Zeeuwen kunnen meepraten over plannen Overheid m.b.t. Landinrichting, Openlucht rekreatie en Natuurbehoud Nieuws uit; Brussel Geen hervorming EG over rug landbouwbeleid N, D I n zijn korte inleiding voor de jour nalisten schetste de bewindsman - oud-Europees parlementslid en in Brussel dus weer zo'n beetje terug van weggeweest- de drie centrale vraagstukken waarmee volgens hem de EG worstelt. Het budget (de eigen financiële middelen raken uitgeput), de toetreding van Spanje en Portugal en de globale tegenstelling die zich steeds meer manifesteert tussen het rijke Noorden van de Europese Ge meenschap en het veel armere agra rische Zuiden. "In dat kader is Ne derland economisch sterk, maar me de daardoor ook politiek wel wat kwetsbaar. Ik zal mijn uiterste best doen om de Europese samenwerking waar mogelijk te bevorderen en ons land daarbinnen een goede positie te verschaffen". D, Nederland verdedigen Granen en margarine Eind september start in Zeeland een inspraakronde over de struktuurschema's Landin richting, Openluchtrekreatie en Natuur- en Landschapsbehoud. In de struktuurschema's wordt aangegeven welke gebieden de komende jaren in aanmerking komen voor een landinrichtingsprojekt, waar nog uitbreidingen van de rekreatievoorzieningen mogelijk zijn en wat het beleid van de regering is ten aanzien van het natuur- en landschapsbe houd. De drie "groene nota's" zoals ze ook wel worden genoemd, zijn dit voorjaar door de regering gepubliceerd. Zij doorlopen de procedure van de planologische kernbeslis sing (pkb). Een vast onderdeel van deze procedure, die door het rijk wordt gevolgd bij alle belangrijke beslissingen op het gebied van de ruimtelijke ordening, is de gelegenheid tot inspraak. Struktuurschema Landinrichting Struktuurschema Openluchtrekreatie Struktuurschema Natuur- en Landschapsbehoud Inspraak Versnelde prijsverhoging tuindersgas uitgesloten •Jan Werts/Brussel I ee, ik ben niet bereid om een Nederlands financieel offer te brengen wanneer daarmee de economische problemen van de Europese Gemeenschap zouden kunnen worden opgelost. Die problemen zijn ook niet op te lossen alleen over de rug van het Gemeen schappelijk landbouwbeleid. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat de land bouwpolitiek nooit goedkoper kan. Maar mijn uitgangspunt als minister van landbouw bij het komende overleg in Brussel zal zijn, dat de pijn van de financiële problemen over alle aangesloten EG-landen verdeeld moet worden. 'at verklaarde onze nieuwe mi nister van Landbouw, drs. Jan de Koning maandag in Brussel tijdens een kennismakingsgesprek met de daar werkzame Euro-journalisten van Nederlandse huize. Hij bleek ook niet bereid om over de brug te komen wanneer aldus de huidige politieke malaise in de Europese sa menwerking doorbroken zou kun nen worden. Voor de Nederlandse regering is het overigens niet on denkbaar dat zij mee zou gaan met een voorstel om de Europese samen werking via extra BTW-afdrachten te bevorderen. Volledig afwijzend staat de minister ook tegenover een versnelling van de voor de komende jaren afgesproken tariefsverhogin gen voor aardgas, bestemd voor de glastuinbouw. Zoals gemeld kwa men Gasunie en Landbouwschap enige maanden geleden een prijs- schema overeen. Maar de Europees Commissaris Frans Andriessen eiste eind juli al dat dit schema van prijs verhogingen versneld zou worden gerealiseerd. De minister gaf nu te kennen in de komende besprekingen hierover in Brussel absoluut niets te zullen aan bieden. "Het gaat hier om een pri vaatrechtelijke overeenkomst tussen de Nederlandse Gasunie en het Landbouwschap. Die kan ik als mi nister uiteraard niet gaan openbre ken". Wel herinnerde men de minis ter aan het dreigement van de Euro pese. Commissie om Nederland in dat geval voor het Europees hof van Justitie in Luxemburg te dagen. Evenmin als zijn voorganger Braks scheen De Koning hier bang voor te zijn. De Europese juristen moeten dan immers tot de conclusie komen dat de Nederlandse regering zonder meer concurrentievervalsing bedrijft via de aardgastarieven. Men gaat er in Den Haag van uit dat zulks abso luut niet het geval is. De Koning trekt aldus de "wij-zijn-niet-bang"- opstelling van Braks door. Hij gaf ons bovendien te verstaan bij het komende overleg op verzoek van de Europese Commissie, rond een ver snelling van het prijzenschema geen enkele concessie te willen doen' nanciêle medeverantwoordelijkheid van boer en tuinder voor de over schotten voortzet. Hij verwacht dat na de veehouders en de bietentelers nu het eerst de graantelers hiermee geconfronteerd zullen worden. Op onze suggestie dat bij de melk noch de suiker de medeverantwoordelijk heid de overschotten heeft doen ver dwijnen antwoordde de minister: "Dat kan wel zijn, maar het systeem heeft toch wel. de kosten van het be leid beperkt". Drs. De Koning heeft maandag in Brussel besprekingen gevoerd met een drietal Europese commissarissen, waarmee hij op EG-terrein het meest te maken zal hebben, te weten: Dalsager (Land bouw), Kontogeorges (Visserij) en Andriessen (Concurrentie). Daarbij is ook een vraag aan de orde geko men, waarover de Europese Com missie zich dezer dagen buigt: Moet er een heffing gelegd worden op on dermeer de grondstoffen voor de fa bricage van margarine. Dit om aldus wat te doen aan het gigantische overschot van olijfolie in een EG mêt Spanje, met als nevenverschijnsel dat voor de consument het prijsverschil tussen roomboter en margarine zou verminderen. Deze kwestie die al meer dan vijftien jaar op onregel matige tijdstippen de kop opsteekt, is momenteel hier weer hoogst actueel. Zoals elders in dit blad (in een voor de ontmoeting met de minister ge schreven artikel) uiteengezet speelt in de Europese ministerraad komen de maanden vooral de kwestie van de Britse compensaties en de finan- Drs. J. de Koning. ciering daarvan. Minister De Koning echter gaf te verstaan dat Groot- Brittannië ook voor de komende ja ren hier eenmaal verkregen rechten niet gemakkelijk zal afstaan. Ander zijds is het zo dat de Britse compen saties tot nu toe uit de gezamenlijke Europese schatkist zijn betaald. On ze nieuwe Landbouwminister voelt er niets voor om voortaan de landen die aan landbouwpolitiek netto leuk verdienen (Nederland met name) de Britse compensaties te laten finan cieren Belangrijkste punt uit het struktuur schema Landinrichting is dat de re gering Walcheren, de ,Kop van Schouwen en een deel van West Zeeuws-Vlaanderen (de ruilverka- velingsaanvraag betreft aan groter gebied!) in aanmerking wil laten ko men voor een ruilverkaveling of he rinrichting. Andere gebieden komen volgens het struktuurschema de ko mende vijftien twintig jaar hiervoor niet in aanmerking. Een uitzonde ring wordt gemaakt voor zg. aanpas singsverkavelingen (om de nadelige gevolgen van grote infrastrukturele werken zoals autowegen e.d. op te heffen). De behoefte aan landinrichting op Walcheren wordt met name gemo tiveerd vanuit de landbouwkundige situatie. Voor de Kop van Schouwen en West Zeeuws-Vlaanderen is lan dinrichting vooral gewenst om het landschap meer in overeenstemming te brengen met de (rekreatieve) funktie van beide streken. Overigens verplicht het struktuurschema niet tot landinrichting; ruilverkaveling en herinrichting geschieden slechts op verzoek. Evenals in de afgelopen jaren zal de regering ook na 1985 - het begin van de periode waarvoor het struktuur schema geldt - streven jaarlijks 40.000 hektare integrale landinrich ting in uitvoering te nemen. Het struktuurschema geeft verder aan welk beleid de regering wil voeren met betrekking tot de ontsluiting, de waterbeheersing, de de landschapsbouw. verkaveling en e minister kan zich voorstellen dat de Europese Commissie haar streven naar uitbreiding van de fi- Volgens dit struktuurschema moet in Zeeland tot 1995 voor uitbreiding van kampeer- en caravanterreinen en zomerhuizen ongeveer 175 ha worden gevonden, dat is vijftien procent van de landelijke behoefte. Een groot deel van deze behoefte kan worden opgevangen in bestaan de plannen. Nieuwe uitbreidingen (buiten bestaande plannen) zijn niet gewenst in het duingebied, zodat dan moet worden uitgeweken naar het achterland. De regering wil ook tegemoet komen aan de wens naar minder massale en meer op de natuur gerichte vormen van verblijfsrekreatie. In de Ont- werp-Kampeerwet zijn hiervoor z.g. vrijstellingsartikelen opgenomen die het kamperen buiten kampeerbe- drijven, zoals het kamperen bij de boer, mogelijk maken. Daarnaast zal het - afhankelijk van de situatie - in rekreatiegebieden mogelijk worden te kamperen met een beperkte ver blijfsduur en wordt het "vrij kampe ren", d.w.z. maximaal 3 x 24 uur op één plaats die daarvoor niet is inge richt, toegestaan. gaat dan met name om het grond- en oppervlaktewaterpeil, de bemes tingstoestand, de verkaveling, het agrarisch beheer en de rust. Als dat noodzakelijk is zal zo mogelijk in dezë gebieden de relatienota worden toegepast. Een groot deel van de Zak van Zuid-Beveland is aangewezen als grote landschapseenheid. Het gebied wordt gezien als een gaaf voorbeeld van een bedijkingenlandschap, dat in zijn geheel behouden moet blij ven. In de grote landschapseenheden zal het voor het beheer en bescher ming beschikbare instrumentarium (o.a. de relatienota) met een hoge prioriteit worden toegepast. In géval van landinrichting zal als regel he rinrichting de aangewezen vorm zijn. Het is de bedoeling dat in het kader van de komende inspraakronde in el ke Zeeuwse regio zeker één ges preksgroep gaat draaien. Elke groep zal in de komende maanden enkele malen bijeenkomen om een reaktie op de drie nota's op te stellen. In Zeeland begeleidt het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland de inspraakprocedure. De Stichting heeft deze taak onder meer ook al op zich genomen bij de Nota Landelijke Gebieden. Toen deden zo'n driehon derd Zeeuwen mee aan de inspraak. De drie groene nota's vormen een uitwerking van de Nota Landelijke Gebieden. Een belangrijk onderdeel van de landinrichting is het graven of verbeteren van aan- en afvoer van waterwegen. Voor Zeeland belangrijke passages betreffen het beleid voor de weide vogel- en ganzengebieden en de Zak van Zuid-Beveland. Aan het behoud van de belangrijke weidevogel- en ganzengebieden - deze liggen door de gehele provincie verspreid - wordt een zwaar gewicht toegekend. Het Wie meer wil weten van de drie groene nota's kan een informatie map aanvragen bij de Stichting Zeeland, Postbus 407, 4330 AK Middelburg, telefoon 01180- 28024, toestel 31. Op hetzelfde adres kan men zich opgeven voor deelname aan een van de regiona le gespreksgroepen. De eerste bijeenkomsten van de gespreksgroepen vinden plaats op 28 september in Goes, 29 septem ber in Middelburg, 1 oktober in Oostburg, 5 oktober in Zierikzee, 6 oktober in St. Maartensdijk, 7 oktober in Vlissingen, 8 oktober in Ovezande, 12 oktober in Hulst en 13 oktober in Terneuzen. Bovendien zal de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap in oktober een achttal diskussie- bijeenkomsten beleggen over de drie groene nota's. 6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 6