Omzetting van All Risks in W.A.
voor 1 november a.s. opgeven!
A
't Is toch niet waar??
w ekelijks ontvangen wij naast een aantal verzekeringsbladen ook de
knipselkrant van het Verbond van Verzekeraars. In deze knipselkrant
worden dan alle publikaties over verzekeringen uit dag- en weekbladen
in Nederland gepubliceerd. Wij blijven zodoende mooi op de hoogte wat
de pers over het verzekeringswezen publiceert. Wat ons de laatste tijd
opvalt zijn de steeds terugkerende artikelen over de sterk teruglopende
moraliteit van het Nederlandse volkje.
w,
VERZEKERINGEN
f. den hollanderln. 10
tel: OIlOO- 24000
D,
N,
D,
N,
De W.A.M. en uw grasmaaier
Zekerheid
Zou hij gelijk hebben?
Toch een kleine groep
Geen uitzonderingen
Wanneer u uw motorrijtuigenpolis per 1-1-1982 om wilt zetten in
uitsluitend een W.A.-polis dan moet u dat vóór 1 november a.s.
schriftelijk aan ons doorgeven.
Verzoeken die na 1 november a.s. bij ons binnenkomen worden voor
1982 niet meer in behandeling genomen, maar zullen pas per 1-1-
1983 worden omgezet.
Dus denk er aan dat u op tijd bent!
Wanneer een All Riskspolis
omzetten in een W.A.
eze vraag krijgen wij nogal eens
voorgelegd door onze leden. Op deze
vraag is echter geen algemeen ant
woord te geven omdat diverse fakto-
ren hierbij van belang zijn t.w.:
1. de financiële toestand van de
verzekeringnemer.
2. de waarde van het voertuig op dit
moment,
3. het verschil in premie tussen een
All Risks en een W.A.-verzeke
ring,
4. het percentage no-claim.
U ziet aan deze vier punten dat het
antwoord voor een ieder van u ver
schillend kan zijn.
Daarom kunt u zelf het beste aan de
hand van bovengenoemde punten
vaststellen of u de verzekering wel of
niet moet omzetten.
We zullen nog even bij de hierboven
genoemde vier punten stilstaan:
sub 1. Hierbij moet u er van uitgaan
voordat u uw polis omzet in W.A. dat
u voldoende financiën achter de
hand hebt om bij een total-loss
schade een andere auto te kunnen
kopen.
Is dit niet het geval dan kunt u beter
enkele honderden guldens premie
meer betalen, u hebt dan in ieder
geval de zekerheid dat u bij een to
taal schade een andere auto kunt te
rugkopen.
sub 2. De waarde van het voertuig
op dit moment kan het beste door de
garagehouder worden vastgesteld.
Deze kan dat beter beoordelen dan
wij op kantoor omdat wij het maar
uit een boekje moeten halen en niet
weten hoe de onderhoudstoestand
van de auto is etc.
Dus wij kunnen u hierbij niet helpen
dit moet u bij de garage informeren!
sub 3. Het verschil in premie tussen
een All Risks- en een W.A.-verzeke
ring kunt u vinden in onderstaande
premietabel.
Kat. waarde
Inkl. B.T.W. Kasko
tot 5.000,- 205
6.000.- 224
7.000,- 244
8.000.- 264
9.000.- 284
10.000.- 304
11.000,- 334
12.000.- 343
13.000.- 363
14.000,- 383
15.000,- 403
16.000- 422
17.000.- 442
18.000.- 462
19.000- 482
20.000,- 502
21.000- 521
22.000,- 542
23.000,- 561
24.000- 581
25.000,- 601
26.000,-' 620
27.000.- 640
28.000- 660
29.000 - 680
30.000,- 700
daarboven
per 1.000.- 26
No-claim-korting 10, 15. 20, 30. 40%
na resp. 1 t/m 5 jaar.
No-claim terugval:
Nadat een korting van 30 tot 40% is
verleend en in het daaropvolgende
verzekeringsjaar niet meer dan één
schade is aangemeld, zal de korting
per e.k. premievervaldatum weer
beginnen met 15 resp. 20%
De overige kortingen vervallen na
een schade geheel.
Toeslag bij meerdere jaren achtereen
schade 10, 25, 50 80% na 2 t/m 5 jaar.
De premies in bovenstaande tabel
zijn de bruto kasko jaarpremies, dus
tan de hand van bovenstaande
gegevens kunt u nu zelf uitrekenen
wat in uw geval het premieverschil
zal bedragen.
Voorbeeld: U hebt een auto met kat.
waarde (volgens uw polis) van
17.000,— de kaskopremie be
draagt dan 442,—uw no-claim zal
per 1-1-1982 50% worden, dan is het
verschil 442,— minus 50% no-
claim 221,—
Dus u betaalt 221,— meer voor
een All Risksverzekering of anders
gezegd als u de polis omzet in W.A.
bent u 221,— minder premie kwijt.
U ziet dat het premieverschil zeer
gering is.
U kunt voor enkele honderden gul
dens niet zelf het risiko lopen dat u
bij total-loss uit eigen middelen een
andere auto moet betalen.
Nog een bijkomend voordeel van
een AU Risksverzekering is dat u bij
schade, waarbij een tegenpartij
schuldig is, niet zelf de schade be
hoeft te verhalen want u krijgt de
schade van ons uitgekeerd en wij
gaan voor u het eigen risiko etc. ver
halen op de tegenpartij. Dit is ook
een hele zorg minder!
Als u alleen W.A. bent verzekerd
moet u zelf uw schade op de tegen
partij zien te verhalen!
Gezien het vorenstaande willen wij u
adviseren uw verzekering(en) niet te
vlug om te zetten. Tegenover een
gering premievoordeel staan voor u
veel risiko's.
Advies
toch nog ons advies willen, dan kunt
u natuurlijk altijd nog even kontakt
opnemen met ons of onze vertegen
woordiger in uw distrikt.
Even vragen naar de polisafdeling:
01100-24000.
De leeftijd van de auto bepaalt mee of
deze All Risks dan wel W.A. verze
kerd zou moeten zijn.
hiervan gaat de eventuele no-claim
korting nog af.
De kat.waarde is de nieuwwaarde
van de auto die op de polis staat
vermeld.
sub 4. Onder de tabel staat de no-
claimregeling zoals die op dit mo
ment van kracht is.
Zoals reeds in het landbouwblad is
medegedeeld zal de no-claim per 1-
1-1981 worden verhoogd naar resp.
45% na 6 jaar schadevrij en 50% na 7
jaar schadevrij rijden.
U weet welk percentage no-claim u
per 1-1-1981 hebt gekregen en u kunt
dan nu zelf bepalen waar u per 1-1-
1982 recht op hebt.
Als u b.v. in 1981 30% no-claim hebt
ontvangen en in 1981 geen schades
hebt geclaimd dan zal de korting per
1-1-1982 40% gaan bedragen.
Voorbeeld
I og een advies: laat u niet van de
wijs brengen door mensen die elders
zijn verzekerd en veel hogere pre
mies betalen (het dubbele of meer),
deze zijn namelijk veel sneller ge
neigd hun polis om te zetten omdat
de AU Risks-premies bij andere
Maatschappijen zo hoog zijn.
Mocht u naar aanleiding van het
bovenstaande nog vragen hebben of
Zo lazen wij een artikel van de hand van prof. dr. A. de Swaan, dat
verscheen in-NRC Handelsblad van 20 augustus 1981 onder de titel "al
geclaimd?"
Prof. dr. de Swaan kwam er toe zijn beschouwingen op papier te zetten
omdat je zoveel hoort en ziet over zwendelgevallen bij verzekeringen.
Het is ongelooflijk hoe de boel wordt opgelicht.
de Lange
O,
nder een verzekeringsstelsel
lijden alle deelnemers altijd een
beetje onder de premiedruk om
het noodlot van enkelen te ver
zachten met een vergoeding.
Verzekering vervangt de bijzon
dere tragedie door de algemene
treurigheid. Een permanente last
moet de totale ineenstorting
voorkomen.
Net als bij een loterij aan inleg,
gaat er bij een verzekering meer
aan premies in dan er aan uitke
ringen uitkomt.
Mensen zijn blijkbaar bereid per
saldo meer af te dragen dan ze
volgens de kansberekening ooit
verliezen zullen. Er wordt dan
ook steeds meer verzekerd. Met
de sociale premies meegerekend
geven wij ruim een derde deel
van onze inkomsten uit aan pre
mie, alleen maar om mogelijke
tegenspoed te bezweren (tot ver
hoging van onze zekerheid).
ie algemene hang naar ze
kerheid is iets van deze eeuw. Zo
langzamerhand is iedereen ge
dekt tegen zowat alles dat met
geld kan worden goed gemaakt.
Het noodlot is afgekocht. Het
leven had groots en gevaarlijk
kunnen zijn maar het is vlak ge
worden en heel veilig. En toch,
aldus nog steeds prof. dr. de
Swaan het verzekeringswezen,
het wezen van de twintigste eeuw,
raakt in verval door een inner
lijke zwakte: Het beloont bedrog.
Prof. dr. de Swaan komt dan met
een aantal voorbeelden, waaruit
moet blijken, dat de verzekeraars
via gefingeerde schadeaangiften
beentje wordt gelicht; dat er te
lichtvaardig betaald wordt, dat de
oplichters met enige trots hun
oplichters-praktijken nog door
vertellen ook; dat de premies
daardoor stijgen en dientenge
volge, mensen met een wat ster
kere moraal ook tot de zwakkeren
gaan behoren enz. enz. We zitten
dan in de bekende vicieuse cirkel.
u is het een bekend verhaal,
datje de belastingen en de verze
keraars mag belazeren. De eerste
instantie onder het motto, dat de
belastingen veel te hoog zijn en
de verzekeraars omdat die toch
teveel verdienen of anders gezegd
schatrijk zijn. En het is geen
schande als je bij kapitalisten iets
weghaalt. Wij stelden al. dat het
een bekend verhaal is. Maar hoe
je het.ook keert of draait, het is
wel diefstal en dat is in Nederland
nog steeds strafbaar.
Dat het ministerie van Financiën
bij het vaststellen van de belas
tingtarieven er rekening mee
houdt, dat er de nodige miljoenen
tussen kade en schip vallen en dat
de verzekeraars hun premietarie
ven domweg verhogen als de
vergoedingen te hoog oplopen
geeft niemand het recht om dan
maar mee te gaan knoeien onder
het motto "ze houden er al reke
ning mee".
Overigens lees je dan een eind
verder, dat de reisverzekeraars
blij zijn als ze quitte spelen. Zij
worden in toenemende mate ge-
konfronteerd met schadeclaims
waarbij sterk de indruk bestaat,
dat er bedrog wordt gepleegd.
Het bewijs is dikwijls moeilijk te
leveren. Toch gaan er gelukkig
steeds meer valse aangevers voor
de bijl. Zij hebben hun aangifte
zo stom ingekleed, dat bij de ver
zekeraar alle rode lampen gaan
branden.
En dan even verder treffen we
een verhaal aan over de samen
hang tussen de teruglopende
ekonomie en de toenemende
brandschade. Wij herinneren ons
nog uit de dertiger jaren, dat bij
zwaar onweer er dikwijls een rode
gloed aan de horizon te zien was.
De volgende dag bleek uit een
krantebericht, dat er weer een
bedrijf door de bliksem was ge
troffen. De brandverzekeraars
werden voor bepaalde bedrijven
zo beducht, dat ze de verzekering
beëindigen en so wie so niet meer
accepteerden.
Al bij al dachten wij, dat prof. de
Swaan wel gelijk heeft als hij
stelt, dat de moraal er niet op
vooruit gaat.
ij dachten, dat het goed was
niet alles te geloven wat er verteld
en geschreven wordt. Wij kunnen
elkaar uiteraard van alles wijs
maken. Er is nu eenmaal een
aantal mensen, die indianenver
halen ophangen of anders gezegd
alles aan elkaar liegen waarin ze
tenslotte zelf nog gaan geloven
ook.
Zo waren wij onlangs getuige van
een gesprek in gezelschap, waar
bij één der aanwezigen zeer trots
zat te vertellen hoe hij samen met
een verzekeringsagent het voor
elkaar gekregen had om een vrij
duur onverzekerd apparaat, na
dat het beschadigd was, alsnog
met terugwerkende kracht te ver
zekeren. De agent had zijn provi
sie en hij kreeg schadevergoe
ding.
Kijk, zulke verhalen worden uit
sluitend door uitermate domme
mensen verteld. Immers als het al
waar zou zijn ga je dergelijke
miserabele en hoogst onbehoor
lijke praktijken toch niet aan de
grote klok hangen. Toch zijn er
dan altijd luisteraars, die zo'n
verhaal als zoetekoek slikken. Ze
willen het naadje van de kous
weten en er wordt onder het ge
not van een borrel smakelijk
maar wat vettig (net als bij een
vieze mop) om gelachen.
Wat opvalt is, dat er niemand in
het gezelschap op het idee komt
om de spreker eens goed de les te
lezen of hem buiten de deur te
zetten. Tenslotte, als het waar zou
zijn is het toch maar een smerige
oplichter.
Of zouden de luisteraars het zelf
ook als een soort vieze mop be
schouwen en de spreker in de
waan laten, dat ze hem geloven?
Wij dachten van wel.
Bedenk wel: De kleine groep, die
niet de waarheid vertelt zal op
een ge kven moment iets verge
ten te onthouden en valt vroeg of
laat door de mand.
De zin van dit verhaal?
Voor ieder van ons ligt er een taak
de moraliteit op te voeren: daar
profiteren we met z'n allen
van.
de L.
Vervolg van pag.
voer van elders. Als een deel daarvan
wordt aangemerkt al hetgeen aan het
rij- of voertuig is gekoppeld of na
koppeling daarvan is losgemaakt of
losgeraakt zolang het nog niet buiten
het verkeer tot stilstand is gekomen".
Een hele mond vol, en wat betekent
dat nu allemaal?
Wel, duidelijk is dat treinen of trams
er niet toé gerekend worden want die
zijn bestemd om langs spoorstaven te
worden voortbewogen.
erder valt alles wat mechanisch
wordt voortbewogen onder deze defi
nitie. Dus ook. om maar eens een
voorbeeld te noemen, uw grasmaaier.
Daar heeft u wellicht nog nooit bij
stilgestaan.
En nu kan artikel 17 lid 3 van die
zelfde wet wel bepalen:
"Wij behouden ons voor, bij algeme
ne maatregel van bestuur, vrijstelling
van de verplichting tot het sluiten van
een verzekering te verlenen met be
trekking tot bepaalde soorten van
motorrijtuigen welke nauwelijks ge
vaar opleveren", maar dat is nog
nooit gebeurd. M.a.w. de verzeke
ringsplicht geldt nog onverminderd
voor alle soorten motorvoertuigen
van groot tot klein.
U bent dus (weer eens) gewaar
schuwd!
Visscher