Omzetting van All Risks in W.A. voor 1 november a.s. opgeven! A 't Is toch niet waar?? w ekelijks ontvangen wij naast een aantal verzekeringsbladen ook de knipselkrant van het Verbond van Verzekeraars. In deze knipselkrant worden dan alle publikaties over verzekeringen uit dag- en weekbladen in Nederland gepubliceerd. Wij blijven zodoende mooi op de hoogte wat de pers over het verzekeringswezen publiceert. Wat ons de laatste tijd opvalt zijn de steeds terugkerende artikelen over de sterk teruglopende moraliteit van het Nederlandse volkje. w, VERZEKERINGEN f. den hollanderln. 10 tel: OIlOO- 24000 D, N, D, N, De W.A.M. en uw grasmaaier Zekerheid Zou hij gelijk hebben? Toch een kleine groep Geen uitzonderingen Wanneer u uw motorrijtuigenpolis per 1-1-1982 om wilt zetten in uitsluitend een W.A.-polis dan moet u dat vóór 1 november a.s. schriftelijk aan ons doorgeven. Verzoeken die na 1 november a.s. bij ons binnenkomen worden voor 1982 niet meer in behandeling genomen, maar zullen pas per 1-1- 1983 worden omgezet. Dus denk er aan dat u op tijd bent! Wanneer een All Riskspolis omzetten in een W.A. eze vraag krijgen wij nogal eens voorgelegd door onze leden. Op deze vraag is echter geen algemeen ant woord te geven omdat diverse fakto- ren hierbij van belang zijn t.w.: 1. de financiële toestand van de verzekeringnemer. 2. de waarde van het voertuig op dit moment, 3. het verschil in premie tussen een All Risks en een W.A.-verzeke ring, 4. het percentage no-claim. U ziet aan deze vier punten dat het antwoord voor een ieder van u ver schillend kan zijn. Daarom kunt u zelf het beste aan de hand van bovengenoemde punten vaststellen of u de verzekering wel of niet moet omzetten. We zullen nog even bij de hierboven genoemde vier punten stilstaan: sub 1. Hierbij moet u er van uitgaan voordat u uw polis omzet in W.A. dat u voldoende financiën achter de hand hebt om bij een total-loss schade een andere auto te kunnen kopen. Is dit niet het geval dan kunt u beter enkele honderden guldens premie meer betalen, u hebt dan in ieder geval de zekerheid dat u bij een to taal schade een andere auto kunt te rugkopen. sub 2. De waarde van het voertuig op dit moment kan het beste door de garagehouder worden vastgesteld. Deze kan dat beter beoordelen dan wij op kantoor omdat wij het maar uit een boekje moeten halen en niet weten hoe de onderhoudstoestand van de auto is etc. Dus wij kunnen u hierbij niet helpen dit moet u bij de garage informeren! sub 3. Het verschil in premie tussen een All Risks- en een W.A.-verzeke ring kunt u vinden in onderstaande premietabel. Kat. waarde Inkl. B.T.W. Kasko tot 5.000,- 205 6.000.- 224 7.000,- 244 8.000.- 264 9.000.- 284 10.000.- 304 11.000,- 334 12.000.- 343 13.000.- 363 14.000,- 383 15.000,- 403 16.000- 422 17.000.- 442 18.000.- 462 19.000- 482 20.000,- 502 21.000- 521 22.000,- 542 23.000,- 561 24.000- 581 25.000,- 601 26.000,-' 620 27.000.- 640 28.000- 660 29.000 - 680 30.000,- 700 daarboven per 1.000.- 26 No-claim-korting 10, 15. 20, 30. 40% na resp. 1 t/m 5 jaar. No-claim terugval: Nadat een korting van 30 tot 40% is verleend en in het daaropvolgende verzekeringsjaar niet meer dan één schade is aangemeld, zal de korting per e.k. premievervaldatum weer beginnen met 15 resp. 20% De overige kortingen vervallen na een schade geheel. Toeslag bij meerdere jaren achtereen schade 10, 25, 50 80% na 2 t/m 5 jaar. De premies in bovenstaande tabel zijn de bruto kasko jaarpremies, dus tan de hand van bovenstaande gegevens kunt u nu zelf uitrekenen wat in uw geval het premieverschil zal bedragen. Voorbeeld: U hebt een auto met kat. waarde (volgens uw polis) van 17.000,— de kaskopremie be draagt dan 442,—uw no-claim zal per 1-1-1982 50% worden, dan is het verschil 442,— minus 50% no- claim 221,— Dus u betaalt 221,— meer voor een All Risksverzekering of anders gezegd als u de polis omzet in W.A. bent u 221,— minder premie kwijt. U ziet dat het premieverschil zeer gering is. U kunt voor enkele honderden gul dens niet zelf het risiko lopen dat u bij total-loss uit eigen middelen een andere auto moet betalen. Nog een bijkomend voordeel van een AU Risksverzekering is dat u bij schade, waarbij een tegenpartij schuldig is, niet zelf de schade be hoeft te verhalen want u krijgt de schade van ons uitgekeerd en wij gaan voor u het eigen risiko etc. ver halen op de tegenpartij. Dit is ook een hele zorg minder! Als u alleen W.A. bent verzekerd moet u zelf uw schade op de tegen partij zien te verhalen! Gezien het vorenstaande willen wij u adviseren uw verzekering(en) niet te vlug om te zetten. Tegenover een gering premievoordeel staan voor u veel risiko's. Advies toch nog ons advies willen, dan kunt u natuurlijk altijd nog even kontakt opnemen met ons of onze vertegen woordiger in uw distrikt. Even vragen naar de polisafdeling: 01100-24000. De leeftijd van de auto bepaalt mee of deze All Risks dan wel W.A. verze kerd zou moeten zijn. hiervan gaat de eventuele no-claim korting nog af. De kat.waarde is de nieuwwaarde van de auto die op de polis staat vermeld. sub 4. Onder de tabel staat de no- claimregeling zoals die op dit mo ment van kracht is. Zoals reeds in het landbouwblad is medegedeeld zal de no-claim per 1- 1-1981 worden verhoogd naar resp. 45% na 6 jaar schadevrij en 50% na 7 jaar schadevrij rijden. U weet welk percentage no-claim u per 1-1-1981 hebt gekregen en u kunt dan nu zelf bepalen waar u per 1-1- 1982 recht op hebt. Als u b.v. in 1981 30% no-claim hebt ontvangen en in 1981 geen schades hebt geclaimd dan zal de korting per 1-1-1982 40% gaan bedragen. Voorbeeld I og een advies: laat u niet van de wijs brengen door mensen die elders zijn verzekerd en veel hogere pre mies betalen (het dubbele of meer), deze zijn namelijk veel sneller ge neigd hun polis om te zetten omdat de AU Risks-premies bij andere Maatschappijen zo hoog zijn. Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen hebben of Zo lazen wij een artikel van de hand van prof. dr. A. de Swaan, dat verscheen in-NRC Handelsblad van 20 augustus 1981 onder de titel "al geclaimd?" Prof. dr. de Swaan kwam er toe zijn beschouwingen op papier te zetten omdat je zoveel hoort en ziet over zwendelgevallen bij verzekeringen. Het is ongelooflijk hoe de boel wordt opgelicht. de Lange O, nder een verzekeringsstelsel lijden alle deelnemers altijd een beetje onder de premiedruk om het noodlot van enkelen te ver zachten met een vergoeding. Verzekering vervangt de bijzon dere tragedie door de algemene treurigheid. Een permanente last moet de totale ineenstorting voorkomen. Net als bij een loterij aan inleg, gaat er bij een verzekering meer aan premies in dan er aan uitke ringen uitkomt. Mensen zijn blijkbaar bereid per saldo meer af te dragen dan ze volgens de kansberekening ooit verliezen zullen. Er wordt dan ook steeds meer verzekerd. Met de sociale premies meegerekend geven wij ruim een derde deel van onze inkomsten uit aan pre mie, alleen maar om mogelijke tegenspoed te bezweren (tot ver hoging van onze zekerheid). ie algemene hang naar ze kerheid is iets van deze eeuw. Zo langzamerhand is iedereen ge dekt tegen zowat alles dat met geld kan worden goed gemaakt. Het noodlot is afgekocht. Het leven had groots en gevaarlijk kunnen zijn maar het is vlak ge worden en heel veilig. En toch, aldus nog steeds prof. dr. de Swaan het verzekeringswezen, het wezen van de twintigste eeuw, raakt in verval door een inner lijke zwakte: Het beloont bedrog. Prof. dr. de Swaan komt dan met een aantal voorbeelden, waaruit moet blijken, dat de verzekeraars via gefingeerde schadeaangiften beentje wordt gelicht; dat er te lichtvaardig betaald wordt, dat de oplichters met enige trots hun oplichters-praktijken nog door vertellen ook; dat de premies daardoor stijgen en dientenge volge, mensen met een wat ster kere moraal ook tot de zwakkeren gaan behoren enz. enz. We zitten dan in de bekende vicieuse cirkel. u is het een bekend verhaal, datje de belastingen en de verze keraars mag belazeren. De eerste instantie onder het motto, dat de belastingen veel te hoog zijn en de verzekeraars omdat die toch teveel verdienen of anders gezegd schatrijk zijn. En het is geen schande als je bij kapitalisten iets weghaalt. Wij stelden al. dat het een bekend verhaal is. Maar hoe je het.ook keert of draait, het is wel diefstal en dat is in Nederland nog steeds strafbaar. Dat het ministerie van Financiën bij het vaststellen van de belas tingtarieven er rekening mee houdt, dat er de nodige miljoenen tussen kade en schip vallen en dat de verzekeraars hun premietarie ven domweg verhogen als de vergoedingen te hoog oplopen geeft niemand het recht om dan maar mee te gaan knoeien onder het motto "ze houden er al reke ning mee". Overigens lees je dan een eind verder, dat de reisverzekeraars blij zijn als ze quitte spelen. Zij worden in toenemende mate ge- konfronteerd met schadeclaims waarbij sterk de indruk bestaat, dat er bedrog wordt gepleegd. Het bewijs is dikwijls moeilijk te leveren. Toch gaan er gelukkig steeds meer valse aangevers voor de bijl. Zij hebben hun aangifte zo stom ingekleed, dat bij de ver zekeraar alle rode lampen gaan branden. En dan even verder treffen we een verhaal aan over de samen hang tussen de teruglopende ekonomie en de toenemende brandschade. Wij herinneren ons nog uit de dertiger jaren, dat bij zwaar onweer er dikwijls een rode gloed aan de horizon te zien was. De volgende dag bleek uit een krantebericht, dat er weer een bedrijf door de bliksem was ge troffen. De brandverzekeraars werden voor bepaalde bedrijven zo beducht, dat ze de verzekering beëindigen en so wie so niet meer accepteerden. Al bij al dachten wij, dat prof. de Swaan wel gelijk heeft als hij stelt, dat de moraal er niet op vooruit gaat. ij dachten, dat het goed was niet alles te geloven wat er verteld en geschreven wordt. Wij kunnen elkaar uiteraard van alles wijs maken. Er is nu eenmaal een aantal mensen, die indianenver halen ophangen of anders gezegd alles aan elkaar liegen waarin ze tenslotte zelf nog gaan geloven ook. Zo waren wij onlangs getuige van een gesprek in gezelschap, waar bij één der aanwezigen zeer trots zat te vertellen hoe hij samen met een verzekeringsagent het voor elkaar gekregen had om een vrij duur onverzekerd apparaat, na dat het beschadigd was, alsnog met terugwerkende kracht te ver zekeren. De agent had zijn provi sie en hij kreeg schadevergoe ding. Kijk, zulke verhalen worden uit sluitend door uitermate domme mensen verteld. Immers als het al waar zou zijn ga je dergelijke miserabele en hoogst onbehoor lijke praktijken toch niet aan de grote klok hangen. Toch zijn er dan altijd luisteraars, die zo'n verhaal als zoetekoek slikken. Ze willen het naadje van de kous weten en er wordt onder het ge not van een borrel smakelijk maar wat vettig (net als bij een vieze mop) om gelachen. Wat opvalt is, dat er niemand in het gezelschap op het idee komt om de spreker eens goed de les te lezen of hem buiten de deur te zetten. Tenslotte, als het waar zou zijn is het toch maar een smerige oplichter. Of zouden de luisteraars het zelf ook als een soort vieze mop be schouwen en de spreker in de waan laten, dat ze hem geloven? Wij dachten van wel. Bedenk wel: De kleine groep, die niet de waarheid vertelt zal op een ge kven moment iets verge ten te onthouden en valt vroeg of laat door de mand. De zin van dit verhaal? Voor ieder van ons ligt er een taak de moraliteit op te voeren: daar profiteren we met z'n allen van. de L. Vervolg van pag. voer van elders. Als een deel daarvan wordt aangemerkt al hetgeen aan het rij- of voertuig is gekoppeld of na koppeling daarvan is losgemaakt of losgeraakt zolang het nog niet buiten het verkeer tot stilstand is gekomen". Een hele mond vol, en wat betekent dat nu allemaal? Wel, duidelijk is dat treinen of trams er niet toé gerekend worden want die zijn bestemd om langs spoorstaven te worden voortbewogen. erder valt alles wat mechanisch wordt voortbewogen onder deze defi nitie. Dus ook. om maar eens een voorbeeld te noemen, uw grasmaaier. Daar heeft u wellicht nog nooit bij stilgestaan. En nu kan artikel 17 lid 3 van die zelfde wet wel bepalen: "Wij behouden ons voor, bij algeme ne maatregel van bestuur, vrijstelling van de verplichting tot het sluiten van een verzekering te verlenen met be trekking tot bepaalde soorten van motorrijtuigen welke nauwelijks ge vaar opleveren", maar dat is nog nooit gebeurd. M.a.w. de verzeke ringsplicht geldt nog onverminderd voor alle soorten motorvoertuigen van groot tot klein. U bent dus (weer eens) gewaar schuwd! Visscher

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 7