«fzr KNLC kommentaar Zorgen rond kabinetsformatie Aanval op overheidsinvloed Welzijn dieren zaak van totale overheid I n scherpe tegenstelling tot de ont wikkeling hier te lande staat de ont wikkeling op ekonomisch gebied in sommige andere landen. Onder het nieuwe bewind in Amerika b.v. is een andere politiek tot aanzien ge komen die gericht is op grotere vrij heden voor de ondernemingen, min der staatsbemoeiingen, minder be lastingen; kortom het overschakelen van gedachtenfïlosofie waarbij alle, ook ekonomische macht wordt ge legd in handen van de staat, naar de filosofie van het funktioneren van vrije ondernemingen en terugdrin gen van de staatsinvloed. N u in het huidige stadium van de formatie sociaal-ekonomische des kundigen helemaal niet meer aan bod lijken te komen, neemt onze zorg voor de toekomst nog toe. Me dunkt dat, terecht, steeds meer mensen bin nen het bedrijfsleven, zich afvragen of het niet veel beter zou zijn wanneer het politieke gekrakeel eens een kor te tijd naar de achtergrond werd ge drongen en een team van deskundi gen, die een breed vertrouwen genie ten, in een soort extra-parlementair zakenkabinet orde op zaken gaat stellen. Wat denken en doen we bij de verkoop van onze produkten? De diskussie KNHM-studiedag 1981 over landinrichting Wat willen we weten? Hoe doen we het? Waar denken we niet aan? D eze herwaardering van standpun ten brengt misschien ook mede dat bepaalde in de verdrukking geraakte spreekwoorden weer in toepassing worden gebracht zoals b.v. D e noodzaak van een realistisch- ekonomisch beleid geldt in feite nog in versterkte mate voor land- en tuinbouw. Geen sektor is immers zo afhankelijk van zijn konkurrentiepo- sitie ten opzichte van het buitenland. 'Snel aanvragen Hinderwetvergunning voor grondgebruikers van belang Jan en zijn vrouw waren er trots op. De uien vertoonden een prachtige stand. De aardappelen stierven iets te vroeg af, maar de prijzen die betaald worden gaven moed. Jan had de gewassen ook het hele jaar met zijn zorgen omkleed. Bij het rooien zou hij ook extra voorzichtig zijn, want hij wist dat goede kwaliteit zowel voor export als voor binnenlands gebruik altijd een voorsprong had. Toen ze op een avond nog eens langs de gewassen liepen zei Jan z'n vrouw: "Jong, ik ben trots op je want je bent toch een goed plantenteler. Maar hoe ga je het nu met de afzet doen? De konklusie uit de diskussie is de volgende: 1. We gaan dit jaar geen produkten verkopen zonder koopbrief: 2. We bestellen bij het Landbouw schap een boekje waar in staat wat er in het kontrakt c.q. de koopovereenkomst moet staan; 3. We verkopen niet zonder alge mene voorwaarden; 4. We zullen voor we verkopen moeten weten wat er in de alge mene handelsvoorwaarden staat wat het te verkopen produkt be treft; 5. Indien we twijfelen vragen we advies vóór we tekenen. Op dinsdag 27 oktober 1981 organi seert de Koninklijk Nederlandse Heide Mij. haar jaarlijkse studiedag van 10.00 tot 16.00 uur in het centrum te Utrecht. Dit jaar zal aandacht besteed worden aan de landinrichting, waarin een aantal aktuele ontwikkelingen zijn te konstateren. De struktuurschema's Landinrichting, Openluchtrekreatie en Natuur- en landschapsbehoud zijn in de eerste helft van dit jaar ver schenen. Deze struktuurschema's zijn in een maatschappelijke diskus sie gebracht in het kader van de pro cedure van een planologische kern beslissing. Dit betekent dat ons Ne derlanders de gelegenheid wordt ge- boden hier een oordeel over te geven. Tijdens deze maatschappelijke dis kussie kan onze studiedag van groot belang zijn. Uiteraard hebben de struktuursche ma's ook de aandacht getrokken van ANWB en NIROV bij het organise ren van hun studiedagen. De KNHM heeft overleg gepleegd met deze organisaties om zoveel mogelijk overlappingen te voorkomen. Er is afgesproken dat ANWB zich voor namelijk zal richten op rekreatie en natuurbehoud en NIROV vooral op landschappelijke aspekten. Onze vereniging zal zich vooral richten op de mogelijkheden die de drie struk tuurschema's bieden voor een goede inrichting van ons land. Het voorlopige programma voorziet in een drietal inleidingen waarbij de struktuurschema's worden beoor deeld op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau. In de-namiddag zullen na een algemene inleiding de deelnemers in de zaal diskussiëren. De zaaldiskussie zal worden afgeslo ten met een bijdrage van Ir. N. Mo lenaar, direkteur van de Dienst Lan dinrichting te Utrecht, toegespitst op het struktuurschema Landinrichting. Opgave Opgave voor deelname aan de stu diedag kan uitsluitend geschieden door storting van 24,— op girore kening 2604301 t.n.v. de KNHM, Lovinklaan 1 te Arnhem. U gelieve bij de overschrijving te vermelden: Studiedag 1981. In verband met tijdig toezenden van programma en toegangsbewijs zien wij girale storting gaarne tegemoet vóór 10 oktober a.s. De inschrijving geschiedt op volgorde van binnen komst. wat is de prijs? (Denk er om altijd exklusief BTW); hoe en waar wordt de tarra vast gesteld? wat betekent veldgewas precies? wanneer wordt er betaald? hoe hoog is de rente bij te late betaling? hoe en waar wordt eventuele be schadiging vastgesteld? wanneer moet het produkt wor den afgeleverd. Wc doen zaken met mensen die we goed kennen, die we vertrouwen, die ons zekerheid kunnen geven, en die een goede koopbrief met ons af wil len sluiten. we denken NIET: als het mis gaat zijn er toch juristen om ons te helpen; we denken NIET: we zijn toch slimmer dan de ander dus... we denken NIETdat het geld niet duur is we denken alleen maar een ge waarschuwd man en vrouw tellen voor 2 2 4. J. Markusse elkens weer blijkt dat de tegenge stelde meningen betreffende het op lossen van ekonomische problemen de zo broodnodige samenwerking in de weg staan. Het resultaat is dat er vrijwel niets positiefs gebeurt. De moeilijkheden met betrekking tot het formeren van een nieuwe regering zijn er een voor beeld van. Men kan elkaar niet vinden in een gemeenschappelijke formule. In wezen komen hier de vele jaren dominerende opvattingen van de ekonoom Keynes in het geding. Deze ekonoom ging er van uit dat indien de overheid maar geld pompt in de volkshuishouding, alles in orde komt, dat de ondernemingen zowel als de arbeiders hieronder gedijen. Deze theorie wordt dus verlaten en ook in andere landen wordt een aanval ingezet op de overheidsin vloed op het ekonomisch proces. Het is wel duidelijk geworden dat de Keynesiaanse theorie op de lange duur heeft gefaald. ]VÏ et toenemende bezorgdheid hebben we de afgelopen drie maanden het politieke touwtrekken rondom de kabinetsformatie gevolgd. Het gaat mij daarbij niet zo zeer om de invul ling van welke mensen uit welke par tijen het nieuwe regeerteam gaan vormen, alswel om het feit dat de meerderheid van de bij de formatie betrokken politici zich nog nauwe lijks lijken te realiseren in welke moeilijke ekonomische situatie we ons op dit moment bevinden. Het gemak waarmee een regeerpro gramma wordt gepresenteerd en door hele en halve frakties wórdt geaccep teerd, waarin de zeer dringende en praktisch unanieme adviezen van on ze belangrijkste sociaal-ekonomische deskundigen grotendeels worden ge negeerd, is werkelijk zeer zorgelijk. Gebrek aan politieke moed of inzicht in de werkelijke sociaal-ekonomische problematiek van dit moment lijkt er toe te leiden, dat we als bedrijfsleven moeten vrezen nog langere tijd met een op drijfzand gebouwd sociaal- ekonomisch beleid te worden gekon- fronteerd. Zolang immers niet we zenlijk de problematiek in de wortel wordt aangepakt, blijft elk beleid ge richt op herstel van ekonomie en werkgelegenheid "dweilen met de kraan open". Ongeacht welke "su perminister" zich daarmee bezig houdt. F undamenteel blijft het allereerst nodig dat de kollektieve uitgaven De roep om overheidsgelden voor instandhouding van de ondernemin gen zowel als in de konsumptieve sfeer, heeft geleid tot ontwrichting van de volkshuishouding. Werkeloosheid en inflatie tot een onaanvaardbaar niveau zijn er de merktekens van. Op dit moment komt op verschillen de punten in de wereld de gedachte naar voren dat de noodzaak; de noodsituatie; dwingt tot een onder bouwing die uitgaat van andere ge dachten. Namelijk die gedachte dat het nood zakelijk is de produktiekant van de ekonomie te stimuleren. Niet het bevorderen van de vraag maar van het aanbod moet het cen trum van de aandacht hebben. Er moet meer worden geproduceerd en geïnvesteerd, dan verdwijnen in flatie en werkeloosheid; de spits broeders van de uitgavenpolitiek; en de gesel van de Keynesiaanse theo rie. Het bedrijfsleven krijgt dan meer armslag, de overheidsbemoeiingen en de belastingen verminderen. Op deze grondslagen waarbij goede renstroom en geldstroom in even wicht zijn wordt herstel van de wel vaart verwacht. "de kost gaat voor de baat uit" en "met de tering naar de nering". Wij kunnen alleen maar afwachten. Paauwe worden teruggebracht, zodat het, de rentestand opdrijvende, overheidste kort omlaag kan en de wurggreep van de veel te hoge kollektieve lasten op het bedrijfsleven wat verlicht kan worden. Uiteraard moet daarnaast gewaakt worden over ons hele kostenniveau: zowel op het gebied van lonen, ener gie als energieafhankelijke grond stoffen. Eerst dan wordt mogelijk dat onze, zo van handel met het buitenland af hankelijke ekonomie, zich kan her stellen. Zolang dat niet gebeurt, heeft in wezen het kunstmatig scheppen van arbeidsplaatsen eerder een nega tief dan positief effekt op de totale werkgelegenheid. Indien U voor Uw bedrijf nog niet over een hinderwetvergunning be schikt, kan het voor U van belang zijn spoedig een dergelijke vergun ning aan te vragen vóór 1 oktober omdat deze dan beoordeeld en ver leend kan worden volgens de huidige regeling die soepeler is dan de ko mende regeling. De datum van in diening is namelijk bepalend. Het zelfde geldt voor bedrijven die wel over een vergunning beschikken, maar na de verlening hiervan be langrijke wijzigingen in de bedrijfs voering hebben aangebracht. Voorts is het voor U van belang te weten dat ook de legeskosten in be paalde gemeenten hoger kunnen worden, zodat indien mocht blijken dat U later toch een vergunning no dig hebt dit voor U aanmerkelijk duurder kan uitvallen. Indien meer dere bedrijven gelijktijdig een ver gunning aanvragen dan vallen tevens Bovendien gaat in land- en tuinbouw een geweldige hoeveelheid kapitaal om en lijden we als geen ander als zelfstandige ondernemers onder de zware druk der belastingen en sociale lasten. Ook afgelopen jaar heeft er daardoor weer een verdere uitholling van het weerstandsvermogen plaats gevonden. Daarom hebben we, via het Landbouwschap en in werkgever- sverband, tijdens deze formatie al meerdere malen aan betrokkenen duidelijk gemaakt dat er een goed sociaal-ekonomisch-programma aan een nieuw kabinet ten grondslag dient te liggen en dat wat nu ter tafel ligt daaraan volstrekt niet voldoet. Vanuit land- en tuinbouw zouden wij zeker meer gebaat zijn met een dui delijke tussenoplossing dan met de politieke brouwsels waaraan de laat ste maanden is gewerkt. LUTEIJN de door de gemeente aan U door te berekenen advertentiekosten lager uit. Wij adviseren U met klem kontakt op te nemen met de sociaal-ekonomisch voorlichter van Uw landbouworgani satie om met hem of haar de even tuele noodzaak van een vergunnin gaanvraag voor Uw bedrijf te bespre ken. Dit geldt in het bijzonder voor hen die hun bedrijf in of nabij de be bouwde kom hebben. Desgewenst kunt U tevens kontakt opnemen met de bedrijfsvoorlichters van de betrokken konsulentschap- pen, Landbouwcentrum Westsingel 58, Goes, tel. 01100-16440! Wij vertrouwen dat U aan deze be langrijke zaak aandacht zult schen ken om klachten, hoge kosten en onverwachte voorschriften voor Uw bedrijf te voorkomen. Landbouwschap Gewestelijke Raad voor Zeeland CRM-nota Rijksoverheid en dierenbescherming: "Het welzijn van dieren zal een grotere aandacht van de Rijksoverheid krijgen. Dierenbescherming is niet alleen een zaak van het Ministerie van CRM maar de verantwoordelijkheden ten aanzien van het welzijn van dieren zijn verspreid over diverse ministeries zoals Landbouw en Visserij, Volksgezondheid en Milieuhygiëne en Onderwijs en Weten schappen. Het is dus een zaak die de totale Rijksoverheid aan gaat en interdepartementaal overleg is dan ook zeer belangrijk", aldus Staats- sekretaris Wallis de Vries van CRM in zijn binnenkort uit té brengen nota "Rijksoverheid en dierenbescherming". In deze nota staat erkenning van de belangen van het dier centraal. De mens dient rekening te houden met de eigen waarde van het dier als le vend wezen en moet zich bewust worden van zijn verantwoordelijk heden ten aanzien van het dier. Dit kan ondermeer worden bevorderd door middel van voorlichting en edukatie, aldus de nota, die tevens pleit voor uitbreiding en herziening van de wetgeving op het gebied van de dierenbescherming. Ook in de dierenbescherming kan men bij voorbeeld niet zonder de vrijwilliger. Daarom zal de moge lijkheid van een korps van vrijwilli gers voor toezicht- en opsporingsak- tiviteiten .moeten worden onder zocht. In verband met wijziging Hinderwet: Het is U wellicht bekend dat in het algemeen voor de uitoefening van een agrarisch bedrijf een Hinderwetvergunning nodig is. Dit is reeds het geval indien er sprake is van elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van meer dan 2 pk (ventilatoren!), opslag van brandstoffen, meststoffen, bestrijdingsmiddelen'en dergelijke. Ongetwijfeld is dit ook op Uw bedrijf in mindere of meerdere mate het geval. Aangezien ons is gebleken dat vele agrarische bedrijven nog niet over een Hinderwetvergunning beschikken en op korte termijn de inwer kingtreding van de wijziging van de Hinderwet valt te verwachten (wellicht omstreeks oktober), attenderen wij U op de wijziging omdat dit voor bepaalde agrarische bedrijven kan betekenen dat aan de door de gemeente te verlenen vergunning strengere voorwaarden zullen worden verbonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 3