Zeeuwen kunnen meepraten over plannen
Overheid m.b.t. Landinrichting, Openlucht
rekreatie en Natuurbehoud
Nieuws uit; Brussel
Geen hervorming EG over
rug landbouwbeleid
N,
D
I n zijn korte inleiding voor de jour
nalisten schetste de bewindsman -
oud-Europees parlementslid en in
Brussel dus weer zo'n beetje terug
van weggeweest- de drie centrale
vraagstukken waarmee volgens hem
de EG worstelt. Het budget (de eigen
financiële middelen raken uitgeput),
de toetreding van Spanje en Portugal
en de globale tegenstelling die zich
steeds meer manifesteert tussen het
rijke Noorden van de Europese Ge
meenschap en het veel armere agra
rische Zuiden. "In dat kader is Ne
derland economisch sterk, maar me
de daardoor ook politiek wel wat
kwetsbaar. Ik zal mijn uiterste best
doen om de Europese samenwerking
waar mogelijk te bevorderen en ons
land daarbinnen een goede positie te
verschaffen".
D,
Nederland verdedigen
Granen en margarine
Eind september start in Zeeland een inspraakronde over de struktuurschema's Landin
richting, Openluchtrekreatie en Natuur- en Landschapsbehoud. In de struktuurschema's
wordt aangegeven welke gebieden de komende jaren in aanmerking komen voor een
landinrichtingsprojekt, waar nog uitbreidingen van de rekreatievoorzieningen mogelijk
zijn en wat het beleid van de regering is ten aanzien van het natuur- en landschapsbe
houd. De drie "groene nota's" zoals ze ook wel worden genoemd, zijn dit voorjaar door
de regering gepubliceerd. Zij doorlopen de procedure van de planologische kernbeslis
sing (pkb). Een vast onderdeel van deze procedure, die door het rijk wordt gevolgd bij
alle belangrijke beslissingen op het gebied van de ruimtelijke ordening, is de gelegenheid
tot inspraak.
Struktuurschema
Landinrichting
Struktuurschema
Openluchtrekreatie
Struktuurschema Natuur-
en Landschapsbehoud
Inspraak
Versnelde prijsverhoging tuindersgas uitgesloten
•Jan Werts/Brussel
I ee, ik ben niet bereid om een Nederlands financieel offer te brengen
wanneer daarmee de economische problemen van de Europese Gemeenschap
zouden kunnen worden opgelost.
Die problemen zijn ook niet op te lossen alleen over de rug van het Gemeen
schappelijk landbouwbeleid. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat de land
bouwpolitiek nooit goedkoper kan. Maar mijn uitgangspunt als minister van
landbouw bij het komende overleg in Brussel zal zijn, dat de pijn van de
financiële problemen over alle aangesloten EG-landen verdeeld moet worden.
'at verklaarde onze nieuwe mi
nister van Landbouw, drs. Jan de
Koning maandag in Brussel tijdens
een kennismakingsgesprek met de
daar werkzame Euro-journalisten
van Nederlandse huize. Hij bleek
ook niet bereid om over de brug te
komen wanneer aldus de huidige
politieke malaise in de Europese sa
menwerking doorbroken zou kun
nen worden. Voor de Nederlandse
regering is het overigens niet on
denkbaar dat zij mee zou gaan met
een voorstel om de Europese samen
werking via extra BTW-afdrachten
te bevorderen. Volledig afwijzend
staat de minister ook tegenover een
versnelling van de voor de komende
jaren afgesproken tariefsverhogin
gen voor aardgas, bestemd voor de
glastuinbouw. Zoals gemeld kwa
men Gasunie en Landbouwschap
enige maanden geleden een prijs-
schema overeen. Maar de Europees
Commissaris Frans Andriessen eiste
eind juli al dat dit schema van prijs
verhogingen versneld zou worden
gerealiseerd.
De minister gaf nu te kennen in de
komende besprekingen hierover in
Brussel absoluut niets te zullen aan
bieden. "Het gaat hier om een pri
vaatrechtelijke overeenkomst tussen
de Nederlandse Gasunie en het
Landbouwschap. Die kan ik als mi
nister uiteraard niet gaan openbre
ken". Wel herinnerde men de minis
ter aan het dreigement van de Euro
pese. Commissie om Nederland in
dat geval voor het Europees hof van
Justitie in Luxemburg te dagen.
Evenmin als zijn voorganger Braks
scheen De Koning hier bang voor te
zijn. De Europese juristen moeten
dan immers tot de conclusie komen
dat de Nederlandse regering zonder
meer concurrentievervalsing bedrijft
via de aardgastarieven. Men gaat er
in Den Haag van uit dat zulks abso
luut niet het geval is. De Koning
trekt aldus de "wij-zijn-niet-bang"-
opstelling van Braks door. Hij gaf
ons bovendien te verstaan bij het
komende overleg op verzoek van de
Europese Commissie, rond een ver
snelling van het prijzenschema geen
enkele concessie te willen doen'
nanciêle medeverantwoordelijkheid
van boer en tuinder voor de over
schotten voortzet. Hij verwacht dat
na de veehouders en de bietentelers
nu het eerst de graantelers hiermee
geconfronteerd zullen worden. Op
onze suggestie dat bij de melk noch
de suiker de medeverantwoordelijk
heid de overschotten heeft doen ver
dwijnen antwoordde de minister:
"Dat kan wel zijn, maar het systeem
heeft toch wel. de kosten van het be
leid beperkt". Drs. De Koning heeft
maandag in Brussel besprekingen
gevoerd met een drietal Europese
commissarissen, waarmee hij op
EG-terrein het meest te maken zal
hebben, te weten: Dalsager (Land
bouw), Kontogeorges (Visserij) en
Andriessen (Concurrentie). Daarbij
is ook een vraag aan de orde geko
men, waarover de Europese Com
missie zich dezer dagen buigt: Moet
er een heffing gelegd worden op on
dermeer de grondstoffen voor de fa
bricage van margarine. Dit om aldus
wat te doen aan het gigantische
overschot van olijfolie in een EG mêt
Spanje, met als nevenverschijnsel dat
voor de consument het prijsverschil
tussen roomboter en margarine zou
verminderen. Deze kwestie die al
meer dan vijftien jaar op onregel
matige tijdstippen de kop opsteekt, is
momenteel hier weer hoogst actueel.
Zoals elders in dit blad (in een voor
de ontmoeting met de minister ge
schreven artikel) uiteengezet speelt
in de Europese ministerraad komen
de maanden vooral de kwestie van
de Britse compensaties en de finan-
Drs. J. de Koning.
ciering daarvan. Minister De Koning
echter gaf te verstaan dat Groot-
Brittannië ook voor de komende ja
ren hier eenmaal verkregen rechten
niet gemakkelijk zal afstaan. Ander
zijds is het zo dat de Britse compen
saties tot nu toe uit de gezamenlijke
Europese schatkist zijn betaald. On
ze nieuwe Landbouwminister voelt
er niets voor om voortaan de landen
die aan landbouwpolitiek netto leuk
verdienen (Nederland met name) de
Britse compensaties te laten finan
cieren
Belangrijkste punt uit het struktuur
schema Landinrichting is dat de re
gering Walcheren, de ,Kop van
Schouwen en een deel van West
Zeeuws-Vlaanderen (de ruilverka-
velingsaanvraag betreft aan groter
gebied!) in aanmerking wil laten ko
men voor een ruilverkaveling of he
rinrichting. Andere gebieden komen
volgens het struktuurschema de ko
mende vijftien twintig jaar hiervoor
niet in aanmerking. Een uitzonde
ring wordt gemaakt voor zg. aanpas
singsverkavelingen (om de nadelige
gevolgen van grote infrastrukturele
werken zoals autowegen e.d. op te
heffen).
De behoefte aan landinrichting op
Walcheren wordt met name gemo
tiveerd vanuit de landbouwkundige
situatie. Voor de Kop van Schouwen
en West Zeeuws-Vlaanderen is lan
dinrichting vooral gewenst om het
landschap meer in overeenstemming
te brengen met de (rekreatieve)
funktie van beide streken. Overigens
verplicht het struktuurschema niet
tot landinrichting; ruilverkaveling en
herinrichting geschieden slechts op
verzoek.
Evenals in de afgelopen jaren zal de
regering ook na 1985 - het begin van
de periode waarvoor het struktuur
schema geldt - streven jaarlijks
40.000 hektare integrale landinrich
ting in uitvoering te nemen.
Het struktuurschema geeft verder
aan welk beleid de regering wil voeren
met betrekking tot de ontsluiting, de
waterbeheersing, de
de landschapsbouw.
verkaveling en
e minister kan zich voorstellen
dat de Europese Commissie haar
streven naar uitbreiding van de fi-
Volgens dit struktuurschema moet in
Zeeland tot 1995 voor uitbreiding
van kampeer- en caravanterreinen
en zomerhuizen ongeveer 175 ha
worden gevonden, dat is vijftien
procent van de landelijke behoefte.
Een groot deel van deze behoefte
kan worden opgevangen in bestaan
de plannen. Nieuwe uitbreidingen
(buiten bestaande plannen) zijn niet
gewenst in het duingebied, zodat dan
moet worden uitgeweken naar het
achterland.
De regering wil ook tegemoet komen
aan de wens naar minder massale en
meer op de natuur gerichte vormen
van verblijfsrekreatie. In de Ont-
werp-Kampeerwet zijn hiervoor z.g.
vrijstellingsartikelen opgenomen die
het kamperen buiten kampeerbe-
drijven, zoals het kamperen bij de
boer, mogelijk maken. Daarnaast zal
het - afhankelijk van de situatie - in
rekreatiegebieden mogelijk worden
te kamperen met een beperkte ver
blijfsduur en wordt het "vrij kampe
ren", d.w.z. maximaal 3 x 24 uur op
één plaats die daarvoor niet is inge
richt, toegestaan.
gaat dan met name om het grond- en
oppervlaktewaterpeil, de bemes
tingstoestand, de verkaveling, het
agrarisch beheer en de rust. Als dat
noodzakelijk is zal zo mogelijk in
dezë gebieden de relatienota worden
toegepast.
Een groot deel van de Zak van
Zuid-Beveland is aangewezen als
grote landschapseenheid. Het gebied
wordt gezien als een gaaf voorbeeld
van een bedijkingenlandschap, dat
in zijn geheel behouden moet blij
ven. In de grote landschapseenheden
zal het voor het beheer en bescher
ming beschikbare instrumentarium
(o.a. de relatienota) met een hoge
prioriteit worden toegepast. In géval
van landinrichting zal als regel he
rinrichting de aangewezen vorm zijn.
Het is de bedoeling dat in het kader
van de komende inspraakronde in el
ke Zeeuwse regio zeker één ges
preksgroep gaat draaien. Elke groep
zal in de komende maanden enkele
malen bijeenkomen om een reaktie
op de drie nota's op te stellen. In
Zeeland begeleidt het provinciaal
opbouworgaan Stichting Zeeland de
inspraakprocedure. De Stichting
heeft deze taak onder meer ook al op
zich genomen bij de Nota Landelijke
Gebieden. Toen deden zo'n driehon
derd Zeeuwen mee aan de inspraak.
De drie groene nota's vormen een
uitwerking van de Nota Landelijke
Gebieden.
Een belangrijk onderdeel van de landinrichting is het graven of verbeteren van
aan- en afvoer van waterwegen.
Voor Zeeland belangrijke passages
betreffen het beleid voor de weide
vogel- en ganzengebieden en de Zak
van Zuid-Beveland. Aan het behoud
van de belangrijke weidevogel- en
ganzengebieden - deze liggen door
de gehele provincie verspreid - wordt
een zwaar gewicht toegekend. Het
Wie meer wil weten van de drie
groene nota's kan een informatie
map aanvragen bij de Stichting
Zeeland, Postbus 407, 4330 AK
Middelburg, telefoon 01180-
28024, toestel 31. Op hetzelfde
adres kan men zich opgeven voor
deelname aan een van de regiona
le gespreksgroepen.
De eerste bijeenkomsten van de
gespreksgroepen vinden plaats op
28 september in Goes, 29 septem
ber in Middelburg, 1 oktober in
Oostburg, 5 oktober in Zierikzee,
6 oktober in St. Maartensdijk, 7
oktober in Vlissingen, 8 oktober
in Ovezande, 12 oktober in Hulst
en 13 oktober in Terneuzen.
Bovendien zal de Gewestelijke
Raad van het Landbouwschap in
oktober een achttal diskussie-
bijeenkomsten beleggen over de
drie groene nota's.
6