Politieke onmacht
bedreigt welvaart
NIRIA-symposium
Ekonomische groei
en innovatie
KNLC kommentaar
Bij S.E.V. blijft gezinsbezoek
grote rol spelen.
Overzicht
studiemoge
lijkheden
M.B.O.
O,
«te
D e politieke klucht die nu al vele
maanden in Den Haag wordt opge
voerd, begint zo langzamerhand zulke
groteske vormen aan te nemen, dat
we ons vanuit het bedrijfsleven steeds
meer de vraag stellen of het nog wel
zin heeft tijd en energie hieraan te
besteden.
De Huwelijksvoorwaarden
H uwelijksvoorwaarden kunnen worden gemaakt voor het huwelijk en
sedert 1957 ook tijdens het huwelijk (artikel 114 B.W.). In het geval van
huwelijksvoorwaarden voor het huwelijk gaat dit aldus.
Uit werkverslag
1981-1982 blijkt:
Een dezer dagen is het werkverslag verschenen van de Sociaal Econo
mische Voorlichtingsdienst (SEV) van de ZLM. Er wordt eerst verslag
gedaan van de tijdens het werkjaar 1980-1981 verrichte werkzaamhe
den in het kader van achtereenvolgens de SEV-voorlichtingswerk-
zaamheden in groepsverband, de individuele voorlichting, de Scholing
en de SE V-bijeenkomsten. Vervolgens wordt uiteraard ook uitvoerig
ingegaan op het program dat de dienst in het werkjaar 1981-1982 wil
gaan uitvoeren.
Vervanging
De heer Jaap van Wijck, sociaal-
ekonomisch voorlichter in Oost
en West Zeeuws-Vlaanderen is
enige tijd afwezig.
De kollega's zullen gedurende
zijn afwezigheid de voorlichting
in zijn rayon verzorgen.
Wilt U bellen naar het kantoor
van de Z.L.M. in Goes
(01100-21010) en uw naam en
adres en telefoonnummer opge
ven aan de telefoniste? U wordt
dan zo spoedig mogelijk terugge
beld.
Werkprogramma 1981/1982
De samenstellers van het verslag la
ten weten dat het in de bedoeling ligt
de voorlichting te verzorgen op de
volgende manieren:
- Groepsvoorlichting via cursus
sen, lezingen, gespreksgroepen en
studiegroepen en lezingencyclus.
We willen proberen de onderne
mers en hun vrouwen en de jon
geren hierdoor te bereiken.
- Massavoorlichting, hiermee
wordt bedoeld de schriftelijke
voorlichting. Via een vaste
E.S.V.-rubriek in het Z.L.M.
Land- en tuinbouwblad en bro
chures, werden grote groepen
agrariërs en hun gezinnen be
reikt.
- Individuele voorlichting, hierbij
gaat het initiatief uit van de
agrariër of zijn gezinsleden. Deze
individuele voorlichting zal wor
den gegeven d.m.v. gezinsbezoek,
op het spreekuur en telefonisch
en waar mogelijk d.m.v. een brief
en of voorlichtingsfolder.
Gezinsbezoek
Bij de sociaal-economische voorlich
ting zal het gezinsbezoek echter een
grote rol blijven spelen, wat niet in
houdt dat de andere methoden van
benadering van de mens uit het oog
mogen worden verloren. We zullen
verder proberen de nazorg van de
voorlichting intensiever te doen zijn.
Er zal gewerkt worden om het agra
risch vervolgonderwijs op sociaal-
economisch gebied nog meer te
coördineren dan nu het geval is. Wij
denken hierbij aan de E.V.T.O., de
A.V.A.V. en de E.V.G.O. Deze akti-
viteiten gecoördineerd via de Mid
delbare Landbouwscholen in Goes en
Schoondijke zal voor de toekomst
van bijzondere waarde kunnen zijn
voor toekomstige en bestaande on
dernemers.
De rol van^de techniek bij het stimu
leren van de ekonomie staat centraal
in een symposium, dat op 18 novem
ber a.s. in het RAl-kongrescentrum te
Amsterdam wordt gehouden. Organi
sator is de Vaksektie Bedrijfskunde
van de Nederlandse Ingenieursvere
niging NIR1A, de landelijke organi
satie van afgestudeerden aan en stu
denten van hogere technische en ho
gere agrarische scholen.
Tijdens het symposium wordt on
dermeer ingegaan op de betekenis
voor de ekonomische groei van de
ontwikkeling, de toepassing en de
verspreiding van nieuwe technische
mogelijkheden. Eén van de sprekers,
prof. dr. A. Heertje, stelt in dit ver
band aan de orde de samenhang van
kwantitatieve ekonomische groei en
grootschaligheid enerzijds en selek-
tieve groei en kleinschaligheid an
derzijds. Daarbij zal hij ingaan op de
vraag of technische vernieuwing
vooral kan worden verwacht van
indien de vrouw overlijdt de man
successierecht betaalt over
200.000,— terwijl hij anders van
wege de vrijstelling niets zou moeten
betalen. Per saldo toch aan te raden.
Indien er kinderen zijn zullen de
erfdelen van de kinderen na overlij
den van vader en moeder meer gelijk
zijn, dus niet één groot erfdeel en
een klein, Gezien de progressie in het
successierecht is dit dus aantrekke
lijk. De fiscus gaat met deze regeling
geheel accoord (dus de bepalingen in
de successiewet zijn niet toepasselijk
op deze "verrekenplicht"). Deze
laatste verrekeningen na overlijden
zijn van de laatste tijd en worden
sinds kort veelvuldig toegepast
Het is ook voor mensen die reeds hu
welijksvoorwaarden hebben, in welke
vorm dan ook, zeker aan te raden om
met een adviseur (notaris of accoun
tant, liefst beiden) een en ander door
te nemen en eventueel de huwelijks
voorwaarden te wijzigen. Ook men
sen die in gemeenschap van goede
ren zijn gehuwd kunnen huwelijks
voorwaarden maken (als ze minstens
êên jaar zijn gehuwd). Ze bereiken
hiermede dat ze zowel de voordelen
van huwelijksvoorwaarden hebben
(gescheiden vermogens, erfenissen
apart, bij echtscheiding houdt ieder
het zijne etc.) alsmede die van de al
gehele gemeenschap van goederen
(na overlijden bij de partijen afreke
nen als wanneer gelijke vermogens).
Indien beide vermogens negatief zijn
gaat de verrekening niet door, dit
wordt in de huwelijksvoorwaardén
opgenomen. Indien êên vermogen
negatief is wordt maximaal' de helft
van het zuiver vermogen van de an
der uitgekeerd. Indien men bestaan
de huwelijksvoorwaarden wil wijzi
gen dan moet er goedkeuring van de
Rechtbank worden verkre
gen door middel van een advocaat
procureur.
Indien een gemeenschapsvermogen
moet worden ontbonden dan zal de
notaris een scheiding en deling ma
ken en krijgen beide partijen een ge
deelte toebedeeld. Deze scheiding
gaat weer via de advocaat voor ver
krijgen van goedkeuring naar de
Rechtbank.
Al met al verdient het aanbeveling
om eens na te gaan of het huwelijks-
goederenregiem nog voldoet aan de
meest optimale verhoudingen.
Paauwe.
grote dan wel van kleinere onderne
mingen.
Van de zijde van de vakbeweging zal
drs. M. van Rossum stellen, dat naar
de mening van de FNV een nieuwe
aanpak van de ekonomie een uitge
werkt produktie- en werkgelegen
heidsplan vergt. Innovatie is daarvan
een wezenlijk onderdeel, niet alleen
voor het opstarten van nieuwe in
dustrieën en nieuwe produktiemet-
hoden, maar ook om onaangenaam
werk uit te bannen. Beheersbaarheid
van technologische ontwikkelingen
in een maatschappelijk gewenste
richting staat dan ook voorop. Voor
ingenieurs zal niet alleen hun vak
manschap, maar evenzeer hun
maatschappelijke oriëntatie van
doorslaggevende betekenis zijn.
Namens het bedrijfsleven zal ing.
F.A.G. Kraak van Fokker B.V. het
symposiumthema benaderen vanuit
de praktijk hoe kansen in het be
drijfsleven zouden kunnen worden
benut. Hierbij gaat. het om vragen
als: hoe zal de markt voor technische
produkten zich ontwikkelen, zijn de
produkten voldoende innovatief om
ook in de toekomst hun marktaan
deel te handhaven, wat is de invloed
van het hoge loonniveau in ons land
op de konkurrentiepositie, hoe ko
men bedrijven aan voldoende gek
walificeerde arbeidskrachten en hoe
staat het met de financiering en de
winstkansen.
(Het NIRIA-symposium "Ekonomische
groei en techniek", dat om 10.00 uur be
gint, zal worden afgesloten met een fo-
rumdiskussie onder leiding van drs. J.P.
Kieboom, adviseur bij het Kabinet van de
minister-president en sekretaris van de
Raad voor het Wetenschapsbeleid.
Voor nadere inlichtingen, telefoon 070-
556800.)
Zojuist is uitgekomen het boekje
"Studiemogelijkheden aan dagscho-
leh voor middelbaar beroepsonder
wijs. (MBO)".
Het ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen geeft in dit overzich
telijk uitgevoerd werkje een opsom
ming van allerlei bestaande regelin
gen over schoolgeld, cursusgelden, de
leerplicht, tegemoetkoming in de
studiekosten enz.enz.
Vervolgens wordt uitvoerig aandacht
besteed aan de diverse studiemoge
lijkheden in het MBO. Achtereen
volgens komen aan de orde: Mid
delbaar Economisch en Administra
tief Onderwijs, Middelbaar Huis
houd- en Nijverheids Onderwijs,
Middelbare Beroepsopleiding voor
Laboratoriumpersoneel, Middelbaar
landbouwonderwijs, Middelbaar
Middenstandsonderwijs, Middel
baar Sociaal-Pedagogisch Onder
wijs, MHNO/MSPO Nieuwe Stijl,
Middelbaar Technisch Onderwijs,
Middelbaar Nautisch Onderwijs,
Opleiding tot leidster bij
het Kleuteronderwijs en tot slot het
Kort Middelbaar Beroepsonderwijs.
Te bestellen bij de centrale Direktie
Voorlichting van het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen.
Te meer nu de waarschuwende stem
men vanuit dat bedrijfsleven en ook
vanuit de ekonomisch-wetenschap-
pelijke hoek, voor het merendeel
worden genegeerd. Toch zullen we
ons wel intensief met die politiek
moeten blijven bezighouden. De poli
tieke besluitvorming is nu eenmaal
van wezenlijke betekenis voor de
gang van zaken in het bedrijfsleven en
zeker ook binnen de land- en tuin
bouw. Daarom zullen we moeten
blijven hameren op een kabinetsbe
leid, waarbij de ruimte wordt gescha
pen voor een versterking van de posi
tie van de sektoren in onze maat
schappij (landbouw, industrie en
handel) waar het geld voor onze wel
vaart verdient moet worden. Dat be
tekent dat de overheidsuitgaven on
herroepelijk drastisch omlaag moe
ten, zodat ook de druk van de belas
tingen en de sociale lasten omlaag
kan, de rente niet langer wordt op
gestuwd en er meer aardgasgeld be
schikbaar komt voor versterking van
het fundament van onze ekonomie.
Het wordt in dat kader tijd om vanuit
het bedrijfsleven maar eens duidelijk
te zeggen, dat het korte termijnbeleid
dat de demissionaire minister van
Sociale Zaken voorstaat om met veel
geld kunstmatig banen te scheppen in
vooral tertiaire en quartaire sekto
ren, volstrekt onaanvaardbaar is. Het
leidt immers tot een nog hogere be
lastingdruk voor het bedrijfsleven,
met als gevolg een nieuwe golf van
bedrijfssluitingen en/of faillissemen
ten en mensen zonder werk. En per
saldo tot meer werkeloosheid en
minder welvaart voor een ieder. Al
leen herstel van de verdiencapaciteit
van landbouw en industrie kan er
voor zorgen dat onze welvaart, met al
zijn uitstekende sociale verworven
heden, overeind blijft. Wie denkt in
dat geheel te kunnen blijven vast
houden aan alle uitgangspunten die
golden in de jaren zeventig, toen de
uitholling van het weerstandsvermo
gen in de bedrijven opgang kwam,
doet daarbij aan dagdromerij. Daar
om zullen zaken als de automatische
prijskompensatie, de koopkracht van
zowel loontrekkenden als uitkerings
trekkers, een veel strakkere uitvoe
ring van onze sociale wetgeving om
oneigenlijk gebruik (overigens van
zowel werknemers als werkgeverszij
de) te voorkomen en de verschuiving
van overheidsuitgaven naar departe
menten die zich met name bezighou
den met versterking van de positie
van het bedrijfsleven, serieus in de
beraadslagingen betrokken moeten
worden.
Voortzetting van een (gelijmd) kabi
net op de huidige basis biedt naar
mijn mening geen enkel uitzicht meer
op een beleid waarin het bedrijfsleven
weer vertrouwen kan stellen. Nu an
dere regeringskombinaties voorshands
politiek geblokkeerd lijken te zijn,
blijft er volgens mij maar één moge
lijkheid over. Dat is de formatie van
een soort extra-parlementair zaken
kabinet, waarin een team van des
kundigen dat een breed vertrouwen
geniet, orde op zaken gaat stellen. Ik
heb dat ook eind augustus in een
Commentaar al als reële mogelijk
heid aangegeven. Nu zou het in staat
gesteld moeten worden om in elk ge
val voor het begrotingsjaar 1982 het
beleid uit te stippelen, waarna dan
desnoods nieuwe verkiezingen weer
tot een politiek georiënteerde rege
ringsploeg kunnen leiden.
LUTEIJN
3
p een lijst van aanbrengsten
worden door de aanstaande echte
lieden hun privê-vermogens ver
meld, deze lijst wordt aan de akte
gehecht. In de akte wordt een keus
gemaakt uit diverse mogelijkheden.
Vroeger beperkte dat zich meestal tot
vruchten en inkomsten en uitsluiting
van elke gemeenschap.
Nadelen van vruchten en inkomsten
zijn dat het tijdens het huwelijk ver
worven vermogen gemeenschappe
lijk is, dus er is verhaal op voor
eventuele crediteuren van êên van
beide partners. Als alles financieël
goed gaat en de echtelieden lopen op
dit gebied niet veel risico's dan is het
nog steeds een acceptabel model.
Nadeel van algehele uitsluiting is dat
de "overwinst" blijft bij de partij die
de verdiensten inbracht, de zuinige
huisvrouw die zorgt dat er flink
wordt gespaard, wordt er in haar
vermogen niets beter van. Stel na
tien jaar volgt er een echtscheiding,
de vrouw heeft de huishouding ge
daan en is zeer spaarzaam geweest en
er is een ton gespaard, bij de schei
ding gaat alles toch naar de man.
Tweede nadeel is dat het overges
paarde, de winst dus, volledig bij de
man blijft indien uit diens inkomen
de winst overbleef.
Zou deze man bijvoorbeeld failliet
gaan dan gaat alle door de jaren
gespaarde overwinst mee. Alles is
dan weg want de vrouw heeft nooit
iets gekregen.
Oplossingen hiervoor zijn wel ge
vonden, bijvoorbeeld het zogenaam
de verrekenbeding. Dit betekent dat
de jaarlijkse overwinsten van beide
inkomens bij elkander worden op
geteld en dat de totale overwinst
jaarlijks bij helfte aan de beide ech
telieden wordt toebedeeld. De vrouw
die weinig of geen inkomen heeft
maar door haar spaarzaamheid zorgt
dat er flink wordt gespaard, wordt er
ook beter van, haar vermogen stijgt
gelijk aan dat van de man. Tweede
voordeel is dat bij eventueel Finan
cieël debacle bij de één, het vermo
gen van de ander dat is meegegroeid,
buiten schot blijft, de helft van de
winsten zijn veilig gesteld. Bij echt
scheiding verkrijgt men nu ook een
reëeler beeld. Denk er wel aan dat de
jaarlijkse verrekeningen ook plaats
vinden, de vordering verjaart van
rechtswege na vijfjaar!
Verder kan men in zijn huwelijks
voorwaarden bepalen dat er na
overlijden van êên van beide partijen
tussen die partijen Financieel afgere
kend zal worden als ware er een al
gehele gemeenschap van goedéren
bij dat overlijden.
Dit is zuiver een Financiële kwestie
want de gemeenschap bestaat nietje
rekent alleen of alsof hij bestond.
Stel vermogen man 1000.000,— en
vrouw 100.000,— geen kinderen.
Bij overlijden van de man en bij bij
voorbeeld algehele uitsluiting zonder
meejr erft de vrouw 1.000.000,— en
zal successierechten moeten betalen
over 650.000,— (vrijstelling
350.000,- per 1-1-1981).
Indien nu verrekend zou worden als
ware er een gemeenschap dan krijg
men vrouw en man hebben samen
1.100.000,— vrouw erft hiervan de
helft ofwel 550.000,— waarvan
vrijgesteld 350.000,- Zij betaalt
nu successierecht over 200.000,-
in plaats van over 650.000,— De
andere kant van de medaille is dat.