Emo Capodilista: Landbouw enige EG-polïtïek IMieuws uit Brussel Landbouwbeleid EG wordt niet veranderd. Meer aandacht voor Middellandse Zeegebied. Italiaan voorzitter COP A: Eigen bedrijf Angst voor Spanje Conclusie in ministervergadering: loo^issfi q -jb noqail n» De zalen van het vijftiende-eeuwse stadspaleis waar de Italiaanse landbouwfederatie haar intrek heeft genomen, stralen heel wat meer bedrijvigheid uit dan de meeste andere kantoren in Rome. De spreek woordelijke laksheid van de Italiaanse, vooral de Romeinse, bureau- kratie ontbreekt helemaal in de voortdurende aktiviteit waardoor de landbouw zelf over de hele wereld een zekere roem verworven heeft: er wordt gewerkt, met uitstekende humeuren. In dit beeld, nog opgefleurd door de schitterende zalen, plafonds en ver sieringen die kardinaal Delia Valle indertijd in het stadsverblijf heeft la ten aanbrengen, past uitstekend de frisse, innemende verschijning van Umberto Emo Capodilista, sinds kort president van de COPA, (Fede ratie van landbouworganisaties in de E.G.) in Brussel. Deze funktie mag hij voor maximaal twee jaar bekle den, want langer wil de organisatie in Brussel zo'n belangrijke funktie niet aan één persoon toevertrouwen. Emo Capodilista moet daar zelf ook niet aan denken. Nog afgezien van zijn werk in het Romeinse droom- paleis heeft hij een schitterend land bouwbedrijf in Padua. En dat, niet de officiële funkties in Brussel en Rome, is de zaak waar zijn hart naar uitgaat. Hij is een boerenzoon met een dubbele naam en het laatste waar hij op lijkt is een Romeinse ambtenaar. Maar Padua, waar hij geboren en getogen is en waar zijn bedrijf staat, is dan ook ver van Ro me verwijderd (het ligt bij Venetië) en trouwens, elke week als de boer Emo voorzitter Emo wordt, dan gaat hij naar Brussel, om de belangen van zijn leden in de tien landen te dienen. "Wij hebben", zo zegt Umberto, "als COPA-bestuur de plicht zoveel mo gelijk de handelsbelangen van onze leden te bevorderen, en zoveel mo gelijk oorlogen en oorlogjes bij te leggen, en juist niet om alle verhou dingen nog feller te maken. Daar voor heb ik als voorzitter de volle vier dagen in de week nodig, maar daar blijft het dan ook gewoonlijk bij. Na vier dagen Brussel ben ik za terdag, zondag en maandag in mijn bedrijf'. Dat bedrijf: 130 hektare, voorname lijk bouwland, en 90 koeien. Op dit moment is hij van zijn melkproduk- tie aan het overschakelen naar vlees, want "melk in Italië is de laatste ja ren een verliesgevende zaak". Daar bij komt een produktie van 1200 hektoliter per jaar van een wijn, zoals die in dat gebied (de "Veneto") be roemd is bij Italiaanse wijnproevers. Hij heet Colli Euganei Rosso en vergt heel wat werk van Emo en zijn staf. Die staf van zeven man, de ge bruikelijke ambtelijke en adminis tratieve rompslomp (in Italië nog al tijd wat doller dan in Nedérland) en zijn eigen inbreng in het werk kosten Emo Capodilista heel veel energie, vooral op de maandag, 's Maanda gavonds gaat hij als de gesmeerde bliksem naar Brussel, waar de doku- menten al op zijn bureau liggen op gestapeld. Het totale budget van de EG over een jaar bedraagt 66 miljard gulden, en 70% daarvan gaat naar de land bouw. Wij vragen tussen twee haak jes aan voorzitter Emo, waarom zulk een hoog percentage voor landbouw als er ook nog energie-problemen, sociale zaken en andere onderwer pen op het beleid van de EG liggen te wachten? Emo daarop: "Ze gebrui ken het niet. Ze doen weinig. Ik wil niet voor mijn eigen belangetjes spreken, maar de landbouw vormt verreweg de belangrijkste faktor in de EG-top. En hij voegt eraan toe: Die andere elementen zouden ook meer aandacht verdienen, maar de EG-top zou dan vier maal zo groot moeten zijn..." nog even verhinderd door het feit dat Portugal eraan vast zit, zou een groot blok tegen Noord-Europa kunnen veroorzaken". Voor de binnenkomst van Grieken land" binnen de EG heeft Umberto Emo Capodilista heel wat minder angst dan voor de aanstaande entree van Spanje. "Het lijkt wel alsof we met Griekenland alleen maar kolle ga's zijn, in plaats van ook konkur- renten". De laatste jaren is boven dien de Italiaanse landbouw er sterk U. EMO Capodilista voorzitter COPA Wat is nu het belangrijkste dat de COPA de laatste jaren tot stand heeft gebracht? Emo: "De aandacht die COPA heeft gevraagd en gekregen voor het Middellandse Zeegebied. Daarbij is natuurlijk het binnenko men van de Europese Gemeenschap door Griekenland een belangrijk punt, maar de intocht van Spanje, nu op vooruit gegaan, zo horen we van de nieuwe voorzitter, die plotseling toch écht Italiaan blijkt te worden. "De tomatenindustrie maakt het goed en kan ook haar produkten ex porteren," aldus Emo. "Voor de komst van Spanje ben ik, als Italiaan, veel banger dan voor de binnen komst van Griekenland". En wat Nederland betreft: "Ik heb een sterke tendens van ongerustheid bespeurd bij de Nederlanders in Brussel over de stijging van produktie en export van bloemen en fruit in Italië. Dat is voor Italië een ding om trots op te zijn. Maar in mijn funktie als voorzitter van de COPA zal ik de EG-politiek, waarvan de Italiaanse ideeën maar een deel vormen, als ge heel verdedigen. Gérard Verlinden Jan Werts/Brussel De meeste Eg-ministers van Land bouw denken momenteel (weer) aan mogelijke wijzigingen in het Euro pees Landbouwbeleid, waardoor het voor de schatkist wat goedkoper zou worden. De meningen lopen onder de tien van de Europese Gemeen schap echter nogal uiteen. Aan de fundamentele uitgangspunten wil ook niemand raken. Onze minister De Koning acht het moment nu wel rijp voor wat hij noemt "marginale veranderingen". Maar werkelijk ge- loven dat die er binnenkort wel ko men doet hij toch niet. Dat komt oök wegéns de recënie financiële mee vallers. De financiering van het to taal van Brusselse activiteiten ten gunste van boer en tuinder is nu, noch komend jaar, problematisch. Daarmee is de druk van de ketel. Het Europees Landbouwbeleid staat voorlopig dus uit de wind. Die con clusie werd maandagavond in Lux emburg door waarnemers getrokken na afloop van het uitvoerige debat tussen de landbouwministers over het probleem van de lusten en de lasten in de Europese Gemeenschap. Minister De Koning erkende ook dat de zaken zoals hierboven geschetst liggen. Toch hield hij een pleidooi voor het nu nemen van enkele maa tregelen. Via naar verhouding klei nere, dus verfijnde besnoeiingen zou je, nu alles lekker loopt, de land bouwpolitiek kunnen voorbereiden op de slechtere tijden die later on vermijdelijk volgen, aldus de Neder landse bewindsman in Luxemburg. Als voorbeelden van bezuinigingen die je zonder meer zou kunnen doorvoeren noemde hij: - stopzetting van de interventie van rundervoorvoeten: - een zuiniger restitutiebeleid in de zuivel: - het uitkammen van'het oerwoud' van allerlei subsidies en premies die nu gelden. De Britse minister heeft hier voor gesteld om voortaan ten hoogste 60% van het Europees budget aan land bouwpolitiek te spenderen. De Ko ning vindt zo'n doelstelling het nas treven waard, zo zei hij. "Maar je kunt zoiets gegeven de onzekerheden die het landbouwbeleid nu eenmaal omgeven, niet zwart op wit vastleg gen". Tot voor kort kostte de land bouw globaal 0 procent van de be groting. Door externe (buitenlandse) factoren, zoals het aantrekken van de zuivelprijzen op de wereldmarkt zijn de kosten in Brussel de afgelopen maanden fors gedaald. Dat scheelt dit jaar al ongeveer 2 miljard gulden, zodat de Europese Gemeenschap nu op 60% kosten voor landbouwpoli tiek van het totale budget zit.' Valse kritiek Maandag besloten de ministers van Financiën, die hier ook vergaderden, die twee miljard meteen onderling te verdelen. Het geld wordt dus natio naal en niet aan Europees, sociaal, regionaal of ander noodzakelijk be leid besteed. Waaruit je zonneklaar kunt afleiden dat de kritiek op de kosten van het Europees landbouw beleid er eigenlijk niet om gaat meer ruimte te scheppen voor andere acti viteiten, hoewel dat steeds toch weer wordt beweerd. Nu men eens twee miljard overhoudt wordt het geld onmiddellijk teruggeboekt naar de ministers van Financiën thuis. De meeste kritiek op het landbouwbe leid, zo leert deze nogal unieke erva ring, is dus vals. Men wil geen echt verenigd Europa scheppen, maar liever de Brusselse uitgaven over de hele lijn beperken. Overigens is dat ook een loffelijk streven, maar laat men dat dan ook gewoon erkennen. Lusten en lasten Het was maandag de eerste keer dat de Landbouwministers de kwestie van de lusten en lasten verdeling binnen de Europese Gemeenschap voor de komende jaren bespraken. Dit op ba sis van het (vage en vrijblijvende) rapport dat de Europese Commissie hierover van de zomer publiceerde. Daarin wordt voorgesteld om landen die nu aan de landbouwpolitiek ver dienen (Nederland o.a.) volgend jaar financieel te laten opdraaien voor de contributieverlaging, waarop Groot- Brittannië dan weer recht meent te hebben. Deze kwestie zal ook de ko mende topconferentie van Europese regeringsleiders in Londen beheer sen. "Het zal niet makkelijk zijn het debat in de ministerraad volledig weer te geven. Er is namelijk drie en een half uur achtereen door de mi nisters over de kwestie 'lusten en las ten' gesproken. Wat mij persoonlijk het meest opviel na vier jaar wegge weest te zijn uit de landbouwpolitiek is, dat ik weinig nieuws hoorde van daag", aldus minister De Koning in Luxemburg tegen de journalisten. "Er zijn natuurlijk wel enkele nieuwe omstandigheden", zo ging hij verder. "De afgelopen vijf jaar zijn de uitga ven voor de landbouwpolitiek formi dabel gestegen. Vanaf 1975 tot 1981 met gemiddeld 20% per jaar. Als je het lijstje ziet merk je dat ook een aantal produkten waarbij de Neder landse Landbouw belanghebbende is, fors heeft meegedaan aan kosten toename. Dit betekent langzamer hand een zorgelijke situatie, die nog wordt versterkt doordat wij enerzijds gaan aanlopen tegen de 1%-BTW- grens van onze inkomsten. Anderzijds doordat er hoe langer hoe meer kri tiek komt op het grote aandeel van de landbouw in het budget van de Euro pese Gemeenschappen. De aandrang groeit om andere beleidsterreinen fi nanciële ruimte te geven via het te rugdringen van het landbouwaan- deel. Hef nu lopende jaar ziet er fi nancieel een stuk gunstiger uit. Maar er is geen enkele aanleiding om te verwachten dat dit zo zal blijven. Structureel (blijvend) is er aan de landbouwpolitiek, zoals die de afge lopen jaren fungeerde, niets veran derd. Óf er een structurele verbete ring is bij de nu gewijzigde afzet van de produkten, dat moet nog maar af gewacht worden", aldus nog steeds de Nederlandse minister. Zijn Duitse collega Ertl schetste de noodzaak van nauwere Europese economische en monetaire samenwerking, waarbin nen de landbouwpolitiek dan immers veel rustiger zou kunnen bestaan. De Franse, Belgische, Italiaanse en Ierse minister hielden een pleidooi voor herstel van de EG-preferentie. Wat o.a. wil zeggen dat zij de landbouw- importen (soja, tapioca, maïsgluten, NieuwZeelandse boter) willen beper ken. Maar minister De Koning verde digde juist het zoveel mogelijk open houden van de grenzen via voortdu rend overleg. Daarbij paste ook zijn kritische houding tegenover het Eu ropees streven naar het sluiten van lange termijncontracten voor de afzet van bijvoorbeeld zuivelprodukten. "De positie van ons bedrijfsleven op de buitenlandse markten is terk ge noeg om het verder zonder zulke Brusselse regelingen te stellen". De Koning hield tenslotte een pleidooi voor wat hij een meer marktgerichte landbouwpolitiek noemt. "Waarbij je de omvang en de prijs van je produkt probeert aan te passen aan de afzet mogelijkheden. Daarom trekt ons het idee van produktiedoelstellingen van de Europese Commissie wel aan. Maar ik heb er al tegen gewaar schuwd om daarbij de wat grotere bedrijven niet extra te gaan belasten. Zij hebben immers niet de grootste draagkracht. Wellicht hebben ze wel een-grotere efficiëncie. Maar waarom zou je die gaan afremmen?" 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 7