f ONDERWIJS Leerkrachtendag Ck NOTITIES Z.L.M. i Het LBO-LAVO besluit - een stap terug of een stap vooruit? Kursus "niet meer, maar beter" ONDERWIJSKOMMISSIE Z.L.M. SPRAK OVER MEDEZEGGENSCHAP j L U H nnnüT* VI* i o uan \_jm_iM .S LJllLlt;JL icUaALlti Van Anderson Bovenstaande kernvraag sloot de leerkrachtendag 1981 der Z.L.M. af, die op 7 oktober in Hotel Britannia te Vlissingen werd gehouden. Ruim 140 leerkrachten en genodigden kwamen op de vroege ochtend van een winderige woensdagmorgen bijeen om zich bezig te houden met de wijzigingen in het LBO-LAVO besluit (Lager Beroepsonderwijs - Lager Algemeen Voortgezet Onderwijs). De ruwe zee bood een fascinerende aanblik maar veel tijd om er naar te kijken was er niet. De dag werd voornamelijk in beslag genomen door korte inleidingen, groepsdiskussies en plenaire zittingen. De leiding berustte bij drie medewerkers van het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (A.P.S.) te weten: Mevrouw Drs. W. Crouwel, Drs. D.S. Nierop en de heer G. Westerlaken. Wegens afwezigheid van Mr. J. Og- gel opende mejuffrouw van der Lee den de bijeenkomst met het welkom heten van direkties, docenten en gasten. Zij stond stil bij enkele hui dige ontwikkelingen in het onderwijs n.l. de wet op de medezeggenschap en het proefprojekt voortgezet onderwijs in Zeeland. Nadat de drie medewerkers zich hadden voorgesteld werden de uit gangspunten voor deze dag nader gepreciseerd. Het zou gaan om alge meen onderwijskundige principes; de dag was informatief en menings vormend en niet besluitvormend terwijl als uitgangspunt werd aan vaard, dat de situatie per school ver schillend is. Veranderingen Het Lager beroepsonderwijs heeft de laatste 10 jaar vele veranderingen ondergaan. In de eerste plaats was dit het gevolg van een aantal wettelijke maatregelen te beginnen bij de Mammoetwet in 1968 tot en met de laatste wijziging van het LBO-LAVO besluit en het eindexamenbesluit. Vervolgens veranderde het onder wijs inhoudelijk door het vormen van scholengemeenschappen, de veralgemening, de vakinhoudelijke vernieuwing, het projektonderwijs, het schoolwerkplan en de leerling begeleiding. Ook de wederzijdse af stemming van de vakken van ver schillende schoolsoorten (harmoni satie) en het zoeken naar samenhang tussen de verschillende vakken (in tegratie) eisten veel aandacht op. Een niet aflatende stroom van arti kelen, boeken en circulaires moet worden bestudeerd, terwijl van de leerkrachten wordt verwacht dat ze zich voortdurend bijscholen. Ten slotte dragen de maatschappelijke veranderingen ook al niet bij aan de rust in het onderwijs. Wat is de waarde van een LBO diploma bij een steeds toenemende jeugdwerkeloos heid? De keuze voor het LBO heeft soms meer weg van een afvalrace dan van een bewust gaan volgen van die bepaalde vorm van voortgezet onderwijs. Vanzelfsprekend rijst de vraag waartoe al deze veranderingen moesten dienen. Uiteindelijk ging het om verbeteringen in het onder wijs, maar werd ook bereikt wat beoogd werd? Knelpunten Na deze inleiding werd aan de deel nemers van de konferentie gevraagd in één of twee groepen per school aan te geven op welke knelpunten men stuit bij de verzorging van het onderwijs, terwijl de gasten zich met dezelfde opdracht- in een aparte groep bezig hielden. Na een klein uur praten werden de wanden van "Ruyterzaal" behangen met vellen volgeschreven met knel punten. Mevrouw Crouwel en de heren Nie rop en Westerlaken maakten een sa- menvatting en brachten de gesigna leerde problemen zoveel mogelijk onder bij zes aandachtspunten. Achtereenvolgens waren dit de vol gende: 16 Een uurtje sport tussen de lessen door geeft goede ontspanning. 1veralgemenisering tegenover meer beroepsgericht onderwijs 2. waarde van de LBO opleiding (speciaal het LHNO diploma) 3. motivatie problematiek van de leerling 4. de docenten 5. uitbreiding taak van de school 6. specifieke Zeeuwse problemen Stellingen Na de lunch werden de aanwezigen ingedeeld in 12 "gemengde" groe pen, die als opdracht meekregen over elk van genoemde aandacht spunten een stelling te formuleren. Al gauw kwamen de eerste stellingen binnen, waarna de APS medewer kers aan de slag gingen de uitspraken onder het aangegeven punt samen te vatten. Het is ondoenlijk in een verkort ver slag alle uitspraken op te nemen, maar ze leverden een interessante bloemlezing op van alle meningen die momenteel in het onderwijsveld leven. Toen kwam de laatste opdracht - rondjes plakken! Ieder kreeg 4 groe ne rondjes voor "eens" en 4 rode rondjes voor "oneens" met een be paalde stelling. Dit leverde het volgende beeld op. In het kader van de veralge mening dient deze beperkt te blijven tot de onderbouw; in de bovenbouw kan het LBO een meer beroepsgericht ka rakter krijgen. De stelling dat ook de onderbouw meer be roepsgericht zou moeten wor den werd met grote meerder heid afgewezen (3 stemmen voor - 79 tegen). Een beroepsgerichte boven bouw geeft meer status aan het onderwijs. Sprekend over de motivatie- problematiek bij de leerlingen werd gesteld dat geïnspireerde docenten ook geïnspireerde leerlingen krijgen. Of dit altijd opgaat? Niemand waagde het deze stelling tegen te spreken en 17 groene rondjes wezen op een klein aantal voorstem mers. Men was het er wel over eens dat een betere planning van het onderwijsbeleid de moti vatie bij de docenten zou be vorderen. De veranderingen zijn niet meer "bij te scholen" luidde een volgende uit spraak. Met betrekking tot de uitbrei ding van de t.aak van de school werd gesteld dat er meer tijd vrijgemaakt moet worden voor de leerlingbeger leiding. De uitspraak dat do centen in de eerste plaats aangesteld zijn om les te ge ven (het zijn geen maatschap pelijk werkers) ondervond weinig waardering. Twee groene rondjes (ten slotte, kwam hij ergens vandaan!) en 66 rode vormden het bewijs dat de meesten hun taak veel breder zien. Komend bij de specifieke Zeeuwse situatie was er louter "groen" te zien rondom de stelling dat kleine scholen een wezenlijke funktie hebben en daaraan hun bestaansrecht ontlenen - een belangrijke uitspraak gezien in het licht van het proefprojekt voor het voortgezet onderwijs in Zee land. Op de stelling van dit proefprojekt in goed overleg oplossingsmogelijkheden zal bieden werd nauwelijks ge reageerd. Kennelijk wil men eerst "de kat nog uit de boom kijken". Trends Aan het eind van de dag gaf de heer Nierop nog aan welke trends zijn te bespeuren in het besluit LBO-LA VO. Hij onderscheidde daarbij de volgende ontwikkelingen: le. De vakkenscheiding. Zo valt ken nis der natuur uiteen in biologie, natuurkunde en scheikunde. Ook aardrijkskunde en geschiedenis kunnen voortaan apart worden gegeven. Hierdoor kan een gro tere samenhang met het alge meen voortgezet onderwijs wor den verkregen en wordt een ge lijkschakeling van verschillende schooltypen vergemakkelijkt. De vraag kan gesteld worden of de prijs, die hiervoor moet worden betaald niet te hoog is voor alle LBO leerlingen. Waarom moet het A.V.O. model staan voor het c beroepsonderwijs? Lijden we aan "veravoing"? 2e. Verbreding van het onderwijsaan bod. Het vak gezondheidskunde (ontleend aan het LHNO) kan in het gehele LBO in het eerste brugjaar ingevoerd worden. Het cijfer 0 in de lessentabel geeft echter aan dat het niet verplicht is en wat zal er in de praktijk dan van terechtkomen? 3e. Harmonisatie. Er is één tabel voor het eerste leerjaar van het individueel beroepsonderwijs. Hoe staat het echter met de har monisatie lbo-ibo? Kunnen scho len samen de drempels voor de hogere leerjaren verlagen? Kun nen docenten werken met hete rogene groepen? 4e. Profilering bovenbouw. Voor het LHNO worden 5 afstudeerrich tingen aangegeven. Is dat nu een stap vooruit of een stap terug? Bij alle vragen, die het nieuwe besluit oproept meende de heer Nierop toch te kunnen konstatereir, dat er meer wegen worden geopend dan dat er worden afgesloten. Het is echter aan ge scholen zelf om aan de hand van- de nieuwe mogelijkheden hun eigen gezicht te bepalen. Mevr. A. van der Leeden Aan het einde van een dag hard werken door iedereen richtte mejuf frouw van der Leeden zich allereerst met een woord van dank tot de me dewerkers van het APS. Door hun grondige voorbereiding en hun deskundige begeleiding wisten zij van het programma een interes sant en een inspirerend gebeuren te maken. Mevrouw Crouwel en de heren Nie rop en Westerlaken waren met kilo's papieren naar Vlissingen gekomen, maar kregen enkele kilo's Zeeuws fruit mee terug. Ook alle aanwezigen werden bedankt voor hun inzet en hun medewerking bij de diskussies en de schriftelijke rapportage. In alle scholen zal er nog veel ge dacht en gepraat moeten worden voor het "eigen gezicht" klaar is. En bij dit alles dient dan in de eerste plaats het belang van de leerling voorop te staan. Geen geringe opdracht! A. v.d. Leeden Het Konsulentschap voor de Ak kerbouw en de Rundveehouderij te Goes organiseert komende winter de kursus "niet meer, maar beter". Het pittige, maar interes sante programma omvat 10 theo rielessen en één praktijkles, waarin de ekonomie van de melk veehouderij belicht wordt. Bedrijfsvoorlichters en specialis ten stellen naast algemene be- drijfsekonomische begrippen alle belangrijke facetten van invloed op de rentabiliteit van de melk veehouderij, aan de orde. Voor deelname en/of inlichtingen over deze kursus, die op 4 a 5 plaatsen in Zeeland gehouden wordt, kan men zich vóór 10 november a.s. wenden tot de bedrijfsvoorlich ters: - J.MJ. van Aerts, Banker- straat 31, 4571 BS Axel, tel. 01155- 1980 - ing. R. van der Meer, Dorps straat 12, 4365 AM Melisker- ke, tel.01186-1512 - ing. G. Slob, Schuurbeque Boevestraat 2, 4301 KK Zie- rikzee, tel. 01110 - 4334. Daarnaast bestaat de mogelijk heid om deel te nemen aan een kursus schapenhouderij, waarin een aantal onderwerpen behan deld worden zoals: voeding, gras- landgebruik, gezondheidszorg, huisvesting, kruisingen e.d. Voor deelname en/of inlichtingen over deze kursus, die gehouden zal worden op maandagavond in de "Groene School" te Kapelle, kunt U zich vóór 14 november a.s. wenden tot het Konsulentschap voor de Akkerbouw en de Rund veehouderij, t.a.v. ing. M. West huis, Westsingel 58, 4461 DM Goes, tel.01100- 16440. De onderwijskommissie der Z.L.M. vergaderde op 8-10-1981 te Hoog- erheide. Uitvoerig werd de situatie aan de diverse scholen besproken. Het wetsontwerp invoering m.d.g.n.o. (middelbaar diensten-, gezond heids- en nijverheidsonderwijs) is nog niet in de 2e kamer behandeld. Onduidelijk is daarom nog steeds welke de gevolgen zullen zijn bij de ontkoppeling van het m.h.n.o. (middelbaar huishoud- en nijverheids onderwijs) met betrekking tot de positie van de leerkrachten, de admi nistratie en de huisvesting. De eventuele mogelijkheid van dislokatievorming verdient de grootst mogelijke aandacht, omdat dan goed bereikbare onderwijsvoorzienin gen gehandhaafd zouden kunnen blijven. Voor de HNO school te Zierikzee van groot belang! Aandacht werd ook geschonken aan de toekomstige Wet op de medezeg genschap, welke door de 2e kamer is aanvaard, maar nog door de le ka mer moet worden behandeld. Door de Alg. Besturenbond is een kom missie gevormd, die een koncept- reglement zal samenstellen. De wet telt een 26-tal punten, waarbij de medezeggenschapsraad kan worden betrokken. De kommissie was van oordeel, dat in elk geval gestreefd moet worden naar een praktisch goed uitvoerbare regeling, omdat anders het besturen van scholen - met name bij meerdere scholen on der één bevoegd gezag - een bijzon der tijdrovende zaak wordt. Jnzake het Proefprojekt Voortgezet Onderwijs in Zeeland werden van d^ zijde van de vertegenwoordigers in de regionale begeleidingsgroepen diverse kritische geluiden vernomen. Door de Beheerskommissie van de Groene School te Kapelle is voorge steld om te komen tot oprichting van een afdeling ILO (individueel land bouwonderwijs). Er valt dan in elk geval ook een lokalenprobleem op te lossen; het schoolgebouw is thans volledig bezet. Kursusonderwijs Door het ZLM-bestuur is aan de Di- rektie Landbouwonderwijs verzocht om een provinciaal koördinator voor het kursusonderwijs te benoemen. Deze funktionaris zou hieraan een halve dagtaak hebben. De onlangs verschenen nota "Kursorisch onder wijs in de agrarische sektor" van de Direktie L.O. opent hiertoe in prin cipe de mogelijkheid. Tevens is ge pleit voor een versterking van de ad ministratieve staf. Tenslotte Oostkapelle: Door het Mi nisterie is het licht (tijdelijk?) op groenrgezet. Aan de architekt is toe stemming verleend een ontwerpte kening gereed te maken, opdat deze school in de voorbereidingsfase zo ver mogelijk komt met het oog op het eventueel vrijgeven van een aantal projekten in de naaste toekomst.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 16