Hoe zit dat met die hormonen Belgische kijk op het hormonendossier PVV-bestuur op weg naar uniform slachten en wegen van slachtrunderen Anabole hormonen Natuurlijke en semi-synthetische anabolica Het DES-hormoon is wel gevaarlijk Gebruik natuurlijke hormonen toegestaan Inplantplaats Een smakelijke entre-cote. Met of zonder hormonen? i Stempel er op: goedgekeurd. In de EEG geiden echter ten opzichte van hor monengebruik uiteenlopende voorschriften. De Belgische Boerenbond heeft wat betreft het gebruik van hormonen bij mestvee alles nog eens duidelijk op een rijtje gezet. We geven een en an der verkort weer Anabole hormonen zijn stoffen die een positief effekt hebben op de op bouw van eiwit. De werking ervan resulteert in een hoger percentage nuttig gebruikt voedereiwit voor de opbouw van het lichaamseiwit, voornamelijk in de spiercellen. In grote lijnen kan men 3 groepen onderscheiden: de natuurlijke, de semi-synthetische en de synthetische anabolica. Onder natuurlijke anabolica verstaat men die stoffen die door het mense lijk of dierlijk organisme zelf opge bouwd worden. Dit betekent dat mens en dier deze stóffen snel en volledig kunnen afbreken in de lever. De semi-synthetische anabolica wer den ontwikkeld omdat de natuurlijke bij toediening langs de mond te snel worden afgebroken door de lever. Door het aanbrengen van scheikun dige groepen is men geslaagd die nadelen grotendeels te ondervangen. Wanneer die natuurlijke of semi- synthetische hormonen oordeelkun dig wordt toegepast, blijven er slechts minimale residugehaltes in het vlees. Die geringe resten worden door de lever snel afgebroken. Met enkele voorbeelden wordt aan getoond dat het residu van geen be tekenis is. Voorbeeld 1. Een kind dat jonger is dan 1 jaar en vooral met melk en melkprodukten wordt gevoed neemt 500 maal zoveel hormonen op dan het mogelijk aanwezige residugehal te. Voorbeeld 2. Als men berekeningen maakt op basis van het natuurlijk hormoon Oestrogeen, ziet men dat een jonge man zelf 100.000 maal meer van dit hormoon produceert dan wat hij opneemt via de voeding. En bij een zwangere vrouw ligt de factor zelfs op gemiddeld 100 mil joen! Voorbeeld 3. De bekende contrasep- tieve pil, die veel vrouwen gebrui ken, vertegenwoordigen bij dagelijk se inname minstens 50.000 maal het residu in vlees. Vandaar dat onze zuiderburen stel len: bij oordeelkundig gebruik van natuurlijk of semi-synthetische hor monen is er geen enkel risico voor de volksgezondheid. Dat geldt niet voor de synthetische hormonen. In die groep komen de distilbenen voor, waarvan met name betreffende diëthylstilboestrol DES) alarmerende wetenschap pelijke gegevens aan het licht zijn gekomen. DES wordt door de lever slechts weinig afgebroken en komt dus bijna in zijn totaliteit in de bloedbaan terecht. Dit kan leiden tot afwijkingen in de geslachtsfunkties bij de mens en wat nog belangrijker is: op een verhoog de kans op kankervorming. Synthetische anabolica als DES zijn bij het mestvee het meest aktief, zijn goedkoop en kunnen met het voer worden toegediend. Vandaar dat het gebruik zo hardnekkig is. De Belgische Boerenbond pleit voor het toestaan van natuurlijke hormo nen, gezien de economische voorde len voor de producent en de onscha delijkheid voor de consument. Men haalt dan tevens het gebruik uit de illegaliteit, zodat concurrentiever- In Nederland is ook het gebruik van natuurlijke hormonen verboden. In België niet. valsing wordt uitgeschakeld, "terwijl aan de producent objectieve voor lichting kan worden gegeven. Anderzijds wil men een verbod van de synthetische hormonen met een doeltreffende kontrole. Tot zover de Belgische Boerenbond. De redenatie schijnt niet helemaal waterdicht te zijn. De natuurlijke en semi-synthetische hormonen worden veelal toegediend via een onderhuids aangebracht pil. Op de plaats waar die pil zit is er een sterk verhoogde hormonenconcentratie. Zelfs 3 we ken na het verwijderen van de pil is de concentratie nog te hoog. Het vlees uit de omgeving van de in plantplaats zou dus niet voor men selijke concumptie aangeboden mo gen worden. Afgezien hiervan houdt de Belgische Boerenbond staande, "dat een oor deelkundig gebruik van hormonen vooral ook in het belang van de con sument is. Hormonen drukken de prijs en verbeteren de kwaliteit!" Al met al is er inmiddels een zeer onbevredigende situatie ontstaan. In EEG-verband is er alleen een verbod voor bepaalde hormonen waarvan vaststaat dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid. Uiteraard geldt dit speciaal voor de stilbeenderivaten als DES. Maar van een algeheel verbod is geen sprake. In Nederland zijn alle hormonen verboden, in andere EEG lidstaten gaat men niet zover. Vlees uit België of Engeland kan dus toch hormonele groeistof bevatten. Dat vlees is dan op goedkopere wijze geproduceerd dan het vlees van de Nederlandse mestveehouders. Er klopt iets niet. Van de Belgische Boerenbond ontvingen we een artikel waarin een duidelijke stand puntbepaling is weergegeven betreffende de hormonenk westie. Het komt er op neer dat men onder de huidige om standigheden voorstander is van een geselecteerd gebruik van hormonen maar wel een absoluut verbod wil van be paalde middelen die kans ge ven op schadelijke neveneffec ten. Er is heel wat beroering rond het gebruik van hormonen in de veehou derij. De informatie die daarover in de persmedia verschijnt is veelal on juist of onvolledig. De Boerenbond heeft geen princi pieel bezwaar tegen een absoluut hormonenverbod op voorwaarde dat controle en sanctie mogelijk worden. Het is immers niet de veehouder die door zo'n verbod zou getroffen wor den, maar wel de consument. Hor monen drukken de kostprijs en ver beteren de kwaliteit. Onze voorwaarde - een degelijke controle - is essentieel. Indien hieraan in de praktijk niet kan voldaan worden bedriegen wij onszelf en bezondigen wij ons aan struisvogelpolitiek. Daarom vonden wij het nodig om de producenten en consumenten te informeren hoe complex het hormonendossier wel is en welk standpunt wij hierover in nemen. Ons standpunt kan als volgt worden samengevat: Het is onder geen enkele voorwaarde aanvaardbaar dat landbouw pro- duktiemethodes zou inzetten die de gezondheid van de consument zou den schaden. Daarom moet het gebruik van Thiouracyl, Methyltestosteron en vooral DES, streng verboden en be teugeld. DES omdat het zelfs in de laagste koncentratie kankerverwekkend kan zijn, Thiouracyl omdat het gebruik ervan een vorm van economisch be drog is en Methyltestosteron omdat men nog geen volledige zekerheid heeft in hoever dit produkt wel veilig kan gebruikt worden. Alle andere hormoonpreparaten kunnen - indien ze op de juiste wijze gebruikt worden - zonder risico's voor de consument gebruikt worden. Natuurlijke hormonen bieden hier de hoogste veiligheid. Bij willekeurig gebruik van hormo nen (zoals dit nu gebeurt op een zwarte markt) kan de veiligheid van het eidprodukt niet verzekerd wor den. Dit willekeurig en ondeskundig gebruik moet beteugeld worden. Het veilig gebruik van hormonen komt vooral de consument ten goede: het eindprodukt heeft een betere kwali teit en is goedkoper. Indien de consument ondanks de in gebouwde veiligheid en het econo misch voordeel om emotionele rede nen hormonenvlees blijft afwijzen, moeten wij ons als producenten bij deze beslissing neerleggen en het eventueel verbod aanvaarden dat door de overheid uitgevaardig wordt (op voorwaarde dat De Boerenbond kan een totaal ver bod van het gebruik van hormonen in de vetmesting aanvaarden op voor waarden dat dit verbod voor alle pro ducenten geldt en op voorwaarde dat geen vlees wordt ingevoerd dat be handeld werd met hormonen. Nu blijkt dat een totaal verbod on controleerbaar is. Zo'n verbod toch uitvaardigen zal de misbruiken nog doen toenemen, terwijl de consu ment een groter risico loopt. Reeds nu weten wij dat behandeld vlees aan de grens niet kan worden tegengehouden. Om al deze redenen meent de Boe renbond dat Thiouracyl, Methyltes tosteron en vooral DES, radikaal verboden moeten blijven en dat het gebruik van deze produkten streng gestraft moet worden. Vermits een totaal verbod onuit voerbaar en zelfs gevaarlijk is, moet het gebruik van bepaalde hormoon preparaten onder streng controleer bare voorwaarden toegelaten wor den. Een voor één jaar contractueel aan gegane vrijwillige regeling tussen slachterijen en het produktschap voor vee en vlees (pw) voor het uni form slachten en wegen van slacht runderen loopt op 15 september a.s. af. In de kortgeleden gehouden open bare bestuursvergadering van dit schap is daarover uitvoerig van ge dachten gewisseld, hoewel de inhoud van die regeling feitelijk het hele af gelopen jaar onderwerp van dicussie is geweest. De regeling, in het leven geroepen op verzoek van de slachte rijen, georganiseerd in de Centrale Organisatie voor de Vleesgroothan del (COV), heeft voor die leden af gedaan en hoeft niet meer. Wat in de pw-vergadering op fel verzet van de veehouders stootte. Ook vertegen woordigers van andere groeperingen in de vee- en vleessector zagen op tegen herstel van het vroegere totaal regelloze tijdperk, al werd zeer ge nuanceerd gesproken over wat er dan wel zou moeten gebeuren. Met enkelvoudige meerderheid besloot het bestuur, de voor de rundersector bestaande adviescommissie aan het werk te zetten om een regeling uit te werken'voor het uniform slachten en wegen van alle runderen, behoudens dan de vleeskalveren. Want daar voor is een vrijwillige regeling van kracht die uitstekend voldoet aan de verwachtingen: o.a. het indammen van oneerlijke concurrentiepraktij- ken en het doorzichtig maken van de markt ten bate van alle betrokken partijen. Hoe moet het na 15 september? Zeer uitvoerig - soms emotioneel - stond het pw-bestuur stil bij de vraag of er nu wel of niet geregeld dient te worden in de rundersector. Voorzitter G.A. Meijer gaf lopende het gesprek uiting aan zijn onver bloemde persoonlijke visie: 'als we zeggen dat er na 15 september hele maal niets meer is, is er wel sprake van buitengewoon zwak bestuur'. Veehandelsvertegenwoordiger Oos- trom sprak van terugkeer in de jungle: slagerssvertegenwoordiger Vedder constateerde dat er sprake is van een griezelige situatie. 'We heb ben als bedrijfsleven geen vertrou wen in elkaar' en veehoudersverte genwoordiger De Veer: 'je stelt met elkaar concurrentievervalsing vast en besluit er vervolgens niets aan te doen. Dan kun je van 't pw beter een subsidiërende instelling maken'. Technisch blijft er overigens nog heel wat op te lossen vooraleer het pw- bestuur aan een definitieve - ver plichte - regeling voor het uniform slachten en wegen van slachtrunde ren toe is. De uitvoerige discussie in het bestuur geeft daar zicht op. Want voor een - belangrijk - deel betekent zo'n regeling, dat je iemand gaat verplichten hoe hij met zijn eigen slachtdieren moet omgaan, aldus de heer Louwes, woordvoerder van de vleesverwerkende industrie. COV- woordvoerder Brada bleef bij zijn mening: je moet óók op je fouten durven terugkomen vindt hij. Tenslotte besloot het bestuur bij en- kelvoudigemeerderheid, de betref fende adviescommissie op te dragen, de inhoud van een verplichte rege ling te ontwerpen en vooral de fi nanciële consequenties van een con trole op de naleving van zo'n rege ling scherp in het oog te houden. Indentificeerbaarheid slachtrunderen Maar de eerder gemaakte opmerking van boerenzijde om van het pw an ders alleen maar een subsidiërende instelling te maken bleef hangen en sloot aan op de eerdere uitlating van woordvoerder De Veer, dat de animo van veehouderskant om zaken in het pw te regelen er ook vorige keer al niet groter op geworden was. Daarmee doelde hij op de door de- missionair-minister Braks met klem aan het pw-bestuur gevraagde snelle regeling van de identificeerbaarheid van slachtrunderen. Het pw-bestuur besloot op 8 juli daarover vandaag verder praten. Dat werd op voorstel van het pw-secre- tariaat overigens uitgesteld naar september in verband met een wel licht beter werkbare oplossing van de kant van de Stichting gezondheids zorg voor dieren dan de - overigens mede in overleg met deze Stichting - voorziene pw-regeling. In antwoord op het genoemde geringe enthou siasme van veehouderskant om za ken binnen het pw te regelen, merkte voorzitter Meijer op, dat hij het met de staf toejuicht als dat in derdaad ergens anders zou kunnen. Waarbij de woordvoerder van de slachterijen, bestuurslid Brada, die noch deze regeling noch die voor het uniform slachten en wegen praktisch uitvoerbaar vindt, opmerkte dat het secretariaat in de afgelopen periode nu zelf op de veemarkten heeft ge zien dat de voorgestelde identifica tieregeling niet uitvoerbaar is. Meijer onderschreef geenszins diéns conclusie. 'Onze constatering: 5 man op 3 veemarkten, is dat de toen voor gestelde regeling duidelijk haalbaar is, als het bedrijfsleven enige aanpas sing pleegt! 12

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1981 | | pagina 12