8qï ZD De moeilijke keuze van het suikerbietensysteem zuidelijke landbouw maatschappij Eerst studies afwachten Provincie Zeeland tegen opnemen zout milieu in Streekplan Zuid-Holland-Zuid EG-COMMISSIE WIL LANDBOUW HERVORMEN Granen Zuivel Blfil IOTHf z.l.m VRIJDAG 30 OKTOBER 1981 68e JAARGANG NO. 3605 land- en tuinbouwblad Deze boer is er nog in geslaagd een flinke hoop bieten van het land te krijgen. Vrijwel overal is men met rooien op moeten houden vanwege de natte toestand op het land. Overigens zal het met de bieten wel los lopen maar het inzaaien van wintertarwe begint nu toch wel te knijpen. Dit geldt evenzeer voor de nog in de grond zittende aardappelen en de op het land liggende uien. In januari '78 heb ik kommentaar geschreven over de keuze die er toen gemaakt moest worden tussen het mengprijssysteem of het kontraktenstelsel. De kop van het artikel was "De moeilijke keuze van het suikerbieten systeem". Nu heb ik voor dit kommentaar opnieuw dezelfde titel gekozen. Evenals in 1 978 staan wij in 1 981 weer voor dezelfde moeilijke keuze. Tenminste, de diskussie over de te maken keuze is weer volop op gang gekomen. De reden daartoe is dat vanuit Brussel het mengprijssysteem niet meer benadeeld gaat worden ten opzichte van het kontraktenstelsel. In 1978 immers werd het B-quotum door Brussel gehalveerd wanneer niet het mengprijssys teem werd toegepast. Voorstanders van het mengprijs systeem hadden toen redelijkerwijs geen andere keus dan voor het kontraktenstelsel te kiezen. Nu ligt de situa tie anders, aangezien Brussel de strafmaatregel bij het mengprijssysteem heeft afgeschaft. Daarnaast is er in het Brusselse beleid een wijziging gekomen in het principe van de zelffinanciering. Zo wordt er een heffing gelegd van 2% op de gegarandeerde A-suikerprijs. Dat betekent dat er een ekstra medeverantwoordelijkheid van de bie tentelers gevraagd wordt waar deze niet thuishoort! Daar blijft het echter niet bij, ook op de B-suiker kan een ekstra heffing gelegd worden wanneer de wereldmarktprijs voor suiker onder het EEG-prijsnivo daalt. Dat is reeds het geval bij een prijs van ƒ95,— per 100 kg. Deze heffing op B-suiker kan oplopen tot 39,5% van de A-prijs. Het ligt blijkbaar in de bedoeling het telen van B-bieten zoveel mogelijk af te remmen. En daar schuilt nu het grote ge vaar in voor Nederland. Immers, wanneer de teelt van suikerbieten vermindert komt daarmee onze toewijzing die nu 872.000 ton A- B-suiker bedraagt in gevaar. En dat zou voor de totale Nederlandse akkerbouw onaan vaardbaar zijn. 872.000 ton suiker betekent ongeveer 130.000 ha bieten. Deze oppervlakte past in het bouw plan en is ook nodig om de fabrieken optimaal te laten werken. De diskussie tussen voor- en tegenstanders van het kontraktenstelsel of het mengprijssysteem gaat er vooral om hoe de teelt het beste gewaarborgd kan wor den op een zo rendabel mogelijke wijze. De voorstanders van het mengprijssysteem menen dat de teelt via het kontraktenstelsel niet dynamisch genoeg is. Deze opvat ting blijkt niet juist te zijn wanneer wij zien dat dit jaar onder het kontraktenstelsel toch een behoorlijke uitbrei ding heeft plaatsgevonden. Bij de individuele teler gaat het om de prijs die hij uitbetaald krijgt. Bij de bietenteelt blijkt het niet anders te zijn dan bij de teelt van andere gewassen dat er achter de markt wordt uitgezaaid. Bij het mengprijssysteem komt het er wel op neer dat bij uit breiding van de teelt bij de onregelmatige telers de re gelmatige (stabiele) telers daarvan de nadelen ondervin den in de uitbetalingsprijs. Het Landbouwschap heeft hierover berekeningen gemaakt. Bij eeri areaal van 140.000 ha wordt er gemiddeld 70.000 ton C-suiker geproduceerd. Bij een wereldmarktprijs van ƒ80,— is de opbrengst bij het mengprijssysteem ƒ70,— per ha lager dan op opbrengst bij het kontraktenstelsel voor de teler die alleen A- en B-suiker teelt. Bij een wereldmarkt prijs van ƒ40,wordt dit bedrag ƒ250,lager. Bij deze berekening is er uitgegaan van gemiddelde landelijke opbrengst. Wanneer deze opbrengst hoger zou zijn zijn de nadelen nog beduidend groter. Verder missen wij een berekening van de nadelen van het vroeg rooien van bieten bij een lange kampagne. Een lange kampagne is voordelig voor de fabrieken maar vroeg rooien betekent voor de bietenteler een lagere opbrengst en suikergehal te. Deze twee zaken dienen met cijfers tegenover elkaar geplaatst te worden. Een nadeel van het opnieuw over gaan op het mengprijssysteem is dat dit gebeurt nu iedereen weet waar hij aan toe is bij de toewijzing van zijn quotum via het kontraktenstelsel. Wel is het mengprijs systeem administratief veel eenvoudiger en goedkoper. Maar na drie jaar ervaring met het kontraktenstelsel zijn de kinderziektes er nu grotendeels uit en levert de admi nistratie geen grote problemen meer op. Het bezwaar bij het opnieuw invoeren van het mengprijssysteem is dat er niet de zekerheid bestaat dat deze beslissing voor een groot aantal jaren genomen kan worden. Brussel kan na drie jaar weer een ander besluit nemen. Bij handhaving van het kontraktenstelsel moet er wel rekening gehouden worden met telers die om bepaalde redenen uit willen breiden. Bijvoorbeeld in de Veenkoloniën. De regelmati ge teler zal daar begrip voor moeten hebben en daarvoor A-suiker aan die telers af moeten staan. Daartegenover staat dat telers die uitbreiden, bereid moeten zijn ook stabiele telers te worden. Zij mogen de fabrieken en hun kollega's na enkele jaren niet in de steek laten. Door middel van het kontraktenstelsel zal de groep stabiele telers groter zijn dan met het mengprijssysteem omdat men het toegewezen quotum op peil zal willen houden. Stabiele telers zijn van belang voor de industrie maar ook om het quotum in Nederland op peil te houden. Doeleman Het provinciaal bestuur van Zeeland heeft per brief bij het provinciaal bestuur van Zuid-Holland bezwaar aan getekend tegen het opnemen van het handhaven van het zoute milieu in de Grevelingen als kernpunt in het Ont werp Streekplan Zuid-Holland-Zuid. De provincie Zeeland acht het prematuur en daarom onjuist reeds nu in het ontwerp streekplan een duidelijke keuze te maken voor het handhaven van het zoute milieu van de Grevelingen. Dit vooral gelet op het feit dat stu dies met betrekking tot de voor- en nadelen van een zout respektievelijk zoet milieu in de Grevelingen nog volop in uitvoering zijn. Ook de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap heeft zich zoals wij in het nummer van 16 oktober j.l. meldden, uitgesproken tegen een zout milieu in de Grevelingen. G. Thorn Een nieuwe start voor de Gemeenschap Luxemburg - De EG-commissie, "het dagelijks bestuur" van de Europese Gemeenschap heeft plannen ontwikkeld voor een zeer stringent Europees landbouwbeleid dat, op het eerste gezicht, nadeliger zal uitvallen voor de Euro pese en dus ook voor de Nederlandse boer. De commissie gaat namelijk voor een aantal belangrijke takken van de landbouwproduktie ieder jaar produktiedoelstellingen vaststellen, waarbij ze rekening houdt met de marktsitua tie en de vooruitzichten voor de komende vijf jaar. Pro ducenten die deze richtcijfers voor de produktie over schrijden kunnen geen aanspraak meer maken op de ge bruikelijke garantie. Voor granen wil de com missie de prijzen geleide lijk gelijk maken aan die welke de graanproducenten in de Verenig de Staten uitbetaald krij gen en dat betekent dat ze ongeveer twintig procent naar bene den moeten. Tegen 1988 wil de com missie de produktie niet meer dan 130 miljoen ton laten zijn. Vorig £ar en het jaar daarvoor was dat 118 miljoen ton. Het naar beneden brengen van de graanprijzen zal tot gevolg hebben dat de invoer in de EG van graansubsituten, zoals maniok en maisglutten, daalt. Wat de zuivelsektor betreft is de commissie van mening dat de melkaanvoer naar de zuivelfabrieken voortaan met niet meer mag stijgen dan de stijging van de kon- sumptie in de EG. Dat komt neer op ongeveer een half procent per jaar. De commissie wil de bestaande mede verantwoordelijkheidsheffing handhaven op 2,5 procent maar zij wil voor alle producenten de eerste 30.000 kilo gram melk daarvan vrijstellen, hetgeen gunstig werkt voor kleine bedrijven. Als de leveringen aan de melkfa brieken met meer dan een half procent per jaar stijgen komt er een extra heffing die wordt opgelegd aan de zuivelfabrieken die ze kunnen omslaan over de indivi duele producenten. Verder heeft de commissie plannen voor een bijzondere heffing op melk van bedrijven met intensieve produktiemethoden. Zo'n heffing zal waar schijnlijk in het nadeel werken van Nederlandse bedrij ven. Ook de produktie van rundvlees mag voortaan niet sneller stijgen dan het verbruik en dat houdt onder meer in dat de commissie voor 1988 een maximale produktie van 7,6 miljoen ton op het oog heeft. In 1980 was de produktie 7,2 miljoen ton. De EG-commissie wil ook produktie-richtcijfers gaan hanteren, voor verwerkte tomaten, appelen, en voor kool- en raapzaad. Omdat voor suiker onlangs de quotaregeling voor vijf jaar is verlengd, acht ze voor dit produkt geen produktie-richtcijfers nodig. Ook voor varkensvlees, eie ren en slachtpluimvee acht ze vooralsnog geen nieuwe maatregelen nodig. (Zie verder op pag. 7 Nieuws uit Brussel).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 1