Dierenbescherming overlegt met
minister Braks over legbatterijen
Belangrijke stap vooruit in
bescherming konsument
VOORONTWERP-MESTSTOFFENWET
AANGEBODEN VOOR ADVIES
Spoed achter .aangepast
regeling bedrijfsbeëindiging
Provinciale
Waterstaat
Zeeland 100 jaar
glastuinders
Wetsontwerp tot wijziging van de Warenwet
Bestuur l oidbouwschap
d
MELKUNIE HOLLAND
VOERT
ONDERHANDELINGEN
OVER ONDERNEMING
MELKEXPORT
STEROVITA b.v.
Nu ook regels t.a.v. gebruik meststoffen
De Ministerraad heeft zijn goedkeuring gehecht aan het wetsontwerp
tot wijziging van de Warenwet dat de ministers van volksgezondheid en
milieuhygiëne, van ekonomische zaken en van landbouw en visserij
hebben voorbereid.
Vernieuwing van de huidige uit 1935 daterende Warenwet is dringend
noodzakelijk. Deze wet biedt niet meer voldoende ruimte voor regelin
gen waaraan in de huidige maatschappij behoefte is, wegens de enorme
variëteit in aard, samenstelling en presentatie van aan de konsument
aangeboden waren, de voortschrijdende massaproduktie en de daarmee
verband houdende automatisering.
Het wetsontwerp beoogt een aanpas
sing van deze ontwikkelingen die er
toe geleid hebben dat de markt in veel
gevallen zo onoverzichtelijk is ge
worden, dat de konsument "door de
bomen nauwelijks meer het bos kan
zien". Om te bewerkstelligen, dat de
konsument meer duidelijkheid over
waren kan krijgen, is in het wetsont
werp de nadruk gelegd op het geven
van een goede voorlichting.
Milieu
Het toepassingsgebied van de Wa
renwet betreft waren, omschreven
als roerende lichamelijke zaken.
Hierdoor is de Warenwet niet meer
als voorheen primair gericht op le
vensmiddelen, maar verkrijgt zij
duidelijker het karakter van een al
gemene produktenwet. Geheel
nieuw is de mogelijkheid, in het
kader van de Warenwet regels te
kunnen stellen ter bescherming van
De West Nederlandse zuivelkoöpe-
ratie Melkunie Holland heeft het
voornemen over te nemen Melkex-
port Sterovita b.v., een werkmaat
schappij van Ahold N.V. te Zaan
dam. Onderhandelingen hierover
zijn in een vergevorderd stadium.
Melkexport Sterovita heeft een zui
velbedrijf te Dordrecht. Dit bedrijf
verwerkt jaarlijks circa 15 a 20 mil
joen kg. melk tot melk en melkpro-
dukten. Sinds 1949 levert Melkex
port Sterovita melk en melkproduk-
ten aan de Amerikaanse en Canade
se strijdkrachten in West-Europa.
Bij Melkexport Sterovita zijn 82 per
sonen werkzaam. Deze zijn evenals
de vakorganisaties en onderne
mingsraden over de plannen inge
licht.
Melkunie Holland verwerkt jaarlijks
ongeveer 1.3 miljard kg melk tot een
skala zuivelprodukten. en biedt
werkgelegenheid aan circa 3800
werknemers.
Op vrijdag 16 oktober a.s. zal in
Middelburg officieel worden her
dacht dat een eeuw geleden de pro
vinciale waterstaat in Zeeland - bij
besluit van de Zeeuwse staten van 15
juli 1881 - werd opgericht.
In de herdenkingsbijeenkomst (die
in de Schouwburg aan het Molen
water zal worden gehouden) zal het
eerste exemplaar worden aangebo
den van het officiële gedenkboek
over een eeuw "eigen" Zeeuwse wa
terstaat. Ook zal daar een diaserie
die speciaal ter geledenheid van het
jubileum is gemaakt in première
gaan. In de foyer van de Schouwburg
zal een tentoonstelling zijn opgesteld
die daarna in verschillende Zeeuwse
centrumgemeenten te bezichtigen
zal zijn.
het milieu. Voorwerp van regeling in
dit verband kunnen zijn waren die
tijdens of na het gebruik door de
konsument het milieu kunnen aan
tasten; bijvoorbeeld, verpakkingen
die niet biologisch afbreekbaar zijn
etc.
Algemene verbodsbepalingen
Een belangrijke stap vooruit bij de
bescherming van de konsument is
het feit dat de nieuwe Warenwet
rechtstreeks werkende algemene
verbodsbepalingen bevat voor het
verhandelen van voor de gezondheid
schadelijke waren. Gewaarborgd is
hierdoor dat de toezichthoudende
diensten in dergelijke gevallen steeds
kunnen optreden. De verbodsbepa
lingen betreffen ook eet- en drink
waren en bij algemene maatregelen
van bestuur aangewezen waren, die
ongeschikt zijn voor gebruik, of in
ernstige mate niet aan de normen
voldoen.
Het gebruikmaken van vermeldin
gen en voorstellingen bij het verhan
delen van waren en de reklame voor
waren zal ook aan regels gebonden
zijn. Met name geldt bij eet- en
drinkwaren een verbod van z.g. me
dische claims; dit zijn vermeldingen
of voorstellingen die aan de waar ei
genschappen toeschrijven inzake het
voorkomen, behandelen of genezen
van een ziekte, of die toespelingen
maken op dergelijke eigenschappen.
Bevoegdheden wetgever
De bevoegdheden van de wetgever
zijn aanmerkelijk verruimd. Regels
kunnen onder meer betrekking heb
ben op handelingen in de produk-
tiefase, bedrijfsruimten, de samen
stelling van de waar. de voedings
waarde. het verpakken en de infor
matie over de waar. Om ondeugde
lijke waren in een vroeg stadium van
de markt te weren, bevat het wets
ontwerp twee nieuwe voorzieningen,
nl. de mogelijkheid om deponering
van de samenstelling van de waar
verplicht te stellen en de mogelijk
heid om een stelsel van typekeuring
in het leven te roepen.
Wijzigingen
De huidige vaststelling van de veror
deningen op de keuring van waren
door de gemeente vervalt. In de nieu
we opzet zijn thans in de gemeente
lijke verordeningen opgenomen ver
bodsbepalingen onderdeel van de
Warenwet zelf.
Tenslotte bevat het wetsontwerp nog
een aantal nieuwe bepalingen over
het orgaan, dat de ministers bij de
totstandkoming van uitvoerende be
sluiten adviseert: de Advieskommis
sie Warenwet. Hierbij is een even
wichtige samenstelling, met het oog
op de te dienen belangen van konsu-
menten en bedrijfsleven, gewaar
borgd.
Uitgangspunt van het Landbouw
schap voor het sektorbeleid voor
de glastuinbouw blijft, dat zoveel
mogelijk tuinders eraan deelne
men. Als mocht blijken, dat zich
ontwikkelingen voordoen die
hiermee strijdig zijn, dan zal het
Landbouwschap bij de overheid
aandringen op een bijstelling van
de kriteria. Dit verklaarde voor
zitter ir. D. Luteijn tijdens de
openbare bestuursvergadering
van het Landbouwschap, die op
woensdag 2 september jl. in Den
Haag is gehouden.
In de Beschikking Energiebesparen
de Maatregelen in de Glastuinbouw,
in juli jl. door Minister Braks vast
gesteld, is de tuinders die een ener
giebesparingsplan indienen, een
premie in het vooruitzicht gesteld
van 35 cent per bespaarde kubieke
meter (inklusief voorschot). Het
Landbouwschap is hiermee schoor
voetend akkoord gegaan, omdat an
ders het sektorbeleid en de daarmee
beoogde Bezuiniging op het gasver
bruik onverantwoord veel vertraging
zou oplopen. De Beschikking is in
middels in Brussel aangemeld.
Voorzitter Luteijn sprak de ver
wachting uit, dat deze in de loop van
deze maand definitief wordt goed
gekeurd.
Diverse bestuursleden uitten forse
kritiek op het nog steeds uitblijven
van een aanpassing van een be
drijfsbeëindigingsregeling (inklusief
glasafbraakregeling). Het overleg
hierover vordert moeizaam. Minister
Braks heeft tegenover het Land
bouwschap toegezegd, dat de afron
dende besluitvorming voor deze re
geling zal plaatsvinden in de verga
dering van het O.- en S.-fonds van 1
oktober a.s,
Tenslotte werd opnieuw aangedron
gen op een ontkoppeling van de gas-
prijs aan de wereldmarktprijs van
olie. Het Landbouwschap heeft er al
eerder op gewezen, dat deze koppe
ling een onverantwoorde zaak is.
Onlangs nog is dit bij de (informa
teurs nog eens nadrukkelijk onder de
aandacht gebracht. Overigens werd
door verschillende bestuursleden
waardering uitgesproken over de wij
ze waarop de overheid de voorlichting
over het sektorbeleid verzorgt.
De minister van landbouw, ir. G. Braks, heeft mede namens de minister
van volksgezondheid en milieuhygiëne, een voorontwerp voor een
nieuwe Meststoffenwet aan belanghebbende organisaties, waaronder
het Landbouwschap en de Stichting Natuur en Milieu, toegestuurd
voor advies.
De betrokken organisaties is verzocht hun advies zo mogelijk vóór 1
november 1981 uit te brengen.
In het voorontwerp zijn de belangensfeer en het toepassingsgebied
aanmerkelijk uitgebreid ten opzichte van die in de huidige Meststof
fenwet. In de eerste plaats zullen met name ook regels kunnen worden
gesteld in het belang van het produktievermogen van de grond. Boven
dien zullen zij niet zoals thans slechts betrekking kunnen hebben op het
handelsstadium, maar ook op het gebruik van meststoffen.
De gronden voor deze voorgenomen
vernieuwing van de Meststoffenwet
zijn de volgende;
Bepaalde vormen van meststoffen-
gebruik kunnen op de lange duur het
averechtse gevolg hebben dat het
De Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren heeft op 1
september j.l. op het ministerie van landbouw en visserij overleg ge
voerd met minister ir. G. Braks.
De Vereniging heeft er bij de bewindsman op aangedrongen de voor
waarden en regels waaronder een vergunning tot ritueel slachten voor
export wordt afgegeven zo te stellen en te kontroleren dat de dieren
zoveel mogelijk leed wordt bespaard. Minister Braks heeft dit toege
zegd. Daarnaast verzocht de Vereniging het aantal van dit soort ver
gunningen te beperken.
Overigens blijft de Vereniging bij haar standpunt dat ritueel slachten
uit oogpunt van dierenbescherming ongewenst is.
Uitgelegde kippen
Bij de Inspektiedienst van de Vere
niging tot Bescherming van Dieren
zijn klachten binnengekomen over
de aanvoer van legkippen op pluim
veeslachterijen. Deze dieren bleken
botbreuken en andere ernstige ver
wondingen te hebben die veroor
zaakt werden door het te ruw ver
wijderen van de kippen uit de batte-
rijkooien. Door een zorgvuldiger be
handeling tijdens dit verwijderen
kan het leed voor deze dieren op
eenvoudige wijze worden beperkt.
Voorgesteld is, in een gezamenlijke
voorlichtingsaktie van de Neder
landse Vereniging tot Bescherming
van Dieren, het Landbouwschap en
het ministerie van landbouw en vis
serij hierin verandering te brengen.
Minister Braks heeft hierop positief
gereageerd.
Legbatterijen
Onlangs heeft de Europese Kom
missie een voorstel ingediend inzake
minimumnormen voor het houden
van legkippen op batterijen in de
Gemeenschap. Dit voorstel houdt
o.m. in dat vanaf 1 juli 1983 nieuw in
gebruik te nemen batterijen aan be
paalde minimumnormen moeten
voldoen. Per 1 juli 1995 zullen alle
batterijen aan de gestelde normen
moeten voldoen.
De Vereniging is van mening dat
deze voorstellen onvoldoende zijn.
Zij vindt dat op zo kort mogelijke
termijn voor alle kooien bepaalde
minimumnormen zouden moeten
gelden. Zo acht zij een minimumbo-
demoppervlak per kip van 600 cm2
noodzakelijk. Een nauwgezette kon-
trole op de naleving van de gestelde
normen is uiteraard onontbeerlijk.
De Vereniging is voornemens met de
overige dierenbeschermingsorgani
saties in de EEG een gezamenlijk
standpunt te formuleren en dit aan
de Europese Kommissie kenbaar te
maken.
De Vereniging dringt voorts aan op
intensivering van het onderzoek in
de Gemeenschap naar alternatieve
systemen voor het houden van
pluimvee, met name die gericht op
het houden van kippen op de grond.
De Vereniging blijft overigens bij
haar mening dat in 1995 legbatte
rijen geheel verboden moeten zijn.
Minister Braks heeft toegezegd bij
verdere onderhandelingen over deze
zaak in Brussel het standpunt van de
Vereniging mede in de beschouwing
te betrekken.
produktievermogen van de grond
geleidelijk achteruit gaat, vooral als
gevolg van opeenhoping in de bo
dem van bepaalde in meststof soms
aanwezige ongewenste stoffen. Een
dergelijke situatie kan ontstaan als er
gedurende langere tijd veel meer
mest gebruikt wordt dan nodig is
voor een optimale gewasproduktie.
Overmatig mestgebruik komt vooral
voor in gebieden, waar zeer veel in
tensieve veehouderijbedrijven zijn
gevestigd en de bedrijven hun over
tollige mest niet rendabel elders
kunnen afzetten.
Ook het gebruik van meststoffen als
zuiveringsslib kan dergelijke proble
men opleveren, omdat hierin vrij
hoge koncentraties aan ongewenste
stoffen (kwik, cadmium) kunnen zit
ten. Naast de gevolgen voor het pro
duktievermogen van de grond, bes
taat het gevaar dat de daarop voort
gebrachte gewassen te grote hoe
veelheden van die stoffen opnemen,
met alle gevaren vandien voor de
gezondheid van mens en dier. Ten
slotte kan het gebruik van meststof
fen in bepaalde gevallen tot veront
reiniging van grond- en oppervlak
tewater leiden of de kwaliteit van de
bodem als natuurlijk leefmilieu ver
storen.
Vergunningenstelsel
Het ontwerp biedt dan ook een spe
cifiek op de aanpak van bovenge
schetste problemen gericht instru
mentarium. Voor zuiveringsslib e.d. is
voorzien in de mogelijkheid van een
vergunningenstelsel, waarbij de afzet
van deze produkten naar de landbouw
nauwkeurig onder kontrole kan wor
den gehouden. Ten aanzien van de
opslag, verwerking en afzet van dier
lijke mest kunnen regels worden ge
steld teneinde een verantwoorde afzet
en gebruik van deze mest te waarbor
gen. Deze regels kunnen o.nu inhou
den dat het betrokken veehouderij
bedrijf het gebruik en de afvoer van
overtollige mest administratief moet
verantwoorden of zijn overtollige
mest moet afdragen aan een zoge
naamde Mestbank, die dan voor ver
antwoorde afvoer zorg draagt. Deze
mestbanken (privaatrechtelijke in
stellingen bestuurd door vertegen
woordigers van belanghebbende
groeperingen)zullen een belangrijke
rol vervullen bij de bemiddeling in de
afzet van dierlijke mest en het toe
zicht op het gebruik ervan.
4