Landbouwschap en Ministerie gaan weer praten over hormonen "1 a 1,5% meer melk levert mondiaal gezien geen afzetproblemen" K.N.L.C. INTUSSEN Al Maandelijks gesprek met Minister de Koning Sektorbeleid Begroting Ruilverkavelingen Landbouwschap wil zwaardere stem in Overlegorgaan Natuur- en Landschapsbeheer Zuivelbond-voorzitter drs. R. Zijlstra meent: Bezinning Southampton wordt belangrijke graanexporthaven Deskundigen van het Landbouwschap en het Ministerie van Landbouw ff, zullen binnenkort weer rond de tafel gaan zitten om een versnelling van de procedure te ontwerpen die moet leiden tot een voor alle partijen bevredigende oplossing van de "hormoonaffaire". Het dagelijks be- stuur van het Landbouwschap en Minister De Koning van Landbouw en Visserij hebben hierover gisteren een principe-afspraak gemaakt, jij Het was de eerste ontmoeting tussen de nieuwe landbouwminister en Pp het Landbouwschap. Het Ministerie van Landbouw stelt zich overigens onveranderd op het standpunt dat de rechter een uit spraak over de schuldvraag zal moe ten doen. "Ik ben bereid me in de zaak te verdiepen, maar ik wil niet de indruk wekken dat juist mijn depar tement zou moeten meebetalen", zei Minister De Koning. Hij reageerde daarmee op een pleidooi van Land bouwschapsvoorzitter Luteijn voor een open gesprek tussen het Land bouwbedrijfsleven en de drie be trokken ministeries. Het Landbouw schap is bang dat zonder een posi tieve opstelling van de overheid de hormoonaffaire gemakkelijk kan verzanden in langdurige juridische procedures. Ten opzichte van de ge dupeerde veehouders acht men dat onaanvaardbaar. Van de zijde van het Ministerie werd meegedeeld, dat de Europese Kom missie onder bepaalde voorwaarden akkoord wil gaan met het z.g. sek- torprogramma voor de glastuin bouw. Die voorwaarden betreffen ondermeer het terugbrengen van de looptijd van de z.g. voorschotrege ling tot êên jaar. Verder mag de uit voering van het sektorprogramma geen produktie-uitbreiding met zich mee brengen en mogen de premies van WIR, energietoeslag en klein schaligheidstoeslag samen niet meer dan 35 procent van de totale inves tering bedragen. Het Landbouwschap is van oordeel dat de afspraken t.a.v. het sektorbe- sprak de commissie Grondgebruik in bijzijn van KNLC-voorzitter Lu teijn over de gevolgen van de voorge nomen bezuinigingen op de Land bouwbegroting 1982. Vooral de be perking van het budget voor de Grondbank met 9 miljoen maakt een fundamentele diskussie over het funktioneren van dit instrument noodzakelijk. De commissie hecht daarbij veel waarde aan voortzetting van grondbankaktiviteiten voor be- drijfsoverdracht vader/zoon, waarbij echter een loterij-effekt moet worden voorkomen. kon deze commissie kennis nemen van de regeling voor het zgn. pach tersvoordeel. die de vorige staatsse- kretaris van Financiën nog op de val reep heeft getroffen. De commissie konkludeerde dat voor de landbouw een gunstige regeling is bereikt, de wensen inzake het tweede pachters voordeel zijn naar genoegen vervuld; het is echter onbevredigend dat niet wordt teruggekomen op onherroepe lijk vaststaande aanslagen. konstateerde de commissie Grondgebruik dat de nieuwe voor ontwerp-meststoffenwet scherpe re gels bevat ten aanzien van gebruik van meststoffen als dierlijke mest en slib. Vooral de mogelijkheid om be perkingen te stellen op grond van niet nader uitgewerkte ekologische mo tieven roept bij de commissie veel vragen op. leid onverkort moeten worden uit gevoerd. Minister De Koning bena drukte dat zijn Ministerie het uiterste heeft gedaan om de door Brussel verlangde aanpassingen zo beperkt mogelijk te houden. Het Landbouwschap vroeg opnieuw de _aandacht van de bewindsman voor het aktualiseren van de glasaf- braakregeling. In het kader van de gasprijsonderhandelingen zijn hier over dit voorjaar principe-afspraken gemaakt om tuinders die het on danks alles niet meer kunnen vol houden in de gelegenheid te stellen hun bedrijf te beëindigen. Een be slissing hierover kan genomen wor den in de oktober-vergadering van het Ontwikkelings- en Sanerings fonds voor de Landbouw. Minister De Koning wees er echter op dat de aktualisering geen budgettair^ kon sequenties mag hebben. Dat bete kent dat het bestuur van het O.- en S.-fonds deze prioriteit tegen andere zal moeten afwegen. In het eerste gesprek tussen het Landbouwschap en de nieuwe be windsman is uitvoerig van gedachten gewisseld over de rijks- en land bouwbegroting 1982. Naar het oor deel van het Landbouwschap wor den daarin de belangen van land- en tuinbouw onderbelicht en is er te weinig aandacht voor de problema tiek van de individuele land- en tuinbouwbedrijven. Voorzitter Lu teijn drong er op aan dat hieraan in de regeringsverklaring wel aandacht zal worden besteed. Gezien de ont wikkeling van de inkomens en de rentabiliteit is er naar zijn oordeel reden voor grote ongerustheid. Minister De Koning ontkende niet dat de land- en tuinbouw inderdaad in moeilijkheden verkeert, al komt dat niet tot uitdrukking in spektaku- laire werkloosheidscijfers. Hij ver klaarde het tot zijn taak te rekenen het ekonomische belang van land- en tuinbouw ook in de regeringsverkla ring tot uiting te laten komen. Het Landbouwschap is ook bezorgd over de langer en langer wordende uitvoeringsperioden van ruilverkave lingen. Dat geldt ook voor het feit dat in wetgeving die gericht is op de agrarische sektor steeds meer "vreemde" elementen mee gaan spe len. Minister De Koning zei over dit laatste dat het beleid er op gericht is om bij het beheer van de groene ruimte ook zoveel mogelijk rekening te houden met de belangen van ande ren. Wel zal de landbouw volgens hem in de komende jaren meer argu menten hebben om de produktieve funktie van de groene ruimte met kracht naar voren te brengen. Het Landbouwschap heeft met mi nister De Koning afgesproken dat gemeenschappelijk zal worden na gegaan of en zo ja hoe het Grond- bankbeleid na 1 januari a.s. kan worden voortgezet. Door de aange kondigde bezuiniging van 9 mil joen zijn de mogelijkheden zeer be perkt geworden. Mede n.a.v. een aantal opmerkingen van het Land bouwschap zal de bewindsman zich ook nader laten informeren over de achtergronden en de gevolgen van de voorgenomen inkrimping van het aantal bedrijfsvoorlichters. Het Landbouwschap acht het laten ver vallen van 50 formatieplaatsen niet in overeenstemming met een even wichtig beleid. Het Landbouwschap wil een zwaardere stem in een nog door de rijks overheid in te stellen overlegorgaan voor het afstemmen van maatre gelen op het gebied van natuur- en landschapsbeheer. Het overlegor gaan zal zich met name bezig gaan houden met de vraag of werkzaam heden moeten worden uitgevoerd door vaste medewerkers, door vrij willigers of via het stimuleren van natuur- en landschapsbeheer bij agrarisch en ander grondgebruik. Over de instelling van het overleg hebben CRM, Sociale Zaken en Landbouw en Visserij afspraken ge maakt. Minister Jan de Koning In het voorstel dat nu op tafel ligt hebben zowel het Landbouwschap als het Bosschap één zetel toegewe zen gekregen. Van de overige tien zetels zullen er negen worden bezet door de overheid en één door een vertegenwoordiger van de gezamen lijke partikuliere terreinbeherende natuurbeschermingsorganisaties. In een brief aan de nieuwe staatssekre- taris van CRM, de heer H.A. de Boer, pleit het Landbouwschap er voor, dat het bedrijfsleven in relatie tot de andere deelnemers aan het "Overleg Afstemming Maatregelen Natuur- en Landschapsbeheer" pa-1 ritair wordt vertegenwoordigd. Het Landbouwschap heeft zich wat betreft het gevoerde beleid zeer kri tisch opgesteld waar het ging om het onderhoud van landschapselemen ten en het daaraan verbonden vraagstuk van de werkgelegenheid. Bij dit beleid is, zo meent het Land bouwschap, tot nu toe te weinig re kening gehouden met de door het Landbouwschap gemaakte opmer kingen. Tegen deze achtergrond vindt het Landbouwschap, dat een overleg over het beleid, hoe wense lijk op zich ook, alleen zinvol kan zijn wanneer de betrokken organisa ties en instanties paritair worden vertegen woord igd "Mijnheer Spierenburg heeft door zijn uitzonderlijke onderhande lingsgaven naar ik meen 1 miljard gulden aan nieuwe aardgaskontrak- ten voor de betalingsbalans verdiend. Hij moet het echter ver afleggen tegen Klaske 23. Met haar ruim 2 miljoen zusters stuwen zij de export in 1981 naar rekordhoogte. Het ziet er dan ook naar uit dat de export van zuivelprodukten in de buurt van de 7 miljard gulden zal komen te liggen, een stijging van meer dan 30%." Met deze woorden illustreerde drs. R. Zijlstra voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Zuivelbond FNZ, de algemene vergadering van deze bond op 30 september j.l. in Den Haag. "Uit deze positie valt dan ook de verklaring af te leiden van de grote bezwaren die wij hebben tegen het voornemen van de Europese Com missie om een nieuw handelspolitiek instrument te ontwikkelen, dat de handel met derde landen verder moet reguleren door het afsluiten van lange-termijn-kontrakten tussen de EEG en deze landen". pees Parlement gaf op de bijeen komst een globale opsomming van beleidsmogelijkheden, welke mo menteel ter diskussie staan. "Geluk kig kunnen wij konstateren dat de positie van de wereldmarkt voor bijna alle produkten is verbeterd. We heb ben te maken met een cumulatie van meevallers. Wij moeten ons echter hoeden voor een lichtvaardig opti misme", aldus Tolman, die ingrijpen de wijzigingen in de zuivelpolitiek niet aktueel nodig acht. Wel, zo waarschuwde hij, moeten we ons hierop blijvend beraden. Indien er Europese maatregelen genomen moeten worden, zal Nederland alleen staan. En het eerst en het meest ge troffen worden. Zijlstra konstateerde dan ook dat het mogelijk is gebleken een stijgende melkproduktie tegen hogere prijzen af te zetten tegen belangrijk lagere kosten voor de Europese schatkist. Als oorzaken voor die grotere vraag noemde hij de nog steeds toenemen de wereldbevolking, de stijgende koopkracht vooral in die landen die olie produceren, en evenmin een hoogwaardige voedselproduktie nog hebben ontwikkeld en de hier en daar desastreuze voedselsituatie in de Oostbloklanden die eveneens tot belangrijke aankopen hebben geleid. "Studies van de FAO, maar ook in de VS, komen tot de konklusie dat mondiaal gezien de komende decen nia schaarste aan voedsel de hoofd lijn, "de trend" zal zijn met uiteraard daaromheen schommelingen om de ze lijn heen, variërend van nijpende situaties en zelfs hongersnood tot overschotten in andere gebieden, zulks al naar gelang de oogsten uit vallen". Wat de eigen mogelijkheden in de nabije toekomst betreft leert aldus de heer Zijlstra dat bij ongewijzigd res- titutiebeleid uiteraard, 1 a 1,5% meer melk per jaar op eigen kracht afgezet kan worden. De daarbij meest passende zuivel politiek is volgens Zijlstra de huidige, met als kern de interventie, de resti- tutiepolitiek en de gemeenschappe lijke financiële verantwoordelijk heid, waarmee men in Brussel lang zamerhand zeer behoorlijk weet te werken. Met Landbouwschapsvoorzitter Lu teijn zei hij van mening te zijn dat er alle aanleiding is om bij de volgende diskussieronde de medeverantwoor delijkheidsheffing drastisch te verla gen. Temeer omdat de bestemming van de door veehouders bijeenge brachte gelden, meer dan 1,5 miljard gulden, meer problemen dan oplos singen biedt. De voorzitter van het Landbouw schap ir. D. Luteijn meende dat de tijd, die nu door de gunstige situatie aan het afzetfront, is gecreëerd, moet worden benut om enerzijds binnen het EEG-landbouwareaal, alterna tieve produktiemogelijkheden te creëren, "zodat de ongetwijfeld voortgaande produktievergroting per koe deels kan worden opgevan gen door omschakeling van met na me gemengde bedrijven. Ik denk dan in het bijzonder aan de produktie van plantaardige oliën en eiwitten, waarvan we nog gigantische hoe veelheden moeten importeren." Bovendien dient de komende tijd benut te worden om een bezinning over de funktie van de medeverant woordelijkheidsheffing op gang te brengen. Zeker nu het erop lijkt dat het door ons afgedragen geld gro tendeels naar de algemene middelen van de EEG verdwijnt en daarmee van reële medeverantwoordelijkheid nog nauwelijks iets overblijft. Ook zei hij van mening te zijn dat in de huidige situatie gepleit moet wor den voor een op zo kort mogelijke termijn verlagen van de medever antwoordelijkheidsheffing van dt huidige 2,5% naar de 0,5% van twee jaar terug. De heer T. Tolman lid van het Euro- In de Britse havenstad Southampton worden nieuwe grote graanexport- voorzieningen getroffen. Met de nieuwe faciliteit, die klaar moet zijn voor de oogst 1982, kunnen schepen met een kapaciteit van ruim 50.000 ton worden geladen, hoewel verwacht wordt dat de meeste sche pen die van de nieuwe faciliteiten gebruik gaan maken een laadkapa- citeit van omstreeks 15.000 a 25.000 ton zullen hebben. De installaties zullen worden ge bouwd door de Continental Grain Company in samenwerking met S L Grain. De ligplaats krijgt een wa terdiepte van 12 meter en een lengte van 350 meter. De lift die ernaast zal worden gebouwd zal aanvankelijk een opslagkapaciteit hebben van 16.000 ton en zal ongeveer 2,5 mil joen gaan kosten. Een woordvoerder van Continental zei dat de voorziening de grootste graanexportfaciliteit in partikulier bezit in Zuid Engeland zal zijn en ongeveer even groot zal worden als die van Tradax in Huil. Momenteel kunnen aan de Engelse zuidkust alleen kleine schepen met een kapaciteit van 1.200 tot 2.400 ton, worden geladen. Dat gebeurt op kleine laadplaatsen in Southampton, Poole, Shoreham en Littlehampton. (The Public Ledger)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4