Landbouwschap en Ministerie
gaan weer praten over hormonen
"1 a 1,5% meer melk
levert mondiaal gezien geen
afzetproblemen"
K.N.L.C.
INTUSSEN
Al
Maandelijks gesprek met Minister de Koning
Sektorbeleid
Begroting
Ruilverkavelingen
Landbouwschap wil zwaardere stem in
Overlegorgaan Natuur- en Landschapsbeheer
Zuivelbond-voorzitter drs. R. Zijlstra meent:
Bezinning
Southampton wordt
belangrijke
graanexporthaven
Deskundigen van het Landbouwschap en het Ministerie van Landbouw ff,
zullen binnenkort weer rond de tafel gaan zitten om een versnelling van
de procedure te ontwerpen die moet leiden tot een voor alle partijen
bevredigende oplossing van de "hormoonaffaire". Het dagelijks be-
stuur van het Landbouwschap en Minister De Koning van Landbouw
en Visserij hebben hierover gisteren een principe-afspraak gemaakt, jij
Het was de eerste ontmoeting tussen de nieuwe landbouwminister en Pp
het Landbouwschap.
Het Ministerie van Landbouw stelt
zich overigens onveranderd op het
standpunt dat de rechter een uit
spraak over de schuldvraag zal moe
ten doen. "Ik ben bereid me in de
zaak te verdiepen, maar ik wil niet de
indruk wekken dat juist mijn depar
tement zou moeten meebetalen", zei
Minister De Koning. Hij reageerde
daarmee op een pleidooi van Land
bouwschapsvoorzitter Luteijn voor
een open gesprek tussen het Land
bouwbedrijfsleven en de drie be
trokken ministeries. Het Landbouw
schap is bang dat zonder een posi
tieve opstelling van de overheid de
hormoonaffaire gemakkelijk kan
verzanden in langdurige juridische
procedures. Ten opzichte van de ge
dupeerde veehouders acht men dat
onaanvaardbaar.
Van de zijde van het Ministerie werd
meegedeeld, dat de Europese Kom
missie onder bepaalde voorwaarden
akkoord wil gaan met het z.g. sek-
torprogramma voor de glastuin
bouw. Die voorwaarden betreffen
ondermeer het terugbrengen van de
looptijd van de z.g. voorschotrege
ling tot êên jaar. Verder mag de uit
voering van het sektorprogramma
geen produktie-uitbreiding met zich
mee brengen en mogen de premies
van WIR, energietoeslag en klein
schaligheidstoeslag samen niet meer
dan 35 procent van de totale inves
tering bedragen.
Het Landbouwschap is van oordeel
dat de afspraken t.a.v. het sektorbe-
sprak de commissie Grondgebruik
in bijzijn van KNLC-voorzitter Lu
teijn over de gevolgen van de voorge
nomen bezuinigingen op de Land
bouwbegroting 1982. Vooral de be
perking van het budget voor de
Grondbank met 9 miljoen maakt
een fundamentele diskussie over het
funktioneren van dit instrument
noodzakelijk. De commissie hecht
daarbij veel waarde aan voortzetting
van grondbankaktiviteiten voor be-
drijfsoverdracht vader/zoon, waarbij
echter een loterij-effekt moet worden
voorkomen.
kon deze commissie kennis nemen
van de regeling voor het zgn. pach
tersvoordeel. die de vorige staatsse-
kretaris van Financiën nog op de val
reep heeft getroffen. De commissie
konkludeerde dat voor de landbouw
een gunstige regeling is bereikt, de
wensen inzake het tweede pachters
voordeel zijn naar genoegen vervuld;
het is echter onbevredigend dat niet
wordt teruggekomen op onherroepe
lijk vaststaande aanslagen.
konstateerde de commissie
Grondgebruik dat de nieuwe voor
ontwerp-meststoffenwet scherpe re
gels bevat ten aanzien van gebruik
van meststoffen als dierlijke mest en
slib. Vooral de mogelijkheid om be
perkingen te stellen op grond van niet
nader uitgewerkte ekologische mo
tieven roept bij de commissie veel
vragen op.
leid onverkort moeten worden uit
gevoerd. Minister De Koning bena
drukte dat zijn Ministerie het uiterste
heeft gedaan om de door Brussel
verlangde aanpassingen zo beperkt
mogelijk te houden.
Het Landbouwschap vroeg opnieuw
de _aandacht van de bewindsman
voor het aktualiseren van de glasaf-
braakregeling. In het kader van de
gasprijsonderhandelingen zijn hier
over dit voorjaar principe-afspraken
gemaakt om tuinders die het on
danks alles niet meer kunnen vol
houden in de gelegenheid te stellen
hun bedrijf te beëindigen. Een be
slissing hierover kan genomen wor
den in de oktober-vergadering van
het Ontwikkelings- en Sanerings
fonds voor de Landbouw. Minister
De Koning wees er echter op dat de
aktualisering geen budgettair^ kon
sequenties mag hebben. Dat bete
kent dat het bestuur van het O.- en
S.-fonds deze prioriteit tegen andere
zal moeten afwegen.
In het eerste gesprek tussen het
Landbouwschap en de nieuwe be
windsman is uitvoerig van gedachten
gewisseld over de rijks- en land
bouwbegroting 1982. Naar het oor
deel van het Landbouwschap wor
den daarin de belangen van land- en
tuinbouw onderbelicht en is er te
weinig aandacht voor de problema
tiek van de individuele land- en
tuinbouwbedrijven. Voorzitter Lu
teijn drong er op aan dat hieraan in
de regeringsverklaring wel aandacht
zal worden besteed. Gezien de ont
wikkeling van de inkomens en de
rentabiliteit is er naar zijn oordeel
reden voor grote ongerustheid.
Minister De Koning ontkende niet
dat de land- en tuinbouw inderdaad
in moeilijkheden verkeert, al komt
dat niet tot uitdrukking in spektaku-
laire werkloosheidscijfers. Hij ver
klaarde het tot zijn taak te rekenen
het ekonomische belang van land- en
tuinbouw ook in de regeringsverkla
ring tot uiting te laten komen.
Het Landbouwschap is ook bezorgd
over de langer en langer wordende
uitvoeringsperioden van ruilverkave
lingen. Dat geldt ook voor het feit dat
in wetgeving die gericht is op de
agrarische sektor steeds meer
"vreemde" elementen mee gaan spe
len. Minister De Koning zei over dit
laatste dat het beleid er op gericht is
om bij het beheer van de groene
ruimte ook zoveel mogelijk rekening
te houden met de belangen van ande
ren. Wel zal de landbouw volgens
hem in de komende jaren meer argu
menten hebben om de produktieve
funktie van de groene ruimte met
kracht naar voren te brengen.
Het Landbouwschap heeft met mi
nister De Koning afgesproken dat
gemeenschappelijk zal worden na
gegaan of en zo ja hoe het Grond-
bankbeleid na 1 januari a.s. kan
worden voortgezet. Door de aange
kondigde bezuiniging van 9 mil
joen zijn de mogelijkheden zeer be
perkt geworden. Mede n.a.v. een
aantal opmerkingen van het Land
bouwschap zal de bewindsman zich
ook nader laten informeren over de
achtergronden en de gevolgen van de
voorgenomen inkrimping van het
aantal bedrijfsvoorlichters. Het
Landbouwschap acht het laten ver
vallen van 50 formatieplaatsen niet
in overeenstemming met een even
wichtig beleid.
Het Landbouwschap wil een zwaardere stem in een nog door de rijks
overheid in te stellen overlegorgaan voor het afstemmen van maatre
gelen op het gebied van natuur- en landschapsbeheer. Het overlegor
gaan zal zich met name bezig gaan houden met de vraag of werkzaam
heden moeten worden uitgevoerd door vaste medewerkers, door vrij
willigers of via het stimuleren van natuur- en landschapsbeheer bij
agrarisch en ander grondgebruik. Over de instelling van het overleg
hebben CRM, Sociale Zaken en Landbouw en Visserij afspraken ge
maakt.
Minister Jan de Koning
In het voorstel dat nu op tafel ligt
hebben zowel het Landbouwschap
als het Bosschap één zetel toegewe
zen gekregen. Van de overige tien
zetels zullen er negen worden bezet
door de overheid en één door een
vertegenwoordiger van de gezamen
lijke partikuliere terreinbeherende
natuurbeschermingsorganisaties. In
een brief aan de nieuwe staatssekre-
taris van CRM, de heer H.A. de
Boer, pleit het Landbouwschap er
voor, dat het bedrijfsleven in relatie
tot de andere deelnemers aan het
"Overleg Afstemming Maatregelen
Natuur- en Landschapsbeheer" pa-1
ritair wordt vertegenwoordigd.
Het Landbouwschap heeft zich wat
betreft het gevoerde beleid zeer kri
tisch opgesteld waar het ging om het
onderhoud van landschapselemen
ten en het daaraan verbonden
vraagstuk van de werkgelegenheid.
Bij dit beleid is, zo meent het Land
bouwschap, tot nu toe te weinig re
kening gehouden met de door het
Landbouwschap gemaakte opmer
kingen. Tegen deze achtergrond
vindt het Landbouwschap, dat een
overleg over het beleid, hoe wense
lijk op zich ook, alleen zinvol kan
zijn wanneer de betrokken organisa
ties en instanties paritair worden
vertegen woord igd
"Mijnheer Spierenburg heeft door zijn uitzonderlijke onderhande
lingsgaven naar ik meen 1 miljard gulden aan nieuwe aardgaskontrak-
ten voor de betalingsbalans verdiend. Hij moet het echter ver afleggen
tegen Klaske 23. Met haar ruim 2 miljoen zusters stuwen zij de export
in 1981 naar rekordhoogte. Het ziet er dan ook naar uit dat de export
van zuivelprodukten in de buurt van de 7 miljard gulden zal komen te
liggen, een stijging van meer dan 30%." Met deze woorden illustreerde
drs. R. Zijlstra voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Zuivelbond
FNZ, de algemene vergadering van deze bond op 30 september j.l. in
Den Haag.
"Uit deze positie valt dan ook de verklaring af te leiden van de grote
bezwaren die wij hebben tegen het voornemen van de Europese Com
missie om een nieuw handelspolitiek instrument te ontwikkelen, dat de
handel met derde landen verder moet reguleren door het afsluiten van
lange-termijn-kontrakten tussen de EEG en deze landen".
pees Parlement gaf op de bijeen
komst een globale opsomming van
beleidsmogelijkheden, welke mo
menteel ter diskussie staan. "Geluk
kig kunnen wij konstateren dat de
positie van de wereldmarkt voor bijna
alle produkten is verbeterd. We heb
ben te maken met een cumulatie van
meevallers. Wij moeten ons echter
hoeden voor een lichtvaardig opti
misme", aldus Tolman, die ingrijpen
de wijzigingen in de zuivelpolitiek
niet aktueel nodig acht.
Wel, zo waarschuwde hij, moeten we
ons hierop blijvend beraden. Indien er
Europese maatregelen genomen
moeten worden, zal Nederland alleen
staan. En het eerst en het meest ge
troffen worden.
Zijlstra konstateerde dan ook dat het
mogelijk is gebleken een stijgende
melkproduktie tegen hogere prijzen
af te zetten tegen belangrijk lagere
kosten voor de Europese schatkist.
Als oorzaken voor die grotere vraag
noemde hij de nog steeds toenemen
de wereldbevolking, de stijgende
koopkracht vooral in die landen die
olie produceren, en evenmin een
hoogwaardige voedselproduktie nog
hebben ontwikkeld en de hier en
daar desastreuze voedselsituatie in
de Oostbloklanden die eveneens tot
belangrijke aankopen hebben geleid.
"Studies van de FAO, maar ook in
de VS, komen tot de konklusie dat
mondiaal gezien de komende decen
nia schaarste aan voedsel de hoofd
lijn, "de trend" zal zijn met uiteraard
daaromheen schommelingen om de
ze lijn heen, variërend van nijpende
situaties en zelfs hongersnood tot
overschotten in andere gebieden,
zulks al naar gelang de oogsten uit
vallen".
Wat de eigen mogelijkheden in de
nabije toekomst betreft leert aldus de
heer Zijlstra dat bij ongewijzigd res-
titutiebeleid uiteraard, 1 a 1,5% meer
melk per jaar op eigen kracht afgezet
kan worden.
De daarbij meest passende zuivel
politiek is volgens Zijlstra de huidige,
met als kern de interventie, de resti-
tutiepolitiek en de gemeenschappe
lijke financiële verantwoordelijk
heid, waarmee men in Brussel lang
zamerhand zeer behoorlijk weet te
werken.
Met Landbouwschapsvoorzitter Lu
teijn zei hij van mening te zijn dat er
alle aanleiding is om bij de volgende
diskussieronde de medeverantwoor
delijkheidsheffing drastisch te verla
gen. Temeer omdat de bestemming
van de door veehouders bijeenge
brachte gelden, meer dan 1,5 miljard
gulden, meer problemen dan oplos
singen biedt.
De voorzitter van het Landbouw
schap ir. D. Luteijn meende dat de
tijd, die nu door de gunstige situatie
aan het afzetfront, is gecreëerd, moet
worden benut om enerzijds binnen
het EEG-landbouwareaal, alterna
tieve produktiemogelijkheden te
creëren, "zodat de ongetwijfeld
voortgaande produktievergroting
per koe deels kan worden opgevan
gen door omschakeling van met na
me gemengde bedrijven. Ik denk dan
in het bijzonder aan de produktie
van plantaardige oliën en eiwitten,
waarvan we nog gigantische hoe
veelheden moeten importeren."
Bovendien dient de komende tijd
benut te worden om een bezinning
over de funktie van de medeverant
woordelijkheidsheffing op gang te
brengen. Zeker nu het erop lijkt dat
het door ons afgedragen geld gro
tendeels naar de algemene middelen
van de EEG verdwijnt en daarmee
van reële medeverantwoordelijkheid
nog nauwelijks iets overblijft.
Ook zei hij van mening te zijn dat in
de huidige situatie gepleit moet wor
den voor een op zo kort mogelijke
termijn verlagen van de medever
antwoordelijkheidsheffing van dt
huidige 2,5% naar de 0,5% van twee
jaar terug.
De heer T. Tolman lid van het Euro-
In de Britse havenstad Southampton
worden nieuwe grote graanexport-
voorzieningen getroffen.
Met de nieuwe faciliteit, die klaar
moet zijn voor de oogst 1982, kunnen
schepen met een kapaciteit van ruim
50.000 ton worden geladen, hoewel
verwacht wordt dat de meeste sche
pen die van de nieuwe faciliteiten
gebruik gaan maken een laadkapa-
citeit van omstreeks 15.000 a 25.000
ton zullen hebben.
De installaties zullen worden ge
bouwd door de Continental Grain
Company in samenwerking met S
L Grain. De ligplaats krijgt een wa
terdiepte van 12 meter en een lengte
van 350 meter. De lift die ernaast zal
worden gebouwd zal aanvankelijk
een opslagkapaciteit hebben van
16.000 ton en zal ongeveer 2,5 mil
joen gaan kosten.
Een woordvoerder van Continental
zei dat de voorziening de grootste
graanexportfaciliteit in partikulier
bezit in Zuid Engeland zal zijn en
ongeveer even groot zal worden als
die van Tradax in Huil.
Momenteel kunnen aan de Engelse
zuidkust alleen kleine schepen met
een kapaciteit van 1.200 tot 2.400 ton,
worden geladen. Dat gebeurt op
kleine laadplaatsen in Southampton,
Poole, Shoreham en Littlehampton.
(The Public Ledger)