grond 6 ha x 30.000,
afkoop toedelingsrechten 12 ha x
450,- pacht x 10.
180.000,
54.000.
234.000,
De afkoop toedelingsrechten is be
last in het tarief 20% - 57,6% na aftrek
van 20.000 liquidatievrijstelling.
In een aantal gevallen is b.v. de in
gangsdatum van de samenleving van
belang en bij een mondelinge over
eenkomst is deze achteraf moeilijk
bepaalbaar. Raadzaam is het daar
om dat wanneer beide partners tot
een duurzame samenleving beslui
ten, eerst een notaris wordt geraad
pleegd. Deze funktionaris heeft
"standaard" samenlevingskontrak-
ten bij de hand op grond waarvan de
eigen afspraken goed geformuleerd
in een notariële akte kunnen worden
vastgelegd. Aan de hand van deze
akte kan worden aangetoond wan
neer deze woonvorm is begonnen
(o.a. van belang voor de successie
wet, maar ook voor het nieuwe
huurrecht) en ook wat de feitelijke
afspraak is tussen de partijen (be
langrijk tegenover erfgenamen van
één der partners).
Verbroken
Belangrijk is in ieder geval dat wordt
vastgelegd welke goederen van elk
der partners privé blijven, welke
goederen gezamenlijk zijn, wie de
kosten van de huishouding draagt,
hoe de rechten met betrekking tot de
gemeenschappelijke woning luiden
indien dit een huurwoning is dan wel
een eigen woning.
Heel erg belangrijk is voorts dat ge
regeld wordt wat er moet gebeuren
indien de relatie wordt verbroken.
Hierbij moet zowel gedacht worden
aan de situatie bij overlijden alsook
aan die bij verbreking door onder
linge afspraak. Wettelijk zijn de
partners geen erfgenaam van elkaar.
Komt de één te overlijden dan gaan
'al zijn bezittingen naar de erfgena
men krachtens de wet. Dit kunnen
b.v. zijn ouders, broers en zusters,
ooms en tantes, neven en nichten.
Indien men dit niet wenst moet in het
Of de verkoop van de grond belast is
is van enige faktoren afhankelijk.
Daarnaar informeren moet u altijd
doen!
Vergoeding
De vergoeding bedraagt bij volledige
beëindiging maximaal 10 x de ge
schatte pachtwaarde van de grond
voor een ondernemer jonger dan 65
jaar. Voor elk jaar dat de onderne
mer ouder is dan 64 jaar wordt de
uitkering met 10% verlaagd tot een
minimum van 30% van de vergoe
ding om 71-jarige leeftijd of ouder.
Aanvragen
Bij B.I.D. Landinrichting t.a.v. C.
Wisse, Westsingel 58 te Goes, tel.
01100-16440.
Adviezen
Bij de sociaal ekonomische voorlich
ter W. de Landgraaf, Grote Markt 28
te Goes, tel. 01100-21010.
J. Markusse
samenlevingskontrakt worden opge
nomen een verblijvingsbeding dan-
wel ondernemingsbeding ten behoe
ve van de partner.
Op deze wijze kunnen de gemeen
schappelijke goederen aan deze
partner toevallen. Overigens blijft
het te allen tijde oók mogelijk bij
testament over zijn bezittingen te
beschikken.
De alternatieve relatie is in een aan
tal situaties geaccepteerd. Zo is in het
nieuwe huurrecht het begrip mede
huurder ingevoerd. Hieronder wordt
verstaan de persoon die in de woning
van de huurder zijn hoofdverblijf
heeft en met de huurder een duur
zame gemeenschappelijke huishou
ding voert. De medehuurder kan te
samen met de huurder aan de ver
huurder vragen hem als zodanig te
aanvaarden. Indien dit wordt geac
cepteerd dan kan de huurder niet op
grond van een eventueel samenle
vingsverbod in de huurovereen
komst op straat worden gezet.
Ook de successiewet kent sedert 1
januari 1981 bepalingen ten aanzien
van samenwoners. In bepaalde ge
vallen is er een grotere vrijstelling en
ook een goedkoper tarief dan nor
maal tussen ongehuwden (geen fa
milie zijnde) het geval is.
Rolwisseling
In de Wet op de inkomstenbelasting
is echter nog geen enkele ruimte aan
deze vorm van samenleven gegeven.
Tariefgroep 4 met de hoogste belas
tingvrije som is alleen toepasbaar
voor gehuwde mannen, maritale ver
liescompensatie is niet mogelijk in de
alternatieve relatie en ook van rol
wisseling is geen sprake. Voorts kan
ook nog worden gewezen op de pre
mie volksverzekeringen die voor een
fcit het onlangs verschenen verslag
over het boekjaar 1980 van het Be
drijfspensioenfonds voor de land
bouw, blijkt o.m., dat het bestuur be
sloten heeft om met ingang 1 januari
1981 de uitgegane pensioenen te ver
hogen met 5%. Dit geldt ook voor de
uitgestelde pensioenaanspraken van
de aktieve en inaktieve verzekerden
en op de pensioenaanspraken die per
1 januari 1981 van het B.P.M. zijn
overgenomen. Ook zal weer een extra
maand pensioen worden uitbetaald
aan het eind van 1981.
In het aantal geregistreerde manne
lijke werknemers hebben zich de
laatste jaren nauwelijks verschuivin
gen voorgedaan. Het aantal manne
lijke verzekerden, bedraagt 58.334 en
het aantal vrouwelijke verzekerden
2047 per eind 1979.
In totaal werd aan pensioenen in
1980 uitgekeerd een bedrag van
29.219.437,-.
Ten slotte kan nog worden vermeld
dat de kosten van de Stichting Agra
rische Sociale Fonds belangrijk lager
waren in 1980 dan in daaraan vooraf
gaande jaren, dat het totale bedrag
van de beleggingen in 1980 de 1 mil
jard heeft overschreden en dat het
gemiddelde rendement in 1980 op alle
beleggingen voor het eerst boven de
10% is uitgekomen nl. 10,07 procent.
gehuwd echtpaar de maximum pre-
miegrens evenhoog stelt als voor de
ongehuwde. Indien de inkomens van
twee partners bijvoorbeeld bedragen
40.000,- en 30.000,-dan
wordt zonder huwelijk over de volle
70.000,— premie betaald, terwijl
bij een echtpaar de premie over het
maximum 48.750,— wordt gehe
ven ofwel over bijna 20.000,—
minder.
Zonder nu een bepaalde voorkeur uit
te spreken wil ik toch een ieder die
zich voor de keus gesteld ziet aanra
den goed de gevolgen van het een en
ander te overwegen. Want bedenk
daarbij:
verstand kan geen bergen verzetten,
maar wel eromheen lopen om te zien
wat er achter zit. Veerbeek
De Nationale Coöperatieve Aan- en
Verkoopvereniging voor Land- en
Tuinbouw B.A. "Cebeco-Handels-
raad" te Rotterdam heeft in het per
30 juni 1981 afgesloten boekjaar een
omzet (exklusief omzetbelasting) be
haald van 2,5 miljard, een stijging
ten opzichte van vorig jaar van 2%.
De omzet voor zover meetbaar in
tonnen bedroeg bijna 4,9 miljoen
tegen 5,2 miljoen ton in het vorig
jaar.
De omzet volgens de gekonsolideerde
resultatenrekening, die de omzet van
Cebeco-Handelsraad plus die van zijn
meerderheidsdeelnemingen aangeeft,
was onveranderd 3,2 miljard. De
omzet van de Cebeco-Handelsraad-
groep, waaronder begrepen de leden-
koöperaties, Cebeco-Handelsraad en
de deelnemingen, bedroeg evenals
vorig jaar rond 4.8 miljard.
Het jaar kon worden afgesloten met
een winst na vennootschapsbelasting
van 8,4 miljoen tegenover 9,8
miljoen in het vorige boekjaar. De
baten daalden van 119 miljoen naar
ƒ110 miljoen, de kosten daalden met
bijna 4 miljoen tot 102 miljoen.
Het Amerikaanse parlement heeft
een wetswijziging aanvaard waar
door het ministerie van landbouw is
gerechtigd subsidie te verlenen op de
export van in de V.S. geteelde aard
appelen. Deze aanvulling op de
"Farm Bill" stelt de subsidie niet
verplicht, -maar er wordt bij het mi
nisterie van landbouw op aange
drongen door middel van subsidie de
aardappelexport te bevorderen.
Het is de bedoeling om hiermee het
nadelig effekt van de subsidie op
aardappelen uit Canada en de
E.E.G. op te heffen.
(Financial Times, 22-9-1981)
Bij de afweging van de voors en
tegens, die, om tot het besluit te ko
men, heeft plaats gehad heeft ook
een rol gespeeld dat een overigens
klein aantal direkt belanghebbenden
de blokverkleining als een teleur
stelling ervaart. Het buiten de ruil
verkaveling vallen van hun gronden
behoeft echter niet in te houden, dat
voor hen geen mogelijkheid aanwe
zig is om tot kavelkoncentratie te
komen.
Kavelruil
Hiervoor is n.l. in de ruilverkave-
lingswet een artikel opgenomen dat
vrijwillige kavelruil regelt.
Hierbij verbinden zich drie of meer
eigenaren om bepaalde hun toebe
horende gronden samen te voegen en
daarna op een bepaalde wijze te
verkavelen en onder elkaar bij nota
riële akte te verdelen.
Steeds meer mensen gaan zich de
laatste tijd bezighouden met het stel
len van regels en beperkingen aan het
gebruik van agrarische gronden. Op
zich is het logisch en ook aanvaard
baar dat in een dichtbevolkt land als
het onze de schaarse faktor grond een
zo optimaal mogelijke bestemming
krijgt en dat ook boer en tuinder bij
de uitoefening van hun bedrijf reke
ning moeten houden met het alge
meen belang. Dat betekent mijns in
ziens inpassing in een voor ons land
onmisbaar beleid op het gebied van de
ruimtelijke ordening; dat betekent
ook dat we zuinig met het produktie-
vermogen van de grond moeten om
springen en dat bij de agrarische pro-
duktie rekening wordt gehouden met
anderen die leven en werken in de
omgeving. Wat vandaag de dag even
wel aan allerlei beperkende bepalin
gen op de grondgebruiker afkomt,
gaat duidelijk veel verder en wordt
voor land- en tuinbouw meer en meer
een belemmerende faktor.
Niet alleen is het de voortdurende
strijd om in de plannen Buitengebied
van de gemeentes voldoende bewe
gingsruimte voor de agrarische sek-
tor over te houden; ook via allerlei
wetgevingen in het kader van milieu,
natuur en landschapsbehoud en lan
dinrichting wordt de boer steeds meer
in een keurslijf gedrongen.
We vinden dat terug in de ontwerpen
voor aanpassing van de Meststoffen
wet, de struktuurschema's Natuur- en
Landschapsbehoud en ook bij het
struktuurschema Landinrichting.
Wat dit laatste betreft vrees ik dat we
in de richting gaan van een te sterke
aandacht voor met name de herin
richting (al of niet op basis van 40.000
ha) met de daarbij behorende uitvoe
rige, tijdrovende procedure; terwijl de
toch zo belangrijke stimulering van
kleinere kultuurtechnische werken
en ruilverkavelingen die een meer
administratief karakter hebben, nau
welijks aan bod komen. Wat dit laat
ste betreft voel ik veel voor de verrui
ming van de mogelijkheden die vrij
willige kavelruil bieden kan, door bij
voorbeeld een verkaveling via een ve
reenvoudigde procedure op alle be
trokkenen van toepassing te laten
zijn, als 90% van de betrokken be-
drijfsgenoten er voor is.
Initiatieven voor kavelruil in welke
vorm ook kunnen van de voorberei
dingskommissie niet worden ver
wacht.
Wel bestaat de bereidheid om in
voorkomende gevallen van kavelruil
medewerking te verlenen, wanneer
daarbij naast gronden buiten het
ruilverkavelingsblok ook gronden die
binnen dat blok zijn gelegen, zijn be
trokken.
Aanvragen voor kavelruil kunnen
worden gericht tot de Hoofdinge-
nieur-Direkteur voor de Bedrijfsont
wikkeling, Westsingel 58, 4461 DM
Goes.
Een aanvraag dient vergezelt te gaan
van een aanduiding welke gronden,
eigenaren en gebruikers bij de ruil
zijn betrokken.
De meeste aandacht rondom het
agrarisch grondgebruik heeft zich de
laatste paar jaar toegespitst op de
vraag of er een wet Vervreemding
Landbouwgronden (tegenwoordig
Wet agrarisch grondgebruik ge
noemd) moet komen. Vorige week
heeft het Landbouwschap van minis
ter De Koning in dit kader een voor
stel ontvangen omtrent de vast te
stellen kriteria waaraan de aspirant
koper/pachter zou moeten voldoen.
De minister heeft zich daarbij be
perkt tot aan de persoon gebonden
kriteria wat opleiding en ervaring be
treft. Gelukkig dus geen bedrijfsge
bonden kriteria, zoals we vanuit het
KNLC steeds hebben afgewezen. Me
dunkt, dat met de nu voorgestelde
kriteria best te leven valt. Al vraag ik
mij wel af, of alle administratieve
rompslomp waarmee we bij grondo-
verdracht nu zullen worden gekon-
fronteerd, wel opweegt tegen het
voordeel van een evenwichtiger prijs
ontwikkeling. Zeker nu voor heel wat
gebieden een extra druk op de grond
prijzen eerder nadeliger dan voorde
liger effekten voor boeren en tuinders
lijken op te leveren. Al met al zal er
van de landbouworganisaties in de
komende jarenfdoorlopend zeer veel
aandacht voor alles wat er rondom
hetagrarischgrondgebruikspeelt,wor-
den gevraagd. Daarom ook is onlangs
binnen de opzet vn het KNLC-sekre-
tariaat een stap gezet in de richting
van een beleidsmedewerker die zich
op grondzaken specialiseert. Overi
gens geeft op dit moment de toestand
van veel landbouwgrond ook op ander
gebied grote zorgen. Ik doel hiermee
op de uitzonderlijk grote regenval,
waarmee we gedurende de maand ok
tober zijn gekonfronteerd. Eens te
meer worden de risiko's van het boe
renvak duidelijk. Vooral voor dege
nen die nog een aantal kwetsbare ge
wassen niet hebben kunnen oogsten
(aardappelen, uien, bruine bonen,
mais). Indien niet op korte termijn
het weer omslaat, zullen we tot een
inventarisatie moeten komen om een
goede begeleiding mogelijk te maken
van al die bedrijven, die door dit uit
zonderlijke weer in problemen drei
gen te komen.
LUTEIJN
In de praktijk als accountant en belastingkonsulent komt men steeds
meer een andere vorm van samenleven tegen dan het traditionele hu
welijk. In dit artikel wil ik enkele gevolgen van deze manier van sa
menwonen aansnijden.
In de wet is geen enkele bepaling te vinden die regels geeft voor deze
woonvorm. De samenwoners zullen dus zelf hun onderlinge relatie
moeten regelen. „Veelal zal dit mondeling gebeuren doch dit is zeker
niet aan te bevelen.
3