Nieuwe regels voor houden scharrelkippen D, I „w ijzer naar 1985" is een stukje gebundelde kracht van de organisa ties en de land- en tuinbouwvoorlich- ting. Laat het niet aan onszelf liggen, als die kracht niet ten volle benut zou worden als wij naar 1985 gaan! Britse invoerbeperking op pluimvee en eieren ongerechtvaardigd H H et is de bedoeling van de Pro vinciale Raad voor de Bedrijfsont wikkeling om met zoveel mogelijk Welke nota? Wat staat er nu in? Hoe staan we ervoor? Hoe pakken we het aan? Tenslotte, Leewieken verboden per 1-2-1983 Regels Leewieken Minister Braks: et is intussen een gewoonte geworden, om één keer in de vijf jaren een balans op te maken van de stand van zaken in de land- en tuinbouw in Noord-Brabant. En met de informatie trachten de leden en adviseurs van de Provinciale Raad voor Bedrijfsontwikkeling en de medewerkers van de Provinciale Direktie voor de Bedrijfsontwikkeling en de Kon- sulentschappen een aantal lijnen uit te zetten over de ontwikkeling in de komende vijf jaren. Een dergelijke nota heet dan: STRUKTUUR- NOTA en zegt iets over de te verwachten knelpunten en de eventuele oplossingsmogelijkheden voor de land- en tuinbouw in de nabije toe komst. f-j o kennen we al de struktuurno- ta's: uit 1980: 4 xS uit 1975: DOEL 1980 (Denken Op Eén Lijn) en nu dan Wijzer naar 1985: met de ervaringen uit de voorgaande jaren wijzer geworden, een handwijzer naar 1985. e inhoud van "Wijzer naar 1985" is eigenlijk in 3 blokken in te delen: de ontwikkeling en betekenis van de land- en tuinbouw in Noord- Brabant (hoofdstuk 1 tot en met 4); de te verwachten knelpunten en mogelijke oplossingen (hoofd stuk 5 en 6); de takken veehouderij, tuinbouw en akkerbouw nader bekeken. De Brabantse land- en tuinbouw heeft een explosieve groei doorge maakt in de zeventiger jaren. Er is veel geïnvesteerd. Noord-Brabant heeft een zevende deel van de kul- tuurgrond van ons land en daarop vindt 16% van de agrarische produk- tie plaats. Dit aandeel is in de laatste 10 jaren duidelijk toegenomen, vooral door de sterke uitbreiding van de inten sieve veehouderij. De bedrijven zijn veel groter geworden en gaan spe cialiseren. Het gemengde bedrijf van weleer is aan het verdwijnen. Wij hebben na twintig jaar maar een derde van de bedrijven overgehouden. Maar daaronder wel veel bedrijven met een goede opzet en vaak uitstekende technische resultaten. Er is veel aan gepakt: en niet zonder resultaat. Het doel: meer welvaart is door velen - niet allen - bereikt. bedrijfsleven zal moeten zijn om de land- en tuinbouw in Noord-Brabant in te laten spelen op deze nieuwe - minder gunstige - omstandigheden. Maar overheid en bedrijfsleven kunnen hierin slechts een zeer be perkte bijdrage leveren. Het zal vooral van de ondernemers en hun gezinnen in de land- en tuinbouw zelf afhangen of zij met hun bedrijf op de juiste wijze zullen en kunnen reageren op de steeds weer veran derde, veelal moeilijker wordende situatie. Het is echter goed te bedenken, dat door de inspanningen in het verle den een Brabantse land- en tuin bouw is ontstaan met een groot aan tal gezonde bedrijven. En het is een voorrecht wanneer je als landbouw gebied op een zo sterke basis de pro blemen van de toekomst te lijf kunt gaan! Het is juist de bedoeling van "Wijzer naar 1985" om een bijdrage te leveren in het denken en handelen van de boeren en tuinders in Noord-Brabant om tot goede oplossingen voor deze problemen te komen. Op veel kleine bedrijven is de teelt van aardappelen in de loop van de tijd vervangen in die van snijmais. betrokkenen in de land- en tuinbouw de te verwachten ontwikkelingen voor de toekomst met elkaar te be spreken en te vertalen naar ons ge bied en eigen bedrijf. Daartoe zijn afspraken gemaakt met vertegenwoordigers van NCB, ZLM en CBTB in dit winterseizoen en dan waar mogelijk in samenwerking met echtgenotes en de aankomende boe ren en tuinders de belangrijkste punten uit "Wijzer naar 1985" aan de orde te stellen. Naast de afde lingsvergaderingen zullen ook Kring- en rayonbijeenkomsten of gezinsdagen zich voor dit onderwerp goed lenen. Om doublures te voor komen zal de struktuurnota niet be handeld dienen te worden in stu- dieklubs. Inleidingea over "Wijzer naar 1985" zullen kunnen worden verzorgd zowel door de medewerkers van Provinciale Direktie en Konsu- lentschappen. Als door het sekreta- riaat en SEV van de organisaties. Om de behandeling van de onderwerpen zo goed mogelijk tot zijn recht te la ten komen, zal in de komende weken over de problematiek van de takken rundveehouderij, intensieve veehou derij, tuinbouw en akkerbouw extra informatie worden gegeven. Daartoe zullen de Konsulenten in één van de volgende weken met een bijdrage in de landbouwbladen nader op hun tak ingaan. ntussen is er een kentering geko men in deze ontwikkeling. De alge mene maatschappelijke recessie - met de vertraagde ekonomische groei, verslechterde werkgelegen heid, sterke stijging van de energie prijzen en de hoge rente - gaat ook aan de land- en tuinbouw in Noord- Brabant niet voorbij. Daar komt nog bij, dat juist in onze provincies naast de grenzen van de ekonomie, zich ook grenzen beginnen af te tekenen voor: Het milieu mestoverschotten de ruimte bestemmingsplan nen en de natuur- en landbouwschap- sproblematiek de produk- tiewijze welzijn van die ren, gewasbescher ming. Juist met het oog op de problematiek waarvan hierboven maar enkele as- pekten zijn genoemd, is getracht in "Wijzer naar 1985" aan te geven waar wij ons met elkaar in de ko mende jaren op zullen moeten rich ten. Wat het beleid van overheid en Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft, in overeenstem ming met de staatssekretaris van Ekonomische Zaken (Th.M. Ha- zekamp), op grond van het Land- bouwkwaliteitsbesluit scharre leieren een aantal nadere regels gesteld voor het houden van scharrelkippen, die aansluiten op de wensen van onder meer de die- renbescherning. Een van de door deze organisaties naar voren gebrachte wensen kon niet worden vervuld, namelijk een verbod om de snavelpunten bij pluimvee te verwijderen. Dit zoge naamde kortbekken gebeurt thans om ernstige gevolgen van "veder- pikkerij en kannibalisme" te voor komen. Aangezien dit nog niet te vermijden is, lijkt het middel kortbekken uit welzijnsoogpunt verre te verkiezen boven de gevolgen die het niet toe passen van dit middel heeft. Voor de wijze waarop het kortbekken moet geschieden, zullen normen worden gesteld. Het bleek niet nodig gevolg te geven aan het verzoek van de dierenbe scherming om de aanwezigheid van legnesten in de ruimten voor te schrijven. Elke pluimveehouder voorziet hier uit praktische overwe gingen reeds in. Bij afwezigheid van dergelijke nesten zullen immers de eieren door de hele ruimte heen ge legd worden, wat de kans op be schadiging van de eieren vergroot en bovendien het rapen van de eieren bemoeilijkt. Het op 17 januari 1979 in werking getreden Landbouwkwaliteitsbesluit scharreleieren schrijft voor, dat ten minste een derde deel van de voor de kippen bestemde ruimte uit gron doppervlak bedekt met los strooisel bestaat. In de regeling is nu ook vastgelegd, dat het overige gedeelte van het grondoppervlak uit een mestbak met rooster dient te bestaan. Naar gelang de specifieke omstan digheden van zijn bedrijf, moet de pluimveehouder de kippen de gele genheid geven om tijdens hun rust periode plaats te nemen op zitstok- ken of latten. Drinkwater voor de kippen moet in open bakken of goten aanwezig zijn. Het dagelijks instrooien van graan, grit en/of kiezel in de strooiselruimte verschaft de kippen een bezigheid die hun natuurlijke behoefte om te scharrelen kan bevredigen. Verlenging van de lichtperiode door kunstmatige verlichting is slechts toegestaan tot een totale lichtperiode van ten hoogste zeventien uren per etmaal. Het licht dient echter zoveel mogelijk "natuurlijk" licht te zijn. De meeste bedrijven waar scharre leieren worden geproduceerd, heb ben reeds zogenaamde daglichtstal len. In de nieuwe regeling is een verbod tot leewieken opgenomen. Hoewel het verwijderen van een vleugelpunt op zich geen ernstige aantasting van de betrokken dieren betekent, kan het achterwege laten van een derge lijke ingreep een verdere verbetering van het welzijn van de kippen beteke nen. Deze nieuwe regels treden met in gang van 1 september 1982 in wer king, met uitzondering van het verbod om te leewieken, dat ingaat op 1 fe bruari 1983. «Uw- Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft met grote verontrus ting kennis genomen van de nieuwe invoerbeperkingen van het Ver enigd Koninkrijk voor pluimveevlees, konsumptie-eieren en eiproduk- ten. In een protestbrief aan zijn Britse kollega Walker verzoekt hij deze dan ook met klem af te zien van de voorgenomen maatregelen en in ieder geval de inwerkingtreding daarvan uit te stellen tot de beraadslaging daarover in het Permanent Veterinair Comité. De nieuwe maatregelen zijn volgens juist produkten, die voor de konsu- de Britse landbouwminister inge steld om het Verenigd Koninkrijk te vrijwaren van pseudo-vogelpest. De laatste jaren, aldus minister Braks, is er echter geen uitbraak van pseudo- vogelpest in het Verenigd Koninkrijk geweest. Dit, terwijl de invoer van de produkten vrij was en slechts de helft van de Engelse pluimveestapel was ingeënt. De gekozen maatregelen kunnen dus het beoogde doel niet in redelijkheid dienen. Immers, dit zijn ment bestemd zijn en derhalve niet in aanraking komen met levend pluimvee. Inmiddels heeft minister $raks te vens een fel protest tegen de voorge nomen Britse maatregelen bij de Europese Commissie ingediend. Dit heeft ertoe geleid dat deze het Per manent Veterinair Comité op 1 sep tember a.s. heeft bijeengeroepen om de onderhavige kwestie te bespre ken. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 5