IMieuws uit; Brussel Verbeteringen door de pachter Nederlandse "verdienpositie in EG onder zware druk W at zal de uiteindelijke afloop zijn van de hier in Brussel begonnen onderhandelingen over een andere verdeling van de lusten en de lasten in de Europese Gemeenschap? Wordt die EG in dat kader de komende jaren alleen maar wat bijgepleisterd, of gaat ze echt het dok in voor een grondige verbouwing? D, S lim bedacht is de opstelling van de Britten. Zij beseffen wel dat het moeilijk zal worden om voor 1982 en daarna wéér een regelrechte kontri- butieverlaging te krijgen. In West- Duitsland en andere landen is daar tegen vorige keer nogal wat protest gerezen. Daarom bepleit Groot- Brittannië nu de ontwikkeling van nieuw Europees beleid buiten de landbouw. Men denkt dan aan re gionaal beleid, industriepolitiek, en sociale maatregelen die er op gericht zijn om (ondermeer Britse) verou derde geïndustrialiseerde gebieden en tot nu toe agrarische streken te moderniseren. Verder moeten hoe dan ook de kosten van de land bouwoverschotten omlaag, zo ver klaarde de Britse minister in de eer ste ronde. Hij adviseerde daarom een zo gering mogelijke prijsaanpassing van de land- en tuinbouwprodukten. Maar voor het overige viel ons op dat hij kennelijk geen methode bij de hand heeft om de landbouwpolitiek echt goedkoper te laten verlopen. D Over Grond en Pachtzaken Offerfeest Winst afromen D, Ga niet over tot hernationalisatie landbouwbeleid Uitgaven bevriezen Slimme Britten Fransen pro-EG Italië ontevreden Diskussie over andere lastenverdeling gestart 99 JanNAferts/ Brussel Zal haar struktuur, in aanvang bedoeld voor zes rijke geindustriali- seerde landen nu aangepast worden voor een EG van Twaalf, waaron der minstens vier nog agrarische landen in ontwikkeling? In hoeverre wordt de gemeenschappelijke landbouwpolitiek daarbij aangepast? Wat betekent het dat onze minister van Buitenlandse Zaken, mr. Van der Stoel, waar mogelijk samen met zijn Franse kollega wil gaan optrekken? it zijn allemaal vragen die hier in Brussel worden gesteld bij het begin van het vergaderseizoen. Men gaat er algemeen van uit dat de Britten die dit half jaar het voorzitterschap heb ben van de Ministerraad deze kans zullen benutten om (weer) aan te dringen op een grondige hervorming van de landbouwpolitiek die volgens hen veel te duur is. Vorige week openden de bewindslieden van Bui tenlandse Zaken het seizoen met een nogal agrarisch gekleurde agenda: de regeling van de voedselhulp, rundvlees - Joegoslavië, toetreding van de EG tot de internationale sui kerovereenkomst, de toelating van tuinbouwprodukten uit Cyprus, de onderhandelingen over een toetre ding van Spanje, Maniok en de Noord/Zuid-dialoog, het beraad tussen de arme en de rijke landen. Besluiten die de agrariërs direkt ra ken werden overigens niet genomen. De grootste helft van de vergadering van de ministers werd besteed aan de kwestie die de komende maanden (of wordt het jaren?) in Brussel, Luxem burg en Straatsburg centraal zal staan: de financiering van de Euro pese politiek en de kompensaties die debetaalmeesters Groot-Brittannië en West-Duitsland vragen. Na de start van het debat door de ministers vorige week gaan de ambassadeurs vari de tien EG-landen in Brussel voortaan wekelijks één dag aan deze kwestie besteden. O p 30 mei 1980 besloten de mi nisters hier na maandenlange on derhandelingen om Engeland over 1980 en dit jaar tezamen ongeveer 7,1 miljard gulden kontributie-ver- laging toe te staan. Een voortzetting van deze regeling voor 1982 werd meteen ook min of meer toegezegd. Tegelijk kreeg de Europese Com missie, het' dagelijks bestuur van de EG te Brussel opdracht om voorstel len uit te werken die moeten voor komen dat in de toekomst zulke "onaanvaardbare situaties" als met Groot-Brittannië zouden ontstaan. Daarbij moest men er in Brussel van uit gaan dat de Europese Gemeen schap de komende jaren geen extra BTW toegewezen zouden krijgen voor hun financiering. Op 24 juni presenteerde de voorzitter van de Europese Commissie, de Luxemburgse liberaal Gaston Thorn, zijn voorstellen. Ze komen erop neer dat het onmogelijk is om de Europese samenwerking op ter mijn voort te zetten wanneer de grens van één BTW-punt waarmee het budget nu bijna is uitgeput, niet verlegd mag worden. Tegelijk beseft men wel dat die norm, gegeven de ekonomische problemen, voorlopig nauwelijks verschoven kan worden. Daarom wordt voorgesteld dat de rijke EG-landen, die nu met name aan de landbouwpolitiek verdienen (bedoeld zijn Nederland, België, Luxemburg en Denemarken) hun "winstaandeel" laten afromen ten gunste van Groot-Brittannië. Voor wat de landbouwpolitiek be treft kiest Brussel uitdrukkelijk voor een voortzetting van het magere prijsbeleid van de jaren zeventig. Als nieuwigheid spekuleert men tenslot te op de mogelijkheid om voor klei nere agrarische bedrijven in bepaal de gevallen inkomenstoeslagen ter beschikking te stellen. Die moeten de pil van de lage landbouwprijzen dan kennelijk sociaal vergulden. Zonder hier de rest van het lange rapport van de Europese Commissie te gaan her halen, kunnen we wel zeggen dat al met al zowat het hele EG-beleid de komende maanden ter diskussie komt. Afgelopen week verzamelden we in Brussel een aantal standpunten van de afzonderlijke landen in deze kwesties. Er is o.m. gesproken over het toe komstig E.G.-landbouwbeleid en eën aantal daarmee samenhangende pro blemen. Van Nederlandse zijde is krachtig gepleit tegen maatregelen die zouden kunnen leiden tot een hernationalisatie van dit beleid en is de verwachting uitgesproken dat van Duitse zijde niet eenzelfde benade ring van de financiële bijdrage aan de E.G. zal worden gevolgd als de Britse regering thans doet. In dit kader is tevens gesproken over de methode van de jaarlijkse vast stelling n.a. van de E.G.-landbouw- prijzen die van uitermate groot be lang is voor de agrarische sektor, alsook over de noodzaak van een aktief E.G.-marktbeleid. Verder is een diskussie gevoerd over de ge dachten van de Europese Kommissie ten aanzien van produktiedoelstel- lingen en financiële medeverant woordelijkheid van de producenten. Daarbij is van Duitse zijde aandacht gevraagd voor het vraagstuk van de invoer van graanvervangende pro- dukten ten behoeve van de fabrikage van veevoeders. Tenslotte hebben beide delegaties een gedachtenwisseling gewijd aan de besteding van de medeverant- woordelijkheidsgelden in de sektor zuivel, alsook aan het toekomstig beleid ten aanzien van de medever antwoordelijkheidsheffing voor melk. 3 C.L.O. 's bepleiten bij Duitse Boerenbond: Een delegatie van de 3 Centrale Landbouw Organisaties onder leiding van de heer J. van der Veen, voorzitter van de Nederlandse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, heeft op 9 en 10 september 1981 te Bonn- Bad Godesberg overleg gevoerd met het Presidium van de Deutscher Bauernverband. De Duitse delegatie stond onder leiding van de heer C. Heereman, voorzitter van de D.B.V. en tevens voorzitter van C.O.P.A. e Nederlandse minister van Bui tenlandse Zaken, Van der Stoel, wil voorkomen dat het uitdraait op wat hij noemt "een Nederlands offer feest". Waarbij dan terwille van de lieve vrede onze huidige netto-winst van ongeveer 1150 miljoen gulden over 1981 grotendeels af zouden ge ven. De Nederlandse strategie is die van een parallelle en geïntegreerde aanpak. Er mogen daarom niet vooraf konklusies getrokken worden die erop neerkomen dat deze of gene wordt gekompenseerd voor zijn te hoge financiële bijdrage. Eerst moet helderheid worden ge schapen over de mogelijkheden om de landbouwpolitiek anders (zuini ger) op te zetten. Tegelijk dient dui delijk te worden wat je aan nieuw EG-beleid kunt scheppen. Waarbij Nederland behalve aan regionale en sociale projekten ook aan de opbouw van een Europees vervoerbeleid denkt. Pas daarna kun je het "plaat je" ook financieel gaan invullen, al dus Van der Stoel. Zijn benadering komt er op neer dat je eigenlijk niet mag uitrekenen wat ieder land aan de samenwerking verdient of ver liest. Vorm eerst een wat anders ge kleurde Europese samenwerking met meer aandacht voor de streken en de beroepsgroepen die nu achterblij ven. Bekijk pas daarna of speciale kompensatie voor Engeland - dat van de voorgaande maatregelen in ruime mate zou kunnen profiteren - wel nodig is. uitmelken", zo herhaalde de minister uit Bonn in de eerste diskussie-ronde een uitspraak van zijn Bondskanse lier. Bonn wil haar Europees uitga venniveau bevriezen. Waarna bin nen dat verband dan best verschui-' vingen mogen worden aangebracht ten behoeve van nieuw Europees beleid. W, est-Duitsland ziet dat allemaal heel anders. De regering in Bonn verwacht niet zo veel van alle bovenstaande diskussies. Zij wil hoe dan ook niet nog méér bijdragen aan de Europese begroting. De Land bouwpolitiek moet absoluut goed koper. "West-Duitsland is niet be volkt met 16 miljoen burgers, die zich ten behoeve van de EG laten e nieuwe Franse linkse regering wil er alles aan doen om de sluime rende en zieke Europese samenwer king wat op te knappen. De Europe se Gemeenschap moet een rol gaan spelen bij de strijd tegen de wer kloosheid. Zij dient ook de kontak ten met de ontwikkelingslanden fel te bevorderen. Op landbouwpolitiek terrein bepleiten de Fransen een herverdeling van de inkomens. Dit via een beperking van de prijsgaran ties voor boeren en tuinders tot een bepaalde hoeveelheid per bedrijf. Goed nieuws voor de Nederlandse tuinders is, dat de onderhandelingen over een EG-lidmaatschap van Spanje onder Franse druk inmiddels in het donker zijn gezet. "De warme Franse benadering van de EG en met name het aspekt van de relatie met de landen van de Derde Wereld spreekt mij zeer aan", zo ver klaarde de nieuwe minister van Bui tenlandse Zaken, Van der Stoel, bij zijn aankomst in Brussel tegenover ons. "Dit doet mij dan ook uitzien naar een hecht kontakt met mijn Franse kollega Cheysson. Wij gaan de komende weken dan ook bekijken in hoeverre onze wegen op Europees terrein gelijk kunnen lopen", aldus minister* Van der Stoel. I talië rekent ook op een hervorming van de landbouwpolitiek. Maar dan wel in een andere richting dan En geland of Duitsland. Italië wil dat binnen het geheel van de landbouw uitgaven meer geld beschikbaar komt voor de zuidelijke landen. Daarvoor is te meer reden met de toetreding van Griekenland, Spanje en Portugal. De belangrijkste konklusie na het bovenstaande verslag van de eerste week onderhandelen is dat de heren het nog lang niet eens zijn. Boven dien moet men als boer of tuinder niet te snel onder de indruk raken over berichten als zou de EG-land- bouwpolitiek werkelijk ingrijpend veranderd worden. Daar spreken ze immers ieder jaar in Brussel gedu rende bepaalde seizoenen over. Zonder ooit tot besluiten te komen. Een verandering in het systeem die nu overigens wél realiteit zou kun nen worden, is de beoogde uitbrei ding van de financiële medeverant woordelijkheid van de producent voor de overschotten. Verder brok kelt, zo is onze indruk, de meerder heid hier af, die er altijd tegen was om de EG meer financiële middelen ter beschikking te stellen. Een meerderheid meent tenslotte dat landen als Nederland, België, Lux emburg en Denemarken het eerst in aanmerking komen om "gepakt te worden" nu er weer geld nodig is om de Britten te kompenseren. Dat slaat voor alle duidelijkheid, dan niet di rekt op de agrariërs, maar op onze minister van financiën die tot nu toe jaarlijks meer dan duizend miljoen gulden meer uit Brussel ontvangt dan hij hoeft af te dragen. Aan die winst wordt dus waarschijnlijk ge raakt. Het is geen wonder dat minister Van der Stoel met dergelijke vooruitzich ten een brede en diepgaande diskus sie wil uitlokken. Hetgeen op Brus sels terrein immers mede inhoudt dat er voorlopig niets verandert. De be trekkelijke rust sedert ongeveer een jaar rond de Europese samenwerking kan dus het best worden uitgelegd als de stilte voor een verweg naderende storm. Een fikse ruzie zo ongeveer in de lente van 1982 over de verdeling van de lusten en de lasten tussen de Tien. De zoveelste EG-krisis die er aan zit te komen voorspelt voor Ne derland dus weinig goeds. Art. 30 van de Pachtwet bepaalt, dat de pachter niet bevoegd is de bestemming, inrichting of gedaante van het verpachte geheel of ge deeltelijk te veranderen dan na schriftelijke toestemming van de ver pachter. Mocht de verpachter toestemming weigeren, dan kan de pachter zich tot de Grondkamer wenden. Art. 31 regelt de vergoe dingsregeling voor door de pachter in de laatst verlopen 20 jaar aan gebrachte verbeteringen. De eerste 2 leden luiden als volgt: "Bij het einde der pacht is de ver pachter verplicht de pachter voor de verbeteringen, welke door deze in de laatste verlopen 20 jaren aan het ge pachte zijn aangebracht, een naar billijkheid te bepalen vergoeding te geven. Deze vergoeding kan niet overtreffen het bedrag, waarmede de waarde van hetverpachte bij het einde der pacht tengevolge van de aangebrachte verbeteringen is ver hoogd. De vergoeding wordt lager gesteld, naarmate de pachter de vruchten van de aangebrachte ver beteringen reeds heeft kunnen ge nieten". Verbeteringen Hoe moet de pachter handelen als hij verbeteringen wil aanbrengen? Ver andering in bestemming, inrichting of gedaante kan een verbetering van het gepachte betekenen. Aldus kan met toepassing van art. 30 de beoog de verbetering worden gerealiseerd. Er zijn echter ook verbeteringen die geen verandering van bestemming, inrichting of gedaante van het ge pachte betekenen, b.v. drainage, egalisatie. Voor deze verbeteringen heeft de pachter geen toestemming van de verpachter of van de Grond kamer nodig. Hij zou dan echter wel erg onverstandig dat de pachter om recht handelen. Art. 31 bepaalt na melijk' op vergoeding te kunnen doen gelden vooraf tijdig aan de verpachter, onder opgave van de ge schatte kosten, schriftelijk medede ling moet doen van de voorgenomen verbetering. Indien de verpachter zich er niet tegen verzet (bewijs voor de pachter!) kan de investering wor den gedaan. Indien de verpachter zich wel tegen de voorgenomen ver betering verzet, dan kan de Grond kamer worden ingeschakeld. Dik wijls komt het nog voor, dat pachters verbeteringen aanbrengen zonder de wettelijke regeling te volgen. Het kan hun geld kosten. Pachtprijs In diverse uitspraken is vastgesteld, dat de pachter geen pacht hoeft te betalen over bedragen die hijzelf heeft geinvesteerd. M.a.w.; als de pachter zelf investeringen heeft ge daan waardoor de pachtwaarde is verhoogd, dan mag daar bij het vast stellen van de pacht geen rekening mee worden gehouden. Er moet bij de vaststelling van de pachtprijs worden uitgegaan van hetgeen door de ver pachter aan de pachter ter beschik king is gesteld. Ditzelfde geldt ook bij verkoop van de grond door verpachter aan pachter; ook dan moet worden uitgegaan van de waarde van het ver pachte, zoals het ter beschikking is gesteld. Art. 31 is dwingend recht. Om even tuele vergoedingen af te dwingen zul len de bepalingen van het artikel pre cies dienen te worden nageleefd. Mr. H. van Es 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 4