Politieke onmacht bedreigt welvaart NIRIA-symposium Ekonomische groei en innovatie KNLC kommentaar Bij S.E.V. blijft gezinsbezoek grote rol spelen. Overzicht studiemoge lijkheden M.B.O. O, «te D e politieke klucht die nu al vele maanden in Den Haag wordt opge voerd, begint zo langzamerhand zulke groteske vormen aan te nemen, dat we ons vanuit het bedrijfsleven steeds meer de vraag stellen of het nog wel zin heeft tijd en energie hieraan te besteden. De Huwelijksvoorwaarden H uwelijksvoorwaarden kunnen worden gemaakt voor het huwelijk en sedert 1957 ook tijdens het huwelijk (artikel 114 B.W.). In het geval van huwelijksvoorwaarden voor het huwelijk gaat dit aldus. Uit werkverslag 1981-1982 blijkt: Een dezer dagen is het werkverslag verschenen van de Sociaal Econo mische Voorlichtingsdienst (SEV) van de ZLM. Er wordt eerst verslag gedaan van de tijdens het werkjaar 1980-1981 verrichte werkzaamhe den in het kader van achtereenvolgens de SEV-voorlichtingswerk- zaamheden in groepsverband, de individuele voorlichting, de Scholing en de SE V-bijeenkomsten. Vervolgens wordt uiteraard ook uitvoerig ingegaan op het program dat de dienst in het werkjaar 1981-1982 wil gaan uitvoeren. Vervanging De heer Jaap van Wijck, sociaal- ekonomisch voorlichter in Oost en West Zeeuws-Vlaanderen is enige tijd afwezig. De kollega's zullen gedurende zijn afwezigheid de voorlichting in zijn rayon verzorgen. Wilt U bellen naar het kantoor van de Z.L.M. in Goes (01100-21010) en uw naam en adres en telefoonnummer opge ven aan de telefoniste? U wordt dan zo spoedig mogelijk terugge beld. Werkprogramma 1981/1982 De samenstellers van het verslag la ten weten dat het in de bedoeling ligt de voorlichting te verzorgen op de volgende manieren: - Groepsvoorlichting via cursus sen, lezingen, gespreksgroepen en studiegroepen en lezingencyclus. We willen proberen de onderne mers en hun vrouwen en de jon geren hierdoor te bereiken. - Massavoorlichting, hiermee wordt bedoeld de schriftelijke voorlichting. Via een vaste E.S.V.-rubriek in het Z.L.M. Land- en tuinbouwblad en bro chures, werden grote groepen agrariërs en hun gezinnen be reikt. - Individuele voorlichting, hierbij gaat het initiatief uit van de agrariër of zijn gezinsleden. Deze individuele voorlichting zal wor den gegeven d.m.v. gezinsbezoek, op het spreekuur en telefonisch en waar mogelijk d.m.v. een brief en of voorlichtingsfolder. Gezinsbezoek Bij de sociaal-economische voorlich ting zal het gezinsbezoek echter een grote rol blijven spelen, wat niet in houdt dat de andere methoden van benadering van de mens uit het oog mogen worden verloren. We zullen verder proberen de nazorg van de voorlichting intensiever te doen zijn. Er zal gewerkt worden om het agra risch vervolgonderwijs op sociaal- economisch gebied nog meer te coördineren dan nu het geval is. Wij denken hierbij aan de E.V.T.O., de A.V.A.V. en de E.V.G.O. Deze akti- viteiten gecoördineerd via de Mid delbare Landbouwscholen in Goes en Schoondijke zal voor de toekomst van bijzondere waarde kunnen zijn voor toekomstige en bestaande on dernemers. De rol van^de techniek bij het stimu leren van de ekonomie staat centraal in een symposium, dat op 18 novem ber a.s. in het RAl-kongrescentrum te Amsterdam wordt gehouden. Organi sator is de Vaksektie Bedrijfskunde van de Nederlandse Ingenieursvere niging NIR1A, de landelijke organi satie van afgestudeerden aan en stu denten van hogere technische en ho gere agrarische scholen. Tijdens het symposium wordt on dermeer ingegaan op de betekenis voor de ekonomische groei van de ontwikkeling, de toepassing en de verspreiding van nieuwe technische mogelijkheden. Eén van de sprekers, prof. dr. A. Heertje, stelt in dit ver band aan de orde de samenhang van kwantitatieve ekonomische groei en grootschaligheid enerzijds en selek- tieve groei en kleinschaligheid an derzijds. Daarbij zal hij ingaan op de vraag of technische vernieuwing vooral kan worden verwacht van indien de vrouw overlijdt de man successierecht betaalt over 200.000,— terwijl hij anders van wege de vrijstelling niets zou moeten betalen. Per saldo toch aan te raden. Indien er kinderen zijn zullen de erfdelen van de kinderen na overlij den van vader en moeder meer gelijk zijn, dus niet één groot erfdeel en een klein, Gezien de progressie in het successierecht is dit dus aantrekke lijk. De fiscus gaat met deze regeling geheel accoord (dus de bepalingen in de successiewet zijn niet toepasselijk op deze "verrekenplicht"). Deze laatste verrekeningen na overlijden zijn van de laatste tijd en worden sinds kort veelvuldig toegepast Het is ook voor mensen die reeds hu welijksvoorwaarden hebben, in welke vorm dan ook, zeker aan te raden om met een adviseur (notaris of accoun tant, liefst beiden) een en ander door te nemen en eventueel de huwelijks voorwaarden te wijzigen. Ook men sen die in gemeenschap van goede ren zijn gehuwd kunnen huwelijks voorwaarden maken (als ze minstens êên jaar zijn gehuwd). Ze bereiken hiermede dat ze zowel de voordelen van huwelijksvoorwaarden hebben (gescheiden vermogens, erfenissen apart, bij echtscheiding houdt ieder het zijne etc.) alsmede die van de al gehele gemeenschap van goederen (na overlijden bij de partijen afreke nen als wanneer gelijke vermogens). Indien beide vermogens negatief zijn gaat de verrekening niet door, dit wordt in de huwelijksvoorwaardén opgenomen. Indien êên vermogen negatief is wordt maximaal' de helft van het zuiver vermogen van de an der uitgekeerd. Indien men bestaan de huwelijksvoorwaarden wil wijzi gen dan moet er goedkeuring van de Rechtbank worden verkre gen door middel van een advocaat procureur. Indien een gemeenschapsvermogen moet worden ontbonden dan zal de notaris een scheiding en deling ma ken en krijgen beide partijen een ge deelte toebedeeld. Deze scheiding gaat weer via de advocaat voor ver krijgen van goedkeuring naar de Rechtbank. Al met al verdient het aanbeveling om eens na te gaan of het huwelijks- goederenregiem nog voldoet aan de meest optimale verhoudingen. Paauwe. grote dan wel van kleinere onderne mingen. Van de zijde van de vakbeweging zal drs. M. van Rossum stellen, dat naar de mening van de FNV een nieuwe aanpak van de ekonomie een uitge werkt produktie- en werkgelegen heidsplan vergt. Innovatie is daarvan een wezenlijk onderdeel, niet alleen voor het opstarten van nieuwe in dustrieën en nieuwe produktiemet- hoden, maar ook om onaangenaam werk uit te bannen. Beheersbaarheid van technologische ontwikkelingen in een maatschappelijk gewenste richting staat dan ook voorop. Voor ingenieurs zal niet alleen hun vak manschap, maar evenzeer hun maatschappelijke oriëntatie van doorslaggevende betekenis zijn. Namens het bedrijfsleven zal ing. F.A.G. Kraak van Fokker B.V. het symposiumthema benaderen vanuit de praktijk hoe kansen in het be drijfsleven zouden kunnen worden benut. Hierbij gaat. het om vragen als: hoe zal de markt voor technische produkten zich ontwikkelen, zijn de produkten voldoende innovatief om ook in de toekomst hun marktaan deel te handhaven, wat is de invloed van het hoge loonniveau in ons land op de konkurrentiepositie, hoe ko men bedrijven aan voldoende gek walificeerde arbeidskrachten en hoe staat het met de financiering en de winstkansen. (Het NIRIA-symposium "Ekonomische groei en techniek", dat om 10.00 uur be gint, zal worden afgesloten met een fo- rumdiskussie onder leiding van drs. J.P. Kieboom, adviseur bij het Kabinet van de minister-president en sekretaris van de Raad voor het Wetenschapsbeleid. Voor nadere inlichtingen, telefoon 070- 556800.) Zojuist is uitgekomen het boekje "Studiemogelijkheden aan dagscho- leh voor middelbaar beroepsonder wijs. (MBO)". Het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen geeft in dit overzich telijk uitgevoerd werkje een opsom ming van allerlei bestaande regelin gen over schoolgeld, cursusgelden, de leerplicht, tegemoetkoming in de studiekosten enz.enz. Vervolgens wordt uitvoerig aandacht besteed aan de diverse studiemoge lijkheden in het MBO. Achtereen volgens komen aan de orde: Mid delbaar Economisch en Administra tief Onderwijs, Middelbaar Huis houd- en Nijverheids Onderwijs, Middelbare Beroepsopleiding voor Laboratoriumpersoneel, Middelbaar landbouwonderwijs, Middelbaar Middenstandsonderwijs, Middel baar Sociaal-Pedagogisch Onder wijs, MHNO/MSPO Nieuwe Stijl, Middelbaar Technisch Onderwijs, Middelbaar Nautisch Onderwijs, Opleiding tot leidster bij het Kleuteronderwijs en tot slot het Kort Middelbaar Beroepsonderwijs. Te bestellen bij de centrale Direktie Voorlichting van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. Te meer nu de waarschuwende stem men vanuit dat bedrijfsleven en ook vanuit de ekonomisch-wetenschap- pelijke hoek, voor het merendeel worden genegeerd. Toch zullen we ons wel intensief met die politiek moeten blijven bezighouden. De poli tieke besluitvorming is nu eenmaal van wezenlijke betekenis voor de gang van zaken in het bedrijfsleven en zeker ook binnen de land- en tuin bouw. Daarom zullen we moeten blijven hameren op een kabinetsbe leid, waarbij de ruimte wordt gescha pen voor een versterking van de posi tie van de sektoren in onze maat schappij (landbouw, industrie en handel) waar het geld voor onze wel vaart verdient moet worden. Dat be tekent dat de overheidsuitgaven on herroepelijk drastisch omlaag moe ten, zodat ook de druk van de belas tingen en de sociale lasten omlaag kan, de rente niet langer wordt op gestuwd en er meer aardgasgeld be schikbaar komt voor versterking van het fundament van onze ekonomie. Het wordt in dat kader tijd om vanuit het bedrijfsleven maar eens duidelijk te zeggen, dat het korte termijnbeleid dat de demissionaire minister van Sociale Zaken voorstaat om met veel geld kunstmatig banen te scheppen in vooral tertiaire en quartaire sekto ren, volstrekt onaanvaardbaar is. Het leidt immers tot een nog hogere be lastingdruk voor het bedrijfsleven, met als gevolg een nieuwe golf van bedrijfssluitingen en/of faillissemen ten en mensen zonder werk. En per saldo tot meer werkeloosheid en minder welvaart voor een ieder. Al leen herstel van de verdiencapaciteit van landbouw en industrie kan er voor zorgen dat onze welvaart, met al zijn uitstekende sociale verworven heden, overeind blijft. Wie denkt in dat geheel te kunnen blijven vast houden aan alle uitgangspunten die golden in de jaren zeventig, toen de uitholling van het weerstandsvermo gen in de bedrijven opgang kwam, doet daarbij aan dagdromerij. Daar om zullen zaken als de automatische prijskompensatie, de koopkracht van zowel loontrekkenden als uitkerings trekkers, een veel strakkere uitvoe ring van onze sociale wetgeving om oneigenlijk gebruik (overigens van zowel werknemers als werkgeverszij de) te voorkomen en de verschuiving van overheidsuitgaven naar departe menten die zich met name bezighou den met versterking van de positie van het bedrijfsleven, serieus in de beraadslagingen betrokken moeten worden. Voortzetting van een (gelijmd) kabi net op de huidige basis biedt naar mijn mening geen enkel uitzicht meer op een beleid waarin het bedrijfsleven weer vertrouwen kan stellen. Nu an dere regeringskombinaties voorshands politiek geblokkeerd lijken te zijn, blijft er volgens mij maar één moge lijkheid over. Dat is de formatie van een soort extra-parlementair zaken kabinet, waarin een team van des kundigen dat een breed vertrouwen geniet, orde op zaken gaat stellen. Ik heb dat ook eind augustus in een Commentaar al als reële mogelijk heid aangegeven. Nu zou het in staat gesteld moeten worden om in elk ge val voor het begrotingsjaar 1982 het beleid uit te stippelen, waarna dan desnoods nieuwe verkiezingen weer tot een politiek georiënteerde rege ringsploeg kunnen leiden. LUTEIJN 3 p een lijst van aanbrengsten worden door de aanstaande echte lieden hun privê-vermogens ver meld, deze lijst wordt aan de akte gehecht. In de akte wordt een keus gemaakt uit diverse mogelijkheden. Vroeger beperkte dat zich meestal tot vruchten en inkomsten en uitsluiting van elke gemeenschap. Nadelen van vruchten en inkomsten zijn dat het tijdens het huwelijk ver worven vermogen gemeenschappe lijk is, dus er is verhaal op voor eventuele crediteuren van êên van beide partners. Als alles financieël goed gaat en de echtelieden lopen op dit gebied niet veel risico's dan is het nog steeds een acceptabel model. Nadeel van algehele uitsluiting is dat de "overwinst" blijft bij de partij die de verdiensten inbracht, de zuinige huisvrouw die zorgt dat er flink wordt gespaard, wordt er in haar vermogen niets beter van. Stel na tien jaar volgt er een echtscheiding, de vrouw heeft de huishouding ge daan en is zeer spaarzaam geweest en er is een ton gespaard, bij de schei ding gaat alles toch naar de man. Tweede nadeel is dat het overges paarde, de winst dus, volledig bij de man blijft indien uit diens inkomen de winst overbleef. Zou deze man bijvoorbeeld failliet gaan dan gaat alle door de jaren gespaarde overwinst mee. Alles is dan weg want de vrouw heeft nooit iets gekregen. Oplossingen hiervoor zijn wel ge vonden, bijvoorbeeld het zogenaam de verrekenbeding. Dit betekent dat de jaarlijkse overwinsten van beide inkomens bij elkander worden op geteld en dat de totale overwinst jaarlijks bij helfte aan de beide ech telieden wordt toebedeeld. De vrouw die weinig of geen inkomen heeft maar door haar spaarzaamheid zorgt dat er flink wordt gespaard, wordt er ook beter van, haar vermogen stijgt gelijk aan dat van de man. Tweede voordeel is dat bij eventueel Finan cieël debacle bij de één, het vermo gen van de ander dat is meegegroeid, buiten schot blijft, de helft van de winsten zijn veilig gesteld. Bij echt scheiding verkrijgt men nu ook een reëeler beeld. Denk er wel aan dat de jaarlijkse verrekeningen ook plaats vinden, de vordering verjaart van rechtswege na vijfjaar! Verder kan men in zijn huwelijks voorwaarden bepalen dat er na overlijden van êên van beide partijen tussen die partijen Financieel afgere kend zal worden als ware er een al gehele gemeenschap van goedéren bij dat overlijden. Dit is zuiver een Financiële kwestie want de gemeenschap bestaat nietje rekent alleen of alsof hij bestond. Stel vermogen man 1000.000,— en vrouw 100.000,— geen kinderen. Bij overlijden van de man en bij bij voorbeeld algehele uitsluiting zonder meejr erft de vrouw 1.000.000,— en zal successierechten moeten betalen over 650.000,— (vrijstelling 350.000,- per 1-1-1981). Indien nu verrekend zou worden als ware er een gemeenschap dan krijg men vrouw en man hebben samen 1.100.000,— vrouw erft hiervan de helft ofwel 550.000,— waarvan vrijgesteld 350.000,- Zij betaalt nu successierecht over 200.000,- in plaats van over 650.000,— De andere kant van de medaille is dat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3