«fzr
KNLC kommentaar
Zorgen rond
kabinetsformatie
Aanval op overheidsinvloed
Welzijn dieren zaak van
totale overheid
I n scherpe tegenstelling tot de ont
wikkeling hier te lande staat de ont
wikkeling op ekonomisch gebied in
sommige andere landen. Onder het
nieuwe bewind in Amerika b.v. is
een andere politiek tot aanzien ge
komen die gericht is op grotere vrij
heden voor de ondernemingen, min
der staatsbemoeiingen, minder be
lastingen; kortom het overschakelen
van gedachtenfïlosofie waarbij alle,
ook ekonomische macht wordt ge
legd in handen van de staat, naar de
filosofie van het funktioneren van
vrije ondernemingen en terugdrin
gen van de staatsinvloed.
N u in het huidige stadium van de
formatie sociaal-ekonomische des
kundigen helemaal niet meer aan bod
lijken te komen, neemt onze zorg
voor de toekomst nog toe. Me dunkt
dat, terecht, steeds meer mensen bin
nen het bedrijfsleven, zich afvragen of
het niet veel beter zou zijn wanneer
het politieke gekrakeel eens een kor
te tijd naar de achtergrond werd ge
drongen en een team van deskundi
gen, die een breed vertrouwen genie
ten, in een soort extra-parlementair
zakenkabinet orde op zaken gaat
stellen.
Wat denken en doen we
bij de verkoop van onze
produkten?
De diskussie
KNHM-studiedag
1981 over
landinrichting
Wat willen we weten?
Hoe doen we het?
Waar denken we niet aan?
D eze herwaardering van standpun
ten brengt misschien ook mede dat
bepaalde in de verdrukking geraakte
spreekwoorden weer in toepassing
worden gebracht zoals b.v.
D e noodzaak van een realistisch-
ekonomisch beleid geldt in feite nog
in versterkte mate voor land- en
tuinbouw. Geen sektor is immers zo
afhankelijk van zijn konkurrentiepo-
sitie ten opzichte van het buitenland.
'Snel aanvragen Hinderwetvergunning
voor grondgebruikers van belang
Jan en zijn vrouw waren er trots op. De uien vertoonden een prachtige
stand. De aardappelen stierven iets te vroeg af, maar de prijzen die
betaald worden gaven moed. Jan had de gewassen ook het hele jaar met
zijn zorgen omkleed. Bij het rooien zou hij ook extra voorzichtig zijn,
want hij wist dat goede kwaliteit zowel voor export als voor binnenlands
gebruik altijd een voorsprong had. Toen ze op een avond nog eens langs
de gewassen liepen zei Jan z'n vrouw: "Jong, ik ben trots op je want je
bent toch een goed plantenteler. Maar hoe ga je het nu met de afzet
doen?
De konklusie uit de diskussie is de
volgende:
1. We gaan dit jaar geen produkten
verkopen zonder koopbrief:
2. We bestellen bij het Landbouw
schap een boekje waar in staat
wat er in het kontrakt c.q. de
koopovereenkomst moet staan;
3. We verkopen niet zonder alge
mene voorwaarden;
4. We zullen voor we verkopen
moeten weten wat er in de alge
mene handelsvoorwaarden staat
wat het te verkopen produkt be
treft;
5. Indien we twijfelen vragen we
advies vóór we tekenen.
Op dinsdag 27 oktober 1981 organi
seert de Koninklijk Nederlandse
Heide Mij. haar jaarlijkse studiedag
van 10.00 tot 16.00 uur in het centrum
te Utrecht.
Dit jaar zal aandacht besteed worden
aan de landinrichting, waarin een
aantal aktuele ontwikkelingen zijn te
konstateren. De struktuurschema's
Landinrichting, Openluchtrekreatie
en Natuur- en landschapsbehoud zijn
in de eerste helft van dit jaar ver
schenen. Deze struktuurschema's
zijn in een maatschappelijke diskus
sie gebracht in het kader van de pro
cedure van een planologische kern
beslissing. Dit betekent dat ons Ne
derlanders de gelegenheid wordt ge-
boden hier een oordeel over te geven.
Tijdens deze maatschappelijke dis
kussie kan onze studiedag van groot
belang zijn.
Uiteraard hebben de struktuursche
ma's ook de aandacht getrokken van
ANWB en NIROV bij het organise
ren van hun studiedagen. De
KNHM heeft overleg gepleegd met
deze organisaties om zoveel mogelijk
overlappingen te voorkomen. Er is
afgesproken dat ANWB zich voor
namelijk zal richten op rekreatie en
natuurbehoud en NIROV vooral op
landschappelijke aspekten. Onze
vereniging zal zich vooral richten op
de mogelijkheden die de drie struk
tuurschema's bieden voor een goede
inrichting van ons land.
Het voorlopige programma voorziet
in een drietal inleidingen waarbij de
struktuurschema's worden beoor
deeld op landelijk, provinciaal en
gemeentelijk niveau. In de-namiddag
zullen na een algemene inleiding de
deelnemers in de zaal diskussiëren.
De zaaldiskussie zal worden afgeslo
ten met een bijdrage van Ir. N. Mo
lenaar, direkteur van de Dienst Lan
dinrichting te Utrecht, toegespitst op
het struktuurschema Landinrichting.
Opgave
Opgave voor deelname aan de stu
diedag kan uitsluitend geschieden
door storting van 24,— op girore
kening 2604301 t.n.v. de KNHM,
Lovinklaan 1 te Arnhem. U gelieve
bij de overschrijving te vermelden:
Studiedag 1981.
In verband met tijdig toezenden van
programma en toegangsbewijs zien
wij girale storting gaarne tegemoet
vóór 10 oktober a.s. De inschrijving
geschiedt op volgorde van binnen
komst.
wat is de prijs? (Denk er om altijd
exklusief BTW);
hoe en waar wordt de tarra vast
gesteld?
wat betekent veldgewas precies?
wanneer wordt er betaald?
hoe hoog is de rente bij te late
betaling?
hoe en waar wordt eventuele be
schadiging vastgesteld?
wanneer moet het produkt wor
den afgeleverd.
Wc doen zaken met mensen die we
goed kennen, die we vertrouwen, die
ons zekerheid kunnen geven, en die
een goede koopbrief met ons af wil
len sluiten.
we denken NIET: als het mis gaat
zijn er toch juristen om ons te
helpen;
we denken NIET: we zijn toch
slimmer dan de ander dus...
we denken NIETdat het geld niet
duur is
we denken alleen maar een ge
waarschuwd man en vrouw tellen
voor 2 2 4.
J. Markusse
elkens weer blijkt dat de tegenge
stelde meningen betreffende het op
lossen van ekonomische problemen de
zo broodnodige samenwerking in de
weg staan.
Het resultaat is dat er vrijwel niets
positiefs gebeurt. De moeilijkheden
met betrekking tot het formeren van
een nieuwe regering zijn er een voor
beeld van.
Men kan elkaar niet vinden in een
gemeenschappelijke formule.
In wezen komen hier de vele jaren
dominerende opvattingen van de
ekonoom Keynes in het geding.
Deze ekonoom ging er van uit dat
indien de overheid maar geld pompt
in de volkshuishouding, alles in orde
komt, dat de ondernemingen zowel
als de arbeiders hieronder gedijen.
Deze theorie wordt dus verlaten en
ook in andere landen wordt een
aanval ingezet op de overheidsin
vloed op het ekonomisch proces. Het
is wel duidelijk geworden dat de
Keynesiaanse theorie op de lange
duur heeft gefaald.
]VÏ et toenemende bezorgdheid
hebben we de afgelopen drie maanden
het politieke touwtrekken rondom de
kabinetsformatie gevolgd. Het gaat
mij daarbij niet zo zeer om de invul
ling van welke mensen uit welke par
tijen het nieuwe regeerteam gaan
vormen, alswel om het feit dat de
meerderheid van de bij de formatie
betrokken politici zich nog nauwe
lijks lijken te realiseren in welke
moeilijke ekonomische situatie we
ons op dit moment bevinden.
Het gemak waarmee een regeerpro
gramma wordt gepresenteerd en door
hele en halve frakties wórdt geaccep
teerd, waarin de zeer dringende en
praktisch unanieme adviezen van on
ze belangrijkste sociaal-ekonomische
deskundigen grotendeels worden ge
negeerd, is werkelijk zeer zorgelijk.
Gebrek aan politieke moed of inzicht
in de werkelijke sociaal-ekonomische
problematiek van dit moment lijkt er
toe te leiden, dat we als bedrijfsleven
moeten vrezen nog langere tijd met
een op drijfzand gebouwd sociaal-
ekonomisch beleid te worden gekon-
fronteerd. Zolang immers niet we
zenlijk de problematiek in de wortel
wordt aangepakt, blijft elk beleid ge
richt op herstel van ekonomie en
werkgelegenheid "dweilen met de
kraan open". Ongeacht welke "su
perminister" zich daarmee bezig
houdt.
F undamenteel blijft het allereerst
nodig dat de kollektieve uitgaven
De roep om overheidsgelden voor
instandhouding van de ondernemin
gen zowel als in de konsumptieve
sfeer, heeft geleid tot ontwrichting
van de volkshuishouding.
Werkeloosheid en inflatie tot een
onaanvaardbaar niveau zijn er de
merktekens van.
Op dit moment komt op verschillen
de punten in de wereld de gedachte
naar voren dat de noodzaak; de
noodsituatie; dwingt tot een onder
bouwing die uitgaat van andere ge
dachten.
Namelijk die gedachte dat het nood
zakelijk is de produktiekant van de
ekonomie te stimuleren.
Niet het bevorderen van de vraag
maar van het aanbod moet het cen
trum van de aandacht hebben.
Er moet meer worden geproduceerd
en geïnvesteerd, dan verdwijnen in
flatie en werkeloosheid; de spits
broeders van de uitgavenpolitiek; en
de gesel van de Keynesiaanse theo
rie.
Het bedrijfsleven krijgt dan meer
armslag, de overheidsbemoeiingen
en de belastingen verminderen.
Op deze grondslagen waarbij goede
renstroom en geldstroom in even
wicht zijn wordt herstel van de wel
vaart verwacht.
"de kost gaat voor de baat uit" en
"met de tering naar de nering".
Wij kunnen alleen maar afwachten.
Paauwe
worden teruggebracht, zodat het, de
rentestand opdrijvende, overheidste
kort omlaag kan en de wurggreep van
de veel te hoge kollektieve lasten op
het bedrijfsleven wat verlicht kan
worden.
Uiteraard moet daarnaast gewaakt
worden over ons hele kostenniveau:
zowel op het gebied van lonen, ener
gie als energieafhankelijke grond
stoffen.
Eerst dan wordt mogelijk dat onze, zo
van handel met het buitenland af
hankelijke ekonomie, zich kan her
stellen. Zolang dat niet gebeurt, heeft
in wezen het kunstmatig scheppen
van arbeidsplaatsen eerder een nega
tief dan positief effekt op de totale
werkgelegenheid.
Indien U voor Uw bedrijf nog niet
over een hinderwetvergunning be
schikt, kan het voor U van belang
zijn spoedig een dergelijke vergun
ning aan te vragen vóór 1 oktober
omdat deze dan beoordeeld en ver
leend kan worden volgens de huidige
regeling die soepeler is dan de ko
mende regeling. De datum van in
diening is namelijk bepalend. Het
zelfde geldt voor bedrijven die wel
over een vergunning beschikken,
maar na de verlening hiervan be
langrijke wijzigingen in de bedrijfs
voering hebben aangebracht.
Voorts is het voor U van belang te
weten dat ook de legeskosten in be
paalde gemeenten hoger kunnen
worden, zodat indien mocht blijken
dat U later toch een vergunning no
dig hebt dit voor U aanmerkelijk
duurder kan uitvallen. Indien meer
dere bedrijven gelijktijdig een ver
gunning aanvragen dan vallen tevens
Bovendien gaat in land- en tuinbouw
een geweldige hoeveelheid kapitaal
om en lijden we als geen ander als
zelfstandige ondernemers onder de
zware druk der belastingen en sociale
lasten. Ook afgelopen jaar heeft er
daardoor weer een verdere uitholling
van het weerstandsvermogen plaats
gevonden. Daarom hebben we, via het
Landbouwschap en in werkgever-
sverband, tijdens deze formatie al
meerdere malen aan betrokkenen
duidelijk gemaakt dat er een goed
sociaal-ekonomisch-programma aan
een nieuw kabinet ten grondslag
dient te liggen en dat wat nu ter tafel
ligt daaraan volstrekt niet voldoet.
Vanuit land- en tuinbouw zouden wij
zeker meer gebaat zijn met een dui
delijke tussenoplossing dan met de
politieke brouwsels waaraan de laat
ste maanden is gewerkt.
LUTEIJN
de door de gemeente aan U door te
berekenen advertentiekosten lager
uit.
Wij adviseren U met klem kontakt op
te nemen met de sociaal-ekonomisch
voorlichter van Uw landbouworgani
satie om met hem of haar de even
tuele noodzaak van een vergunnin
gaanvraag voor Uw bedrijf te bespre
ken. Dit geldt in het bijzonder voor
hen die hun bedrijf in of nabij de be
bouwde kom hebben.
Desgewenst kunt U tevens kontakt
opnemen met de bedrijfsvoorlichters
van de betrokken konsulentschap-
pen, Landbouwcentrum Westsingel
58, Goes, tel. 01100-16440!
Wij vertrouwen dat U aan deze be
langrijke zaak aandacht zult schen
ken om klachten, hoge kosten en
onverwachte voorschriften voor Uw
bedrijf te voorkomen.
Landbouwschap
Gewestelijke Raad voor Zeeland
CRM-nota Rijksoverheid en dierenbescherming:
"Het welzijn van dieren zal een grotere aandacht van de Rijksoverheid
krijgen. Dierenbescherming is niet alleen een zaak van het Ministerie
van CRM maar de verantwoordelijkheden ten aanzien van het welzijn
van dieren zijn verspreid over diverse ministeries zoals Landbouw en
Visserij, Volksgezondheid en Milieuhygiëne en Onderwijs en Weten
schappen. Het is dus een zaak die de totale Rijksoverheid aan gaat en
interdepartementaal overleg is dan ook zeer belangrijk", aldus Staats-
sekretaris Wallis de Vries van CRM in zijn binnenkort uit té brengen
nota "Rijksoverheid en dierenbescherming".
In deze nota staat erkenning van de
belangen van het dier centraal. De
mens dient rekening te houden met
de eigen waarde van het dier als le
vend wezen en moet zich bewust
worden van zijn verantwoordelijk
heden ten aanzien van het dier. Dit
kan ondermeer worden bevorderd
door middel van voorlichting en
edukatie, aldus de nota, die tevens
pleit voor uitbreiding en herziening
van de wetgeving op het gebied van
de dierenbescherming.
Ook in de dierenbescherming kan
men bij voorbeeld niet zonder de
vrijwilliger. Daarom zal de moge
lijkheid van een korps van vrijwilli
gers voor toezicht- en opsporingsak-
tiviteiten .moeten worden onder
zocht.
In verband met wijziging Hinderwet:
Het is U wellicht bekend dat in het algemeen voor de uitoefening van
een agrarisch bedrijf een Hinderwetvergunning nodig is. Dit is reeds
het geval indien er sprake is van elektromotoren met een gezamenlijk
vermogen van meer dan 2 pk (ventilatoren!), opslag van brandstoffen,
meststoffen, bestrijdingsmiddelen'en dergelijke. Ongetwijfeld is dit ook
op Uw bedrijf in mindere of meerdere mate het geval.
Aangezien ons is gebleken dat vele agrarische bedrijven nog niet over
een Hinderwetvergunning beschikken en op korte termijn de inwer
kingtreding van de wijziging van de Hinderwet valt te verwachten
(wellicht omstreeks oktober), attenderen wij U op de wijziging omdat
dit voor bepaalde agrarische bedrijven kan betekenen dat aan de door
de gemeente te verlenen vergunning strengere voorwaarden zullen
worden verbonden.